Formula 1 – kausi 2010

  • 171 502
  • 996

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Räikkönen sai potkut Ferrarilta eikä ollut Mclarenille niin haluttava vaihtoehto, että he olisivat tulleet vastaan sopimusehdoissa. Kertoo aika paljon Rään arvostuksesta tallissa.
Kertoo aika paljon tallin rahatilanteesta, jos McLaren palkkaa maailmamestarin kuudella miljoonalla punnalla. Varmaan Räikköselle oli tarjolla samaa luokkaa. Siitä kun ottaa pois "ajamattomuusbonuksen", niin olisikohan mitään jäänyt jäljelle.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahoin pelkään, että Hamilton syö Buttonin elävältä ensi kaudella. Minusta tässä on kaksi kuljettajaa, jotka ovat ihan eri tasoilla, vaikka molemmat on maailmanmestareita.

Tuollaista tilannetta ei varmaan olekaan kovin usein, jos koskaan, ollut että auto numero ykköstä ajaa lähtökohtaisesti tallin kakkoskuski. Siis sinä aikana, kun maailmanmestari on saanut numeron 1 seuraavaksi kaudeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kertoo aika paljon tallin rahatilanteesta, jos McLaren palkkaa maailmamestarin kuudella miljoonalla punnalla. Varmaan Räikköselle oli tarjolla samaa luokkaa. Siitä kun ottaa pois "ajamattomuusbonuksen", niin olisikohan mitään jäänyt jäljelle.

Niin, eli Räikkönen sai valita ottaako n. 6-10 miljoonan euron korvauksen siitä, että ei aja F1:sissä vai ottaako n. 6-7 miljoonan euron palkan siitä, että _pääsee_ ajamaan F1:siä Mclarenilla.

Jos tuo ei ole rahanahneutta, ei mikään. Voidaan ihan hyvin unohtaa puheet jostain ajohaluista. Kova sälli olisi ajanut ensi kauden tuolla "vaivaisella" kuudella miljoonalla(!) ja näyttänyt omilla suorituksillaan olevansa seuraavalla kaudella kovemman liksan arvoinen. Nyt Räällä ei riittänyt tähän rahkeet ja tuloksena oli sitten (todennäköisesti) lopullinen poistuminen Formula 1:sistä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin, eli Räikkönen sai valita ottaako n. 6-10 miljoonan euron korvauksen siitä, että ei aja F1:sissä vai ottaako n. 6-7 miljoonan euron palkan siitä, että _pääsee_ ajamaan F1:siä Mclarenilla.

Jos tuo ei ole rahanahneutta, ei mikään.

Niin, eli Räikkönen sai valita ottaako n. 6-10 miljoonan euron korvauksen siitä, että ei aja F1:sissä: ja tekee mitä lystää, harrastella rallia, ryyppää, käy Bluesin peleissä...

... vai ottaako n. 6-7 miljoonan euron palkan siitä, että pääsee ajamaan F1:siä Mclarenilla ja samalla sitoutuu siihen F1:n mukana olevaan rumbaan, politikointiin ja tallin ja sponsoroiden edustustehtäviin.

En sano kumpi arvomaailma nyt on se "oikea", mutta Kimi näytti valitsevan sen hänelle itselleen helpomman life-stylen.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Niin, eli Räikkönen sai valita ottaako n. 6-10 miljoonan euron korvauksen siitä, että ei aja F1:sissä vai ottaako n. 6-7 miljoonan euron palkan siitä, että _pääsee_ ajamaan F1:siä Mclarenilla.
Jos tuon 6-7 miljoonan palkan otettuaan olisi se bonus jäänyt pois 6-10 miljoonaa, niin eikös se ole luokkaa nolla? Aika turhaa on olettaa, että Räikköselle olisi maksettu paljon enemmän kuin Buttonille. Tuoreimmalla mestarilla, kun on vielä britti, on hyvä mainosarvo - parempi kuin Räikkösellä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Niin, eli Räikkönen sai valita ottaako n. 6-10 miljoonan euron korvauksen siitä, että ei aja F1:sissä vai ottaako n. 6-7 miljoonan euron palkan siitä, että _pääsee_ ajamaan F1:siä Mclarenilla.

Jos tuo ei ole rahanahneutta, ei mikään.

Sinä ilmeisesti valitsisit velvoitteet ja vähän vähemmän rahaa kuin täysi vapaus tehdä mitä haluat ja noin 4 miljoonaa enemmän rahaa. Ihailtavaa työn arvostusta, propsit sinne.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sinä ilmeisesti valitsisit velvoitteet ja vähän vähemmän rahaa kuin täysi vapaus tehdä mitä haluat ja noin 4 miljoonaa enemmän rahaa. Ihailtavaa työn arvostusta, propsit sinne.

Totta kai valitsisin jos työ olisi sellaista, jota kohtaan tuntisin aitoa intohimoa.

Ei tossa rahankaan suhteen ihan nappikaupoista puhuta, ei Räikkönen olisi joutunut "nollille" vaikka ei olisikaan sitä Ferrarin ajamattomuus-korvausta saanut. Eiväthän ne mitenkään toisiaan nollaa (palkka/ajamattomuus), mutta kun vain toisen voi valita, valitsi Räkä sitten näin. Olisihan se ajamallakin sen kuusi miljoonaa rikastunut ensi kaudella.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ei tossa rahankaan suhteen ihan nappikaupoista puhuta, ei Räikkönen olisi joutunut "nollille" vaikka ei olisikaan sitä Ferrarin ajamattomuus-korvausta saanut.
Niitä sopimusten yksityiskohtia kun ei tiedetä, niin kukin uskokoon mitä haluaa ;-)
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Eikös tämä Räikkönen jo kauan aikaa sitten kertonut, ettei hän halua "kolmekymppisenä ajella formuloita", eli tämän mukaan tuskin Kimi nyt niin kauhean pettynyt on vaikkei ajaisi enää F1:ssa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Totta kai valitsisin jos työ olisi sellaista, jota kohtaan tuntisin aitoa intohimoa.

Jospa se Räikkösen intohimo ei ole autosta riippuvainen, eli sitä kilpaa ajamisen intohimoa pääsee täyttämään vaikkapa rallipoluilla ja saa Ferrarinkin vielä maksamaan miljoonia siitä vaikkei aja siellä metriäkään. Minusta kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jospa se Räikkösen intohimo ei ole autosta riippuvainen, eli sitä kilpaa ajamisen intohimoa pääsee täyttämään vaikkapa rallipoluilla ja saa Ferrarinkin vielä maksamaan miljoonia siitä vaikkei aja siellä metriäkään. Minusta kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta.
Kimihän on itse aikanaan todennut että häntä ei kiinnosta montako mestaruutta on voittanut vaan se että sen on kuitenkin voittanut. Tuskin olisi pahakseen laittanut paria lisämestaruutta, mutta koko ajan hänellä oli urallaan tavoite voittaa maailmanmestaruus. Sen hän teki ja kaikki sen jälkeen tuleva oli (on) ylimääräistä bonusta.

Saas nähdä minne Heikki siirtyy.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niitä sopimusten yksityiskohtia kun ei tiedetä, niin kukin uskokoon mitä haluaa ;-)

No et kai tosissasi kuvittele, että Räikkönen olisi ilmaiseksi joutunut ensi kaudella ajamaan tai Ferrarille jotain korvauksia maksamaan?

Homma meni näin, kuten todellakin tiedämme:

1) Räkä sai potkut ja kaikki velvollisuudet Ferraria kohtaan loppuivat
2) Potkujen takia Räikkönen saisi sopimuksen purkusumman lisäksi Ferrarilta myös ensi kaudesta kompensaation, mikäli uutta tallipaikkaa ei löytyisi
3) Uusi talli olisi maksanut Räikköselle pienemmän palkan kuin hänen Ferrari-kompensaationsa olisi ollut
4) Räikkönen halusi vähintään saman kuin Ferrarilta saisi, tähän talli ei suostunut

Eihän Räikkönen todellakaan olisi ilmaiseksi joutunut ajamaan. Monella tapaa Kimin päätös oli ihan järkevä ja saahan hän huomattavasti enemmän rahaa vapaaherrana, mutta ei tuo kyllä anna kuvaa miehestä joka haluaa ajaa F1:sissä.

Toki varmasti ajohaluja vielä on ja rallissa pääsee niitä toteuttamaankin, mutta ainakin itselleni Formulat ja ralli ovat ihan eri kastissa ja ymmärrän hyvin tallia joka ei taistele viimeiseen saakka tyypistä joka selvästi ei aio sitoutua sataprosenttisesti yhteen lajiin.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Monella tapaa Kimin päätös oli ihan järkevä ja saahan hän huomattavasti enemmän rahaa vapaaherrana, mutta ei tuo kyllä anna kuvaa miehestä joka haluaa ajaa F1:sissä.

Ehkä olen käsittänyt väärin, mutta luulen, että pelkkä jonon jatkona ajelu ei kiinnostanut. Voittaminen kiinnosti.

Toki varmasti ajohaluja vielä on ja rallissa pääsee niitä toteuttamaankin, mutta ainakin itselleni Formulat ja ralli ovat ihan eri kastissa ja ymmärrän hyvin tallia joka ei taistele viimeiseen saakka tyypistä joka selvästi ei aio sitoutua sataprosenttisesti yhteen lajiin.

Ilmeisesti McLaren kuitenkin yritti löytää ratkaisun sopimusneuvotteluihin omien mahdollisuuksiensa putteissa, kuten Räikkönenkin. Eihän neuvotteluissa olisi ollut muuten ylipäänsä mitään järkeä. Ihmiset ovat erilaisia, joten myös sataprosenttinen sitoutuminen lajiin on tapauskohtaista.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Intohimo rallia kohtaan taisi voittaa intohimon formuloihin Kimin kohdalla. Jos saa suurin piirtein saman rahan ajamalla kauden formuloita tai ajamalla rallia silloin kuin huvittaa, niin Kimin "tuntien" päätös ei ollut vaikea.

Ensi kaudella sitten kannustetaan Nicoa, jos Heikki ei saa sopparia. Onhan se kuitenkin puoliksi suomalainen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle on jäänyt Kimistä sellainen kuva että hänen intohimonsa on yleensäkin ajaminen ihan millä tahansa kapistuksella, eikä se F1:ssä kilpaileminen ole hänelle välttämättä se yksi ja ainoa paikka toteuttaa tuota intohimoa. Miksi hänen siis kannattaisi hyväksyä huono sopimus kun hänellä on tällä hetkellä tilanne jossa hän tienaa paremmin kuin suurin osa F1-kuljettajista ja hän voi kilpailla ihan millä kalustolla ja missä luokassa vaan haluaa. Toki F1:ssä jatkaminen oli Kimillekin varmasti se ykkösvaihtoehto mutta ei todellakaan ainoa, ja kun hän on F1:ssä tavoitteensa jo saavuttanut niin miksi hänen kannattaa lähteä jollain pilipalidiilillä ajamaan? Jos hän tienaa Ferrarilta sen 17 miljoonaa taalaa siitä kun ei aja kilpailevassa tallissa niin eipä tuossa kannata jollain 5 miljoonan diilillä lähteä ajamaan kun muitakin vaihtoehtoja on. Ei se minun mielestäni kerro mitään Räikkösen intohimon puutteesta. Ehkä se voi kertoa hänen intohimostaan nimenomaan ykkösiin, mutta ei hänen intohimostaan ajamiseen ylipäätään.

Miksi McLaren ei sitten halunnut tarjota Kimille sitä mitä hän pyysi? Voisiko tuolla Mersun päätöksellä olla jotain tekemistä asian kanssa? McLarenilla ei välttämättä enää ole käytettävissä sellaisia summia rahaa mitä viime vuosina on ollut kun Mersu siirtää panostustaan omaan talliinsa eikä enää rahoita McLarenia. Hamiltonille maksetaan 20 miljoonaa niin välttämättä ei enää houkuttele toisen samanhintaisen kaverin palkkaaminen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itse kyllä tässä tilanteessa syyttäisin Buttonia ennemmin ahneudesta kuin Räkää. Jenson pistää nyt punnan kuvat silmissään(siltikin halvalla) päänsä nälkäisen Hamilton-leijonan suuhun ja varmistaa jäävänsä yksinkertaiseksi mestariksi. Ensi vuoden mestaruus ratkotaan akselilla Hamilton-Vettel, Nicon toimiessa mustana hevosena. Ferrari ei välttämättä kaadu kuskiensa kemiaan vaan siihen että talliin on Schumin, Todtin ja Brawnin jälkeen päässyt pesiytymään se sama italialainen tunteellinen mentaliteetti joka johti Ferrarin menestymättömyyteen 80-luvulla. Räikeimmin tämä korostui siinä että talli rupesi suosimaan sydäntensä suosikkia Massaa Kimin kustannuksella. Räikkösen taustajoukoille on ehkä hiukan syytä antaa kritiikkiä tietystä ylimielisyydestä tallineuvotteluissa. McLarenin kanssa ainoastaan Ayrton Senna on pystynyt sanelemaan täysin ne ehdot joilla hän ajaa, Brittien filosofiaan ei ole kuulunut antaa kenenkään antaa itselleen liian suurta roolia. Ja kun tallilla on toisena kuskinaan suht kallis(joskin PR-unelma) Hamilton, on McLarenin leimaaminen persaukiseksi lähinnä Robertsonien yritys kääntää huomio pois siitä että he munasivat tilanteen kun luulivat olevansa etulyöntiasemassa sopimusneuvotteluissa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ehkä olen käsittänyt väärin, mutta luulen, että pelkkä jonon jatkona ajelu ei kiinnostanut. Voittaminen kiinnosti.

Eiköhän Mclaren (tai Brawn) olisi sen mahdollisen tarjonnut.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Avaan vielä tuota väitettäni Robertsonien epäonnistumisesta: Kauden lopusta lähtien Robertsonit ovat todennäköisesti neuvotelleet siitä näkökulmasta että McLarenin ainoat vaihtoehdot ovat Kimi, Heikki ja Heidfeld. Näissä olosuhteissa Kimi olisi se optimaalisin vaihtoehto, koska Heikki on jo osoittanut ettei pysty kerämään tallille tarpeeksi pisteitä, eikä Hamilton yksin voita tallimestaruutta. Heidfeldin kyvyistä aivan huipulla taas ei ole varmuutta. Tässä tilanteessa Robertsoneilla oli varmasti etulyöntiasema neuvotteluissa, mutta ilmeisesti ehdot olivat senverran kovat ettei McLaren niitä heti voinut hyväksyä. McLarenin pohtiessa Button sitten alkoikin irtautua Brawnista/Mersusta ja nyt McLarenilla olikin Kimiä halvempi vaihtoehto jolla oletettavasti riittäisi nopeutta(vaikka onkin hitaampi kuin Kimi tai Lewis) auttaa McLaren tallimestaruuteen, olisi PR-mielessä Kimiä parempi ja kuten aiemmin mainitsin, olisi hyvä välikappale pieneen kostoon Mersulle. Pokeritermejä käyttäen McLaren uskalsi pelata riveriin asti ja sai viimeisellä kortilla täyskäden Robertsonien suoraa vastaan.
 

Bo'er

Jäsen
...Ja kun tallilla on toisena kuskinaan suht kallis(joskin PR-unelma) Hamilton, on McLarenin leimaaminen persaukiseksi lähinnä Robertsonien yritys kääntää huomio pois siitä että he munasivat tilanteen kun luulivat olevansa etulyöntiasemassa sopimusneuvotteluissa.

Mun mielestä Robertsonit olivat hyvissä asemissa ja luultavasti olisivat päässeetkiin Kimiä tyydyttävään soppariin, mutta sitten kuvioihin astui Brawn/Button. Brawn kun ei tarjonnut kuin puolet McLarenin liksasta ja taas kun Button tyytyi puoleen Kimin liksasta, niin eipä ollut vaikea arvata, että Kimi putosi pois kuvioista.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
McLarenin pohtiessa Button sitten alkoikin irtautua Brawnista/Mersusta ja nyt McLarenilla olikin Kimiä halvempi vaihtoehto jolla oletettavasti riittäisi nopeutta(vaikka onkin hitaampi kuin Kimi tai Lewis) auttaa McLaren tallimestaruuteen, olisi PR-mielessä Kimiä parempi ja kuten aiemmin mainitsin, olisi hyvä välikappale pieneen kostoon Mersulle.

Pidän myös mahdollisena sitä, että Mercedes on halunnut Buttonista eroon, joten eiköhän McLaren ns. kussut omille kintuilleen yrittäessään kostaa. Pikemminkin niin päin, että Mercedes kosti McLarenille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos hän tienaa Ferrarilta sen 17 miljoonaa taalaa siitä kun ei aja kilpailevassa tallissa niin eipä tuossa kannata jollain 5 miljoonan diilillä lähteä ajamaan kun muitakin vaihtoehtoja on. Ei se minun mielestäni kerro mitään Räikkösen intohimon puutteesta. Ehkä se voi kertoa hänen intohimostaan nimenomaan ykkösiin, mutta ei hänen intohimostaan ajamiseen ylipäätään.

Kyse on rahasta, ei epäilystäkään. Ei intohimosta lajiin.

-OO- kirjoituksista voisi lainata enemmänkin, tulee kuin omasta kynästä. Näissäkin viimeisen kahden sivun kommenteissä täällä aivan liian vähän on sivuttu tosiasiaa mikä lukee tuossa lainauksessa.

Taloudellisesti on kannattavampaa pitää välivuosi ja antaa Ferrarin maksella kipurahat kokonaisuudessaan. Kysehän oli siitä että Kimin taivoite on luonnollisesti tuo 17milj ensi kaudesta. McLaren sopimus ensi vuodeksi + alennettu korvaus Ferrarilta jos ajaa toisessa tallissa 2010, ei olisi kattanut tätä tai vaikka olisikin hiponut tätä niin ei ole verrattavissa ensi vuoden mahdolliseen palkkaan ilman koko F1-sarjaa.

Samalla tämä "17milj välivuosi" mahdollistaa Kimille oivan mahdollisuuden tutustua WRC maailmaan parin rallin tai jopa koko kauden mittaisella sopimuksella. Plus kuitata tästä huikeat sopimusrahat mitkä ovat joka tapauksessa WRC -ruletin kärkipäästä eli Loebin tasoa tai hivenen yli. En usko tuplaliksoihin mistä on kirjoiteltu.

Kimin ensi kausi = todennäköisesti yli 20milj euroa välivuodesta mikä mahdollistaa niin monta rallia kun huvittaa. :)



_
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Mikäs tämä välivuositeoria oikein on...? Onko siitä mainittu jossakin? Olen aivan ulalla asian suhteen.

Maailman nopein kansa-sivusto on nimenomaan uutisoinut tätä päätöstä "välivuotena".
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hallitsevalla maailmanmestarilla nyt on kuitenkin pr-arvoa jonkinverran ja McLarenilla on entuudestaan jo Lewis Hamilton, joten lisätietoa siitä miten Mersu kosti McLarenille antamalla halvalla vahvimman kuskikaksikon ensi vuodeksi? Ja kun Kimi ei halua Mersulle, on Mersulla suht epävarmat kortit kädessään, varsinkin jos Heidfeld jääkin Sauberille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös