Jaettaisiinko Bernien mallissa pisteitä talleille ja kuljettajille, siitä huolimatta, että jokaisen osakilpailun kärkikolmikko saa mitalin kaulaan?
Tallipisteitä jaettaisiin, kuskeille pelkkiä mitaleita.
Jaettaisiinko Bernien mallissa pisteitä talleille ja kuljettajille, siitä huolimatta, että jokaisen osakilpailun kärkikolmikko saa mitalin kaulaan?
Tallipisteitä jaettaisiin, kuskeille pelkkiä mitaleita.
1. 2. 3.
1. Massa 6 2 2 (2.)
2. Hamilton 5 2 3 (1.)
3. Räikkönen 2 2 5 (3.)
4. Alonso 2 1 - (5.)
5. Kubica 1 3 3 (4.)
6. Kovalainen 1 1 1 (7.)
7. Vettel 1 - - (8.)
8. Heidfeld - 4 - (6.)
9. Rosberg - 1 1 (13.)
10. Glock - 1 - (10.)
11. Piquet - 1 - (12.)
12. Barrichello - - 1 (14.)
13. Trulli - - 1 (9.)
14. Couldthard - - 1 (16.)
Tässä onkin se ongelma, että miten sitten jaettaisiin pisteet lopuille. Veikkaan, että 8 parasta saa jatkossakin pisteitä ja mielestäni se on vain hyvä ja tuo uusia talleja ja kuljettajia pisteille, kuin kuuden parhaan systeemi. Siellä kuitenkin on Ferrari, McLaren, BMW-Sauber ja Renault joiden takaa olisi vaikea nousta pisteille ilman kunnon tapahtumia radalla.Eikö kaikista paras ratkaisu olisi kumminkin ollut ratkaista tulevaisuudessakin mestaruudet pisteillä, tosin voittoja korostaen. Esim 10p voittajalle ja 6p toiseksi tulleelle?
Jos tällä kaudella olisi ollut mitalit jaossa, niin mitalitaulukko olisi näyttänyt tältä:
vasemmalta oikealle; sijoitus, kuljettaja, voitot, 2. sijat, 3. sijat ja suluissa toteutunut sijoitus. Mestari olisi Massa
Myös voittajan pistemäärän lisääminen yli 10 pisteeseen on ehkä vaikea ajatus, koska on aina tunnettu juuri se fakta, että voittaja saa sen 10 pistettä tasan eikä vaikkapa 25 kuten joissakin lajeissa.
Valikoivalla muistilla voi sanoa aina, mutta itseasiassa 10 pistettä voitosta oli jaossa ekan kerran vasta kaudella 1991.
Tuli kieltämättä vähän puskista, mutta ei toi nyt mikään suuri menetys Formula 1:lle ole. Tietty harmi, että Brawnin aloittama pidemmän tähtäimen projekti kaatui tällä tavalla.
Juuri näin. Käsitykseni mukaan mr. Ecclestone kerää myös kaiken tv-rahan itselleen omiin taskuihin. Näistäkin voisi jakaa varmasti talleille edes jonkinlaista pottia.Ainakin Jokkis on viihdyttävää ja mielenkiintoista nyky-F1:een verrattuna... Vaan ei F1:n nyt noin äärimmäisyyksiin tarvitse mennä mutta jonkinlaista kulujen karsimista on pakko tapahtua koska nyt ne on jo karanneet käsistä ja tätä menoa talleja tulee kaatumaan useampi kuin yksi. Ehkä sen kulujen karsimisen voisi aloittaa itse organisaation puolelta, ettei tallien tarvitsisi maksaa niin järjettömiä osallistumismaksuja ja kynnysrahoja. Ja kyllä F1:stä on mahdollisuus karsia kallista teknologiaa ilman että luokka muuttuu vielä "jokkikseksi".
Joo, kyllähän kulut on lähtenee käsistä mutta onhan se vähän huvittavaa, että niitä yritetään laittaa kuriin vain tallien kustannuksella ja niin, että itse Ecclestonen rahavirrat pysyvät samanlaisina. Onhan tässä viimeisten vuosien aikana nähty ties minkälaista "kulujen karsimista", mutta loppupeleissä talleilla on palanut käytännössä vaan enemmän rahaa.
http://en.f1-live.com/f1/en/headline...05071522.shtml
Onko Mikasta tullut seniili? Häkä siis samaa mieltä pikku-hitlerin kanssa tuosta mitalit ykkösiin -ajatuksesta.
Tallien oma sarja olisi ainakin siinä suhteessa hyvä, että Ecclestone ja FIA saataisiin pois säätämästä ja päätökset tehtäisiin tallien etujen mukaisesti.
Jos näin olisi, että talleja olisi vaikkapa tuo viisi, niin olisi ehkä syytä ottaa käyttöön kolmosautot? Eli jokainen talli ajatuttaisi kisoissa kolmea autoa. Eriasia sitten kuinka kallista ja hankalaa se kehitys olisi pitää kolme kilpailukykyistä autoa kehissä.Se voikin olla, että parin vuoden päästä kuninkuusluokassa ei ole kuin 5 tallia, Ferrari, Mäcci, Rellu, BMW ja Red Bull. Jotain täytyisi siis tehdä ja nopeasti.