FIFA:n 6+5 sääntö

  • 4 688
  • 33

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Periaatteessa FIFA ei voi vaikuttaa kaksoiskansalaisuuteen UEFA:n alaisissa skaboissa, mutta World Cup (ja mahdollisesti karsinnat), menevät sivusuun. En ole varma ovatko maanosakarsinnat myös juridisesti FIFA:n alaisia.

Oletan että eagle tarkoitti myös niitä tapauksia kun esimerkiksi Espanjiassa saa aika nopeasti maan kansalaisuuden ja näin monista pelaajista saadaan EU kansalaisia. Kuitenkin siis saattavat edustaa esimerkiksi Brasiliaa maaotteluissa. Tämä kaiketi perustaa ihan yleiseen lainsäädäntöön eikä näin ole FIFA:n määriteltävissä oleva asia.

Toinen juttu on sitten maajoukkueedustus, siihen on mahdollisuus FIFA:lla vaikuttaa ainakin jollain tasolla.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
UEFA:n säännöissä ei oteta kantaa kansallisuuteen vaan vaatimuksena "omat kasvatit", jotka määritellään siten että on viettänyt kolme vuotta seurassa ikävälillä 15-21. Kansallisuudella ei kuitenkaan ole merkitystä.



Ei FIFA:lle ole mahdollisuutta kaksoiskansalaisuuskysymyksiin vaikuttaa, tuohan on kuitenkin jokaisen maan oma lainsäädöllinen asia. Edustusoikeuteen maajoukkueessa FIFA:lla on toki jossain määrin mahdollisuus vaikuttaa.

Kyllä UEFA:n säännöissä on sekä "omat kasvatit" pykälä ja tämän lisäksi "joukkueen maan pelaajat". Olikos kiintiöt nyt tällä kaudella sitten 3 ja 5, vai miten. Mutta siis molemmat kiintiöt ovat. Tuossa "omat kasvatit" ei tosiaan määritellä kansalaisuutta, mutta se on sitten toisessa kiintiössä.

Ja tiedän ettei FIFA pysty vaikuttamaan suoraan kaksoiskansalaisuuksiin, mutta esim. epäsuorasti se ja UEFA voisivat vähentää niiden "tehoa". Esim. niin että maan kansalaisuuden saatua muutama vuosi vielä oltaisiin "karenssissa" jos oltaisiin tultu EU:n ulkopuolelta tms. Nykyisellään kun on naurettavaa miten haetaan vaikka mitä kautta näytä kansalaisuuksia ja tähän sitten tosiaan olisi eri maiden parempi puuttua. Nykyisellään kun tuntuu olevan turhankin helppoa saada kansalaisuus, jos vain pelaat jalkapalloa tarpeeksi hyvin. Koomisimmat esimerkit kyllä löytyvät tosiaan sitten kansainvälisistä peleistä, kun pienempien maiden maajoukkueissa pelaa brasseja jotka eivät ole välttämättä käyneet edes maassa ennen kansalaisuuden myöntämistä.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kyllä UEFA:n säännöissä on sekä "omat kasvatit" pykälä ja tämän lisäksi "joukkueen maan pelaajat". Olikos kiintiöt nyt tällä kaudella sitten 3 ja 5, vai miten. Mutta siis molemmat kiintiöt ovat. Tuossa "omat kasvatit" ei tosiaan määritellä kansalaisuutta, mutta se on sitten toisessa kiintiössä.

Ei ole joukkueen maan pelaajissakaan kyse kansallisuudesta, vaan tuo pykälä tarkoittaa oman maan liitossa kasvatettuja pelaajia, mutta määrite on sama eli kolme vuotta 15-21 ikävuosina. Ei siis siinäkään oteta kantaa kansalaisuuteen. Kansalaisuuteen perustuva erittely ei mene EU:ssä läpi, tämän UEFA:n kasvattipykälänhän ovat hyväksyneet, tai se on ainakin harkittavissa oleva asia, koska siinä ei eritellä pelaajia kansallisuuden mukaan.

http://www.iht.com/articles/ap/2008/05/28/sports/EU-SPT-SOC-EU-Foreign-Players.php

"A study released by the EU's executive commission said that UEFA plan "could be accepted ... if they do not lead to any direct discrimination based on nationality."

http://www.uefa.com/uefa/keytopics/kind=65536/newsid=276829.html

"In the following two seasons, one additional place for a club-trained and one additional place for an association-trained player will be reserved on the 'A' list, so that by the 2008/09 season, each club will have in its 25-man squad four club-trained and four association-trained players."

"A club-trained player is defined as a player who has been registered for a minimum of three seasons with the club between the age of 15 and 21, whereas an association-trained player is a player who has been registered for at least three seasons by the club or by other clubs affiliated to the same association of the said club between the age of 15 and 21."

Esim. niin että maan kansalaisuuden saatua muutama vuosi vielä oltaisiin "karenssissa" jos oltaisiin tultu EU:n ulkopuolelta tms.

Siis tarkoitatko että vaikka olisit hyväksytty EU kasalainen niin joutuisi silti muutaman vuoden odottamaan perusoikeuksia kuten oikeutta työntekoon ilman rajoituksia. Kyllähän tälläisen pykälän kohdalla tullaan vähän samaan ongelmaan kuin näiden 6+5 viritysten kanssa, eli perusoikeuksia rikotaan. Toki en ole kaikista pykälistä täysin selvillä, eli onko olemassa, tai mahdollista kehittää, siirtymäaikoja perusoikeuksissa uusilla EU kansalaisilla.

Tietenkin sillä tavalla olisi mahdollista vaikuttaa että rupeisivat eri maiden hallituksia lobbaamaan että vaikeuttaisivat kansalaisuuden saantia noin yleisesti, kuinka järkevää se sitten olisi on toinen asia. Tuollainen lobbaus saattaisi hyvinkin leimata UEFA:n/FIFA:n jo melkein äärioikeistoliikkeeksi, tai ainakin heidän kanssaan olisivat samassa leirissä tuossa asiassa.

Maajoukkueedustus on sitten sellainen mihin olisikin helpommin/järkevämmin mahdollisuus puuttua, toki siinäkin saattaisivat joutua valmistautumaan haasteisiin ja oikeudenkäynteihin.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Siis tarkoitatko että vaikka olisit hyväksytty EU kasalainen niin joutuisi silti muutaman vuoden odottamaan perusoikeuksia kuten oikeutta työntekoon ilman rajoituksia. Kyllähän tälläisen pykälän kohdalla tullaan vähän samaan ongelmaan kuin näiden 6+5 viritysten kanssa, eli perusoikeuksia rikotaan. Toki en ole kaikista pykälistä täysin selvillä, eli onko olemassa, tai mahdollista kehittää, siirtymäaikoja perusoikeuksissa uusilla EU kansalaisilla.

Tarkoitan juurikin sitä, että UEFA:n alaisissa kilpailuissa näin voitaisiin tehdä ainakin. Nykyisellään esim. Espanjassa saa E-Amerikkalainen lähes heti passin kun laivasta astuu ulos(kärjistetysti, oikeastihan tuo taitaa olla 3-vuotta tms.), kun taas sitten jossain muussa maassa saa odotella sitä pitkäänkin. Näinpä seurat ovat sitten jo alunperin lähtökohtaisesti erilaisissa asemissa, kun toisaalla passeja saa miten haluaa ja toisaalla juuri mitenkään. Tätä kautta siis esim. EU-pelaajien ja ei EU-pelaajien raja on toisaalla aivan erilaista.

Kuten itse jo aiemmin totesin, niin mielestäni alkuperäisessä ideassa jotain hyvääkin. Tuota UEFA:n sääntöä 3-vuotta maassakin 15-21v välisenä aikana jo tosin "kierretään". Eli siis nykyisin sitten ostetaan junnut jo 15-16vuotiaana. Kehitys ei ole ollenkaan terve, mutta tuskin sitä säännöillä saadaan kuriin.

Jo aiemmin olenkin todennut, että pitkäjänteistä tuo junnujen ryöstäminen "kehdosta" ei ole, varsinkaan kun junnut tulevat esim. Englantiin pääosin ulkomailta huippuseuroihin. Mutta kehityksen tulokset sitten nähdään 5-10vuoden päästä vasta paremmin.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tarkoitan juurikin sitä, että UEFA:n alaisissa kilpailuissa näin voitaisiin tehdä ainakin. Nykyisellään esim. Espanjassa saa E-Amerikkalainen lähes heti passin kun laivasta astuu ulos(kärjistetysti, oikeastihan tuo taitaa olla 3-vuotta tms.), kun taas sitten jossain muussa maassa saa odotella sitä pitkäänkin. Näinpä seurat ovat sitten jo alunperin lähtökohtaisesti erilaisissa asemissa, kun toisaalla passeja saa miten haluaa ja toisaalla juuri mitenkään. Tätä kautta siis esim. EU-pelaajien ja ei EU-pelaajien raja on toisaalla aivan erilaista.

Edelleen tälläiset muutokset vaatisivat muutoksia olemassa olevaan lakiin eikä pelkkä FIFA/UEFA sääntömuutos oikein riitä. Ainoa keino on alkaa lobata eri maita muuttamaa lakia/käytäntöjä tai sitten alkaa lobata EU:ta että yhdentävät esimerkiksi kansalaisuuden myöntämisen edellytykset joka maassa, puhutaan kuitenkin suhteellisen isosta projektista joka kaiketi vaikuttaa aika moniin muihinkin kuin jalkapalloilijoihin.

Muutenkin eri maat ja lait aiheuttavat erinlaisia lähtökohtia eri seuroille, esimerkiksi kulut ovat eri maissa erinlaisia. Esimerkiksi johtuen eroista verotuksessa, maksettavissa sosiaalikuluissa ja lakisääteisissä vakuutuksissa.
 

Fordél

Jäsen
En ole kyllä ihan vakuuttunut, että EU-lainsäädäntö voisi olla peruste tämän 6+5 säännön kaatamiseen. Eihän tässä mitenkään rajoiteta pelaajien työmahdollisuuksia ja liikkumista vaan ainoastaan sitä, että ketkä saavat olla avauksessa. Onhan sitä pelaaja työsuhteessa joukkueeseen vaikka ei olisi avauksessakaan ja voihan se vaihtopenkki olla vaikka täynnä ulkkareita. Eli ei tässä rajoitettaisi mitenkään pelaajan työntekomahdollisuuksia vaan pelaamista, mutta sen sääntely taas ei kuulu EU:lle.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
E Eli ei tässä rajoitettaisi mitenkään pelaajan työntekomahdollisuuksia vaan pelaamista, mutta sen sääntely taas ei kuulu EU:lle.

Teoreettisesti kai näin, mutta mikäköhän mahtaa olla se syy miksi pelaajia palkataan joukkueeseen, ettei vain olisi siksi että heidän halutaan pelaavan juurikin peleissä. Kyllähän se nyt on ihan päivänselvä asia että kun tehdään pelaajavalintoja ja päätöksiä palkkauksesta niin sellainen pelaaja on etulyöntiasemassa jonka voi sitä työtä, mitä varten hänet on palkattu, laittaa tekemään rajoituksitta.

Mikäli FIFA esittäisi tälläistä argumenttia oikeudessa niin tuskin kovin haastavaa olisi se kumota.
 

Fordél

Jäsen
Teoreettisesti kai näin, mutta mikäköhän mahtaa olla se syy miksi pelaajia palkataan joukkueeseen, ettei vain olisi siksi että heidän halutaan pelaavan juurikin peleissä. Kyllähän se nyt on ihan päivänselvä asia että kun tehdään pelaajavalintoja ja päätöksiä palkkauksesta niin sellainen pelaaja on etulyöntiasemassa jonka voi sitä työtä, mitä varten hänet on palkattu, laittaa tekemään rajoituksitta.

Mikäli FIFA esittäisi tälläistä argumenttia oikeudessa niin tuskin kovin haastavaa olisi se kumota.

Pelaaja palkataan joukkueeseen pelaamaan, mutta ei millään lainsäädännöllä voida säädellä sitä, keiden pitää olla avauksessa joka pelissä. Sen sijaan jos KV. liitto määrää lajille jonkin rajoituksen eikä se ole lainsädäntöä vastaan, on se täysin hyväksyttävissä. Ei tässä rajoiteta mitenkään pelaajaan siirtymistä maasta ja seurasta toiseen sekä seuran mahdollisuuksia palkata ulkomaalaisia pelaajia, joten se ei voi olla EU-säädännön vastainen.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Olisi hieno sääntö, mutta eipä taida tosiaan läpi mennä. Paitsi ehkä niin, että EU 6 + muualta tulleet 5.
Tuo EU6 + Muut5 on aivan mahdollinen. EU-lainsäädäntöhän tarkoittaa työvoiman vapaata liikkuvuutta EU:n sisällä. Muiden maiden osalta jäsenmaat määrittelevät itse lakinsa ja käytäntönsä. Tälläkin hetkellä Englannissa rajoitetaan EU:n ulkopuolisten maiden pelaajien määrää työlupa -käytännöllä. Muistaakseni joku suomalainenkin pelaaja joutui ennen Suomen EU-jäsenyyttä odottelemaan työlupaa.

Wikipedia kertoo nykytilanteesta näin:

Premier League clubs have almost complete freedom to sign whatever number and category of players they wish. There is no team or individual salary cap, no squad size limit, no age restrictions other than those applied by general employment law, no restrictions on the overall number of foreign players, and few restrictions on individual foreign players — all players with EU nationality, including those able to claim an EU passport through a parent or grandparent, are eligible to play, and top players from outside the EU are able to obtain UK work permits. The only area where the Premiership's player registration rules are more restrictive than those of some other football leagues, such as those of those of Belgium and Portugal, is that academy level non-EU players have little access to English football.

In response to concerns that clubs were increasingly passing over young British players in favour of signing less-expensive foreign players, in 1999, the Home Office tightened its rules for granting work permits to players from countries outside of the European Union.[59] Currently a non-EU player applying for the permit must have played for his country in at least 75% of its competitive 'A' team matches for which he was available for selection during the previous two years, and his country must have averaged at least 70th place in the official FIFA world rankings over the previous two years. If a player does not meet those criteria, the club wishing to sign him may appeal if they believe that he is a special talent and "able to contribute significantly to the development of the game at the top level in the UK."
Eli suomeksi tiivistettynä EU:n ulkopuolisen pelaajan on pitänyt pelata maajoukkueensa (kilpailu)otteluista vähintään 75 prosenttia edeltävän kahden vuoden aikana. (Eipä näy "rivibrasseja" Englannissa samaan malliin kuin muualla...) Lisäksi ko. pelaajan maajoukkueen on edeltävän kahden vuoden aikana pitänyt olla keskimäärin FIFA-rankingissa 70:n sakissa.

Tuollainen Englannin mallin sääntö tyhjentäisi Manner-Euroopan jalkapalloliigoja isolla luudalla. Äkkiseltään todellinen suursiivous kävisi ainakin Ranskassa ja Belgiassa. Espanjassakin on aika paljon latinofutareita joille tulisi lähtö kotipuoleen.

Eli selkokielellä sanottuna Englannissa tuollainen EU6 + MUUT5 -sääntö ei vaikuttaisi yhtä paljon ulkomaalaisten pelaajien määrään, koska sitä on jo nyt varsin tiukasti rajoitettu.

En nyt jaksa itse ruveta noita Valioliigasurojen rostereita käymään läpi, mutta näppituntumalla sanoisin että tuollainen "EU6 + MUUT5 kentällä samanaikaisesti" ei vaikuttaisi kokoonpanoihin juuri lainkaan.

Sen verran disclaimeria perään että kirjoittelin nimenomaan nimimerkki "Väsyneet Kädet" esittämästä "EU6 + MUUT5" -rajoituksesta koska tuo FIFA:n esitys ei mene EU:ssa läpi ennen kuin EU muuttaa (äärimmäisen keskeisen) työvoiman vapaan liikkuvuuden -periaatteensa. Villi veikkaus ettei tule tapahtumaan. Ikinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös