Feminismi – tasa-arvon asialla?

  • 359 627
  • 2 904

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Twiitistä seurannut sovinistien uhriutumien on erityisen hämmästyttävää, koska siinähän ei itseasiassa ole kyse pohjimmiltaan kyse seksismin havaitsemisesta, vaan tuikitavallisesta naisoletetun penkkiurheilijan osallistumisesta niin miesvaltaiseen urheilukeskusteluun.

Tätä eivät ole ymmärtäneet juuri muut kuin Tampereen kaupunginvaltuutettu Minna Minkkinen (Vas), joka uudelleentwiittaakin nokkelasti:

"Kommentit twiitin alla suorastaan alleviivaa tän. Miehet selittää, että pääkii akka urheilusta. #arkipäivänseksismi"
Mari Krögerin vetämän johtopäätöksen perusteella hän ei ollut aiheesta kartalla. Kyllä naisellekin pitää voida sanoa perustellusti vastaan. Osa feminismistä kaatuu kyllä tähän, että ollaan kujalla ja sitten väärästä pitäisi tehdä oikeaa, koska feminismi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Eli sukupuolella ja värillä on sittenkin väliä? Olen ymmärtänyt tämän tasa-arvon ihan väärin sitten. Välillä menee vaan asiat tällaisella yksinkertaisella kaverilla sekaisin, kun välillä on merkitystä sukupuolella ja ihonvärillä ja sitten taas välillä näillä asioilla ei ole mitään merkitystä.
Vaikka feminististä liikettä symppaankin, niin ihan oikeasti tässä alkaa tuntua, että nämä piirit ovat rodullistaneet minut. :D Julkisessa keskustelussa sukupuolta, rasismia yms. asioita koskevissa aiheissa koen, että mielipiteeni otetaan valkoisen heteromiehen mielipiteenä, ei yksilön mielipiteenä, tai jopa vaaditaan hiljaa oloa sen vuoksi, kuka olen.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Tällaisten ihmisten takia en koskaan luokittele itseäni feministiksi. Muut syyt ovat, ettei Suomessa ole merkittävästi epätasa-arvoa, ja se että tuntuu tyhmältä, että erikseen tarvitsee ilmoittaa tukevansa tasa-arvoa.

Tämä juttu on taas ihan naurettava. Ensin laitetaan otsikko, joka myy. Hyvin harvaa kiinnostaa, kuka voittaa taitoluistelun mestaruuden, mutta se että Ville Peltosella on lapsi, joka voittaa jotain lisää kiinnostavuutta.
Ihmiset sen jälkeen näyttävät todeksi, ettei tässä ole missään nimessä seksismiä, vaan tätä tehdään vanhemman ja lapsen sukupuolesta riippumatta. Tämän jälkeen lynkataan valkoisia mieheä kieltämällä heidän kommenttioikeutensa.

En ollut ihan varma oliko Kirjoittelija sarkastinen vai ei. Jos olit tosissaan, voisit vähän miettiä.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä uutisointi Emmi Peltosesta on tyyppiesimerkki siitä, mitä tarkoittaa feministinen maailmankuva. Vaikka kuinka asia-argumentoiden todistetaan, että aivan vastaavaa tapahtuu myös miesten kohdalla, niin sitä ei kertakaikkiaan suostuta uskomaan. Miksi sitä ei suostuta uskomaan? No siksi, että on lapsesta lähtien aivopesty naisen ikuiseen uhriasemaan. Tätä naisen ikuista uhriasemaa Suomessa ylläpitää feministinen maailmankuva.

On surullista, että tuo Mari Krögerin twiitti on näköjään saanut 110 re-twiittiä. Kertoo siitä, että harhainen käsitys naisen ikuisesta uhriasemasta on kovin, kovin monella.

Mari Kröger on humanisti ja vihreä. Nuorempana minäkin suhtauduin vihreisiin positiivisesti. Olen myös saanut humanistisen kasvatuksen ja työskennellyt humanistisilla aloilla. Koen olevani empatiakykyinen ja mielestäni kykenen ajattelemaan asioita yksittäisten ihmisten ja eri vähemmistöjen näkökulmista. Vähemmän feministisellä politiikalla olisin aivan potentiaalinen äänestäjä vasemman laidan puolueille.

Nämä karkottavat osan potentiaalisista kannattajista ihan omalla toiminnallaan. Sillä kuka äänestäisi sellaista tahoa, jonka viestinnästä paistaa läpi se, että juuri sinun edustamasi viiteryhmä on kaiken pahan alku ja loppu (tässä tapauksessa kantasuomalainen mies)?
 
Viimeksi muokattu:

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Yllättäen tuo Kröger ei voi myöntää olleensa väärässä, vaikka esimerkiksi väittää ettei Nico Rosbergista puhuttaisi Keken poikana. Tuli tästä mieleen, että oletteko koskaan nähneet feministin myöntäneen olleensa väärässä?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Käsittämätön esitys Mari Krögeriltä. Tuossa olisi vaan pitänyt myöntää, että yli meni ja pahasti, niin Kröger olisi saattanut jotenkin pelastanut kasvonsa.

Enitenhän tässä Krögerin itsensä lisäksi kärsi feministinen aate, vastustajat saivat itselleen hyvän lyömäaseen feministejä vastaan, mikä ei varmastikaan ollut Marin tarkoitus.

On surullista, että tuo Mari Krögerin twiitti on näköjään saanut 110 re-twiittiä. Kertoo siitä, että harhainen käsitys naisen ikuisesta uhriasemasta on kovin, kovin monella.
Ei se pelkästään tuosta kerro. Rohkenen nimittäin väittää, että Krögerin twiittiä on re-twiitattu ja lainattu puhtaassa huumori- ja lyömistarkoituksessakin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Sovinismi on ääripää. Feminismi ei ole ääripää. Feministi voi kuitenkin asettua ääripääksi.

Täytyy silloinkin kuitenkin muistaa pitää keskustelu asioissa ja hyvässä hengessä perustella väittämiä vääräksi. Ja sitten siirtyä eteenpäin.

Ja jos feminismi joskus kiukuttaa, voi lohduttautua katsomalla Matti Nykäsen akanlänkyrät-videota netistä. Siis se kommentointi Ike Kanervan tekstiviesteistä.

"Tä"
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sovinismi on ääripää. Feminismi ei ole ääripää. Feministi voi kuitenkin asettua ääripääksi.
Eli sovinismi on kuten äärioikeisto eli aina pahasta ja feminismi kuten äärivasemmisto eli tarkoitus pyhittää keinot. Kyllä feminismi taitaa silti olla ääripää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eli sovinismi on kuten äärioikeisto eli aina pahasta ja feminismi kuten äärivasemmisto eli tarkoitus pyhittää keinot. Kyllä feminismi taitaa silti olla ääripää.

Hyvä vertaus. Jatkan teemasta...

Jos henkilö määrittelee itsensä vasemmistolaiseksi, oikeistolaiseksi, sovinistiksi, feministiksi miksi vaan, niin silloin se otsikko alkaa jo velvoittaa ja ohjata ajattelua. Toisin päin mennen, ihmisellä on näkemyksiä ja mielipiteitä yksittäisistä asioista ja kokonaisuuksista. Ne voivat ohjata häntä kohti vasemmistoa, oikeistoa, feminismiä, sovinismia, foliohattuismia.
Kun ei määrittele itseään, ei tule velvoittaneeksi itseään ensisijaisten suhtautumisten suhteen. Säilyy parempi yhteistyökykyisyys.

Minä en ole poliitisesti oikealla, vaan oikeassa.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvä vertaus. Jatkan teemasta...

Jos henkilö määrittelee itsensä vasemmistolaiseksi, oikeistolaiseksi, sovinistiksi, feministiksi miksi vaan, niin silloin se otsikko alkaa jo velvoittaa ja ohjata ajattelua. Toisin päin mennen, ihmisellä on näkemyksiä ja mielipiteitä yksittäisistä asioista ja kokonaisuuksista. Ne voivat ohjata häntä kohti vasemmistoa, oikeistoa, feminismiä, sovinismia, foliohattuismia.
Kun ei määrittele itseään, ei tule velvoittaneeksi itseään ensisijaisten suhtautumisten suhteen. Säilyy parempi yhteistyökykyisyys.

Minä en ole poliitisesti oikealla, vaan oikeassa.
Tätä kuvailemaasi itsensä leimaamisen tarvetta en ole koskaan ymmärtänyt, oli kyse sitten aatteesta, uskonnosta tai poliittisesta puolueesta. Jos esimerkiksi feminismi tarkoittaa sitä, mitä se Oxfordin ja Merriam-Websterin sanakirjojen mukaan tarkoittaa, mielestäni juuri kenelläkään länsimaissa ei pitäisi olla mitään syytä kutsua itseään feministiksi. On täysin itsestäänselvää, että ajatteleva nykyaikainen ihminen haluaa kaikkia kohdeltavan samalla tavalla ja kaikille samat mahdollisuudet sukupuolesta, ihonväristä ynnä muusta huolimatta.

Samalla tavalla en tunne tarvetta erikseen kutsua itseäni vaikkapa anti-rasistiksi, vaikka rasismia vastustankin. Kuitenkin monet feministit yrittävät seuraavaa:

Feministi: "Kannatatko sukupuolten välistä tasa-arvoa?"
Minä: "Kyllä."
Feministi: "Onneksi olkoon, olet feministi."

Ei, en ole.

Joko feminismi ei siis tarkoita sitä, että haluaa poliittista, taloudellista ja sosiaalista tasa-arvoa sukupuolten välille tai jos se tarkoittaa, 99 % ihmisistä ovat jo "feministejä", jolloin koko termi ja liike on melko turha. Samaan tapaan, kuin joku orjuutta vastustava liikekin olisi nykypäivänä turha. "Vastustatko orjuutta? Onneksi olkoon, olet Abolitionisti."
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kun ei määrittele itseään, ei tule velvoittaneeksi itseään ensisijaisten suhtautumisten suhteen. Säilyy parempi yhteistyökykyisyys.
Tässä on suuri viisaus, joka meidän pitäisi muistaa. Hyvää joulua kaikille feministeille, sovinisteille ja niille, jotka luulevat olevansa siinä välissä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eli sovinismi on kuten äärioikeisto eli aina pahasta ja feminismi kuten äärivasemmisto eli tarkoitus pyhittää keinot. Kyllä feminismi taitaa silti olla ääripää.

Ei. Lue uudestaan tuo lainaamasi lause ajatuksen kanssa.

Ajatuksessani ei muuten ollut esim. tuota "kun määrittelee itsensä".
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä on asetettu feminismi ja sovinismi toistensa vastapareiksi. Jos ajatellaan, että feminismi ajaa tasa-arvoa naisnäkökulmasta, niin silloin sen luontainen vastakohta on maskulismi, ei sovinismi. Maskulismi ajaa tasa-arvoa miesnäkökulmasta.

Toki nykyään on aivan mahdollista rinnastaa feminismi myös sovinismiin. Ote sovinismia käsittelevästä Wikipedia-artikkelista: "Sovinismi (myös chauvinismi ja šovinismi) on jonkin ryhmän tai ryhmän jäsenen äärimmäisyyksiin menevää, yksipuolista ja fanaattistakin käyttäytymistä jotakin toista ryhmää tai sen yksityisiä jäseniä kohtaan. Sovinismista käyttäytymistä voi ilmetä niin maan tai kansan kuin muunkin ryhmän puolustamisessa. Yleensä sovinismia ilmenee silloin kun toinen ryhmä koetaan viholliseksi ja uhaksi."

Ääriajatteluun menevät feministit (joita tietenkään kaikki feministeiksi tunnustautuvat eivät ole) toimivat juuri yllä olevan määritelmän mukaisesti vihollisenaan länsimaalainen valkoinen mies.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei. Lue uudestaan tuo lainaamasi lause ajatuksen kanssa.

Ajatuksessani ei muuten ollut esim. tuota "kun määrittelee itsensä".

"kun määrittelee itsensä" oli sitaatti joka liittyy enemmän minun kommenttiini, joka oli ihan eri polun varressa kuin sinun @Joukka n välinen sanailu. Aasinsiltaa kopsuttelin omaani. Kestää se silta silti sinuakin joten tervetuloa. Keskustelu on kuitenkin eri, ellei polkuja yhdistetä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sovinismi on ääripää. Feminismi ei ole ääripää. Feministi voi kuitenkin asettua ääripääksi.

Puhut kahdesta eri asiasta, tuo on ns. apples vs. oranges vertaus.

Feminismi sisältää paljon muutakin kuin sukupuolten tasa-arvon jota kannattaa ylivoimainen enemmistö kansalaisista (hattu-arvio 99%).

Feminismin nimissä voidaan vastustaa julkisen sektorin leikkauksia, tiukkaa talouspolitiikkaa, puolustusinvestointeja, kiky-sopimuksia, yleissitovuuden heikennyksiä yms.

Feminismi on nykyään hirviö joka sisältää hyvin paljon vasemmistolaista politiikkaa, se on vähän kuin monikulttuurisuus jonka vastustaminen voidaan heti dumata rasisti/natsi-korteilla, jos et ole feministi niin olet tasa-arvon vastustaja noin kärjistetysti.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Puhut kahdesta eri asiasta, tuo on ns. apples vs. oranges vertaus.

Puhun vertauksessani kolmesta asiasta, sovinismi, feminismi, (äärimmäisyyksiin menevä) feministi. Ja sinä sorrut yleistämään äärimmäisyyksiin menemisen koko feminismiksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Toimittaja Mari Kröger löysi sangen pöyristyttävää seksismiä Iltasanomien otsikoinnista: Ville Peltosen 17-vuotias tytär mestariksi aamulla tulleesta vammasta huolimatta: "Vertakin tuli"
Mari Kröger Twitterissä: "Se tunne, kun taitoluistelun Suomen mestari on lähtökohtaisesti tytär eikä esim. urheilija tai luistelija. #arkipäivänseksismi https://t.co/gxFovyCIg9"

Näin Suomessa naisurheilija typistetään vain ex-lätkänpelaajan tyttäreksi. Kommenttiosiossa on melkoinen mansplainaus valloillaan.

YLE:n jutussa, jossa spekuloidaan Helsingin päättäjäpaikkojen uusjaolla leimattiin Laura Heinäluoma (sd) Eeron tyttäreksi. Muiden nimien isiä ei esitelty. Odottelen Krögerin paheksuntaa asiasta.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jos keskustelu ajautui äsken väärään ketjuun, niin eipä Monikulttuurisuus-ketjukaan sen parempi ole.

Ok, eli taisit nyt jo itsekin huomata, että minä kumosin sinun ja niiden "vihervasemmistofeministien" yhteisen argumentin, että vähemmistö ei voi kohdistaa rasisimia enemmistöön. Eli se olitkin sinä, joka oli samanmielinen "vihervasemmistofeministien" kanssa. Omien sääntöjesi mukaan et sitten kaiketi voi enää koskaan olla eri mieltä mistään asiasta "vihervasemmistofeministien" kanssa, tai muuten ammut itseäsi nuolella selkään...tai jotain.

Ehei, minä yritän oppia uusia näkökantoja. Vaikken vielä olekaan omaksunut muuta kuin pari hassua lausahdusta, niin taroitukseni on etääntyä rasistien, transfobisten ja muiden fasististaantumuksellisten, jotka väittävät tieteellisesti todistettuja asioita kriitikoiden viljelemäksi paskapuheeksi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehei, minä yritän oppia uusia näkökantoja. Vaikken vielä olekaan omaksunut muuta kuin pari hassua lausahdusta, niin taroitukseni on etääntyä rasistien, transfobisten ja muiden fasististaantumuksellisten, jotka väittävät tieteellisesti todistettuja asioita kriitikoiden viljelemäksi paskapuheeksi.
Ahah. Ehkä tämä henkilökohtainen avautuminen kiinnostaa palstan feministejä, mutta vielä sulla jäi kertomatta, että kuka tai ketkä on ne kriitikot, joiden kanssa olen samaa mieltä? Ja joita olen haukkunut ties miksi.

Oliko ne samanmieliset kriitikot niitä "vihervasemmistofeministeja", joiden kanssa minä olen eri mieltä ja sinä olet samaa mieltä? Vai oliko se kriitikko sinä, jonka kanssa olin eri mieltä? Itsesi kanssahan näytät olevan tilanteesta riippuen joko samaa tai eri mieltä tai jotain siltä väliltä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ahah. Ehkä tämä henkilökohtainen avautuminen kiinnostaa palstan feministejä, mutta vielä sulla jäi kertomatta, että kuka tai ketkä on ne kriitikot, joiden kanssa olen samaa mieltä? Ja joita olen haukkunut ties miksi.

Kuten tuli jo sanottua, niin vain sinä tiedät kenen puheet on todistettu paskapuheeksi jo moneen kertaan.

Oliko ne samanmieliset kriitikot niitä "vihervasemmistofeministeja", joiden kanssa minä olen eri mieltä ja sinä olet samaa mieltä? Vai oliko se kriitikko sinä, jonka kanssa olin eri mieltä? Itsesi kanssahan näytät olevan tilanteesta riippuen joko samaa tai eri mieltä tai jotain siltä väliltä.

Jaa-a? Edelleen tosi paha sanoa keihin SINÄ viittasit.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Prejudice plus power - RationalWiki

Siellä kerrotaan tästä rasismin uudelleen määrittelystä johon jotkut feministit pyrkivät. Samalla tavalla määritellään myös seksismiä ja muuta vastaavaa termistöä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa-a? Edelleen tosi paha sanoa keihin SINÄ viittasit.
Huoh. Minä kerroin, että ne, jotka väittävät, että vähemmistö ei voi kohdistaa rasismia enemmistöä kohtaan ovat väärässä. Sinä vedit tästä johtopäätöksen, että:
olet asiasta samaa mieltä parjaamiesi kriitikoiden, paskanpuhujien, trollien ja muiden öyhöttäjien kanssa.
Kirjoitit myös näin:
Heti ensimmäisessä viestissässäsi haukuit kanssa samaa mieltä olevat paskanpuhujiksi ja trolleiksi.
Sitä vaan jäin ihmettelemään, että miksi minä olisin samaa mieltä niiden kanssa, joiden olen osoittanut olevan väärässä?

Menikö trollin logiikkapiiri solmuun, vai oliko ne samanmieliset paskanpuhujat kenties pääsi sisällä asustelevia olkinukkeja?

Saiskos kerrankin suoran vastauksen, vai jatkuuko trollaus ja pulushakki?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

Niin ihanan tuttu avaus, jonka vuoksi veikkaa, että ennen kuin pääsen kirjoituksesi loppuun törmääm myös Jännä- sanaan.

Minä kerroin, että ne, jotka väittävät, että vähemmistö ei voi kohdistaa rasismia enemmistöä kohtaan ovat väärässä. Sinä vedit tästä johtopäätöksen, että:

Kirjoitit myös näin:

Sitä vaan jäin ihmettelemään, että miksi minä olisin samaa mieltä niiden kanssa, joiden olen osoittanut olevan väärässä?

Tämä koko paketin suurin hauskuus piilee siinä, että yrität kai mukaymmärtämättömänä esittää kriitikoiden ja muiden paskanpuhujien lainaamat feministiset sutkautukset heidän omina kantoinaan, jotka ammut alas väärinä. Todellisuudessa sinä ole olet heidän kanssaan samaa mieltä ja toteat aatetoveriesi, -veljiesi, sisartesi- ja tai henkilöittesi olevan väärässä. Samaa taattua laatua, kuin se laaja pöyristyminen hampurilaishihamerkin vaatimisesta maassa oleskeleville jenkeille. Mutku se sano, ei mun tarvii ajatella jne.

Menikö trollin logiikkapiiri solmuun, vai oliko ne samanmieliset paskanpuhujat kenties pääsi sisällä asustelevia olkinukkeja?

Ei, ja muistammehan, että nuo suuret tuntemattomat paskanpuhujat ovat edelleen sinun itsesi keskusteluun mukaan tuomia.

Saiskos kerrankin suoran vastauksen, vai jatkuuko trollaus ja pulushakki?

Niitä on tullut pitkin iltaa ja yötä, mutta kovin vähälle ymmärykselle ovat jääneet.

Tuo pulushakki on muuten loistoveto - omaan otsaan.

Edit: Ei näköjään tullut sitä Jännä- sanaa, mutta sehän onkin vielä kauempana vasemmalla hortoilevan komppiryhmän vakiosanastoa.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ihanan tuttu avaus, jonka vuoksi veikkaa, että ennen kuin pääsen kirjoituksesi loppuun törmääm myös Jännä- sanaan.
Suhteellisen rohkea veikkaus, kun ottaa huomioon, että tähän mennessä en ole onnistunut käyttämään kyseistä sanaa kertaakaan koko kirjoitushistoriassani. Toisin kuin sinä. Mutta mistäs sitä koskaan tietää...

Tämä koko paketin suurin hauskuus piilee siinä, että yrität kai mukaymmärtämättömänä esittää kriitikoiden ja muiden paskanpuhujien lainaamat feministiset sutkautukset heidän omina kantoinaan, jotka ammut alas väärinä. Todellisuudessa sinä ole olet heidän kanssaan samaa mieltä ja toteat aatetoveriesi, -veljiesi, sisartesi- ja tai henkilöittesi olevan väärässä. Samaa taattua laatua, kuin se laaja pöyristyminen hampurilaishihamerkin vaatimisesta maassa oleskeleville jenkeille. Mutku se sano, ei mun tarvii ajatella jne.
Kiitos, kun vihdoin ties kuinka monen viestin jälkeen saat suoraan avattua ajatusmaailmaasi. Pidät siis minua "vihervasemmistofeministinä" ja tämän todistaa siis se, että korjaan "vihervasemmistofeministien" virheellisen väitteen. Jep Jep.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös