Fanit mediassa

  • 44 085
  • 155

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
batman83 kirjoitti:
Olisitte nyt laittaneet ne kaikki 300 palamaan tämänpäiväisessä Jypin pelissä, niin olisi saatu pystyyn kunnon show, kun joukkue ei sitä pysty tarjoamaan.

Pilaavat kovasti teidän niin jalon fanituksen tuollaiset ylilyönnit, jotka eivät mielestäni kuulu jääkiekkohalliin.

Ja laskuhan varmaan tulee perässä. Toivottavasti Virmanen ei ole vielä kaikkia lateja lyönyt tiskiin.
Ennen kuin avaat niin hauskan suusi niin opettele edes soihtujen perusteet. Sisäsoihdut ja ulkosoihdut ovat kaksi eri asiaa. Vittu mikä janari.

Ai niin, ja laskun suunta on Jyväskylä. Olitkohan itse se täysin pihalla ollut järkkäri? Ainakin jutut sitä tasoa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Tuomas kirjoitti:
Ai niin, ja laskun suunta on Jyväskylä. Olitkohan itse se täysin pihalla ollut järkkäri? Ainakin jutut sitä tasoa.
Siis miten? Järkkärikö sen soihdun heitti? Vie pohjan koko faniryhmän sinänsä hyvältä toiminnalta jos tällaisia yläaste-ikäisen fanin(?) pahisleikkejä puolustellaan. En minä tästä Jokereille pistäisi laskua vaan sille soihduttajalle, eli tod. näk. hänen vanhemmilleen.

Ja jatkokysymys: miksi ette soihduta omassa hallissanne, jos se siellä on sallittua?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jatkoajan raportin sivujutussa "Hulinointa Hippoksella" todetaan yksiselitteisesti soihtujen muodostavan turvallisuusriskin:

Ulkoilmoissa soihdutus voi olla hyvinkin näyttävä tapahtuma, mutta sisätiloihin ja jäähalleihin se ei luo tunnelmaa - vaan turvallisuusriskin.

Minulla ei ole käsitystä kirjoittajan pätevyydestä määritellä näiden soihtujen käyttöä turvallisuusriskiksi, niin esitänpä kysymyksen täällä: Millä lailla soihdut muodostavat turvallisuusriskin? Ovatko nämä soihdut laittomia vai onko niillä mahdollisesti Turvatekniikan keskuksen TUKES:in hyväksyntä?
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
tuuski kirjoitti:
Ja jatkokysymys: miksi ette soihduta omassa hallissanne, jos se siellä on sallittua?
Ollaan sisäsoihtuja laitettukin ilman ongelmia. Ja kuten tuli tuonne matsiketjuun kirjoitettuakin niin ulkosoihdut kuuluvat ulos, sisäsoihdut sisälle. Eli en tuota Jyväskylän soihtua sen ihmeemmin puolustellut.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuomas kirjoitti:
Mitään virallista tietoa ei kuitenkaan ole siitä ainakaan meille asti vielä tullut joten eiköhän nuo 300 sisäsoihtua mitä meilläkin on jäljellä laiteta jossain matsissa palamaan. Jos sitä ennen joku liigan virallinen kanta noihin tulee niin täytyy varmaan ottaa yhteyttä taas Tervoseen.

Kannattaa pitää kiirettä niiden soihtujen kanssa, sillä 299 soihdun polttaminen kahdessa matsissa vaatii aika paljon porukkaa, koska Jokerien tämän kauden viimeisesä pelissä Tampereella ainakin järkkärit pistävät soihduttelijat aika nopeasti pihalle niskaperseotteella.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Artsi kirjoitti:
Kannattaa pitää kiirettä niiden soihtujen kanssa, sillä 299 soihdun polttaminen kahdessa matsissa vaatii aika paljon porukkaa, koska Jokerien tämän kauden viimeisesä pelissä Tampereella ainakin järkkärit pistävät soihduttelijat aika nopeasti pihalle niskaperseotteella.
300 niitä kai edelleen on. Eilinen kun ei edelleenkään ollut sisäsoihtu.

Sehän olisikin hauska näky, kun tamperelaiset super-järkkärit heittävät 300 soihdutteljiaa ulos. Voi mennä ylitöiksi.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
batman83 kirjoitti:
Jokereille, fanien soihdun polttamisesta. 5000€ veikkaan.
Kun Jyp tulee Stadiin Hifk:n vieraaksi ja vedän päälleni Jypin pelipaidan, sytytän matsissa soihdun, paljonko arvelet Jypin tuosta saavan? Onko sama 5000 erkkiä, mikä nyt on oikeuskäsityksesi mukaan menossa suurimmalta osin Aatos Erkon ja siis SanomaWSOYn maksettavaksi.

Voi luoja tätä. Onko sulla oikeasti hajuakaan mitä sä kirjoitat, vai yhdisteletkö mielivaltaisesti Jokeri-vihasi ja eurooppalaiset futiskäytännöt ?

Edit. kirjoitusvirhe ja lisäys "oikeuskäsityksesi mukaan".
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
AIK
Birkku kirjoitti:
Viime vuosien aikana tuolla porukalla on ollut ylivoimaisesti eniten järjestyshäiriöitä tässä sarjassa.

Mihin tämä "tieto" perustuu? Iltapäivälehtiin? Varmasti Jokerifanien aiheuttamat häiriöt saavat helpommin huomiota medioissa, kun täältä pahan keskittymästä, Helsingistä ollaan ja isolla ryhmällä liikutaan näkyvästi ja kuuluvasti.
Toivon, että pystyisit esittämään tämän väitteen tueksi jotain faktoja.
Vai oliko tämä heittosi ketjun aiheen mukaisesti "Fanit mediassa" eli luit "faktat" iltsarista?
 
Viimeksi muokattu:

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Eiköhän ihan vaikka vaan Jatkoaikaa selailemalla pysy ihan hyvin perillä siitä, mitä tapahtuu, missä, ja kenen toimesta.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Tuomas kirjoitti:
Ennen kuin avaat niin hauskan suusi niin opettele edes soihtujen perusteet. Sisäsoihdut ja ulkosoihdut ovat kaksi eri asiaa. Vittu mikä janari.

Ai niin, ja laskun suunta on Jyväskylä. Olitkohan itse se täysin pihalla ollut järkkäri? Ainakin jutut sitä tasoa.

Vittu mikä juntti. Pidä turpas kiinni jos et ymmärrä ettei kyseessä ollut sisä-
vaan ulkosoihtu. Muutenkin naurettavaa pelleilyä puolustella tuota jatkuvasti.

Ja ennenkuin vastaat, niin luo kulttuuria, älä kopioi sitä muualta. Olet kuitenkin
vissiin aikuinen mies. Vai onko pakkasella takki auki ja tukka märkänä?
 
Suosikkijoukkue
AIK
Birkku kirjoitti:
Joka tapauksessa uskallan väittää...

Tämän halusin kuulla. Kyseessä on siis henkilökohtainen mielipiteesi, joka perustuu perstuntumaan ja netistä luettuihin "faktoihin".

En millään tapaa kiistä tai väheksy eilistä soihtuhölmöilyä tai Espoossa syksyllä tapahtunutta bangerin heittoa. Itseltäni olisi molemmat tempaukset jääneet tekemättä.
Pidän näitä kahta tässä mainittua esimerkkiä kuitenkin kohtuullisen harmittomina, joskaan en hyväksyttävinä. Tiedän kyllä tarkalleen, miten vaarallinen väline "ulkosoihtu" on, ja millaiset seuraukset sen huolimattomasta käsittelystä voivat olla edessä.

Useassa liigahallissa vierasjoukkueen kannattajan ominaisuudessa käyneenä olen paljon enemmän huolestunut varsinkin lauantaipeleissä havaittavissa olevasta aggressiosta vieraskannattajia kohtaan.
(Ei sillä, en itsekään välitä muiden seurojen kannattajista, enkä heitä ole halimassa, suuta saa soittaa, ei haukku haavaa tee.)
Itse olen saanut mm. kaljajonossa, hallin wc:ssä, tupakkapaikalla useita "tanssiinkutsuja" miltei jokaisella liigapaikkakunnalla ja tätä ennen poikkeuksetta minun ja haastajan välinen kanssakäyminen on rajoittunut toisen osapuolen visuaaliseen havaintoon kantamistani jokeriväreistä. Kilttinä miehenä en ole tansseja ottanut, se kun ei mielestäni Jokereita tai minua auta.
Joku muu taas saattaa sen kutsun ottaa vastaan, jonka jälkeen joku tulee auttamaan kaveriaan ja joku toinen taas omaansa,...
Ja kohta ongelma onkin jo todella suuri.
Tämä on hyvin mahdollista, ja jopa erittäin todennäköistä, ellei seuraavaksi esittelemääni ongelmaan puututa pian.

Suuri ongelma on myös ammattitaidottomien järjestyksenvalvojien asettaminen vieraskannattajia valvomaan. Pahimmillaan nämä ihmiset eivät tunne omia oikeuksiaan eivätkä valvollisuuksiaan, vaan oikeutus toimenpiteisiin haetaan lain sijaan yksittäisen järjestyksenvalvojan tunnetiloista.
Useilla liigapaikkakunnilla JV:t ovat vielä kaiken lisäksi fanaattisia kotijoukkueen kannattajia, jotka provosoituvat vierasjoukkueen lauluista ja huudoista, tuulettelvat kotijoukkueen maaleja, yms. Tämä aiheuttaa varmasti vastareaktioita vieraskannattajissa.
Tuskin pienetkään liigaseurat siihen kaatuisivat, jos vieraskannattajia valvomaan palkattaisiin ainakin lauantaipeleihin muutama ammattilainen, joilla on kokemusta ja koulutusta kohdata ja käsitellä ongelmatilanteita sekä toimia niissä järjen eikä tunnetilojen ohjaamana.
Voin kertoa asian "aidan" molemmilta puolilta nähneenä, että ero on valtava.
Ammattitaitoisesti ja asiallisesti hoidetut turvallisuusjärjestelyt lähettävät ja potentiaalisille ongelmien aiheuttajielle selkeän viestin. Ihan erilaisen viestin, kuin kotijoukkueen lippalakkiin pukeutunut amatööri.

Sorry, vähän OT. Pitkään on vain pienet asiat painaneet mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
No terrrve!!! kirjoitti:
Pitkä kirjoitus järjestyksenvalvojista

Tästä olen täsmälleen samaa mieltä. Esim hippoksella moneen kertaan tullut
naureskeltua noille "järkkäreille", kun makkara on toisessa kädessä ja peliä
katsovat 90% ajasta. Onhan se tietysti mukavaa että pääsee ilmaiseksi
matseihin, mutta nuo jv:t pitäisi heittää helvettiin ja palkata oikeita ihmisiä
tilalle.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
No terrrve!!! kirjoitti:
Suuri ongelma on myös ammattitaidottomien järjestyksenvalvojien asettaminen vieraskannattajia valvomaan. Pahimmillaan nämä ihmiset eivät tunne omia oikeuksiaan eivätkä valvollisuuksiaan, vaan oikeutus toimenpiteisiin haetaan lain sijaan yksittäisen järjestyksenvalvojan tunnetiloista.

Itse olen tällä kaudella peleissä käynyt Tampereella (Ilves ja Tappara), Porissa, Hämeenlinnassa, Lahdessa, Kuopiossa ja Jyväskylässä. Kuopio ja Jyväskylä olivat ainoat näistä paikkakunnista, joiden kohdalla poliiseja ei näkynyt katsomossa. Kuopion vielä ymmärtää kun oli arkipeli ja meitä (faneja) oli suht pieni ryhmä. Tosin pienet ryhmät voivat aikaansaada vahinkoa siinä missä isotkin. Jyväskylässä meitä oli n. 70 ja poliiseista ei tietoakaan. Kutsuuko järkkäreiden esimies itse poliisit seurailemaan tilannetta mahdollisten ylilyöntien takia? Jos ei niin Jyväskylässä taidetaan luottaa siihen, että järkkärit hoitaa tilanteen kuin tilanteen.

Myös kotipeleissä olen tätä huomannut, vähän kun on suurempi joukko vierasjoukkueen faneja on paikalla niin lähes aina on poliisikin paikalla ollut.

En halua mitenkään vähätellä Nykäskylän järkkäreiden taitotasoa, mutta enpä sitä paljoa kehukaan. Tämmöinen pieni yksityiskohta vain sattui tulemaan mieleen.

Ainiin, Lappeenrannassakin taisi viimekaudella poliisit vierailla.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sun uskottavuutesi Birkku tällä palstalla on melko lähellä nollaa. Kaikkihan tietävät, että olet klassinen prototyyppi näistä "anti-Jokeri-faneista", jotka vetoavat aina miljoonabudjetteihin ja hjalliksiin sun muihin, ja sitten ihmettelevät suureen ääneen, kun yhdellä kaudella miljoonajoukkue konttaa. Kaikki mitä Jokerien joukkue, sen johto, fanit tai kuka vaan Jokeri-merkkiä tunnustava tekee on aina tuomittavaa ja moraalitonta. Varsinkin jos se saa pienintäkään huomiota iltapäivälehdissä.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JuVii kirjoitti:
Kutsuuko järkkäreiden esimies itse poliisit seurailemaan tilannetta mahdollisten ylilyöntien takia? Jos ei niin Jyväskylässä taidetaan luottaa siihen, että järkkärit hoitaa tilanteen kuin tilanteen.
Eilen Hippoksella paikalla oli ainakin kolme partiota. Ja lisää tuli ottelun päättyessä.

Mutta Hippoksen järkkärit todellakin moitteita ansaitsevat. Ainoastaan se a4-katsomossa vaikuttava järkkäri, joka hätistelee aina porukat pois siitä portailta, on kiitettävän hyvällä antaumuksella osallistunut hallin yleisön ja sen turvallisuuden valvontaan.
 

Hack

Jäsen
JuVii kirjoitti:
Itse olen tällä kaudella peleissä käynyt Tampereella (Ilves ja Tappara), Porissa, Hämeenlinnassa, Lahdessa, Kuopiossa ja Jyväskylässä. Kuopio ja Jyväskylä olivat ainoat näistä paikkakunnista, joiden kohdalla poliiseja ei näkynyt katsomossa. Kuopion vielä ymmärtää kun oli arkipeli ja meitä (faneja) oli suht pieni ryhmä. Tosin pienet ryhmät voivat aikaansaada vahinkoa siinä missä isotkin. Jyväskylässä meitä oli n. 70 ja poliiseista ei tietoakaan. Kutsuuko järkkäreiden esimies itse poliisit seurailemaan tilannetta mahdollisten ylilyöntien takia? Jos ei niin Jyväskylässä taidetaan luottaa siihen, että järkkärit hoitaa tilanteen kuin tilanteen.

Myös kotipeleissä olen tätä huomannut, vähän kun on suurempi joukko vierasjoukkueen faneja on paikalla niin lähes aina on poliisikin paikalla ollut.

En halua mitenkään vähätellä Nykäskylän järkkäreiden taitotasoa, mutta enpä sitä paljoa kehukaan. Tämmöinen pieni yksityiskohta vain sattui tulemaan mieleen.

Ainiin, Lappeenrannassakin taisi viimekaudella poliisit vierailla.


Kyllähän Hippoksella on aina poikkeuksetta HIFK-peleissä poliisit sekä usein Jokereita ja Kärppiä vastaan. Itseasiassa ihmettelinkin sitä, miksei poliiseja näkynyt nyt Jokereita vastaan kun vasta ottelun loputtua.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mielestäni Espoossa ei ole poliisipartio kuin paikallis- ja perjantai/lauantaipeleissä.

Voin toki olla väärässäkin.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Groove Armada kirjoitti:
mutta nuo jv:t pitäisi heittää helvettiin ja palkata oikeita ihmisiä tilalle.
Kuka osaavat järjestyksenvalvojat maksaa paikalle? JyP? Ei varmaan kovin hanakasti? Mitä nykyisille järjestyksenvalvojille maksetaan?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
MS kirjoitti:
Kuka osaavat järjestyksenvalvojat maksaa paikalle? JyP? Ei varmaan kovin hanakasti? Mitä nykyisille järjestyksenvalvojille maksetaan?
Kuka maksaa, kun ammattitaidottomien järjestyksenvalvojien vuoksi tapahtuu jotain vakavaa? JYP (tai mikä tahansa muu joukkue, jonka kotiottelussa järjestyksenvalvonta on lapsen kengissä). Maksaa muuten enemmän, kuin mikä maksaisi ammattitaitoinen järjestyksenvalvonta.
 

Hude

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kun nyt keskustellaan järjestyksenvalvojien tasosta tämän tapauksen yhteydessä, niin edelleen on pakko muistuttaa lokakuun lopun Blues-Jokerit -pelin tapahtumista. Tätä tapausta ei hallissa saatu estettyä ennalta eikä tekijää saatu hallissa edes kiinni, vaikka Espoossa on järjestyksenvalvonta hoidettu hyvinkin ammattimaisesti.

Tämä mielestäni todistaa ainakin osaksi sen, että jos vastaavat tapaukset halutaan liigahalleista karsia, niin päättäjien on lähetettävä selvä viesti siitä mikä on sallittua ja mikä ei. En nyt tarkoita välttämättä sakkoja tms tähän yksittäiseen tapahtumaan liittyen, vaan ennemminkin yleisesti selkeää ja julkista linjausta fanien toimintaan. Kaikkien intresseissä varmasti on, että fanikulttuuri pääsee kasvamaan ja kehittymään, mutta päättäjien on sille kehitykselle asetettava suunta ja rajat. Tämän jälkeen virallisten faniryhmittymien on helppo toimia oikein kun tiedetään mitä saa tehdä, eikä yksittäiset häiriköt pääse piiloutumaan isomman joukon taakse. Eikä meidän tarvitse Jatkoajassa turhaan haukkua Jokereita tai kaikkia jokerifaneja jos yksi on mokannut.

Omasta mielestäni eilen mentiin rajan yli. Toivottavasti jokerifanit hoitavat jälkipyykin yhtä tyylikkäästi kuin Espoossa, etsivät syyllisen ja sanoutuvat irti tästä tapauksesta. Järjestyksenvalvonnan puutteiden taakse ei mielestäni kannattaisi piiloutua.

edit: viilausta
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kaikki on suhteellista, mikä maksaa, mikä ei.

20 järkkäriä, 20€/tunti bruttokustannus henkilöstöfirman kautta. 400€/h yhteensä. 5h per peli eli kustannukset 2000€ per peli. 28 matsia eli sellanen 60K€ kaudessa yhteensä. Jypin kokonaisbudjetti luokkaa 3M€ kausitasolla (siitä about milli pelaajiin) eli ~3% loppubudjetista menisi järkkäreihin.

Liikaa? En tiedä, nopeasti ajateltuna ei pitäisi olla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No terrrve!!! kirjoitti:
...Useassa liigahallissa vierasjoukkueen kannattajan ominaisuudessa käyneenä olen paljon enemmän huolestunut varsinkin lauantaipeleissä havaittavissa olevasta aggressiosta vieraskannattajia kohtaan...

Tämä on asia mikä minua on pitkään ihmetyttänyt. Itse olen kiertänyt peleissä monet vuodet, mutta koskaan en ole kokenut tällaisia agressioita. En tosin kulje pelipaita päällä, mutta Ässätakki kyllä.

Toisaalta olen usein nähnyt Porissa vastustajan faneja, joiden ainoa tehtävä on ollut haukkua Poria ja Ässiä. Mielestäni tällöin saattaa tulla hankaluuksia. Viimeksi Jokeri pelissä marssi kaljakuppilaan kolme fania laulaen "Me ollaan stadista jne.", rohkeaa. Väitän, että usein omalla käyttäytymisellä tilataan myös kohtelu.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
TosiFani kirjoitti:
Tämä on asia mikä minua on pitkään ihmetyttänyt. Itse olen kiertänyt peleissä monet vuodet, mutta koskaan en ole kokenut tällaisia agressioita. En tosin kulje pelipaita päällä, mutta Ässätakki kyllä.

Toisaalta olen usein nähnyt Porissa vastustajan faneja, joiden ainoa tehtävä on ollut haukkua Poria ja Ässiä. Mielestäni tällöin saattaa tulla hankaluuksia. Viimeksi Jokeri pelissä marssi kaljakuppilaan kolme fania laulaen "Me ollaan stadista jne.", rohkeaa. Väitän, että usein omalla käyttäytymisellä tilataan myös kohtelu.
Jokaisella paikkakunnalla saa vaikeuksia, jos niitä kerjää. Toisaalla helpommin ja toisaalla joutuu tekemään vähän enemmän hommia. Tuo sinun antama esimerkki ei vaan minun mielestäni ole kyllä kovinkaan provosoivaa toimintaa, vaikka senkin voi tietysti tehdä ja nähdä monella eri tapaa. Vierasjoukkueen kannattajien omahyväisille lauluille ja pienelle pilkallekin pitäisi myös kyetä nauramaan, eikä heti alkaa näyttämään kulmahampaita ja murisemaan.

Oma käytös on tässä tosiaan ihan avainasemassa. Tosin vatipää saattaa joskus osua hyvinkin käyttäytyvän eteen, varsinkin jos sattuu kulkemaan vierasjoukkueen värit niskassa. Valitettavasti.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuomas kirjoitti:
Ennen kuin avaat niin hauskan suusi niin opettele edes soihtujen perusteet. Sisäsoihdut ja ulkosoihdut ovat kaksi eri asiaa.
Niin ovat. Mutta jos niistä ei kerrota järjestysmiehille+suojeluorganisaatiolle (lue: joku Turengin VPK tms:)) nuo reagoivat kuten ulko soihtuun. Vertaa tilannetta vaikkapa jokun replica-aseen kanssa heilumiseen perjantai iltana Kontulan ostarilla.
Tosin en usko yhdenkään joukkueen myöntävän lupaa sisäsoihduille vierasjengin faneille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös