Facebook

  • 995 340
  • 3 109

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Joo tuo on aina vähän kiusallinen tilanne kun joku ikivanha luokkakaveri pyytää ystäväksi eikä periaatteessa kiinnostaisi, mutta ei kehtaa hylätäkään. Yleensä nuo ovat ihmisiä jotka ovat juuri liittyneet facebookiin ja lisäilevät alussa ystävikseen kaikki mahdolliset tutut naamat. Ei nuita kehtaa myöhemminkään siivoilla pois joten siellä ne pölyttyvät kaverilistalla.

Toisaalta mitä iteki aluksi hyväksyin noita (varmaan tusinan verran) niin niistä ei sit yksikään ole sanaakaan mulle kirjoittanut ton FB:n välityksellä. En toisinsanoen ymmärrä tarvetta kerätä kaikki mahdolliset puolitututkin kavereiksi joihin ei ole tarkoitustakaan pitää yhteyttä.

Niitä turhanpäiväsiä kutsuja sun muita kyllä sit tulee päivittäin.

E: Unohdin ihan että olen sentään tutustunut erääseen Australialaiseen kotiäitiin FB:n kautta. Tulee edelleen viestiteltyä viikottain lähes kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä. Meikäläisen tuurilla se on kuitenkin Pertti Pedofiili Tampereelta.
 
Viimeksi muokattu:

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Jossain vaiheessa tuo meni siihen että jotku ala-asteen luokkakaverit alkoi lisäilemään kaveriksi..no ei mua kyllä vois vähempää kiinnostaa mitä kuulu jollekin ihmiselle jonka kans en ole millään tavalla kommunikoinut vuosikausiin.
Itse kyllä lisäilen tuollaiset tapaukset, jos pyytävät. En näe mitään haittaakaan. Ja kai minä olen sitten sen verran uteliaskin.

Tosin on käynyt toisinkin päin. Erääseen entiseen hyvään kaveriin alkoivat jostain syystä välit hiipua aikanaan, vaikka yritin pitää yhteyttä. Mitään riitaa ei pitäisi olla. Vähän ihmetyttää nytkin katsoa tuota boksia, joka ehdottaa tuttuja kaverilistalle. Siellä se vanha kaveri on ja meillä on ihan samat muut kaverit. Kaikki on kavereita keskenään, mutta jostain syystä minä nyt olen hänelle sitten persona non grata, vaikka kaikki hang-aroundit meidän taannoisen porukan liepeiltä on mukana. FB on siis antanut vahvistuksen sille, että välit ovat poikki, enkä tiedä miksi.
 
Aika vakavastippa täällä tunnutaan tuo naamakirja ottavan. Mielummin minä itse otan kaverilta henkilökohtaista kontaktia ja sitä juttelua baaritiskillä kuin kaveruutta facebookissa. Facebook tuntuu olevan monelle vain utelupaikka entisten ystävien ja tuttujen elämänvaiheisiin. Oikeat kaverit on sitten niin oikeita naamatuttuja joille heitetään jutut kasvotusten.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En jaksa lainata, joten Korppi: miksi et itse lisää "ystäviäsi" sinne? Ehkä hekin katsovat yhtälailla naama norsunvitulla kun sinä olet ollut niin röyhkeä, että olet jättänyt he lisäämättä, vaikka kuinka ovat tavatessaan olleet mukavia sinulle. Ei sitä koskaan tiedä!
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Facebook tuntuu olevan monelle vain utelupaikka entisten ystävien ja tuttujen elämänvaiheisiin. Oikeat kaverit on sitten niin oikeita naamatuttuja joille heitetään jutut kasvotusten.
Jeps, juurikin näin. Facebookkia tulee käytettyä, joidenkin real-life-kavereiden kanssa jopa joskus jotain läppää heittää mutta etupäässä vaklailla wanhoja tuttuja, mitä kuuluu ja joskus jotain kuvia itsekin lisäillyt. Nuo erilaiset kutsut ovat melko kiusa ja kun erilaisten tuttujen asentelemat softat tuntuvat toimivan ihan itsestäänkin, talven tultua on noita lumipallo-osumia tullut. Kiva kyttäämiskanava, josko sitä liittyisi Jatkoaika-grouppiinkin silläkin riskillä että joidenkin käyttäjien pilvilinnat murtuvat pahan kerran.

Hieman sellaista irc-galtsu-henkistä hapatustahan tuo kuitenkin on eikä kyllä omassa elämässä mitään kovin vakavastiotettavaa yhteydenpitokanavaa ole muodostanut - tuskin sitä tulee olemaan jatkossakaan.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En jaksa lainata, joten Korppi: miksi et itse lisää "ystäviäsi" sinne?
Niin..Olen kyllä aika huono 'lisäilijä', varsinkin vanhojen kamujen kohdalla.
Tuo kirjoitukseni oli puolihuolimattomasti väsätty, eikä siitä tullut ihan sellainen kuin olisin halunnut, joten poistin koko homman, kun en uudelleen viitsinyt sitä ruveta muotoilemaan. Se olennainen oli kuitenkin se juttu, että kun ollaan kavereita muualla, niin miksi ihmeessä ei sitten facebookissa, varsinkaan kun mitään ongelmia ei ole. Minusta on hiukan outoa se, vaikkei sillä nyt sinänsä merkitystä olekaan.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuota noin... mistähän tuo Korpin ja laden sananvaihto on alkanut, kun eipä tuota Korpin viestiä tässä ketjussa näy johon lade vastasi?

Facebook on kyllä hieno keksintö siksikin, että esimerkiksi luokkakokousten järjestäminen on helpottunut huomattavasti.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuota noin... mistähän tuo Korpin ja laden sananvaihto on alkanut, kun eipä tuota Korpin viestiä tässä ketjussa näy johon lade vastasi?

Facebook on kyllä hieno keksintö siksikin, että esimerkiksi luokkakokousten järjestäminen on helpottunut huomattavasti.

Siinä oli Korpin puolelta ihmettelyä, että miksi hänen kaverinsa eivät lisää häntä ystäväksi, vaikka oikeassa elämässä ollaan niin ystäviä. Eipä oikeastaan sen kummosempaa.

Yksi asia tuli mieleen FB:stä, että ärsyttää aika paljon, kun kaverit tai "kaverit" (puolitutut) pistää erilaisia haasteita peleihin tai kyselyihin, joihin ei millään riitä kiinnostus vastata. Varmaankin tätäkin asiaa on puitu aikasemmilla sivuilla. Muutenhan FB on ihan näppärä, vaikka itsellä ei oikein muuta tule siellä toimitettua kuin katsoa aina välillä onko joku lisännyt kaveriksi tai seurata "Mitä teet" -tekstejä, joita ihmiset kirjoittelevat.
 

Kempula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Liverpool, Leijonat, Team Jatkis
Itselläni on alkuinnostuksen jälkeen jäänyt Facebookin käyttö vähemmälle. Ensi keväänä tulee kuitenkin kuluneeksi kymmenen vuotta siitä kun lukio päättyi ja olen ajatellut käyttää Facebookia hyväksi ja houkutella vanhoja koulukavereita kokoontumaan yhteen.

Vaimolla on edelleen facebook päällä aina kun on koneella. Hänelle on myös alkanut nyt tulemaan ihmeellisiä viestejä ja ilmeisesti Facebookissa on liikkeellä virus. Alla lainaus Kalevan uutisesta:

Facebookissa leviää Koobface-virus
Internetin Facebook-yhteisöpalvelussa leviää virus. Koobface-niminen haittaohjelma leviää Facebookissa lähettämällä naamioituja viestejä käyttäjiltä toisille, kertoo Ylen uutiset.


Ylen mukaan viruksen sisältävien viestien otsikkona on ollut esimerkiksi "You just look awesome in this new movie".

Viestin tai sovelluksen hyväksymällä virus ottaa koneen haltuunsa. Facebookin edustajien mukaan Koobface on kuitenkin haitannut toistaiseksi vain hyvin pientä osaa käyttäjistä, kertoo Yle.
 
Viimeksi muokattu:

Tietsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK(NP#33), NYR, Everton, Azzurri, NuPS
Wrestler

Pelaako täällä sattumoisin ketään Wrestleriä??

Omasta mielestä loistava tää naamakirja kun saa otettuu yhteyttä sellasiinki henkilöihin joihin ei varmaankaan muuten tulis soiteltua..
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Pelaako täällä sattumoisin ketään Wrestleriä??

Tulihan tuota aikanaan enemmänki naputeltua kun oli ylimääräistä aikaa. Muutama mestaruus tuli tilille, mutta nyttemmin on kyllästynyt aika kokonaan. Lähinnä sen takia ku eivät viitti kehittää sitä ohjelmaa mihinkään suuntaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alkupenseilyn jälkeen kyllä tuo Facebook on ihan asiansa ajanut ja tosiaan hyvä kommunikointiväline joidenkin kavereitten kanssa, ihmiset kun tuntuu tuonne mieluummin hakeutuvan kuin esim. irc-galleriaan (tosin sieltä nyt on vaikea ketään tuttuja saalistaa, tuurilla löytää lähinnä). Vähentää puhelinlaskuakin kyllä.

Tosin tuo sivuston muutos nykyiseen ei miellyttänyt. Se edellisempi oli jotenkin selkeämpi ja samaan läjään saatu enemmän kaikenlaista persoonallista juttua. On toki tuohon uuteen versioonkin tottunut.

Mikään Facebookin suurkuluttaja en ole, en jaksa esim. mitään pelejä pelata siellä tai muuta, joskus ehkä jonkin testin. Päivisin käyn katsomassa, onko tullut viestejä tai muuta ja poistelen turhia sovelluspyyntöjä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kyllähän tuo minulle ihan hyödyllinen on ollut. En nyt välttämättä kommunikoi hirveästi, mutta on se kuitenkin kiva tietää mitä tutut tekevät nykyään.

Joka päivä tulee käytyä ja aina tulee tarkistettua ainakin statukset ja sen sellaista.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kuinka usein porukka päivittelee sitä mitä teet juuri nyt-kohtaa? Itse päivittelen kyllä aika tiuhaan ja kavereideni osalta olen huomannut että osa päivittää sitä useinkin ja osa taas harvoin tai ei koskaan.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kuinka usein porukka päivittelee sitä mitä teet juuri nyt-kohtaa? Itse päivittelen kyllä aika tiuhaan ja kavereideni osalta olen huomannut että osa päivittää sitä useinkin ja osa taas harvoin tai ei koskaan.

Itse käytän statusta yleensä kertomaan sellaisista asioista jotka kavereita kiinnostavat ja joita ei jaksa jokaiselle erikseen ilmoittaa. Eli esimerkiksi "V-man lähtee Thaimaahan" tai "V-man sai vakituisen työpaikan" tai "V-man taitaapi lähteä baariin tänään". Itse en jaksa statukseen mitään "Ostinpä äsken maitoa" tai "V-man on väsynyt" juttuja laittaa.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Alkuun tuli päiviteltyä statusta aikalailla, mutta nyttemmin ei enää jaksa. Lähinnä jotain tietoa esim. omasta tavoitettavuudesta jos on vaikka koko päivän duunissa tai vastaavaa.

Juteltiin just siskon kanssa kaverikutsuista pari päivää sitten. Suurin osa niistä mitä olen itse saanut on ihan perusteltuja, löytyy työkaveria, oikeen kunnon kaveria ja kaikenlaista tuttavaa. Mutta oli hauska huomata ihan pari päivää rekisteröitymisen jälkeen että parilla vanhalla "naamatutulla" on nähtävästi pakottava tarve saada yksi nimi lisää siihen kaveriboxiin. Jos olen ollut ihmisen kanssa viimeksi tekemisisissä noin kymmenen vuotta sitten yhden ystäväni kautta aina silloin tällöin ja ohimennen niin en mä sitä ihmistä kyllä oikeen kaveriksi kutsuisi ja näin ollen lähettäisi kutsua. Mutta näköjään kaikki eivät ajattele samalla tavalla. Toki olen jokaisen kaverikutsun vahvistanut, eihän touhu niin vakavaa voi olla kuitenkaan. Yhtä itse lähettämääni kutsua ei ole vahvistettu, eikä sekään kyllä haittaa ollenkaan.

Nyt on menossa Facebook Blackout klo. 18 asti, eikä tee kyllä edes kovin tiukkaa.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Kuinka usein porukka päivittelee sitä mitä teet juuri nyt-kohtaa? Itse päivittelen kyllä aika tiuhaan ja kavereideni osalta olen huomannut että osa päivittää sitä useinkin ja osa taas harvoin tai ei koskaan.

Itse päivittelen sellaiset 1-2 krt päivässä. Ja monet kaverit tekee samaa. Muuten tuo onkin sitten sellaista kavereiden statuksiin kommentointia ja läpänheittoa. Ihan kätevä tapa pitää yhteyttä kauempana asuviin kavereihin.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on menossa Facebook Blackout klo. 18 asti, eikä tee kyllä edes kovin tiukkaa.

No just. Tietysti unohdin tuon ja piipahdin Facebookissa äsken. Eipä voi minkään.

Ihan hyvä sivusto tuo minulle on. Näkee parilla klikkauksella, mitä kaverit puuhaa (edellyttäen että he ovat statustaan päivittäneet) ja voi sitten kommentoida niitä itse. Näin tenttiviikolla tuolla on melko hauskoja avautumisia ollut statuksissa.

Itselläkin monet ala- ja yläasteen kaverit on ovat pyytäneet friendeiksi, vaikka yhteyttä ei ole pidettykään. Olen kyllä hyväksynyt ja yleensä sitten kysellyt että missäs nykyään menet ja mitä puuhaat. Rentoa ajanvietettä tuo naamakirja on, joka päivä tulee muutaman kerran käytyä vilkaisemassa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Itselläkin monet ala- ja yläasteen kaverit on ovat pyytäneet friendeiksi, vaikka yhteyttä ei ole pidettykään. Olen kyllä hyväksynyt ja yleensä sitten kysellyt että missäs nykyään menet ja mitä puuhaat. Rentoa ajanvietettä tuo naamakirja on, joka päivä tulee muutaman kerran käytyä vilkaisemassa.

Juuri näin mullakin. Chattia tulee harvemmin käytettyä, sitä varten on irc.
Päivittelen statusta muutaman kerran päivässä. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Ajanvietteenä tuo menee ja voi kommentoidakin tutuille asiaa.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Eräältä toiselta foorumilta joku sai mun mielipiteen puettua sanoiksi.

Mikä vittu siinä on, että aikuiset ihmiset loggaavat itsensä sisään facebookiin ja alkavat käyttäytyä kuin teinit? Eikä se katso yhteiskuntaluokkaa. Kaikenmaailman lumipallosotaa, persoonallisuusvertailua ja muuta paskaa tyrkytetään joka tuutista kun entinen koulukaveri ja nykyinen investointipankkiiri päätää käyttää työaikansa sataprosenttisesti hyväksi.

Ihan kuin nykyajan aikuiset eivät olisi saaneet nörtteillä tarpeeksi teini-iässä ja nyt pitää kompensoida. Niinkuin nettiyhteisö olisi jotenkin uusi ja jännittävä juttu, missä pitää tuoda oma hieno persoona esille kaikenmaailman Friend Match tai kuka-juo-eniten-kaljaa testeillä. Uskomatonta.

En olisi koskaan voinut yläasteella ollessani kuvitellakaan, että tulevaisuudessä nörtteily olisi IN ja mä olisin siihen niin kyllästynyt, että olisin taas jälleen kerran OUT. Vaan näin se nykyaika vaan yllättää omasta mielestään vanhan miehen.

Tämä avautuminen sai kolat näppikselle :).
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Sitä voi sitten miettiä, että onko tämä sitten enää nörtteilyä vai nykyaikaista yhteydenpitoa. Onneksi nuo kaikki turhat testit ym. pystyy ohittamaan niin niistä ei suurempaa vaivaa näy.

Itse kyllä tavoittanut mm. sukulaisia ja muita vanhoja ystäviä facebookin avulla, joiden kanssa harvemmin tulee juteltua. Myös jotain tapaamisia sovittu facebookin kautta, koska sillä tavoittaa niin ison ryhmän helpolla ja yhdellä kerralla, että soittaminen puhelimella tai tekstiviestien lähettäminen kaikille olisi huomattavasti vaivalloisempaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä voi sitten miettiä, että onko tämä sitten enää nörtteilyä vai nykyaikaista yhteydenpitoa. Onneksi nuo kaikki turhat testit ym. pystyy ohittamaan niin niistä ei suurempaa vaivaa näy.

Samaa mieltä. Nykyään internet on sen verran koko kansan juttu, että ei tällaista enää voi minään nörtteilynä pitää. Ja jotenkin minua huvittaa se, että nämä edellä mainitut facebookin nörtteilyksi haukkujat kirjoittelevat samaan aikaan internetin keskustelufoorumeille. Mitäs se sitten on saman määritelmän mukaan?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Samaa mieltä. Nykyään internet on sen verran koko kansan juttu, että ei tällaista enää voi minään nörtteilynä pitää. Ja jotenkin minua huvittaa se, että nämä edellä mainitut facebookin nörtteilyksi haukkujat kirjoittelevat samaan aikaan internetin keskustelufoorumeille. Mitäs se sitten on saman määritelmän mukaan?
Samaa mieltä. Facebookin käyttö ei takuulla ole yhtään sen enempää nörtteilyä, kuin esim Jatkoajassa kolme päivää jatkuva kinastelu siitä, onko Haataja ämmä tai että kuka "voitti" tappelun jne.

Onhan tuo FB sellainen nykyajan muoti-ilmiö, johon myönnän itsekin jollain lailla hurahtaneen. Suurin osa on kyllä enemmän "kavereita" kuin kavereita, mutta toisaalta se on mukava bongailla sitä kautta sellaisiakin tyyppejä, joihin ei muuten ole törmännyt aikoihin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en oikein ymmärrä näitä edellisiä viestejä. Siis jos moni ihminen käyttäytyy nörttimäisesti, se ei olisi enää nörttimäistä vaikka oikeasti olisikin? Eikö toi ole vähän sama asia, kuin jos väittäisi ettei hauki ole kala. Siis kyllä mä tavallaan ymmärrän, että jos esimerkiksi omassa kaveriporukassa vaikkapa nyt 75% käyttäisi facebookkia, siihen koko ajatukseen tottuu paremmin ja siten tavallaan voi jotenkin sokaistua totuudelta pitäen omaa kaveripiiriään keskivertona ja normaalina omien tapojen ja tottumusten takia. Ja taas sillä, että joku on tavoittanut vanhoja sukulaisia tai että on sopinut tapaamisia, ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, onko facebook nörttimäinen vai ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös