F1 2006: Magny-Cours

  • 1 848
  • 14

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se olisi sitten taas uusi formulaviikonloppu edessä.

Toistaiseksi ollaan menty tutulla kaavalla; Räikkösellä ja pikku Kekellä ongelmia, testikuskit harjoitusten kärjessä.

Kyseessä on Renaultin kotikisa. Uskoisin että täälä palataan takaisin normaaliin marssijärjestykseen. Alonso tulee olemaan varmasti erittäin vahvoilla ja hänen perässään tulee todennäköisesti totuttuun tyyliin vanha saksalaismies. Oman lusikkansa soppaan pystyy varmasti heittämään myös Fisico, mutta hänen kilpailijankykyihinsä en itse niin kamalasti luota. Luultavasti onnistuu ottamaan "kotiyleisön" paineet itseensä ja ajamaan vähän keskivertoa huonommin. No, muutaman tunnin päästä se nähdään aika-ajon suhteen.

Tutun parivaljakon takana onkin sitten varmasti ruuhkaa. Jo mainitun Fisin lisäksi kolmannesta paikasta kisailevat varmasti myös Räikkönen, Massa ja mahdollisesti mustina hevosina Button, Barrichello, sekä Pedro De La Rosa.

"Puskista" on mielestäni mahdollista tulla myös Williams kaksikon. Cosworth on tuonut Ranskaan moottorin tehokkaamman kehitysversion ja Petrobras uuden bensiiniseoksen, joka on suunniteltu Cosworthin uudelle moottorille. Bensiinin pitäisi antaa moottoriin lisää voimaa ja samanaikaisesti vähentää polttoaineen kulutusta.

Näillä ennakkoasetelmilla siis lähdetään, ensin aika-ajoihin ja huomenna itse kisaan. Aika-ajojen jälkeen on varmasti helpompi spekuloida lisää marssijärjestystä, mutta lisäillään niitä tietoja sitten tänne.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Renaultit olivat vaisuja lauantain harjoituksissa, Fisichella 11:s ja Alonso 16:s ja miehet luistelivat radalla useaan otteeseen. Uskon kuitenkin, että Renaultit ovat aika-ajossa kärkitaistelussa.

M. Schumacherilla pieniä ongelmia, kun moottorikatteen alta tuli harjoituksissa tulenlieskoja varikolle tultaessa. Moottorinvaihdosta ei ole varmuutta, mutta Ross Brawnin mukaan, mitään hätää heillä ei ole (lähde: http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=124240).

Nico Rosbergille tehtiin harjoitusten jälkeen moottorinvaihto (lähde: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/07/457105) ja lähtöruutu putoaa kymmenen sijaa. Se hyöty tästä ainakin on, että Rosberg saa käyttöönsä Cosworthin uuden 6-version moottorista, joten tehoaa saadaan lisää entiseen versioon. Tallikaveri Mark Webberillä on ollut uusi versio käytössään jo viikonlopun alusta lähtien.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
M. Schumacherille ei tehty moottorinvaihtoa, joten taistelu MM-sarjassa jatkuu tasaväkisistä asetelmista. "Schumi" nappasi paalun ja Massan ajettua kakkosruutuun, Ferrari nappasi ehkä hieman yllättäenkin eturivin. Alonso on kuitenkin hyökkäysasemissa kolmosruudussa ja, kun Renault on tunnettu hyvistä lähdöistään, ei voitto ole mahdoton.

Räikkönen saavutti kuudennen lähtöruudun, jota voidaan pitää kohtuullisena tuloksena, tallitoveri de la Rosa oli kahdeksas. Heidän välissään oli Fisichella, jolla on aika heikot mahdollisuudet auttaa Alonsoa mestaruustaistossa, toisin kuin Massa Ferrarilla.

Harjoitusten perusteella hyvässä vauhdissa ollut BMW-Sauber palasi tasolleen, eli aika-ajossa sijoille ynnämuut harjoitusten kärkisijojen jälkeen. Harjoituksissa oli jälleen ilmeisesti kikkailua uusilla renkailla, kun muut käyttivät kuluneita renkaita. Honda taasen piti tasonsa, pettymykset jatkuivat. Erityisesti brittien hehkuttama Button oli todella surkea.

Nico Rosberg selvisi uudella Cosworthin moottoriversiolla aika-ajon päätösosioon ollen siellä yhdeksäs. Moottorinvaihdon vuoksi Rosberg putoaa kuitenkin sijalle 19. Tallitoveri Webber oli kymmenes, joten Williamsilta voidaan odottaa kohtalaisen hyvää tulosta, jos tekniikka kestää. Luotettavuuden kanssa tallilla on ollut ongelmia, joten toivotaan, että uudessa moottoriversiossa (käytössä myös Webberillä) on enemmän luotettavuutta kuin aikaisemmin.

Kisasta tullee M. Schumacherin ja Alonson kaksinkamppailu. Jos Massa onnistuu lähdössä, on brasilialaisella mahdollisuus viedä pisteitä Alonsolta. Tosin Ranskassa on joitakin ohitusmahdollisuuksia, joten lähtö ja varikkokäynnit eivät välttämättä ratkaise kaikkea.

Räikkösellä on mahdollisuudet palkintopallille, mutta ei kuitenkaan voittoon. Tämä kuitenkin edellyttää, että ei ole teknisiä ongelmia ja taktisesti kaikki onnistuu nappiin. Lisäksi olisi toivottavaa, ettei Räikkönen juutu "Trulli-junaan", koska silloin menestysmahdollisuudet saattavat pudota. Tosin Toyota on parantanut vauhtiaan, jonka todistaa myös R. Schumacherin hyvä lähtöruutu. Saa nähdä, saako Toyota vihdoin siirrettyä hyvän aika-ajovauhdin myös kilpailuun. Tähän mennessä Toyota on ollut tämän viikonlopun positiivisin yllättäjä.
 
Viimeksi muokattu:

HemmoP

Jäsen
Toivottavasti Räkä ja mclaaren eivät ole painavalla autolla liikenteessä, Magny Coursin varikko on nopeimpia käydä koko sarjassa. Schumacher voitti pari vuotta sitten neljän pysähdyksen taktiikalla....

Tiedä vaikka olisivat nyttenkin sillä taktiikalla matkassa ?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Noniin.. viikonloppu alkoi erittäin hienosti kun Michael Schumacher näytti jälleen kerran mistä pesee. Ferrarit olivat aika-ajossa omaa luokkaansa, siitä kertoo kaksi ensimmäistä paikkaa ja erityisesti Felipe Massan nopeus. Tämä lähtöjärjestys povaa hyvää kilpailua, lähdöllä on erittäin suuri merkitys. Jos Massa saa pidettyä lähdössä Alonson takanaan on Schumacherin voitto lähes varma. Jos taas Alonso pääsee Massan ohi niin kisasta voi tulla todella tiukka. Viimeistään tämä aika-ajo näytti mielestäni sen, että Ferrari on noussut takaisin MM-sarjan kärkitalliksi. Renault ei tällä hetkellä pysty aivan vastaamaan punaisten vauhtiin.

McLaren oli taas vaisu, Räikkönen vasta kuudes.. Räikkösen tilannetta pahentaa entisestään se että hänen edessään lähtöruudukossa on muuan Jarno Trulli joka on tunnettu siitä, että hänestä ei pääse ohi.

Itse toivon, että Ferrarit nappaavat kaksoisvoiton ja MM-taisto tasoittuu entisestään. Toyotat tuskin uhkaavat Alonsoa joten palkintopallisijoista taistelevat M. Schumacher, Massa ja Alonso.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika "härskisti" lähti Alonso viimeiseen aika-ajosessioon varikolta. Ohitti vielä autojen ollessa "varikkoalueella". Onko sallittua ohittaa varikolla? No onneksi maikkeli näytti Alonsolle kuka käskee neulansilmässä, missä Kimi Matias Räikkönen tarjosi Michael Schumacherille tietä vuonna 2002? ja Michael tuli, kiitti ja voitti Maailmanmestaruuden!
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Speedye kirjoitti:
Tämä lähtöjärjestys povaa hyvää kilpailua, lähdöllä on erittäin suuri merkitys. Jos Massa saa pidettyä lähdössä Alonson takanaan on Schumacherin voitto lähes varma. Jos taas Alonso pääsee Massan ohi niin kisasta voi tulla todella tiukka. Viimeistään tämä aika-ajo näytti mielestäni sen, että Ferrari on noussut takaisin MM-sarjan kärkitalliksi. Renault ei tällä hetkellä pysty aivan vastaamaan punaisten vauhtiin.

McLaren oli taas vaisu, Räikkönen vasta kuudes.. Räikkösen tilannetta pahentaa entisestään se että hänen edessään lähtöruudukossa on muuan Jarno Trulli joka on tunnettu siitä, että hänestä ei pääse ohi.

Itse toivon, että Ferrarit nappaavat kaksoisvoiton ja MM-taisto tasoittuu entisestään. Toyotat tuskin uhkaavat Alonsoa joten palkintopallisijoista taistelevat M. Schumacher, Massa ja Alonso.

Pitkästä aikaa toivon myös itse Schumin voittoa. Muutama kausi meni ihan liian tylsästi Saksalaisen dominoitua joka kisaa, mutta nyt kun Alonso meinaa tehdä samoin, niin on hienoa että kisoissa on joku joka pystyy pistämään kampoihin. Sääli että se ei ole Kimi, mutta kaikkea ei voi saada. Mäkkärin kilpailukyky ei vaan tällä hetkellä yksinkertaisesti riitä. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että Kimin jopa palkintopallille pääseminen vaatii muiden epäonnea.

Toivotaan parasta ja pelätään keskeytystä..
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Magny-Cours on muuten "Italian maaperän kirouksen" lisäksi yksi niistä harvoista perinteisistä radoista, joilla suomalainen kuljettaja ei ole koskaan voittanut. Eikä taida voittaa tänäänkään.

Puhtaasti sarjan mielenkiinnon kannalta toivon Schumin voittavan Alonson mieluiten keskeyttäessä. Voi kuitenkin olla, että 2005 tavoin Renaultin catenaccio on alkanut jo kauden puolessa välissä, eikä luotettavuuden kustannuksella tavoitella ainuttakaan sekunnin sadasosaa.


Ranger
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
ranger kirjoitti:
Magny-Cours on muuten "Italian maaperän kirouksen" lisäksi yksi niistä harvoista perinteisistä radoista, joilla suomalainen kuljettaja ei ole koskaan voittanut. Eikä taida voittaa tänäänkään.

Puhtaasti sarjan mielenkiinnon kannalta toivon Schumin voittavan Alonson mieluiten keskeyttäessä. Voi kuitenkin olla, että 2005 tavoin Renaultin catenaccio on alkanut jo kauden puolessa välissä, eikä luotettavuuden kustannuksella tavoitella ainuttakaan sekunnin sadasosaa.


Ranger

Jotenkin mieltä lämmittää nämä kommentit Schumista. Noh, ehkä suomalaisetkin ovat tajunneet, että Schumacher on ainoa kuka pystyy todella uhkaamaan Alonsoa tällä kaudella. Toivotaan tosiaan että Schumi saisi kavennettua Alonson etumatkaa mahdollisimman paljon. Massalla on tämän päivän kisassa todella suuri rooli.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näinkös oikein, ettei Kimin kolmannella stopilla laitettu yhtään bensaa tankiin vaan vaihdettiin vain renkaat? Mikäli näin kävi niin täytyy ihmetellä McLarenin ratkaisua, eivät ne renkaat nyt niin kuluneilta näyttäneet etteikö niillä mahdollisesti olisi pystynyt ajamaan maalin asti ja näin ollen palkintopallille. Mitään hävittävää Kimillä ei tässä tilanteessa olisi ollut vaikka renkaat olisivatkin sulaneet alta, uskoisin että viides sija ei merkkaa Kimillä yhtään mitään. Tämä kuvaa ehkä jollain tavalla McLarenin suhtautumista, minkäänlaista riskiä ei olla valmiita ottamaan joten tuloksiakaan on turha odottaa. Rellu puolestaan oli valmis ottamaan pienoisen riskin Alonson renkaiden suhteen ja se tuotti tulosta.

Perun toki sanani, mikäli Kimille laitettiin kolmannella stopilla bensaa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
kilonkingi kirjoitti:
Näinkös oikein, ettei Kimin kolmannella stopilla laitettu yhtään bensaa tankiin vaan vaihdettiin vain renkaat? Mikäli näin kävi niin täytyy ihmetellä McLarenin ratkaisua, eivät ne renkaat nyt niin kuluneilta näyttäneet etteikö niillä mahdollisesti olisi pystynyt ajamaan maalin asti ja näin ollen palkintopallille. Mitään hävittävää Kimillä ei tässä tilanteessa olisi ollut vaikka renkaat olisivatkin sulaneet alta, uskoisin että viides sija ei merkkaa Kimillä yhtään mitään. Tämä kuvaa ehkä jollain tavalla McLarenin suhtautumista, minkäänlaista riskiä ei olla valmiita ottamaan joten tuloksiakaan on turha odottaa. Rellu puolestaan oli valmis ottamaan pienoisen riskin Alonson renkaiden suhteen ja se tuotti tulosta.

Perun toki sanani, mikäli Kimille laitettiin kolmannella stopilla bensaa.

Muutenkin oli McLarenilta todella huono tuo Kimin taktiikka. Sen ansiosta Kimi hävisi mm. Ralf Schumacherille.

Mutta tärkeintä oli, että M. Schumacher vei voiton ja kavensi jälleen Alonson johtoa MM-pisteissä. Vähän mutta kuitenkin. Massa ei pystynyt pitämään Alonsoa takanaan. Mutta nyt voidaan viimeistään sanoa, että Ferrari on tällä hetkellä MM-sarjan nopein auto. Forza Schumi!
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Speedye kirjoitti:
Muutenkin oli McLarenilta todella huono tuo Kimin taktiikka. Sen ansiosta Kimi hävisi mm. Ralf Schumacherille.

Kimin renkaan tyhjeneminen tuli hankalaan paikkaan ja renkaan irrottamiseen taisi kulua ylimääräisiä sekunteja. Jos rengas olisi irronnut tavallisesti, niin tilanteeseen nähden taktiikka oli ihan ok.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Rengasrintamalla valtikka näyttää siirtyneen Micheliniltä Bridgestonelle. Onko nyt nähtävissä se, että Michelin on lopettelemassa renkaidensa kehitystyötä, kun he poistuvat F1:stä kauden päätteeksi? Jos kehitystyötä ei tehdä entiseen malliin, tietää se Renaultille vaikeita aikoja, sillä yksin he eivät pysty tekemään Alonsosta mestaria, vaikka johto onkin vielä suurehko. Jossain vaiheessa Massa ja kenties joku muukin tulee "Schumin" ja Alonson väliin, jolloin ero kapenee entistä nopeammin. Jotta Renaultin mestaruushaaveet pysyvät yllä, tarvitaan sekä tallilta että rengasvalmistajalta työtä eri osa-alueiden kehittämiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös