Euroviisut 2023 ja UMK 2023

  • 368 223
  • 3 678

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tosin jos tuolla ei oltaisi arvosteltu näitä luettelemiasi muita osa-alueita vaan ainoastaan laulutaitoa, ei Käärijä olisi saanut raadeilta pistettäkään. Monelta tuntuu unohtuvan, että Suomi sijoittui raatipisteissä neljänneksi, joka oli jopa yläkanttiin ennakko-odotuksiin nähden.
Pitänee Käärijän osalta paikkansa - hyvähän se esitys oli, mutta pitikö Loreenin osalta? Ylivertainen laulaja, mutta jos tarkastellaan esitystä kokonaisuutena, niin mitä muuta tuossa esityksessä oli joka oikeuttaa noin ylivoimaiseen jury-tulokseen - jos hänenkin esiintymistä arvioitiin kokonaisuuden kautta? Biisi itsessään oli melko mitään sanomaton, ja itse asiassa kuulosti sellaiselta jonka on joskus jo kuullut - mutta antoi tilaa tulkinnalle ja siksi se oli varmaan aika nerokkaasti räätälöity Loreenille, jotta tämä pääsee revittelemään dramaattisella tulkinnallaan, mutta erityisiä sävellyspisteitä en tuosta jakaisi. Koreografia oli suhteellisen helppo, ei tarvinnut miettiä isoa tilaa lavalla tai yleisöäkään, koska laulu laatikon päällä tapahtui paljon kameralle. Ei tarvinnut miettiä ns. liikkuvia osia. Taiteellinen näkemys lavasteissa? Njoo... Yleensä dramaattisissa balladeissa haetaan jotain tällaista symboliikkaa. Ei tuossa mitään Wau-efektiä tullut missään vaiheessa. Ei erottunut ainakaan.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Pitänee Käärijän osalta paikkansa - hyvähän se esitys oli, mutta pitikö Loreenin osalta? Ylivertainen laulaja, mutta jos tarkastellaan esitystä kokonaisuutena, niin mitä muuta tuossa esityksessä oli joka oikeuttaa noin ylivoimaiseen jury-tulokseen - jos hänenkin esiintymistä arvioitiin kokonaisuuden kautta? Biisi itsessään oli melko mitään sanomaton, ja itse asiassa kuulosti sellaiselta jonka on joskus jo kuullut - mutta antoi tilaa tulkinnalle ja siksi se oli varmaan aika nerokkaasti räätälöity Loreenille, jotta tämä pääsee revittelemään dramaattisella tulkinnallaan, mutta erityisiä sävellyspisteitä en tuosta jakaisi. Koreografia oli suhteellisen helppo, ei tarvinnut miettiä isoa tilaa lavalla tai yleisöäkään, koska laulu laatikon päällä tapahtui paljon kameralle. Ei tarvinnut miettiä ns. liikkuvia osia. Taiteellinen näkemys lavasteissa? Njoo... Yleensä dramaattisissa balladeissa haetaan jotain tällaista symboliikkaa. Ei tuossa mitään Wau-efektiä tullut missään vaiheessa. Ei erottunut ainakaan.
Niin, ei minulla ole hajua.

Mutta jos veikkaamaan pitäisi lähteä, veikkaan Loreenin korkeiden raatipisteiden tulleen siitä että tämä yksinkertaisesti oli (mahdollisesti vaihtoehtojen puutteessa?) helppo sijoittaa korkeaksi jokaisen raadin jäsenen papereissa, siinä missä muut vaihtoehdot keräsivät hajontaa.

Eli tuskin kukaan raadin jäsen piti Loreenia aivan poikkeuksellisen ylivoimaisena, mutta kun yhden maan raatipisteet tulevat näiden kaikkien raadin jäsenten "keskiarvona", niin siinä korostuvat juuri nämä, jotka tasaisesti ovat olleet monella listan kärkipäässä.

Varmaan useastakin raadista löytyy jäseniä, joilla Käärijä on ollut listansa kärjessä, mutta jos vastaavasti samassa raadissa on joku, jonka papereissa Käärijä onkin porukan keskikastissa, on lopputuloksena "4 raatipistettä".
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos haluaa malliesimerkkiä siitä millainen on huono voittaja, niin tämä ruotsalainen "viisuasiantuntija" on aika hyvä esimerkki siitä:


Kaiken huippuna tuo itku vielä suomalaisten suuntaan että "yhyy yhyy ette äänestäneet meitä nyyh". Vittu mitä sitten? Ei äänestetty koska se biisi oli PASKA.
Toimittelija tarttuu siihen, että Suomi ei antanut Loreenille pisteitä. Mutta ei tainnut kiinnostaa se, että 14 (?) jurya jätti Suomen nollille, eikä Loreen voittanut yleisöääniä missään maassa.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Jannika Bess. Eiks se oo se Suomen Euroviisujen ylituomari, joka päättää kaikesta??
Taitaa olla.

Viime viikolla luin myös Seiskasta, että on äskettäin eronnut kirjailijamiehestään Miki Liukkosesta (uimari Ari-Pekan isä ja Autotalo Liukkosen perustaja). Ja toki jokainen radiota viime vuosina kuunnellut suomalainen osaa nimetä Jannika Bessin isoimmat hitit, kuten "Hei rakas", "Tivolit" tai se biisi Frida Kahlon maalauksesta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen vähän skeptinen sen suhteen, että juryjen jäsenet pilkuntarkasti noita pisteidenantokriteereitä noudattaisivat. Vaikka kyse onkin musiikkiteollisuuden raskaan sarjan tekijöistä, eiköhän ns. fiilispohjalta ja mikä vain sattui "sytyttämään enemmän"-pisteitä monet anna ja päälle perinteinen naapurien suosiminen.

Vaikken jaksaisi salaliittoteorioihin uskoakaan, en ihmettelisi vaikka moni askokallonen olisi jättänyt Käärijän nollille ihan vain sabotoidakseen hänen potentiaalisen voittonsa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jätän tämän tähän viitesanoilla höyryävä läjä tahmaisen sitkeää paskaa Iltalehdeltä:
Odotinkin kuka ottaa roolin valtakunnanilonpilaajana ja paremmin tietävänä kolumnistina. Iltalehden Oskari Onninen lyttäsi Käärijän jo etukäteen ja olisi voinut olettaa viisujen jälkeisen kolumnin olevan jo valmiiksi kirjoitettuna, mutta Mari ehti ensin. Ei sinänsä, ettenkö Politiikan puskaradiota kuuntelisi, mutta klik klik-kolumniksikin oletettavan heikko. Ja siis en klikannut kyseiseen kolumniin.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Odotinkin kuka ottaa roolin valtakunnanilonpilaajana ja paremmin tietävänä kolumnistina. Iltalehden Oskari Onninen lyttäsi Käärijän jo etukäteen ja olisi voinut olettaa viisujen jälkeisen kolumnin olevan jo valmiiksi kirjoitettuna, mutta Mari ehti ensin. Ei sinänsä, ettenkö Politiikan puskaradiota kuuntelisi, mutta klik klik-kolumniksikin oletettavan heikko. Ja siis en klikannut kyseiseen kolumniin.
Kävin valitettavasti kurkkaamassa ja sehän oli pelkkää katsojien aliarvioimista ja tuomariston "ammattitaidon" ylistystä koko juttu. Loreenin ylivertainen laulutaito nyt vissiin oli se syy miksi Ruotsi pyyhki tuomaristoäänet. Haluaisin kyllä jonkun ammattilaisen kommentoimaan, missä mielessä se laulu nyt oli parempaa kuin esimerkiksi Virolla. No, en jää odottelemaan, voi mennä hyvä tovi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen vähän skeptinen sen suhteen, että juryjen jäsenet pilkuntarkasti noita pisteidenantokriteereitä noudattaisivat. Vaikka kyse onkin musiikkiteollisuuden raskaan sarjan tekijöistä, eiköhän ns. fiilispohjalta ja mikä vain sattui "sytyttämään enemmän"-pisteitä monet anna ja päälle perinteinen naapurien suosiminen.

Vaikken jaksaisi salaliittoteorioihin uskoakaan, en ihmettelisi vaikka moni askokallonen olisi jättänyt Käärijän nollille ihan vain sabotoidakseen hänen potentiaalisen voittonsa.

Tässä myös täytyy muistaa että tässä ei arvioitu tuota finaaliesitystä vaan harjoituksia, eli varmasti olisi pisteet voinut olla toisenlaisia jos vaikka finaalissa olisi yleisön joukossa antanut äänensä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllä tässä nyt on aika selväksi tullut, ettei Loreenia olisi voinut tänä vuonna voittaa mikään eikä kukaan. Tämä oli etukäteen päätetty, jotta saadaan kivat Abba-juhlat Ruotsiin ensi vuonna. Viime vuonna Ukrainaa ei olisi voinut voittaa, mutta se oli ymmärrettävistä syistä. Vaan kyllähän tämä on väärin ennenkaikkea äänestäjiä ja muita artisteja kohtaan kun voittaja on etukäteen päätetty.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Ei Jeesus, elämänkoulun apuluokkalaiset vauhdissa.
"Tyhmä ämmä" ja perään "Ei mitään henkilökohtaista" vielä eri henkilölle on kyllä uskomattoman vahvaa suorittamista - chapeau!

Varsinkin kun tilanne on sama kuin matsissa väärän vihellyksen jälkeen keuhkoisi kuuluttajalle.
 

MegaForce

Jäsen
Nyt puolitoista vuorokautta finaalista kuluneena ja kera tiukkojen äitienpäiväpöydän viisukeskustelujen jälkeen, alan olemaan sitä mieltä että mielummin hopeaa ja ihmisten rakkaus, kuin hmv-voitto juryn äänillä. Ihan vilpittömästi olen tätä mieltä kun yritin miettiä rooleja toisinpäin.
Ehdottomasti kymmenen kertaa kymmenestä mielummin näin. Käärijä on tehnyt euroviisuhistoriaa, laittanut Euroopan sekaisin tanssimaan cha cha cha'ta ja on Spotify'ssa lähes jokaisen Euroopan maan ja Australian, sekä globaalin viraalilistan kärjessä.

Tähän kun lisätään tarina, miten Jere on lähtenyt leikkauspöydältä, 40-kiloisena huonosta hapesta, mutta alkanut tehdä sitä, mitä rakastaa eniten, ottanut riskejä ja jatkanut musiikin tekoa, vaikka varmasti on ollut vaikeita hetkiä ja joutunut elämään pienellä budjetilla. Samaan aikaan loreenit ovat olleet Ruotsin lista-artisti jo pitkään satojen tuhansien, ellei miljoonien koneisto taustallaan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olen enemmän vihainen Euroviisujen äänestysjärjestelmälle, kuin Loreenille ja Ruotsille. Ainakin minusta tuolla oli paljon taitavampia laulajia kuin Loreen, esimerkiksi Viron Alika, joka olisi ansainnut olla kärkipaikalla tuomaripisteissä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vähän tää nyt näyttää jopa siltä, että tämä Käärijän kokema oikeusmurha sataa suoraan miekkosen ja taustaporukkansa laariin. Tämmöset juhamieto-hommat ja vääryydellä voitosta riistetyt jää paljon paremmin ihmisten mieleen ku se kuka sen laulukisan nyt tänä vuonna sitten voittikaan. En tiiä miten pitkään tämä pöhinä ja vimma nyt jatkuu, eiköhän se tässä viikon sisällä jo laannu, mutta juuri nyt Käärijällä on koko maailmalla suuren yleisön sympatiat ja tuki takanaan. Jere sanoi että mä meen nyt pötköttelemään, ja jos siltä tuntuu että sitä on nyt pakko tähän väliin vähän harrastaa niin eipä siinä sitten mitään, mutta veikkaan että siellä ois nyt aika iisejä esiintymisiä jonnekin mihin tahansa isoihin ympyröihin plokattavissa.

Koko Euroopan ja vähän muun maailmankin vääryydellä voitosta syrjäytetty sympaattinen ja rakastettava Jere, höpsö hassuttelijakin se vielä on, sieltä nyt vaan viestiä Taylor Swifteille ja Opraheille ja kaikille perkeleen ulkomaan eläville että mä tuun teidän keikoille ja ohjelmiin esiintymään. Ei tarvii ku joku puol miljoonaa maksaa mä oon hei halpa jamppa kuiteskin, sympaattinen höpsö, mainitsinko jo että sadat miljoonat ihmiset on sitä mieltä että koin suurta vääryyttä ja se kuka mua nyt julkisesti tukee varmasti saa pisteitä ihan kaikkialta mahdollisista ilmansuunnista, niin olitkos sä multimiljardööri, no hei sithän sä voit varmaan vaikka miljoonankin mulle yhdestä vierailusta pistää eiks vaan? Jees jees miljoon euros pliis, thäts oukei.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen enemmän vihainen Euroviisujen äänestysjärjestelmälle, kuin Loreenille ja Ruotsille. Ainakin minusta tuolla oli paljon taitavampia laulajia kuin Loreen, esimerkiksi Viron Alika, joka olisi ansainnut olla kärkipaikalla tuomaripisteissä.
Jep. Näistä laskelmoidun kiillotetuista pop-vedoista, mitä tänäkin vuonna tuttuun tapaan riitti, ainakin itse olisin rankannut ainakin Norjan ja Israelin Ruotsin edelle. Vaikka Loreenin vanhat meriitit painoivatkin, olihan tuo ero tuomariäänissä kaikkiin muihin aika hämmentävä.

Eiköhän ensi vuonna tosiaan lavalle haluta saada vielä kerran Agnetha, Frida, Benny ja Björn, että sekin lieni toden totta vaikuttimena.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Olen enemmän vihainen Euroviisujen äänestysjärjestelmälle, kuin Loreenille ja Ruotsille. Ainakin minusta tuolla oli paljon taitavampia laulajia kuin Loreen, esimerkiksi Viron Alika, joka olisi ansainnut olla kärkipaikalla tuomaripisteissä.
Mutta eihän ne jury-äänet ole myöskään mitään laulutaitopisteitä. Ei Käärijä muuten olisi saanut ainuttakaan pojoa. Laulu on varmasti yksi vaikuttavista tekijöistä, mutta Loreenilla selkeästi show ja kappale arvioitiin Viroa paremmiksi. Voisi ehkä sanoa että Virolla oli kaikki se mikä Suomelta puuttui ja päinvastoin. Loreen enemmän sellainen koko paketti ilman suuria puutteita. Tähän formaattiin optimoitu suoritus siis. Kaikki kolme kuitenkin ansaitusti korkealla kokonaispisteissä.

On aika raskasta meininkiä ollut some täynnä pari päivää. Jos Ruotsin jatkoajassa tiedettäisiin miten tunteisiin täällä tulos on mennyt, niin heitä varmaan kovasti asia huvittaisi. Jury äänestää kriteerien mukaan ja oli melko yhtä mieltä Loreenin parhaimmuudesta siltä pohjalta. Yleisö äänestää ainoastaan suosikkia ja se sopi mainiosti Käärijälle.

On täysin mahdollista, että juryissäkin Käärijä oli yleisin ykkössuosikki, mutta hajonta mielipiteissä pudotti keskiarvon nyt nähtyihin lukemiin. Yleisöäänissä ei ole mitään väliä onko jonkun kolmossuosikki vai ykkösinhokki, koska molemmista saa nolla pojoa. Tuomaristossa sillä on paljonkin merkitystä. Juuri sen takia Loreen etukäteen olikin niin suuri suosikki voittamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kävin valitettavasti kurkkaamassa ja sehän oli pelkkää katsojien aliarvioimista ja tuomariston "ammattitaidon" ylistystä koko juttu. Loreenin ylivertainen laulutaito nyt vissiin oli se syy miksi Ruotsi pyyhki tuomaristoäänet. Haluaisin kyllä jonkun ammattilaisen kommentoimaan, missä mielessä se laulu nyt oli parempaa kuin esimerkiksi Virolla. No, en jää odottelemaan, voi mennä hyvä tovi.
Se meitä epäileviä Tuomaita ärsyttää, että me emme usko, että jos Suomella olisi ollut joku yhtä hyvä laulaja kuin Loreen ja hän olisi huhuillut lattialla, että ”sattuuhuhuu” että raadit olisivat olleet yhtä suopeita kuin nyt Ruotsille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös