Espoo Unitedin tulevaisuuden näkymät

  • 396 508
  • 1 496

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tottakai sä vihaat Jussia. Olet aika värikkäin adjektiivein kuvaillut kuinka United häpäisee espoolaista kiekkokulttuuria ja sitä yhteisöllisyyttä jota se mielestäsi rakensi. Miten voisit olla vihaamatta tällaista miestä? Eri asia on, että tiedostatko sitä itse.

Kyllä nuo lapsen harrasteet ja palveluiden läheisyys (jotka ovat varmaan vuosien saatossa tulleet tutuksi) ovat ihan järkevä syy asettua kahden rahatahon yhteentörmäyksessä toisen puolelle. Ainakin itselläni on ollut tapana muodostaa side poikani seuraan (seuroihin). Muistan kun keskustelimme täällä näistä esportin omistajien ja Jussin välisistä kiistoista, ja pohdin itsekseni miksi asetut sivullisena toisen riitapukarin taakse. Nyt kun mainitsit, että oma poika pelaa Oilersissa, ymmärsin tämän valinnan. Ja kysymykseni oli ihan asiallinen - eikö olisi mukava jos poikasi joukkue pääsisi säännöllisesti taistelemaan Unitedia vastaan? Hyvä vihollinen tuo kuitenkin sähköä ottelutapahtumaan. Stadin paikallisväännöt olivat tästä hyvä esimerkki.

En mielestäni ole koskaan sanonut vihaavani ketään, edes Jussia. Kritiikki kohdistuu vain ja ainoastaan tekemisiin tai tekemättä jättämisiin. Kyllä maailmassa on muutama asia, joita ehkä voisin sanoa vihaavani, mutta viha on todella vahva tunne, eikä se tuo ainakaan itselleni mitään energiaa, vaikka sitä kanavoisikin. Hyvin vaikea itselleni on esimerkiksi yksittäisessä ottelussa kannustaa jotain joukkuetta sen vuoksi, että pidän toisesta vähemmän - ei ole oikein itseni tyylistä. Suosikkia kannustetaan, mutta myös vastustajaa arvostetaan. En kuitenkaan edelleenkään ymmärrä, miksi koet niin tärkeäksi motiivieni spekuloimisen, varsinkin kun olet ihan kuutamolla niistä.

Esportin toimintaa en voi hirveästi kritisoida, vaikka jotain korjattavaa sielläkin varmasti olisi, koska aikankin HK-05:n kanssa heillä on erittäin tiivis ja hyvähenkinen keskusteluyhteys sekä aito arvostus puolin toisin. Se on vain faktaa, ei se ole mitään puolien valitsemista. Ja se on myös faktaa, että Esport on pitkään halunnut rakentaa Hongalle stadionin sinne, mihin Hongan stadion kuuluu. Kyllähän FC Honka on ihan kiistatta tuon Tapiolan alueen toimija sekä selkeästi kaupungin ykkösseura jalkapallossa - EsPa esimerkiksi on täysin Matinkylän ja Olarin alueen seura. Jussilla ei ole mitään rationaalista perustetta siihen, miksi hänen pitäisi rakentaa jalkapallostadion urheilupuistoon Esportin sijaan. Nämä tällaiset haaveet ja ulostulot vaan aiheuttaa enemmän repimistä kuin rakentamista. Kyllä sen itsekin tiedät.

Ja korjataan nyt sen verran, että poikani on 3v eikä pelaa vielä mitään joukkuelajia. Kyllä tytötkin voi säbää pelata. Ja pelaa Oilersissa tasan sen vuoksi, että on käytännössä kävelymatkan päässä kotoa, ja treeneihin kulkeminen on yksinkertaista. Indiansin leiriin Otaniemeen taas olisi liian pitkä matka tarvittaessa kulkea yksin. Ei sen erikoisempaa ole. Ei itselläni Esportiin ole mitään tunnesidettä sen kummemmin.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Esportin toimintaa en voi hirveästi kritisoida, vaikka jotain korjattavaa sielläkin varmasti olisi, koska aikankin HK-05:n kanssa heillä on erittäin tiivis ja hyvähenkinen keskusteluyhteys sekä aito arvostus puolin toisin. Se on vain faktaa, ei se ole mitään puolien valitsemista. Ja se on myös faktaa, että Esport on pitkään halunnut rakentaa Hongalle stadionin sinne, mihin Hongan stadion kuuluu. Kyllähän FC Honka on ihan kiistatta tuon Tapiolan alueen toimija sekä selkeästi kaupungin ykkösseura jalkapallossa - EsPa esimerkiksi on täysin Matinkylän ja Olarin alueen seura.
Esport on hoitanut hommansa tosi hyvin. Ei ole mitään tarvetta kritisoida heitä. Ja tosiaan Honka on kiistatta Tapiolan alueen toimija, joten varmasti haluavat stadioninsakin sinne minne profiloituvat. EsPa on Matinkylän ja Olarin joukkue, mutta mahdollinen United olisi koko Espoon joukkue, joten heidän kotiareenansa voinee sijoittua missä sen ajatellaan olevan parhaiden yhteyksien päässä espoolaisille. Se lienee se ydinidea Unitedin taustalla - yhdistää hajanaista kaupunginosapainotteista urheilukarttaa, kuten itsekin asiaa kuvailet seudut edellä tuossa aiemmassa viestissä. Honka maistuu sinulle varmasti erittäin hyvin, koska olet tapiolanseudulta, ja ymmärrän sen hyvin. Mutta myös muissa kaupunginosissa asuvatkin ansaitsevat hyvän edustusseuran, jota voisivat kannattaa. Mielellään yhteisespoolaisen, joka rikkoisi kaupunginosarajaukset - ja toivottavasti saisivat tähän ajatteluun mukaan myös tapiolalaisia, jolloin siitä tulisi aidosti koko Espoon juttu, eikä Tapiola vastaan Espoo vastakkainasettelu. Yhteisespoolainen joukkue on siis se mitä minä haluan kannattaa, eikä Honka voi koskaan tällaiseksi muuttua... elleivät HJK:n tapaan perustaisi joukkueita ympäri kaupunkia ja luopuisi tapiolalaisuudestaan.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ostamalla yhden seuran ja siirtämällä sen lähemmäs omaa toiminta-aluettaan ei luoda jotain yhteistä koko Espoolle. Jos minulta kysyttäisiin, Jussin pitäisi perustaa jalkapallo-United täysin tyhjästä ja nöyrällä työnteolla ansaita koko Espoon arvostus toiminnalleen. Tämä vaan ei ole jalkapallossa kovin helppoa, kun sarjanousuja ei voi ostaa ja varmaankin tämän takia Jussin malliin sopii paremmin EsPan, FC Espoon tai jonkun muun jo valmiin seuran ostaminen ja nimen muuttaminen. Sama tietenkin salibandyn suhteen. Jos touhu tehtäisiin itse nollapisteestä lähtien ja noustaisiin esim. pääsarjatasolle, se olisi jo hieno teko, oli seuran nimenä mikä tahansa. Totta kai ymmärrän, miksi tehdään mieluummin toisin. Se on helpompaa ja nopeampaa mutta samalla pitäisi tiedostaa, että tällä tavalla seurasta tuskin koskaan tulee mikään koko Espoon yhteinen juttu.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ostamalla yhden seuran ja siirtämällä sen lähemmäs omaa toiminta-aluettaan ei luoda jotain yhteistä koko Espoolle. Jos minulta kysyttäisiin, Jussin pitäisi perustaa jalkapallo-United täysin tyhjästä ja nöyrällä työnteolla ansaita koko Espoon arvostus toiminnalleen.
Samaa mieltä. Itse asiassa olen sitä mieltä, että jalkapalloon ei kannattaisi vielä panostaa huomiota isommin, vaan keskittyä lätkään ja korikseen, ja mahdollisesti pian myös salibandyyn - ehkä. Futis-Unitedilla olisi aikaa kypsyä ja nousta omalla painollaan muutaman sarjatason ja kun muut lajit on saatu paremmin käyntiin, siirrettäisiin huomiota takaisin futikseen ja alettaisiin panostaa siihen enemmän resursseja. Mutta nämä ovat vain maallikon mutuja.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Samaa mietin itsekin. Jutun henki oli varsin hyökkäävä, joten se voidaan ottaa hieman ristiriitaisesti vastaan. Ymmärrän toki, että tietynlaista painetta liigalle on hyvä antaa, mutta olikohan tuo nyt niin fiksu tapa tehdä se?
Samaa pohdin itsekin. Voisikohan tuolla agressiivisesti otsikoidulla jutulla olla jotain tekemistä sen, että Jokerit solmi tänään farmisopimuksen Kiekko-Vantaan kanssa? Juttu tuli kuitenkin ilmoille päivää ennen tätä paukkua, joka varmasti vaikuttaa positiivisesti KiVan rosteriin ja tulevaisuuteen. Valmentajaksikin hommattiin heti melko iso nimi.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Honka maistuu sinulle varmasti erittäin hyvin, koska olet tapiolanseudulta, ja ymmärrän sen hyvin. Mutta myös muissa kaupunginosissa asuvatkin ansaitsevat hyvän edustusseuran, jota voisivat kannattaa.

Mielellään yhteisespoolaisen, joka rikkoisi kaupunginosarajaukset - ja toivottavasti saisivat tähän ajatteluun mukaan myös tapiolalaisia, jolloin siitä tulisi aidosti koko Espoon juttu, eikä Tapiola vastaan Espoo vastakkainasettelu. Yhteisespoolainen joukkue on siis se mitä minä haluan kannattaa, eikä Honka voi koskaan tällaiseksi muuttua... elleivät HJK:n tapaan perustaisi joukkueita ympäri kaupunkia ja luopuisi tapiolalaisuudestaan.

Itse asiassa - vaikka Mankkaalla asun tällä hetkellä - olen kyllä sydämeltäni lapsuuden kasvuympäristön mukaan enemmän matinkyläläinen ja vielä enemmän espoolainen. EsPassa olen itse junnuvuodet pelannut (ihan ensimmäiset vuodet Matinkylän Mahdissa - tässä monilajiseurassa - josta jalkapallojaos silloin irtaantui ja perusti EsPan 1988). Ei itselleni kuitenkaan "vanhan vastustajan" Hongan edustusjoukkueen menestys ole mitään muuta kuin hienoa espoolaista urheilukulttuuria ja on ihan luonnollista hieman etäältä kannattaa perinteistä oman kaupungin kärkijoukkuetta, vaikka EsPallakin on edustusjoukkue kakkosessa. En näe oikein EsPaa ja Honkaa toistensa kilpailijoina, vaan kumpikin omien resurssiensa mukaan toimivina arvostettavina instansseina, jotka kykenevät yhteiseloon osittain päällekkäisellä markkina-alueella. Esimerkiksi vielä lähempänä toisiaan olevien EsPan ja HooGeen yhteistyö on todella hienoa tällä hetkellä.

Jonkun EsPan esimerkiksi siirtyessä Unitedin alle, Unitedin juniorit olisi Matinkylä-Olarin kaupunginosajoukkue - ei mikään yhteisespoolainen kaupunginosarajat ylittävä joukkue. Kasiysit, EBK:t ja EPS:t on edelleen siellä olemassa ja hengittävät ihan hyvin omilla alueillaan.

Se taas, että Honka perustaisi kaupunginosajoukkueita näiden seurojen toimintaympäristöön, sehän olisi suora sodanjulistus näitä monia muita toimijoita kohtaan ja halveksisi näiden alueellisten perinteisten seurojen toimintaa. Olisi oikeasti Esportilta iso virhe lähteä kaivamaan verta nenästä muiden seurojen tontille - tai mahdolliselta Unitedin futikselta ihan yhtä lailla. Yhteiselo toista arvostaen ja toisen työtä kunnioittaen kantaa paljon pidemmälle. Ja kyllä aidosti itseään nimen omaan espoolaisena pitävä henkilö voi omasta mielestäni aivan hyvin kannattaa kaupungin ykkösjoukkuetta, vaikka olisikin johonkin toiseen kaupunginosaan hieman profiloitunut. Jos siihen ei pysty, silloinhan sitä itsekin vaan pitää yllä tätä kaupungin hajanaisuutta eikä yhtenäistä Espoota.

Kiekko-Espookin oli muuten aikanaan hallin sijainnin vuoksi profiloitunut aika vahvasti Matinkylän joukkueeksi, vaikka olikin nimellisesti "koko kaupungin joukkue". Ja kärsi tuosta todella pitkään, kun muualla kaupungissa oli esimerkiksi itänaapurin seurat täysin yliedustettuja.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei itselleni kuitenkaan "vanhan vastustajan" Hongan edustusjoukkueen menestys ole mitään muuta kuin hienoa espoolaista urheilukulttuuria ja on ihan luonnollista hieman etäältä kannattaa perinteistä oman kaupungin kärkijoukkuetta, vaikka EsPallakin on edustusjoukkue kakkosessa.
Sä olet kuitenkin etelä-espoosta, joka kuuluu aika lailla samoille seuduille. Itse vartuin nuoruuteni enemmänkin pohjois-espoossa, ja tapiolalaiset oli sitä sakkia, joka tykkäsi nimitellä meitä pohjoisen junteiksi (JU-58, sittemmin FC Kasiysi). Emmekä varmasti itse olleet yhtään sen parempia. Tapeltuakin tuli tapiolalaisten kanssa pelkästään siksi, että kaupunginosien välillä oli aina omat vääntönsä. EBK ja EPS oli siitä lähempää, eikä maantieteelliset erot olleet niin suuret. Tapiolan Honka oli se iso saatana, joka oli kiva voittaa (silloin harvoin kun se tapahtui - niillä oli hyvä joukkue).

Jonkun EsPan esimerkiksi siirtyessä Unitedin alle, Unitedin juniorit olisi Matinkylä-Olarin kaupunginosajoukkue - ei mikään yhteisespoolainen kaupunginosarajat ylittävä joukkue. Kasiysit, EBK:t ja EPS:t on edelleen siellä olemassa ja hengittävät ihan hyvin omilla alueillaan.
Ei nuo muut juniorijoukkueet kuole mitenkään pois. Systeemi ei eroa mitenkään HJK:stä. Sekään ei profiloidu mihinkään tiettyyn kaupunginosaan, vaikka HJK:ta on ympäri Helsinkiä eri kaupunginosassa. Itse olen siis kyllästynyt kaupunginosa jaotteluun ja haluaisin kannustaa koko Espoon joukkuetta.

Se taas, että Honka perustaisi kaupunginosajoukkueita näiden seurojen toimintaympäristöön, sehän olisi suora sodanjulistus näitä monia muita toimijoita kohtaan ja halveksisi näiden alueellisten perinteisten seurojen toimintaa. Olisi oikeasti Esportilta iso virhe lähteä kaivamaan verta nenästä muiden seurojen tontille - tai mahdolliselta Unitedin futikselta ihan yhtä lailla. Yhteiselo toista arvostaen ja toisen työtä kunnioittaen kantaa paljon pidemmälle.
Kyse on yhteisespoolaisesta edustusjoukkueesta, joka ei pitäisi millään tavalla tunkea pienempien kaupunginosajoukkueiden varpaille. Parempihan se näillekin olisi, että heidän tuottamansa laatujunnut pääsevät siirtymään espoolaiseen joukkueeseen, eikä jonkun muun kaupungin seuraan (tai muun kaupunginosajoukkueen, jota vastaan ollaan läpi junnuvuosien taisteltu oman kaupunginosan puolesta).

Ja kyllä aidosti itseään nimen omaan espoolaisena pitävä henkilö voi omasta mielestäni aivan hyvin kannattaa kaupungin ykkösjoukkuetta, vaikka olisikin johonkin toiseen kaupunginosaan hieman profiloitunut. Jos siihen ei pysty, silloinhan sitä itsekin vaan pitää yllä tätä kaupungin hajanaisuutta eikä yhtenäistä Espoota.
Hieman profiloitunut? Honka on tapiolalainen futisjoukkue ainakin nettisivujen mukaan. Jos en halua kannattaa joukkuetta ja kaupunginosaa, jota inhosin läpi junnuvuosien, niin se on vallitsevan systeemin syytä - ja seurausta siitä kaupunginosien hajanaisuudesta, joka ei ole mikään myytti Espoossa. Ehkä kaipaan Unitedia juuri siksi, että se voisi kuitenkin olla jonkinlainen silta näiden kaupunginosien välillä, eikä kokemiani tuntemuksia syntyisi niin paljoa.

Ja monella espoolaisella ei ole näitä samoja tuntemuksia, mutta ilmeisesti en ole ainoa, koska eihän Espoo ole resursseistaan huolimatta ollut mikään edustusurheilun ilosanoma.

Kiekko-Espookin oli muuten aikanaan hallin sijainnin vuoksi profiloitunut aika vahvasti Matinkylän joukkueeksi, vaikka olikin nimellisesti "koko kaupungin joukkue". Ja kärsi tuosta todella pitkään, kun muualla kaupungissa oli esimerkiksi itänaapurin seurat täysin yliedustettuja.
Tämä on ilmeisesti aika subjektiivista. Itse ilmeisesti koit Kiekko-Espoon enemmän etelä-espoolaisten joukkueeksi, itse taas kavereineni koin sen koko Espoon joukkueeksi. Siksi sitä niin palavasti kannatin. "Tämä on meidän molempien joukkue, mutta enemmän meidän." - ei vain ole sellainen slogan, jonka koen yhteiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kiekko-Vantaa oli tänä vuonna itsenäisenä pirun kova seura ja sai homman Vantaalla viimein toimimaan, kiitoksena joukkueen myyminen narrien farmiseuraksi. Eiköhän tuo ollut ainakin kaikille niille kova isku päin pläsiä, joiden mielestä Mestis on mielenkiintoinen sarja jossa kannattaa jatkaa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Paitsi taloudellisesti. Jatkuvien tappioiden seurauksena pää tuli vetävän käteen. Itäraha kai sitten ainakin jonkin aikaa antaa tekohengitystä Vantaan ylpeydelle.

No mikäs Vantaa ylpeys se sitten enää on?

Ot. Lohesta voi käydä keskustelua sen omalla puolella. Tää KiVa -juonne nyt lähinnä mulle tuli mieleen noin niin kun Mestiksen kiinnostavuuden näkökulmasta. Ei nyt ainakaan vähentäne Salonojan hinkua pois Mestiksestä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sä olet kuitenkin etelä-espoosta, joka kuuluu aika lailla samoille seuduille. Itse vartuin nuoruuteni enemmänkin pohjois-espoossa, ja tapiolalaiset oli sitä sakkia, joka tykkäsi nimitellä meitä pohjoisen junteiksi (JU-58, sittemmin FC Kasiysi). Emmekä varmasti itse olleet yhtään sen parempia. Tapeltuakin tuli tapiolalaisten kanssa pelkästään siksi, että kaupunginosien välillä oli aina omat vääntönsä. EBK ja EPS oli siitä lähempää, eikä maantieteelliset erot olleet niin suuret. Tapiolan Honka oli se iso saatana, joka oli kiva voittaa (silloin harvoin kun se tapahtui - niillä oli hyvä joukkue).

No tämä selittää aika paljon. En ymmärtänyt, että taustalla on pohjoisespoolaista alemmuuskompleksia ja vihaa "kultahammasrannikkoa" ja sen toimijoita kohtaan. Ei itselleni ole mikään kynnys kannustaa sitä kaupungin selkeää ykkösjoukkuetta kaupunginosaviitteistä huolimatta, jos seura muuten hoitaa hommansa hyvin ja sen toiminnasta sekä toimintatavoista voi olla ylpeä.

Espoolaisia tässä kuitenkin kaikki ollaan, ja jos joukkue on Espoosta, miksei se voisi olla koko kaupungin ylpeyden aihe. Onhan näitä Törnävän Palloja ja vastaavia kaupunginosan nimen mukaan nimettyjä joukkueita ollut muuallakin. Valtakunnallisesti kuitenkin Honka mielletään espoolaiseksi jalkapallojoukkueeksi. Ja tällä taustalla kyllä ymmärrän myös, että tätä eteläisen Espoon urheiluskeneä repivä United kerää sympatioita.

Kai siihen myös joku syy on, ettei Kasiysit ja muut ole onnistuneet luomaan varteenotettavaa kansallisen tason edustusjoukkuetta kuten Honka on - ja ainakin itse hyvin monen muun tavoin olen ihan mielelläni jalkapallon puolella jollain tasolla Hongan kannattaja nimen omaan siksi, että Honka on ainoa varteenotettava espoolainen seura valtakunnan huipulle, vaikka kiihkeitäkin yhteenottoja on EsPan ja Hongan välillä nuorena ollut. Tuohon keinotekoisesti rahalla ehkä luotava United rinnalle vaan kasvattaa kaupungin sisäisiä ristiriitoja, ei suinkaan yhdistä Espoota urheilun avulla.

Kyllä kaikkien espoolaisten tulisi hyväksyä se, että Honka on se kaupungin ykkösjoukkue ja antaa siitä nauttivien nauttia rauhassa, eikä häiritä siitä nauttivia. Vai miten se meni?
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No tämä selittää aika paljon. En ymmärtänyt, että taustalla on pohjoisespoolaista alemmuuskompleksia ja vihaa "kultahammasrannikkoa" ja sen toimijoita kohtaan. Ei itselleni ole mikään kynnys kannustaa sitä kaupungin selkeää ykkösjoukkuetta kaupunginosaviitteistä huolimatta, jos seura muuten hoitaa hommansa hyvin ja sen toiminnasta sekä toimintatavoista voi olla ylpeä.
Taustalla tosiaan on pohjoisespoolaista alemmuuskompleksia, mutta ei futis ole kiinnostanut kansallisella tasolla vuosikymmeniin, joten ei tuo Honka ja muut futiskuviot hirveästi tunteita herätä. Jääkiekko herättää. Kunnioitusta löytyy kyllä Honkaa kohtaan. Ovat onnistuneet tekemään Espoossa sen, mihin muut eivät ole kyenneet, eli nostamaan kaupunginosajoukkueen tuolle tasolle. Puheenvuoroni ydin ei ole siinä, että Honka olisi jotenkin huono, vaan se, ettei se ole historiansa takia minun joukkueeni. Ja henkilökohtaisesti kaipaisin jollain aika välillä espoolaista futisjoukkuetta pinnalle, joka ei olisi sidoksissa yhteenkään kaupunginosaan. Kai sitä haaveilla saa. Jos analysoida haluaa, niin varmaan sen takia, että kyllästyin nuorena siihen kaupunginosien vastakkainasetteluun. Etelä-espoolaisena et ole kokenut näitä asioita samalta kantilta, joten en tiedä kykenetkö ymmärtämään näkökulmaani.
 

Vanhaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Espoon länsiosista katsotaan tilannetta näköjään samalla lailla kuin pohjoisestakin. TAPIOLAN Honkaa on vaikea kannustaa kun joskus EPSiläisenä kuuli (kerrankin) hävinneen Hongan joukkueen valmentajan haukkuvan pelaajiaan "Kuinka te EPSille voitte hävitä?". Pakko Honkaa on onnitella menestyksestä mutta ei se minulle missään tapauksessa ole koko Espoon seura.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ylläoleva keskustelu kuvastaa hyvin Espoota. Ei vaan ole mitään yhtenäisyyttä niin rakenna siinä sitten jotain.
 

oka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen kiekko
Ylläoleva keskustelu kuvastaa hyvin Espoota. Ei vaan ole mitään yhtenäisyyttä niin rakenna siinä sitten jotain.
Juuri tämän takia pitääkin olla joku joka yhdistää. Maailma muuttuu ja niin myös Espoo.
Tunnistin itsellä myös nuo samat ajatukset Tapiolan snobeista ym mutta eihän nuo 20 v sitten vallalla olevat fiilikset enää päde.
Minä laitan fyrkkani yhteinäisyyden puolesta yrittäville. Nurkkakuntaisuutta en halua tukea.

Edari-toiminta vaatii valtavasti resursseja. Miksi nämä paikalliset jengit eivät voisi olla ns kasvattaja-seuroja kuten lätkässä ?
 

Vanhaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Edari-toiminta vaatii valtavasti resursseja. Miksi nämä paikalliset jengit eivät voisi olla ns kasvattaja-seuroja kuten lätkässä ?

Vanhat haavat vaativat aikaa parantuakseen. Eikö tämä näkynyt äskeisessä Suomi 100-juhlarahasta syntyneessä kekustelussakin. Siinä tuntuivat 100 vuotta vanhat asiat.

VArsinaisesta asiasta olen samaa mieltä. EsPa, EBK, FC Espoo ja muut pelaavat ns. missälie-divarissa joten järjen pitäisi voittaa ja rakentaa yksi edustusjoukkue. Toki 270 000 asukkaan kaupungissa pitäisi olla voimia kahteenkin mutta kunhan olisi se yksi. Tämä koskee sitten sekä jalkapalloa että jääkiekkoa. Salibandystä en ala sanomaan mitään ja koripalloa en ole seurannut koskaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ylläoleva keskustelu kuvastaa hyvin Espoota. Ei vaan ole mitään yhtenäisyyttä niin rakenna siinä sitten jotain.

Kutakuinkin näin. En oikein ymmärrä miksi juuri kaupungissa jossa kaupungin yhteistä tarinaa on vaikeinta rakentaa, pitäisi erityisesti korostaa Espoota yhdistävänä tekijänä. Miksi urheilussa pitäisi julistaa kuntarajoja jotka oikeasti ovat vain poliitikkojen hallinnollista laatikkoleikkiä? Urheiluseuran brändi on onnistuessaan paljon muuta kuin paikkakunta jossa se pelaa. Pelkkä "kannattaakaa tätä seuraa, koska se on Espoosta" on sisällöltään aika onttoa.

Futis nyt ei ehkä tähän niin kuulu, mutta siellähän "paikallisuus" on aina ollut erityisen merkittävä asia. Itse asustelen Keski-Espoossa ja voi sanoa että ulkona kävellessä lapsilla ja vanhemmilla näkee todella usein paikallisen kasvattajaseura EBK:n verkkaria, lippistä tai pipoa. Toiseksi eniten ehkä GrIFK:n, ihan Granin kyljessähän täällä asutaan. Hongan värejä näkee harvakseltaan. Itsellänikin on futiksen Ykkösen matseihin Granin keskuskentälle matkaa vain 2 kilometria. Tapiolaan Hongan matsiin taas on 6 kilsaa. Ellei jotain erityistä henkilökohtaista sidettä ole kauempana pelaavaan seuraan, niin onhan sinne isompi kynnys vaivautua.
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ylläoleva keskustelu kuvastaa hyvin Espoota. Ei vaan ole mitään yhtenäisyyttä niin rakenna siinä sitten jotain.
Espoo on laaja ja hajanainen, siksi on hankala ajatella, että siellä koskaan rakentuisi itsestään mitään suurta ja yhteistä nimenomaan ruohonjuuritasolta kasvaneen yhteisöllisyyden ansiosta. Liian monta kaupunginosaa - historioineen, liian monta mielipidettä, liian monta eturistiriitaa, liian monta kuppikuntaa - historioineen. Tämä pätee kaikessa, ei vain urheilussa. Kiekko-Espoo oli kaunis visio, mutta ei sekään koskaan päässyt sille tasolle, että se olisi pysynyt hengissä ilman isoa kukkaroa - ainakaan sen jälkeen, kun Matinkylä lakkasi kelpaamasta liigalle.

Joillekin saattaa olla vastenmielistä, että joukkueessa on yksi omistaja, joka viime kädessä päättää asioista, mutta tällaisessa kaupungissa kuin Espoo, se saattaa olla juuri sitä mitä kaivataan. Espoossa riittää historiaa. Ja niin kiva kun sitä on muistella, se on yleensä rasite kun yritetään rakentaa jotain uutta. Toki onhan Hongalla ja Oilersillakin vain yksi omistaja, mutta tämä sattuu olemaan yritys, eikä profiloidu samalla tavalla yhteen henkilöön. Ja he päättivät jättää historian elämään joukkueittensa nimiiin - Esport Oilers ja FC Esport Honka, joka kuten yllä oleva keskustelu osoittaa, toimii rasitteena joillekin (allekirjoittaneelle), jotta kyseessä olisi koko Espoon joukkue. Tulevaisuus osoittaa oliko tämä viisasta. (Salibandyn puolella en omasta näkökulmasta näe ongelmia kannattaa Oilersia - olihan sen kantajoukkue Espoon Oilers, jonka mielsin aina koko Espoon joukkueeksi.)
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Espoo on laaja ja hajanainen, siksi on hankala ajatella, että siellä koskaan rakentuisi itsestään mitään suurta ja yhteistä nimenomaan ruohonjuuritasolta kasvaneen yhteisöllisyyden ansiosta. Liian monta kaupunginosaa - historioineen, liian monta mielipidettä, liian monta eturistiriitaa, liian monta kuppikuntaa - historioineen. Tämä pätee kaikessa, ei vain urheilussa. Kiekko-Espoo oli kaunis visio, mutta ei sekään koskaan päässyt sille tasolle, että se olisi pysynyt hengissä ilman isoa kukkaroa - ainakaan sen jälkeen, kun Matinkylä lakkasi kelpaamasta liigalle.

Ihan hyviä pointteja täällä, mutta itseäni häiritsee tuo Espoon koettu hajanaisuus ja kaupunginosien erot. Hajanaisuudesta voin sanoa sen verran, että vaikka Espoossa on "monta keskusta" niin ollaan silti asukastiheystilastossa ihan suurten kaupunkien kirkkaimmassa kärjessä kolmantena! Edellä vain pienellä erolla Vantaa ja Helsinki on tietysti ylivoimainen ykkönen.

Itse en ole oikein koskaan kokenut mitään suurta jakoa kaupunginosien välillä edes nuorena kun harrastin jääkiekkoa ja jalkapalloa. Olihan silloin Jäähonkaa, honkaa, EBK, FC 89 ja EPS jne, mutta minulle aina se korkeimmalla tasolla oleva joukkue oli kaikkien esikuva eli Kiekko-Espoo/Blues ja Honka. Musta tuntuu, että monet näistä kaupunginosa fiilistelyistä on historian havinaa ja stereotypioita, joita ihmiset kantavat mukanaan ja projisoivat nykypäiviin, vaikka asiat ovat kehittyneet jo paljon ja kehittyvät jatkuvasti.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Espoossa riittää historiaa. Ja niin kiva kun sitä on muistella, se on yleensä rasite kun yritetään rakentaa jotain uutta.
Uuden luomisessa historia, varsinkin kuppikuntineen, on toki rasite, mutta ei ne kuppikunnat poiskaan mene vaan sillä, että seuran nimi on eri. Espoossa ainakin lätkän osalta ongelmana on ollut juuri tuo, että aina pitää luoda jotain uutta. Sen sijaan, että olisi tehty kerralla työ kunnolla logoineen, strategioineen, henkilöstövalintoineen, täällä on päätetty uusiutua jatkuvasti kaikilla osa-alueille. Nyt mentiin niin pitkälle, että koko seuran nimi vaihtui, mutta rehellisesti sanottuna mitä tuossa oikeasti muuttui? Samat ongelmat yhteistyökumppanien hankinnan suhteen, samat ongelmat yleisömäärien suhteen (vaikka Mestiksen mittapuulla yleisöä oli toki ihan hyvin jos luottaa ilmoitettuihin määriin), samat ongelmat markkinoinnin suhteen jne jne. Nimi ja sarjataso vaihtuivat ja iso osa kannattajia saatiin suututettua. Mitä positiivista muutoksen ja uusiutumisen myötä tapahtui? Uskovatko kaikki Unitedin kannattajat, että tällä nimellä, logolla ja strategialla (mikä se muuten edes on?) mennään eteenpäin seuraavat 50 vuotta? Espoon ongelmat vähän joka lajissa ovat perinteiden puuttuminen ja historian väheksyminen. Miten Espoossa voi ikinä kasvaa uusia sukupolvia saman seuran kannattajia, kun tasaisin väliajoin vedetään matto alta jollain isolla muutoksella?
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Musta tuntuu, että monet näistä kaupunginosa fiilistelyistä on historian havinaa ja stereotypioita, joita ihmiset kantavat mukanaan ja projisoivat nykypäiviin, vaikka asiat ovat kehittyneet jo paljon ja kehittyvät jatkuvasti.
Totta. Espoossa on nähnyt paljon vaivaa yhtenäisyyden eteen ja asiat ovat muuttuneet. Siksi asia varmaan vaivaakin eniten tiettyjä ikäluokkia, jotka varttuivat tämän asian kanssa.

Nykyään Espoossa on useita keskuksia, joita voi vertailla tasavertaisesti keskenään, ja liikenneyhteydet kurovat umpeen etäisyyksiä. Omassa nuoruudessani oli vain Tapiola, joka sisälsi jonkinlaisia viihdepalveluita (mutta Helsingin keskustaan oli helpompi mennä), ja Leppävaarassa oli kelpo ostosmarket Maxi (mutta ei siellä aikaa voinut kuluttaa). Muut kaupunginosat kilpailivat lähinnä siitä, missä on vähiten kurjinta asua, ja ehkä siksi nuoruus oli niin kaupunginosatietoista. Turhaa historian painolastia, mutta se on oikeastaan sitä mistä me täällä Unitedin keskustelupalstalla paljon väännetään. Jussin historia, Bluesin historia. United aloitti uudelta pöydältä, mutta moni ei silti kykene antamaan historian olla menneisyyttä. Henkilökohtaisesti haluan kannattaa kaikkea, joka pyrkii yhdistämään, eikä erottelemaan. Eikä minulla ole mitään kaupunginosajoukkueita vastaan, ne ovat kuitenkin se espoolainen junnutuotanto. Edustusjoukkueena toivon kuitenkin olevan yhteisen joukkueen, toisin kuin yhden menestyneen kaupunginosajoukkueen.

Nyt mentiin niin pitkälle, että koko seuran nimi vaihtui, mutta rehellisesti sanottuna mitä tuossa oikeasti muuttui?
Espoossa ei ole ollut yhtään yhteisen nimen alla olevaa koko kaupungin yhteistä monilajiseuraa. Historia koetaan eri tavoin. Nimi Blues olisi varmasti närkästyttänyt koripalloväkeä, koska seura olisi rakentunut jääkiekkoseuran historian jatkeeksi. Eivät olisi varmaan kokeneet olevansa samanarvoisessa asemassa tähän starttiin. Kyllä koripalloväkikin tunsi varmasti ylpeyttä omasta historiastaan. Uusi yhteinen nimi oli kompromissi jokaiselta. Tasapuolinen jatke jokaisen organisaation historialle.
 

BLEGI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, DRW, Man United ja Tommi Huhtala
Itse en ole oikein koskaan kokenut mitään suurta jakoa kaupunginosien välillä edes nuorena kun harrastin jääkiekkoa ja jalkapalloa. Olihan silloin Jäähonkaa, honkaa, EBK, FC 89 ja EPS jne, mutta minulle aina se korkeimmalla tasolla oleva joukkue oli kaikkien esikuva eli Kiekko-Espoo/Blues ja Honka. Musta tuntuu, että monet näistä kaupunginosa fiilistelyistä on historian havinaa ja stereotypioita, joita ihmiset kantavat mukanaan ja projisoivat nykypäiviin, vaikka asiat ovat kehittyneet jo paljon ja kehittyvät jatkuvasti.

Tämä on nyt ihan kiinni siitä, että missäpäin olet asunut. Omalla ja monen frendin kohdalla tuo Honka on aina näyttäytynyt täysin Tapiolan jenginä ja jo junnupeleistä lähtien Honka oli se jengi, jota vihattiin eniten ja jonka voittaminen tuntui parhaalta. Tapiola on muutenkin tuntunut aina kovin vieraalta alueelta ja siellä ei ole tullut ikinä vietettyä aikaa. En tiedä, että kuinka paljon nykyään lapset kokevat eroja kaupunginosien välillä, mutta 10-15v sitten nuo erot näkyivät selvästi ja varsinkin kaikilla nuorilla oli mielipiteet tietyn alueen ihmisistä.

Blues onnistui parhaimmillaan yhdistämään eri kaupunginosien ihmiset kannattamaan yhteistä seuraa ja yleisömäärät olivat oikeasti hyviä joinain kausina. Kaikki sekoilut pilasivat vaan pienetkin nosteet. Espoossa on paljon potentiaalia ja Blues olisi voinut saavuttaa huomattavasti paremman aseman ilman kaikkia "kaikki pelaajat on myynnissä" ja muita tragikoomisia sekoiluja, joita oli aivan helvetisti jo Salonojan hullujen vuosien aikana ja sen jälkeen tarun loppuun asti.

Voi olla, että Honka ei tule koskaan saavuttamaan kovin suurta asemaa Espoossa tuon Tapiolaleiman takia ja ainoa tapa saada espoolaiset yhdessä tukemaan jotain jengiä on tälläinen Blues/United. Tietyistä asioista johtuen tuskin koen ikinä Unitedin omaksi jengiksi ja näin kokee moni muukin. Ei mua silti haittaa, jos United saa joskus espoolaiset taakseen ja Espoo tarvitsee liigajengin, jotta loistava juniorityö voi jatkua samalla tasolla.
 

BLEGI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, DRW, Man United ja Tommi Huhtala
Totta. Espoossa on nähnyt paljon vaivaa yhtenäisyyden eteen ja asiat ovat muuttuneet. Siksi asia varmaan vaivaakin eniten tiettyjä ikäluokkia, jotka varttuivat tämän asian kanssa.

Nykyään Espoossa on useita keskuksia, joita voi vertailla tasavertaisesti keskenään, ja liikenneyhteydet kurovat umpeen etäisyyksiä. Omassa nuoruudessani oli vain Tapiola, joka sisälsi jonkinlaisia viihdepalveluita (mutta Helsingin keskustaan oli helpompi mennä), ja Leppävaarassa oli kelpo ostosmarket Maxi (mutta ei siellä aikaa voinut kuluttaa). Muut kaupunginosat kilpailivat lähinnä siitä, missä on vähiten kurjinta asua, ja ehkä siksi nuoruus oli niin kaupunginosatietoista. Turhaa historian painolastia, mutta se on oikeastaan sitä mistä me täällä Unitedin keskustelupalstalla paljon väännetään. Jussin historia, Bluesin historia. United aloitti uudelta pöydältä, mutta moni ei silti kykene antamaan historian olla menneisyyttä. Henkilökohtaisesti haluan kannattaa kaikkea, joka pyrkii yhdistämään, eikä erottelemaan. Eikä minulla ole mitään kaupunginosajoukkueita vastaan, ne ovat kuitenkin se espoolainen junnutuotanto. Edustusjoukkueena toivon kuitenkin olevan yhteisen joukkueen, toisin kuin yhden menestyneen kaupunginosajoukkueen.

Tämä on kyllä täysin totta. En itse kokenut asuneeni nuoruuttani mitenkään huonommassa osassa Espoota, mutta sai sitä kuulla junnupeleissä ja muualla pyöriessä vittuilua asuinpaikan suhteen. Toisaalta samoin sitä tuli auottua päätä heillekin. Espoo tuntui aikanaan paljon laajemmalta ja huonompien liikenneyhteyksien takia kaupunginosat tuntuivat täysin omilta alueiltaan. Espoo on nykyään huomattavasti yhtenäisempi ja siihen suhteutettuna United voisi toimiakin koko Espoon seurana, kunhan Salonoja jaksaa kärsivällisesti myydä ajatusta Unitedista tekemättä samoja virheitä, kuin Bluesin kanssa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Miksi Espoon pitäisi olla "yhtenäinen"? Millä torilla tapaavat Jokereiden kannattajat Malmilta, Eirasta ja Järvenpäästä? No hallilla tietysti. Sama meillä. Ja maailmalla. Ei joukkueen kannatus synny siitä, että porukka ostaa perunansa samasta paikasta, vaan nimenomaan matseissa käymällä.
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Miksi Espoon pitäisi olla "yhtenäinen"? Millä torilla tapaavat Jokereiden kannattajat Malmilta, Eirasta ja Järvenpäästä? No hallilla tietysti. Sama meillä. Ja maailmalla. Ei joukkueen kannatus synny siitä, että porukka ostaa perunansa samasta paikasta, vaan nimenomaan matseissa käymällä.

Samaa mieltä. Jostain syystä vaan EU:ta tai Espoota kohtaan ollaan vähän turhankin kriittisiä tällä palstalla perustuen pelkästään kaupunginosiin tai alueisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös