![www.hs.fi](https://hs.mediadelivery.fi/img/some/default/dcfbb96a6e2ad21a0d0206695c636c1b.jpg)
Jalkapallo | Tapiolan jalkapallostadion näyttää vihdoin toteutuvan – suurhankkeen kustannus nousee reilusti yli 100 miljoonaan
Varsinaiset stadionin rakennustyöt voisivat näillä näkymin alkaa Tapiolassa ensi vuonna.
![www.hs.fi](https://www.hs.fi/_next/static/images/favicon-32x32-b60ca560188267aa518df8d952a2b093.png)
Tämä on kyllä kaikkinensa hulvaton postaus. Espoossa ei ole mitään, yhtään mitään.Espoo on vähän kuin Helsinki, sen asema on jotenkin niin itsestään selvä. Helsinki on pääkaupunki ja maan suurin kaupunki, Espoo on taas se iso hyvien veronmaksajien kaupunki siinä naapurissa. Pitää myös muistaa, että Espoo on maan toiseksi suurin kaupunki, eikä sille ole siinä uhkaajia. Tampere ei tule millään saavuttamaan Espoota väkimäärässä, ellei siihen liitetä naapurikuntia. Mutta silloinkin Espoo sijaitsisi suuremmalla kaupunkialueella.
Tämä Tampere-ilmiö on vähän kuin Oulu-ilmiö joskus 15 vuotta sitten. Silloin meuhkattiin hirveästi Oulusta ja puhuttiin, kuinka se on maan kakkospääkaupunki. Ja varmaan siellä olikin silloin ihan merkittävää pöhinää it-alalla ja hyvää kasvua muutenkin, tosin kuntaliitoksillahan Oulu suurimmaksi osaksi kasvoi. Viime vuodet onkin sitten tainnut olla hiljaisempaa, vaikka ei Oululla taida nytkään kovin huonosti mennä. Kun mennään Jyväskylästä pohjoiseen, niin ei siellä Oulua isompaa ja merkittävämpää kaupunkia enää tule, eikä tämä tule koskaan muuttumaan.
Tuossa Tampere-ilmiössä on paljon kyse myös Helsingin, Espoon ja koko pk-seudun haastamisesta. Oikeastihan Helsinki ja Espoo ovat monella mittarilla ylivoimaisia, ja nyt on tullut taas vähän kilpailua. Tampere on kyllä markkinoinut itseään taitavasti, siitä täytyy antaa pisteet. Helsinki ja Espoo ovat olleet tuossa laiskoja, koska niiden ei Suomessa tarvitse liiemmin markkinoida itseään.
Mutta eiköhän nämä Tampereen kukkoilut katsota ihan rauhassa, kyllä ne siitä ohi menevät.
Tätä ei aikoinaan olisi uskonut näkevänsä, Espooseen menee spåra. Tai eihän tuo mikäänEspoossa alkaa uusi aikakausi: Yle.fi: Raitiovaunu ylitti ensimmäisen kerran Helsingin ja Espoon rajan.
Sarjassamme turhaa nippelitietoa, tähän voikin heittää tietokilpailukysymyksen: monesko ratikkakunta Espoo oli? Jos mukaan lasketaan testiradat sekä lakkautettujen kuntien alueella kulkeneet (siis sinä aikana, kun ko. kunta on ollut itsenäinen).Espoossa alkaa uusi aikakausi: Yle.fi: Raitiovaunu ylitti ensimmäisen kerran Helsingin ja Espoon rajan.
Kulosaari, Lauttasaari, Haaga , Stadi, Turku, Tampere , Otanmäki ja nyt Espoo, eli kahdeksas, Viipurissa oli myös silloin kun se kuului meille , mutta en tiedä lasketaanko sekinSarjassamme turhaa nippelitietoa, tähän voikin heittää tietokilpailukysymyksen: monesko ratikkakunta Espoo oli? Jos mukaan lasketaan testiradat sekä lakkautettujen kuntien alueella kulkeneet (siis sinä aikana, kun ko. kunta on ollut itsenäinen).
Kulosaari, Lauttasaari, Haaga , Stadi, Turku, Tampere Otanmäki ja nyt Espoo Eli kahdeksas, Viipurissa oli myös silloin kun se kuului meille , mutta en tiedä lasketaanko sekin
Olinkin vähän epävarma tuosta, kiitos korjauksesta. Tuon alueen maantiede ei ole niin hyvin hallussa.Otanmäkihän ei ole mikään kunta. Aiemmin Vuolijokea ja nykyään Kajaania.
Lauttasaarikaan ei kai ole ollut kunta, vaan kuulunut ensin Helsingin maalaiskuntaan, sitten Huopalahden kuntaan ja nykyään Helsingin kaupunkiin. Mutta ilmeisesti siellä on jonkinlainen raitiovaunu ollut sekä Helsingin maalaiskunnan että Huopalahden aikoina.Kulosaari, Lauttasaari, Haaga , Stadi, Turku, Tampere Otanmäki ja nyt Espoo Eli kahdeksas, Viipurissa oli myös silloin kun se kuului meille , mutta en tiedä lasketaanko sekin
Lauttasaaren raitiotie ei aivan ehtinyt toimia Huopalahden aikana, sillä Huopalahti erotettiin maalaiskunnasta 1919 ja raitiotie lakkautettiin 1917.Lauttasaarikaan ei kai ole ollut kunta, vaan kuulunut ensin Helsingin maalaiskuntaan, sitten Huopalahden kuntaan ja nykyään Helsingin kaupunkiin. Mutta ilmeisesti siellä on jonkinlainen raitiovaunu ollut sekä Helsingin maalaiskunnan että Huopalahden aikoina.
Se oli hevosraitiovaunu, sähköllä kulkevaa ei ollut, eikä se ollut kovin pitkäaikainen juttu. Se oli vuosina 1913-1917.utta ilmeisesti siellä on jonkinlainen raitiovaunu ollut sekä Helsingin maalaiskunnan että Huopalahden aikoina.
Ja Kulosaaren rataan liittyy myös kuriositeetti, raitiovaunu meni aluksi lautalla nykyisen KalasatamanKulosaaren raitiotie sen sijaan oli aluksi maalaiskunnassa 1910-1922, sitten Kulosaaren kunnassa 1922-1946 ja sen jälkeen Helsingissä vuoteen 1950, jolloin se lakkautettiin.
Hyvää aihiota tässä listassa ja kaikki järjestelmät mainittuina. Viipurin laskin tosiaan mukaan, tosin Viipurin maalaiskunta taitaa olla kaikista kunnista epävarmin ja tulkinnanvaraisin, mahdollisesti myös Turun suunnalta Maaria. Mikäli ne lasketaan, niin käsittääkseni Espoo olisi kolmastoista ja aiemmat 12 olisivat olleet:Kulosaari, Lauttasaari, Haaga , Stadi, Turku, Tampere , Otanmäki ja nyt Espoo, eli kahdeksas, Viipurissa oli myös silloin kun se kuului meille , mutta en tiedä lasketaanko sekin
En tiennytkään että kiskoja meni myös näihin vieressä oleviin kuntiin, luulin ettäTurun raitiotie: Turku, Kaarina, Maaria
Hyvää aihiota tässä listassa ja kaikki järjestelmät mainittuina. Viipurin laskin tosiaan mukaan, tosin Viipurin maalaiskunta taitaa olla kaikista kunnista epävarmin ja tulkinnanvaraisin, mahdollisesti myös Turun suunnalta Maaria. Mikäli ne lasketaan, niin käsittääkseni Espoo olisi kolmastoista ja aiemmat 12 olisivat olleet:
Helsingin raitiotie: Helsinki, Helsingin mlk, Haaga, Huopalahti, Kulosaari
Tampereen raitiotie: Tampere
Turun raitiotie: Turku, Kaarina, Maaria
Viipurin raitiotie: Viipuri, Viipurin mlk
Otanmäen testirata: Kajaani
Ei todella ole mennyt raitiotietä Kaarinaan puhumattakaan Maariasta. Turun raitiotie pyöri lähinnä ruutukaava alueella.En tiennytkään että kiskoja meni myös näihin vieressä oleviin kuntiin, luulin että
niitä oli pelkästään Turussa.
Ja minäkin opin uutta kotikaupungistani, en tiennyt että Lauttasaari on kuulunut Helsingin maalaiskuntaan,Edit: jopa vähän tutustuin aiheeseen mutun sijaan, niin tottahan tämä on! Nummenmäki on 1900-luvun alussa kuulunut Kaarinaan ja ratikka on varmaan juuri sen verran tullut Raunistulaan, joka on kuulunut jotenkin Maarialle. Joka päivä oppii uusia asioita. Tänks!
No nyt tuli selvästi asiantuntija kommentoimaan. Virkistävän tuore näkökulma tuo, ettei Espoossa ole mitään eikä se ole kaupunki. Haluatko jakaa tietämystäsi lisää?Tämä on kyllä kaikkinensa hulvaton postaus. Espoossa ei ole mitään, yhtään mitään.
Jo sen kutsuminen kaupungiksi on vitsi. Mikä keskusta?
Itsekin hörähdin ensi alkuun, että miksi helvetissä Maarian on rakennettu raitiotie, koska se on ihan hemmetin kaukana keskustasta ja lisäksi junarata on mennyt vierestä jo jostakin 1800-luvun lopulta.En tiennytkään että kiskoja meni myös näihin vieressä oleviin kuntiin, luulin että niitä oli pelkästään Turussa.
Olisit tullut nummis sennumiittiin. Tulisit hammerin kanssa hyvin toimeen.No nyt tuli selvästi asiantuntija kommentoimaan. Virkistävän tuore näkökulma tuo, ettei Espoossa ole mitään eikä se ole kaupunki. Haluatko jakaa tietämystäsi lisää?
Laivalle menijöitä varten taisi olla liikennettä Naantaliin, sellaisesta olen joskus nähnyt kuvia.Ilmeisesti tuolloin on ollut jonkinlaisia "paikallisjuniakin"? Ainakin isäni muisteli, että Turun ja Naantalin välillä on ollut paljonkin liikennettä kauan sitten.
Siitähän on se kasku "lentokenttä jolla on kaupunkioikeudet", ensin tuli lentokenttä ja sittenEspoosta itsestään on sanottava ettei se ole oikeata kaupunkia nähnyt sen enempää kuin tämä Vantaakaan. Jossain kohdin on asutuskeskittymiä ja muuten täyttä landea. Sopii toki hyvin junantuomille.