Erikoiset ruuat mitä olet maistanut?

  • 18 195
  • 86
Tuli tuossa viime syksynä käytyä Lofooteilla ja siellä maistoin valaanlihaa.Oli sen verran maukasta että piti sitä raahata suomeenkin.Makso muuten 7 e kilo.
Oli kiva kuttua kavereita grillaan ja kertoa vasta siinä vaiheessa että mitä lihaa oli tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Lain mukaanhan valasta ei Suomeen saisi tuoda, mutta on sisko roudannut sitä joskus Norjasta tänne ja itse olen myös syönyt kyseistä matskua sekä täällä, että siellä. Ihan ok, vaikkei nyt mitään ihmeellistä olekaan. Varmasti toki riippuu paljolti, että mitä osaa on maistettavana. Hivenen löytyy vivahdetta maksan mausta kyseisestä lihasta omissa makuhermoissani.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Jälleen loistava ketju, jonka löysin varsin myöhään.

Eksoottiset kokemukset luokittelee jokainen omalla kohdallaan, itselleni mm. poro, särki, raaka liha, sushi ja katkaravut eivät kuulu näihin(kaikkia olen toki syönyt).

Särkeä laittoi velipoika viime kesänä viimeksi paistettuna ja silakasta olisi mennyt helposti.

Joillekin mäti, katkaravut, simpukat ja graavi/raaka kala saattavat olla erikoista, en laske itse näitä tuohon kategoriaan.

Suutarista olisin kysynyt: Mihin vuodenaikaan söitte Suutaria? Kesällä lienee kovin mudanmakuinen, viime kesänä meni velipojan (kokki/kotitalousopettaja) ehdotuksesta kompostiin katiskallinen.

Nokkahaukea ihmetelleelle: Olisiko ollut 2005/6 kun tuota oli Helsingin Lauttasaaresta virvelöity, joten ei aivan mahdoton tulevaisuudessakaan saada.
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Mä en yleensä kovin eksoottisia ruokia halua syödä. Hienosti lautaselle asetellut annoksetkin jätän väliin jos mahdollista ja suuntaan syömään sinne mihin duunarit vaeltavat. Kuitenkin reissuillani olen syönyt jos jonkinlaista muonaa osin juhlissa tms. missä on joutunut sitten kaikenmaailman erikoisherkkujen maistajaksi. Hmmm...

- lehmän vatsalaukkusoppaa, maistui oksennukselta valehtelematta
- mustekalaa eri muodoissa, useimmiten hyvää. Lievä purukumin tuntu.
- sushia, hyi saatana!!! Keisarin uudet vaatteet sanon ma.
- hevosen kuivalihaa.... turhaa
- lihan kanssa paistettavaa banaania, kovaa ja hyvää.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hieman ehkä aihetta sivuten, mutta tässä jokunen viikko sitten parin chilihullun työkaverin kanssa tilattiin Blair's in chilikastikkeita. Viikon päästä tilauksesta DHL toi meille hieman normaalista poikkeavat sixpäkit:
http://extremefood.com/product.php?id=84

Vastaavaa tavaraa saisi Suomesta ehkä jostain oriental-kaupoista kun vaan osaisi etsiä. Tämä liemi on aivan jotain muuta, mitä suomalainen normaalisti pitää tulisena chilisoosina. Vertailun vuoksi perus tabasco ym suomikaupan tavalliset tiukat kastikkeet ovat luokkaa 2000-5000 scovillea, tuore habanero-chili jota kaupoistakin löytää reilu 100 000 scovillea, Blairs'n megadeath 550 000 scovillea. Eron voi kuvitella..

Chili-ihmisille nuo ovat tuttuja sooseja ja Aasiassa ym paikoissa lomareissuilla pääsee vastaaviin tutustumaan. Jos muita kiinnostaa tietää saako pisaralla tällaista lientä lautaselliseen sekoitettuna tuskanhien otsalle, niin suosittelen kokeilemaan.

Niin tuolta tilailtuna kustannukset olivat noin 13 euroa pullo kaikkine lähetyskuluineen ja tulleineen. Euroopan verkkokaupoissa nämä ja vastaavanlaiset tulevat samanhintaisiksi.. Mutta mitäpä siitä kun parilla pullolla pärjää piiitkään ja saa katsella kavereiden tuskallisia ilmeitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siren kirjoitti:
Suutarista olisin kysynyt: Mihin vuodenaikaan söitte Suutaria? Kesällä lienee kovin mudanmakuinen, viime kesänä meni velipojan (kokki/kotitalousopettaja) ehdotuksesta kompostiin katiskallinen.
Niin, todellakin. Cairnsin edellinen viesti on viime vuoden helmikuulta. RIP.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Savustetut sammakonreidet. Eivät mitään pahoja jos ei hyviäkään. Vähän kuin sitketä tonnikalaa.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Skotlannissa olen maistellut paikallisia "herkkuja". Saman kokeneet ymmärtänevät lainausmerkkien tarkoituksen. Haggis ei kumma kyllä ollut maineestaan huolimatta pahimmasta päästä.
 

KoJu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Keskisen frutti di mare- pitsa sisälsi yllätyksekseni mustekalaa. Ihan jees makuista kuitenkin.
 

J.Petke

Jäsen
KoJu kirjoitti:
Keskisen frutti di mare- pitsa sisälsi yllätyksekseni mustekalaa. Ihan jees makuista kuitenkin.

Maistuuko mustekala muka jollekin? Omasta mielestäni mustekala on sellaista purkkaa mikä on hyvin mautonta.

Itse olen maistanut haikalaa, sammakkoa ja kalahyytelöä. Viimeksi mainittu oli muuten helvetin pahaa. Jos joskus tulee Kiinaan lähdettyä niin aion maistaa niin montaa kotieläintä kuin mahdollista.:)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
J.Petke kirjoitti:
Maistuuko mustekala muka jollekin? Omasta mielestäni mustekala on sellaista purkkaa mikä on hyvin mautonta.

Mustekalaa on moneen lähtöön. Pulpo ja calamare (kalmari?) taitavat olla niitä meikäläisessä kaupassa myytäviä lajeja. Pulpo on se useampilonkeroinen, jossa on imukuppeja, calamare taas sellainen pitkulainen ja usein juuri kovaksi, kumimaiseksi valmistuksessa muuttunut (liian kovaa/pitkään kuumentaminen kovettaa). Ne mustekalarenkaat ovatkin aika ikäviä valmisteita eikä niiden perusteella kannata koko elukkaa tuomita. Hyvin valmistettu mustekala on herkullista ja pehmeää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös