Ensimmäinen jääkiekko-ottelu?

  • 1 557
  • 16

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli utelen tässä, muistatteko ensimmäisen kunnon lätkämatsin, jossa olette olleet. Itse katselin marraskuussa 1981 Porin "kylmiössä" Ässät-TPS ottelun, ja näinkin kunnon maalijuhlan 10-6. Unohtumaton kokemus!

Tuota ennen katselin jo tv:stä Tukholman mm-kisoja, ymmärtämättä mitään mitali- ja putoamissarjan eroista...
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Hmm... Pari kertaa tuli käytyä katsomassa Kärppien divaripelejä isän kanssa ennen konkurssiaikaa. Matkaa kun oli Raksilan jäähallille yli 120km, niin ei paljon päässyt katsomaan pelejä. Eikä isällä ollut kovin aikaakaan käyttää peleissä, vaikka kuinka olisi halunnut, sen verran kiireistä maanviljelijän arki on. Sen verran muistan peleistä, että Kärpät taisi hävitä molemmat.

1998 vasta oon ruvennut enemmän käymään peleissä, silloin kun olin töissä Oulussa, ja aikaa oli enemmälti käydä peleissä.

Ensimmäinen SM-Liigapeli nähtiin vasta tän kauden alussa kun Kärpät kaatoi TPS:n Raksilassa. Ja tunnelma oli hieno :)
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
En muista aivan tarkkaan

Mutta sen tiedän ainakin että peli oli Ässät-TPS joskus vuonna -91 muistaakseni. Ässät voitti pelin varmaankin 7-2 tai jotain. Tepsin maalit teki Jukka Vilander. Tällaista siis muistan.

Istuttiin meidän isän kanssa silloisessa C-katsomossa. Katselin kuulemma ensimmäiset viisi minuuttia ekasta erästä tulostaululle. Kun isä kysyi että mitä sä sinne katot niin sanoin että "näkee koska toinen tekee maalin"... :)
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Nämä eivät luultavasti ole minun ihan ensimmäisiä ottelujani, mutta näistä minulla ainakin on muistikuvia.

Ilves - Jokerit, joka päättyi muistaakseni 1:5, 2:5 tai 1:4 . Se oli pleijariottelu (luultavasti puolivälierä) ja muistaakseni narrit lähetti Ipan tuossa ottelussa kesälomalle. Joskus 90-luvun alkupuolella.

Sitten muistan, kun setäni (Tapparan kannattaja) vei minut jonakin vuonna katsomaan Tapparan peliä Jypiä vastaan. Suuren ja mahtavan Tapparan piti murjoa pieni heiveröinen Jyp maanrakoon ... Päättyi muistaakseni 2:8, hehheh :)

Parhaiten muistan näiden lisäksi nuorena nähdyistä otteluista mm. Ilves-Jokerit 5:1 (NHL-työsulun aikana, Jokereilla uskomaton miehistö, mutta Lumme oli aivan ylivoimainen pakki, ja Ipa vei :) )
sekä Ilveksen murskavoitot Tapparasta (mm. 7:0) joskus 90-luvun puolivälissä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ennenkin olen tämän sanonut

Ensimmäinen ottelu oli K-Espoo-Tappara vuonna 1989, A-junioreiden ratkaiseva loppuottelu. K-Espoo voitti ottelun 12-6.

Espoon joukkueessa pelasivat mm. Sami Äikää, Peter Ahola, Jimi Helin, Sami Nuutinen, Ari Simonen, Teemu Sillanpää, Tuomas Törmänen, Tommy Kiviaho, Riku Kuusisto, Tom Laaksonen, Petro Koivunen, Tero Lehterä, Mikko Lempiäinen, Juha Ylönen, Juha Ikonen, Jan Långbacka ja Antti Törmänen.
Aika kova joukkue, vai mitä?

Tapparan joukkueessa olivat mm. Arto Kulmala, Markus Oijennus, Jussi-Pekka Järvinen, Mika Välilä, Tero Toivola ja Jouko Myrrä.
Nuo miehet pääsivät pisteille; muita miehiä ei lehtijutussa ole mainittu.

A.Törmäsen saldo oli 4+2 ja Petro Koivusen 2+3. Siinä tehokkaimmat. Tapparan osalta Arto Kulmala ylsi tehoihin 1+2.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Divaripeli Saipa-Sapko lomamatkalla joskus 60-70-lukujen taitteessa ulkojäällä.Saipa voitti n.11-0.Eniten ihastelin komeita pelipaitoja.
Nolo sattumus kävi:Kiekko lensi kaukalosta juuri minulle.Vähän aikaa ihmettelin,että mitä nyt.Sitten joku huusi,että poika heitä se takaisin.No,peli oli jo alkanut uuden kiekon kera.Vähän aikaa sitten kaukalossa ihmeteltiin kahta kiekkoa
 
Ensimmäinen livematsi mistä hataria muistikuvia on Lukko-FoPS kaudelta 83-84. Eipä paljon muuta jäänyt mieleen kun FoPSin vihreät paidat ja oli vissiin lauantaipäivä. Samalta keväältä muistan TV:stä katsoneeni Sarajevon olympialaisia ainakin Suomi-Norja 16-2(tjsp.) on jäänyt mieleen.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Vuosi oli

91 ja kyseessä MM kisat.

Ottelu oli Suomi-Neuvostoliitto. Takkinhan siinä silloin tuli.
 

entti7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Team Harrier
Tarkempaa en muista, mutta paikka oli Sarkolan ulkojää Kouvolassa, ajankohta -81 ja peli oli divaria KooKoo vs. x Kyllä oli hieno tunnelma, vaikka ei vielä meikäläinen paljon pelistä ymmärtänytkään!
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huh....

Ensimmäinen... Muistan joskus olleeni katsomassa pikkuskidinä yli kymmenen vuotta vanhemman serkkuni matsia, jossa hän syötti 12 joukkueensa 13:sta maalista.

Ensimmäisen liigamatsin ajankohtaa tai IFK:n vastustajaa en muista, mutta Kari Laitinen teki maalin ja IFK voitti. Mitään muuta en sitten kyseisetä matsista muistakaan. :D
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Joskus 80-luvun alkupuolella olin katsomassa divaripelin HPK vs. Kiekko-Reipas, Kerho voitti 3-1. Ikää oli reilusti alle 10 vuotta. Muistan kysyneeni jossain vaiheessa peliä joltain mieheltä, että kumpi noista joukkueista on se HPK. Myös se on jäänyt mieleen, kun kaikki huusivat yhdessä vaiheessa jostain syystä "nuija, nuija, nuija..."
 

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Finaaliottelu

Ensimmäinen näkemäni matsi oli seitsemän vuoden ikäisenä turussa vuonna 1985 ratkaiseva finaaliottelu tps-ilves, jonka ilves käänsi voitoksi risto jalon upealla suorituksella.

siitä se alkoi.

(olenko siis menestyksen perässä juoksija ;) )
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Tappara-Kärpät 1980

Ensimmäinen kiekkopelini oli kaudella 1980-1981 Tappara-Kärpät. Ottelun taisi Tappara voittaa jotain 5-2, mutta seuraavan vastaavan pelin veikin Kärpät muistaakseni 5-0. Oli se vaan hienoa katteltavaa kun Reksa Ruotsalainen kahvitti koko Tapparan kentällisen ja Kamppurin viellä bonuksena :). Niin siihen aikaan Tappara hävisi myös järjestään Ipalle.

Muita hienoja kokemuksia oli vuoden 1982 MM-ksat kun USA ja Kanada kohtasivat Hakametsässä. Pikkupoika sai silmät killillään katsella kun joku W. Gretzky paketoi USA:n puolustuksen ja teki maalin :)

Jukkavuorio: Termi, jota haet on "Glory Hunter" :)

Cheers,

St. Pat
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kausi oli joko 1987-88 tai 88-89 ja matsi oli HIFK-Jyp. Päättyi tasan 3-3, jos oikein muistan. Tasapeli joka tapauksessa.

Ikää oli jo kohtalaisen paljon 11 tai 12 vee ja sittemmin jokerifaniksi kääntynyt (ex)-kaveri houkutteli mukaan. Muistan kyselleeni, että mitä ne nyt oikein taputtaa, kun IFK purki pakkopelin ja sellaista. Tuohon aikaan kävin enemmän futispeleissä, jotka sittemmin olen hylännyt kokonaan. Koulusta kun sai aika usein ilmaislippuja HJK:n matseihin. Kovasti harmitti, ettei koskaan saanut ilmaislippuja lätkämatseihin, mutta en oikein silloin tiennyt futiksen ja lätkän suosion eroista Suomessa.

Tuolla kaudella siis HIFK oli ainoa helsinkiläinen SM-liigassa. En tiedä olisinko nyt jokerifani <i>*kädet rupeaa tärisemään ja tuskanhiki nousemaan otsalle*</i>, jos olisin mennyt ensimmäiseksi Jokeri-peliin. Aina jokerien liiganousuun asti pidin peukkuja molemmille, mutta sitten yksi toinen kaverini, joka oli jokerifani ja vihasi HIFK:ta, sai minut vihaamaan vastapainoksi Jokereita.
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se päivä oli 26.10.1978 kun isän kanssa olin ensimmäistä kertaa katsomassa jääkiekkopeliä. Paikkana tietenkin Äijänsuo ja Lukolla vastassa HIFK. Paljoakaan en enää 23 vuoden takaisia asioita muista, mutta senverran kuitenkin että Lukko voitti 7-4 ja toisessa erässä Joppe Vehmanen luisteli alivoimalla karkuun ja teki komean maalin.

Siitä se lähti meikäläisen innostus jääkiekkoon, toki olin jo ennen sitä seurannut maajoukkueen pelejä televisiosta, eikä sen jälkeen ole montaakaan peliä Äijänsuolla jäänyt väliin.

Kausikortin haltija olen ollut jo yli 10 vuotta (paikka tosin ei ole koko ajan ollut sama) ja kai se taas ensi kaudeksi pitää ostaa, vaikka näyttää pahasti siltä että vuorotyöhön siirtyminen sekoittaa minun ensi kauttani jonkin verran. Ei hyvä...
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Isomäen jäähallissa vuonna 1992, kun K-Espoo oli noussut liigaan ensimmäistä kertaan ja itseäni ei ollut sitä ennen kiinnostanut lätkä tippaankaan. Silloin 11-vuotias poika koki havahduksen kuinka hieno laji jääkiekko on. Sille tielle olen jäänyt ja kaiken maailman lätkäjuttuja ja tilastoja syynättyä tarkkaan.

Peli muuten päättyi 5-0 Ässien voitoksi. Taisi Javakin silloin tehdä maalin, jos aivan oikein muistan. Takko ainakin torjui nollan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös