Ei ole mitään maalitolppien siirtelyä tässä ja nyt, koska olen koko ajan puhunut siitä, ketkä ovat nousseet turnauksen aikana kovimmiksi jengeiksi. Tässä ihan ensimmäisiä viestejäni tähän moraalinen finaali -asiaan liittyen:
Tuo sisältää oletuksen, että turnauksen aikana hyvin/silmää miellyttävästi pelaamalla noustaan "kovimmaksi jengiksi", kuten Italia sinusta teki, vaikkei tulokset tämän puolesta välttämättä puhuisikaan. Edelleen kysyn, mitä tuo kovuus ja vakuuttavuus on, ellei sitä että ko. jengi olisi vaikea voitettava verrattuna muihin?
Jos minä otan Usain Boltin kanssa juoksukisan ja hän hölköttelee maaliin pienen hetkisen jälkeeni, sillä kisassa ei ollut panosta tai hänen jalkansa on kipeä tai mitä vaan, et varmaan sanoisi minun olevan kisan kovin juoksija, vai kuinka? Pointtini on, että ei ole mikään puolustus että hylkäät valtaosan hyödyllisestä informaatiosta joukkueiden kovuutta arvioitaessa, vaan päinvastoin. Silloin tullaan edelleen siihen että puhut vain pelin olleen mielestäsi kaunista.
Näiden turnauksen aikana kovimmiksi jengeiksi nousseiden kohtaaminen on mun mielestä moraalinen finaali. Sinä puhut koko ajan jostain ennen turnausta määritellyistä ennakkosuosikeista ja näiden kohtaamisesta. Mun mielestä kaikista typerintä on määritellä moraalinen finaali tätä kautta. Ei vaan pitäähän se nähdä jengit tositoimissa ennen kuin voidaan sanoa, ketkä ovat vakuuttaneet eniten.
Jauhat tuota kovimmaksi nousua, mutta mitä ihmettä kaksi peliä hävinnyt Italia on esittänyt jotta ilman tappioita pelaava Ranska ei jotenkin olisi sitä kovempi? Samaten sanoit Ranskan olevan tasaväkinen Italian kanssa, joten miten tuo kovaksi nousu on sitten kovempaa kuin olla kova jo valmiiksi?
Kyllä, kun teen omat johtopäätöksen turnauksen parhaista joukkueista, luotan omiin silmiini ja asiantuntijoiden turnauksen aikana antamiin lausuntoihin. En esimerkiksi ennen turnusta tehtyihin arvioihin. Aika käsittämätöntä, että on ylimielistä ja harhaista jos katsoo lähes kaikki pelit ja sen jälkeen ei saisi sanoa omaa mielipidettä siitä, ketkä ovat olleet turnauksen parhaat joukkueet. Tosi siisti keskustelukulttuuri!
Saat tietenkin sanoa mielipiteesi. Missä olen tämän kiistänyt? Samaten minä saan sanoa, että mielipiteesi on ylimielinen koska annat sille niin suuren painoarvon suhteessa muiden (valistuneempiin) arvioihin, ja että se on harhainen koska sallit omien (näitä on meillä kaikilla) väistämättä harhaisten näkemystesi siitä, mikä on voittavaa jalkapalloa määrittää joukkueiden paremmuuden ilman että olet valmis tarkastelemaan tuota kriittisesti. Ja kun tästä nyt ihan löytyy kirjallisuutta ja tutkittua tietoakin, että esim. ex-pelaajilla on aivan hölynpölyä olevia käsityksiä siitä, mikä on "hyvää peliä".
Tähänkin olen jo vastannut täällä. Koska näen Italian voittavan Ranskan. Kyseessä olisi tiukka matsi, mutta uskoisin Italian voittavan. Koita nyt hyvä ihminen jo päästä eroo näistä kisojen alla tehdyistä rankkauksista, kun ne eivät ole vaikuttaneet mun analyyseihin.
Harmi ettet tuolla Italia-Ranska -matsilla päässyt rahaa tahkoamaan, sillä vedonlyöntimarkkina olisi tässäkin pitänyt Ranskaa kovempana. Tuo viimeinen lainattu lause on jo kohtalaisen absurdi. Olet siis tehnyt analyysin ja esittänyt sen perusteella väitteen, jättänyt täysin olennaista tietoa huomiotta ja puolustuksena sanot että minun pitäisi tehdä sama. Häh? Sitä paitsi Ranska on ollut Italiaa edellä "rankkauksissa" koko kisojen ajankin, ei vain niitä ennen.
Tiivistän vielä:
Puhut moraalisesta finaalista jossa kohtasi kaksi parasta ja kovinta joukkuetta tässä turnauksessa. Tuo väistämättä tarkoittaa, että hyväksyt ettei paras aina voita (hävisihän Italiakin Irlannille yksittäisen ottelun ja Saksa pelasi tasan Puolaa vastaan). Mitä tällöin tarkoittaa kovin/paras? Jos ei varmaa voittoa, niin varmasti parempia voittomahdollisuuksia! Saksa ja Italia olivat siis joukkueita, joilla on kisojen paras mahdollisuus voittaa. Sitten vielä oletat että voit tehdä tällaisen arvion vain katsomalla joukkueiden otteita muutaman pelin silmämääräisesti, ja saamaan tarkemman arvion kuin esim. vedonlyöntimarkkina. Jos et nimittäin olettaisi, ethän silloin olisi tuota mieltä noin vahvasti, vaan omaksuisit niiden näkemyksen vähintäänkin osittain.
Loppuun lainaus itseltäni toisesta ketjusta:
Nate Silver kirjoittaa teoksessaan "Signaali ja kohina" Bayesmaasta, jossa ihmiset kulkevat ympäriinsä todennäköisyystaulujen kanssa. Kun kaksi henkilöä kohtaa ja heidän tapahtumille antamansa todennäköisyydet eivät mene yksiin, heillä on valinta: He voivat muuttaa arviotaan tai lyödä vetoa. Suosittelen ajatusmallia (miksei ko. kirjaakin), sillä se myös kehittää omaa arviointikykyä ja sen arviointikykyä (heh).
Minusta sinä, arvon @Fordél olet nyt erehtynyt luulemaan kohinaa signaaliksi, mikä meille onkin suorastaan lajityypillistä käyttäytymistä. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse.
Viimeksi muokattu: