Elitserien, yleinen keskustelu kausi 2006-2007

  • 67 606
  • 402

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
kaasumies kirjoitti:
No ei taida veteraani Renberg voittaa mestaruutta Skellefteåssakaan, vaikka he jollain lailla vaikuttaa satsaavankin.

En usko minäkään. Taitavat painia samassa sarjassa Luulajan kanssa kuitenkin. Joten hieman kummastuttaa Renbergin valinta.
 

scholl

Jäsen
Jos nuo iltapäivälehtien jutut pitävät paikkansa, että kyse on Renbergin eläkerahoista, jotka Luleå mitä ilmeisimmin on sijoittanut Oboliin niin tuon seuravaihdon ymmärtää.
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Voisko joku paremmin perehtynyt kertoa mitä tämä Obol-vyyhti oikein sisältää. Myllykselläkin näyttäisi olevan miljoonat pelissä, jos oikein ymmärsin?

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1074602,00.html

Käsittääkseni ja ymmärtääkseni kyse on paljon puhutusta eläkerahastosta mitä Ruotsissa useimmat pelaajat käyttävät ja kehuvat vuolaasti. Nyt sitä ollaan sijoitettu juuri tuohon Oboliin ja nyt sekä Jamo että muutamat muut pelkäävät niiden puolesta.
 

scholl

Jäsen
Voisko joku paremmin perehtynyt kertoa mitä tämä Obol-vyyhti oikein sisältää.

Veisi pitkälti aikaa, jos tarkasti selostaisi, mutta homma on se, että Obol oli kahden ruotsalaisen pyörittämä rahasto Sveitsissä. Jossain vaiheessa viime vuonna alkoi tulla raportteja siitä, että niillä ei olisi lupaa harjoittaa ko. toimintaa Ruotsissa. Sitten veroviranomaiset alkoivat vaatia selvitystä ja vaativat heitä tulemaan tapaamiseen, jolloin nämä kaksi veijaria julkaisivat lehdistötiedotteen, että tulevat silloin ja silloin selvittämään asiansa. Homma mutkistui ja mutkistui ja kaikki oli mitä ilmeisemmin ajanpeluuta. Miehet lähtivät Sveitsiin, jotta heitä ei saa kiven sisään. Itse olen jonkun verran ollut tekemisissä toisen kanssa ja sen takia tuli seurattua asiaa jonkin verran vierestä talven mittaan. Siis en henkilökohtaisesti liikeasioissa tekemisissä, mutta joskus ollut samoissa kokouksissa ja sitä myöten jutellut ja nähnyt, missä hän pyörii ja jotkut hänen kanssaan liiketoimissa olleet ovat jutelleet asioista kanssani.

Luulen, että rahastoihin sijoitetut rahat ovat kadonneet aika pitkälti kaiken maailman asioihin ja kun rahasto puretaan niin ainakaan täysmääräisesti niitä ei pystytä maksamaan takaisin. Obolin tyypithän jo valittivat julkisuudessa, että kiirellinen purkaminen tulee kalliiksi, eikä saada hyvää hintaa. Mm. juuri sponsorointi on ollut aika laajaa. Hehän olivat myös mm. korisliigan pääsponsori ja näille sponsorointikohteille kuten esim. Luulajalle rahojen katoaminen on tietysti hankala juttu ja jättää budjettiin aukkoja.

Vaikea sanoa, että lähtikö touhu heiltä vain lapasesta vai mikä oli tilanne. Eivät vaikuta huijareilta sinänsä. Tosin fyrkkaa tuntui olevan laittaa kiinni isoihin villoihin ja muuhun. Kova investointi nopeasti henkilökohtaiseen elämään.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Veisi pitkälti aikaa, jos tarkasti selostaisi, mutta homma on se, että Obol oli kahden ruotsalaisen pyörittämä rahasto Sveitsissä.
Tarkkaan ottaen nämä veijarit väittivät kyseessä olevan rahasto Sveitsissä, mutta sellaista ei ikinä ole ollutkaan. Ainoa todellinen yhtiö tässä sotkussa on rekisteröity Neitsytsaarille ja sillä on (asiakas)varoja sijoitettuna kanadalaisessa Dundee Securities yhtiössä, ilmeisesti vain murto-osa siitä summasta mitä ihmiset ovat varojaan sijoittaneet Oboliin. Renberg ja Lener ovat haastamassa Luulajaa oikeuteen, koska katsovat seuran olevan vastuussa eläkesijoituksista jotka näiden mukaan ovat Luulajan vaatimuksesta mennyt Oboliin. Ainakin kuudella muulla Luulajan pelaajalla on myös varoja rahastoituna Oboliin, joiden joukossa Jarmo Myllys jolla rahaa on Obolissa "useita miljoonia kruunuja". Nämä kaksi päätekijää ovat olleet pakosalla joulukuusta lähtien ja siirrelleet henkilökohtaista omaisuuttaa perheenjäsenten nimiin sen jälkeen, kun kupla puhkesi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Nyt on siis kysymys siitä, kuka sijoitti eläkerahoja Oboliin, Luulaja, pelaaja itse, vai hänen agenttinsa.

Luulajan mukaan Renberg on itse vaatinut, että hänen rahansa sijoitettiin Oboliin.
Luulajan mukaan tästä vastaa käytännössä Renbergin agentti.

Renbergin mukaan Luulaja halusi sijoittaa rahat Oboliin ja vaatii näin Luulajaa vastuuseen tästä virhesijoituksesta.

Jarmo Myllys ei vaikuta tietävän - tai ei ainakaan kerro - onko hänen sijoituksistaan vastuussa suoranaisesti Luulaja, vai hän itse. Myllys kertoo, ettei hän tiedä onko se hän (siis hänen raha-asioitaan hoitava), vai Luulaja joka sijoitti rahat.

Veikkaan, että ainoa joka selviää tästä vammoitta on Luulaja. Hehän eivät voi sille mitään, jos joku rahastoa hoitava kaatuu. Samoin kuin muillakin rahastoihin sijoittavilla Ruotsissa - jos menee hyvin, niin nettoaa, mutta jos sijoitti väärään hevoseen, niin saa kärsiä nahoissaan. Olisikin hienoa, jos voisi vaatia työnantajalta rahoja takaisin, jos rahastonhoitaja kaatuu.

Mutta taas toisaalta, miten suuri vastuu Luulajalla on yhteistyökumppanista, joka toimii epäillyttävällä tavalla? Joissakin asioissahan heillä on myös vastuu siitä, että katsotaan hieman minne pumpataan rahaa.

Tämä Sveitsijuttu ei ole mitenkään harvinaista Ruotsissa. Elitserienin seurat ovat ennenkin sijoittaneet rahaa maan rajojen ulkopuolelle, eikä tämä homma loppunut tapaukseen Christian Ruuttu Marko Jantunen, vaan rajoja kokeillaan aivan samalla tavalla.
 

scholl

Jäsen
Renbergin mukaan Luulaja halusi sijoittaa rahat Oboliin ja vaatii näin Luulajaa vastuuseen tästä virhesijoituksesta.
Muutama päivä sitten joku juristi tarkasteli tuota casea julkisuudessa ja oli sitä mieltä, että etu on Renbergin puolella. Ihan yleisestihän nyt veikataan, että Luleå Hockey menisi konkurssiin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Mutta taas toisaalta, miten suuri vastuu Luulajalla on yhteistyökumppanista, joka toimii epäillyttävällä tavalla?
Jos hiukan jossitellaan ja oletetaan että Luulajan ja Obolin välisessä yhteistyössä on sovittu pelaajien rahastoimien varojen keskittäminen Obolin olemattomiin rahastoihin ja Luulaja on edelleen tämän sopimuksella pelaajalta ja valmentajalta (myös Lener on osallisena) edellyttänyt tai muulla lailla esim. tämän pelaaja-agentin välityksellä yhteisellä sopimuksella "huijannut", niin uskon että Luulaja voi joutua korvausvastuuseen. Tämä yksi agenttihan on asiassa ollut vahvasti esillä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mutta jos ajattelee asiaa käytännössä, niin Obolhan on ymmärtääkseni myös Luulajan sponsori. Obol siis on pumpannut Luulajaan rahaa ja Luulaja on sitten vastaavasti ohjannut pelaajien eläkerahoja heidän rahastoihinsa. Voi olla vaikeaa asettaa Luulajaa tästä vastuuseen.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Obol siis on pumpannut Luulajaan rahaa ja Luulaja on sitten vastaavasti ohjannut pelaajien eläkerahoja heidän rahastoihinsa. Voi olla vaikeaa asettaa Luulajaa tästä vastuuseen.
En ymmärrä logiikkaasi. Jos Luulaja on velvoittanut pelaajiaan sijoittamaan rahat Oboliin, Luulaja on minun moraaliini mukaan vastuullinen, joka ei tietenkään peilaa millään lailla ruotsalaista oikeustajua ja/tai -käytäntöä, mutta kun vielä ovat saaneet siitä hyvästä (sponsori)rahaa, tekee se mielestäni asiasta vieläkin moraalittoman ja vahvistanee pelaajien asemaa seuraa kohtaan esitetyissä vaateissa.

Jos välität seksiorjia ja saat siitä rahaa, rahan vastaanottaminen vähentää syyllisyyttäsi?

edit: Myllyksen osuudesta ja koko ongelman ydin kuin suoraan tästä ketjusta: http://www.mtv3.fi/urheilu/hockeynight/uutiset.shtml/arkistot/hockeynight/2007/05/529678
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
En ymmärrä logiikkaasi. Jos Luulaja on velvoittanut pelaajiaan sijoittamaan rahat Oboliin, Luulaja on minun moraaliini mukaan vastuullinen,

Riippuen tietenkin siitä, miten he ovat pelaajia velvoittaneet. Jos Luulaja on antanut pelaajien ymmärtää, että tällainen mahdollisuus on olemassa ja että Obolilla on valmiit, pelaajia varten nikkaroidut sopimukset, niin eikö silloin ole kysymys pelaajien itsensä ja Obolin välisistä sopimuksista, jotka pelaajien tulee myös nyt setviä Obolin kanssa?
Jos taas Luulaja on itse hoidellut pelaajien puolesta nämä asiat, omien juristiensa kera ja omin pelinsäännöin, niin silloin Luulaja voi periaatteessa ollakin vastuussa. Epäilen tosin, sillä vaikuttaa, että Luulaja on ollut tässä vain välittäjä ja tähän mennessähän vaikuttaa siltä, että pelaajien agentit ovat hoidelleet näitä juttuja. Tulevaisuus tulee siis kertomaan, nikkaroivatko he näitä sopimuksia Luulajan, vain Obolin kanssa.

mutta kun vielä ovat saaneet siitä hyvästä (sponsori)rahaa, tekee se mielestäni asiasta vieläkin moraalittoman

Minusta nämä ovat kaksi eri asiaa, eikä sponsorin otteita tulevaisuudessa pysty ennakoimaan. Esim. Frölundalla on satoja sponsoreita, joukossa varmasti monta, joiden kirjanpito ei kestäisi tarkempaa revisioita verottajan puolelta.
Seuralla on myös vaikea alkaa vaatimaan mahdolliselta, uudelta sponsorilta selvitystä siitä, miten asiat ovat. Eikä moni ole edes kiinnostunut siitä, sillä kysymyshän on yleensä selvän rahan vastaanotosta.

ja vahvistanee pelaajien asemaa seuraa kohtaan esitetyissä vaateissa.

Elikkä siis miten tämä vahvistaisi pelaajien asemaa? Jos Luulaja ja Obol tekevät yhteistyötä, jossa Luulaja saa rahaa Obolilta ja pelaajat sijoittavat säästönsä Obolin rahastoihin, agenttiensa avustamana, niin miten Luulaja voidaan asettaa tästä vastuuseen? Eikö silloin olisi aiheellista tutkia agenttien tekemiä sopimuksia Obolin kanssa? Luulaja on toiminut tässä ymmärtääkseni aivan samalla tavalla, kuin sadat, tuhannet työnantajat Ruotsissa, elikkä pidättävät palkasta jonkun ennalta sovitun summan ja ohjaavat sen palkaansaajan valitsemalle tilille.

Jos välität seksiorjia ja saat siitä rahaa, rahan vastaanottaminen vähentää syyllisyyttäsi?

Vertaus ei toimi. Kysymyksessä on laiton toiminta. Luulajan pelaajat ovat sijoittaneet rahaa rahastoihin, laillisesti ja näin tekevät jokaisen seuran pelaajat Elitserienissä.

Lopuksi vielä; kenenkään ei ole pakko sijoittaa palkkaansa, tai osaa siitä mihinkään tiettyyn rahastoon Ruotsissa, vaan tämä on vapaa-ehtoista. Seurat ovat tosin yhteistyössä tällaisten rahastojen kanssa, jotka nikkaroivat pelaajille sopivia sopimuksia, suoraan. Seurat itse ovat näissä vain välittäjiä ja avustavat pelaajiaan neuvoantajiensa kera. Loppukädessä sen suurimman riskin ottaa aina pelaaja/säästäjä itse. Neuvonantajien suositukset ovat tosiaankin vain suosituksia, jotka toimivat joskus hyvin, mutta tulevat pörssien mukana alas - ja voivat myös joskus puhjeta kuplan tavoin.

Minä asun Ruotsissa. Myös minä säästän eläkerahoja rahastoon. Pieni osa menee työntantajan järjestämiin rahastoihin ja osa minun itse järjestämiini. Jos nämä minun itse järjestämäni, joihin työnantajani ohjaa rahaa automaattisesti suoraan palkasta, kaatuu, niin saan syyttää itseäni, koska valitsin väärän rahaston. Myös näissä työntantajan järjestämissä rahastoissa mennään samoin pelinsäännöin - raha poikii suhdanteiden mukaan, tai sitten ei...
Takuut löytyvät vain niistä rahoista, jotka on talletettu valtion omaan eläkejärjestelmään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jos hiukan jossitellaan ja oletetaan että Luulajan ja Obolin välisessä yhteistyössä on sovittu pelaajien rahastoimien varojen keskittäminen Obolin olemattomiin rahastoihin ja Luulaja on edelleen tämän sopimuksella pelaajalta ja valmentajalta (myös Lener on osallisena) edellyttänyt tai muulla lailla esim. tämän pelaaja-agentin välityksellä yhteisellä sopimuksella "huijannut", niin uskon että Luulaja voi joutua korvausvastuuseen. Tämä yksi agenttihan on asiassa ollut vahvasti esillä.
Seurathan tarjoavat usein kokonaispakettia pelaajille ja valmentajille. Asunto, auto, luottokortti korttelin kauppaan jne. Mukaan kuuluu yleensä aina, varsinkin ulkomaalaisille, asiamies, joka hoitelee vakuutukset yms. Mutta loppukädessä tämä on aina sopimus pelaajan itsensä ja vakuutusyhtiön kanssa - ei sen asiamiehen kanssa.
Eri asia on sitten, jos esim. tässä tapauksessa Luulaja itse on tehnyt ensin sopimuksen Obolin kanssa. Minulla on tosin vaikea nähdä, miksi Luulaja olisi tehnyt sen, sillä eiväthän he hyödy mitään välikätenä olemisesta, vaan heille on ollut tärkeintä, että heidän pelaajilleen on pystytty tarjoamaan hyvä vaihtoehto eläkevakuutukseen.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tuosta sinun seksiorjat-vertauksesta voisin minä puolestani kehitellä seuraavan kysymyksen:

Jos sinun työntantajasi tallettaa aina palkkasi käyttämäänsä pankkiin, sinun palkkatilillesi ja se pankki kaatuu, onko vastuu silloin työnantajasi?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jos taas Luulaja on itse hoidellut pelaajien puolesta nämä asiat, omien juristiensa kera ja omin pelinsäännöin, niin silloin Luulaja voi periaatteessa ollakin vastuussa. Epäilen tosin, sillä vaikuttaa, että Luulaja on ollut tässä vain välittäjä ja tähän mennessähän vaikuttaa siltä, että pelaajien agentit ovat hoidelleet näitä juttuja. Tulevaisuus tulee siis kertomaan, nikkaroivatko he näitä sopimuksia Luulajan, vain Obolin kanssa.
Juuri näin ja tästä olettamuksestahan lähdinkin asiaa puimaan ja sama todettiin tuossa mtv3-linkissä koko homman ytimenä. Mikä oli Luulajan rooli?
Lopuksi vielä; kenenkään ei ole pakko sijoittaa palkkaansa, tai osaa siitä mihinkään tiettyyn rahastoon Ruotsissa, vaan tämä on vapaa-ehtoista.
Niin, oliko vapaaehtoista tässä tapauksessa vai sidottiinko pelajaat sopimuksella Oboliin.
Myös minä säästän eläkerahoja rahastoon. Pieni osa menee työntantajan järjestämiin rahastoihin ja osa minun itse järjestämiini. Jos nämä minun itse järjestämäni, joihin työnantajani ohjaa rahaa automaattisesti suoraan palkasta, kaatuu, niin saan syyttää itseäni, koska valitsin väärän rahaston. Myös näissä työntantajan järjestämissä rahastoissa mennään samoin pelinsäännöin - raha poikii suhdanteiden mukaan, tai sitten ei...
Niinpä. Sinulla on valinnanvapaus, oliko Luulajan pelaajilla?
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Hyvin vaikea kuvitella Luulajan joutuvan vastuuseen, lähtökohtaisestihan jokaisella ihmisellä on sopimusvapaus (tässä tapauksessa myös de facto sellainen). Juttu muuttuu kokonaan toiseksi, jos Luulajan puolella on ollut tietoisuutta (yhdistettynä suosituksiin/vaatimuksiin) näiden veijareiden toiminnan vilpillisestä luonteesta. Sitten voidaan miettiä jo rikosnimikkeitä (kaiketi törkeä petos tässä tapauksessa) ja edelleen rikoksella aiheutettuja vahinkoja.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Juuri näin ja tästä olettamuksestahan lähdinkin asiaa puimaan ja sama todettiin tuossa mtv3-linkissä koko homman ytimenä. Mikä oli Luulajan rooli?
Tietenkin mahdotonta sanoa. Luulajan toimitusjohtaja tutkii itsekin, miten Luulaja HC on toiminut solmiessaan yhteistyösopimuksen Obolin kanssa.

Niin, oliko vapaaehtoista tässä tapauksessa vai sidottiinko pelajaat sopimuksella Oboliin.
Ruotsissa ei ole mahdollista sitoa pelaajia sopimuksella Oboliin, vastoin heidän tahtoaan, koska kyseessä on pelaajien omat rahat, joista he itse päättävät. Tässäkään tapauksessa ei puhuta kaikista pelaajista, vaan muutamasta. Suurella osalla pelaajista rahat ovat muissa rahastoissa ja vakuutusyhtiöissä.

Niinpä. Sinulla on valinnanvapaus, oliko Luulajan pelaajilla?
Oli. Esim. Renbergin tapauksessa ei pysty koskaan vaatimaan, mihin hän sijoittaa rahansa, vaan Renbergin kaltainen pelaaja, joka kelpasi NHL:stä palatessaan jokaiseen seuraan Euroopassa, kertoo itse minne ja miten haluaa sijoittaa eläkerahansa, ellei työnantajan ehdottama ole mielenkiintoinen.

Muistan kerran kun näin listan siitä mitä Frölundan pelaajat ansaitsevat. Tästä on nyt muutamia vuosia. Paras pelaaja ansaitsi silloin n. 20 000€/kk. Ronnie Sundin, Frölundan maajoukkuepakilla oli se kaikkein huonoin palkka, 2 300€/kk. Tässäkin tapauksessa pelaajilla oli valinnanvara, jossa Sundin oli valinnut sijoittaa suurimman osan palkastaan rahastoihin, kun taas tämä toinen pelaaja kuittasi kaiken palkkana.

Kaikki muistavat myös Raimo Helmisen verosotkut Ruotsissa. Helminenhän kuunteli myös neuvonantajia, jotka testasivat verottajan rajoja. Homma ei onnistunut ja Helminen asetettiin henkilökohtaisesti vastuuseen, sillä myös tässä tapauksessa palkansaaja on itse vastuussa sijoituksistaan ja sopimuksistaan, henkilökohtaisesti.

TV:n urheiluruudussa tuli muuten eilen lisää asiaa jutusta. Nyt hommaan sekoitetaan pelaaja-agentti Dan Lundström. Häntä haastateltiin eilen. Hän kertoi tuntevansa Obolin Bo Johanssonin hyvin, mutta kieltää suhteensa Oboliin. Jutun mukaan hän on saanut 1.3 miljoonaa Ruotsin kruunua siitä, kun välitti pelaajia/pelaajien eläkerahoja Oboliin. Tämä summa on myös vahvistettu kuitein.
Lundström kieltää tämän, mutta myöntää samaan hengenvetoon toimivansa Renbergin neuvonantajana...

Dan Lundströmillä oli myös yhtiö yhdessä Benny Gustafssonin kanssa. Sama mies joka toimi Frölundassa. Ja sama mies joka tuomittiin Frölunda verojupakan yhteydessä vankeusrangaistukseen..

Dan Lundström myönsi eilen itse ainoastaan tuntevansa Bo Johanssonin, ei muuta.

http://www.kuriren.nu/GEN_Sok.asp?A...ND&PubDate=1900-01-01&FreeText=obol&Category=
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Nyt hommaan sekoitetaan pelaaja-agentti Dan Lundström. Häntä haastateltiin eilen. Hän kertoi tuntevansa Obolin Bo Johanssonin hyvin, mutta kieltää suhteensa Oboliin. Jutun mukaan hän on saanut 1.3 miljoonaa Ruotsin kruunua siitä, kun välitti pelaajia/pelaajien eläkerahoja Oboliin. Tämä summa on myös vahvistettu kuitein.
Lundström kieltää tämän, mutta myöntää samaan hengenvetoon toimivansa Renbergin neuvonantajana...

Dan Lundströmillä oli myös yhtiö yhdessä Benny Gustafssonin kanssa. Sama mies joka toimi Frölundassa. Ja sama mies joka tuomittiin Frölunda verojupakan yhteydessä vankeusrangaistukseen..

Dan Lundström myönsi eilen itse ainoastaan tuntevansa Bo Johanssonin, ei muuta.

http://www.kuriren.nu/GEN_Sok.asp?A...ND&PubDate=1900-01-01&FreeText=obol&Category=
Jep. Danne Lundström on tämä pelaaja-agentti johon jo aiemmin viittasin ja hän on myös Myllyksen asianhoitaja ollut. Homma paisuu sen verran että nyt on kyllä parempi seurata asian etenemistä, kun jatkaa jossittelulla täällä palstalla. Luulen ettei kaikki ole vieläkään tullut esiin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Homma paisuu sen verran että nyt on kyllä parempi seurata asian etenemistä, kun jatkaa jossittelulla täällä palstalla. Luulen ettei kaikki ole vieläkään tullut esiin.

Näin on. Uskon, että kaikki tulee esiin sitten mahdollisessa oikeudenkäynnissä, elleivät tee sovintoa yhdessä.

Toisaalta taas ymmärrän Renbergiä. Totta kai tukka nousee pystyyn jos menettää pari miljoonaa Ruotsin Kruunua. Mutta jengihän on tottunut siihen, että saa lukea aina miten toiset vain tienaavat ja kuinka hyviä tällaisia rahastot ovat. Nämä luuserithan esiintyvät harvoin näköpiirissä positiivisella tavalla. Ja yhteistä heille on usein se, että mahdolliset voitot haalitaan huumorilla omalle tilille, mutta tappiot pitäsi aina jonkun toisen maksaa. Siksi on oikeastaan hyväkin, että tällaisia asioita setvitään joskus. Myös pelaajien on hyvä tietää, etteivät kaikki neuvonantajat ole aina hyviä neuvonantajia. Renberg taitaa (myös) tietää tämän tänä päivänä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hyvin vaikea kuvitella Luulajan joutuvan vastuuseen, lähtökohtaisestihan jokaisella ihmisellä on sopimusvapaus (tässä tapauksessa myös de facto sellainen). Juttu muuttuu kokonaan toiseksi, jos Luulajan puolella on ollut tietoisuutta (yhdistettynä suosituksiin/vaatimuksiin) näiden veijareiden toiminnan vilpillisestä luonteesta. Sitten voidaan miettiä jo rikosnimikkeitä (kaiketi törkeä petos tässä tapauksessa) ja edelleen rikoksella aiheutettuja vahinkoja.


Myös minä näen tämän asian juuri näin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos nyt olen oikein ymmärtännyt, niin seuran ja pelaajan välisessä sopimuksessa sovitaan osa palkasta maksettavaksi seuraa tukevaan rahastoon?
Olisiko palkka pelaajalle ollut samansuuruinen, jos tätä nimettyyn rahastoon sijoitettavaa osuutta ei olisi?
Jos seuran maksaman liksan suuruus riippuu siitä, sijoittaako rahaa tiettyyn rahastoon, on vaikea nähdä seuraa täysin ilman vastuuta.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jos nyt olen oikein ymmärtännyt, niin seuran ja pelaajan välisessä sopimuksessa sovitaan osa palkasta maksettavaksi seuraa tukevaan rahastoon?
Kyllä. Tämä on normaali käytäntö Ruotsissa. Kysymyksessä ei tosin tarvitse olla välttämättä seuraa tukeva rahasto. Itse asiassa rahastolla ei tarvitse olla mitään yhteyksiä seuran kanssa. Tässä tapauksessa Obol tosin tukee Luulajaa ja Luulaja pyrkii tietenkin jeesaamaan myös takaisinpäin, painamalla Obolin nimen paitoihin ja laitoihin ja pyrkii tietenkin informoimaan pelaajia siten, että sijoittaisivat Obolin rahastoihin.

Olisiko palkka pelaajalle ollut samansuuruinen, jos tätä nimettyyn rahastoon sijoitettavaa osuutta ei olisi?
Olisi. Työntantaja maksaa joka tapauksessa määrätyn summan työntantajamaksuja ym. sosiaaliturvamaksuja pelaajasta, ilman että pelaajan tarvitsee sekaantua tähän itse. Aivan samalla tavalla kuin kuka tahansa joka on töissä Ruotsissa.
Pelaajat kuittaavat sitten palkan työstään ja tästä alkaa keinottelu. Muussa tapauksessa verottaja vie suurimman osan hyvätuloisen pelaajan palkasta. Yksi tällainen keinottelumuoto on rahasto, johon pelaajat säästävät akviisen pelaaja-uransa ajan ja josta pelaaja sitten alkaa nostaa palkkaa uransa jälkeen. Kysymys on siis eräänlaisesta eläkevakuutuksesta, johon pelaaja itse tallettaa rahaa, joko suoraan omasta taskustaan, tai sitten palkasta.

Jos seuran maksaman liksan suuruus riippuu siitä, sijoittaako rahaa tiettyyn rahastoon, on vaikea nähdä seuraa täysin ilman vastuuta.
Seura maksaa pelaajalle saman palkan, riippumatta siitä mitä pelaaja itse tekee omilla rahoillaan. Nämä rahastoihin sijoitetut rahat ovat siis jo pelaajan omia rahoja.
Toisin sanoen, seura ei maksa pelaajalle enempää, jos hän sijoittaa rahastoihin...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllä. Tämä on normaali käytäntö Ruotsissa. Kysymyksessä ei tosin tarvitse olla välttämättä seuraa tukeva rahasto. Itse asiassa rahastolla ei tarvitse olla mitään yhteyksiä seuran kanssa.

Minun tajuni riippumattomuudesta on sitä mieltä, että rahastolla ja seuralla ei pitäisi olla mitään taloudellisia sidoksia toisiinsa.

Seura maksaa pelaajalle saman palkan, riippumatta siitä mitä pelaaja itse tekee omilla rahoillaan. Nämä rahastoihin sijoitetut rahat ovat siis jo pelaajan omia rahoja.
Toisin sanoen, seura ei maksa pelaajalle enempää, jos hän sijoittaa rahastoihin...
Onko se nyt varmasti näin Luulajan tapauksessa?
Kyynisenä mietin vain, että voisikos tämä seuran sponssin rahastoon laitettava palkka jonkinlainen 'palkalisä', jolla oman seuran tarjouksesta tulee vähän kilpailukykyisemmäksi?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minun tajuni riippumattomuudesta on sitä mieltä, että rahastolla ja seuralla ei pitäisi olla mitään taloudellisia sidoksia toisiinsa.
Miksi ei? Meillä täytyy pitää mielessä, että positiivisia esimerkkejä on paljon. Esimerkkejä, joissa joku investointiin erikoistunut yritys lähtee tukemaan urheilua ja seura itse vastaa alkamalla yhteistyöhön. Tämä yhteistyö myös sitten poikii pelaajille edullisella tavalla. Seura pystyy heti kättelyssä tarjoamaan pelaajalle vaihtoehtoja sijoituksiin. Tämä on kullan arvoista varsinkin ulkomaalaisille, jotka eivät tiedä mitään maan systeemeistä sopimusta kirjoitettaessa.
Tässä Luulajan tapauksessahan se ei ollut Luulaja joka meni nurin, vaan Obol. Ja todennököisesti Obol olisi mennyt nurin, vaikka Renberg olisi sijoittanut siihen ilman Luulajan avustusta, omin nokkineen. Joten tässä mielessä sillä ei ole väliä, olivatko Luulaja ja Obol yhteistyössä ja miten olivat.

Onko se nyt varmasti näin Luulajan tapauksessa?
On. Kysymys on pelaajan palkasta, jonka hän saa joka tapauksessa. Seuralle ei ole mielenkiintoista maksaa pelaajalle enempää, vain siksi että hän sijoittaisi rahaa johonkin tiettyyn rahastoon. Tämä ei onnistu edes käytännössä, sillä hyvälle pelaajalle löytyy aina seura, joka antaa hänelle vapauden tehdä mitä itse haluaa rahoillaan.
Näin myös kun on kysymys tavallisesta työntantaja-työntekijä suhteesta Ruotsissa. Hän maksaa ja työntekijä tekee mitä haluaa rahoillaan.
Minullakin on hirvittävä määrä rahastoja valittavana ja vain murto-osa on työntantajan tukemia.

Kyynisenä mietin vain, että voisikos tämä seuran sponssin rahastoon laitettava palkka jonkinlainen 'palkalisä', jolla oman seuran tarjouksesta tulee vähän kilpailukykyisemmäksi?
Tilanne on usein houkutteleva pelaajalle, kun työnantaja esittelee sopimuksen yhteydessä valmiin, pelaajalle erikoisesti nikkaroidun suunnitelman eläkerahojen sijoituksesta. Tätä avustusta voidaan tietenkin pitää jonkinlaisena palkkalisänä, vaikka tällaisia sopimuksia pystyy nikkaroimaan suoraan rahastonhoitajien kanssa itsekin. Tämä vain sopii pelaajille hyvin. Pelaajille, joilla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa tutustua rahastojen toimintaan. Siksi on helpompaa mennä jonkun neuvonantajan mukaan ja pistää nimeä alle valmiiseen sopimukseen, joka on "kuulemma" niin hyvä.
Itse "palkkalisästä" vastaa sitten tämä rahasto, joka antaa esim. hieman paremman koron juuri sen joukkueen pelaajille. Vähän sama periaate kuin ammattiliittojen kotivakuutusjärjestelmä Ruotsissa. Yksi asiamies soittaa vakuutusyhtiöön ja kysyy mitä maksaa kotivakuutus ja mitä se maksaa jos asiakaita tulisi 100 000?
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Sääli Jamon kannalta, toivottavasti saisi sumplittua asiat niin että saisi edes jotain takaisin. Pelkäänpä kuitenkin ettei.

Helvetin kummallisia kyllä nämä Ruotsin 90-luvun jääkiekon talousasiat. Raipe, Curre, ja nyt tämä Luleå-case...Melkeinpä saapasmaan meininkiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös