Elintarvikkeiden hintojen nousu

  • 54 702
  • 480

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onneksi markkinatalous toimiessaan tullee myös laskemaan niitä hintoja. Ei me tietenkään koskaan päästä sinne 2020 tai 2000 vuosien kustannustasoille, mutta on meillä palkatkin eriä kuin silloin. Lisäksi tarjonnan lisääntyessä meidän omat mahdollisuudet säätää omia kokonaiskustannuksia kasvaa.

Juuri näin ja täytyy muistaa että 2010-luvulla kuluttajakin sai pientenkin palkankorotusten myötä ”arvotonta arvonnousua” inflaation ollessa käytännössä nollassa mutta alkutuottajalla alkoi mennä aina vain huonommin kun hintoja painettiin alas. Tilanne ei siis nytkään ole läheskään niin huono kun mediasta voisi päätellä. Ehkä enemmänkin olemme palaamassa sellaisiin hintoihin jotka kuuluvat ollakin.
 
Telialta tuli viesti, että 50 megan taloyhtiönetin hinta nousee 5 eurosta 8 euroon kuussa. Korotus kevyt 60 %. Ei tietty minua haittaa yhtään, kun on silti todella halpa, mutta mietin, nouseeko nopeampienkin nettiyhteyksien hinnat samassa suhteessa? Mistään en löytänyt muiden nopeuksien uusia hintoja, vaan pelkästään vanhat. Onko palstalla kenelläkään nopeampaa Telian taloyhtiönettiä, jonka hintaan on nyt tulossa korotus?
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Itseäni ei ihan hirveästi ole tämä elintarvikkeiden hinnannousu hätkähdyttänyt. Toki se ehkä johtuu siitä, että normaali ruoka jota syön lähes päivittäin on riisi, kana, kasvikset ja sweet chili kastike tai pasta ja jauheliha + salaatti.

Vaikka tästä tilanteesta on monelle erittäin suuri haitta ja en sitä todellakaan vähättele niin silti tämä on varmasti monelle opettanut juurikin sitä talouden suunnittelua. Itse olen ainakin kuunnellut ihan tyytyväisenä lapsieni ja heidän kavereidensa keskustelua kuinka ovat jättäneen ns. turhat ostokset vähälle ja huomanneet kuinka helpolla sitä loppujenlopuksi pärjää. Tulee jätettyä ns. turhat ostokset pois.

Kalan hinta on kyllä korkea, kävin eilen kaupassa ja pyysin sen enempää katselematta noin 300 grammaa savulohta. Lihatiskin rouva läväytti sellaisen 13€ tiketin kalan kylkeen ja sanoi hyvää päivänjatkoa. Viimeeksi kun lihatiskiltä ostin kalaa monta vuotta sitten niin tuollainen määrä maksoi sen 4-5 euroa. Toki hyvää se on edelleen, mutta kyllä tuo hinta on jo ryöstöä.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Telialta tuli viesti, että 50 megan taloyhtiönetin hinta nousee 5 eurosta 8 euroon kuussa. Korotus kevyt 60 %. Ei tietty minua haittaa yhtään, kun on silti todella halpa, mutta mietin, nouseeko nopeampienkin nettiyhteyksien hinnat samassa suhteessa? Mistään en löytänyt muiden nopeuksien uusia hintoja, vaan pelkästään vanhat. Onko palstalla kenelläkään nopeampaa Telian taloyhtiönettiä, jonka hintaan on nyt tulossa korotus?
Täällä 70-100 megan taloyhtiönetti nousee 9,99€ -> 12,99€ 1.7. alkaen.

Hämmentävää on se, että nyt Minun Teliassa saisin YHTEYS KOTIIN XL, 80-200 MBIT/S hintaan 9,99€ ja YHTEYS KOTIIN L, 70-100 MBIT/S hintaan 7,99€.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Telialta tuli viesti, että 50 megan taloyhtiönetin hinta nousee 5 eurosta 8 euroon kuussa. Korotus kevyt 60 %. Ei tietty minua haittaa yhtään, kun on silti todella halpa, mutta mietin, nouseeko nopeampienkin nettiyhteyksien hinnat samassa suhteessa? Mistään en löytänyt muiden nopeuksien uusia hintoja, vaan pelkästään vanhat. Onko palstalla kenelläkään nopeampaa Telian taloyhtiönettiä, jonka hintaan on nyt tulossa korotus?
Taloyhtiön 100M valokuidun hinta nousee 9.90€ -> 12.99€ heinäkuun alusta. Tuo 9.90€ on ollutkin jo voimassa viimeiset 11 vuotta joten ajan kysymyshän tuo on ollut koska hinta nousee. Siltikin niin halpa ja toimintavarma netti, että ei voi valittaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eilen Prismassa huomasin viimeisimmän korotuksen Valion Arkiraejuustossa, oli taas se perus 10 senttiä lisätty hintaan. Samalla tavalla on hilattu todella monen omaan ostoskoriin kuuluneen tuotteen hintaa ylöspäin, välillä korotukset ovat olleet reippaasti isompiakin. Keliaakikkona tulee nykyään tehtyä esim. leipä pääosin itse, kun ei vaan pysty ostamaan muutamaa (huonosti säilyvää) leipäviipaletta noilla hinnoilla. Tämä taas tullee näkymään valikoimissa, jo nyt on se tilanne, että S-ryhmän halpuuttajat ovat kaventaneet gluteenitonta tuotevalikoimaa entisestään. Onhan tämä kyllä juhlaa, kun asiakasomistaja (bonustilittäjän mietelauseita on suosikkimainokseni) maksaa entistä surkeammasta valikoimasta koko ajan korkeampaa hintaa. K-kaupoissa valikoima on pääosin laajempi, mutta hinnat tuppaavat olemaan siellä vieläkin korkeampia.

Itsehän en gluteenittomia tuotteita syö pl. pasta, kun se on helpompaa tehdä koko perheelle samasta, muttei minusta joku Frian pakastelimppu ole juuri tässä hinnoissa noussut.

Muilta osin valinnoilla voi tehdä kyllä todella paljon. Onhan ruokalasku välillä ollut aiempaa korkeampi - toisaalta just nyt kotimaiset vihannekset ovat halvempia kuin vuosikausiin. Jos aina sama lista viikosta toiseen on ostoslistana, on varmasti voinut olla kovia nousuja välillä.

Valmismehut ovat kyllä nousseet ihan pimeän paljon, tosin hyvin harvoin tulee ostettua. Niissä tuon on huomannut ihan hyllyn reunasta.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsehän en gluteenittomia tuotteita syö pl. pasta, kun se on helpompaa tehdä koko perheelle samasta, muttei minusta joku Frian pakastelimppu ole juuri tässä hinnoissa noussut.


Esimerkiksi Moilaksen tattariset riisipiirakat nousivat 2,79 eurosta 3,49 euroon ja tämä siis Prismassa, muissa kaupoissa hinta on noussut vielä enemmän (Lidlissä on täsmälleen sama tuote täsmälleen samalla hinnalla, tekivät vieläpä täsmälleen saman hinnankorotuksen ko. tuotteeseen...). Noita pakastevuokaleipiä en enää juurikaan syö, mutta riisipiirakat on herkkua ja niiden hinnannousu harmittaa kyllä. Schärin gluteenittoman täysjyväleivän hinta on noussut reilu 30 senttiä, eli prosentuaalisesti puhutaan "ainoastaan" 12 % korotuksesta. Gluteenittomien einesten esim. Saarioisten broileripyöryköiden hinta on noussut noin eurolla, perus Rainbow 17 % kermajuuston hinta on noussut 1,60 eurolla (33 % hinnankorotus), gluteenittomat pastat (Semperin makaronin hinta ei ole juurikaan noussut, mutta 3,5 euroa 500 g pakkauksesta ei silti oikein houkuttele) ja varsinkin jauhot ovat kallistuneet roimasti, olisihan näitä esimerkkejä omalta ostoslistalta muitakin, eli käytännössä kaikki tuotteet :)

Ja on todellakin tullut korvattua tuotteita halvemmilla versioilla tai jätettyä niitä kokonaan listan ulkopuolelle.

Itse kun on tullut noudatettua gluteenitonta ruokavaliota jo pidempään, niin tiedostan kyllä sen, että aiemmin gluteenittomat tuotteet olivat suhteessa vieläkin kalliimpia. Mutta sitten kun niiden hinnat alkoivat lähestyä "normituotteiden" vastaavia esim. juuri noiden riisipiirakoiden kohdalla, niin harmittaahan se ottaa takapakkia tässäkin asiassa.

Ja olen ihan varma, että gluteenittomien tuotteiden valikoima on kaventunut pysyvästi, riittää kun katsoo Prisman glut. keksihyllyä, joka on nykyään täysin ala-arvoinen. Cittarista sentään löytää vielä vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tunne niin tarkkaan gluteenittomien tuotteiden valikoimaa, kun ei onneksi ole tarvetta niitä ostaa, mutta eikö joku leipomoista joutunut lopettamaan tuotantonsa? Sen tiedän hyvin, että nämä leipomot ovat kovassa kustannuspaineessa, menekki laskee, kulut nousevat ja ennestään kalliiden tuotteiden hintaa ei tekisi mieli korottaa yhtään. Kaupan puolella taas haasteena on ainakin niiden pienentynyt menekki ja sitä kautta kasvava hävikki, joka kyseisillä tuotteilla on käsittääkseni ennestäänkin ollut korkea, johtaa helposti heikoiten menestyvien tuotteiden poistumiseen valikoimasta. Toisaalta tiedän, että kaikki kaupparyhmät pyrkivät näissäkin pitämään tietyn valikoiman hyllyissään, vaikka se ei olisi kannattavaa kaupalle tuoteryhmän tuloksen kannalta laskien.


Taitaa noita tosiaan olla muutama, Vuohela taisi olla näistä kuuluisin, mutta heidän tuotteensa ovat nykyään Fazerin merkin alla. Täällä tulee ainakin tarkkailtua glut. tuotteiden alennustarroja, se vain harmittaa, että laittavat 30 % alennuksen vasta viimeisenä myyntipäivänä, mutta pakastamalla tuokin hoituu.

Mutta ei varmasti ole kaupoille mikään hyvä bisnes ja tämän meidän osuuskauppamme on hoitanut kaventamalla rajusti ennen niin runsasta valikoimaa, joka oli melkein yhtä hyvä kuin Citymarketien vastaava.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri näin ja täytyy muistaa että 2010-luvulla kuluttajakin sai pientenkin palkankorotusten myötä ”arvotonta arvonnousua” inflaation ollessa käytännössä nollassa mutta alkutuottajalla alkoi mennä aina vain huonommin kun hintoja painettiin alas. Tilanne ei siis nytkään ole läheskään niin huono kun mediasta voisi päätellä. Ehkä enemmänkin olemme palaamassa sellaisiin hintoihin jotka kuuluvat ollakin.

Mutta mikä on alkutuottajan asema tänään, kauppa sen kuin porskuttaa, kun siirtävät kohonneet kustannukset suoraan hintoihin, mutta jotenkin ajattelisin, että kate alkutuotannossa on kutistunut entisestään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mutta mikä on alkutuottajan asema tänään, kauppa sen kuin porskuttaa, kun siirtävät kohonneet kustannukset suoraan hintoihin, mutta jotenkin ajattelisin, että kate alkutuotannossa on kutistunut entisestään.

Oma arvioni on se että yksiköiden täytyy olla edelleen isompia niin eläintuotannon kuin peltoalojen suhteen että pääsee kohtuullisille ansioille. Usein tätä kasvattamista täytyy sitten tehdä velkarahalla. Suhdanteissa nämä varmasti vähän aaltoilevat mutta viimeisen 10 vuoden aikana ei käsittääkseni ole suurta muutosta tapahtunut. Kovin hääppöinenhän tuo taso ei toki ole.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Itseäni ei ihan hirveästi ole tämä elintarvikkeiden hinnannousu hätkähdyttänyt. Toki se ehkä johtuu siitä, että normaali ruoka jota syön lähes päivittäin on riisi, kana, kasvikset ja sweet chili kastike tai pasta ja jauheliha + salaatti.

Vaikka tästä tilanteesta on monelle erittäin suuri haitta ja en sitä todellakaan vähättele niin silti tämä on varmasti monelle opettanut juurikin sitä talouden suunnittelua. Itse olen ainakin kuunnellut ihan tyytyväisenä lapsieni ja heidän kavereidensa keskustelua kuinka ovat jättäneen ns. turhat ostokset vähälle ja huomanneet kuinka helpolla sitä loppujenlopuksi pärjää. Tulee jätettyä ns. turhat ostokset pois.

Kalan hinta on kyllä korkea, kävin eilen kaupassa ja pyysin sen enempää katselematta noin 300 grammaa savulohta. Lihatiskin rouva läväytti sellaisen 13€ tiketin kalan kylkeen ja sanoi hyvää päivänjatkoa. Viimeeksi kun lihatiskiltä ostin kalaa monta vuotta sitten niin tuollainen määrä maksoi sen 4-5 euroa. Toki hyvää se on edelleen, mutta kyllä tuo hinta on jo ryöstöä.
Itse en hintoihin ennen niin paljoa ajatusta uhrannut, mutta nyt kun hinnat on selkeästi noussut niin en vaan enää osta normihinnalla mitään liha/kana/kala tuotteita. Pakkaseen vaan ja sitte sulattelee sitä mukaan kun tarvis.

Kalatuotteet syön aina heti, mutta liha ja kana säilyy ihan hyvin vaikka kuukauden pakkasessa. Sillon kun oli -30% s kaupoissa en yleensä jaksanu käydä uudestaan kaupassa alennuksen takia, mutta tuo -60% on sen verran hyvä että jaksaa sen hakea.

Kaupoilla on kyllä sinänsä hyvä tilanne että pakko se on ostaa vaikka hinnat nousee. Eineksistä en osaa sanoa kun en ole vuosiin syönyt jos jotain makkaraa ja maksalaatikkoa ei lasketa.
 

SYL Aps67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Toronto,Real Madrid,Jaquars
Niin itse melkoisen läheltä seurannut kalastuksen kannalta ja väitän että kyllä säälittävän vähän jää ammattikalastajalle siihen nähden millä hinnalla kaupassa myydään.Eli joku vetää välistä ja paljon ja ennenkuin pohjoisen miehet suuttuu niin ainakin täältä päin on tuo ammatti kuollut joten olkaa huoleti muita selityksiä sitten jossei Lohi nouse Tenoon.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tunnen useita kauppiaita, jotka ovat tehneet konkurssin ja lisää niitä on tulossa. On kauppiaita, jotka tekevät kovaa tulosta, mutta enemmän on niitä, jotka saavat juuri ja juuri kohtuullisen korvauksen työlleen ja yritysriskilleen, osa ei edes sitä.

Ketkä eivät tunne alaa puhuvat siitä, että niin ja niin paljon jää katetta ja kauppias vetää välistä. Mieititäänpä näin päin, että jos ja kun kate pyörii 25%:n paikkeilla liikevaihdosta. Tämän jälkeen otetaan pois palkat ja vuokrat, riippuen kaupan rakenteesta ja kauppapaikasta ehkä noin 10-15%, joskus jopa enemmän. Siivous, jätehuolto ja vartiointi ottaa muutaman prosentin, markkinointi ehkä keskiarvona sen 2%. Aletaan olla jo 15-20%:ssa. Tämän jälkeen pitäisi maksaa sähköt, vesilaskut, korjaukset ym. pienemmät laskut. Taitaa siellä olla vielä ketjumaksuja, kun on kaupparyhmillä se hallinto, joka on välttämätön kuitenkin. Ehkä 30-50% yksiköistä maksaa poistoja, koska uusimistarve on ehkä se 10 vuotta, jo kylmäjärjestelmien iänkin vuoksi.

Hyvin usein tulos liikevaihdosta jääkin 0-5%:n välille, eikä miinusmerkkinenkään taida olla harvinaista. Kun samaan aikaan verrataan monen muun toiminnan tulosta liikevaihtoon suhteutettuna, niin ei tuolla pääse kehumaan. Isolla volyymillä hyvin hoidettuna se on bisnestä. Tiedän tälläkin hetkellä monella kauppiaalla olevan aito tuska päällä, kun ne kulut kasvavat ja myynti ei kasva katteesta puhumattakaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Hyvin usein tulos liikevaihdosta jääkin 0-5%:n välille, eikä miinusmerkkinenkään taida olla harvinaista. Kun samaan aikaan verrataan monen muun toiminnan tulosta liikevaihtoon suhteutettuna, niin ei tuolla pääse kehumaan. Isolla volyymillä hyvin hoidettuna se on bisnestä. Tiedän tälläkin hetkellä monella kauppiaalla olevan aito tuska päällä, kun ne kulut kasvavat ja myynti ei kasva katteesta puhumattakaan.

Hyvä tietysti muistaa myös se, että kun sen tuotteen hankintahinta nousee niin ei se suoraan ui sinne hyllynreuna listoihin ja kassajärjestelmiin suuremmaksi myyntihinnaksi. Hintojen nousu on nyt ollut niin nopeaa ja laaja-alaista, että myös niiden yritysten on hankala pysyä kärryillä siitä mikä hinta on noussut ja kuinka paljon - tuotteita kun on satoja tai tuhansia ja jokaisen hinnasta täytyisi erikseen pysyä kärryillä. Tämä johtanee tilanteisiin joissa tuotteita saatetaan myydä jopa tappiolla ihan jo siitä inhimillisestä syystä, että se hinnannousu on jäänyt huomaamatta. Tämän jälkeen sitten niitä hintoja tulisi päivittää hyllyjen reunoille, järjestelmiin ja ties sun minne, joka tietysti vie yrityksen resursseja ja sitä myöten nakertaa heidän katetta entisestään.

Yleisesti ottaen oma mielipide on se, että talouden ymmärrys suomalaisilla on korkeintaankin heikkoa - tämä näkemys laajenee myös yrittäjiin ja liiketoimia pyörittäviin henkilöihin. Oman liiketoiminnan taloudenhallinta on vittumaisen kyrvän duunia, jossa siitä omasta rahasäkistä pitää taistella ja sinne kajoavia huutaa kauemmaksi. Lisäksi sitten pitäisi itse jaksaa puurtaa niissä nippeliasioissa joista muodostuu sitten se liiketoiminnan kokonaisuus. Mielestäni tässäkin näkyy se yli vuosikymmenen elvytyspolitiikka, jolloin taloudessa ei juuri tapahtumia ollut ja ehkä senkin takia tyydyttiin siihen ettei näihin asioihin tarvitse niin keskittyä. Elvytyksellä saavutettu näennäinen nousukausi teki monista liiketoimista näennäisen helppoja, ja osaltaan sitä satoa niitetään nyt kun asioita pitäisikin tehdä raskaamman kautta.

Taas yleisesti ottaen, kyllä suomalaisten yritysten ja sitä myöten myös Suomen ongelma on juuri se, että yritykset täällä ovat isoissa haasteissa eikä pärjää kansainvälisessä tai edes kotimaisessa kilpailussa. Eikä se, että ne jollain tapaa hukkuisi niihin voittovaroihin valtavine voittoineen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tunnen useita kauppiaita, jotka ovat tehneet konkurssin ja lisää niitä on tulossa. On kauppiaita, jotka tekevät kovaa tulosta, mutta enemmän on niitä, jotka saavat juuri ja juuri kohtuullisen korvauksen työlleen ja yritysriskilleen, osa ei edes sitä.

Hyvin usein tulos liikevaihdosta jääkin 0-5%:n välille, eikä miinusmerkkinenkään taida olla harvinaista. Kun samaan aikaan verrataan monen muun toiminnan tulosta liikevaihtoon suhteutettuna, niin ei tuolla pääse kehumaan. Isolla volyymillä hyvin hoidettuna se on bisnestä. Tiedän tälläkin hetkellä monella kauppiaalla olevan aito tuska päällä, kun ne kulut kasvavat ja myynti ei kasva katteesta puhumattakaan.

Jos saa vähän vetää mutkia suoriksi, niin se on pakko todeta, että S-ryhmä on kyllä suurin perkele koko kaupan alalle. Nytkin jokaiselle uudelle kerrostaloalueelle on ilmestynyt se kortteli-Alepa (omat esimerkit Tapanila, Oulunkylä ja Postipuisto) ja pienet K-kaupat ovat hävinneet tuonkin pelin heti kaavoituksesta lähtien. Kovat tsempit vaan tuollaista koneistoa vastaan taistelevalle K-kauppiaalle, tilanne taitaa jatkossa olla entistä tukalampi. Cittarit varmaan porskuttaa voluumillaan, mutta harmillisesti pienten kauppojen kisassa reilu peli on tuntematon käsite.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos saa vähän vetää mutkia suoriksi, niin se on pakko todeta, että S-ryhmä on kyllä suurin perkele koko kaupan alalle. Nytkin jokaiselle uudelle kerrostaloalueelle on ilmestynyt se kortteli-Alepa (omat esimerkit Tapanila, Oulunkylä ja Postipuisto) ja pienet K-kaupat ovat hävinneet tuonkin pelin heti kaavoituksesta lähtien. Kovat tsempit vaan tuollaista koneistoa vastaan taistelevalle K-kauppiaalle, tilanne taitaa jatkossa olla entistä tukalampi.
Vähän aiheen sivusta, mutta jotenkin surkuhupaisaa on ollut seurata, miten S-ryhmä rummuttaa itseään jonain apteekkialan vapahtajana. Varmasti apteekkialassa on omat ongelmansa, mutta noinkohan ne ratkeavat jos mukaan tulee toimija, jonka liikevaihto on viisi kertaa suurempi kuin muiden yhteensä. Tai siis mikä intressi S-ryhmällä olisi esim laskea hintoja, kun voivat määrätä ne, kun onhan se vaan kätevää ostaa lääkkeet kauppareissulla jos saa vielä booonusta.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä tietysti muistaa myös se, että kun sen tuotteen hankintahinta nousee niin ei se suoraan ui sinne hyllynreuna listoihin ja kassajärjestelmiin suuremmaksi myyntihinnaksi. Hintojen nousu on nyt ollut niin nopeaa ja laaja-alaista, että myös niiden yritysten on hankala pysyä kärryillä siitä mikä hinta on noussut ja kuinka paljon - tuotteita kun on satoja tai tuhansia ja jokaisen hinnasta täytyisi erikseen pysyä kärryillä. Tämä johtanee tilanteisiin joissa tuotteita saatetaan myydä jopa tappiolla ihan jo siitä inhimillisestä syystä, että se hinnannousu on jäänyt huomaamatta. Tämän jälkeen sitten niitä hintoja tulisi päivittää hyllyjen reunoille, järjestelmiin ja ties sun minne, joka tietysti vie yrityksen resursseja ja sitä myöten nakertaa heidän katetta entisestään.
Totta tämäkin, mutta toisaalta inflaation varjolla on helppo korottaa reippaasti myös sellaisten tuotteiden hintoja, joiden kustannukset eivät ole nousseet, ja näin parantaa omaa katettaan.

Yksi tutun tuttu alkutuottaja oli repinyt pelihousunsa, kun hän oli tinkinyt omasta katteestaan ja pitänyt tuotteen myyntihinnan samana. Paikallinen kauppias myi kuitenkin tavaraa eteenpäin reilusti aiempaa kalliimmalla.
Toki tässä jää kyseiseltä alkutuottajalta huomioimatta se, että kauppiaalle tuotteen sisäänostohinta ei ole ainut kustannus, vaan muiden kustannusten nousu näkyy toki hyllyhinnassa. Tästä huolimatta, kyllä nykyinen inflaatiotilanne mahdollistaa osalle toimijoista katteen paisuttamisen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vähän aiheen sivusta, mutta jotenkin surkuhupaisaa on ollut seurata, miten S-ryhmä rummuttaa itseään jonain apteekkialan vapahtajana. Varmasti apteekkialassa on omat ongelmansa, mutta noinkohan ne ratkeavat jos mukaan tulee toimija, jonka liikevaihto on viisi kertaa suurempi kuin muiden yhteensä. Tai siis mikä intressi S-ryhmällä olisi esim laskea hintoja, kun voivat määrätä ne, kun onhan se vaan kätevää ostaa lääkkeet kauppareissulla jos saa vielä booonusta.
Lääkkeistä ei valitettavasti saa bonusta. En myöskään ymmärrä, mitä S-ryhmä apteekkialalle änkeää.

Käsikauppalääkkeissäkin Suomessa on joku kontrolli, että tuskin niitä ihan joka kassalta voisi myydä. Eikö se riitä, että ainakin isompien S-kauppojen yhteydessä toimii apteekki, minkä pitäisi riittää kuluttajalle, mutta S-ryhmälle ilmeisesti ei riitä, jos ei pääse itse lääkekauppaan mukaan.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Lääkkeistä ei valitettavasti saa bonusta. En myöskään ymmärrä, mitä S-ryhmä apteekkialalle änkeää.
Oletettavasti toiveena on asiakasvirtojen kasvattaminen ja sitä kautta myynnin lisääminen. Kyllä joku amerikkalaismallinen pilkkominen olisi aiheellista S-ryhmälle, mutta rakenne taitaa olla jo "pilkottu", niin ei auta kun nurista.

Paikallinen K-Supermarket on lähin keskikokoinen kauppa ja kovasti harmittaa kun sen kauppias vetää ns defaultilla. Varmaan asiakaskunnasta kiinni, mutta Oulussa on useampi K-Supermarket jossa on panostettu kovasti. Ääriesimerkkinä Toppilan marketti, jossa taitaa olla ravintolaa ja erilaisia ruokatiskejä useampia. Siinä on ympärillä todella paljon uusia kerrostaloja, joten oletettavasti maksukykyistä ja kulutushaluista asiakaskuntaa tarjolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En myöskään ymmärrä, mitä S-ryhmä apteekkialalle änkeää.
Hehän halusivat Apteekkitoive-kampanjallaan vain herättää keskustelua ja kerätä toiveita tulevaisuuden apteekille. Tämä oli aivan uudenlainen avaus avoimeen ja läpinäkyvään vaikuttamistyöhön. Kampanjan tavoitteena oli tuoda esiin apteekkiuudistuksen hyötyjä kuluttajille ja nostaa aihe laajempaan keskusteluun vaalien alla. S-ryhmä edusti asiakasomistajiaan osallistumalla yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvin läpinäkyvästi ja avoimesti. Tämä oli uusi tapa vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä herättää kansalaiskeskustelua. Kampanja osoitti, miltä läpinäkyvä yhteiskunnallinen vaikuttaminen näyttää modernissa yhteiskunnassa, joka on avoin keskustelulle ja uusille näkökulmille. Kampanjan sisällöt saavuttivat laajan yleisön ja herätti aktiivisen ja moniäänisen keskustelun.
Ehkä vähän myös
Mikäli markkinaa vapautettaisiin ja apteekkilainsäädäntöä uudistettaisiin, S-ryhmä voisi tuoda kuluttajille edullisempia hintoja, laajempia aukioloaikoja ja esimerkiksi uusia digitaalisia palveluita. S-ryhmä voisi saavuttaa jopa ruokakauppaa suuremman määräävän markkina-aseman noin kymmenessä vuodessa

Ja näin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hehän halusivat Apteekkitoive-kampanjallaan vain herättää keskustelua ja kerätä toiveita tulevaisuuden apteekille. Tämä oli aivan uudenlainen avaus avoimeen ja läpinäkyvään vaikuttamistyöhön. Kampanjan tavoitteena oli tuoda esiin apteekkiuudistuksen hyötyjä kuluttajille ja nostaa aihe laajempaan keskusteluun vaalien alla. S-ryhmä edusti asiakasomistajiaan osallistumalla yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvin läpinäkyvästi ja avoimesti. Tämä oli uusi tapa vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä herättää kansalaiskeskustelua. Kampanja osoitti, miltä läpinäkyvä yhteiskunnallinen vaikuttaminen näyttää modernissa yhteiskunnassa, joka on avoin keskustelulle ja uusille näkökulmille. Kampanjan sisällöt saavuttivat laajan yleisön ja herätti aktiivisen ja moniäänisen keskustelun.
Ehkä vähän myös
Mikäli markkinaa vapautettaisiin ja apteekkilainsäädäntöä uudistettaisiin, S-ryhmä voisi tuoda kuluttajille edullisempia hintoja, laajempia aukioloaikoja ja esimerkiksi uusia digitaalisia palveluita. S-ryhmä voisi saavuttaa jopa ruokakauppaa suuremman määräävän markkina-aseman noin kymmenessä vuodessa

Ja näin.
Voi hitto! Olinpa minä ymmärtämätön asiakasomistaja, kun en ymmärtänyt tästä mahdollisuudesta hyötyväni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lapsen pieni Semper ruokapussi Citymarketissa 1,95 euroa. Prismassa sama tuote 1,45 euroa. Joskus vuosi sitten hinta oli suunnilleen euron. On muuten aika birun suolainen toi sittarin hinta. Pitää kyllä nauttia shoppailusta jos joku noita sittarin hintoja haluaa maksaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hehän halusivat Apteekkitoive-kampanjallaan vain herättää keskustelua ja kerätä toiveita tulevaisuuden apteekille. Tämä oli aivan uudenlainen avaus avoimeen ja läpinäkyvään vaikuttamistyöhön. Kampanjan tavoitteena oli tuoda esiin apteekkiuudistuksen hyötyjä kuluttajille ja nostaa aihe laajempaan keskusteluun vaalien alla. S-ryhmä edusti asiakasomistajiaan osallistumalla yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvin läpinäkyvästi ja avoimesti. Tämä oli uusi tapa vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä herättää kansalaiskeskustelua. Kampanja osoitti, miltä läpinäkyvä yhteiskunnallinen vaikuttaminen näyttää modernissa yhteiskunnassa, joka on avoin keskustelulle ja uusille näkökulmille. Kampanjan sisällöt saavuttivat laajan yleisön ja herätti aktiivisen ja moniäänisen keskustelun.
Samalla myös harjoittivat varmaan ihan vain vahingossa erittäin harhaanjohtavaa lobaamista. Antoivat asiakaslehdessään melko suoran epäsuorasti ymmärtää halpuuttavansa reseptilääkkeet, jos vain saisivat mahdollisuuden. Tästä rutisin vissiin tässä ketjussa jo aiemminkin, mutta ei sen väliä. Sen verran vastuutonta ja törkeän valheellista mielikuvamainontaa tuo oli.

(Reseptilääkkeiden hinnat tulevat annettuina, eikä apteekki voi niihin vaikuttaa.)
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samalla myös harjoittivat varmaan ihan vain vahingossa erittäin harhaanjohtavaa lobaamista. Antoivat asiakaslehdessään melko suoran epäsuorasti ymmärtää halpuuttavansa reseptilääkkeet, jos vain saisivat mahdollisuuden. Tästä rutisin vissiin tässä ketjussa jo aiemminkin, mutta ei sen väliä. Sen verran vastuutonta ja törkeän valheellista mielikuvamainontaa tuo oli.

(Reseptilääkkeiden hinnat tulevat annettuina, eikä apteekki voi niihin vaikuttaa.)
Tuo on muuten niin törkeää mielikuvavaikuttamista, että pistää ihan vihaksi, kun joihinkin ihmisiin tuo uppoaa.

Mutta käsikauppalääkkeitä S-ryhmä olisi voinut kaupata sitten tietysti vähän halvemmalla. Kampanjatarjouksena olisi voinut olla 24 pack olutta sekä parasetamolia neljä pakettia kolmen hinnalla ja saat kaupanpäälle maksavaurion.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mieititäänpä näin päin, että jos ja kun kate pyörii 25%:n paikkeilla liikevaihdosta.

Onko näin? Olen joskus miettinyt, että minkälainen kate elintarvikkeissa keskimäärin on. Suvussa on kyllä kauppiaita, mutta en ole koskaan kehdannut kysyä. Olisin itse veikannut katetta huomattavasti korkeammaksi, kun ruokaa myydessä hävikkiäkin tulee väkisinkin paljon.

Tai itse asiassa, kun nyt uudestaan luin, niin ilmeisesti tuossa on jo huomioitu hävikki? Silti yllättävänkin pieni kate. Tukkuporras (Kesko) on siinä tapauksessa ehkä sitten vielä ahneempi kuin ajattelin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös