Ei niin tyylikästä autokauppaa

  • 5 905
  • 12

iikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
ipa
Lainaus Opelclubfinlandin sivuilta:


Tässä tarinani kuinka autokauppa sujui Auto29 asiakaspalvelu tyylillä.

Ostin Opel Calibran Auto29:sta (http://www.auto29.net) Tampereelta keväällä. Kyseinen firma mainostaa sivuillaan rahoitusta ilman käsirahaa, mutta todellisuudessa ei mitään rahoitusta tarjoa, vaan heidän rahoituksensa on se että marssitaan Nordea-pankkiin joustoluottoa ottamaan.

Auto tuntui olevan ihan hyvässä kunnossa ja sellainen kun olin etsinytkin, vain sivupeili oli hajalla. Kuulemma oli hajonnut laivamatkalla (auto on siis tuontiauto). Kaupat syntyi sillä ehdolla että kauppias korjaa sivupeilin ja hommaa talvirenkaat alumiinivanteilla, ja auto siis katsastettuna. Maksoin hinnan mikä tuulilasissa oli tilisiirtona kerralla. Eli hintaa en edes ruvennut tinkaamaan.

Kauppias lupasi ensiksi auton heti seuraavaksi päiväksi kaupasta, mutta auton toimitus siirtyikin ensin sen takia että joutui viemään auton peltisepälle sivuvilkkujen laittoa varten, mutta myöhemmin auto viivästyi kuulemma tullin takia. Eli kauppias ei kuulemma saanut tullilta lappua maksetusta verosta katsastusta varten milloin minkin syyn takia, esim. tullivirkailija joka hoitaa asiaa on sairaslomalla.

Lopulta kauppias sai n. 3 viikon jälkeen auton katsastettua. Papereiden kirjoitus sovittiin katsastuskonttorille. Matkalla konttorille huomasin että sivupeili oli korjattu niin että oli leikattu peilin pala joka oli liimattu vanhan särkyneen päälle. Sähkösäätö ei oikein tuntunut pelaavan, ja myyjä sanoikin että hommataan siihen sitten alkuperäinen peili. Konttorilla yllätyksekseni toisena osapuolena papereihin nimensä oli kirjoittamassa joku ulkomaalaisyntyinen kaveri joka ei puhunut kunnolla suomea, käsittääkseni hän on kaveri joka oli auton saksasta tuonut, mutta en ole tästä asiasta vieläkään varma kuka hän oli. Mielestäni hyvään kaupankäyntiin kuuluu se että olisi jo etukäteen kerrottu kenenkä kanssa tässä loppujen lopuksi kauppaa käydään. No paperit kirjoitettiin ja mainitsin myös tälle kaverille että peili ei toimi kunnolla.

Talvirenkaat kävin noutamassa eräästä rengasliikkeestä. Täällä eivät olleet tietoisia että minulle pitäisi olla varattuna renkaat ja vanteet, eli siis myyjä ei tälläistä ollut heille infonnut. Rengasliikkeen myyjä soitti autokauppiaalle ja kysyi hintaa mitä setti saa tulla maksamaan. Sanoivat että on niin pihi autokauppias että katsotaan löydetäänkö mulle mitään. Etsinnän jälkeen kuitenkin löytyi yhden kesän erään myyjän Opeli alla olleet vanteet, ja niihin renkaat. 2 uutta ja 2 käytettyä nastarengasta. Olen loppupeleissä ihan tyytyväinen näihin.

Seuraavalla viikolla kävin myös allekirjoittamassa takuupaperin autoa koskien. Takuu koski autontekniikkaa ja takuu aika 3kk. Jälkeenpäin olen kuullut että kun firma myy käytetyn auton on heillä 6kk "vastuu" autosta, joten mikä tämän takuun virka oli loppujenlopuksi? Samalla otin peilin puheeksi sillä olin todennut että sähkösääto toimii erittäin vajaavaisesti, lämmitys ei ollenkaan ja lisäksi peili heiluu ajossa holtittomasti. Lupasi hommata minulle uuden/käytetyn alkuperäisen peilin. Parin viikon päästä peili irtosi.

Peilistä ei mitään kuulunut joten soittelin useaan kertaan, aina kerrottiin että henkilö joka peilin hommaa on joka saksassa autonhakumatkalla (tuo peilin mukanaan) tai suomessa mutta peiliä ei saksasta saanut tällä kertaa ja suomestakaan peiliä ei kuulemma saa. Soitin metroautoon ja he kertoivat että peili maksaa (muistaakseni) 120€ ja kolmenpäivän toimitusaika. Ilmoitin asiasta kauppiaalle ja hän sanoi että selvä, onhan se vähän kallis.

Peiliä ei kuitenkaan vieläkään kuulunut joten jätin soittopyyntöjä, soitin myyjälle joka vaan lupaili peiliä. 2½kk auton oston jälkeen kävin jälleen kerran henkilökohtaisesti liikkeessä, mutta tällöin kyseinen myyjä oli kuulemma sairaslomalla. Muut myyjät olivat kuin en olisi ollutkaan paikalla eivätkä suostuneet puhumaan kanssani. Kun vaatimalla vaadin ottamaan ylös soittopyynnön kirjoitti hän sen kalenteriin. Soittoa ei kuitenkaan taas kuulunut joten soitin liikkeeseen. Puhelu eteni tähän malliin:

Puhelu 5.7.2004 Klo: 14.23:29. Puhelun kesto: 52sec.

Auto29: Auto29
Minä: No Järvisen Mauri tässä hei.
Auto29: Hei
Minä: Soittelin taas kun ei ole tota noin niin soittopyyntöihin vastattu niin tota siitä Calibran sivupeilistä.
Auto29: Hetkinen, hetkinen, hetkinen... Kyllä se siitä muuten kysy.
Minä: Ni.
Auto29: Joo, määpäs tota noin... Määpäs sanon sille siitä... siitä tuota noin noin tänään. Tulee kohta on vaan käymässä tuolla rahoituskonttorissa.
Minä: Joo. Eikun mää...
Auto29: Mää sanon siitä niin niin. Kattoo kyllä se jotain hyvää sais tehdäkkin (???).
Minä: Joo mää on sitä nyt yli kolme kuukautta odotellut, niin tota.
Auto29: Joo.
Minä: Ei oikeen ole enään huumorintajua asian suhteen.
Auto29: Ni. No ei kait se huumorintajusta tai sivupeilistä voi kato ihmisellä olla, jos se niin vaikeeta on niin vedä ittes hirteen.
Minä: Eh...
Auto29: Tehdään tälläi sen asian kans sitten.
Minä: Öh...
Auto29: Morjens.
KLIK

Henkilö josta puhelussa puhuu on varmaankin tämä samainen ulkomaalais syntyinen kaveri joka oli toisena osapuolena kirjoittamassa nimen paperiin.

Tämän jälkeen asianajani vielä soitti kauppiaalle. Puhelimessa oli sama myyjä vaikka ei kyseistä keskustelua asianajajalleni suostunutkaan myöntämään. Lupasi kuitenkin olla minuun yhteydessä 12.7 mennessä, mutta puhelua ei koskaan kuulunut. Olen asian toistaiseksi tähän jättänyt. Olen vain lähettänyt sähköpostitse kiitokset loistavasta asiakaspalvelusta ja hyvät kesäntoivotukset.

Kauppias jonka kanssa olen kauppaa tehnyt on käsittääkseni kyseisin firman "pomo".

Tänään kuulin myös että oli toista autonostaja ehdokasta kyseinen firma palvellut _kutakuinkin_ näin:
Myyjä myi autoa ruosteettomana. Ostaja ehdokas rohmas sattumanvaraisesti pohjaa ja käteen jäi pala ruostetta. Kysyi myyjältä että mitäs tämä sitten on? Jonka jälkeen myyjä pyysi asiakasta painumaan vittuun. (En tiedä oliko kyseessä sama myyjä).

Tästä voi jokain päätellä onko kaupankäynti kyseisessä firmassa reilua ja rehtiä? Saako sieltä tyydyttävää asiakaspalvelua? Omasta mielestä kaikkea muuta enkä halua olla missään tekemisissä enään kyseisin firman enkä myyjän kanssa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ensinnäkin, ikävä kuulla näinkin harmittavasta tilanteesta. Toivottavasti sinulla riittää vielä pelihuumoria viedä asia omalta osaltasi tyylikkäästi loppuun.

Toisekseen, kiitos tarinasta. Pitääpä jättää ko. firma omissa hankintasuunnitelmissa huomiotta. Itse kun ei omaa ernomasta teknistä tietämystä ja asiantuntijuutta autoasioissa, vaikka sydäntä aiheeseen onkin, niin aina auton osto on hermoja raastava prosessi, jossa epäilys nousee paranoian asteelle juuri kuvaamasi kaltaista tilannetta peläten. Hyvä, että myös mainitsit firman oikean nimen. Yleensä kun näitä raportteja tulee niin ihmiset jättävät jostain syystä nimet pois ja koko valitukselta katoaa pohja pois. Ainoa, joka näille Auto-Luigeille käy opetuksesta on tyhjä myyntitiski.

Melko joustava ja kärsivällinen olet asiassa ollut...ehkä liiankin?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Itselleni jäi se kuva, että tämä ei ollut tapahtunut viestin lähettäjälle itselleen, vaan jollekin muulle. Alussahan mainitaan, että juttu on lainattu Opelclubfinlandin sivuilta.

Oli niin tai näin, tyrmistyttävää luettavaa. Itse ihmettelen, että kuluttaja-asiamieheen ei ollut otettu yhteyttä, ainakaan sitä ei mainittu jutussa. Eiköhän tuollainen pulju pääsisi aika pian jollekin mustalle listalle. Jos ymmärsin oikein, homma oli lopulta jäänyt kesken, mikä on ymmärrettävää, mutta valitettavaa.
 

iikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
ipa
Viestin lähetti Vakio
Itselleni jäi se kuva, että tämä ei ollut tapahtunut viestin lähettäjälle itselleen, vaan jollekin muulle. Alussahan mainitaan, että juttu on lainattu Opelclubfinlandin sivuilta.

Oli niin tai näin, tyrmistyttävää luettavaa. Itse ihmettelen, että kuluttaja-asiamieheen ei ollut otettu yhteyttä, ainakaan sitä ei mainittu jutussa. Eiköhän tuollainen pulju pääsisi aika pian jollekin mustalle listalle. Jos ymmärsin oikein, homma oli lopulta jäänyt kesken, mikä on ymmärrettävää, mutta valitettavaa.

juu, eipä onneksi tapahtunut itselle, vaan tarina on ocf:n foorumilta, http://www.opelclubfinland.net/forum/viewtopic.php?topic=47928&forum =3&4

ja juttu muuten leviää tällä hetkellä kivasti eri foorumeilla, noin 40 eri paikassa jo..
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Viestin lähetti iikki
ja juttu muuten leviää tällä hetkellä kivasti eri foorumeilla, noin 40 eri paikassa jo..
Tämähän on sitä tehokkainta mainosta firmalle, joten luultavasti jättää muutama asiakas asioinnin sikseen kyseisessä paikassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hauskinta tässä olisi kun juttu on muuten totta, mutta firma olisi eri. Sellaisiakin juttuja on netissä liikkunut.
 
Suosikkijoukkue
HPK, Chunnichi Dragons
Hauskinta tässä olisi kun juttu on muuten totta, mutta firma olisi eri. Sellaisiakin juttuja on netissä liikkunut.

Tässä jutussa oli asianomistaja liikkeellä omalla nimellä joten uskon kyllä että kyseessä on juuri tuo liike.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Thoh...jopa on liike. Ajelen tuosta harva se päivä ohi jos lähden työmaalta itään päin keikalle.
Pitääkin tutkailla jatkossa liiketta enemmän, millaista autonretkua siinä on?
Ehkä käydä vielä kysymässä, että täälläkö saa vetää itsensä hirteen autokauppojen päälle?
 

Carlos

Jäsen
Kyllähän noita autohuijareita riittää vaikka millä mitalla. Josta johtuen olenkin nykyään sillä kannalla että ostan autoni vain uutena, suoraan merkkiliikkeestä. Ei tule ongelmia. Ja jos käytetyn joudun hankkimaan, niin sittenkin vain merkkiliikkeestä.

Tosin kyllä merkkiliikkeissäkin voi tulla "jymäytetyksi", mutta ainakin kuluttajasuoja on yleensä kattavampi. Ja ainakaan ei joudu vastuuseen jos ostaa varastetun auton. Jonkun nurkkadiilerin kanssa voi joutua oikeudelliseenkin vastuuseen, eli ei voi vedota vilpittömään mieleen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kiitänkin itseäni, etten tuosta liikkeestä autoa keväällä ostanut. Pari kertaa kävin valikoimaa katsomassa, ja yhtä autoa koeajettiinkin, mutta vastaukset kysymyksiin olivat sen verran epämääräisiä, että päätin suksia muualle.

Tampereella Lakalaivassa sijaitsee muuten käytettyjen autojen erikoisliike, joka taitaa myös olla Daihatsun edustaja. Älkää vaan menkö sinne! Myyvät kalliilla, ja tarjoavat vaihdokeista ihan mitä sattuu. Keväällä yrittivät myydä väkisin yhden Citroen Xsaran käytännössä ilman koeajoa, ja tarjosivat vaihdossa vanhasta Mondeostani 1800€ vähemmän kuin mitä lopulta sain siitä hyvitystä Fordin merkkiliikkeestä. Kaupan nimeä en sano, mutta mainostavat vaihtoautoja isoin keltaisin kirjaimin hallin ikkunassa, ja kyseessä ei nyt ole Delta-Auto.
 

Pikkujofa

Jäsen
Ei olisi ehkä mikään myyntivaltti kyseiselle firmalle, mutta kuitenkin..
Kun ostat meiltä auton, saat kaupanpäälle köyden, jolla voit hirttää itsesi.Kätevää, eikö totta?!
Aika uskomatonta toimintaa.
Ostajalla ilmeisesti hyvät hermot ja kuluttaja-asiamiehellä olis tässä tapauksessa töitä.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ken Opeliin sekoaa saa kyllä syyttää vain itseään:)
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyseisessä liikkeessä itsekin joskus käynyt kumeja potkimassa. Ei mitään kovin hehkeitä kaaroja myynnissä. Hiljaistakin oli, kun pihassa kiersin. En taida minä tuontiautoihin heti koskea. Sen verran pahaa kuullut. Toki autot ovat yksilöitä, mutta riski on silti liian suuri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös