Dokaatko jouluaattona?

  • 111 465
  • 915

Dokaatko jouluaattona?

  • Totta munassa. Perseet olalle!

    Ääniä: 195 16,0%
  • Voin maistella, en kuitenkaan juovu.

    Ääniä: 661 54,3%
  • Ei.

    Ääniä: 362 29,7%

  • Äänestäjiä
    1 217

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
En. Mutta joulupäivänä varmaan ytimeen emännän kanssa syömään ja toivottavasti jotain parempia olutraflojakin olisi auki, jossa voi käydä muutamat painikkeet kaatamassa. Dokausta? No, eiköhän noita useampi kuitenkin mene. Joulupäivänä pakko, kun Tapsan jälkeen on jo arki.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Moni ei toivo, että lapset näkisivät kännisiä aikuisia jouluna. Miksi? Voi tosin olla, että oma lapsuuteni on ollut onnekasta ja kaikki muut mukulat on hakattu kännisen aikuisen takia. Itse muistan, etten siihen itse oikein reagoinut. Itse asiassa se oli vaan hauskaa, kun isät, sedät ja papat otti kuppia tupakansavun seassa. Tosin meillä se homma meni aina niin, että siellä naurettiin, siellä laulettiin, tanssittiin ja halailtiin. Sitä oli hauska seurata + kännisiltä sai aina rahnaa. Tai sitten alkoholia vain demonisoidaan jäälleen. Täällä italiassa saa ottaa kuppia, kunhan ei vaan ole dorka ja silloinkin siitä syytetään dorkaa, eikä alkoholia.

Niin silloin kun olen tähän äänestänyt, olen vastannut kyllä, koska olin siirtynyt katselijasta pöydälle ja tuli otettua muun suvun mukana perseet. Nykyään on eri, kun olen italiassa. Viiniä tulee juotua, mutta ruoan kautta ja pikku hiljaa hipsutellen, eli känniin ei välttämättä tule, mutta sellaisissa kevyissä tulen olemaan. Suomessa jos olisin, niin en ottaisi välttämättä perseitä, kun juomaringin keskus, eli Taata on jo vanha ja tuplainfarktin jälkeen varjo entisestään.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Moni ei toivo, että lapset näkisivät kännisiä aikuisia jouluna. Miksi? Voi tosin olla, että oma lapsuuteni on ollut onnekasta ja kaikki muut mukulat on hakattu kännisen aikuisen takia. Itse muistan, etten siihen itse oikein reagoinut. Itse asiassa se oli vaan hauskaa, kun isät, sedät ja papat otti kuppia tupakansavun seassa. Tosin meillä se homma meni aina niin, että siellä naurettiin, siellä laulettiin, tanssittiin ja halailtiin. Sitä oli hauska seurata + kännisiltä sai aina rahnaa. Tai sitten alkoholia vain demonisoidaan jäälleen. Täällä italiassa saa ottaa kuppia, kunhan ei vaan ole dorka ja silloinkin siitä syytetään dorkaa, eikä alkoholia.
En juo tänä vuonna aattona tippaakaan. Ehkä joulupäivänä. Hirviöt. Ei sitä tiedä mitä lapsen päässä liikkuu.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Moni ei toivo, että lapset näkisivät kännisiä aikuisia jouluna. Miksi? Voi tosin olla, että oma lapsuuteni on ollut onnekasta ja kaikki muut mukulat on hakattu kännisen aikuisen takia. Itse muistan, etten siihen itse oikein reagoinut. Itse asiassa se oli vaan hauskaa, kun isät, sedät ja papat otti kuppia tupakansavun seassa. Tosin meillä se homma meni aina niin, että siellä naurettiin, siellä laulettiin, tanssittiin ja halailtiin. Sitä oli hauska seurata + kännisiltä sai aina rahnaa. Tai sitten alkoholia vain demonisoidaan jäälleen. Täällä italiassa saa ottaa kuppia, kunhan ei vaan ole dorka ja silloinkin siitä syytetään dorkaa, eikä alkoholia.

Niin silloin kun olen tähän äänestänyt, olen vastannut kyllä, koska olin siirtynyt katselijasta pöydälle ja tuli otettua muun suvun mukana perseet. Nykyään on eri, kun olen italiassa. Viiniä tulee juotua, mutta ruoan kautta ja pikku hiljaa hipsutellen, eli känniin ei välttämättä tule, mutta sellaisissa kevyissä tulen olemaan. Suomessa jos olisin, niin en ottaisi välttämättä perseitä, kun juomaringin keskus, eli Taata on jo vanha ja tuplainfarktin jälkeen varjo entisestään.

Noon, teillä ei juotu rähinäviinaa tai oltu tilanteessa, jossa kaksi sammunutta tai sammumispisteessä toikkaroivaa vanhempaa olusi ollut vastuussa pikkulapsista. Veteen piirretty viivahan tuo on. Ruokaviinit sopii kuitenkin ilman muuta joka kotiin(jos halutaan niitä), eikä pieni hiprakkakaan maata kaada.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Mitä tarkoittaa rähinä, dokaaminen, örvellys? Jos meikäläinen (suht iso kaveri + hyvä toleranssi) nautin 3-4 lasia viiniä, pari saunaolutta ja jonkun konjakkisiivun niin ulkopuolinen ei ehkä huomaa että olen jotain ottanut. Onko se "dokaamista"?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Moni ei toivo, että lapset näkisivät kännisiä aikuisia jouluna. Miksi?
Ei mua hakattu kertaakaan ja se nousuvaihe oli munkin mielestä yleensä ihan jees, vanhemmat rennompia ja läppä lensi, lapsia huomioitiin herkuilla jne. Siinä vaiheessa sitten ei ollut enää erityisen hauskaa, kun heräsi yöllä vanhempien riitelyyn ja ovien paiskontaan tai isukin kännitilityksiin - yleensä se itkeskeli maailmanloppua ja kuunteli jotain lopunajan tapahtumista kertovaa 666-juttua, joka oli sängyn pohjalta kuunneltuna aika ahdistavaa settiä. Hiukan painostava tunnelma noista olisi jäänyt joulua vasten, onneksi siis meillä ei alkoholia jouluisin näkynyt. Väkivaltainen isäukko ei koskaan ollut, vaikka aika paha suustaan äidilleni. Tosin pari kertaa pääsin kyllä todistamaan aggressiivisempien viikonloppuvieraiden nyrkkihippasia. Kaikenlaista. No, sitten ne tulivat uskoon ja alkoholi jäi, samoin kuin liki kaikki muukin maallinen, josta päästäisiinkin siihen, kumpi lopulta oli pahempi juttu, alkoholismiin kovaa vauhtia ajautumassa ollut isä vai kiihkouskovainen isä. Ehkä kuitenkin jälkimmäinen oli kokonaisvaltaisesti parempi juttu, vaikka omat mutkansa senkin sai aikaan. Näin.
 
Hyvin suurella todennäköisyydellä suunnistan kanta-kapakkaan kyttää uuden tarjoilijattaren daisareita ja vetämään mukavat päiväkännit. Illalla voisin sitten vetää pizzan ja vielä pari pitkää himassa, jonka jälkeen joulu onkin mun osalta nähty.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mitä tarkoittaa rähinä, dokaaminen, örvellys? Jos meikäläinen (suht iso kaveri + hyvä toleranssi) nautin 3-4 lasia viiniä, pari saunaolutta ja jonkun konjakkisiivun niin ulkopuolinen ei ehkä huomaa että olen jotain ottanut. Onko se "dokaamista"?
Luulen, että olet asian ytimessä. Se käytöksen muutoshan lienee se mitä mitataan, ei se kuinka monta annosta siihen menee. Tuleva ex-vaimoni voi ottaa kotona ihan hyvin sen 12-16 olutta, eikä käytös silminnähtävästi muutu. Krapulaakaan tuo taikaolento ei tunnu koskaan kärsivän.
Itsellä taas kuudennen oluen jälkeen alkaa käytös muuttumaan sosiaalisemmaksi ja liikaa juotuani huomaan sen myös seuraavana päivänä oksentamalla rajusti. Kumpikin on dokaamista, toinen vain näkyy päälle päin. Kumpikaan ei olisi siinä kunnossa iltayhdeksältä että voisi ajaa autoa. Toinen vois siltä näyttää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo ja ihmetyttää kun jotkut puhuu niin usein jostain örveltämisestä. Tosi harva varmaan mitenkään örveltää. Jotkut ehkä muuttuu vähän hiljaisemmiksi ja jotkut taas hieman puheliaammiksi tai muuten vaan letkeälle tuulelle, ja myöhemmin jos enemmänkin ryyppää niin askel saattaa vähän heittää ja puhe hieman sammaltaa ja silmätkin hitusen seisoa päässä ne. Tappelijat ja sellaiset on varmaan tosi pieni ryhmä, eikä se vika ole viinassa vaan siinä ihmisissä, kuten @Squit kirjoitti.

Jos lapset kasvatetaan kuplassa niin niistä isona saattaa tulla enemmän tai vähemmän suvaitsemattomia, mikä ei varmaan niille ole kivaa kun paheksuvat joitakin muita eikä muillekaan kun yksi on kummallinen eikä ymmärrä muita. Vaikea ymmärtää sellaisia vanhempia. Miksi ne ei ajattele lapsen parasta? Toi on toinen ääripää ja toinen on se että joku hullu ajaa kirveellä perheen hankeen, mutta siinä välissä on myös se keskiverto eli normaali.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
No eipä tule dokattua. Pari Lukko-olutta on saunaa varten kylmässä, mutta noin muuten jäävät viinakset kauppaan. Tapaninpäivän jalkapallot tuleekin sitte tsiikattua useamman drinkin kera ja humalalta on vaikea välttyä.

Viime vuoden suunnitelmilla mennään. Tosin Lukko-olut taitaa vaihtua Red Stripeen. Siinä oiva bisse lauteille.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Jos lapset kasvatetaan kuplassa niin niistä isona saattaa tulla enemmän tai vähemmän suvaitsemattomia, mikä ei varmaan niille ole kivaa kun paheksuvat joitakin muita eikä muillekaan kun yksi on kummallinen eikä ymmärrä muita. Vaikea ymmärtää sellaisia vanhempia. Miksi ne ei ajattele lapsen parasta? Toi on toinen ääripää ja toinen on se että joku hullu ajaa kirveellä perheen hankeen, mutta siinä välissä on myös se keskiverto eli normaali.

Meillä aikanaan faija otti silloin tällöin saunamakkaran kanssa oluen tai kolme. Kännissä en ole häntä koskaan nähnyt ja mitä ainakin omaan aikuisikääni voin faijan käytöstä peilata, niin oon omaksunut sen tavan, että alkoholia voi ottaa myös kohtuudella. Pappani näin lapsena muutaman kerran ympäripäissään, mutten mä koskaan hänestä mitään traumoja saanut. Mielikuviksi jäänyt lähinnä vain sellainen puhelias, sammaltava vanhus, joka ei koskaan rähissyt kellekkään. Jos lapsen vanhemmat ovat absolutisteja, niin kyllä lapsi pitäisi opettaa siihen, että alkoholin käytöllä on muitakin ääripäitä kuin totaali absolutismi ja rähisevä juoppo.

Nykyään sitä välillä tulee vedettyä kaksin käsin alkoholia, mutta aika harvoin. Joskus tulee sellaisia kausia, että menee enemmän, mutta noin yleisesti ottaen kohtuudella.

Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin punaviinit tuli ostettua jouluksi kinkun kylkiäiseksi. Jonkunlaiset kännit tulee varmasti vedettyä aattona, mutta meneekö hiprakan vai "dokaamisen" puolelle, niin paha sanoa. Riippuu ihan fiiliksistä ja seurueesta.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
En ole vielä yhtään miettinyt joulua. Ihan normipäivä mulle. Vähän nyt ahdistavampi kun kaupunki on aika tyhjänä ja osa liikkeistä kiinni ja muutenkin kun jengi on turhamaisuuden vallassa kuin mitkäkin riivatut.

Joo kapakassa varmaan taas istun ja illalla konttaan kotiin.
Onko Stadissa baarit auki normaalisti, entä ruokapaikat? Tullaan jouluksi Helsinkiin, koska ei olla vaimon kanssa kumpikaan jouluihmisiä. Kämppä on varattu Kampin alueelta. Suomalainen jouluruoka on pahaa, joten toivottavasti edes etniset ravintolat pitävät ovensa auki.
 

Rocco

Jäsen
En dokaa, mutta nautin alkoholia. Kotona kuitenkin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Stadissa baarit auki normaalisti, entä ruokapaikat? Tullaan jouluksi Helsinkiin, koska ei olla vaimon kanssa kumpikaan jouluihmisiä. Kämppä on varattu Kampin alueelta. Suomalainen jouluruoka on pahaa, joten toivottavasti edes etniset ravintolat pitävät ovensa auki.
En mä oikein tiedä. Joku varmaan tietää tarkemmin. Moni paikka on varmaan kiinni, mutta eiköhän joku löydy. Kannattaa varmaan googletella.

Mä katsoin vaan että täällä Herttoniemessä Treffipub on auki normaalisti ja toi 24h Alepa kanssa läpi joulun.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pienemmät baarit varmaan tosin hyvin auki. Yökerhot ja paremmat ravintolat ovat huonommin auki, koska asiakkaita ei riitä. Mutta tuskin tarvitsee Helsingissä tallata autioilla kaduilla, kun kaikki paikat ovat kiinni.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pienemmät baarit varmaan tosin hyvin auki. Yökerhot ja paremmat ravintolat ovat huonommin auki, koska asiakkaita ei riitä. Mutta tuskin tarvitsee Helsingissä tallata autioilla kaduilla, kun kaikki paikat ovat kiinni.

Onhan paikat auki todella hyvin nykyään. Joku on kiinni, mutta seuraava on auki. Silloin parikymmentä vuotta sitten, kun tämä jouluinen dokaamisperinne alkoi, tilanne oli todella paljon heikompi ja piti oikeastaan tietää mikähän olisi nyt auki.

Sen muuten muistaa hyvin, sen tunteen, kun vihdoinkin pääsi pakollisesta joulunvieton ikeestä pois ja sai alkaa tehdä jouluna sitä mitä haluaa tehdä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kaksin kumppanini kanssa tänä vuonna. Saattaa olla, että menee pari olutta niiden saunaoluiden lisäksi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sen muuten muistaa hyvin, sen tunteen, kun vihdoinkin pääsi pakollisesta joulunvieton ikeestä pois ja sai alkaa tehdä jouluna sitä mitä haluaa tehdä.

Kyllä. Muistan kun Imatralla joskus 90- luvun alussa yksi baari oli ensimmäisen kerran pyhinä auki, niin olihan se hieno fiilis, kun joulupäivän iltana pääsi kavereiden kanssa pyörähtämään baariin. Ei tuo mulle henkilökohtaisesti mikään must- juttu ole koskaan ollut, mutta erittäin hyvä, että halukkaille on tarjontaa. Yksinäisille se kotona nyhjöttäminen voi olla henkisesti todella rasittavaa. Moni sellainenkin muuten on jouluna yksinäinen, joka ei sitä normaalisti ole.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Oletan ja toivon, että erimakuisia etyylialkomahooleja tulee maisteltua vuoden turhimman juhlan aikana.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Aiempina vuosina olen dokannut jouluaattona ja -päivänä ahdistukseeni, onhan joulu vuoden kauheinta aikaa. Tänä vuonna on ollut poikkeuksellisesti jopa hieman joulumieltä, joten aloitin ryyppäämisen jo keskiviikkona, enkä lopeta ennen sunnuntaita. Kippis!
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
En dokaa!
Erilaisia viinejä, oluita ja konjakkiakin tulee nautittua kohtuudella ruokien kyytipoikana, mutta varsinaista humalaa ei pääse syntymään.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Jos on yksin tai lapsettomassa porukassa jossa ei muita haittaa, niin dokaaminen jouluna on puolestani ok. Itse en jouluna juo, ja pidän jouluna dokaavia vanhempia kyllä melkoisina luusereina. Jos on niin heikko mieleltään ettei joulua voi vetää kohtuudella, niin sääliksi käy pentuja. Turhan monessa kodissa tämä on kuitenkin realismia tänäkin jouluna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös