Digikamera

  • 156 232
  • 915

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Yllätyksellistä

Tulin sitten eilen futismatsin jälkeen kotiin, ja pöydälläni oli uusi Cannonin Digital Ixus 400:nen digikamera. Viimeinen asia mitä olisin odottanu minulle hankittavan ilman velvoitteita tällä iällä.
Tämä päivä onkin mennyt leppoisasti ystäviä ja ulkopuolisia rienaten kameralla :)

Harmi vain että kuvat menevät vielä hukkaan koska kone ei jaksa pyörittää tätä ohjelmaa jolla saisin nettiin/koneelle kuvia.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Tänään paketissa minulle saapui tuliterä Panasonic DMC-LC20E ja ihan hyväksi kapistukseksi on osoittautunut. En ole mikään valokuvauksen ammattilainen, mutta tyytyväinen olen ainakin tähän värkkiin. Pitää vain käydä ostamassa suurempi muistikortti, kun nykyisellä 8mb kortilla voi ottaa huonoimmalla resoluutiolla kuvan vain mustasta sukasta ja lähikuvana tietenkin. 32 kuvaa mahtui kun pienensin arvoja. Nyt on kone täynnä rakkaan koirani, pyöräni, kotikulmieni ja venesataman kuvia. Huomenna olisi tarkoitus ottaa muutama pläjäys Vaasa Arenasta.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti Särki
Päätös tehty ja postinpoika kantaa parin päivän sisällä
Canon A70 digikameran 128MB muistilla varustettuna kotiovelle.

Uskomattoman vaikeaa tämä kameroiden vertailu (amatöörille) mutta kunhan tarpeeksi etsii ja kiertää kauppoja/nettisivuja huomaa kuinka suuret hintaerot samoilla kameroilla voi olla ja näin voi säästää piiiitkän sentin.
Kodak putosi pelistä pois kun Canonin hinta rupesi tippumaan selvästi alle 400 euron ja muistien hinnat (CompactFlash) ei päätä huimaa. Esimerkiksi Anttila kauppaa tätä kameraa 499 eurolla ja 128 Mb muisti 59.90 euroa, kun itse sain vastavan paketin 430 eurolla!
Canonissa on ominaisuuksia minun tarpeiksi vähintäänkin riittävästi ja nyt vain odotellaan kameran saapumista ja ladataan akkuja valmiiksi.

Viisas valinta. Itselläni ollut täysin sama kamera ja muistikortti kohta kaksi kuukautta. Olen ollut tyytyväinen, vaikkei kuvia niin paljoa ole otettukaan. Lähinnä pientä testiä, mutta siltikään en osaa sitä vielä kunnolla käyttää.
Kuvia saan aikaiseksi ja tulee ihan selviäkin :)

Tuo muistin hankkiminen heti käytännössä oli hyvä homma.
Jos ottaa huonoimman resoluution ( 640 x 480 ), ja pakkauskooksi huonoimman, niin kortille menee jotain 1300+ kuvaa. Ja eikä ne todellakaan mitään huonoja ole.
Itse käytän 1600x1200-respaa ja middle-pakkausta, niin joku 273 kuvaa kortille, mikä riittää mulle usein. Välillä ehtii jopa siirtämään kuvat pois kortilta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sain erään toisen kaupan kylkiäisenä AGFA CL20 halpiskameran.

Saako moisen otoksista mitään irti vai ripustanko kissalle leluksi?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kamera ulkomailta?

Kun tässäkin asiassa näyttää tuo dollarin alamäen tuomä hyöty jäädä kuluttajata saamatta, lienee syytä hieman vilkaista tilannetta netissä.

Suomen hinnat www.mbnet.fi ja ulkomaan hinnat http://www.steves-digicams.com/. Nämä on sitten muutettu kurssilla 1,18$/€ euroiksi.

Canon Powershot A70 386 € - 220€ = 166€
Canon PowerShot S400 558€ - 379€ = 179€

Noita olen lähinnä itse kuolannut ja kun hintakin näyttää olevan valloissa about tonnin vanhaa valuuttaa alempi, niin kuolaan lisää.

Mahtaako joku tietää mikä on tullimiehen reaktio jos tilaan tuollaisen netistä? Tarviiko näistä maksaa joku tullimaksu? Toisaalta minulla on onneksi kaveri jenkkilässä ja se varmaan toisi kesälomallaan jos soittaisi...
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Re: Kamera ulkomailta?

Viestin lähetti jussi_j
Mahtaako joku tietää mikä on tullimiehen reaktio jos tilaan tuollaisen netistä? Tarviiko näistä maksaa joku tullimaksu? Toisaalta minulla on onneksi kaveri jenkkilässä ja se varmaan toisi kesälomallaan jos soittaisi...
Jos tilaat jenkkilästä, niin päälle räpsähtävät tulli ja verot (jenkkifirmat tapaavat ilmoittaa hintansa verottomina). Niihin yllätysbonuksiin hintaero melkein kuivuukin.

Kameroiden kohdalla suositumpaa onkin Saksasta tilaaminen. Hintaerot ovat tosin erittäin merkki- ja mallikohtaisia, joitakin kameroita saa Suomesta halvemmalla. Ennen tilaamista kannattaa vielä varmistaa liikkeen alv-käytäntö, eli peritäänkö arvonlisävero myynti- vai kohdemaan verotuksen mukaisesti.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Nopeata tietoa..

Eilen oli sitten landereissu, kuvia otetiin ja akku sammui. No laturi on mukana, mutta käyttöohjeet eivät, onko tietoa kauan pitää ladata. Akku otetaan irti ja laitetaan laturiin, joten kamerasta ei näe..
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mulla on IXUS400 ja sen akku kestää latautua täyteen noin pari tuntia. Eikö laturissa ole lediä, minkä vari vaihtuu vihreäksi kun akku on täynnä. Eikä se mitään täynnä tartte olla vaan tunnin lataus antaa sellaset 50 kuvaa.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olen tässä selaillut tätä ketjua, mutta haluaisin silti kysyä ehkä hieman tyhmän kysymyksen, mutta kysynpä kuitenkin.

En ole oikein saanut sellaista kunnon kuvaa siitä mikä olisi hyvä digikamera ensimmäiseksi digikameraksi, joskaan hintaakaan ei saisi liikaa olla (maksimissaan noin 350 euroa).

Tuleeko näissä kameroissa yleensä mukana kaikki tarpeellinen, jotta kuvat saa koneelle ja mitä muuta on hyvä ottaa huomioon kameraa hankkiessa?

Kiitoksia paljon vastauksista jo näin etukäteen!!
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti Kapulainen
En ole oikein saanut sellaista kunnon kuvaa siitä mikä olisi hyvä digikamera ensimmäiseksi digikameraksi, joskaan hintaakaan ei saisi liikaa olla (maksimissaan noin 350 euroa).

Tuleeko näissä kameroissa yleensä mukana kaikki tarpeellinen, jotta kuvat saa koneelle ja mitä muuta on hyvä ottaa huomioon kameraa hankkiessa?
On melko mahdotonta suositella kameraa tietämättä toiveistasti, vaatimuksistasi tai laitteen käyttötarkoituksesta. Varmin tapa löytää sopiva kamera onkin poimia esim. MBNetin hintavertailusta joukko omaan hintahaarukkaan istuvia malleja ja vertailla niiden ominaisuuksia netistä löytyvien artikkelien/arvostelujen pohjalta. Tunnettuja arvostelusivustoja ovat mm. Imaging Resource, Steve's Digicams ja Digital Camera Resource. MBNetin omiin arvosteluihin ei kannata tuhlata aikaa, pelinörttien arvostelukriteereihin kun kuuluvat lähinnä siirtonopeudet ja tiedostokoot kuvanlaadun ja optisten ominaisuuksien sijaan.

Paketin sisältö vaihtelee jonkin verran, mutta yleensä mukana tulevat ainakin linssisuojus, olkahihna, USB-kaapeli, joku ohjelmisto-CD ja liian pieni muistikortti. Siispä ensimmäinen lisäherkku, jonka joudut ostamaan, on kunnon muistikortti, kun yleisen käytännön mukaisella 16 Mb:n vakioläpyskällä korkeintaan harjoittelee.

Heti ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, sisältyvätkö laturi ja ladattavat patterit/akut hintaan - monissa hinnakkaissa laatukameroissakin kun on mukana vain kertakäyttöpatterit. Joskus kameran + laturisetin hinnalla saakin jo jonkun paremman laitteen, jossa tulee vieläpä laturi mukana.

Kuvien siirtäminen onnistuu yleensä USB-piuhan ja mukana tulevan ohjelman avulla, mutta melkeinpä suosittelen koneeseen iskettävän kortinlukijan hankkimista - maksavat vain muutaman kympin ja säästävät kameran akkuja huomattavasti.

Korjataanpa nyt vielä omaa kameraostostani tuosta parin viestin takaa. Olympus jäikin hyllyyn ja tein kaupat Minolta Dimage 7i:stä. Ylihuomenna pitäisi saapua.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti OldTimeHockey
Nonnih. Ylihuomenna pitäisi sitten olla Olympus C740 UltraZoom kourassa. Tuskin maltan odottaa, että pääsee räpsimään.

Itse olen kyseisen kameramallin tyytyväinen omistaja. Hankin vempeleen urheilukuvaamista varten ja lauantaina kamera oli ensi kertaa tositoimissa. Yllätyin positiivisesti, sillä kuvat olivat loistavia. Pilvisestä säästä huolimatta kuvat olivat kirkkaita, liikkeen sai pysäytettyä urhelukuvaustoiminnolla erinomaisesti ja sarjakuvausmoodilla sai jenkkifutiksestakin huikeita otoksia.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti OldTimeHockey
Varmin tapa löytää sopiva kamera onkin poimia esim. MBNetin hintavertailusta joukko omaan hintahaarukkaan istuvia malleja ja vertailla niiden ominaisuuksia netistä löytyvien artikkelien/arvostelujen pohjalta.

Kannattaa myös harkita kameran tilaamista esim. Saksasta. Itse tilasin juuri kameran Technikdirektistä n. sata euroa halvemmalla kuin Suomesta olisi saanut. Myös NY Camera on suomalaisten suosiossa ja osoittanut toimivuutensa.

Heti ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, sisältyvätkö laturi ja ladattavat patterit/akut hintaan - monissa hinnakkaissa laatukameroissakin kun on mukana vain kertakäyttöpatterit. Joskus kameran + laturisetin hinnalla saakin jo jonkun paremman laitteen, jossa tulee vieläpä laturi mukana.

Tosiaankin kannattaa olla tarkkana. Tavalliset pariston malliset akut ovat huomattavasti halvempia kuin kameravalmistajan omat mallit. Yleensä nuo mukana tulevat laturit ovat mallia halpis, eli eivät pura akkuja ennen latausta, ei erillistä latausta jokaiselle akulle, erittäin hidas latausaika. Itse olen kuitenkin ollut ihan tyytyväinen halpislaturiin, kun sijoitin rahani muutamiin lisäakkuihin.

Kuvien siirtäminen onnistuu yleensä USB-piuhan ja mukana tulevan ohjelman avulla, mutta melkeinpä suosittelen koneeseen iskettävän kortinlukijan hankkimista - maksavat vain muutaman kympin ja säästävät kameran akkuja huomattavasti.

Minä kun kuvittelin, että USBin kautta saa tarvittavan määrän virtaa. Oma kamerani ainakin pystyy siirtämään kuvia koneelle ilman akkuja.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti sopuli
Minä kun kuvittelin, että USBin kautta saa tarvittavan määrän virtaa. Oma kamerani ainakin pystyy siirtämään kuvia koneelle ilman akkuja.
Hmm. Tämä siis lienee laitekohtaista. Osa laitteista kun todellakin kuluttaa akkuja tiedonsiirtoon ja huolella kuluttaakin.

Saksasta voi tosiaan tehdä löytöjä, mutta vastaavasti monia laitteita saa Suomesta suurinpiirtein samaan hintaan. Ja jos viitsii mennä paikan päälle kyselemään, niin tuskin joutuu listahintaa pulittamaan. Sama juttu siis kuin kaikkien muidenkin teknisten laitteiden kanssa, kyllä Suomessakin tinkiä saa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minä taas hankin kameran lähinnä räpsyttelykameraksi. Kamerassa tuli olla riittävän hyvä optiikka, ei liikaa opeteltavaa (koska olen kärsimätön ja yksinkertainen ihminen) ja integroituu riittävän hyvin muihin laitteisiin.

Konican KD-400Z täytti kaikki ehdot. Se on kevyt kantaa mukana (n. 200g), periaattessa ihan point and shoot kamera. Vakioasetuksilla tulee ihan oikeasti hyvää jälkeä. Kamerassa on 3x optinen zoomi, jota toki voisi olla enemmän. Vähän mielikuvitusta käyttämällä tälläkin pärjää. Kamera syö kolmenlaisia muistikortteja eli MS-, SD- ja MMC-kortteja. MMC-korttien avulla kamera on Commari-yhteensopiva. Valokuvat pystyy lähettämään sähköpostin liitteenä vaikka paikanpäältä kaverille. Ei tarvitse lähettää kalliita MMS-viestejä ja kuvat ovat paljon parempilaatuisia.

Kannattaa aina tosiaan miettiä käyttötarkoitusta ennen kaupan tekemistä hyvin tarkaan. Minun Konicani ei ole paras valinta urheilukuvaamiseen, mutta on muuten kiva lelu.

Paras ominaisuus kamerassani on, että se kulkee aina vaivattomasti mukana.
 

Rike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kertokaapa nyt hieman enemmän asiasta tietävät että minkälaisilla paristoilla digikameraa kannattaa käyttää. Normaalit sormiparistot kun ei tunnun kestävän kuin muutaman päivän intensiivisessä käytössä. Kamerani on Canon Power Shot A300

nim. digikuvaaja jo kolme päivää.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Rike
Kertokaapa nyt hieman enemmän asiasta tietävät että minkälaisilla paristoilla digikameraa kannattaa käyttää. Normaalit sormiparistot kun ei tunnun kestävän kuin muutaman päivän intensiivisessä käytössä. Kamerani on Canon Power Shot A300

nim. digikuvaaja jo kolme päivää.

Tilaa/osta GP Smart-nimiset akut ja niille laturi. En muista hintaa mutta myytäneen paketissa jossa (pika?)laturi ja 4 kpl 1800(?)mAh:n akkuja. Itse aion ostaa saman paketin pääasiallisesti käytettäväksi ja laittaa noi vakiona tulleet akut vara-akuiksi. Tuota GP:tä on ainakin ylistetty tuolla newsien puolella, jos kiinnostaa niin http://groups.google.com ja etsis GP Smartista juttua.

Ainii, jossain vaiheessa ainakin Partcolta kattelin noita, http://www.partco.fi
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Rike
Kertokaapa nyt hieman enemmän asiasta tietävät että minkälaisilla paristoilla digikameraa kannattaa käyttää. Normaalit sormiparistot kun ei tunnun kestävän kuin muutaman päivän intensiivisessä käytössä. Kamerani on Canon Power Shot A300

nim. digikuvaaja jo kolme päivää.

Itse olen ainakin huomannut, että suurin patterisyöppö on takakannen näyttöruutu. Jos sitä käyttää etsimenä, kuluvat patterit tosiaan alta aikayksikön. Nykyään käytänkin pelkästään sitä "normaalia" etsintä, jonka läpi katsotaan. Patterit kestävät jopa viikkoja. Ja pattereina käytän ladattavia akkuja.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Nonnih, nyt on Minolta Dimage 7i noudettu ja ensitestailut suoritettu.

Ensivaikutelma paketin avaamisen jälkeen oli luonnollisesti se, että laite on melko ison ja kömpelön oloinen, eikä varmasti voita kameroiden kauneuskilpailuja. Myös nappien, säätökiekkojen ja rullien määrä hirvitti aluksi, mutta hyvin nopeasti tämä tunne kääntyi päälaelleen. Lukuisten säätönamiskoiden logiikan oppii hyvin nopeasti ja palkintona on se, että kuvauksen aikana oikeastaan yhtään mitään ei tarvitse säätää valikoiden kautta, mikä on erittäin suuri plussa digikameroiden maailmassa.

Kameran optiikka on erinomainen, laajakulma lähtee jo 28 millistä, mikä sekin on aika harvinaista digikameroiden keskuudessa. 280 milliin ulottuvaa 7x zoomia operoidaan "oikeiden" zoom-objektiivien tyyliin putkea pyörittämällä ja myös manuaalitarkennus hoituu tarkennusrengasta kieputtamalla. Mainioita yksityiskohtia.

Kuvanlaatua pääsen kommentoimaan vasta vähän syvällisempien testien jälkeen, mutta alustavasti voin kyllä suositella laitetta kaikille, joilla on halua sijoittaa kuvauslaitteistoonsa hieman perusvehkeen hintaa enemmän. Lisäksi 7i:n koko pitää tietysti huomioida - käteväksi taskukameraksi siitä ei siis tietenkään ole, vaan kanniskelua varten kameralaukku on käytännössä välttämättömyys.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä fiksu neiti kaatoi vesipullon laukkuunsa, suoraan digikameransa päälle.
En tiedä kamerasta muuta kuin että merkki on Olympus, ja hinta oli todella halpa, joku reilu parisataa euroa.

Vietiin korjattavaksi, ilmeisesti kone ei ole täysin hajalla, koska ottaa vielä kuvia kortille. Näyttö ilmeisesti paskana, nyt täytyy vain odottaa tuleeko halvemmaksi ostaa uusi kamera, kuin korjata tuo.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti OldTimeHockey
Saksasta voi tosiaan tehdä löytöjä, mutta vastaavasti monia laitteita saa Suomesta suurinpiirtein samaan hintaan. Ja jos viitsii mennä paikan päälle kyselemään, niin tuskin joutuu listahintaa pulittamaan.

Tuossa eräs tuttu tilasi Saksasta digivideokameran, kun sai halvemmalla kuin Suomesta. Noh, tietysti ei ollut aivan sama malli kuin Suomessa, joten ei suoraan löytynyt kunnon manuaalia. Äijä sitten ihmetteli, että minkä takia ei onnistu still-kuvien otto. Ja eikun selvittämään, tulos: tuohon malliin ei saanut muistikorttia, joka vaadittiin still-kuvien ottoon. Muuten sama malli kuin Suomessa, mutta muistikortin paikka puuttui. Oli halpaa se...

Viestin lähetti girlzilla15
Tämä fiksu neiti kaatoi vesipullon laukkuunsa, suoraan digikameransa päälle.

Äläpä ota itseesi, kirjoituksesi tuli vain niin sopivasti.

Kun juuri tuossa pari päivää sitten jutusteltiin kavereiden kanssa tuosta nuorten naisten vesipulloista. Jotta taitavat hyvin pitkälle olla vain muodin mukaisia, kun kaikilla pitää sellainen olla mukana...

Että silleen...
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti wilco




Äläpä ota itseesi, kirjoituksesi tuli vain niin sopivasti.

Kun juuri tuossa pari päivää sitten jutusteltiin kavereiden kanssa tuosta nuorten naisten vesipulloista. Jotta taitavat hyvin pitkälle olla vain muodin mukaisia, kun kaikilla pitää sellainen olla mukana...

Että silleen...

En ota itseeni, mutta näin sivuhuomautuksena että olin tulossa kuntosalilta, joten vesipullo on hyvin yleinen varuste näillä reissuilla.

Sitäpaitsi, kesäisin pitääkin juoda vettä paljon. Sillä voi myös vähän huijata vatsaa, ei ole niin nälkäkään.

Nestehukka ei ole ystävä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaahans jaahans, yo-lahjaksi sain lahjakortin valokuvauskauppaan, ja ajattelin ostaa digikameran, hintaluokka 500-700 €.
Vaihtoehdot on nyt rajattu kahteen ja haluaisin kuulla Teidän kunnianarvoisan mielipiteenne kummanko "ostan".
Eli joko
Canon Digital Ixus 400 (675€)
tai
Olympus c-740 UZ (649€)

Joitain eroja laitteissa on:
-hinta.
-canonissa tulee akku mukana, olympuksessa ei, Canoniin ei tosin sovi AA-malliset akut ja patterit, olympukseen sopii.
-Olympuksessa 10x optinen zoomi, canonissa 3x.
-Canonissa 4 milj pikseliä, Olympuksessa 3,2.
-Canon tallentaa ääntä, olympus ei.
-canon on kevyempi.
taisi jotain muutakin konkreettista olla, nyt en muista.

Minulla ei ole hajuakaan millaiseen käyttöön kamera tulee, kun en ole pahemmin kuvaillut. Aattelin kuitenkin kuvata enemmänkin kuin vaan etelänmatkoilla.
 

Särki

Jäsen
Mahottoman hyviä pelejä molemmat, Canon Digital Ixus 400 ja Olympus c-740 UZ, käyttötarkoitus ratkaisee valinnan.

Ixukseen pakattu pieneen tilaan paljon ominaisuuksia ja toimii "taskukamerana" aivan loistavasti. Jos haluat kantaa kameraa paidan taskussa ja räpsiä kuvia sieltä ja täältä, on valinta Ixus.

Jos taas olet enemmän "valokuvausmiehiä" ja haluat kuvata "taiteellisia" kuvia antaa Olympuksen 10xzoom paremmat mahdollisuudet. Tämä zoom on käsittämättömän pitkä (katso TM juttu paria nroa taaksepäin), vaatii mielellään jalustan että kuvista saa tarkkoja. Kookkaampi, ei sovellu yhtä hyvin räpsyttelyyn, mutta hyvä peli jokatapauksessa. Mahtava zoom!!!

Lisäksi akkujen ja muistikortin (laukku?) osto edessä, jotka nostavat hintaa hieman.

Itse ostin Canon A70 kameran kuukausi sitten ja parit häät on tullut kuvattua. Automaatti asenossa onnistun parhaimmat kuvat nappaamaan, mutta jos säädän asetuksia käsipelin on tulos ollut hieman heikompi, harjoittelua vaatii. Hyvä peli kaikenkaikkiaan.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Pitkään pohdittuani eilen vihdoin viimein menin ja ostin Canonin Ixus 400 digikameran. Hintaa sillä oli 256 Megan San disk muistipalikan kanssa 654 eur. Lisäksi siihen tuli hankittua metallinen kantohihna (saa kaulaan roikkumaan). Hintaa sillä oli aika paljon, 25 eur (tosin sain sen 20 eur).

Hirveän paljoa en ole sitä ehtinyt vielä käyttää, joten en voi alkaa kehumaan/haukkumaan sen ominaisuuksia. Sen voin kuitenkin sanoa, että mikäli digikameraa on hankkimassa, kannattaa harkita tätä Ixus 400.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös