Dieetti - masokismia vai mässäilyä?

  • 11 021
  • 69

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tämä ketju koskee vain ruokavaliota eikä tähän pidä tuoman liikunta/treenisuosituksia vaan pelkästään ruokavalioasioita. Erotettakoon tämä ketju siitä Beach Project -ketjusta sillä, että tässä voi esittää omia kokemusiaan myös pelkästään yleisterveyttä koskevilla viesteillä tyyliin närästys/diabetes. Tämä ei siis koske pelkästään läskimäärän pienennystä.

Oma motiivini on: Alkaa tuo yxpäkki olla jo sen verran iso ja Samarinia kuluu 5 pussia päivässä - päätin alkaa dieetille. Paino on noussut reilun vuoden aikana 15 kiloa, tosin tuota painonnousua edelsi armeija laihduttavine kuukausineen. Oma periaatteeni dieetille on kalorimäärän pudottaminen mahdollisimman pieneksi. Liikuntaa ei dieettiini sisälly sen enempää kuin normaalistikaan.

Kalorimäärän minimointi on oikeastaan sama asia kuin paasto. Pudotin pari vuotta sitten kolmessa viikossa 15 % painostani jättämällä rasvan kokonaan pois. Ruokamäärät olivat todella pieniä. Pää meinasi räjähtää, olin hermostunut ja kalpea. Parisuhde kärsi. Siinä vaan kävi niin että aineenvaihduntakin lopetti toiminnan. Kun kuuri loppui, tulivat kilot takaisin, nopeasti. Tosin tuli mielenterveyskin.

Onko joku kokeillut esim. Atkinsin dieettiä? Tämä dieettihän sallii riettaan mässäilyn kunhan jättää hiilihydraatit pois. Mehupaasto? Kaalipaasto? Vissydieetti? Omia kokemuksia, kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Uleåborgir kirjoitti:
Onko joku kokeillut esim. Atkinsin dieettiä? Tämä dieettihän sallii riettaan mässäilyn kunhan jättää hiilihydraatit pois. Mehupaasto? Kaalipaasto? Vissydieetti? Omia kokemuksia, kiitos.

Itse olen atkinsin dieetillä kolmatta viikkoa. Jos aiot kokeilla atkinsin dieettiä, suosittelen että luet ajatuksen kanssa jonkin asiaa käsittelevän kirjan. Esim Tri Atkinsin uusin dieetti on hyvä kirja. Ja http://karpit.net/ on hyvä paikka mistä saa lisätietoa. http://karpit.net/forum/ on todella hyvä paikka keskustella ja kysyä tyhmiä kysymyksiä atkinsista. Suosittelen.

Kaali ja ynnä muut paastot kannattaa unohtaa suoraan. Ne poistavat vain nestettä, ei muuta.

Onnea laihduttamiseen.

- tinke-80
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tinke-80 kirjoitti:
Itse olen atkinsin dieetillä 3 viikkoa.
Onnea laihduttamiseen.

- tinke-80

Joko olet ollut dieetillä vai onko ensimmäiset päivät/tunnit vasta takana. Kertoilehan tuntemuksistasi.

Tuo Atkinsin dieetti kyllä kuulostaa houkuttelevalta koska se sallii rasvan käytön...

Sanoit että nämä kaalipaastot yms. poistavat vain nestettä. Tämä ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Itsellä ainakin läskit aikoinaan katosivat (kaksoisleuka ja vyötärö) mutta tulivat ne kyllä takaisinkin kun aineenvaihdunta joutui säästöliekille.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Uleåborgir kirjoitti:
Joko olet ollut dieetillä vai onko ensimmäiset päivät/tunnit vasta takana. Kertoilehan tuntemuksistasi.

Tuo Atkinsin dieetti kyllä kuulostaa houkuttelevalta koska se sallii rasvan käytön...

Sanoit että nämä kaalipaastot yms. poistavat vain nestettä. Tämä ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Itsellä ainakin läskit aikoinaan katosivat (kaksoisleuka ja vyötärö) mutta tulivat ne kyllä takaisinkin kun aineenvaihdunta joutui säästöliekille.

Tuli typo. Olen kolmatta viikkoa atkinsin dieetillä. 7 kiloa on lähtenyt, mutta suurinhan osa tästä on nestettä. Aluksi kun ketoosi alkoi tuli ainakin minulle kauhea hiilarien kaipuu. Ja tietenkin suuhun tuli sellainen outo maku. Mutta olo kaikenkaikkiaan on ollut hyvä. Ei mitään valittamista. Tässä Atkinsin dieetissä on se hyvä puoli ettei tarvitse laskea kaloreita vaan vain katsoo kuinka paljon hiilareita syö. Mutta suosittelen että jos aiot kokeilla tätä dieettiä lukisit jonkin asiaa käsittelevän kirjan.

- tinke-80
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tinke-80 kirjoitti:
Olen kolmatta viikkoa atkinsin dieetillä. Aluksi kun ketoosi alkoi tuli ainakin minulle kauhea hiilarien kaipuu. Ja tietenkin suuhun tuli sellainen outo maku. Mutta suosittelen että jos aiot kokeilla tätä dieettiä lukisit jonkin asiaa käsittelevän kirjan.

- tinke-80

Alright, mutta mitä tarkoittaa ketoosi? Jonkinlainen puutostila? Seinille hyppimistä, koiralle ärjymistä?
 
Perustuuko Atkinsin dieetti siihen, että elimistö pilkkoo soluille(?) energian hiilihydraattien sijasta ihmisen (?)rasvasta?

Eli normaalisti se ottaisi hiilihydraateista mutta kun niitä ei ole niin käyttää ikäänkuin vararavintona tuota mitälierasvaa?

Ei sillä että itse tarvitsin laihdutusta, lähinnä mielenkiinnon vuoksi kyselen...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tinke-80 kirjoitti:

OK. Ketoosi näyttäisi olevan ponnistusten arvoinen tila.

P.S Luulin ennen että aivot tarvitsevat nimenomaan rasvamolekyylejä toimiakseen kunnolla. Näin ei siis Wikipedian artikkelin mukaan ole.

Kaikkea sitä oppii kun 27-vuotiaaksi elää...
 
Viimeksi muokattu:

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös tämä Atkinsin dieetti ole aika pitkälle sama kuin Zone dieetit, eli hiilarit pois, ja protskuja ja rasvaa enemmän? Aika kaksipiippuista juttua tuosta dieetistä on liikkeellä, jotkut väittävät sen mullistavan nykyisen ruokaympyrän, tai siis palauttavan sen "normaaliksi", sillä viljely ja nopeiden hiilareiden helppo saatavuus ovat vasta olleet silmän räpäyksen ihmisten historiassa, eikä kroppa ole moiseen tottunut -> läskiä tulee. Toisaalla väitetään, että kyseiselle väittämälle ei ole tarpeeksi vakavasti otettavaa tieteellistä näyttöä, ja eräs tutkimus tyrmäsi koko dieetin voimakkain äänen painoin (tästähän oli lehdistössä iso juttu, oliko se n. vuosi sitten?).

Oli miten oli, itselläni laihdutus alkaa silloin kun housut alkavat käydä epämukaviksi vyötärön kohdalta, ja lääkkeenä on yleensä liikunnan lisäys. Koska tässä ketjussa keskitytään ruokavalioon, niin itse vedän jostain Atkinsin ja "perinteisen" rasvat pois välimaastosta. En kuitenkaan ole turhan tarkka näissä, vaan enemmän panostan tosiaan liikuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Käsittääksen Atkinsin dietissä on olennainen juttu ruokahalun menettäminen, ainakin katsottuani yhden dokumentin tälläinen ajatus minulle jäi. Elikkä yksinkertaisesti noudattamalla tätä diettiä ruokahalusi vähenee ja laihdut. Tätä ei tosin todistettu, mutta useat asiantuntijat olivat sitä mieltä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en luota mihinkään lyhytaikaisiin rypistyksiin, vaan uskon mielummin ruokailutapojen ja asenteen muutokseen pitkällä aikavälillä. Atkinsin dieetti on ihan ok perusajatukseltaan, mutta sovellettuna toimii suurimmalla osaa ihmisiä paremmin, tai no, ainakin omalla kohdallani. Eli nopeat hiilarit (vaaleat viljatuotteet, sokeri, peruna) vähiin, päivällä ruisleipää, täysjyvätuotteita, lihaa, salaatteja, kasviksia jne., illalla pääasiassa proteeiinipitoista mättöä ja vähähiilihydraattisia lisäkkeitä. Rasvoja en sen kummemmin välttele, mutta pyrin valitsemaan terveellisempää rasvaa sisältävän tuotteen, jos vaihtoehtoja on. Lisäksi pyrin syömään mahdollisimman usein pieniä määriä pitkin päivää. Oikeastaan ainoat lähestulkoon pannassa olevat tuotteet omalla kohdallani ovat vaalean viljan ja rasvan yhdistelmät, varsinkin makeat sellaiset.

Tämä homma toimii ainakin minulla, koska pidän syömisestä, ja tällä tavoin saan syödä lähes niin paljon kuin haluan. Lisäksi homma toimii salitreenin ja muunkin liikunnan kannalta hyvin. Toki sallin itselleni poikkeuksia esim. juhlatilaisuuksissa tai vierailuilla, joissa koen loukkaavani isäntäväkeä, ellen ota pullaa tms. Joskus kiireessä vedän tarkoituksella jotain vaalean leivän höttöä kaupasta, jos en ole ehtinyt syödä kunnolla ja sählyvuoro painaa päälle. Loppupelissä ihmisen kroppa toimii melko konemaisesti ja perusperiaatteet hallitessaan voi omaan kehoon vaikuttaa melko vaivattomasti, ainakin jos vaa'an viisari on lähtökohtaisesti vielä suht normaaleissa lukemissa.
 

Teini-idoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sv veinikretski kirjoitti:
Käsittääksen Atkinsin dietissä on olennainen juttu ruokahalun menettäminen, ainakin katsottuani yhden dokumentin tälläinen ajatus minulle jäi. Elikkä yksinkertaisesti noudattamalla tätä diettiä ruokahalusi vähenee ja laihdut. Tätä ei tosin todistettu, mutta useat asiantuntijat olivat sitä mieltä.

Katottiin varmaan sama dokkari. Mullakin nimittäin jäi muistikuvaksi dieetistä ruokahalun väheneminen. Eli jotkut laihtuivat Atkinsin dieetillä, koska yksinkertaisesti söivät vähemmän kuin ennen. Liha vie paremmin näläntunteen kuin vaikkapa pasta.
 

hsk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leeds United,Schalke 04,Kassel Huskies,TPS
Ruokavalio

uusiksi,niin kyllä kilot lähtee ! Itse en oo ikinä ollut mikään kulinaristi,joten
miulle ruokatapojen muuttaminen oli siinä mielessä helppoa.Sokeri ja rasvat
pois ! Kevytruokaa pöytään ja lautasen reunalle tomaattia ja porkkanaa.
Täysrukista voileipää ja päälle kevytjuustoa ja juomaksi tuoremehua tai vettä.
Kalaa,kanaa ja miksei joskus lihaakin,kun unohtaa kastikkeen.Kalkkunaleike toimii täysin makkaran korvikkeena leivän päällä.Turhat välipalat päivällä oppii
myös äkkiä unohtamaan ! Jokapäiväinen liikunta tietysti myös pitää mielen virkeänä.Itse pelaan sählyä kolmesti viikossa ja poljen kuntopyörällä puolisen tuntia päivässä.Oluen lipittämistä on pitänyt myös rajoittaa.Tällä kombinaatiolla tipahti 20 kiloa. Nyt painan 105kg...100kg ehkä jonain päivänä,mutta enpä siitä ota stressiä,sillä nyt on olo hyvä ja jaksaa kipittää
reikäpallonkin perässä !
 

M.K.M. 15

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames, Suomen maajoukkue, Pelicans
Olen ollut yhdellä, jos toisellakin dieetillä, mutta ainoa, mikä niistä tehosi, oli eräänlainen Atkins muunnelma. Hieman yli kolmessa kuukaudessa lähti hieman yli 20 kg (siitä huolimatta, etten pysty yleensä ohittamaan karkkihyllyn suklaalevyjä, jos rahaa on mukana ja lipsuin suunnileen kerran viikossa...). Enkä edes murhannut ketään... Ainoat ongelmat olivat dieetin hintavuus ja kaikki makea. Parin ensimmäisen viikon aikana joka ainoa karkki-, limsa- ja leivos/kakkumainos tuntuivat hyppivän silmille, mutta se helpotti kuitenkin varsin pian ja sen jälkeen ällötti katsoa, kun veli söi sämpylää tai perunaa tai jotain muuta hiilaripitoista. Ei kuitenkaan kannata yrittääkkään, jos on riippuvainen vesimeloonista, tai keitetyt porkkanat ovat henki ja elämä. Omeniakin saa syödä vain sen ainoan, joka pitää lääkärin loitolla.

Syy, miksi Atkinssin dieettiä on parjattu, ovat lääketehtaat ja Painonvartijat. Painonvartijat rahastaa tuputtamalla ihmisille vadillisen kasviksia päivässä, vähät siitä, että elimistö tarvitsee suolaa, rasvaa ja lihaa välttämättä. Lääketehtaat taas rahastavat pillereillä, jauheilla ja mössöillä, jotka laihduttavat ainoastaan lompakkoa. Lisäksi meijeriteollisuus säästää pitkän pennin, kun pienemmästä määrästä rasvaa saadaan tehtyä enemmän erillaisia levitteitä, joita voidaan sitten myydä tuplahintaan. Mitään näyttöähän ei ole siitä, että kevyttuotteet tosiaan vaikuttaisivat. Pohjoi-Karjala -projektissa muistettiin kyllä mainita se, että kevytmössöjä syöneillä ihmisillä esiintyi vähemmän sydän- ja verisuonitauteja, kuin aiemmin. Se mitä ei muistettu kertoa, oli että samoin kävi myös niille, jotka söivät normaalisti voita ja joivat punaista maitoa. Tutkimuksen tulos oli siis kutakuinkin plus-miinus nolla. No, mene tiedä, ehkä jossain tutkimuksessa hamassa tulevaisuudessa voidaan jotenkin todistaa, että kevyttuotteet, joissa on seassa koveteaineita, lisäaineita, säilöntäaineita, vettä ja muuta, mitä en halua edes tietää, ovat todella terveellisempiä...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Näläntunnettahan tunnetusti laimentaa nautittu massa, ei energiasisältö. Helpoin dieetti on siis syödä runsaasti ruokaa, jonka energiasisältö on alhainen.

Dieetti itsessään harvemmin on kestävä ratkaisu, koska dieetin jälkeen kilot palaavat takaisin helposti. Sen takia liikunnan lisääminen eritoten hyötyliikunnan osalta on paljon pitkäjänteisempää.

Atkinsin dieetti nyt on mitä on, jos sillä tuloksia saa, niin hyvä niin, mutta tarkasteluajaksi ei kannata asettaa dieettiä seuraavia viikkoja vaan vuosia.
_Oikeat lääkärit_ ovat kantansa dieetistä ilmaisseet useamminkin ja etenkin Atkinsin kohdalla on oikeasti ongelmiakin terveyden kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Menossa on nyt 8. viikko painonpudotuksessa. Olen vähentänyt ns. turhat syömiset lähes minimiin. En syö enempää kuin kulutan. Iltasyömiset olen jättänyt suosiolla pois pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Sokerisia limppareita en ole juonut lainkaan enää. Karkkia en muutenkaan syö, eli se ei ole tuottanut ongelmia. Kaljaa aion ottaa huomenna, mutta kohtuudella. Ainut pelko on lähinnä helposti tuleva kännitila varsin raittiin jakson jälkeen.

Katson tarkasti kaupassa ruokatavaran koostumuksen. Äkkiä nekin oppii. Sokerilla makeutetut tuotteet kierrän kaukaa. En laita rasvaa leivän päälle. Leikkeleeksi sopii mainiosti jokin naudasta värkätty matalarasvainen/kalorinen leike. Lämpimän ruoan syön joka päivä. Tänäänkin vedin lautasellisen ranskalaisia ja kanasuikaleita. Aamuisin syön aina kun vaan mahdollista. Jos päivällä iskee nälkä, niin syön tuorekurkkua tai vedän litran vettä tms. johan nälkä lähtee. Kusella tietysti saa hyppiä koko ajan. Vieroitusoireet ovat jääneet varsin vähäisiksi, kuten 2,5 vuotta sitten lopetettuani tupakan polton. Tällä menetelmällä on lähtenyt noin 16-17kg ja lisää tulee lähtemään. Pieni pelko on persiissä, että lähteekö paino liian nopeasti? Onko tiedossa jotain vaaroja. Elimistö polttaa läskiä vain rajallisen määrän. Seuraavaksi se ottaa energian lihaksista. Nyt olen kyllä hillinnyt pudotusta vähän. Tahti on 1kg/vko.

Katsotaan uudestaan parin kk:n päästä tässä ketjussa, miten on käynyt. Onko kaikki tullut takaisin, vai onko Jukan takahiukset kutistunut entisestään. Olo on ainakin parempi kuin moniin vuosiin!!!
 

juudas

Jäsen
"Oma periaatteeni dieetille on kalorimäärän pudottaminen mahdollisimman pieneksi. Liikuntaa ei dieettiini sisälly sen enempää kuin normaalistikaan."

Liian pieni kalorimäärä ei ole hyvä asia, koska silloin menetät reilusti myös lihaksia. Sitä et halua. Kuka tahansa voi laihduttaa ns. kukkakepiksi. Haastavaa on laihduttaa pitämällä lihaksista kiinni.

Kalorimäärä pitää asettaa haarukkaan, jossa paino putoaa pitkällä aikavälillä maltillisesti. N. 500g / vko. Kun tähän yhdistää liikunnan ja hyviä rasvoja sekä proteiinia sisältävän ruokavalion, voi säilyttää lihaksia mahdollisimman hyvin.

"Pudotin pari vuotta sitten kolmessa viikossa 15 % painostani jättämällä rasvan kokonaan pois."

Ihminen tarvitsee rasvaa. Jos olisin nyt dieetillä, ottaisin rasvaa kalaöljykapseleista ja lisäksi juomalla vaikka 1-2rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä päivässä.

"Ruokamäärät olivat todella pieniä. Pää meinasi räjähtää, olin hermostunut ja kalpea. Parisuhde kärsi. Siinä vaan kävi niin että aineenvaihduntakin lopetti toiminnan. Kun kuuri loppui, tulivat kilot takaisin, nopeasti. Tosin tuli mielenterveyskin."

Älä vedä kaloreita liian alas. Dieetin alussa monen kilon katoaminen ei ole "laihtumista läskeistä". Keho vain ikäänkuin tyhjenee kuin auton tankki.

Laske kalorimäärä, jolla paino putoaa maltillisesti. Pidä siitä kiinni. Syö runsaasti proteiinia ja hyviä rasvoja. Älä lähde mihinkään hömpötykseen, jossa kasvikset ja raikas tuoreus jää pois lautaselta.

www.pakkotoisto.com sivustoa selaamaan. Turha sitä pyörää on yrittää täällä keksiä parissa otsikossa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
juudas kirjoitti:
Liian pieni kalorimäärä ei ole hyvä asia, koska silloin menetät reilusti myös lihaksia. Sitä et halua. Kuka tahansa voi laihduttaa ns. kukkakepiksi. Haastavaa on laihduttaa pitämällä lihaksista kiinni.

Kalorimäärä pitää asettaa haarukkaan, jossa paino putoaa pitkällä aikavälillä maltillisesti. N. 500g / vko. Kun tähän yhdistää liikunnan ja hyviä rasvoja sekä proteiinia sisältävän ruokavalion, voi säilyttää lihaksia mahdollisimman hyvin.

Ihminen tarvitsee rasvaa. Jos olisin nyt dieetillä, ottaisin rasvaa kalaöljykapseleista ja lisäksi juomalla vaikka 1-2rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä päivässä.

Älä vedä kaloreita liian alas. Dieetin alussa monen kilon katoaminen ei ole "laihtumista läskeistä". Keho vain ikäänkuin tyhjenee kuin auton tankki.

Laske kalorimäärä, jolla paino putoaa maltillisesti. Pidä siitä kiinni. Syö runsaasti proteiinia ja hyviä rasvoja. Älä lähde mihinkään hömpötykseen, jossa kasvikset ja raikas tuoreus jää pois lautaselta.

www.pakkotoisto.com sivustoa selaamaan. Turha sitä pyörää on yrittää täällä keksiä parissa otsikossa.

En ole tällä kertaa liikenteessä kaikki rasva pois -asenteella, koska viimekertainen oli niin helvetillinen kokemus. Kun olin sillä superpaastolla, en käyttänyt lainkaan maitoa tai sokeria, en yhtään. Ainoa rasva mitä elimistöön tuolloin tuli, oli kahvista peräisin. Rasvan kulutus oli jotain 10 g/viikko. Ja tämä on totta. Vittu että meinasi järki lähteä. Söin päivässä 1 dl riisiä tai makaronia ja kun nälkä kurni niin vedin tyhjään vatsaan tulisia jalopenoja. Arvaa tuntuiko hyvältä? Suu oli tulessa eikä tehnyt mieli enää mitään suuhun laittaa, paitsi vettä. Paskantuotanto pysähtyi. Oli suuri virhe jättää myös kuidut ja proteiini pois. Tällä kertaa muistan pistellä protskujakin.

Nyt olen dieettini kanssa kasvisstrategialla. Parsaa, kukkakaalia, naurista, jonkin verran ruisleipää ja ohuesti Beceliä päälle, paprikaa ja pahimpaan tuskaan muutama Gotler-yms.-siivu. Vähäkalorista Valion mansikkasoppaa ja rasvatonta piimää. Ei mitään pullaa tai vastaavaa. Kun tuska on suuri, syötän koiralle (joka on liian laiha) voita ja kermaa. Saan siitä jotakin ihme kiksejä. Tupakalla tulee juostua päntiönään.

Jo nyt huomaa muutoksia vaikka dieettiä on takana vasta kolmisen päivää. Mieli on virkeämpi ja mikä tärkeintä, ei närästä lainkaan. Ennen dieettiä meni Samarinia noin 5 pussia päivässä. Ei tulisi mieleenkään palata siihen ruokavalioon, hyi saatana. Joka helvetin päivä jotain pikaruokaa tai sitten himassa kokattuja luomuksia joista ei voita/kermaa puuttunut, kyytipoikana keppana.

Yksi haittapuoli tässä kasvispitoisessa ruokavaliossa on runsas kaasuntuotto. Pakko pitää parvekkeen ovea auki että muija pystyy nukkumaan.

Niin ja kiitti asiallisesta kirjoituksesta!
 

juudas

Jäsen
"Nyt olen dieettini kanssa kasvisstrategialla. Parsaa, kukkakaalia, naurista, jonkin verran ruisleipää ja ohuesti Beceliä päälle, paprikaa ja pahimpaan tuskaan muutama Gotler-yms.-siivu. Vähäkalorista Valion mansikkasoppaa ja rasvatonta piimää."

Ei ole kuule ihme, jos näillä kokeiluillasi tuhoat kehoasi ja mieltäsi. Missä proteiinit, missä rasvat? Esim. fineli.fi on hyvä sivu tutustua siihen, mitä kukin ruoka-aines pitää sisällään. Hyvistä rasvoista ja niiden merkityksestä löytyy varmasti juttua vaikka googlettamalla.

Edit. proteiinin osuus on korkea esimerkinomaisesti rahkassa, raejuustossa, tonnikalassa ja soijatuotteissa. Muutama kalaöljykapseli ja muutama ruokalusikallinen vaikka mainittua kylmäpuristettua rypsiöljyä (voi käyttää myös vaikka ruoanlaitossa muiden rasvojen sijaan) ovat auttava lähtökohta hyville rasvoille eli Omega 3 ja Omega 6 tulee noista.
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
M.K.M. 15 kirjoitti:
Olen ollut yhdellä, jos toisellakin dieetillä, mutta ainoa, mikä niistä tehosi, oli eräänlainen Atkins muunnelma. Hieman yli kolmessa kuukaudessa lähti hieman yli 20 kg

Jaa, lienet hivoitellut jonkinlaista painon pudottamisen maailmanennätystä?

Atkinsin dieetistä täytyy ainakin mainita, että ihmisen ruuansulatuskanavat kaipaavat varsin runsaasti kuituja päivittäin. Vähäkuituisen ruokavalion aiheuttamat vauriot näkyvät usein vasta pitkällä aikavälillä. Kuituja on valitettavasti parhaiten saatavissa lähinnä hiilihydraattipitoisista ruuista. Pitempiaikainen vähähiilihydraattinen ruokavalio saattaa mm. edesauttaa erilaisten kasvainten kehittymistä, ja ainakin vatsasyöpä on yksi tappavimmista syöpälajeista - eikä peräsuolisyöpäkään varsinaisesti houkuttele...
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
varjo kirjoitti:
Atkinsin dieetti nyt on mitä on, jos sillä tuloksia saa, niin hyvä niin, mutta tarkasteluajaksi ei kannata asettaa dieettiä seuraavia viikkoja vaan vuosia.
_Oikeat lääkärit_ ovat kantansa dieetistä ilmaisseet useamminkin ja etenkin Atkinsin kohdalla on oikeasti ongelmiakin terveyden kanssa.
Eivätkö esimerkiksi. Ron Rosedale, Robert C. Atkins, Mary.S Enig, Walter C. Willet ole oikeita lääkäreitä? Mitä terveysoireita ilmenee atkinsin kuurilla? Nimim. yli vuosi atkinsilla Esim. Willetin 20 vuotta kestäneessä tutkimuksessa, johon osallistui n.80 000 naista, osoitti, että hiilihydraatin korvaaminen eläinrasvalla ehkäisee kuolleisuutta (tottakai kuolleisuus on aina sata, but you know what I mean). Tuolla on sitten juttu arvostetusta ACJN-lääkäri lehdestä (American Clinical Journal of Medicine), jossa on analysoitu 60:n tutkimuksen vaikutukset kolesteroli arvoihin, näissä tutkimuksissa ainoat muuttujat ovat siis olleet rasva/hiilihydraatti määrät: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/5/1146 Tuolla kaaviokuva 4 näyttää sen tilanteen http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/5/1146/F4 . Vastaavasti näissä 50-70 luvun tutkimuksissa ei osattu eritellä transrasvahappoja tyydyttyneistä, mikä tuotti karmean luokan virheen. Tästä virheestä, joka johti eläinrasvojen teilaamiseen kärsitään edelleen, esim. diabetes ja sydäntaudit esimerkkeinä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
retro kirjoitti:
Eivätkö esimerkiksi. Ron Rosedale, Robert C. Atkins, Mary.S Enig, Walter C. Willet ole oikeita lääkäreitä? Mitä terveysoireita ilmenee atkinsin kuurilla? Nimim. yli vuosi atkinsilla

Atkinsin tieteelliset ansiot ovat täysin olemattomat (toki hän, kuten moni muukin humpuukilääkäri, on MD, mutta se ei kerro mitään hänen tieteellisestä osaamisestaan) ja Atkinsin dieetin vaikutuksia ei ole kyetty todistamaan pitkäkestoisissa tutkimuksissa.

Rasvadieetissä on aina omat ongelmansa, jotka on niin monta kertaa tuotu esille mm. Suomen Lihavuustutkijat Ry:n puolelta, ettei näitten asioitten toistaminen ole järkevää.

Atkinsin dieetin suurin ongelma on siinä, että seurantaväli yleensä jätetään lyhyeksi ja ei huomata miten vuosien aikaskaalassa dieetti onkin ollut aikalailla hyödytön.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
varjo kirjoitti:
Atkinsin tieteelliset ansiot ovat täysin olemattomat (toki hän, kuten moni muukin humpuukilääkäri, on MD, mutta se ei kerro mitään hänen tieteellisestä osaamisestaan) ja Atkinsin dieetin vaikutuksia ei ole kyetty todistamaan pitkäkestoisissa tutkimuksissa.

Atkinsin dieetin suurin ongelma on siinä, että seurantaväli yleensä jätetään lyhyeksi ja ei huomata miten vuosien aikaskaalassa dieetti onkin ollut aikalailla hyödytön.
No entäs nuo muut sitten? Esim Willet, joka on erään Amerikan arvostetuimman yliopiston, Harvardin, ravitsemuspuolen johtaja? Amerikassa muuten yliopistot tekevät "hieman" eritasoista tutkimusta, kuin täällä Suomessa.

Kerrotko nyt, sitten mistä ruokavalioista on pitkän aikavälin tutkimuksia? Tästä nykyisestä suosituksesta? Diabetes jyllää? Hieno ruokavalio siis? Nyt odotellaan vaan sitten tuon viisivuotisen (tarpeeksi pitkä aika?) Pensylvania tutkimuksen valmistumista. Ainakin ensimmäisessä vuosikatsauksessa Atkins ryhmä näyttää verrokkiryhmäänsä paremmalta. Milloinkohan ihmiset ymmärtävät, että nämä nykyiset ravitsemussuositukset ovat vailla mitään tieteellistä pohjaa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
retro kirjoitti:
No entäs nuo muut sitten? Esim Willet, joka on erään Amerikan arvostetuimman yliopiston, Harvardin, ravitsemuspuolen johtaja? Amerikassa muuten yliopistot tekevät "hieman" eritasoista tutkimusta, kuin täällä Suomessa.

Niin ja sitten kansasta 65% on ylipainoisia...Ottamatta kantaa itse Willettiin, niin Amerikassa ei tehdä yhtään sen kovatasoisempaa lihavuustutkimusta kuin Suomessakaan.

Willett näyttää tosissaan olevan jonkinlainen pomo Harvardissa, mutta merkittävää onkin erottaa mitä hän sanoo ja mitä nämä tarkoittavat oikeasti.
Vaikuttaa siltä, että perinteiseen tyyliin erinäisten huuhaadiettien kannattajat ovat vetäneet pienestä huomiosta johtopäätöksensä.

Alkuperäisen artikkelin voi lukea pdf:nä osoitteesta
http://sackheads.org/~bnaylor/food_pyramid.pdf
Ja lisäksi google scholarilla artikkeli taitaa löytyä useammallakin tavalla.

Atkinsin dieettiä artikkeli ei tue, itseasiassa ehdotus paremmaksi ruokapyramidiksi sisältäisi selvästi myös hiilihydraatteja.
Myös toteamuksen
"The revised pyramid recommends minimizing the consumption of red meat, butter, refined grains (including white bread, white rice and white pasta), potatoes and sugar"

Voi miettiä monelta kantilta.


Kerrotko nyt, sitten mistä ruokavalioista on pitkän aikavälin tutkimuksia? Tästä nykyisestä suosituksesta? Diabetes jyllää? Hieno ruokavalio siis?

Diabeteksen lisääntymisen syy ei ole ruokavaliosuositukset vaan se mitä ihmiset syövät. Liikalihavuus on suuri syy diabeteksen kasvulle ja sitä liikalihavuuden syyt eivät käytännössä koskaan ole ruokasuosituksissa, vaan siinä mitä ihmiset sitten oikeasti syövät.
Nykyisiä ruokailusuosituksia on tutkittu vuosia tieteellisesti ja peer-review-menettelyitten kautta, joitten kautta on myös tehty muutoksia.

Nyt odotellaan vaan sitten tuon viisivuotisen (tarpeeksi pitkä aika?) Pensylvania tutkimuksen valmistumista. Ainakin ensimmäisessä vuosikatsauksessa Atkins ryhmä näyttää verrokkiryhmäänsä paremmalta. Milloinkohan ihmiset ymmärtävät, että nämä nykyiset ravitsemussuositukset ovat vailla mitään tieteellistä pohjaa?

Niin, mihinköhän tutkimukseen viittaat?
Jos haluat esittää, että oikeasti ymmärtäisit tieteestä mitään, niin kenties kannattaisi opetella oikea viittaustapa?
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
varjo kirjoitti:
Niin ja sitten kansasta 65% on ylipainoisia...Ottamatta kantaa itse Willettiin, niin Amerikassa ei tehdä yhtään sen kovatasoisempaa lihavuustutkimusta kuin Suomessakaan.

En ottanut kantaa tehdäänkö Amerikassa parempitasoista tutkimusta kuin täällä Suomessa, vaan siihen, että yliopistot Amerikassa tekevät parempaa ravitsemustutkimusta kuin yliopistot Suomessa (Tämä on Suomessa vielä lapsen kengissä). Tämän halusin sanoa siksi, että Harvardin yliopistostatus ei välttämättä vakuuta kaikkia, mutta myönnetään, ilmaisin asian huonosti.

varjo kirjoitti:
Willett näyttää tosissaan olevan jonkinlainen pomo Harvardissa, mutta merkittävää onkin erottaa mitä hän sanoo ja mitä nämä tarkoittavat oikeasti.
Vaikuttaa siltä, että perinteiseen tyyliin erinäisten huuhaadiettien kannattajat ovat vetäneet pienestä huomiosta johtopäätöksensä.

Alkuperäisen artikkelin voi lukea pdf:nä osoitteesta
http://sackheads.org/~bnaylor/food_pyramid.pdf
Ja lisäksi google scholarilla artikkeli taitaa löytyä useammallakin tavalla.

Atkinsin dieettiä artikkeli ei tue, itseasiassa ehdotus paremmaksi ruokapyramidiksi sisältäisi selvästi myös hiilihydraatteja.
Itse asiassa Walterin löydökset eivät mielestäni tukeneet tuonkaltaista pyramidia. Mutta mielestäni tuo Walterin suosittelema pyramidi olisi väestötasolla lähellä optimia, jos olisi saatavilla hapanjuuri menetelmällä valmistettua leipää. Itsekin ruisleipää (hapanjuuri) söisin, jos se itselleni sopisi, mutta kun ei sovi, niin parempi olla ilman. Tuolla sitten nopeiden hiilihydraattien vaikutuksia. http://www.ajcn.org/cgi/content/abs...3aa8226365df743799ef7813&keytype2=tf_ipsecsha

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/extract/331/7511/281 Tuolta löytyy juttua, kuinka eniten referoitu low-fat tutkimus on feikki. Kyseinen henkilö "teki" v.92 tutkimuksen, jonka mukaan oli kuulemma kokeellisesti todettu että runsaskuituinen ja vähärasvainen ruokavalio puolitti mm. sydäntaudit ja syövän. Ja kuinka ollakaan, juttu tuli heti klassikoksi, sitä siteerattiin pian sadoissa lehdissä. Eikä siinä ole kuin yksi pikkupikku vika: kyseinen tutkimus on osoittautunut väärennökseksi. Mutta asiaan puututaan vasta 13 vuoden jälkeen. Ja siihen ylipäätään puututtiin vain siksi, että silloinen BMJ'n päätoimittaja epäili ja alkoi penkoa tapausta, mihin meni vuosia. Ja vasta tilastollisten analyysien virheiden ja datan takka analysointi vahvisti lopullisesti väärennöksen. Eli pitkän ja perhanallisen prosessin jälkeen. Epäilyjen takia saman tekijän töitä ole vuosiin enää hyväksytty BMJ'hin. Mutta muita seuraamuksia ei kyseinen "tutkija" ole saanut: väärennös elää jo omaa elämäänsä satojen muiden artikkelien lähdeviitteissä ja Ram B. Singh on maassaan tutkimusprofessori. Tuolla tapauksen jälkipuintia bmj:n sivulla, jos kiinnostaa. http://bmj.bmjjournals.com/cgi/eletters/331/7511/281

Anssi Mannisen mielipide ravitsemussuosituksista. http://www.keho.net/keho?&m=magazine&cat=6&id=972&part=read : "Ravitsemuspolitiikka ovat tunnetusti pohjautunut rasvojen demonisoitiin ja hiilihydraattien kritiikittömään ihannointiin. Toisin kuin näyttöön perustuva lääketiede, perinteiset ravitsemuspoliitikot eivät lieemmin tarvinneet kontrolloituja kliinisiä tutkimuksia suositustensa tueksi. ”Näytöksi” riitti se, että joku arvovaltainen asiantuntijataho päätti mikä oli hyvästä ja mikä pahasta. Tämä johti surullisen kuuluisaan ruokapyramidiin, jonka pohjalla seisoo mm. pullat ja ranskanleipä."

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-2-25.pdf Tuolta vastaavasti löytyy proteiinin vaikutuksesta munuaisiin: "we find no significant evidence for a detrimental effect of high protein intakes on kidney function in healthy persons after centuries of a high protein Western diet." Munuaisten poksahtamisella usein varoitellaan Atkins-tyyppisten diettien yhteydessä, vaikkei tämänkaltaisten diettien tulisikaan sisältää liikaa proteiinia.

Hiilihydraattipitoinen ruoka ja sappikivet: "Our findings suggest that a high intake of carbohydrate, glycaemic load, and glycaemic index increases the risk of symptomatic gall stone disease in men. These results add to the concern that low fat high carbohydrate diets may not be an optimal dietary recommendation." http://gut.bmjjournals.com/cgi/content/abstract/54/6/823


http://www.mercola.com/2002/aug/21/saturated_fat2.htm Tuolla Mary S Enigin mielipide tyydyttyneistä (toki suhtaudun kriittisesti näihin mutta on nämäkin huomioitava).


varjo kirjoitti:
Diabeteksen lisääntymisen syy ei ole ruokavaliosuositukset vaan se mitä ihmiset syövät. Liikalihavuus on suuri syy diabeteksen kasvulle ja sitä liikalihavuuden syyt eivät käytännössä koskaan ole ruokasuosituksissa, vaan siinä mitä ihmiset sitten oikeasti syövät.
Nykyisiä ruokailusuosituksia on tutkittu vuosia tieteellisesti ja peer-review-menettelyitten kautta, joitten kautta on myös tehty muutoksia.
Mielestäni ruokavaliosta kertoo kyllä jotain, mikäli sen noudattaminen on vaikeaa. En väitä että Atkinskaan on väestötasolle sen parempi, mutta jonkinlainen välimuoto näiden välille on löydyttävä. Itsekään en ole "atkinsilla", vaan ruokavalioni koostuu luonnollisista rasvoista (kookosöljy, oliiviöljy, kalanmaksaöljy, sianrasva, kala, riista, pähkinät) sekä runsaasta kasvis-ja hedelmämäärästä (lue yli kilo/päivässä) Noista tutkimuksista olisin kyllä kiinnostunut, mitkä tukevat nykyisiä suosituksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös