Chilin ystävät – poltosta nautintoa

  • 280 631
  • 985

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Mites noi sudden ja ultra deathit potkii? kellään kokemuksia?

Sudden deathia olen maistanut ja en kyllä tykännyt yhtään. Maku on paha ja poltetta ihan liikaa mun makuun. Jirin linjoilla olen minäkin. Pure Death ja Salsa de la Muerte ehdottomasti suosikit Blairin valikoimasta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Sudden deathia olen maistanut ja en kyllä tykännyt yhtään. Maku on paha ja poltetta ihan liikaa mun makuun. Jirin linjoilla olen minäkin. Pure Death ja Salsa de la Muerte ehdottomasti suosikit Blairin valikoimasta.

Tuo Pure on itsellekin osoittautunut selkeästi parhaaksi tuosta tuoteperheestä. Suddenissa maku on jotenkin pistävä, kuten kai olen aikaisemminkin kirjoitellut. Megalle on taas ollut vaikea keksiä mitään järkeviä käyttökohteita. Huvia ko. kastike nyt on sentään tuonut. Ukko (= isä) laitteli tuossa meillä käydessään iltapalaa ja koska chilimiehenä tuokin itseään pitää, niin ehdotin pizzan päälle tuota Mega Deathia. Heitteli siihen sitten aika reilusti tippoja, vaikka varoitin, että on melko tulista. Noh, näinpä ensimmäisen kerran elämässäni, että se mies heittää ruokaa roskiin..

Chilikaupan habanero-jauheen olen havainnut erittäin toimivaksi, joka suhteessa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Paras tuosta sarjasta mielestäni on Pure Death, joka sisältää vain Nagaa, Habaa, viinietikkaa ja suolaa.

Kyllä. Tänään testasin ja hitto kun on maukasta. Sopiva tulisuus ja chilin oma maku tulee mukavasti esille. Tuohon iski sellainen himo, että illalla pitää saada lisää. Nyt sitten mietintään mitähän purtavaa sitä tekisi. Grilli tulelle...?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mun mielestä ei kannata molempia Suddenia ja Megaa hommata. Ovat kuitenkin sen vahvuisia, että niistä ei syömällä tahdo eroon päästä. Tulisuuseroa ei oikeastaan huomaa soosien välillä. Sen verran, mitä noista on mielipiteitä tutuilta tullut, niin Megaa on pidetty paremman makuisena.

Jaa niin Ultrastahan tuosta alunperin kysyttiin. Sitä ei ole tullut koitettua. Semmoinen asia, mistä vois citymarketeille antaa palautetta, on Blairs'n kuivamausteet. Niitä toivoisin valikoimaan kastikkeiden lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Joo, oli pakko päästä,siis aivan pakko päästä tuosta mukahassuttelemaan.

Niin, tattis vaan linkistä, helpotti vähän. Poikkesin tutulle puutarhurillekin tuossa ja aika hyviä ohjeita tippus myös sieltä.

Kyllähän sen verran hyvin pitää saada homma hoidettua, että naapurin rouvakin on tyytyväinen, saatuaan kunnon palkoa kerrankin.

Sopiva tulisuus ja chilin oma maku tulee mukavasti esille.

Vaikka Naga onkin suht' tulista, niin siinä on sellainen hyvä puoli, että se on todella hedelmäisen makuinen. Jos esimerkiksi pelataan pelkällä hapsulla, niin sen pistävän tulisuuden alta ei maista usein muuta, mutta Nagan paprika on erittäin hyvän makuinen ja se tulisuus ei peitä sitä. Tulisuusaste taitaa vaan turhaan ajaa potentiaalisia käyttäjiä poispäin. Täytynee varmaan jossainviheessa vähän blandata tuota, että uskaltavat maistaa sitä, niin hyvää se on maultaan.

Ja kyllähän Van Halen taitaa olla jo aika rillailla... Maggaroita on jo mennyt, mutta ensiviikonloppuna taitaa olla jo aika tummentaa lihaa. Mistä muuten tietää, että se liha on sieltä keskeltäkin ruskeeta.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Vaikka Naga onkin suht' tulista, niin siinä on sellainen hyvä puoli, että se on todella hedelmäisen makuinen. Jos esimerkiksi pelataan pelkällä hapsulla, niin sen pistävän tulisuuden alta ei maista usein muuta, mutta Nagan paprika on erittäin hyvän makuinen ja se tulisuus ei peitä sitä.

Naga maistuu paljon raikkaammalle kuin habanerot (eikä nekään pahoja ole) mutta kyllä tuon nagan tulisuus on sitä luokkaa oikeasti, että habanerot on lasten ruohosipulia siihen verrattuna. Jostain täältä chilipäiden ääripäästä katsoen ne voi tuntua yhdeltä ja samalta, mutta kyllä pelkästä habanerostakin on saatu ravintola-annoksista (Pollo al Diablo Napolissa Tampereella tai Diablo Burger Gringos Locosissa Tampereella/Helsingissä) täysin tuhoutuneiden ihmisten kommentteja. Mutta maun suhteen olet kyllä viisailla jäljillä, naga on ihan samoilla linjoilla maukkuudessa rocoton ja aji cristalin kanssa, ollen näistä selvästi hedelmäisin.

Chilikauppa.fi taitaa myydä Fatalii's Gourmet Naga -säilykkeitä. Suosittelen varauksetta; likimain parasta leivänpäällistä, mitä on tullut ikinä testattua. Siinä on maukas ja tulinen chili käsittämättömän maukkaassa muodossa!
 
Niin, olihan se nähtävästi liian mukahauskasti kirjoitettu, mutta kunhan vaan kysyin kasvatusohjeita. Ikinä en ole mitään kasvattanut ja ajattelin kysästä neuvoja, että miten noita pitäisi kasvattaa.

Eli; missä vaiheessa noita chilejä tulisi siirrellä ja siirtää minkäkokoisiin astioihin? Minkälaisia lannotteita ne tarvii? Onko niiden kasvatuksessa otettava jotain huomioon, ettei niitä pilaisi ja että sato olisi hyvä?

Itse aloitin chilin kasvatuksen viime vuonna. Sain eräältä Tutulta kaverilta kaksi kpl taimia (Surinam Red ja Bih Jolokia), jotka laitoin kasvamaan isoihin altakasteluruukkuihin. Näin keväällä ruukut olivat aurinkoisen ikkunan edessä ja kesäkuussa laitoin ne ulos. Aluksi isoon ruukkuun siirron jälkeen kasvu oli muutaman viikon "kitukasvuista" tai paremminkin hidasta. Kaverini kertoi, että se kasvattaa juuristoa. Kun siirsin kasvit kesäkuussa ulos niin valo ja lämpö sai kasvuun vauhtia. Hirveä määrä tuli uusia haaroja ja loppukesästä olikin jo molemmat täynnä kukkia.

Loppukesästä öiden kylmettyä otin ruukut takaisin sisään. Satoa tuli Surinam Redistä kivasti -parikymmentä isoa punaista podia ja vielä tulisiakin. Bih Jolokiasta satoa kertyi vain kuusi pientä ja mautonta "paprikaa" - tulisuutta ei juuri lainkaan vaikka piti olla yksi maailman tulisimmista chileistä.

Nyt on taas kaksi uutta chiliä kasvamassa samoissa ruukuissa. Lajeina on Habanero Chucolate ja Aji Umba. Ei hajuakaan minkälaisista chileistä on kyse. Sain taas taimet valmiiksi kaverilta. Laitan alle linkin kaverini päiväkirjaan chilifoorumille missä hän kertoo aloittelijan kokemuksista chilin kasvatuksesta. Siinä on kokeiltu useita eri kasvatusmenetelmiä. Muutenkin tuolta Chilifoorumi.fi sivujen kasvatuspäiväkirjoista saa paljon tietoa muiden kasvattajien kokemuksista.

Aloittelijan chilikasvatus-kokemuksia
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niih, homma olis nyt siinä pisteessä, että alkaa oleen noilla jo jonkun verran korkeutta, mutta ei vielä mikään kriittinen piste siis. Mutta entä sitten?

En osaa mitään yleispätevää ohjetta antaa, mutta itse olen tehnyt niin, että idätän kasvit kertakäyttömukeissa. Sitten, kun korkeutta on muutama sentti, vaihdan isompaan ruukkuun, eli sellaiseen n. 10 senttiä korkeaan peruskukkaruukkuun. Tässä kasvi saa kasvaa pidemmän aikaa. Sitten, kun korkeutta alkaa olla huomattavasti enemmän, ja kasvin runko alkaa olla jo hivenen puumainen, vaihdan sen sellaiseen "ämpäriin", eli siis suomeksi sanottuna isoon kukkaruukkuun.

Pitääkö niinku ostaa vaan isompaa ja isompaa purkkia, ennenkuin kesä koittaa, vai kuinka kauan nuiden voi antaa kasvaa keskenään? Pitääkö siis ne erotella johonkin omaan rauhaan koska ja miten niitä pitäis niinku lannottaa. Luomu-juttuihin en lähde, eli kaikki tuotokset vedän viemäristä alas.

Olen törmännyt väitteeseen, jonka mukaan kasvit pitäisi erotella melko pian. Parhaiten minulla on kuitenkin menestynyt siemenistä kasvatettu indonesialainen rawit, jossa kaksi taimea olivat niin lähellä toisiaan, etten uskaltanut niitä erottaa toisistaan. Kun kasvi kasvoi isommaksi, rungot olivat käytännössä sulautuneet yhteen, jolloin kasvi näytti komealta kaksihaaraiselta puulta.

Lannoituksessa olen käyttänyt merileväuutetta. Yksi, mitä on kehuttu, on puutarhan kesä, mutta sitä en ole kokeillut.

Tällä hetkellä itselläni short yellow tabascossa on viisi palkoa ja inca red dropissa kaksi. Naga morich on varsin hyvän kokoinen, muttei vielä ole kukkinut. Rawit on varsin komea, muttei kuki. Nuo kaikki ovat viime keväänä istutettuja. Tänä keväänä istutetut bolivian rainbow sekä malagueta ovat vielä pieniä taimia. Bolivian rainbow pitää kohta vaihtaa kertakäyttömukista kukkaruukkuun.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sain synttärilahjaksi (pari kuukautta sitten...) CaJohn's Frostbiteä, 999-kastiketta sekä muita miedompia kastikkeita. 999 on itselleni aivan liian tulinen ja vieläpä vähän pahan makuinenkin kastike. Frostbiteä vielä voi käyttää jos osaa sopivasti sitä annostella.

Tähän mennessä parhaimman makuinen kastike on ollut Blair's Salsa De La Muerte joka on mielestäni parhaita ellei paras kastike. Mitäs muut JA:n chilipäät ovat mieltä? Mikä on ollut paras kastike mitä olette maistaneet?

-Tinke-80
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tähän mennessä parhaimman makuinen kastike on ollut Blair's Salsa De La Muerte joka on mielestäni parhaita ellei paras kastike. Mitäs muut JA:n chilipäät ovat mieltä? Mikä on ollut paras kastike mitä olette maistaneet?

Kyllä se on itsellänikin joko tuo Salsa de la Muerte tai sitten ripauksen tujakampi Pure Death. Vaikea päättää, kun ovat molemmat niin erinomaisia. Ja Blair's siis valmistajana myös tuon Pure Deathin kohdalla.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitäs muut JA:n chilipäät ovat mieltä? Mikä on ollut paras kastike mitä olette maistaneet?

-Tinke-80
Selkeä ykkönen ollut jo muutaman vuoden El Yacatecon Green Habanero Hot Sauce. Siinä kohtaavat kaikki, sopiva tulisuus, ja maku aivan jumalainen. Ei ole yksikään kastike päässyt lähellekään vielä.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kyllä se on itsellänikin joko tuo Salsa de la Muerte tai sitten ripauksen tujakampi Pure Death. Vaikea päättää, kun ovat molemmat niin erinomaisia. Ja Blair's siis valmistajana myös tuon Pure Deathin kohdalla.
Samoihin menee omakin mieltymys. Myös Dave's insanity saucet on hyviä. Pure Deathista ylöspäin maistuu nuo Blair'sin tökötit tosi teollisilta, polte on metallinen ja maku kaikkea muuta kuin chilimäisen hyvä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tähän mennessä parhaimman makuinen kastike on ollut Blair's Salsa De La Muerte joka on mielestäni parhaita ellei paras kastike. Mitäs muut JA:n chilipäät ovat mieltä? Mikä on ollut paras kastike mitä olette maistaneet?

Muerte on oikein hyvää. Pure Death on hankinnassa seuraavana. Maultaan Sweet death on oma suosikkini. Sitä voi työntää kalaan ja kasviksiin ja maussa on mukana kaikenlaisia etelän hetelmiä. Tulisuudeltaan se saisi olla kyllä pykälän tai pari vahvempaa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tein jauhelihakastiketta ja laitoin ensin teelusikallisen naga morich-säilykettä. Ei oikein tuntunut missään niin laitoin toisenkin teelusikallisen. Maistoin taas, eikä taaskaan oikein tuntunut missään. Söin sitten spagetin kanssa lautasellisen tätä kastiketta ja hetken päästä alkoi puskemaan naamasta hemmetisti hikeä. Erikoista oli että suussa ei tuntunut poltetta oikeastaan yhtään. Ei ole ennen näin tapahtunut mutta eräällä palstatutulla tätä tapahtuu erittäin usein tulista ruokaa syödessä... ja ainakin hän väittää ettei polttele kovinkaan pahasti vaikka hikeä pukkaa järjettömästi.

- Tinke-80
 

Jiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Stadi HC, Jatkoaika HC, Slavia Praha
eräällä palstatutulla tätä tapahtuu erittäin usein tulista ruokaa syödessä... ja ainakin hän väittää ettei polttele kovinkaan pahasti vaikka hikeä pukkaa järjettömästi.

Taidan olla tuo kyseinen palstatuttu, ja näin tosiaan nuo aidot chilit koen. Eli varsinainen polte ei ole mikään järkyttävä tuska, vaan enemmänkin sellainen kuumuus. Uutteiden kanssa tulee sitten jo sitä tuskaa ja pistelyä ja vasaraa kieleen.

Mun mielestä tuo Nagan polte on juurikin tuollainen viipyvä ja jälkipolttoinen. Eli antaa vähän odottaa itseään. Aito chili kun on. Suosittelen!
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tampereen keskustan Runsaudensarvesta haettu pussi Habanerosipsejä, hyvin aukaisi nuhasta kärsineen nokan yhdellä lastulla, niistäminen vaan lämmitti nenän sisustaa ikävästi. Mutta asia oli se, että maustepullohyllyssä Blair's soosien vieressä oli hurjan hintainen (n. 25€) ja epäilemättä tulisen sisällön omaava pieni puteli, Satan's Blood oli nimeltään. Jotain chiliuutetta, epäilisin että on melko riittoisaa kamaa innokkaallekin tulisuuden ystävälle.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Suositelkaas tuotteita http://www.chilikauppa.fi/ :stä. Tässä pientä listaa mitä aion tilata:

Chilikaupan Sauhu, savuvalkosipuli & chilitahna
Blair's Salsa De La Muerte
Habanero Chips

Mutta esim BBQ-tuotteista ei ole mitään kokemusta. Suositelkaa ja kehukaa vapaasti tuotteita. Esim onko Arturo's chilituotteet mistään kotoisin?

-Tinke-80
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suositelkaas tuotteita http://www.chilikauppa.fi/ :stä. Tässä pientä listaa mitä aion tilata:

Chilikaupan Sauhu, savuvalkosipuli & chilitahna

Sauhu oli mulle pettymys kun sitä tilasin viime syksynä. Viipyi purkissa melko pitkään. Jotenkin "teollisen" makuista ja tuo savun maku jäi todella minimaaliseksi. Ehkäpä enemmän sitten sopisi safkan valmistukseen. Houkutelevilla mainospuheilla tuotetta ainakin tuotiin esille:)
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Suositelkaas tuotteita..

Viime tilauksen itselle uusista tuotteista nestemäinen savu oli parhaimpia kokemuksia, kun taas bbq-jutuista Jack Danielsin tuotteet taas ihan perseestä revittyjä.
Kovasti wings-kastiketta on kehuttu. Myydäänkin ihan aikuisten koossa. Myös Naga-öljy on saanut positiivista palautetta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Viime tilauksen itselle uusista tuotteista nestemäinen savu oli parhaimpia kokemuksia.

Vaikka ei suoranaisesti ketjun aiheeseen liity, niin pakko kommentoida, koska sen verran hyvän vaikutuksen tuo kyseinen aine on ainakin itseeni tehnyt. Kyse ei taida olla aivan samasta tuotteesta, mutta tällaista ilmeisen vastaavaa olen ostellut Kampin K-supermarketista ~ 5e/pullo. Toimii oikeastaan lähes kaiken chileihinkin liittyvän kanssa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tänään vihdoin saapuivat kaksi viikkoa sitten tilatut Habanero & Naga Jolokia kuivalihat. Vaikuttaa kyllä nopean maistelun jälkeen erinomaiselta tuotteelta. Poltetta on vähintäänkin kohtuullisesti ainakin itselleni, maussa hieman hedelmää ja kuivaliha nyt toimisi jo sinällään. Kilohinta on ainakin suomalaisista kaupoista ostettuihin kääpiöpusseihin nähden kohtuullinen, itse valmistettuna varmasti vieläkin edullisempaa, mutta jatketaan tästä sitten ehkä lisää jerky-ketjussa.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Arvon chilipää-viljelijät, kysymys rookielta: minkä verran pitää olla lämpötila ulkona, että chilit selviää?
Kelasin vaan, että jos tuo lämpötila tuosta alkaa laskeen, niin missä menee kriittinen raja, että pitäis sisään alkaa roudaamaan.

Tusen tack.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Osa lajikkeista kestää pientä hallaakin. Ovat yllättävän sitkeitä. Jos plussan puolella vaan pysyy yöllä niin eivät ole moksiskaan. Mutta kannattaa kyllä nostella sisälle, jos säätiedotus uhkaa pakkasyöllä.
 

Jiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Stadi HC, Jatkoaika HC, Slavia Praha
Seiskaa mä olen pitänyt sellaisena yleisrajana. Sen alla ei sais lämpötila käydä. 10°C to be safe.

Alkoi muuten tunkea Aji Cristal ihan hulluna podeja kun sain 2 EBB -lootaa parvekkelle. On tuo maailman isoin natikka vaan melkoinen laitos. Muutkin chilit toki tekevät jo nupuistaan hedelmiä, mutta erityisesti tuo AC, joka tulee näyttelemään isoa roolia kesän ruokavaliossani.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jiri teki loistavia "tulipalloja" viikonloppuna Habanerosta, herkkusienestä, tuorejuustosta ja pekonista. Nyt väsäilen grilliin samoja itse. Oli kyllä loistavaa settiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös