Avautumisia baseballista

  • 25 917
  • 113

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kyllä jo pidemmän ajan tiennyt, että Major League Baseball eli MLB-sarjassa ottelumäärät per jengi huitelevat kaudessa siellä n. tuplamäärissä esim. NHL-normikauteen verrattuna.

Päätinkin nyt ihan huvikseni avata New York Yankeesin otteluohjelman, nähdäkseni miten siellä kauden aikana pelataan ja kuinka usein tulee samoja vastustajia vastaan.

Jumalauta, siinä sarjassa ei paljon vapaapäiviä pelaajilla ole runkosarjan ollessa käynnissä 6 kuukauden ajan huhtikuusta lokakuuhun. Yankeesilla esim. on huhtikuussa 28 pelipäivää ja 2 päivää ilman peliä. Puolessa välissä kuuta on lepopäivä, sen jälkeen mennään loppukuukausi 15 perättäisen pelipäivän tahdilla. Näköjään Blue Jays on huhtikuun aikana vastassa vaatimattomat 7 kertaa, eli tulee heti alkukaudesta se vastustaja aika tutuksi.

Eikä tuo tahti tuosta huhtikuun jälkeen mihinkään muutu, Yankeesilla toukokuussa 27 pelipäivää ja 4 päivää ilman peliä, kesäkuussa 27 pelipäivää ja 3 lepopäivää, heinäkuussa 28 pelipäivää ja 3 lepopäivää jne. Tätä samaa sinne lokakuulle asti kunnes tuo n. 140 matsin mittainen runkosarjapyrähdys päättyy.

Eihän peli tahdiltaan ja intensiteetiltään mitään jenkkifutista tai NHL-kiekkoa tietenkään ole, mutta onhan tuo aivan hurja määrä pelejä ja pelipäiviä kauden aikana. Toisaalta, kyllähän muissakin lajeissa välipäivät kuitenkin treenatessa ja kondiksen ylläpitämisessä menevät, eli tuon MLB-tyylin luulisi oikeastaan olevan urheilijalle ihan mielekästä että pelataan joka päivä eikä vaan ajella hallille tai treenikentälle taktikoimaan ja treenaamaan. Sen kummemmin tietämättä, oletan kuitenkin että sama porukka matseissa kiertää eikä siellä isosta kokoonpanosta huolimatta eri kaverit vaihtele per pelipäivä.

Parikymmentä kertaa näyttää Yankeesille tulevan esim. Tampa Bay Rays kauden aikana vastaan, eli ei täällä passaa ihan herkästi valittaa jos nyt joku tietty vastustaja SM-liigassa tulee sen 6 kertaa kauden aikana vastaan.

Avautui myös kausikorttien hinta ja se, että ihan persaukisen hommaa ei ole jos esim. isä haluaa parin poikansa kanssa ostaa Yankeesin kortit taskuun. Iso matsimäärä ja varmaan seuran legendaarinen status ja stadion huolehtii, että hanurilla on kestämistä kun on maksun aika.

Kausikorteissa hinnat alkaen 1500 dollaria, sen halvemmalla ei näytä irtoavan. Siitä sitten hinnat tasaisesti ylöspäin kategoriaan n. $3 500, $5 000-$7 000 jne. ja jos hyvät mestat haluaa kotipesän takaa, niin siellä on katsomonosasta riippuen kausikorteissa hinnat $15 000 - $19 000. Toki yläkatsomoon pääsee kotipesänkin takana halvemmalla, eli vaivaisella n. $7 000-$10 000 hinnalla.

Kallein mitä nyt näytti katsomokarttaa selaamalla löytyvän, on ihan alakatsomossa enemmän siellä ulkokentälle 3. pesälle päin hintaan $38 500. Siitä vaan perheelle kortteja hommaamaan.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ei jumalauta! Olen itse katsellut joskus silloin tällöin MLB:tä, mutta en todellakaan käsittänyt, että siellä pelataa satoja pelejä per joukkue runkosarjan aikana! Tossa nyt ole enää mitään järkeä...

Olis kyllä kiva tietää paljonko noita kausareita ostellaan? Luultavasti kausarin omistajat ovat lähinnä yritysjohtajia tai julkkiksia. Eihän normaalilla baseball fanilla tuollaiseen voi olla varaa. Tai sitten syödään vettä ja näkkäriä loppuvuosi :)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Ei jumalauta! Olen itse katsellut joskus silloin tällöin MLB:tä, mutta en todellakaan käsittänyt, että siellä pelataa satoja pelejä per joukkue runkosarjan aikana! Tossa nyt ole enää mitään järkeä...
Käsittääkseni Baseball on todella hidastempoinen peli ja todella kaukana kestävyysurheilusta. Ei ne äijät siellä juurikaan hikoile. Vähän tulee juostua täysillä ko pelissä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Lisäksi olen ymmärtänyt, että nämä kausikortit ovat juurikin yrityksille tai yhteisöille. Eihän kellään edes ole aikaa? käydä katsomassa jokaista peliä? Ja pelit kestävät aika kauan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni Baseball on todella hidastempoinen peli ja todella kaukana kestävyysurheilusta. Ei ne äijät siellä juurikaan hikoile. Vähän tulee juostua täysillä ko pelissä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Sen vuoksi olen ihmetellyt jo pitkään, miksi siinäkin lajissa se anabolisten steroidien käyttö ja kulttuuri taitaa olla jo aika pitkältä ajalta voimissaan.

Äijillä on vähän mahaakin monesti kun ei tarvitse mikään pikakiituri olla, mutta jumalauta mitä karhuja ne tietyt mörssärit ovat eli armottomia lihaskasoja. Ei se laji minunkaan mielestäni ihan tolkuttomasti esim. meikäläisten pesäpallosta eroa, täällä harvemmin näkee mitään siperiankarhun kokoisia patukoita mailanvarressa vaan aika perusurheilullista kaveria.

ENkä siis sitä sano, etteikö nuo baseball-starat urheilullisia ole, kuitenkin kokoluokka usein vähän eri kuin jonkun Hyvinkään Tahkon linjoilla.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Käsittääkseni Baseball on todella hidastempoinen peli ja todella kaukana kestävyysurheilusta. Ei ne äijät siellä juurikaan hikoile. Vähän tulee juostua täysillä ko pelissä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Lisäksi olen ymmärtänyt, että nämä kausikortit ovat juurikin yrityksille tai yhteisöille. Eihän kellään edes ole aikaa? käydä katsomassa jokaista peliä? Ja pelit kestävät aika kauan.

Sitähän tuossa vain tuumin, että HIEMAN on ylitarjontaa. Luulisi ettei tule läheskään sellaista "pelipäivä on juhlapäivä"- tunnetta, niinkuin esimierkiksi NFL:ässä. Varsinkin, kun pelit vielä kestävät sen 4h.

Kausarit eivät tosiaan voi olla muutakuin yrityksille ja vastaaville, tai sitten jenkkilässä on ihmisillä todella paljon turhaa rahaa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Sen vuoksi olen ihmetellyt jo pitkään, miksi siinäkin lajissa se anabolisten steroidien käyttö ja kulttuuri taitaa olla jo aika pitkältä ajalta voimissaan.

Äijillä on vähän mahaakin monesti kun ei tarvitse mikään pikakiituri olla, mutta jumalauta mitä karhuja ne tietyt mörssärit ovat eli armottomia lihaskasoja. Ei se laji minunkaan mielestäni ihan tolkuttomasti esim. meikäläisten pesäpallosta eroa, täällä harvemmin näkee mitään siperiankarhun kokoisia patukoita mailanvarressa vaan aika perusurheilullista kaveria.

ENkä siis sitä sano, etteikö nuo baseball-starat urheilullisia ole, kuitenkin kokoluokka usein vähän eri kuin jonkun Hyvinkään Tahkon linjoilla.
Baseball käsittääkseni perustuu kunnareiden (homerun) tekemiseen. Karjut lyövät vastaantulevaan todella nopeaan ja kierteiseen palloon uskomattomalla voimalla. Niin lyöjät kuin syöttjätkin tarvitsevat paljon voimaa noihin syöttöihin ja lyönteihin. Tämän takia steroidit.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MLB (162o), NHL (82o), NBA (82o) ym seassa on hieman erikoisuutena tämä NFL jossa pelataan vain 16 ottelun runkosarja, jonka jälkeen kerrasta poikki pleijarit (säälit+vartit+semit+SB).

Tämän vuoksi jefu on jenkeissä tietyllä tavalla kuningasasemassa muihin lajeihin nähden. Ja näin se pitääkin olla. Yksi urheilun suola on erilaisiin lajeihin muotoutuneet erilaiset sarjajärjestelmät.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olis kyllä kiva tietää paljonko noita kausareita ostellaan? Luultavasti kausarin omistajat ovat lähinnä yritysjohtajia tai julkkiksia. Eihän normaalilla baseball fanilla tuollaiseen voi olla varaa. Tai sitten syödään vettä ja näkkäriä loppuvuosi :)

Ensimmäinen asia mitä pitää ymmärtää jenkkilän kohdalla on se että ihmisillä on merkittävästi enemmän rahaa käytettävissä kuin Suomessa. Tai siis, keskiluokan ja ylemmän keskiluokan ostovoima on varmaan mutuarviolla heittämällä 2 kertaa suurempi kuin suomalaisella keskiluokalla.
Kyse ei ole (ainoastaan) siitä että palkkataso on keskimäärin hieman korkeampi vaan siitä että verotus (kaikessa, niin palkassa kuin alvien osalta) on on radikaalisti matalampi mikä johtaa siihen että käteen jäävä rahasumma on paljon suurempi.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Eihän tuo $1500 keskituloiselle niin hirveän paha ole jos kortin jakaa vaikka kahden kaverin kanssa, pelejä kun on niin paljon että kaikki kolme ehtivät nähdä sen 27 kauden aikana eli keskimäärin jokainen pääsee joka viikko kerran matsiin runkosarjassa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen vuoksi olen ihmetellyt jo pitkään, miksi siinäkin lajissa se anabolisten steroidien käyttö ja kulttuuri taitaa olla jo aika pitkältä ajalta voimissaan...

Eiköhän se kulttuuri ole voimissaan kaikissa vähänkään isomman rahan lajeissa.

Vaatii äärimmäistä reaktiokykyä, kropan hallintaa ja voimaa pystyä edes ylipäätään osumaan MLB-syöttäjien syöttöihin ja suuntaamaan lyönti haluttuun paikkaan. Tottakai maailma on täynnä aineita, jotka hyödyttävät baseball-pelaajia.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
MLB (162o), NHL (82o), NBA (82o) ym seassa on hieman erikoisuutena tämä NFL jossa pelataan vain 16 ottelun runkosarja, jonka jälkeen kerrasta poikki pleijarit (säälit+vartit+semit+SB).

Vähän aihetta sivuten, kuulin tässä hiljattain, että tuollaisen perus NFL-pelaajan ura kestää keskimäärin muutaman kuukauden. Kaverit pumpataan aivan äärimmilleen, pelaavat muutaman pelin unelmaansa, loukkaantuvat ja lopettavat siihen. Aika sairasta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän aihetta sivuten, kuulin tässä hiljattain, että tuollaisen perus NFL-pelaajan ura kestää keskimäärin muutaman kuukauden. Kaverit pumpataan aivan äärimmilleen, pelaavat muutaman pelin unelmaansa, loukkaantuvat ja lopettavat siihen. Aika sairasta.

NFL-joukkueen offseason-rosteriin kuuluu muistakseni 90 pelaajaa, joista 53 on mahdollista käyttää kauden aikana ja 45 pukee per peli. Suurimmalla osalla peliaika jää siis erittäin pieneksi ja vain muutamat avainrooleissa olevat pelaajat pelaavat enemmän. Lyhyet urat eivät johdu pelkästään pelin fyysisestä luonteesta, vaan pääosin helvetin kovasta kilpailutilanteesta.

Avatui jo itse asiassa aiemminkin, mutta jenkkifutis on muutakin kuin NFL. Jenkkien yliopistosarjat ovat siellä erittäin suosittuja. Esim kaikki kuusi isointa stadionia vetävät ihmisiä enemmän kuin Camp Nou.
 

Rocco

Jäsen
NFL-joukkueen offseason-rosteriin kuuluu muistakseni 90 pelaajaa, joista 53 on mahdollista käyttää kauden aikana ja 45 pukee per peli. Suurimmalla osalla peliaika jää siis erittäin pieneksi ja vain muutamat avainrooleissa olevat pelaajat pelaavat enemmän. Lyhyet urat eivät johdu pelkästään pelin fyysisestä luonteesta, vaan pääosin helvetin kovasta kilpailutilanteesta.

Avatui jo itse asiassa aiemminkin, mutta jenkkifutis on muutakin kuin NFL. Jenkkien yliopistosarjat ovat siellä erittäin suosittuja. Esim kaikki kuusi isointa stadionia vetävät ihmisiä enemmän kuin Camp Nou.
Ja pelkästään ylimmällä yliopistotasolla on 123 joukkuetta, jokaisessa 85 pelaajaa, eli joka vuosi NFL-joukkueilla on valittavana nopeasti laskettuna noin 2500 pelaajaa, sillä oletuksella että joka joukkueessa on 20 viimeistä kautta pelaavaa pelaajaa.

Lisäksi vain murto-osa lukioikäisistä pelaajista edes pääsee mihinkään yliopistoon pelaamaan. Monet lukiojoukkueetkin kerää yli 10.000 katsojan kotiyleisöt, ja osavaltion lukiofinaalitkin pelataan lähes aina osavaltion ykkösstadionilla, täydelle katsomolle...
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Baseball käsittääkseni perustuu kunnareiden (homerun) tekemiseen. Karjut lyövät vastaantulevaan todella nopeaan ja kierteiseen palloon uskomattomalla voimalla. Niin lyöjät kuin syöttjätkin tarvitsevat paljon voimaa noihin syöttöihin ja lyönteihin. Tämän takia steroidit.

Baseball perustuu syöttäjän ja lyöjän väliseen haasteeseen: syöttäjä yrittää heittää pallon, johon lyöjä ei osu kunnolla. Eli pääasiassa lyöjä siis yrittää saada sen kunnon kontaktin palloon, jotta hän pääsisi vähintään ykköspesälle ilman, että joku toinen juoksija palaa tai kenttäpelaaja mokaa.

Jos lyöjä hakee vain kunnareita, tuloksena on usein "strike out" eli palaminen suoraan kolmanteen suoraan syöttöön, tai koppi takakentälle.

Ja niinkuin tuolla mainitaan, steroidit ovat mukana kaikessa missä iso raha on, valitettavasti myös baseballissa.
 

Wolves

Jäsen
Ei se laji minunkaan mielestäni ihan tolkuttomasti esim. meikäläisten pesäpallosta eroa, täällä harvemmin näkee mitään siperiankarhun kokoisia patukoita mailanvarressa vaan aika perusurheilullista kaveria.

Pelinä varmasti Baseball ja Pesäpallo eivät eroa toisistaan hurjastikkaan (Pelin tarkoitus, osu palloon, juokse pesälle ja jne jne), mutta pelin temmossa/vauhdissa lajit ovat kuin yö ja päivä. Kärjistäen sanottuna, Baseball pelaaja ei selviäisi yhtäkään ottelua Pesäpallossa, kun taas toisinpäin homma ihan varmasti toimisi.

E: Olisihan tuon voinut editoida edelliseen viestiinkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kärjistäen sanottuna, Baseball pelaaja ei selviäisi yhtäkään ottelua Pesäpallossa, kun taas toisinpäin homma ihan varmasti toimisi.

E: Olisihan tuon voinut editoida edelliseen viestiinkin.

Käsittääkseni ammattilaisten vaakasyöttöön osuminen ja kunnon lyönnin aikaan saaminen on vaikeaa.
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Pelinä varmasti Baseball ja Pesäpallo eivät eroa toisistaan hurjastikkaan (Pelin tarkoitus, osu palloon, juokse pesälle ja jne jne), mutta pelin temmossa/vauhdissa lajit ovat kuin yö ja päivä. Kärjistäen sanottuna, Baseball pelaaja ei selviäisi yhtäkään ottelua Pesäpallossa, kun taas toisinpäin homma ihan varmasti toimisi.

No kyllähän ne nyt eroaa :D Baseballissa on enemmän syöttöjä ja "lukkarilla" on mahdollisuus myös useampaan väärään syöttöön, ennenkuin tulee vapaataival.Sanomattakin on varmaan aika monelle selvää, että itse syöttö on tietysti myös erilainen. Lajeihin perehtymättömille kuulostaa tietysti, että "sama asia", mutta nääh. Suomen pesiksessä on oikeasti haastavaa saada juoksija miltä tahansa pesältä toiselle, baseballissa riittää enemmänkin vain se osuma palloon :D tai no kunhan ei ihan etumaiselle pelaajalle jää.. Esim vaihto-ja kotiutuslyönteihinkin on vaikka mitä variaatioita: pomppu, näpy eri muotoineen, varsilyönti ja tietysti kovat ja matalat lyönnit oikeaan rakoon käy mihin tahansa vaiheeseen peliä, samoin kuin koppareiden ja polttajien väliin lyödyt kumurat jne.

Eli jos nyt pitäisi joku summa-summarum ero näiden lajien välille tehdä, niin baseball on sarjatuliammuntaa, suomen pesis on tarkkuusammuntaa.

(tämä teksti on kirjoitettu suomalaista pesistä paljon seuraavalta, ja baseballia ehkä n. pelin verran nähneen käsialalla)
 

Wolves

Jäsen
Käsittääkseni ammattilaisten vaakasyöttöön osuminen ja kunnon lyönnin aikaan saaminen on vaikeaa.

On toki, tätä en ottanutkaan huomioon, kuten sanoin kärjistin hieman. Tarkoitin tuolla pärjäämisellä pelin tempoa ja pelin lukemista, sillä baseballissa lyöjän tullessa lyömään ulkokentällä on aikaa sijoittua "scoutatulla" tavalla, kun taas pesäpallossa tempo (jota lukkari tosin hieman määrää) on huomattavasti tiukempi ja kovempi.

Suomen pesiksessä on oikeasti haastavaa saada juoksija miltä tahansa pesältä toiselle, baseballissa riittää enemmänkin vain se osuma palloon :D tai no kunhan ei ihan etumaiselle pelaajalle jää..

Vaikka en nyt pesäpallossa alueellista aikuistensarjaa korkeammalla koskaan pelannutkaan, niin väittäisin, että tietyissä tilanteissa se vaihtaminen ei ole edes haastavaa. Riittää kun siihen palloon osuu ja juoksijan nopeudesta riippuen mahdollisimman korkealle. Tällöin tosin ei liikutella kärkeä vaan perässä tulevaa pelaajaa.

Baseballiakin olen seurannut jotain kymmeniä / kausi + muutama matsi paikanpäällä Minnesotassa ja väittäsin että kyllä siihen hieman enemmän tarvitaan kuin se osuma.

Esim vaihto-ja kotiutuslyönteihinkin on vaikka mitä variaatioita: pomppu, näpy eri muotoineen, varsilyönti ja tietysti kovat ja matalat lyönnit oikeaan rakoon käy mihin tahansa vaiheeseen peliä, samoin kuin koppareiden ja polttajien väliin lyödyt kumurat jne.

Lyöntivariaatioita ei ole yhtä montaa, mutta väittäisin, että kyllä ne baseball pelaajat suunnittelevat lyövänsä palloa (Esim kärkijuoksija kakkosella, palloa ei kannata lyödä kohti kolmospesää ja jne) haluttuihin suuntiin.
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Vaikka en nyt pesäpallossa alueellista aikuistensarjaa korkeammalla koskaan pelannutkaan, niin väittäisin, että tietyissä tilanteissa se vaihtaminen ei ole edes haastavaa. Riittää kun siihen palloon osuu ja juoksijan nopeudesta riippuen mahdollisimman korkealle. Tällöin tosin ei liikutella kärkeä vaan perässä tulevaa pelaajaa.

Baseballiakin olen seurannut jotain kymmeniä / kausi + muutama matsi paikanpäällä Minnesotassa ja väittäsin että kyllä siihen hieman enemmän tarvitaan kuin se osuma.

Jälkimmäinen kappaleesi voi olla täysin totta, sillä kuten kerroin, en ole itse seurannut ikinä kokonaista baseball peliä, pätkiä nähnyt silloin tällöin. Mutta kun puhutaan Suomen superpesiksestä, niin kyllä jokainen pesänväli on haastava. Kun sanoit että "juoksijan nopeudesta riippuen mahdollisimman korkealle", niin tarkoitiko koppilyöntiä? Koppilyönneillä ei haeta vaihtoa, vaan pesien tyhjennystä ilman paloa. Superpesiksessä kolmostilanteet ja kotiuttaminen on usein samanlaista tuskaa kuin lätkässä maalinteko, ja suht usein nähdään jaksoja jotka päättyy tulosvetotermein 0,1,2-0,1,2. Mutta joo, ketju oli "asia joka avautui minulle", ja aiheena oli tosiaan baseballin pelimäärä. Itse tiesin että ne pelaa aivan helvetisti, mutta minulla oli oletuksena että niillä olisi jotkut 70-miehiset rosterit juuri tuota varten? Ehkäpä tiedetään siitäkin kohta enemmän..
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En ole koskaan nähnyt pesäpallokentällä yhtä läskissä kunnossa olevia kavereita, kuin baseball-peleissä.

Täältä "ääni" pesäpallolle, vaikkei tässä mitään varsinaista äänestystä käynnissä olekaan.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
En ole koskaan nähnyt pesäpallokentällä yhtä läskissä kunnossa olevia kavereita, kuin baseball-peleissä.

Täältä "ääni" pesäpallolle, vaikkei tässä mitään varsinaista äänestystä käynnissä olekaan.

Et ilmeisesti seurannut pesäpalloa 90-luvulla? Koodinimi Unto Väisänen.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Mutta joo, ketju oli "asia joka avautui minulle", ja aiheena oli tosiaan baseballin pelimäärä. Itse tiesin että ne pelaa aivan helvetisti, mutta minulla oli oletuksena että niillä olisi jotkut 70-miehiset rosterit juuri tuota varten? Ehkäpä tiedetään siitäkin kohta enemmän..

Tilauksesta: Rosteriin merkitään 40 pelaajaa, joilla on siis kauden alussa sopimus. Näistä 25 "aktivoidaan" MLB-peleihin, loput farmiin pitämään pelikuntoa yllä. Syyskuun alusta voivat kaikki 40 osallistua peleihin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käsittääkseni ammattilaisten vaakasyöttöön osuminen ja kunnon lyönnin aikaan saaminen on vaikeaa.
Tästä on kokeiluja tehty ja homma on juuri toisinpäin. Tai ei se pesispelaajille nyt suorastaan helppoa ole, mutta baseball-pelaajien pystysyöttöihin osuminen on ollut toivotonta.
 

Wolves

Jäsen
Koppilyönneillä ei haeta vaihtoa, vaan pesien tyhjennystä ilman paloa.

Normaalisti kyllä, mutta puhtaana esimerkkinä otetaan tilanne, jossa takapesät ovat täynnä tai vaikka lyöjällä on edessään ykkös-kolmos tilanne. Lyöjän viiimeinen lyönti lähtee korkealle taivaalle, tietäen, että vastustaja joukkue pudottaa sen (ihan puhtaana mutuna 80% tapauksista) aiheuttaen ajolähdön. Tätä tarkoitin.

90-luvulle joukkueessa lentäväksi lauseeksi muodostunut lause "Koppi ei oo synti" kuului harvasen kerta, kun em. tilanteessa oltiin. Tosin kyllä sitä kuului myös tyhjään kenttään lyödessä mutta kuitenkin. Tosin pitää muistaa, että tuolloin ei säännöissä ollut mitään "kahden juoksun sääntöä".
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Baseball on merkittävä laji maailman suurimassa urheilumahdissa, Yhdysvalloissa, yli 100 miljoonan ihmisen Japanissa ja vielä sen lisäksi Väli-Amerikassa.

Ihan kylmästi tilastoja ja todennäköisyyksiä tarkastelemalla on aika helppo päätellä, että huipputason baseball-pelaajat ovat täysin eri tason urheilijoita kuin huipputason pesäpalloilijat - siis ihan jo pelkästään harrastajamäärien suuruseron takia.

Kun pesis ja baseball ovat luonteeltaan niin lähellä toisiaan, niin minkä takia Suomessa ei ole siirrytty pelaamaan pesiksen sijaan baseballia? Se antaisi pelaajille edes teoreettisen mahdollisuuden nousta huipulle lajissa, jossa pyörii vuosittain miljardeja euroja. Miettikääpä, jos suomalainen pesis tuottaisi jonkun urheilullisesti aivan poikkeuksellisen yksilön, jolla olisi kyvyt nousta huipulle myös baseballissa, jos hän olisi harjoitellut lajia uransa alusta asti... hän menisi ikään kuin hukkaan pienessä lajissa. Teemu Selännekin olisi kymmeniä miljoonia köyhempi, jos Suomessa ei pelattaisi lainkaan lätkää vaan pelkästään vaikkapa sisarlaji kaukalopalloa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös