Autovero% muutos

  • 851
  • 1

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itselläni on tuore kokemus Ruotsista tuodun auton suhteen, ja valituksen tekohan tästä seuraa. Autoveron perusteeksi 11- vuotiaalle autolleni arvioitiin noin 2500-3000 euroa liian korkea hinta, joten myös vero oli arvioitua korkeampi. Jos perustana on VAIN liikkeiden myymät autot - ei hinta asetu realistiselle tasolle. Mielivaltaisuutta tuntuvat harrastavan ne, jotka verojen suuruudesta päättävät. Harmittaa kovasti, sillä olin varautunut aika lailla pienempään veroon.
Tosin Suomessa ei pitäisi odottaa minkäänlaisia kohtuuratkaisuja autoihin liittyen. Kaikenlaisten autoilua hipovien verojen edelle menee vain koiravero, mikä huvittaa suunnattomasti nykyisin, kun hauveleiden omistajat keräävät jopa lemmikkiensä PASKAT mukaansa. Voi hohhoijaa.
Pakko kai tähän kai on vielä päästä sanomaan, että iäkkään autokantamme yksi vankka syy on tuoreimpien autojen korkea hinta. Päästöjen lisäksi huolestuttavaa on niiden turvallisuus. Itse olin noin 9 viikkoa sitten onnettomuudessa, jossa vain törmäyskulma säästi meikäläisen ja toisen osapuolen yhden matkustajan hengen. Itselläni oli 18-vuotias Pösö allani, ja vannon kautta kiven ja tove janssonin, etten enää suostu istumaan vanhan TAI pienen auton kuskiksi tai matkustajaksi. Kyse ei ole imagosta vaan traumasta. Sen enempää yksityiskohdilla lukijoita väsyttämättä totean vain, että 90-luvun autot ovat jo useimmat huomattavasti turvallisempia peltilehmiä kuin sitä vanhemmat - joten kannattaisin satsausta, vaikka se raha olisikin "muusta pois". Sama koskee vakuutusta. Kokemuksieni myötä en suostu enää tinkimään auton turvallisuudesta ja vakuutuksista. Jos henki lähtee näistä huolimatta, niin sitten on mennäkseen - mutta säästän mieluummin sisustamisessa ja matkailussa kuin autoilun perusasioista.
Valtion ratkaisuista huolimatta teen omat valintani niin kauan, kun on varaa valita. Pieni askel autoilun kustannuksissa ylös päin - ja auto on myynnissä ja mauri työttömänä. Maalta ei pysty kulkemaan, eikä nykyisllä palkoilla mitä tahansa maksamaan. Traumat sanelevat omat luentonsa. Ilman onnettomuuksia tällaisiahan ei tarvitsisi edes pohtia.

Kylläpäs meikäläinen pohtikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös