Siis polttisautojen valmistus päättyy 14 vuoden kuluttua. Neljäntoista vuoden kuluttua. Ja täällä ihmiset panikoivat, kuinka NYT ei ole ihan kaikki valmista siihen, että kaikki siirtyisivät välittömästi sähköautoilemaan. Jos katsotaan historiaa taaksepäin vaikka satunnaisesti valitulla 14 vuodella taaksepäin, niin missä mentiin sähköautoilun osalta? Eli oman laskupääni mukaan n. vuonna 2007. Ei kauheasti näkynyt sähköautoja markkinoilla. Esim. Nettiautosta löytyy varhaisimmat sähköautot Nissan Leafin muodossa vuodelta 2012, eli yhdeksän vuoden takaa. Ensimmäiset Tesla Model S:t tulivat 2013, kahdeksan vuotta sitten.
Minkälainen latausinfra tässä maassa oli silloin? Minkälainen se on tänä päivänä, 8-9 vuotta myöhemmin? Tämä kehityskulku on käyty ilman pakkoa. Ilman mahtikäskyä korkeammalta, että nyt niiden polttomoottoriautojen valmistus loppuu, tai muuten! Yhä useampi valmistaja on hypännyt mukaan apajille ja latauspisteitä löytyy lähes kaikkialta, pois lukien ne notkelmat, joissa suurin populaatio koostuu tunturisopuleista ja kiirunoista.
Nyt kun päätettiin, että niitä polttiksia ei enää tuupata markkinoille 1.1.2036 alkaen, niin oletus on, että infran ja teknologian osalta ollaan samassa pisteessä kuin tänään? Ymmärrän ihan hyvin sen, että tänä päivänä on helpompaa valita polttomoottoriauto, jolla yhdellä ”latauksella” ajaa sen 600-1600 km, jos vastaavassa hintaluokassa vastaavan kokoinen sähköauto tarjoaa max 200 km matkan yhdellä latauksella. Etenkin jos mennen, tullen ja palatessa pitää vetää valtavaa merikonttia perässä Hangosta Nuorgamiin monta kertaa vuodessa mahdollisimman vähillä tauoilla, ja jos määränpäässä ei ole edes sähköä tarjolla. Ihan ymmärrettävää. Mutta miksi kehitys pysähtyisi juuri tänään? Etenkin, kun kaikki autonvalmistajat ovat nyt tietoisia siitä, että niistä maksavista kuluttaja-asiakkaista pitää alkaa kilpailla vain yhdellä markkinalla. Tai no, mahdollisesti myös vedyn osalta, mutta pääsääntöisesti sähköautomarkkinoilla. Nytkö ne lyövät pillit pussiin ja toteavat, että ko. markkinassa ei ole enää kehityspotentiaalia ja että ei kannata panostaa kehitystyöhön pennin jeniä? Kun markkina on ottanut tällaisen kehitysharppauksen ilman pakkoa vain 8-9 vuodessa, niin millä logiikalla ala ei kehittyisi vastaavalla tavalla seuraavan 14 vuoden aikana pakotetusti? Ihan on mahdollista, että markkinoilta ei vielä silloinkaan löydy vaihtoehtoa sille marginaaliryhmälle halutussa hintaluokassa, joilla on tarve kiskoa se merikontti Jäämeren rannalle ja takaisin ilman taukoja, mutta se prosentuaalinen osuus on niin häviävän pieni, ettei sitä saa pitää kehityksen esteenä. Ja jos mennään tästä vaikka 10 vuotta eteenpäin, jolloin polttomoottoriautoja vielä saa myydä, niin miksi joku haluaisi ehdottomasti ostaa juuri sellaisen, jos samoilla spekseillä ja samaan hintaan saa sähköauton? Varmasti on olemassa jälleen jokin marginaaliryhmä, jonka mielestä polttoaineen tulee olla nestemäistä ja joka haluaa kuulla sen moottorin äänen ja haistaa pakokaasun. Aivan varmasti on. Jälleen kerran, pieni marginaaliryhmä seisoisi kehityksen jarruna vain, koska irrationaaliset syyt. Because of reasons.
Tykkään myös siitä, kuinka valveutuneet bensalenkkarit ovat nyt erittäin tietoisia Kongossa louhittavan koboltin inhimillisistä aspekteista ja siihen liittyvistä haasteista. Tämä toki onkin suuri ongelma, eikä sitä tule väheksyä. Sen sijaan näille valveutuneille ei tuota mitään ongelmaa tukea öljyteollisuutta, koska sitähän ei tuoteta lainkaan kyseenalaisissa työolosuhteissa eikä missään nimessä missään roistovaltioissa. USA:n jälkeen löytyy tällaisia demokratian ihmemaita, kuten Saudi-Arabia, Venäjä, Iran, Irak, UAE, Kiina, Venezuela ja Nigeria. Toki myös Kanada, jota ei ehkä niin demokraattisena sivistysmaana voida pitää. Eli samaan aikaan, kun vastustetaan sähköautoja, koska Kongon kobolttikaivokset, niin ollaan ihan intopiukeana tukemassa diktatuureja ympäri maailman, koska onhan se vain parempi vaihtoehto. Because of reasons.