Näyttäisi siltä, että nykyinen kulkine vaihtuu Fordiin. Explorer PHEViin nimittäin.
Kilometrejä on takana jo sen verran, että uskaltaa jakaa vähän käyttökokemuksia.
Auto on todellinen maantielaiva. Suomalaista maantietä ajaa tuntikaupalla väsymättä, huomattavasti Superbia mukavammin. Menee kelistä riippumatta suoraan kuin juna, on todella hiljainen, ilmastoitu penkki poistaa pershikiongelmat ja kulutuskin on ihan kohtuullista omapainoltaan 2550kg tankille. Alusta toimii hienosti sekä kuormalla että tyhjänä, eikä Superbin DCC:n kaltaista sisään ja ulosjouston "eriparisuutta" esiinny. Auton omaan naviin on ehkä aavistuksen hassutellen tallennettu valvontakameroiden paikat valmiiksi nimellä "vaaranpaikka". Näistä saa myös varoitukset päälle, jolloin auto huutaa "caution" ja/tai täristää rattia muutamaa sataa metriä ennen kameraa.
Vastamelulla toimivan melunvaimennuksen todella huomaa musiikkia soittaessa. Vastamelu vaimentaa ajoääniä niin, että myös dynamiikaltaan runsaasti vaihtelevan klassisen musiikin kuuntelu autossa on kerrankin mielekästä. Rengasäänien alle peittyy huomattavasti vähemmän kuin missään koskaan kokeilemassani autossa ennen. Poppikone on jenkkityyliin tehoiltaan överi.
Lapsiperheelle todellista luksusta on tilan määrä. Kontissa todella riittää tilaa eikä kuormaamista viikkoa lyhyemmillä reissuilla oikeastaan tarvitse miettiä. Sen kuin jotenkin heittää tavarat konttiin, pulkat ja rattaatkin menevät nätisti. Takarivin istuimet tulevat olemaan käytössä todella harvakseltaan.
Sähköllä pääsee käytännössä 35-38km. Bensakone hörähtelee kylmässä kelissä satunnaisesti vaikka auto olisi sähköasetuksella, joten käytännössä arkinen kaupunkikulutus on 3-4 litran välissä satkulla. Akun tyhjennyttyä maantiekulutus talvirajoituksin asettuu 8-9 litran välille ja motarilla gepsin mukaista 120 ajaessa kympin nurkille. Kaikki on tietysti suhteellista, mutta bensalla ajettaessa maantiekulutus on ihan samaa tasoa kuin 800kg kevyemmällä ja tuulipinta-alaltaan reilusti pienemmällä 2.0 nelivetoisella bensa-Superbilla.
Kulkupuoli on hyvä vaikka akku olisikin loppu, eikä ecoboost-kutonen ole ollenkaan hassummalta kuulostava laite. Menohalut ovat yleisesti reippaat, vaikkei teho-painosuhde olekaan varsinaisesti sporttinen.
Auto on myös modernisti fordin appin kautta etäohjattavissa. Esilämmitys toimii lähtökohtaisesti ajoakusta ja kun akku on tyhjä, käynnistyy bensakone max. 15 minuutiksi tyhjäkäynnille. Vähemmän ympäristöystävällistä ehkä, mutta webastolle ei tule tarvetta vaikka perse vieroksuisi kylmää nahkapenkkiä. Myös latausaikoja ja ajastettuja esilämmityksiä pystyy säätämään appin kautta esimerkiksi edullisinta pörssisähkön hintatasoa ajatellen.
Lehdistössä esiintyneet vakiofraasit huonosta viimeistelystä pitävät sikäli paikkansa, että materiaalit kyllä paikoitellen poikkeavat ns. premium-merkeistä ja kovaa muovia on esillä enemmän. Työn jälki on sinänsä siisti eikä natinoita, kolinoita tai muuta ylimääräistä ääntä saati irvistäviä paneeleita ole yhtään sen enempää kuin esimerkiksi X5:ssa on. Platinum-mallissa penkkien nahka vaikuttaa koeajoautona ollutta sporttivarusteista mallia pehmeämmältä (myös tuoksuvammalta) ja kojelautaan & oviverhoiluihin on istutettu nahkaa, joka omalta osaltaan parantaa laatuvaikutelmaa. Alustaäänet ovat laadukkaan tummanpuhuvat. Ei siis välttämättä aivan premiumia, mutta valovuoden edellä 90-luvun jenkkiautoja.
Talvisissa, möykkyisissä kaupunkiolosuhteissa valtava pyöräkoko tekee menosta yllättävän tasaista. Pyöräkoko on vielä hieman saksalaisia suurempi, isosta Range Roverista löytyy vastaava.
Toistaiseksi amerikkalainen midsize-perheauto plugariversiona on vastannut odotuksia. Olen yleensä pitänyt autoa vähintään 5 vuotta, joten huonojakin kokemuksia ehtinee vielä kertyä.