Autoiluketju

  • 3 306 664
  • 18 972
K

Kiekkokatsoja

En tiedä, mihin juttuun tässä nyt viitataan, mutta a) Tesla soveltuu hyvin matkaan Saariselältä Ouluun, b) Teslassa ei ole tarpeen pitää lapasia kädessä, vaan auto lämpeää huomattavasti polttiksia nopeammin.

HPC:ta tuolla välillä ei ole, mutta pikalatureita 4 Sodankylässä ja 12 Rovaniemellä. Lisäksi 22 kW näyttäisi saavan Käyrämön keitaalla ja Tervolassa useammassa paikassa. Jokseenkin kaikilla Tesloilla riittänee yksi lataus Rovaniemellä, mutta muitakin vaihtoehtoja tosiaan on.
Tässä radiojutun tapauksessa kävi näin.
Kaikkea ne sanoo? Liekkö totta? Ehkä talvella tonnin karvalakkilada, voisi sittenkin olla ok? Sadan tonnin tesla oli rajattu.

Ja aika ei ole vielä sille, että olisi luotettavaa sähkölataamista aina.

Lisäys. Rahalla pääsee, ja hevosella lisää sanonta lienee ok. Tarpeeksi rahaa, niin kaikki on ok.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen ajanut kahta Teslaa Lapissa ja a) puhallusteho ei riitä kovassa pakkasessa, vaan pahimmillaan tuulilasissa oli kuljettajan päätä pienempi sula kohta ja b) akulla pääsi alle 200 km kovassa pakkasessa. Samoja kokemuksia kuin TM:n jutussa. Monen Tesla-uskovaisen on tätä vaikea myöntää, mutta kannattaa mennä koittamaan.

Vaikka akulla olisi päässyt alle 150 km, se ei olisi ollut tuolla välillä mikään ongelma.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tässä radiojutun tapauksessa kävi näin.
Kaikkea ne sanoo? Liekkö totta? Ehkä talvella tonnin karvalakkilada, voisi sittenkin olla ok? Sadan tonnin tesla oli rajattu.

Ja aika ei ole vielä sille, että olisi luotettavaa sähkölataamista aina.

Lisäys. Rahalla pääsee, ja hevosella lisää sanonta lienee ok. Tarpeeksi rahaa, niin kaikki on ok.
Taitaa kyllä sadalla tonnilla saada kaksikin tuollaista Teslaa jolla TM on matkassa. Vähän hankalampaa onkin sitten löytää tonnilla tieliikennekelpoinen Lada.

Kumpaakaan en tällä hetkellä ottaisi, ja Ladaa en koskaan.
 
K

Kiekkokatsoja

Taitaa kyllä sadalla tonnilla saada kaksikin tuollaista Teslaa jolla TM on matkassa. Vähän hankalampaa onkin sitten löytää tonnilla tieliikennekelpoinen Lada.

Kumpaakaan en tällä hetkellä ottaisi, ja Ladaa en koskaan.
Lienee pointti, että 10-100 kertaa halvempi paska ja hyljeksitty bensa-auto, voi edelleenkin viedä varmemmin perille.
Mutta jokaiselle on ok, elää pilvilinnoissa. Tarpeeksi rahaa, niin kaikki toimii, teoriassa.
 
K

Kiekkokatsoja

Lada-kaupoille sitten vaan kaikki.
Niin no juttu lähti siitä liikkeelle, että joku oli vittuuntunut tesla sähköautoiluun lapin pakkasessa. Aika vittuuntunut piti olla, kun kertoi mielummin ajavansa vaikka ladalla.
Tämä kertomus oli siis radio cityllä.
Ladasta puheenollen, niin lehdessä luki, että lada niva palaa Suomen markkinoille. Taisi olla että vuonna -24, jos oikein muistan. Kori taisi olla dacia dusterin. Korjatkaa jos muistan väärin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin no juttu lähti siitä liikkeelle, että joku oli vittuuntunut tesla sähköautoiluun lapin pakkasessa. Aika vittuuntunut piti olla, kun kertoi mielummin ajavansa vaikka ladalla.
Tämä kertomus oli siis radio cityllä.
Ladasta puheenollen, niin lehdessä luki, että lada niva palaa Suomen markkinoille. Taisi olla että vuonna -24, jos oikein muistan. Kori taisi olla dacia dusterin. Korjatkaa jos muistan väärin.

Niin jos nyt olisit jaksanut edes avata sen linkin, jonka Tekniikan Maailma kirjoitti tuosta samasta aiheesta, niin ymmärtäisit, että kypsyminen johtui siitä kuinka muutaman kerran meni aika tiukille akun keston kanssa, kun Lapin latauspisteet eivät olleet toimintakunnossa. Sen takia hän sitten heitti kommentin Ladasta. Lisäksi ihan aiheellisesti tuli palautetta Teslan toimintakyvystä kovissa pakkasissa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Täällä varmaan porukalla on Webastoja autoissa niin kuinka nopeasti teille tulee hytin puolelle lämmintä kun laittaa Webaston päälle? Ostin auton, jossa ei 30 min lämmityksen jälkeenkään lämmitä sisätiloja. Lisäksi kylmän moottorin merkkivalo palaa ensimmäisten ~5 kilometrin ajan, niin ei tuo taida paljoa moottoriakaan lämmittää? Autona Toyota Verso 2.0 D4-D vuodelta 2013.

Kertaalleen käynyt myyjäliikkeen osoittamalla huoltamolla, jossa olivat kuulemma katsoneet, että Webasto toimii. Pitää vaan kuulemma käyttää siten, että jättää auton puhaltimeen semmoiset säädöt, että puhaltaa lämmintä. Yleensä pidän 21°C automaattimoodilla puhallinta. Nyt kokeilin laittaa lämpötilan HI-moodiin ja puhalluksen puoleen väliin, niin siltikin puhaltaa vain kylmää ilmaa sisätiloihin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Apinaa koijataan, apinaa koijataan. Nismoon pitäisi ohjeen mukaan jättää puhallus ylös ja puhallin päälle. Bemariin ei väliä. Molemmissa koppi lämpiää vartissa ihan riittävästi. Bemari lämmittää vaan kabiinin, nizmo-renu myös myllyä
 
Viimeksi muokattu:

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä varmaan porukalla on Webastoja autoissa niin kuinka nopeasti teille tulee hytin puolelle lämmintä kun laittaa Webaston päälle?

Vartissa alkaa olla jo hytti lämmin jos ei kovin kylmä ole, yleensä semmoinen 20min niin pakkasellakin lämmin ja ikkunat auki. BMW (520 Diesel) alla ja konetta ei tosiaan lämmitä mutta ei ole kyllä menoa haitannut yhtään.
 
Taidankin alkuviikosta soitella liikkeeseen, että vien tuon Toyotan merkkihuoltoon tutkittavaksi. Kahdesti käynyt jo valohoidossa paikallisella nyrkkipajalla, eivät ole tainneet tehdä mitään koko autolle.
 

hege

Jäsen
Subarussa alkaa ikkunat sulamaan noin 10 minuutin Webaston käytön jälkeen ja ilmastoinnin asetus on aina automaatti ja noin 20-21 astetta. Kovemmilla pakkasilla tarvitaan enemmän aikaa ja jos ikkunat haluaa "täysin" suliksi niin se 20-30 min kyllä menee.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on edessä nyt pitkästä aikaa oman auton hankinta kun liisaria en tällä kertaa halua ottaa.

Onko porukalla kokemuksia Kamuxista? Netistä lukemani ei oikein hyvää kuvaa anna niissä tilanteissa kun autoissa ilmenee jotain vikaa. Toinen mistä en oikein saa kunnolla tietoa on tuo heidän Kamux Kaskonsa. Näyttäisi olevan OP-Pohjolan kautta tuleva setti eli sama mistä tuon meidän nykyisen kakkosautonkin vakuutukset on otettu. Eli mikähän koira siinä on haudattuna, jos saman vakuutuksen saa samasta yhtiöstä halvemmalla kuin suoraan ottamalla sieltä vakuutusyhtiöstä?

Tiedän, että Kamux tekee rahansa rahoituksilla ja sitten jollain turhilla takuilla (Kamux Plus) ja itse autoissa ei hirveästi sitten ole ilmaa välissä ja he pystyvät myymään kiesejä vähän halvemmalla kuin muut liikkeet.

Lyhyesti: Kamux Kasko kokemuksia kenelläkään? Onko hyvä, paska vai jotain siltä väliltä?

edit: Haulla löytyikin jo tuoreitakin kokemuksia Kamuxista. Lukaisen ne läpi. Kaskosta ei ehkä ollut mitään...
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on edessä nyt pitkästä aikaa oman auton hankinta kun liisaria en tällä kertaa halua ottaa.

Onko porukalla kokemuksia Kamuxista? Netistä lukemani ei oikein hyvää kuvaa anna niissä tilanteissa kun autoissa ilmenee jotain vikaa. Toinen mistä en oikein saa kunnolla tietoa on tuo heidän Kamux Kaskonsa. Näyttäisi olevan OP-Pohjolan kautta tuleva setti eli sama mistä tuon meidän nykyisen kakkosautonkin vakuutukset on otettu. Eli mikähän koira siinä on haudattuna, jos saman vakuutuksen saa samasta yhtiöstä halvemmalla kuin suoraan ottamalla sieltä vakuutusyhtiöstä?

Tiedän, että Kamux tekee rahansa rahoituksilla ja sitten jollain turhilla takuilla (Kamux Plus) ja itse autoissa ei hirveästi sitten ole ilmaa välissä ja he pystyvät myymään kiesejä vähän halvemmalla kuin muut liikkeet.

Lyhyesti: Kamux Kasko kokemuksia kenelläkään? Onko hyvä, paska vai jotain siltä väliltä?

edit: Haulla löytyikin jo tuoreitakin kokemuksia Kamuxista. Lukaisen ne läpi. Kaskosta ei ehkä ollut mitään...
Tekee yhteistyötä jolla saa halvemman hinnan kaskoon, Kamux kaskoissa osassa kolaroinnin osalta omavastuu 300e mutta muut 200e. Jossain niissä on pysäköintikolarit mutta ei lasivakuutusta.
 
Kokeilin testerin kanssa tuota webaston toimintaa. Tuo ei lämmitä edes moottoria, vaikka se kyllä pöhisee ja ääntelee koko ajan kun on päällä. Lisäksi auton alta näyttää sulavan lumet. Jäähdytinnesteen ja sisätilojen lämpötilat olivat puolen tunnin webaston käytön jälkeen samat kuin ennen webaston käyttöä.

Ei oikein tuon korjaamon toiminta vakuuta. Eivät ole tainneet tehdä muuta kuin kuunnella että webasto alkaa pitämään ääntä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kokeilin testerin kanssa tuota webaston toimintaa. Tuo ei lämmitä edes moottoria, vaikka se kyllä pöhisee ja ääntelee koko ajan kun on päällä. Lisäksi auton alta näyttää sulavan lumet. Jäähdytinnesteen ja sisätilojen lämpötilat olivat puolen tunnin webaston käytön jälkeen samat kuin ennen webaston käyttöä.

Ei oikein tuon korjaamon toiminta vakuuta. Eivät ole tainneet tehdä muuta kuin kuunnella että webasto alkaa pitämään ääntä.

Webaston vesipumppu rikki, eli neste ei kierrä? Luetuta webaston vikakoodit.
 

12961

Jäsen
Näyttäisi siltä, että nykyinen kulkine vaihtuu Fordiin. Explorer PHEViin nimittäin.

Kilometrejä on takana jo sen verran, että uskaltaa jakaa vähän käyttökokemuksia.

Auto on todellinen maantielaiva. Suomalaista maantietä ajaa tuntikaupalla väsymättä, huomattavasti Superbia mukavammin. Menee kelistä riippumatta suoraan kuin juna, on todella hiljainen, ilmastoitu penkki poistaa pershikiongelmat ja kulutuskin on ihan kohtuullista omapainoltaan 2550kg tankille. Alusta toimii hienosti sekä kuormalla että tyhjänä, eikä Superbin DCC:n kaltaista sisään ja ulosjouston "eriparisuutta" esiinny. Auton omaan naviin on ehkä aavistuksen hassutellen tallennettu valvontakameroiden paikat valmiiksi nimellä "vaaranpaikka". Näistä saa myös varoitukset päälle, jolloin auto huutaa "caution" ja/tai täristää rattia muutamaa sataa metriä ennen kameraa.

Vastamelulla toimivan melunvaimennuksen todella huomaa musiikkia soittaessa. Vastamelu vaimentaa ajoääniä niin, että myös dynamiikaltaan runsaasti vaihtelevan klassisen musiikin kuuntelu autossa on kerrankin mielekästä. Rengasäänien alle peittyy huomattavasti vähemmän kuin missään koskaan kokeilemassani autossa ennen. Poppikone on jenkkityyliin tehoiltaan överi.

Lapsiperheelle todellista luksusta on tilan määrä. Kontissa todella riittää tilaa eikä kuormaamista viikkoa lyhyemmillä reissuilla oikeastaan tarvitse miettiä. Sen kuin jotenkin heittää tavarat konttiin, pulkat ja rattaatkin menevät nätisti. Takarivin istuimet tulevat olemaan käytössä todella harvakseltaan.

Sähköllä pääsee käytännössä 35-38km. Bensakone hörähtelee kylmässä kelissä satunnaisesti vaikka auto olisi sähköasetuksella, joten käytännössä arkinen kaupunkikulutus on 3-4 litran välissä satkulla. Akun tyhjennyttyä maantiekulutus talvirajoituksin asettuu 8-9 litran välille ja motarilla gepsin mukaista 120 ajaessa kympin nurkille. Kaikki on tietysti suhteellista, mutta bensalla ajettaessa maantiekulutus on ihan samaa tasoa kuin 800kg kevyemmällä ja tuulipinta-alaltaan reilusti pienemmällä 2.0 nelivetoisella bensa-Superbilla.

Kulkupuoli on hyvä vaikka akku olisikin loppu, eikä ecoboost-kutonen ole ollenkaan hassummalta kuulostava laite. Menohalut ovat yleisesti reippaat, vaikkei teho-painosuhde olekaan varsinaisesti sporttinen.

Auto on myös modernisti fordin appin kautta etäohjattavissa. Esilämmitys toimii lähtökohtaisesti ajoakusta ja kun akku on tyhjä, käynnistyy bensakone max. 15 minuutiksi tyhjäkäynnille. Vähemmän ympäristöystävällistä ehkä, mutta webastolle ei tule tarvetta vaikka perse vieroksuisi kylmää nahkapenkkiä. Myös latausaikoja ja ajastettuja esilämmityksiä pystyy säätämään appin kautta esimerkiksi edullisinta pörssisähkön hintatasoa ajatellen.

Lehdistössä esiintyneet vakiofraasit huonosta viimeistelystä pitävät sikäli paikkansa, että materiaalit kyllä paikoitellen poikkeavat ns. premium-merkeistä ja kovaa muovia on esillä enemmän. Työn jälki on sinänsä siisti eikä natinoita, kolinoita tai muuta ylimääräistä ääntä saati irvistäviä paneeleita ole yhtään sen enempää kuin esimerkiksi X5:ssa on. Platinum-mallissa penkkien nahka vaikuttaa koeajoautona ollutta sporttivarusteista mallia pehmeämmältä (myös tuoksuvammalta) ja kojelautaan & oviverhoiluihin on istutettu nahkaa, joka omalta osaltaan parantaa laatuvaikutelmaa. Alustaäänet ovat laadukkaan tummanpuhuvat. Ei siis välttämättä aivan premiumia, mutta valovuoden edellä 90-luvun jenkkiautoja.

Talvisissa, möykkyisissä kaupunkiolosuhteissa valtava pyöräkoko tekee menosta yllättävän tasaista. Pyöräkoko on vielä hieman saksalaisia suurempi, isosta Range Roverista löytyy vastaava.

Toistaiseksi amerikkalainen midsize-perheauto plugariversiona on vastannut odotuksia. Olen yleensä pitänyt autoa vähintään 5 vuotta, joten huonojakin kokemuksia ehtinee vielä kertyä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Älyvapaata touhua tukea yhtään minkään hintaisen sähköauton hankintaa.
Olen tavallaan samaa mieltä. Järkevää olisi luopua auton hankintaan kohdistuvasta verosta kokonaan ja tehdä auton vaihto houkuttelevammaksi. Samalla voisi luottaa siihen, että markkinat ja tekniikan kehitys kylllä pitää huolen, että autokanta on vähäpäästöisempi. Ainakin markkinat toimisivat paremmin kuin demarit.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Epäsuora kysymys autoiluun liittyen. Pystynko katsoa jostain helposti uusien autojen ja moottoripyörien rekisteröintimääriä? Eli esimerkiksi, että montako toyota corollaa Suomessa rekisteröitiin vuonna 2019. Lähinnä siis moottoripyörien tietoja kiinnostaisi katsella, mutta oletan että löytyy samaöta sivulta kuin autojenkin tiedot.
 

molari

Jäsen
Onko palstalaisilla kokemusta seuraavista menopeleistä, Volvo XC70 D4/5+aut tai tai Skoda 4x4 2,0tdi+DSG (Octavia), kone, voimalinja, yms. eli, jos n. 5 v vanhan ja n. 100 000 ajetun hankkii, onko ongelmia odotettavissa. Ainakin Skodan (VAG:n) korin (ovien) ruostumisongelmista on ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika.
 

Glove

Jäsen
Onko palstalaisilla kokemusta seuraavista menopeleistä, Volvo XC70 D4/5+aut tai tai Skoda 4x4 2,0tdi+DSG (Octavia), kone, voimalinja, yms. eli, jos n. 5 v vanhan ja n. 100 000 ajetun hankkii, onko ongelmia odotettavissa. Ainakin Skodan (VAG:n) korin (ovien) ruostumisongelmista on ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika.
Samalla moottori+vaihteisto yhdistelmällä ajoin kaksi Volkswagenia yrityksen käytössä. Yksi ylimääräinen huolto tuli kun ensimmäisestä meni EGR venttiili. Muuten riitti huolto-ohjelman mukaiset huollot. Kilometrejä tuli semmoinen 100000 per vuosi. Ei valittamista.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Eilen sain vihdoin haettua auton himaan. Päädyin siis 2016 vuosimallin farmari Golffiin. Voi luoja mikä säätö oli pankin kanssa lainahommissa. Ensi viikolla täytyy ottaa operaatioksi pankin vaihtaminen.

Webaston kaukosäätimen kantomatka yllätti kun pystyin laittamaan parvekkeelta päälle vaikka matkaa on noin 500 metriä ja välissä toinen kerrostalo. Ajastinta ei näin kovilla pakkasilla viitsi käyttää kun silloin Webasto olisi varmaan vähän turhan kauan aikaa päällä. Täytyy joskus testata, että kuinka aikaisin tuo ajastin lyö lämmityksen päälle jos laittaa lämmöt sinne 16 asteen nurkille, riippuu toki siitä kuinka paljon on pakkasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös