Tilastokeskus - Kotitalouksien kulutus 2016Monesti täällä on tullut esiin yhtenä argumenttinä ”perheen kakkosauto.” Kuinkahan monella kotitaloudella todellisuudessa on kaksi autoa käytössään? Mutulla sanon että prosentuaalisesti ollaan ainakin alle 50% :ssa, varmasti tähän löytyy joltain luotettavia tilastoja?
Yhden hengen talouskin on varmaan tuon mukaan talous tai vaihtoehtoisesti YH-taloudet? Joka siis muuttaa tuota tilastoa aika lailla. Kuitenkin isojen kaupunkien keskustan ulkopuolelle perheillä tuntuu järjestään olevan vähintään kaksi autoa. Olettaen että perheessä on kaksi "aikuista" ja kummallakin on ajokortti. Tosin @ace esitystavalla esitettyyn kysymykseen tuo 17% on varmaan oikein.Tilastokeskus - Kotitalouksien kulutus 2016
"Kaksi henkilöautoa oli 17 prosentilla talouksista ja kolme tai useampi auto oli noin kolmella prosentilla."
Mitä ajat takaa tällä? Kaikki sen tietää, ei tämä tule kenellekään yllätyksenä. Paitsi ilmeisesti Yhdysvaltain autoliitolle.Tuosta nyt alkuun, eikä ongelmat ole pelkästään Teslalla.
Yhdysvaltain autoliitto tutki sähköautoja ja yllättyi - pakkanen pudottaa ajomatkaa keskimäärin 40%
Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 52km päivässä.Eli nykyisellä akkuteknologialla sähköauto ei ole mikään oikea vaihtoehto kaikille ( lue suurimmalle osalle) suomalaisista, ei hinnan eikä käytettävyyden osalta.
Kaikki ei ole suuri tai suurin osa =DAi, meillä näkyy vissiin eri viestit tästäkin keskustelusta. Eli nykyisellä akkuteknologialla sähköauto ei ole mikään oikea vaihtoehto kaikille ( lue suurimmalle osalle) suomalaisista, ei hinnan eikä käytettävyyden osalta. Toisin on väitetty.
Artikkeliin viitaten, aika paljon on eroa siihen mitä noista "kantomatkoista" tippuu pakkasilla, täälläkin on puhuttu huomattavasti pienemmistä tiputuksista.
Ei tuo harvinaista ole, mulla löytyy monta sinkkukaveria, joilla on kaksi tai useampia autoja. Varsin yleistä pienillä paikkakunnilla/maalla, missä on eri auto käyttötarkoituksen mukaan.
Onko heillä oma karvanoppa-Toyota erikseen pillurallia varten vai mihin muka yksin asuvat ihmiset tarvitsevat useita autoja?
Yllättävän monella suomalaistaloudella kun ei ole varaa edes siihen yhteen autoon, joten vaikka en kaveripiirisi automäärää epäilekään, niin näin keskimäärin multiautoilevat sinkkukaverit kuulostavat yhtä harvinaisilta kuin näiden palstojen legendaariset inttikaveritkin. Erityisesti kun @benicio juuri laittoi tilastoja siitä, että kahden auton talouksia on koko maassa vain 17% ja useamman auton talouksia vain 3%.
Tietysti rikkailla, maataloustukia nostavilla kepulaisilla voi ollakin varaa ostaa sinkkunakin useita autoja talliin. Aina on hyvä olla yksi käytetty vanha auto sitä varten, että nitistää EU-tukia tarkastamaan tulleen viskaalin, survoo byrokraatin ruumiin takaluukkuun ja upottaa vanhimman autonromunsa suonsilmäkkeeseen.
En ainakaan ite tiedä kuin jokusen hassun sinkun jolla on useampi auto. Siis landella. Useimmiten kyseessä on käyttöauto+harrastusauto. Joillakin löytyy hyötyauto+käyttöauto mutta se ei oikein käy tähän vertailuun koska se hyötyauto on pääsääntöisesti oman firman nimissä.
Ainakaan itse en tunne montakaan ihmistä jolla on kaksi tai useampi auto eikä se missään nimessä ole yleistä. Maaseudullakaan. Perheissä voi sitten olla 2-4 autoa, riippuen lasten iästä.
Yhdysvaltain autoliitto tutki sähköautoja ja yllättyi - pakkanen pudottaa ajomatkaa keskimäärin 40%
Eli suomalainen ratkaisu ei tule olemaan sähköautot vaikka sitä jotkut ovat jo ehtineet houkkaamaan. Mikä se sitten on jää nähtäväksi.
Kahden hengen ja neljän auton taloudesta päivää. Jos tulisi ero (vaimolle terveisiä) niin sitten mulla olisi yhden hengen ja kolmen auton talous. Arkiauto, sunnuntaiauto ja kesäauto. Perjantaiauto jäisi ex-vaimolle. En ole mikään bensalenkkari, mutta pitäähän sitä nyt olla kalustoa.Onko heillä oma karvanoppa-Toyota erikseen pillurallia varten vai mihin muka yksin asuvat ihmiset tarvitsevat useita autoja?
Todennäköisesti et. Sillä sähköautoissa kärryn + lastin paino saa olla keskimäärin n. 300kg. Todennäköisesti jo tyhjä kärry ylittää tämän rajan. Tai toisaalta, jos se painaa 290kg, niin eikö niitä ostoksia voisi sitten laittaa vaikka takapenkille.Samalla kun joka päivä vedän peräkärryä.
Lähinnä tarkoitin kahta autoa jokapäiväisessä arkikäytössä, en harraste-, tai firman nimissä olevia työautoja.
Toki nämä, sekä yhden hengen taloudet vääristävät tilastoja jonkun verran, mutta tässä yhteydessä alkoi kiinnostamaan se, että kuinka monelle kotitaloudelle sähköauto olisi oikeasti hyvä vaihtoehto kakkosautoksi.
Vähän nyt vedetään mutkia suoriksi päättelyssä, jos julistetaan että sähköautot eivät ole Suomessa ratkaisu. Nykyisellä tekniikan kehitystahdilla tähänkin ongelmaan luultavasti on jo kehitteillä parannusta. Suuremmassa mittakaavassa sähköautojen yleistyminen voi Suomessa olla hieman lämpimämpiä maita hitaampaa, mutta en jaksa uskoa, että pakkanen olisi ylitsepääsemätön este.Yhdysvaltain autoliitto tutki sähköautoja ja yllättyi - pakkanen pudottaa ajomatkaa keskimäärin 40%
Eli suomalainen ratkaisu ei tule olemaan sähköautot vaikka sitä jotkut ovat jo ehtineet houkkaamaan. Mikä se sitten on jää nähtäväksi.
Käyttöönotto ilmaista, liikenteestäpoisto 5€. Tietysti autosta riippuen, mutta periaatteessa jo muutaman päivän käyttämättömyys kannattaisi ilmoittaa.Ensinnäkin harrasteautoja on monenlaisia, joita voi nykyaikana laittaa seisontavakuutukseen vallan helposti interwebin kautta. Ei maksa paljoa kulut, vaikka kuukausittain otat käyttöön muutamaksi päiväksi.
En mä tiedä mikä olisi toimintamatka, mutta sen tiedän että jos keskimääräinen suomalainen ajaa 52km päivässä niin aika helvetin moni ajaa siis tuota vähemmän ja vielä helvetisti harvempi Tampereelta Helsingistä katsomaan jääkiekkoa. Piti oikein tarkistaa nuo Konan koeajotulokset. Lämpötila oli -1 astetta. Maantieajossa toimintamatka oli 356km ja taajama-ajossa tuo 234km. Nämä siis käsittääkseni laskettu testilenkin todellisen kWh/100km kulutuksen perusteella, jossa tuo taajama ajo oli 12km kylmällä autolla liikkeelle lähtien. Tätä pitemmillä matkoilla tietysti kulutus jonkin verran pienenisi. Uskoisin että suurimmalle osalle suomalaista nuo ovat riittäviä lukemia, sehän oli se alkuperäinen väitteesi. Jos on tosi kylmä ja on pakko ajaa tosi pitkää matkaa juuri silloin eikä voi ladata kesken matkan, niin sitten on ongelmissa.Laitetaan nyt vaikka mittariin se 20 pakkasta, mikä on silloin toimintamatka? Pääsetkö Tampereelle Helsingistä katsomaan vaikkapa lätkää ilman että joudut ottamaan puolen tunnin latauksen mennessä ja tullessa?
Jos samankokoinen sähköauto maksaisi 16k€ olisi aivan älyvapaata touhua ostaa Polo tai Micra karvalakkipolttomoottoriautona. Rahoitusta saa rahoitusliikkeiltä ja lainaa pankista, eli sinänsä uuden auton hankinnassa pelkällä hankintahinnalla ei ole juuri merkitystä vaan kokonaiskuluilla, niissä sähköauto pärjää jo ihan hyvin. Tässä ne laskelmat jotka ketjussa jo aiemminkin oli. Ja tuo käytettävyys jo käytiinkin läpi.Alkuperäinen väitteeni oli kylläkin se hankintahinnan ja käytettävyyden summa, joka vie nuo pois suurimman osan ulottuvilta. Jos se sähköauto maksaisi vaikka 16k€, tilanne toki muuttuisi. Tuolla rahalla kun saa sen Polon, Micran tai muun vastaavan kokoisen kulkineen karvalakkiversiona. Nyt samankokoinen täyssähkö maksaa halvimmillaan lähemmäs 30k€ ja tuotakin hintaa kompensoidaan veroedulla.
Tuossakin kannattaa tietysti laittaa joku hintalappu sille "huolelle". Mutta tietysti, aina on erityistapauksia. Kokonaisuuden tai keskimääräisyyden kanssa niillä ei ole tekemistä.No eihän olisi älyvapaata. Jos se tarve on käydä kaksi kertaa kuukaudessa vanhempien luona 500 km päässä, ilman huolta onko matkalla latauspaikkaa yms. bensa/ dieselauto hakkaa mennen tullen täyssähkön.
En tiedä miten tässä kävi taas näin.Hauskaa kuitenkin muistuttaa että rahaa saa pankista, kun on hiukan toinen asia ottaa sitä 16k€ vs 30k€. Saa sitä rahaa kuulemma suoraan seinästäkin, näin on yksityisautoilun suurimmat vastustajat kertoneet jo vuosia sitten.
Hankintahinta on yksityiselle ihmiselle määräävin kriteeri pieni- ja keskituloisilla, muutoinhan lähes kaikki ajaisivat sillä XC60 Volvo hybridillä, missä käyttökulut on kuulemma olemattomat.
Minä ymmärrän tämän. En vain näe kovin järkevänä tästä keskustella, koska asia on päivänselvä: Kaikille sähköauto ei sovi. Kukaan ei ole muuta väittänyt. Jos ajaa toistuvasti pitkää matkaa eikä ole vaihtoehtoista liikennevälinettä, niin tietenkään sähköauton ostaminen ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Toivoin että tästä ei olisi (taas) tarvinnut keskustella.Eli et edes halua ymmärtää, vaikka rautalangasta väännetään? On se mun mielestä vittumaista, jos lähtiessään pidemmälle reissulle täytyy onkia tiedot latauspisteistä ja suunnitella matkaa noiden mukaan. Ja laskelmat menee vituralleen, kun kulutus onkin edellisreissua 20% suurempi, joko kaasujalan tai säiden takia.
Sieltä löytyy vertailu myös 15000km vuodessa ajomäärällä. Jätän tähän kirjoittamatta jotain vittumaista, mutta alan päästä taas jyvälle tämän keskustelun motiiveista ja ymmärtämisen tasosta ja tarkoitushakuisuudesta.Olen lukenut tuomasi linkin jo aiemmin, minkä takia se liittyy tähän? Suurimmalla osalla suomalaisista keskimääräinen ajosuorite on se 10-15 tkm/v, ei noiden vertailujen 30tkm/v. Tällöin arvonalenema/ kiinteät kulut näyttelee paljon suurempaa roolia per km, kuin tuossa. Sitäpaitsi, tuo vertailu on tehty ilman mitään todellisia kulutusmittauksia, eli Suomen olosuhteissa noilla ilmoitetuilla tiedoilla ei ole mitään virkaa.
No periaatteessa se olisi hyvä kakkosauto ylemmän keskiluokan perheille. Eli toimisi kauppakassi/lasten kuskaus/harrastuksiin meno/yms. autona.
Teslassa pystyy ainakin laittamaan reitin naviin ja se heittää sieltä suoraan latauspisteet, kuten myös minkä verran akkua on jäljellä perille päästyä. Sen mukaan voi sitten vähän laskeskella kaasujalkaa ja ottaa huomioon sääolosuhteet.On se mun mielestä vittumaista, jos lähtiessään pidemmälle reissulle täytyy onkia tiedot latauspisteistä ja suunnitella matkaa noiden mukaan. Ja laskelmat menee vituralleen, kun kulutus onkin edellisreissua 20% suurempi, joko kaasujalan tai säiden takia.
No meillä ainakin. Miehellä tulee ajoa tonni viikossa, mulla keskimäärin 400-500 kilometriä. Työmatkoja siis. Päälle tietty sitten muut menot vielä...Kyselin lukumäärän perään, kuinka monessa kotitaloudessa on kakkosauto päivittäisessä käytössä?
Teslassa pystyy ainakin laittamaan reitin naviin ja se heittää sieltä suoraan latauspisteet
A video shot yesterday at the Supercharger in Barstow, CA shows a line at the station of Teslas waiting to juice up. The driver who shot the video was number 21 in the queue, and with wait times upwards of two hours just to get to the charger, Tesla’s going to have some unhappy customers on its hands.
Long lines at Tesla Superchargers as holiday travel swamps system
No kerro nyt omin sanoin kenelle se sähköauto nykyisellään sopii, niin ettei tarvitse muilla kulkuneuvolla puutteita ja haittoja paikata?
Ja jostain järjettömästä syystä väkisin tuosta MATKALLA LATAAMISESTA kauhean ongelman. Ei se ole, ainakaan Etelä-Suomessa.Sähköauto on ainakin kaupungissa ajavalle aivan yliverto talviauto. Ei tarvitse murehtia pelkän lyhyen ajon rasituksesta 12v akulle, auto lämpiää pikavauhtia ja lähtee aina käyntiin.