Autoiluketju

  • 3 211 008
  • 18 538

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Vaikka Kalifornian rajoista ei mene läpi, niin EU-rajoista voi mennä. Lisäksi kaikki uutiset on selkeästi sanoneet, että elämälle välttämätön CO2 ei ole kikkailun kohteena. Eli veroperusteet ei ole muuttumassa kulutuksen suhteen.

EURO6 standardin NOx raja ( 80 mg/km ) ei ole paljoa Kalifornian standardia lievempi. Lisäksi kun noita NOx päästöjä pidetään kurissa laillisin keinoin, niin on vain muutama vaihtoehto: a) vähemmän tehoa, B) enemmän kulutusta ( CO2 päästöjä ) c) kallista tekniikkaa.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Voisiko saasteiden takia mennä kys diesel wolsut käyttökieltoon? Olisi erittäin Suomi-ratkaisu.

Ei ole menossa. Sen sijaan VAG saattaa hyvinkin joutua antamaan uudet rehelliset päästölukemat EU:ssakin. Se merkinnee että tietyistä moottoreista joko häviää sekä tehoa että vääntöä tai sitten VW hyväksyy korkeammat CO2 lukemat ja niiden myötä tulevat jälkiverot. Ainakin Suomessa mahdolliset jälkiverot hoitaisi tehdas tai maahantuontiorganisaatio.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
EURO6 standardin NOx raja ( 80 mg/km ) ei ole paljoa Kalifornian standardia lievempi. Lisäksi kun noita NOx päästöjä pidetään kurissa laillisin keinoin, niin on vain muutama vaihtoehto: a) vähemmän tehoa, B) enemmän kulutusta ( CO2 päästöjä ) c) kallista tekniikkaa.

Aivan mutta tällä hetkellä käytössä oleva Euro 5 päästötason NOx raja on 180 mg/km. Euro6 standardin mukaiset koneet tulevat ensivuonna ja sehän johtaa siihen, että kaikki dieselit tulevat saamaan kusilaitteet kaveriksi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ymmärrän erittäin hyvin sen, että kulutus nousee yli EU-lukemien (koska testi on simuloitu ja esim. Suomessa olosuhteet, nopeudet, ajotavat, kuormat, renkaat, moottorin käyntilämpötilat yms. vaihtelee julmetusti), mutta tämä dieseleiden hiukkaspäästöasia on jokseenkin vähän oudompi juttu => DPF:n (Diesel Particle Filter) pitäisi toimia vähän kuin katalysaattori ja meikäläinen on ollut hyvin pitkälti siinä käsityksessä, että se blokkaa nuo oikeasti ihmisille vaaralliset myrkyt käytännössä pois... Noh, oppia ikä kaikki!

Saas nähdä mitä tällä koko jupakalla on vaikutusta Suomen automarkkinaan? Yritysauto-kauppa on ollut jo pitkään VAG:n temmellyskenttää (mitä nyt Bemari ja Ford on vähän pyristellyt vastaan) ja siinä sektorissa dieselautot ovat iso enemmistö => nyt kun on selvää, että VAG on huijannut (vaikka sillä ei ainakaan vielä ole todistetusti ollut vaikutusta CO2-lukemiin), miten isot yritykset reagoivat? "Business as usual" vai "me otamme sustainability-asiat vakavasti emmekä toimi NOx-huijareiden kanssa"...?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Dpf suodatin blokkaa pienhiukkasia mutta typen oksidien saaminen suht pienelle tasolle vaatii urearuiskutuksen(kaikilla valmistajilla). Volkswagen Ag:n tuotteissa kusivehkeitä on Euroopassa jo jokusen vuoden ollut esim. sharanissa, Alhambrassa ja Audin isoissa maastureissa. Pienempiin dieselautoihin tulee tosiaan ensivuonna astuvan eu6 päästönormin kautta käytännössä kaikkiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Rädyn Sepi sen jo tiesi että Saksa on läpeensä paska maa ja autofanit on sen tienneet jo kauan että oikeita autoja sieltä ei tule. Folkkariaudiskodien vanavedessä nyt näyttää uppoavan öykkäribemarikin. Ihan oikein niille.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/b...a--paastoraja-ylittyi-11-kertaisesti/Pfu7Qpgb

Heh, tässä haisee taas vaihteeksi poliittinen ajatusmaailma kirjoittajalta. Saksalla menee liian hyvin kun muilla menee vituiksi joten vihataan niiden valmistamia autoja. Vitun natsit!
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mitä veikkaatte narahtaako vielä Mersu/Daimler noista päästöistä? Daimleriin sijoittaminen kiinnostaisi nyt, tosin putoava puukko on aina vaikea napata satuttamatta itseään.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Jotenkin minulla on semmoinen fiilis, että Volkkari ei suinkaan ole ainoa valmistaja, joka on vippaskonsteja käyttänyt. Tarkemmassa syynissä voi hyvinkin löytyä lukuisia muita merkkejä. Sanoisin, että "pienipäästöiset" tehodieselit ovat aika liipasimella, vaikken autojen tekniikasta tuon taivaallista ymmärräkään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kaikki EU-normien mukaiset päästömittaukset on ajettu labroissa, merkistä riippumatta. Ja aivan satavarmasti jokaikinen autofirma on optimoinut testit siten että lappuun lävähtäisi mahd. pieni CO2 päästö ja kulutus.Tuo volkkarin perseily jenkeissä on todella käsittämätöntä koska kaikki tietävät millainen lakisysteemi on siellä, varsinkin ulkomaisena firmana. Ei järkeä.

Euroopassa normipulliainen ei saa normiajossa yhtään autoa kuluttamaan yhtä vähän kuin mitä virallisissa mittauksissa, kysymys onkin siitä kuka on optimoinut mittaukset parhaiten. Ne jotka osaavat pääsevät taas helpohkosti noiden virallisten kulutuslukujen alle.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mersu ainakin on urealaitteiden käytössä edellä muita saksalaisia, joten vaikka MB olisikin koplannut moottoriohjelmaa testejä varten, uskoisin heidän olevan pieni tekijä tässä jupakassa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kaikki EU-normien mukaiset päästömittaukset on ajettu labroissa, merkistä riippumatta. Ja aivan satavarmasti jokaikinen autofirma on optimoinut testit siten että lappuun lävähtäisi mahd. pieni CO2 päästö ja kulutus.Tuo volkkarin perseily jenkeissä on todella käsittämätöntä koska kaikki tietävät millainen lakisysteemi on siellä, varsinkin ulkomaisena firmana. Ei järkeä.

Euroopassa normipulliainen ei saa normiajossa yhtään autoa kuluttamaan yhtä vähän kuin mitä virallisissa mittauksissa, kysymys onkin siitä kuka on optimoinut mittaukset parhaiten. Ne jotka osaavat pääsevät taas helpohkosti noiden virallisten kulutuslukujen alle.

Ei tuo nyt ihan täysin paikkansa kyllä pidä. Oma Toyotani kuluttaa käytännössä vähemmän kuin valmistaja on ilmoittanut. Hieman ketuttaa maksella lähes korkeimman pykälän mukaista veroa tuosta. Kyseessä 2.4-litrainen bensakone.

Edit. En ole siis mikään pro, mutta toki pyrin ajamaan taloudellisesti. Kaipa tuonkin kärryn mottipäisesti ajamalla saa kuluttamaan valmistajan ilmoituksen mukaisesti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei tuo nyt ihan täysin paikkansa kyllä pidä. Oma Toyotani kuluttaa käytännössä vähemmän kuin valmistaja on ilmoittanut. Hieman ketuttaa maksella lähes korkeimman pykälän mukaista veroa tuosta. Kyseessä 2.4-litrainen bensakone.

Edit. En ole siis mikään pro, mutta toki pyrin ajamaan taloudellisesti. Kaipa tuonkin kärryn mottipäisesti ajamalla saa kuluttamaan valmistajan ilmoituksen mukaisesti.

Mitä tehdas on ilmoittanut ja mihin itse pääset?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mitä tehdas on ilmoittanut ja mihin itse pääset?

Tehtaan ilmoittama yhdistetty kulutus on 9,6 l/100 km, jonka mukaan myös vero määräytyy. Itse olen pahimmillaan päässyt karvan yli 8 l/100 km, mutta yleensä kulutus on suunnilleen 7,5 l/100 km.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tehtaan ilmoittama yhdistetty kulutus on 9,6 l/100 km, jonka mukaan myös vero määräytyy. Itse olen pahimmillaan päässyt karvan yli 8 l/100 km, mutta yleensä kulutus on suunnilleen 7,5 l/100 km.

Avensis? Manuaali vai tomaatti (olikohan näitä edes manuaalina)? Olisin suht. yllättynyt jos kaupunkiväännössä pääsee 2.4l bensavaparilla alle ysin kulutuksen. Avensis on kuitenkin suht painava auto.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Olisin suht. yllättynyt jos kaupunkiväännössä pääsee 2.4l bensavaparilla alle ysin kulutuksen. Avensis on kuitenkin suht painava auto.

Vaimo pääsi viissatasella ässämersulla alle kympillä kaupungis. Mulla meni maantielläkin 15 litraa. Siinä on siis 5 litranen bensa V8
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Avensis? Manuaali vai tomaatti (olikohan näitä edes manuaalina)? Olisin suht. yllättynyt jos kaupunkiväännössä pääsee 2.4l bensavaparilla alle ysin kulutuksen. Avensis on kuitenkin suht painava auto.

Avensis tomaatillahan tuo. Pelkässä kaupunkikurvailussa menee hieman alle kympin kulutuksella, mutta kuten aiemmin jo sanoinkin, saa toki kuluttamaan huomattavasti enemmänkin. Eli tuossa suhteessa ei ole syytä olla ollenkaan yllättynyt.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Avensis tomaatillahan tuo. Pelkässä kaupunkikurvailussa menee hieman alle kympin kulutuksella, mutta kuten aiemmin jo sanoinkin, saa toki kuluttamaan huomattavasti enemmänkin. Eli tuossa suhteessa ei ole syytä olla ollenkaan yllättynyt.

Ok. Kaupunkikulutus on toki varsin tulkinnanvarainen asia, muistelisin että EU-testien kaupunkiosuus on aikamoista matelua, keskinopeus alle 25kmh ja siinä jotenkin simuloidaan liikennevalostoppeja yms. Mikä sitten on kaupunkiajoa? Kehä ykkönen tai Länsiväylä ei-ruuhka-aikoina on iloista maantieajoa, ruuhka-aikana masentavaa jonotusta, mannerheimintie sunnuntai-aamuna on leppoisaa cruisailua, maanantai aamuna aivot hajottavaa stop&go raastoa.

Mene ja tiedä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tulipa testattua Volvon city safety- järjestelmän toimivuutta. Kolmion takaa yllättäen tullut corolla pisti järjestelmän käyntiin, ja jarrutti voimakkaasti. Itse huomasin tilanteen, ja hidastin, mutta Volvo laittoi paremmaksi ja jarrutti kunnolla. Ihan kiva kyllä, että tällainen järjestelmä löytyy.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Bensavehkeissä pikkuturbot on niitä, jotka kuluttavat suhteessa EU-lukemiin eniten (mehupurkilla motarille), isommat vaparit menevät kohtuu lähelle järkevästi ajellen. Ne, jotka tietää taloudellisuusajo-kilpailuista jotain ymmärtävät, miten kova suoritus esim. Mazdalta nähtiin viimeisimmässä Vesijärven Auto-ecorunissa! Dieselit onkin sitten asia erikseen...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt tunnusti Audi: huijaus koskee 2,1 miljoonaa autoa | Taloussanomat

Kyllä tulee nyt VAG:lle lunta tupaan. Tässä muhii Saksan koko taloudelle aikamoinen pommi.
On kyllä jännä, jos VW-konserni on ainoa joka tässä on systemaattisesti kusettanut. Tuntuu hassulta että maailman suurin autonvalmistaja olisi ainoa joka ei selviäisi päästörajoista edes puijauksensa paremmin peittämällä. Toisaalta, eikös volkkarin dieselkoneissa ole jo aika perinteisestikin ollut naurettavan suuri öljynkulutus, joka taas kielisi siitä että kitkan (=päästöjen?) kanssa on ollut todellisia, muita valmistajia vakavampia ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös