Autoiluketju

  • 3 217 532
  • 18 565

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siinä olisi nyt Suomen valtion aika mennä haaskalle ja vaatia korvauksia VW:ltä, koska autovero on noina vuosina perustunut päästöihin, jotka on nyt huijattu alemmaksi, eli todellisuudessa veroa olisi pitänyt maksaa enemmän. Teepä yksityisenä samanlainen verorikos järjestämällä asiat niin, että verotusarvo on pienempi. Aijai... näinköhän pystyy virkamies kurmuuttamaan VW:tä tässä vai mennäänkö auton ostajien kukkarolle. Ei yllättäisi Suomessa :D
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siinä olisi nyt Suomen valtion aika mennä haaskalle ja vaatia korvauksia VW:ltä, koska autovero on noina vuosina perustunut päästöihin, jotka on nyt huijattu alemmaksi, eli todellisuudessa veroa olisi pitänyt maksaa enemmän.

Onhan tuo aivan räikeää rikollista toimintaa VAG:lta. Tietoista, suunnitelmallista viranomaisten harhauttamista. Käsittämätöntä, jos tuohon ei tule raskaita sanktioita, vaan tuskinpa Merkel sallii..
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Meillä Dakota-nahoilla oleva 2007 bemari ajettu vain 110tkm, nahoissa ei ole käytännössä ollenkaan kulumajälkiä. Olen itsekin välillä miettynyt millä ihmeellä porukka saa nahat niin paskaan kuntoon jo muutamassa vuodessa. Niin ja myönnetään vielä laiskuus, meidän nahkasisustusta ei ole huollettu omatoimisesti kertaakaan, ainoastaan käytetty noin kerran vuodessa sisäpuhdistuksessa. Nahkan laaduissa ei voi olla niin suuria eroja koska kyllä nämä vastaavat bemarin nahatkin saadaan surkeaan kuntoon nopeastikin.

_

Jep täällä e61 530d saman ikäisenä ja ajettuna 165tkm. Nahoissa ei mitään moitittavaa edes kuskin penkissä. Itselläni auto ollut nyt kaksi vuotta ja tuona aikana olen kerran penkit käsitellyt BMW:n omalla nahanhoito aineella.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Täytyy laittaa nyt tarinaa, kun tuo Sebring tuossa kohta pari vuotta keikkunut.
Tuli mieleen, kun työkaveri osti samanikäisen (07) Toyota Auriksen 110tkm ajettu, hintaa oli 11k€.
Itse ostin tosiaan kohta pari vuotta sitten Sebrinin 2,4l Touringin 120tkm ja hintaa oli tinkaamisen jälkeen 9600€. Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että aivan eri varustelutason auto, ostohinnaltaan aivan eri hintaluokan auto, mukavuudeltaan aivan erilainen, suorituskyvyltään aivan erilainen auto on noin pirusti arvottomampi.
Eihän tuo minua missään tapauksessa haittaa, mutta ihmetyttää. Toyotaa puoltaa toki pienempi kulutus, pienemmät verot ja suomessa myyttinen maine.

Chryslerissä ei ole tänä aikana ollut mitään vikoja. Olen käyttänyt kerran laajassa perushuollossa, hieman sen jälkeen kun ostin, että on sitten huolettomia kilometrejä. Jarrut katsottiin, automaattiöljyt vaihdettiin, ilmastointihuolto, öljyt yleensäkkin vaihdettiin, aurauskulmat yms. katsottiin.
Kuitenkin olen siinä uskossa, ettei suomessa tuota kovinkaan laadukkaana autona pidetä, mutta todella huoleton ollut.
Tullut ajettua todella paljon, pitkiäkin työmatkoja ja aivan varmasti on mukavampi kuin Auris.
Todella mukava cruisen kanssa vain istua hyvässä sähkösäätöisessä penkissä ja kuunnella musiikkia loistavasta audiolaitteesta. Kulutuskin matkalla pyörii siinä 6.3-6-7 välillä, toki se kaupungissa on jonkun 10.7-11.8 välillä seilannut.
Aikaisemmin minulla oli Chryslerin Stratus (ennen nykyistä oli pösö välissä), Stratus oli vanha ruoska, mutta erittäin huoleton. Ainoastaan pellit rupesi vanhassa romussa rapistumaan.

Omituista, että noita harvoin näkee. En jaksa uskoa, että jokin vastaavasti varusteltu Audi kovinkaan paljoa huolettomampi voisi olla.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kävipä tuossa eilen sellainen pieni vahinko että kuskin nahkapenkkiin tuli viilto. Viilto on pitkittäissuunnassa penkin istuinosassa sivulla ja syypää on niinkin hassu kuin takin narusta riippunut metallinen kiristin.

No kuitenkin ajattelin kysäistä mikä olisi järkevin tapa korjailla tuo viilto? Ei kovin pitkä viilto, sellainen tulitikkuaskin pituinen. Osittain vielä pelkkä riipaisu, mutta ujosti jostain kohdin myös sisus pilkistää.

Onnistuuko näppärästi jollain nahan korjauspaketilla vai pitäisikö käyttää jossain liikkeessä? Sijainti on etelä-savo/keski-suomi akselilla eli jos hyviä kokemuksia on jostain firmasta niin ilolla otan vastaan!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Volkswagen huijasi päästömittauksissa USA:ssa - Tekniikanmaailma.fi

Onhan tuo aika huimaa... Vaikka tämä ei nyt suoranaisesti koskekaan EU-aluetta niin ihmettelen suuresti jos näillä ei ala olla vaikutusta VAG-konsernin merkkien myyntiin => TSI_DSG_TFSI_JNE... Skoda on ihme kyllä onnistunut ainakin toistaiseksi pysyttelemään näiden kohujen ulkopuolella aika hyvin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
(07) Toyota Auriksen 110tkm ajettu, hintaa oli 11k€.
Itse ostin tosiaan kohta pari vuotta sitten Sebrinin 2,4l Touringin 120tkm ja hintaa oli tinkaamisen jälkeen 9600€.

Kyllähän tarkan euron perusautoilijalle suomessa missä bensa on vieläkin kohtuu kallista tuossa Sebringissä on paljon epäkohtia. 2.4 vapari kuluttaa sen muutaman litran enemmän, vakuutukset nousee muutaman satasen verrattuna pienempiin bensaturboihin, ajoneuvovero nousee jonkun kympin.
Helposti tulee sellainen tonni vuodessa enemmän kuluja(enemmänkin jos kaupunkikilsoja enemmän) kuin sillä Auriksilla tai jollain pienellä bensatuboilla.
Toki tuo hintaero tasapainottaa sitten menoja, mutta sitten vielä tulee arvonalenema onko se sitten suurempi tälläisellä jolla ei ole paljon kysyntää jne. Kyllähän syitä on monia ettei näitä isompia vapareita taikka puhumattakaan tuon ikäisiä jenkkejä joissa monesti vähän vanhahko tekniikka ole perusperteillä ainakaan taajamissa, maantieajossakin taitaa suomalaisissa olla vahvat leirit käytetyissä tuonne volvojen ja mersujen suuntaan.

Kaikista näistä huolimatta Sebring voi olla erittäin hyvä valinta ja näemmä onkin, mutta summaan vähäisen kysynnän vähän vanhahkoon tekniikkaan millä ajaminen täällä härmässä maksaa enemmän.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Liittyen VW-päästögateen niin tämän autojournalistin twitterissä ihan mielenkiintoisia juttuja: Greg Kable (@GregKable) | Twitter

Eli eiköhän sieltä löydy vastaavat vähintään Audilta, sekä muiltakin merkeiltä, joilla käytössä esim. saman ecu/softa-toimittajan tavaraa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kovaa tuhoa tapahtunut VW:n osakekurssille. Jo toista päivää putkeen -20%. Reilussa päivässä on osake sulketanut 167e -> tämän hetken 107 euroon. Veikkaan että VOW on tämän viikon mielenkiintoisimpia osakkeita seurata.

Eikä ole kaukana etten olisi itsekin Volkkariin sijoittanut. Toukokuussa Nordnetillä oli Saksan pörssiin kampanja, ja itselläni oli tarkoitus ostaa Volkkaria, mutta en sitten lopulta ostanut. Onneksi. Silloin kurssi huiteli 210-220e, eli arvo olisi sulanut puoleen. Maaliskuussa vielä osake hipoi 250 euron rajaa. Kesällä sitten Kiina aiheutti pelkoja ja osake putosi sinne 160 euron tietämille.

Oli ehkä enemmän sijoitusneuvoja-ketjun asiaa, mutta menkööt nyt tänne.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Liittyen VW-päästögateen niin tämän autojournalistin twitterissä ihan mielenkiintoisia juttuja: Greg Kable (@GregKable) | Twitter

Eli eiköhän sieltä löydy vastaavat vähintään Audilta, sekä muiltakin merkeiltä, joilla käytössä esim. saman ecu/softa-toimittajan tavaraa.

Johan tuolla ekoissa uutisissa sanottiin että koskee VW-konsernin jenkkimarkkoilla myymiä 4-sylinterisiä dieselmalleja ja myös Audi A3 malleja. Samaa VW-kamaahan Audikin on ja samoja patoja noissa kaikissa (Volkswagenin mallit Jetta, Beetle ja Golf sekä Audi A3 vuosilta 2009–2015 ja Volkswagen Passat vuosilta 2014–2015) malleissa on. Pikaisella tsekkauksella Skodillaccia ja Seatia ei kai USA:ssa myydäkään. Ja nythän on kyseessä nimenomaan USA:ssa myydyt autot.

Euroopan osalta ei ole vielä tietoa. En tiedä varmaksi mutta USA:ssa voi olla tiukemmat päästörajat kuin Euroopassa. Siten VW:n ei olisi ehkä ollut tarpeen kikkailla kotimarkkinoilla.

Ja Ecusta/softasta sen verran, että sinne boxiin menee täsmälleen sellainen ohjelma kuin autotehdas haluaa. Sen verran paljon joutuvat noita fiilaamaan nykysäännöksillä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jenkeissä taitaa tosiaan olla tiukemmat päästörajat, mutta ero eurooppalaisiin on korkeintaan kaksinkertainen. Eli jos rapakon takana on ylitetty raja jopa 40-kertaisesti, paukkuvat rajat kirkkaasti kyllä täälläkin. Aika isoon paskaan on VW on kätensä lyönyt. Tästä nousi kerralla isompi haloo kuin TSI- ja DSG-ongelmista koskaan. Paljon täytynee tapahtua, ettei myynti romahda totaalisesti.

Edit. Vähemmän yllättävästi TMn jutussa epäsuorasti vihjaillaan muidenkin valmistajien käyttävän samaa vilppiä. Toki ihan oikeasti yllätti, että TM sentään uutisoi asiasta.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jenkeissä taitaa tosiaan olla tiukemmat päästörajat, mutta ero eurooppalaisiin on korkeintaan kaksinkertainen. Eli jos rapakon takana on ylitetty raja jopa 40-kertaisesti, paukkuvat rajat kirkkaasti kyllä täälläkin.
En nyt ihan noin suoraviivaisesti asiaa tulkitsisi. Arvelen että VW:llä on ongelmia saada autoja pysyvästi USA-rajojen alle ilman että tulee joko ongelmia pidemmällä tähtäimellä (vikoja / lisääntynyt huoltotarve) tai että tehoja joudutan laskemaan liikaa.

Uutta tietoa tihkuu:
Volkswagen: Muissakin dieselmoottoreissa sama tietokoneohjelma | Yle Uutiset | yle.fi
Tiedotteen mukaan kaikki uudet EU 6 -moottorilla varustetut Euroopan Unionin alueella myytävät autot täyttävät kuitenkin lain asettamat vaatimukset myös ympäristöominaisuuksien osalta.

Samassa tiedotteessa kuitenkin sanotaan, että tietokoneohjelma löytyy muistakin Volkswagen Groupin autoista. Yhtiö ei sen tarkemmin kerro, mistä dieselmoottoreista on kyse, mutta vakuuttaa että suurimmassa osassa kyseisiä moottoreita ohjelma ei vaikuta millään tavalla.

Kyseenalainen ohjelma on asennettu ainakin moottorin tyyppimerkinnällä EA 189 varustettuihin autoihin. Tämän hetken tiedon mukaan kaiken kaikkiaan vääristelevä ohjelma on asennettu 11 miljoonaan dieselmoottoriin.

Tästä tulee kyllä melkoinen soppa ja megaluokan moral hazard -tapaus. Jokuhan tuon tempun on keksinyt suunnitella ja toteuttaa. Ja varmasti on myös tiennyt millaiset sanktiot tuollaisesta seuraa erityisesti USA:ssa. EU:ssa voi saada vähän kotimarkkina-alennusta jos sama vilppi paljastuu täällä.


Edit:
Tästä nousi kerralla isompi haloo kuin TSI- ja DSG-ongelmista koskaan. Paljon täytynee tapahtua, ettei myynti romahda totaalisesti.
No, vaikea sanoa. Tämä voi vaikuttaa "ympäristötiedostaviin" ihmisiin mutta kuinka iso asiakassegmentti sellaiset ovat uusien autojen markkinoilla? Sanoisin että enemmän kuitenkin vituttaa korjauttaa hajonnut kansi, turbo tai vaihdelaatikko omaan piikkiin kuin jotkut päästöt, jotka kuitenkin menee hyvin läpi katsastuksessa... :D
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Pikaisella tutkimuksella EA189-koneita laitettiin autoihin myös Tsekeissä, joten ilm. Skodillacitkin (??) on samassa veneessä? Ja eihän tuo tosiaan suoranaisesti koske EU-tyyppihyväksyttyjä autoja, mutta raskas paukku brändille!

Edith: nuo Saksan ulkopuoliset Euro-tehtaat olikin Puolassa ja Unkarissa, mitäköhän siellä valmistettiin?
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Liittyen VW-päästögateen niin tämän autojournalistin twitterissä ihan mielenkiintoisia juttuja: Greg Kable (@GregKable) | Twitter
Laitoin kaverin seurantaan ja aikamoista tavaraa pukkaa... Saas nähdä miten tämä homma eskaloituu sitten kun koko huijauskuvio on ulkona ja paikalliset syyttäjä-viranomaiset pääsevät haastamaan VAG:ta oikeuteen petoksista yms.?

Toki tässä kyllä mietityttää sekin kuinka puhtaita jauhoja löytyy muiden valmistajien pussista?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Laitoin kaverin seurantaan ja aikamoista tavaraa pukkaa... Saas nähdä miten tämä homma eskaloituu sitten kun koko huijauskuvio on ulkona ja paikalliset syyttäjä-viranomaiset pääsevät haastamaan VAG:ta oikeuteen petoksista yms.?

Toki tässä kyllä mietityttää sekin kuinka puhtaita jauhoja löytyy muiden valmistajien pussista?

Vaikka moottoreidenkin suhteen kehitys kehittyy niin asiasta on jokseenkin helppo tehdä johtopäätöksiä kun yhdistää seuraavat ominaisuudet:
moottorin tilavuus-->tehot-->kulutus. Veikkaan että moni asia ei ole kumminkaan niin paljon kehittynyt kuin tämä "kulutustehokkuus" on viime vuosina noussut vaan jollain tapaa asiaa kierretään. Huimaa on ollut polttoainetaloudellisuuden kehitys esim.Volvon kohdalla. Mitenkähän siellä?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Kulutustehokkuus" on suomeksi hyötysuhde? Polttomoottoreissa on todella vara parantaa, kun se liikkuu siellä 30% huitteilla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaikka ongelma tällä hetkellä koskee vain USA:ta ja siellä NOx-päästöjä niin uskon, että ne linkittyy myös CO2-päästöihin, joita Euroopassa käytetään. Mielenkiintoisen asiasta tekee Suomen osalta sen, että jos tässä käy niin, että VW tuomitaan päästöpeukaloinnista Euroopassa niin takuuvarmasti verottaja hakee saataviaan, koska autoista on maksettu rekisteröintihetkellä liian vähän veroa. Verovelvollinen on auton uutena verottanut (käytännössä autoliike/maahantuoja josta auto on ostettu) tai käytettynä maahantuonut ja verottanut taho (yksityinen tai esim. jobbari). Auto on käyttökiellossa (verot maksamatta) niin pitkään kunnes verovelvollinen verot maksaa riippumatta siitä onko auto sillä hetkellä jo toisella tai kahdeksannella omistajalla. Aivan samoin kuten veroja palautettiin tänä vuonna aikoinaan veroja maksaneille eikä sen hetkisille omistajille. Sitten jos alkuperäisen veron maksajana on vaikka yksityishenkilö tai pieni jobbarifirma niin voi arvata kuinka suuri on halukkuus osallistua auton verokuluihin joita eivät enää omista. Verottajan takaisinperintä ulottuu 3 tai 4 vuoden päähän, joten potentiaalisia autoja lienee ihan riittävästi.

Verottajan ja tullin toiminta autoveroasioissa nykyisin on jo niin nihkeää, että tuskin kiinnostaa vaikka Euroopassa tulisi jokin päätös verojen tarkastusta koskien. Eihän ne nytkään noudata häviämiään oikeuskeissejä EU:ta ja yksityisiä vastaan vaan vatuloivat ja pitkittävät prosessia samalla perien veroa vanhoilla systeemeillä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Vaikka ongelma tällä hetkellä koskee vain USA:ta ja siellä NOx-päästöjä niin uskon, että ne linkittyy myös CO2-päästöihin, joita Euroopassa käytetään. Mielenkiintoisen asiasta tekee Suomen osalta sen, että jos tässä käy niin, että VW tuomitaan päästöpeukaloinnista Euroopassa niin takuuvarmasti verottaja hakee saataviaan, koska autoista on maksettu rekisteröintihetkellä liian vähän veroa. Verovelvollinen on auton uutena verottanut (käytännössä autoliike/maahantuoja josta auto on ostettu) tai käytettynä maahantuonut ja verottanut taho (yksityinen tai esim. jobbari). Auto on käyttökiellossa (verot maksamatta) niin pitkään kunnes verovelvollinen verot maksaa riippumatta siitä onko auto sillä hetkellä jo toisella tai kahdeksannella omistajalla. Aivan samoin kuten veroja palautettiin tänä vuonna aikoinaan veroja maksaneille eikä sen hetkisille omistajille. Sitten jos alkuperäisen veron maksajana on vaikka yksityishenkilö tai pieni jobbarifirma niin voi arvata kuinka suuri on halukkuus osallistua auton verokuluihin joita eivät enää omista. Verottajan takaisinperintä ulottuu 3 tai 4 vuoden päähän, joten potentiaalisia autoja lienee ihan riittävästi.

Verottajan ja tullin toiminta autoveroasioissa nykyisin on jo niin nihkeää, että tuskin kiinnostaa vaikka Euroopassa tulisi jokin päätös verojen tarkastusta koskien. Eihän ne nytkään noudata häviämiään oikeuskeissejä EU:ta ja yksityisiä vastaan vaan vatuloivat ja pitkittävät prosessia samalla perien veroa vanhoilla systeemeillä.

Kuten itse kirjoitit, niin tuo ongelma / softa liittyy ainoastaan NOx päästöihin ja niillä ei ole mitään tekemistä auton kulutuksen tai co2 päästöjen suhteen. Vai alkoiko jonkun 1,6 TDI yhtäkkiä nyt kuluttamaan enemmän? Kulutukseltaan ne ovat koko ajan olleet kärkikastia ja siellä vähän kuluttavassa päässä. Kaliforniassa on hyvin tiukan vaatimukset NOx päästöjen suhteen ja siihen tämä "skandaali" liittyy.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuten itse kirjoitit, niin tuo ongelma / softa liittyy ainoastaan NOx päästöihin ja niillä ei ole mitään tekemistä auton kulutuksen tai co2 päästöjen suhteen. Vai alkoiko jonkun 1,6 TDI yhtäkkiä nyt kuluttamaan enemmän? Kulutukseltaan ne ovat koko ajan olleet kärkikastia ja siellä vähän kuluttavassa päässä. Kaliforniassa on hyvin tiukan vaatimukset NOx päästöjen suhteen ja siihen tämä "skandaali" liittyy.

Ei tietenkään yhtäkkiä ala kuluttamaan enemmän, ainoastaan mittaustilanteessa auto saadaan toimimaan mittaukselle suotuisalla tavalla. Sinällään spekulaatiota mutta jos NOx-päästöjä on voitu noin helposti manipuloida niin houkutus on samaan myös CO2-päästöissä, koska se halventaa autoa ja sen käyttökustannuksia Euroopassa. Houkutus on varsinkin tällaisissa volyymituotteissa suuri jos saadaan hinnasta tonni pari pois ja käyttökuluja alas samalla kun ympäristöllekin auto näyttää paperilla hyvältä. Nyt kärähtivät siis vain USA:ssa mutta jo eilisten kommenttien perusteella toiminta ei rajoitu pelkästään USA:han vaan myös Eurooppaan myyty autoja samoilla softakikkailuilla. Jos VW tämän myöntää tai näin todistetaan tapahtuneen niin silloin varmasti Verottaja ja Tulli asiasta kiinnostuu, koska tarjolla lisätuloja valtion kassaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka Kalifornian rajoista ei mene läpi, niin EU-rajoista voi mennä. Lisäksi kaikki uutiset on selkeästi sanoneet, että elämälle välttämätön CO2 ei ole kikkailun kohteena. Eli veroperusteet ei ole muuttumassa kulutuksen suhteen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Vaikka Kalifornian rajoista ei mene läpi, niin EU-rajoista voi mennä. Lisäksi kaikki uutiset on selkeästi sanoneet, että elämälle välttämätön CO2 ei ole kikkailun kohteena. Eli veroperusteet ei ole muuttumassa kulutuksen suhteen.

Juuri näin.

Siitä olen puolestani varma, että VW ei jää tuolla Kaliforniassa yksin tämän homman kanssa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Edith: nuo Saksan ulkopuoliset Euro-tehtaat olikin Puolassa ja Unkarissa, mitäköhän siellä valmistettiin?
Eikös ainakin Puolan ydinosaamisaluetta ole halvat koodarit? Vanhaan maailman aikaan sieltä tuli myös pahimmat nettihäiriköt. Eiköhän tuo koodi ole siis sieltä peräisin ;)
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Liittyen VW-päästögateen niin tämän autojournalistin twitterissä ihan mielenkiintoisia juttuja: Greg Kable (@GregKable) | Twitter

Eli eiköhän sieltä löydy vastaavat vähintään Audilta, sekä muiltakin merkeiltä, joilla käytössä esim. saman ecu/softa-toimittajan tavaraa.

Ei välttämättä löydy VAG konsernin ulkopuolelta. Esim Mercedes myi Pohjois-Amerikassa urea-dieseleitä, joissa NOx päästöt saatiin kuriin ihan laillisin tavoin.

VAG säästi ja käytti urean sijaan optimoitua koodia. Ei tainnut kannattaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös