Sitten taas Octavialla lukemat olivat ihan totuudenmukaiset ja maantieajossa pääsi n. 4 litran kulutukseen kahdeksaakymppiä ajaessa.Ilmoitetut lukemat ei voi toteutua, koska nuo labratulokset on optimoitu liian pitkälle. Mun mielestä 4 lt ilmoitetta ja tuo toteutunut on hyvä saavutus. Eivät ole valehdelleet kuin mersu.
Ei tarvitse, olen ne jutut kyllä lukenut.Googlaa aihe. Kulutuslukeman oikeellisuus on selkeä poikkeus valtavirrasta.
Tästä yritinkin hakea tietoa, että muuttuvatko ominaisuudet käytön myötä. Tänään vasta selasin manuaalia, jossa kerrottiin, että ensimmäinen 1000km olisi pitänyt ajaa yli 2000rpm ja välttäen ajamista pitkään samalla nopeudella. No eihän se noin mennyt, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.Niin ja kyllä kulutus tippuu hieman tuossa 5-10 ajetun tuhannen jälkeen. Pakasta vedetyissä on vielä uutuudenjäykkyyttä ja helposti voi alkuun viedä litran enemmän mitä myöhemmin.
Olet oikeassa, jos joku ryhmittyy vasemmalle, hänen pitäisi myös kääntyä vasemmalle.Oma järki sanoo, että vain oikeaa kaistaa mennään tässä suoraan, mutta niin usein meinaa tulla joku kylkeen vasemmalta kaistalta, että olen alkanut aprikoimaan oman järkeilyni oikeellisuutta. Yritin tieliikennelaista katsella sopivaa kohtaa, mutta ei osunut silmään.
tieliikennelaki kirjoitti:Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
...
Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.
Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan.
Se ei osaa ennakoida ylämäkiä, eikä rullata alamäissä maksimivauhtia.
Joo olin kyllä tietoinen tästä. En kyllä ole varma kuinka paljon on raskaassakalustossa käytössä, mutta uskon, että vielä ainakin hyvin vähän. Henkilöautoihin saadaan odottaa hetki tai toinen, kun niiden kulutukset ovat kuitenkin vain murto-osia raskaastakalustosta. Ehkäpä eivät tule lainkaan henkilöautoihin. Ja kuten sanoit, ennakoiva kuljettaja saa sen pienemmän kulutuksen irti autosta edelleenkin.Vanhaa tekniikkaa moiset. Kovasti on tuloillaan henkilöautoihinkin älykkäät vakionopeudensäätimet, raskaassa kalustossa jo aika pitkälti käytössä. Osaavat ennakoida satelliittiyhteyden kautta mäet ja keräävät vauhtia, kun nousu lähestyy.
Saako auton katsastaa kesäaikaan renkailla, joista on nastat nypitty pois? Eli jos vaan kulutuspintaa riittää? Haittaako se jotain, että on kuitenkin talvirengas - vaikkei niitä nastoja sitten enää olekaan?
Mainiota, koska ruttanassa on nyt alla viimeisiä henkäyksiään vetävät kesikset, jotka lähtevät syksyllä jonnekin muualla kuin auton alle. Lisäksi muistikuvani mukaan talvirenkaiden nastamäärä on aika minimaalinen, joten voisin opiskeluaikojeni malliin tehdä niistä aivan oivat kesäkumit rakkauden kesälle 2016. Ihan siitäkin huolimatta, että ihan poliisimiehen suulla on valiteltu suomalaisten ajavan juuri tuommoisilla nastat poistetuilla talvirenkailla kesäisinkin. No voi ei.Saa katsastaa, sillä talvirenkailla ajamista ei ole kesällä kielletty. Käsittääkseni katsastaa voi vaikka nastat renkaissa ja talvella voi vastaavasti katsastaa auton kesärenkailla. Oleellista tässä on se, että renkaissa on riittävästi kulutuspintaa.
Tervehdys kaikille Jatkiskuskeille.
Löytyisikö täältä ketään joka viitsisi antaa perusinformaatiopaketin umpityhmälle ensiauton ostajalle? Kyseessä olisi aluksi joku lousku Nettiauton halvimmista vaihtoehdoista 1000-2000 €. Noilla on yleensä mittarissa jo yli 200 000 km ja vuosimallit siinä vuoden 2000 molemmin puolin. Takaovet olis kivat ja jonkin verran tavaratilaa. Ajo lähinnä lyhyehköä työmatkaa taajamaolosuhteissa eli kilometrejä ei hirveästi tule mittariin.
Mitä mun nyt ekana kannattaa funtsia? Bensa vs. diesel / verot & vakuutukset / yksityinen myyjä vs. autokauppa / joitain merkkejä, malleja, moottori-vaihteisto -komboja joita erityisesti kannattaa varoa / jotain muuta...
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
Miten suoraan menijöiden kuuluu ryhmittyä tällaisessa risteyksessä? Oma järki sanoo, että vain oikeaa kaistaa mennään tässä suoraan, mutta niin usein meinaa tulla joku kylkeen vasemmalta kaistalta, että olen alkanut aprikoimaan oman järkeilyni oikeellisuutta. Yritin tieliikennelaista katsella sopivaa kohtaa, mutta ei osunut silmään.
Tervehdys kaikille Jatkiskuskeille.
Löytyisikö täältä ketään joka viitsisi antaa perusinformaatiopaketin umpityhmälle ensiauton ostajalle? Kyseessä olisi aluksi joku lousku Nettiauton halvimmista vaihtoehdoista 1000-2000 €. Noilla on yleensä mittarissa jo yli 200 000 km ja vuosimallit siinä vuoden 2000 molemmin puolin. Takaovet olis kivat ja jonkin verran tavaratilaa. Ajo lähinnä lyhyehköä työmatkaa taajamaolosuhteissa eli kilometrejä ei hirveästi tule mittariin.
Mitä mun nyt ekana kannattaa funtsia? Bensa vs. diesel / verot & vakuutukset / yksityinen myyjä vs. autokauppa / joitain merkkejä, malleja, moottori-vaihteisto -komboja joita erityisesti kannattaa varoa / jotain muuta...
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!