Autoiluketju

  • 3 215 398
  • 18 555

Haamu

Jäsen
Nyt tuli eteen toisen auton hommaaminen perheeseen. Ko. investointi ei innosta pätkääkään (muutakin rahanmenoa olisi), mutta pakkorako mikä pakkorako.

Lähtökohdat:
- ajo ~ 90 % motaria / maantietä lopun ollessa kaupunkipyörittelyä.
- vaimo ajaa autolla pääosin yksin, mutta kyytiin pitää mahtua hyvin kaksi lasta ja yhdet rattaat ilman rattaiden renkaiden irrotuksia tms..
- ajoa tulee vuodessa alle 20 000, joten ensisijaisesti haussa on pihihkö (alle 7 l / 100 km) bensakone manuaalilaatikolla.
- auton pitkästä huoltovälistä ja huokeista varaosista ehdottomasti plussaa.
- autoa tultaneen käyttämään seuraavat ~ viisi vuotta.
- tärkein kriteeri: auton pitää olla varma ja turvallinen.
- auton hinta: 15-18 t., halvempikaan ei haittaa.

Noilla spekseillä olen katsellut vuosien 2011-12 Fordin C-Maxia ja Focusta, Nissanin Qashqaita /+2:sta, Mazda 5:sta ja 6:sta sekä Mitsun ASX:ää. Olen nuo kaikki käynyt koeajamassa ja niiden perusteella ovat ok eikä vaimokaan niistä valitettavaa (juurikaan) löytänyt.

Onko kenellekään kokemuksia em. autoista tuossa ikäluokassa (mitä kannattaa ostettaessa tarkistaa jne.)?

Ei sattuisi kenelläkään tulemaan mieleen mitään muita vaihtoehtoja?
 

bart

Jäsen
@Haamu on varsin hyvin jäljillä mitä VW tekelettä kannattaa välttää. 1.6 diesel ja manuaali on kuitenkin hyvässä maineessa.
Jep, itse yritän juuri päästä TSI:stä eroon ja olen huomannut, että kaikki liikkeet eivät edes ota sitä vaihdossa vastaan. Tai jos ottavat, niin hyvityksestä vähennetään ketjunvaihdon kustannukset.

E: kyse juurikin 1.4 TSI:stä
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko kenellekään kokemuksia em. autoista tuossa ikäluokassa (mitä kannattaa ostettaessa tarkistaa jne.)?

Ei sattuisi kenelläkään tulemaan mieleen mitään muita vaihtoehtoja?

Olen monta kertaa tälläkin palstalla todennut että ainakin itselleni riittää se että ostan auton liikkeestä, kuluttajansuoja turvaa useamman kuukauden kaupan jälkeen jos ilmenee jotain piileviä vikoja mitkä olisi tullut olla tiedossa kaupan yhteydessä, Sellaiset 5-10 kertaa olen korjautellut vaihtoautoja liikkeen piikkiin viimeisen 20 vuoden aikana ja aina saanut hoidettua haluamani korjaukset. Suomessa on hyvä kuluttajansuoja. Tuollaiset isommat TSI/DSG ongelmat on hyvä tiedostaa, jotta välttyy turhilta isoilta väännöiltä.


TSI ja DSG saattaa olla mystinen yhdistelmä mutta en tuomitsisi kaikkia TSI koneita. Kannattaa jostain VAG-foorumilta varmistaa mutta muistelisin ettei ainakaan 2.0tfsi ole vikaherkkä vaan päinvastoin, varma kone ja samoin 1.8tfsi mikä skodassa ja audissa. 1.4 kaksoisahtimet oli niitä murheenkryynejä enimmäkseen. DSG:n itsekin passaisin tuossa ikähaarukassa.

Skodalta löytyy tuohon hintaan mukavia maantiekärryjä manuaalilla ja 1.8 koneella, ei syö kuin sen noin 6 maantiellä.
Skoda Octavia 1,8 TSI Ambiente Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Skoda Octavia 1,8 TSI Elegance Combi Farmari 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

Focus on ohjattavuudeltaan ensiluokkainen tuossakin korimallissa, itse arvostan erittäin korkealle focuksen ohjauksen verrattuna muihin vastaaviin keskiluokkaisiin, menee nurkka-ajossa just sinne minne haluat ja tiedät aina minne renkaat osoittaa, mutta taas maantielle Skoda saattaa olla vakaampi ja hiljaisempi varsinkin jollain maltillisella rengastuksella.

Yllä mainittu 1.6 diiseli voisi olla hyvä vaihtoehto ja jo 20tkm kilsoilla 90% maantiellä tulee aika varmasti halvemmaksi kuin bensakoneet.
Tämmöinen bluemotioni menee jo 3.6 litraa/100km maantiellä joten kuoletat diiseliveron helpostikin.
Volkswagen Golf Variant Comfortline 1,6 TDI 77 BlueMoT Farmari 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

Säästät myös satasia ajoneuvoverossa + vakuutuksissa. Golf on myös turvallinen ja kaikin puolin jämäkkä perusauto.

_
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
A6 ja Passat sekä Golf ja A4 on sukulaisia.

Ei. A4:n ja Passatin pohja on sama (A4 sisätiloiltaan matalampi ja pienempi sen myötä, tosin pohjassa voimansiirto on toisinpäin), ja Golfin pohja ja A3 ovat samat. A6:n pohja on olennaisesti suurempi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, itse yritän juuri päästä TSI:stä eroon ja olen huomannut, että kaikki liikkeet eivät edes ota sitä vaihdossa vastaan. Tai jos ottavat, niin hyvityksestä vähennetään ketjunvaihdon kustannukset.

E: kyse juurikin 1.4 TSI:stä

Jännä juttu. Minä kuin myin 1.4 TSI:n, liikkeet tarjosivat siitä paremman hinnan kuin yksikään kuluttaja ja vieläpä saattoi kilpailuttaa näitä. Mikä vuosimalli ja mikä auto mahtaa olla kyseessä? Tai olisiko sittenkin pientä liioittelua...
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei. A4:n ja Passatin pohja on sama (A4 sisätiloiltaan matalampi ja pienempi sen myötä, tosin pohjassa voimansiirto on toisinpäin), ja Golfin pohja ja A3 ovat samat. A6:n pohja on olennaisesti suurempi.
Seison korjattuna. Naapurilla on viereisessä ruudussa A4 ja sikmällä se on sekä lyhyempi että matalampi Passattiin verrattuna. Leveydessä ei ole silmämääräisesti havaittavaa eroa.
 

bart

Jäsen
Jännä juttu. Minä kuin myin 1.4 TSI:n, liikkeet tarjosivat siitä paremman hinnan kuin yksikään kuluttaja ja vieläpä saattoi kilpailuttaa näitä. Mikä vuosimalli ja mikä auto mahtaa olla kyseessä? Tai olisiko sittenkin pientä liioittelua...
Auto on Octavia 1.4TSI vm. 2009. Mittarissa on tällä hetkellä pikkasen yli 60tkm. Autoliikkeiden hyvitystarjoukset vaihdossa käytettyyn ovat olleet välillä 9000...10500€. Yksi liike totesi yks'kantaan, etteivät ota 1.4 TSI koneella varustettuja autoja myyntiin (tämä liike myy vain käytettyjä autoja). Kun esim. nettiautossa noita katsoo, niin liikkeiden pyyntihinnat lähtevät liikkeelle noin 14k€ noilla kilometreillä. Okei, pitäähän heidän tehdä bisnestä eli ehkei nuo tarjoukset niin pahoja ole; en osaa heidän katteista sanoa. Taisin vain itse reilu vuosi sitten maksaa tuosta reilusti ylihintaa kun oli pakko saada auto nopeasti alle.

Juuri kotiuduin autokauppakierrokselta ja nyt sain selkeästi parempia tarjouksia tosin vaihdossa uuteen autoon. Kyse kuitenkin useammista tuhansista paremmasta hyvityksestä. Näyttää siltä, että auto voisi vaihtua uuteen Octaviaan tuolla yllä mainitulla 77kW 1.6 TDI koneella. Tämä lienee TSI koneita kestävämpi vaihtoehto? Vai mitenhän lie nuo uudet hihnalliset TSI koneet; uskaltaakohan sellaiseen luottaa?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
yllä mainitulla 77kW 1.6 TDI koneella. Tämä lienee TSI koneita kestävämpi vaihtoehto??
Kyllä, paljon paremmassa maineessa kuin tsi tai 2.0 D. Oma kokemus on, että alakierroksilla vääntöä on aika niukasti, mutta liikkeelle lähdön jälkeen miellyttävä kone ajella. Ei pienestä teholukemasta huolimatta jää jalkoihin, koska väännöt on kohtalaisella tasolla. 250nm. Jos on kiireinen ajotyyli, niin sitten tuo ei riitä.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Jännä juttu. Minä kuin myin 1.4 TSI:n, liikkeet tarjosivat siitä paremman hinnan kuin yksikään kuluttaja ja vieläpä saattoi kilpailuttaa näitä. Mikä vuosimalli ja mikä auto mahtaa olla kyseessä? Tai olisiko sittenkin pientä liioittelua...

Itsekin vaihtanut pari viimeistä autoa liikkeissä ja hyvitykset olleet parempia kuin yksityisten pyynnit netissä..
Juurikin Sodasta kyse. Tosin tuota murheellista vanha 1,4 moottoria ei ole ollut.
Itse en ainakaan ole enää kuullut, että kyseisiä ongelmia uudemmissa koneissa olisi ollut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kerrotaan nyt omakin positiivinen kokemus 1.4TSI:stä, auto oli juuri pahamaineinen kaksoisahdin 140hp Golf. Erinomainen kone ajettavuudeltaan, ajoin niin nurkka-ajoa kuin kokeilin huiput autobahnilla(gps:n mukaan 208kmh) ja kaikkea siltä väliltä. Oma auto oli manuaalilla ja ei mitään ongelmia kolmeen vuoteen(uutena ostettu 2008 ja myyty 2011).

Ja nyt tullaan tuohon vaihtoarvoon, olin valmistunut myymään sen yksityiselle, mutta mitä vielä, autoliike Espoon Olarissa antoi siitä vaihdossa saman mitä pyynnit oli Nettiautossa! Raha ei edes hukkunut vaihtokaupassa koska sain vielä vaihtoervon lisäksi uudesta alennusta 8,5%.
En keksinyt muuta selitystä kuin pieni kulutus ja pienet vakuutukset = helppo myydä eteenpäin. Sen lisäksi vielä liikkui ihan ok, ei ihan GTI malli mutta GT Golf, mikä jo sinällään ihan tuttu brändi historiasta sekin.

_
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Auto on Octavia 1.4TSI vm. 2009. Mittarissa on tällä hetkellä pikkasen yli 60tkm. Autoliikkeiden hyvitystarjoukset vaihdossa käytettyyn ovat olleet välillä 9000...10500€. Yksi liike totesi yks'kantaan, etteivät ota 1.4 TSI koneella varustettuja autoja myyntiin (tämä liike myy vain käytettyjä autoja). Kun esim. nettiautossa noita katsoo, niin liikkeiden pyyntihinnat lähtevät liikkeelle noin 14k€ noilla kilometreillä. Okei, pitäähän heidän tehdä bisnestä eli ehkei nuo tarjoukset niin pahoja ole; en osaa heidän katteista sanoa. Taisin vain itse reilu vuosi sitten maksaa tuosta reilusti ylihintaa kun oli pakko saada auto nopeasti alle.

Juuri kotiuduin autokauppakierrokselta ja nyt sain selkeästi parempia tarjouksia tosin vaihdossa uuteen autoon. Kyse kuitenkin useammista tuhansista paremmasta hyvityksestä. Näyttää siltä, että auto voisi vaihtua uuteen Octaviaan tuolla yllä mainitulla 77kW 1.6 TDI koneella. Tämä lienee TSI koneita kestävämpi vaihtoehto? Vai mitenhän lie nuo uudet hihnalliset TSI koneet; uskaltaakohan sellaiseen luottaa?

Minä sain vastaavasta autosta kuin sinä vaihdossa viime kesänä 14 500 € ja kilometrejä oli 105 tkm. Vaihdoin uuteen autoon, niin hyvitykset silloin parempia. Ja nyt on alla tuo uusi 1.4 TSI skeida. Ei pitäisi olla ongelmia enää jakopään kanssa, mutta kaikkea muuta sitten onkin. Omalla ajettu 13 tkm ja kytkin on menossa vaihtoon, moottori menee tutkittavaksi ensi viikolla. Venttiilit pitävät kohtuullisen kovaa ääntä tyhjäkäynnillä ja käynti ei ole aina tasaista.

Muuten ei ole valittamista, varsinkaan elegance varustetasolla. Moottorista löytyy mukavasti ruutia, ohitukset onnistuu kuormakin päällä ja ei tarvitse muutenkaan pyöriä muiden jaloissa.
 

bart

Jäsen
Minä sain vastaavasta autosta kuin sinä vaihdossa viime kesänä 14 500 € ja kilometrejä oli 105 tkm. Vaihdoin uuteen autoon, niin hyvitykset silloin parempia. Ja nyt on alla tuo uusi 1.4 TSI skeida. Ei pitäisi olla ongelmia enää jakopään kanssa, mutta kaikkea muuta sitten onkin. Omalla ajettu 13 tkm ja kytkin on menossa vaihtoon, moottori menee tutkittavaksi ensi viikolla. Venttiilit pitävät kohtuullisen kovaa ääntä tyhjäkäynnillä ja käynti ei ole aina tasaista.

Muuten ei ole valittamista, varsinkaan elegance varustetasolla. Moottorista löytyy mukavasti ruutia, ohitukset onnistuu kuormakin päällä ja ei tarvitse muutenkaan pyöriä muiden jaloissa.
Mulle lupasivat eilen tuosta karvan yli 14k€ vaihdossa uuteen Octaviaan. Nyt on lähinnä arpomista, että ottaisinko tuon 1.4TSI:n vai 1.6TDI:n hinnat alkaen -varustetasolla. TSI:ta puoltaisi juurikin tuo moottori, kun tästä nykyisestäkin olen tykännyt sen pirteyden vuoksi ja toisaalta kulutus on ollut kohtuullisen pieni. Mutta nimenomaan tuo kestävyys arveluttaa ja näköjään sinullakin on ollut sen kanssa ongelmia. Eilen testailin tuota 1.6TDI:tä ja laiskahkohan tuo oli matalilla kierroksilla, mutta muuten tuntui ihan hyvältä. Ajokilometrejä tulee se noin 20000 vuodessa eli kustannuksiltaan taitavat mennä aika samoihin.

Tänään on vielä aikomus käydä katsomassa vielä Avensista ja Jettaa, josko olisivat vaihtoehtoja. Ainakin hintaluokka vaikuttaisi pyörivän samoissa. Sen jälkeen varmaan tarttisi päättää, mitä tehdä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mutta nimenomaan tuo kestävyys arveluttaa ja näköjään sinullakin on ollut sen kanssa ongelmia.

Sanoisin, että omalla kohdalla on kyse enemmän huonosta tuurista. Ajamista nuo autossani olevat ongelmat eivät estä, mitään merkkivaloja ei ole syttynyt missään vaiheessa. Ainoa mikä tuossa vituttaa on se vaiva, kun auto pitää kiikuttaa huoltoon. Toisaalta, samalla kun auto menee pajalle, niin voi pyytää huoltoa tekemään muutoksia auton toimintoihin.

Itse ajattelin vaihtaa uuteen Superbin farkkuun, kunhan se tulee myyntiin tämän vuoden lopussa. Ei ainakaan tilat pääse loppumaan kesken.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eilen testailin tuota 1.6TDI:tä ja laiskahkohan tuo oli matalilla kierroksilla, mutta muuten tuntui ihan hyvältä. Ajokilometrejä tulee se noin 20000 vuodessa eli kustannuksiltaan taitavat mennä aika samoihin.

Ocuun voi ehkä riittää. Passatissa tuo 77kW oli ihan onneton mopo.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Mulla on toinen TDI RS Ocu menossa. Nykyinen on vuosimallia 2011. Vanhemissa malleissa -08 asti oli ongelmaa Siemensin suuttimien kanssa, mutta muuten ei kyllä ole murheita ollut. Suuttimetkin meni Skodan piikkiin. Olen tykännyt todella paljon ja kunhan auton vaihto on edessä ehkä neljän vuoden päästä niin sitten voisi ostaa taas uudemman Räsän. Tykkään.
Onko sulla ollut DSG-mallia ja jos on, niin onko se toiminut ihan ok? Tuo kommentti kuulostaa oikeastaan ihan hyvältä. Vaikka viat menisi mullakin jonkun muun piikkiin niin mielellään sitä tekee jotain muuta kuin juoksee jatkuvasti hakemassa sijaisautoja korjaamolta. Itse kuulin tosiaan pienistä sähköhäiriöistä merkkivalojen ja lukituksien suhteen, mutta ei ole tietoa onko sitten ollut pelkkiä autokohtaisia ongelmia.

Itse olen myös pistänyt merkille että aika paljon näkyy tuota uudehkoa RS Ocua liikenteessä, joten suht suosittu se ainakin on.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei dieselissä ole ollut niinkään ongelmia DSG:n kanssa. On eri laatikko kuin bensa vehkeissä. Dieseleissä on käytössä kuusilovinen märkäkytkentä loota, kun bensa malleissa 7-lovinen kuivakytkentä. TSI+DSG on ollut hasardi, mutta diesel+DSG varsin toimiva.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Uusissa Passateissa ja Superbeissa on tehokkaampi versio tuohon 1.6 dieseliin -> Tehoa on 88 kW ja vääntöä 250 nm.

Niinhän niissä on, mutta Octaviassa on tuo (ex-Passatin) 77 kW, joka oli Passatissa viime vuoteen asti. Ja se oli siis Passatissa mopo, Octavia on sen pykälän pienempi, että ehkä voi siinä riittääkin, en osaa sanoa.
 

bart

Jäsen
Tänään on vielä aikomus käydä katsomassa vielä Avensista ja Jettaa, josko olisivat vaihtoehtoja. Ainakin hintaluokka vaikuttaisi pyörivän samoissa. Sen jälkeen varmaan tarttisi päättää, mitä tehdä.
Nyt on sitten Jetta ja Avensis testattu ja hankalaksi menee homma. Avensis ei autona miellytä yhtä paljon kuin Jetta/Octavia, mutta sen jälleenmyyntiarvo (ainakin pyynnit) näyttää olevan omaa luokkaansa verrattuna muihin merkkeihin. Lisäksi itsellä on enemmän luottoa japsi-merkkeihin kuin eurooppalaisiin viattomia kulkineina.

Jetta taasen miellyttää autona eniten näistä kolmesta. Lisäksi suurin piirtein Ocun hintaan saisi hivenen paremmin varustellun auton + 2-litraisen TDIn vrt. Ocun 1.6 TDI. Tiloiltaan tuo taitaa olla vähän Ocua pienempi (mutua), mutta kuitenkin riittävä meille. Eli taitaa mennä huomenna Jetta tilaukseen. Eiköhän tuolla suht' vähillä vioilla ajele sen >5 vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jetta on tavaratilan osalta ainakin pienempi, reilusti. Sisätilat taitaa mennä etupenkkiläisten osalta aika tasan, mutta takapenkiläisten osalta Octavia on taas suurempi. Ei siinä, Jetta on varmaankin ihan hyvä peli, mutta tuo 2.0 diesel kone on kyllä yhtä surkea suoritusarvoiltaan kuin 1.6 diesel.

DAF: Skeidassa on tosiaan vielä käytössä tuo vanha versio 1.6 dieselistä. Golfissa on käytössä jo hiukan tehokkaampi versio, mutta ei siinäkään suoritusarvot ole kummoiset vrt. tämä vanha. Eihän tällä 1.6 haeta kuin taloudellisuutta, mitään muuta hyvää siinä ei oikeastaan ole, koska maantiellä sillä ajellaan jonon jatkona.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös