Autoiluketju

  • 3 216 804
  • 18 564

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Jos tuota kyselisi, vaikka mitään suurta haittaa ei ole.

Veikkaisin, että autossasi on jokin automatiikka joka kylmällä kelillä hyödyntää startin jälkeen kaiken lämpöenergian moottorin lämmittämiseen. Kun moottori on lämmennyt asteeseen x niin lämpöä voidaan alkaa jakamaan myös sisätiloihin.

En tiedä onko autoissa tuollaisia toimintoja. Eli tämä on täysin puhdas veikkaus.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Pakko kysyä tämmöinen hölmö kysymys täältäkin. Olen ihmetellyt erästä 2000-vuoden (+/- vuosi suuntaan tai toiseen) farmari Opel Vectraa. Auto on seissyt nyt varmaan n. 3 vuotta tuossa pihalla. Kuinkakohan pahasti kyseinen auto on jo mennyt pilalle? Muistan että se on siihen ajettu. Pellit ovat ihan kunnossa, mutta sisällä näkyy jo jotain pientä "kukkimista" penkeissä.

Saako tuommoisesta enää mitään peliä ja kuinkakohan kallista hupia se on?
 

Funky Duck

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kysäistäänpä nyt täältä, jos vaikka joku sattuisi asiasta jotain tietämään.

Autostani (Peugeot 306 vm. -94) on alkanut kuulumaan kummallista ääntä, joka kuulostaa vähän kuin joku hankaisi johonkin. Tämä ääni tosin alkaa vasta, kun maantiellä on ajettu joku 40-60 kilometriä. Kaupunkiajossa ei ole kuulunut. Ääni tuntuisi tulevan ehkä pohjasta jostain kohtaa, ja se voimistuu kun nostaa jalan kaasulta, eli kun moottori jarruttaa. Kun vauhti hidastuu, niin äänen korkeus pysyy kuitenkin samana, eli ei voi johtua esim renkaan hankautumisesta koria vasten tms. Sitten kun pysähdyn hetkeksi vaikka huoltoasemalle tauolle, ja jatkan matkaa hetken päästä, niin ääntä ei taas kuulu, mutta alkaa muutaman kilometrin jälkeen.

Olikohan nyt kauhean hankalasti kuvailtu ongelma. Onko kellään mitään hajua, mistä tämä voisi johtua?
 

Funky Duck

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vaihdelaatikko? Onkohan sinne vaihdelaatikkoon öljyt vaihdettu milloin? Tai sitten pyöränlaakeri...

Ei ole kyllä mitään tietoa. Minulla auto on ollut käytössä 1,5 vuotta eikä tänä aikana ainakaan ole vaihdettu.

EDIT. Lisätään sen verran vielä, että vaikka laittaa vaihteen vapaalle, niin ääni kuuluu edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
EDIT. Lisätään sen verran vielä, että vaikka laittaa vaihteen vapaalle, niin ääni kuuluu edelleen.

Eikös tuonikäisissä pököteissä ole jos jonkinlaista vaihteisto-onkelmaa, lähinnä kai vivustossa, varmaan laakereissa ja synkronoinneissa myös?

Tästä tulikin mieleeni hauska kertomus, haluatteko kuulla? Ei se mitään. Etsin joitain vuosia sitten kakkosautoa, ja kävin koeajamassa 90-luvun alun Pököttiä, 405 oli malli varmaankin. Auto oli nettiauton ja puhelinkeskustelun perusteella kuin unelma, joten sovin koeajon. Paikan päällä kävi ilmi, että pakki ei mene päälle, kuulemma pikkuvika ja helppo korjata. Just just. Käytiin kuitenkin myyjän kanssa koeajolla ihan mielenkiinnosta, kun en ollut kyseista automallia koskaan ajanut. Ihan tavalliselta vanhalta autolta se tuntui, ja päätin muutaman kilometrin kuluttua kääntyä takaisin. Arvatkaa muistinko tuon pakkiongelman? Yritin kääntää auton ihan tavallisella tienpätkällä, eihän se ihan taittunut, vaan jäi nokka kohti penkkaa poikittain lievään alamäkeen. Myyjä meni kiltisti työntelemään.

Samaa autonhankintaa oli se kerta, kun jäätiin vaimon kanssa kesken koeajon renkaanpotkimissession Skoda Felician ulkopuolelle paukkupakkasissa keskellä ei mitään, kun keskuslukko napsahti päälle avaimet virtalukossa ja auto käynnissä. Good times.
 

Funky Duck

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikös tuonikäisissä pököteissä ole jos jonkinlaista vaihteisto-onkelmaa, lähinnä kai vivustossa, varmaan laakereissa ja synkronoinneissa myös?

Voipi olla, ei ole kokemusta kuin tästä kyseisestä kappaleesta. Mutta kilometrejähän tuolla ei ole ajettu kuin vähän vajaa 130 000, eli sen puolesta melkein kuin uusi :).
Kaikenlaista muuta pikkuongelmaa toki löytyy, esim. sähkövikaa yms. Tämä ääni tässä nyt kuitenkin alkoi hiljattain ja kuulostaa sen verran pahalta, että varmaan pitäisi sille jotain tehdä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Voipi olla, ei ole kokemusta kuin tästä kyseisestä kappaleesta. Mutta kilometrejähän tuolla ei ole ajettu kuin vähän vajaa 130 000, eli sen puolesta melkein kuin uusi :).
Kaikenlaista muuta pikkuongelmaa toki löytyy, esim. sähkövikaa yms. Tämä ääni tässä nyt kuitenkin alkoi hiljattain ja kuulostaa sen verran pahalta, että varmaan pitäisi sille jotain tehdä.
Jos noin vähän kilometrejä niin tekniikka kyllä kestää vielä vähintäänkin samanmoiset kilometrit päälle mikäli edes jotenkin huollettu. Taka-akseli vikaa noissa enimmäkseen ollut. Mutta kannattaa kysyä Peugeotin foorumilta kyseisestä viasta mikäli kiinnostaa. Sieltä saa yleensä asiallisia vastauksia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko palstalla ketään uuden V60:n omistajaa? Itselläni on harkinnassa auto akselilta A4 Avant/V60/Passat ja riippuu toki työnantajan politiikastakin lopulta, koska tulee työkaluksi.

Noita kolmea olen nyt koeajellut, ja jako on selkeä. Audi, jos haluat vauhtia ja sporttia, Volvo, jos haluat mukavuutta ja Passat, jos haluat tilaa. Koeajossa oli V60 D3-koneella; onko se lopulta liian nuhapumppu siihen? Autohan oli noin muuten aivan mahtava, mutta suht rapsakkaan Golfiin tottuneena isomman auton kuskaaminen tuolla koneella, automaattilaatikolla oli vähän nihkeää, varsinkin ramppikiihdytykset.

Toinen, mistä ehkä kaipaan kokemuksia on tuo Volvon Geartronic-laatikko. Tuntuu nykypäivänä uskomattomalta, että laatikko lisää kulutusta 1,2 l/100 km. Nykihän se vanhanmallisen lootan tyyliin enemmän kuin vaikka DSG Volkkarilla. Muuten V60 tuntui tossa noin 90 kilsan testiajossa ihan mahtavalta vehkeeltä, ja mukavuuteen on todella panostettu.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Pakko kysyä tämmöinen hölmö kysymys täältäkin. Olen ihmetellyt erästä 2000-vuoden (+/- vuosi suuntaan tai toiseen) farmari Opel Vectraa. Auto on seissyt nyt varmaan n. 3 vuotta tuossa pihalla. Kuinkakohan pahasti kyseinen auto on jo mennyt pilalle? Muistan että se on siihen ajettu. Pellit ovat ihan kunnossa, mutta sisällä näkyy jo jotain pientä "kukkimista" penkeissä.

Toi sisätilan kukkiminenhan on vaan hankausta jne. ei paha. Eikä se pelleissä näy se seisominen, mutta missä se seisoo?? Nurmikolla? Silloin voi olla entinen auto. Nurmikko ja siitä ylös nouseva kosteus syö pohjan aivan mädäksi tuossa ajassa. Sitten jos on ollu asfaltilla, niin ehkä ok, mutta luultavasti jarrut jumissa, renkaat entiset, laakerit ruosteessa, akku pimeänä/oikarissa ja siten voi olla että koko auton tietokoneen saa uusia... Ei ei, varsinkin kun kyse tuon ikäisestä Vetukasta, joita saa muutamalla satasella. :) En suosittele.

Itsellä kokemusta tehtaan piristetystä GSI Corsasta (irmscher?), joka oli seissyt kaverin pihalla (siis nurmikolla) 2 vuotta. Pyysi siitä ihan helvetisti, suostuin maksamaan muutaman satasen. Ei myynny, lopulta yks tuttu hinasi sen ja hitsasi pohjaa ja korjasi vaurioita kahden kk illat ja sen jälkeenkin ei päässyt enää toisesta katsastuksesta läpi kun vuoden aikana noita ongelmia ilmaantui lisää. Nyt auto on jossain rokkirallissa/paalissa. :D
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kysäistäänpä nyt täältä, jos vaikka joku sattuisi asiasta jotain tietämään.

Autostani (Peugeot 306 vm. -94) on alkanut kuulumaan kummallista ääntä, joka kuulostaa vähän kuin joku hankaisi johonkin. Tämä ääni tosin alkaa vasta, kun maantiellä on ajettu joku 40-60 kilometriä. Kaupunkiajossa ei ole kuulunut. Ääni tuntuisi tulevan ehkä pohjasta jostain kohtaa, ja se voimistuu kun nostaa jalan kaasulta, eli kun moottori jarruttaa. Kun vauhti hidastuu, niin äänen korkeus pysyy kuitenkin samana, eli ei voi johtua esim renkaan hankautumisesta koria vasten tms. Sitten kun pysähdyn hetkeksi vaikka huoltoasemalle tauolle, ja jatkan matkaa hetken päästä, niin ääntä ei taas kuulu, mutta alkaa muutaman kilometrin jälkeen.

Olikohan nyt kauhean hankalasti kuvailtu ongelma. Onko kellään mitään hajua, mistä tämä voisi johtua?
Mahdollisesti kyseessä on ominaisuus eikä vika. Jos se on sama juttu kuin erään sukulaiseni Pösössä, se tulee vaihdelaatikosta eikä aiheuta muita ongelmia äänen lisäksi. Joku pinttynyt Pösö-mies oli todennut tuon, kun auto oli ties kuinka monetta kertaa syynättävänä. Oli siis ensimmäistä kertaa kyseisellä huoltomiehellä katsottavana.

Tai sitten sulla on ihan eri homma kyseessä.
 

Funky Duck

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mahdollisesti kyseessä on ominaisuus eikä vika. Jos se on sama juttu kuin erään sukulaiseni Pösössä, se tulee vaihdelaatikosta eikä aiheuta muita ongelmia äänen lisäksi. Joku pinttynyt Pösö-mies oli todennut tuon, kun auto oli ties kuinka monetta kertaa syynättävänä. Oli siis ensimmäistä kertaa kyseisellä huoltomiehellä katsottavana.

Tai sitten sulla on ihan eri homma kyseessä.

Saatiinko sitä ääntä mitenkään vaimenemaan? On vaan aika ärsyttävää, jos kyseinen ominaisuus löytyy minunkin autostani, eikä asialle voi tehdä mitään. On se ääni kuitenkin sen verran häiritsevä.

Täytyy varmaan kuitenkin käydä jossain tuota näyttämässä, jos onkin jotain vikaa jossain.
 
Noita kolmea olen nyt koeajellut, ja jako on selkeä. Audi, jos haluat vauhtia ja sporttia, Volvo, jos haluat mukavuutta ja Passat, jos haluat tilaa.

Omasta mielestäni A4 ei kyllä ole millään muotoa uutta V60:stä sporttisempi. Esim. uuden Volvon ohjaustuntuma on pykälää, paria Audia täsmällisempi. Myös sport-alusta (vai mikä nimi sillä nyt on) toimii vallan mainiosti. Pidän tuota uutta Volvoa erinomaisena ajajan autona, mutta kyllä se D5:na kannattaa ottaa.

Noista vaihtoehdoista ilman muuta Volvo. Entäs 300-sarja? DS5? Insignia? Uusi Mazda 6? Valinnanvaraahan on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Saatiinko sitä ääntä mitenkään vaimenemaan? On vaan aika ärsyttävää, jos kyseinen ominaisuus löytyy minunkin autostani, eikä asialle voi tehdä mitään. On se ääni kuitenkin sen verran häiritsevä.

Täytyy varmaan kuitenkin käydä jossain tuota näyttämässä, jos onkin jotain vikaa jossain.
Ei saatu. Todettiin vain, että kuuluu asiaan. Mielestäni juuri tuo moottorijarrutus oli se, millä äänen sai parhaiten aikaan.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Mistäköhän mahtaa johtua semmonen nakutus kun kääntää autoa mutkassa ja painaa kaasua, mutta kun ajat ilman kaasua mutkaan niin ei oireile yhtään?
Pitänyt jonkin aikaa jo ääntä, mutta kun ei ole vaikuttanut ajoon niin jäänyt tämä asia vähän pois päivä järjestyksestä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Omasta mielestäni A4 ei kyllä ole millään muotoa uutta V60:stä sporttisempi. Esim. uuden Volvon ohjaustuntuma on pykälää, paria Audia täsmällisempi. Myös sport-alusta (vai mikä nimi sillä nyt on) toimii vallan mainiosti. Pidän tuota uutta Volvoa erinomaisena ajajan autona, mutta kyllä se D5:na kannattaa ottaa.

Noista vaihtoehdoista ilman muuta Volvo. Entäs 300-sarja? DS5? Insignia? Uusi Mazda 6? Valinnanvaraahan on.

300-sarja on käytännössä +10000, eli aika lailla out of range. Sitikalle ja Opelille olen allerginen :) mutta kaipa ne nykyään on hyviä. V60 oli tossa yön yli testissä tosiaan ja oli aivan huikean hyvä ajettava.

EDIT: Ja joo, siis kaksi varustetta on ehdoton. Pitää olla automaattilaatikko ja mukautuva vakkari. Se karsii joitain pois, kun esim. Insignian mallisto menee tuolla aika kalliiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Mistäköhän mahtaa johtua semmonen nakutus kun kääntää autoa mutkassa ja painaa kaasua, mutta kun ajat ilman kaasua mutkaan niin ei oireile yhtään?

Todennäköisesti jommankumman vetoakselin ulompi nivel menossa rikki. Kannattaa tarkistaa vetoakselin suojakumien kunto. Jos ovat rikki, niin voi melko varmasti sanoa, että nivel(et) paskana. Tämä teoria toimii tietysti vain etu- ja nelivetoisissa autoissa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Noin 20 000 euroa on rahaa laittaa uuteen autoon ja tarve on kahdelle ihmiselle (satunaisesti pari aikuista takana) maaseutukäyttöön tarkoitettu kärry varustettuna semillä kotimaan matkailulla (2-3 kassia + juomakori) ajateltuna tavaratilaa. Uuden Nissan Juken saa alta 19 000 ja sopisi helkkarin hyvin näihin raameihin. Lisäksi myyntityössä käyttäisin kulkuneuvoa noin 2000-3000 kilsaa kuukaudessa.

Antakaa ehdotuksia hyviin vaihtoehtoihin ed. mainituilla kriteereillä.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Ostin 2kk sitten vaihtoautona Skoda Octavian ja mukana tuli talvirenkaat. Äskettäin niitä paikalleen pistin ja huomasin, että kahdet renkaat ovat kyllä todella huonossa kunnossa, eli nastoja puuttuu aika paljon.

Voinko pyytää/vaatia autoliikettä toimittamaan minulle paremmassa kunnossa olevat renkaat? Vai olisiko asia pitänyt tarkistaa heti kaupan yhteydessä? Toki kysäisen asiaa huomenna, mutta jos saan kieltävän vastauksen, niin vähän tietäisi, että miten edetä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ostin 2kk sitten vaihtoautona Skoda Octavian ja mukana tuli talvirenkaat. Äskettäin niitä paikalleen pistin ja huomasin, että kahdet renkaat ovat kyllä todella huonossa kunnossa, eli nastoja puuttuu aika paljon.

Voinko pyytää/vaatia autoliikettä toimittamaan minulle paremmassa kunnossa olevat renkaat? Vai olisiko asia pitänyt tarkistaa heti kaupan yhteydessä? Toki kysäisen asiaa huomenna, mutta jos saan kieltävän vastauksen, niin vähän tietäisi, että miten edetä.
Autohan myydään siinä kunnossa mitä se ostohetkellä on. Ellei muuta sovita erikseen. Todennäköisesti ilmoituksessa ja sinulle on ilmoitettu, että talvirenkaat tulee mukaan ja se riittää. Eli tuskin saa mitään uusia renkaita tai parempi kuntoisia tilalle.

Tietenkin mikäli renkaat ovat jo sakkorenkaat niin onhan siitä hyvä ilmoittaa.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
300-sarja on käytännössä +10000, eli aika lailla out of range. Sitikalle ja Opelille olen allerginen :) mutta kaipa ne nykyään on hyviä. V60 oli tossa yön yli testissä tosiaan ja oli aivan huikean hyvä ajettava.

EDIT: Ja joo, siis kaksi varustetta on ehdoton. Pitää olla automaattilaatikko ja mukautuva vakkari. Se karsii joitain pois, kun esim. Insignian mallisto menee tuolla aika kalliiksi.

Hmm, eihän noiden Volvo D3 vastaavien A4 2.0TDI:n ja 318dA hinnat ole kovinkaan erillaiset (42,43,45ke - business edition hinnat) vai onko Audissa ja Volvossa alet menossa?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Noin 20 000 euroa on rahaa laittaa uuteen autoon ja tarve on kahdelle ihmiselle (satunaisesti pari aikuista takana) maaseutukäyttöön tarkoitettu kärry varustettuna semillä kotimaan matkailulla (2-3 kassia + juomakori) ajateltuna tavaratilaa. Uuden Nissan Juken saa alta 19 000 ja sopisi helkkarin hyvin näihin raameihin. Lisäksi myyntityössä käyttäisin kulkuneuvoa noin 2000-3000 kilsaa kuukaudessa.

Antakaa ehdotuksia hyviin vaihtoehtoihin ed. mainituilla kriteereillä.

Noh Nissan on varmasti ihan jees, mut niin kovin muovinen ja moottori on kammottava tuohon 19 000 hintaan. Ulkonäkö on makuasia enkä sitä ala kiistää. Ja Jukehan ei ole kovin käytännöllinen, ainakin jos vertaisin sitä mitä itse ehdottaisin: Skoda Yeti. Tossahan on nuo irroitettavat takapenkit, eli periaatteessa autosta saa 5minuutissa näppärästi myös "pakettiauton". Moottori on 1.2TSI jota voi antaumuksetta suositella, jos vaihtoehtona on vapari 1.6. Ihan eri maailmasta tuo moottori verrattuna perusvapaastihengittäviin. Ja luotettavuus on noissa kahdessa ihan samaa luokkaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja luotettavuus on noissa kahdessa ihan samaa luokkaa.

Mistäs tiedät?

Ilmeisesti Vanha Lenin preferenssi on tuollainen crossover tai joku citymaasturi? Miksi? Tai mitä tuo maaseutukäyttö tarkoittaa? Eikö ihan tavallinen farkku tai sedan kävisi yhtä hyvin kuin etuvetoinen crossover, kun matka-ajoa kuitenkin suuri osa ajosta on?

Dacia Dusterin saa muuten alle 20 000 eurolla nelivetona samalla* koneella kuin Juke. Vakiona pölykapselit (napamalli), lämmityslaite ja ohjaustehostin.
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mistäs tiedät?

Ilmeisesti Vanha Lenin preferenssi on tuollainen crossover tai joku citymaasturi? Miksi? Tai mitä tuo maaseutukäyttö tarkoittaa? Eikö ihan tavallinen farkku tai sedan kävisi yhtä hyvin kuin etuvetoinen crossover, kun matka-ajoa kuitenkin suuri osa ajosta on?

Dacia Dusterin saa muuten alle 20 000 eurolla nelivetona samalla koneella kuin Juke. Vakiona pölykapselit (napamalli), lämmityslaite ja ohjaustehostin.

No siten että eipä kummastakaan oo kuulunu hyvää eikä huonoa, ja jos uutta ostaa ei ole kummastakaan odotettavissa mitää korjaamokamua.

Maaseutukäytöllä itse ymmärrän vähän kuoppaisemmat tiet, ojan ylitykset yms. ja siten maavaran tarpeen. Kyllä varmasti Vanha Len tietää miksi tarvitsee maavaraa, muutenhan päätyisi aivan varmasti normiautoon. Ja voin kokemuksesta todeta että korkealla istuminen, kuten näissä "maastureissa", on kyllä mukavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös