Autoiluketju

  • 3 194 254
  • 18 516

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Onko kokemuksia nelivedoista? Passat, Subaru, Volvo??? BMW menee jo turhan arvokkaaksi, vaikka ei tuo Volkkarin 250hv:n V6 ihan ilmainenkaan ole.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onko kokemuksia nelivedoista? Passat, Subaru, Volvo???

Jos haluaa oikean nelivedon, niin tuo Subaru on ainut oikea vaihtoehto. Mitään kauniita yksilöitähän nuo eivät ole, mutta neliveto on aivan omaa luokkaansa noihin muihin verrattuna, koska se on oikeasti neliveto. Audi voisi olla yksi vaihtoehto myös.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Onko kokemuksia nelivedoista? Passat, Subaru, Volvo???

Jos haluaa oikean nelivedon, niin tuo Subaru on ainut oikea vaihtoehto. Mitään kauniita yksilöitähän nuo eivät ole, mutta neliveto on aivan omaa luokkaansa noihin muihin verrattuna, koska se on oikeasti neliveto. Audi voisi olla yksi vaihtoehto myös.
Millä lailla se Subarun neliveto on parempi kuin nuo muut? Itsellä kokemusta vain quattrosta ja 4wd Hiacesta, niiden teknisiin eroihin ei ole kyllä tullut perehdyttyä.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Noista nelivedoista vielä, että minulle riittää että 4 pyörää raapii kun on tarve. Kuivalla kelillä vetäköön vaikka yhdellä. Eli ei tarvitse olla jatkuva neliveto. A6:n perän muoto tiputti sen pois listasta. Kontin muoto varsin määräävä tekijä.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä lailla se Subarun neliveto on parempi kuin nuo muut? Itsellä kokemusta vain quattrosta ja 4wd Hiacesta, niiden teknisiin eroihin ei ole kyllä tullut perehdyttyä.

Jatkuvuutensa takia. Eteneminen on helposti ennakoitavaa kun jokainen nurkka riuhtoo koko ajan kotteroa eteenpäin.

Haldexit ovat menneet kovasti eteenpäin, eikä viivettä enää samalla tavalla pyrstöllä tunne, mutta "urheilulliseen leikkimiseen" ne eivät sovi - kiitos integraation saksalaisen tarkkaan ajonvakautukseen.

Audin quattrossa on mekaaninen tasauspyörästö, Torsen. Sen haittapuolena on auton toisen akselin ollessa täysin ilmassa, tai pidon ollessa olematon, voiman "vuotaminen" sieltä pois - toisen akselin pito ei riitä tuottamaan tarpeeksi suurta momenttia lukon lukittumiseksi.

Käsitykseni mukaan Audikin on siirtynyt enenevässä määrin haldexiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noista nelivedoista vielä, että minulle riittää että 4 pyörää raapii kun on tarve. Kuivalla kelillä vetäköön vaikka yhdellä. Eli ei tarvitse olla jatkuva neliveto. A6:n perän muoto tiputti sen pois listasta. Kontin muoto varsin määräävä tekijä.

Olisin juuri suositellut BMW xDrivea, ei mitään moitteensanaa itsellä. Ja tuosta about 2005 ja nuoremmat menee aika vähällä, oma 2007 330xd vie pk- seudulla sellaista 7-8 litraa ja 500nm antaa mukavasti potkua. Auto on hyvin suuntavakaa ja mukava ajaa koska toimii kuin takaveto niin kauan kuin pitoa riittää. Jos muistan oikein pidon hävittyä järjestelmä voi olla niin neli,etu kuin takavetoinen tilanteesta riippuen.

Eikös nämä aidot nelivedot ole vieläkin aika janoisia ja en oikein ymmärrä sitä miksi kaikkien pyörien pitää vetää kun ollaan hyvin jo liikkeellä?



_
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eikös nämä aidot nelivedot ole vieläkin aika janoisia ja en oikein ymmärrä sitä miksi kaikkien pyörien pitää vetää kun ollaan hyvin jo liikkeellä?

Subarut eivät ole mitään taloudellisia vekottimia ja ovat Co2-päästöissä ja kulutuksessa aivan omaa luokkaansa. Kulutusta lisää tietysti vielä painava auto, esim. Legacy 2.5l moottorilla painaa lähes 2000kg.

tässä esimerkki Legacysta: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/4528499. Ei ole kauheasti myynnissä...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noita nelivetoja koskien, uusimmassa AutoBildissä oli mielenkiintoinen vertailu jossa joukko erilaisilla vetotavoilla varustettuja autoja oli viety mäkiselle ja liukkaalle testiradalle ja tehty joukko erilaisia testejä. Mukana oli ainakin Audin uutta tekniikkaa edustavat S5 ja Q3 mutta myös tämä vanha kunnon Coupe Quattro 80-luvun alusta. Sen lisäksi oli joku Mersun maasturi sekä nelivetoisena että takavetoisena, Dacia Duster sekä nelivetoisena että etuvetoisena, Lamborghini Aventador neliveto, uusi takaveto-Camaro, vanha kunnon takatuuppari-Kupla, Mersun 6x6 Zetros kuorma-auto ja varmaan vielä jotain muitakin joita en nyt muista. Lisäksi oli mukana verrokkeina moottorikelkka ja hevosen vetämä reki.

Näille vermeille oli sitten tehty vetopitotesti missä mitattiin etenemiskykyä liukkaalla, kiihdytyskoe missä mitattiin ihan raakaa kiihtyvyyttä liukkaalla pinnalla sekä rata-ajo mutkaisella, mäkisellä ja liukkaalla testiradalla missä mitattiin sekä ajo-ominaisuuksia että ajoturvallisuutta ja otettiin myös aika. Moottorikelkka taisi olla kaikissa testeissä omaa luokkaansa, ja tuo Zetros-kuormuri oli vetopitotestissä autojen selkeä ykkönen, mutta mielenkiintoista oli se että henkilöautoista tuo vanha kunnon Quattro-Audi oli selvä ykkönen niin vetopitotestissä, kiihdytystestissä kuin käsittelykokeen kierrosajassakin. Ainoa asia mistä Quattro sai moitteita oli ajoturvallisuus kun mitään näitä nykypäivän ajonvakautuksia ei löydy, ja tuollainen auto vaatii kovavauhtisessa ajossa kuljettajakseen henkilön joka tietää mitä sen ratin kanssa pitää tehdä, ja pelkästään tämän takia vertailun kokonaisvoittajaksi nostettiin Audin S5. Mutta varsin hyvin tuollainen vanhanaikainen tekniikkakin vielä pärjää uudempia vastaan kun mitataan ihan raakaa suorituskykyä lumisissa ja liukkaissa olosuhteissa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nyt kun vaihteeksi puhutaan autolehdistä, niin mitä lehteä (näistä suomalaisista) Jatkislaiset suosittelevat eniten eli minkä lehden testit ja vertailut ovat eniten kohdillaan? Ja tarkoitan siis uusiin autoihin keskittynyttä julkaisua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kun vaihteeksi puhutaan autolehdistä, niin mitä lehteä (näistä suomalaisista) Jatkislaiset suosittelevat eniten eli minkä lehden testit ja vertailut ovat eniten kohdillaan?

Lieneekö noissa nyt kovinkaan suuria eroja, en ainakaan minä ole huomannut. Kaikissa lehdissä tuo taitaa mennä niin että tekevät sarjan erilaisia testejä ja lopulta Volkkari voittaa.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Subarut eivät ole mitään taloudellisia vekottimia ja ovat Co2-päästöissä ja kulutuksessa aivan omaa luokkaansa. Kulutusta lisää tietysti vielä painava auto, esim. Legacy 2.5l moottorilla painaa lähes 2000kg.

tässä esimerkki Legacysta: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/4528499. Ei ole kauheasti myynnissä...

Tuohan riippuu ihan mihin on tottunut. Isäukon Forrester menee noin 6,5l keskikulutuksella, mikä on mielestäni varsin kelpo lukema tuon kokoiselle autolle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kaikissa lehdissä tuo taitaa mennä niin että tekevät sarjan erilaisia testejä ja lopulta Volkkari voittaa.

Niin tai joku toinen niksmanni... Makukysymyksiä on kuitenkin valtaosa asioista joita arvostellaan!
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuohan riippuu ihan mihin on tottunut. Isäukon Forrester menee noin 6,5l keskikulutuksella, mikä on mielestäni varsin kelpo lukema tuon kokoiselle autolle.

Isäukkosi taitaa ajaa suurimmaksi osaksi maantieajoa? Itse jos vaihtaisin oman autoni Subaruun, pomppaisivat arvot aika rankasti. Nykyisessä autossa Co2: 148 ja keskikulutus: 5.7 (kesällä) ja 6.5 (talvella). Aika paljon kustannukset nousisivat näillä bensahinnoilla.

Subaru on valittu luotettavimmaksi autoksi: http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/02/28/honda-putosi-autojen-laatuvertailun-ykkospallilta/201224180/304.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt kun vaihteeksi puhutaan autolehdistä, niin mitä lehteä (näistä suomalaisista) Jatkislaiset suosittelevat eniten eli minkä lehden testit ja vertailut ovat eniten kohdillaan? Ja tarkoitan siis uusiin autoihin keskittynyttä julkaisua.

Itse lopetin 20 vuoden TM tilausputken juuri äskettäin ja siinäkin taisi olla muutama vuosi liikaa. Itse löydän riittävät koeajot ja testit netistä ja autoliiton jäsenenä MOOTTORI tulee edelleen himaan ja se on yllättävän asiallinen autoilijan lehti. Siinä otetaan tyyppejä samoista autouutukaisista kuin TM:ssä ja Tuulilasissa, lisäksi joka lehdessä itseäni kiinnostavia automatkailuartikkeleita ympärimaailman.

Tuosta voi tilata ilmaisen Moottori-lehden numeron.
Moottori tutustumistarjous - Autoliitto

Autoliiton jäsenyys maksaa 54€ ja sisältää 11 Moottori-lehteä, mun mielestä ei paha hinta jos vähänkään autoilee.


_
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Nyt kun vaihteeksi puhutaan autolehdistä, niin mitä lehteä (näistä suomalaisista) Jatkislaiset suosittelevat eniten eli minkä lehden testit ja vertailut ovat eniten kohdillaan? Ja tarkoitan siis uusiin autoihin keskittynyttä julkaisua.

Tuulilasi ja Autobild on molemmat tullut tilattua. Mielestäni Autobild on parempi, koska se on jotenkin käytännönläheisempi ja sisältää paljon ohjeita ja vinkkejä jokapäiväiseen autoiluun ja auonhoitoon. Lisäksi on näitä käytettyjen autojen koeajoja sekä suosikkiosuuteni, jossa jonkin verran käytetty auto puretaan atomeiksi ja tarkistetaan osien kunto. Tuulilasi on enemmänkin uusien autojen esittelylehti. Toki Autobildissäkin esitellään uutta tekniikkaa.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Isäukkosi taitaa ajaa suurimmaksi osaksi maantieajoa? Itse jos vaihtaisin oman autoni Subaruun, pomppaisivat arvot aika rankasti. Nykyisessä autossa Co2: 148 ja keskikulutus: 5.7 (kesällä) ja 6.5 (talvella). Aika paljon kustannukset nousisivat näillä bensahinnoilla.

Subaru on valittu luotettavimmaksi autoksi: http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/02/28/honda-putosi-autojen-laatuvertailun-ykkospallilta/201224180/304.

Sekalaista ajoa, joista suurin osa kaupungissa. Tosin autolla ajettu vasta noin 4000km, joten voi toki vielä muuttua, mutta tässä vaiheessa kulutus on 6,5 itse laskettuna. Tosin hirveän raskas kaasujalka ei ukolla ole, mikä selittänee osansa. Ja tosiaan diesel-myllyllä.
 

#104

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olisi auton osto tapetilla, ja mm. nämä NettiAuton kohteet ovat listalla.

Kenelläkään kokemuksia vastaavista laitteista, ongelmia, kehuja ? Ruostuuko Focus alle ja vai pettääkö siitä ensin vetoakselit ?
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Miksiköhän muuten tuo Seat Exeo on suora kopio edellisen sukupolven Audi A:sta? Eihän se uutta ole, että VAG kierrättää samoja osia malleissaan, mutta tuollaiseen tarkoitushakuiseen kloonaamiseen en ole ennen törmännyt. Yritetäänkö siinä saada Seat hyötymään Audin brändistä vai saada uudet Audit näyttämään modernimmilta?
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Olisi auton osto tapetilla, ja mm. nämä NettiAuton kohteet ovat listalla.

Kenelläkään kokemuksia vastaavista laitteista, ongelmia, kehuja ? Ruostuuko Focus alle ja vai pettääkö siitä ensin vetoakselit ?

Focuksen ruosteet menee Fordin piikkiin mitä siinä on ovien ja takaluukun listoissa. Lisäksi kannattaa katsoa tuon takakontin kromilistan reunat onko ruoste kerinnyt sinne. Vetarit menee järjestäen vaihtoon siinä 150-200tkm välissä ja kustantaa sen n.800e.

Hyvä peli tuo on ajaa ja Ghia varustelussa on kaikki tarpeelliinen vissiinkin poislukien esp ja vakionopeudensäädin. Tuo 1.6 litranen ei ole mikään raketti, mutta normaalissa maantie- ja kaupunkiajossa pärjää kyllä. Kaksi noita kerkesi olla ja ajotuntumaa kaipaa kyllä eniten. Normaalit huollotkin on ihan ok hinnoissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisi auton osto tapetilla, ja mm. nämä NettiAuton kohteet ovat listalla.

Kenelläkään kokemuksia vastaavista laitteista, ongelmia, kehuja ? Ruostuuko Focus alle ja vai pettääkö siitä ensin vetoakselit ?

Nuo Vectrat ainakin on osoittautuneet ihan hyviksi peleiksi. Eräällä sukulaisella nyt kolmas samanlainen menossa eikä ole kyllä isoja murheita noiden kanssa ollut. Tässä nykyisessä on keskuslukitus vähän temppuillut, ja kaikissa on ongelmana talvella ajoittain jumitteleva käsijarru, mutta muuten on vaihdellut noihin vaan kuluvia osia ja ajanut ihan helvetisti. Ja on noita tuon ikäisiä ja uudempiakin Vectroja ollut muillakin tutuilla eikä noita kukaan heistä ole isosti moittinut. Ja tuon ikäisistä ja tuon hintaluokan autoista on kyllä varmasti ihan kärkipäätä ajettavuudessa tuo Vectra, minäkin tuollaisella olen aika paljon ajellut.

Ei kannata säikähtää Opelin huonoa mainetta, nämä Vectrat on paljon parempia kuin ne murheenkryyni-Kadettit ja Astrat mistä se huono maine hyvin pitkälti on lähtöisin. Ruostettahan noista saattaa löytyä kun alkavat kuitenkin jo olla yli kymmenvuotiaita reilusti, mutta ei tuo mitenkään erityisen herkkä ruostumiselle ole.

EDIT: Sen verran vielä että 1.8 koneella on huomattavasti miellyttävämpi ajella tuo Vectra, tuo 1.6 on vähän ponneton tuon kokoiseen autoon. Kyllä silläkin pärjää mutta tuo 1.8 on minusta paras koska se on vaivattomampi ajaa ja siihen nähden myös syö vähän bensaa.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Miksiköhän muuten tuo Seat Exeo on suora kopio edellisen sukupolven Audi A:sta? Eihän se uutta ole, että VAG kierrättää samoja osia malleissaan, mutta tuollaiseen tarkoitushakuiseen kloonaamiseen en ole ennen törmännyt. Yritetäänkö siinä saada Seat hyötymään Audin brändistä vai saada uudet Audit näyttämään modernimmilta?

Seatilta taisi puuttua tuon kokoluokan sedan ja edellinen A4 oli sen verran suosittu että päättivät hyödyntää sen pohjia. Suuria muutoksia ei tosiaan ole, tosin ajamassa tuollaista Exeota en ole käynyt. Saatiin halvalla uusi Seat ilman että olisi käytetty älyttömästi rahaa suunnitteluun. Ei kyllä hivele allekirjoittaneen silmää mitenkään tuo Exeo.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olisi auton osto tapetilla, ja mm. nämä NettiAuton kohteet ovat listalla.

Kenelläkään kokemuksia vastaavista laitteista, ongelmia, kehuja ?
Ihan päteviä laitteita nuo ovat kaikki tuossa hintaluokassa. Eikö kannattaisi etsiä vielä joku ilmastoitu vaihtoehto. Niitä kuitenkin löytyy jo tuohon hintaluokkaan ja myös noista merkeistä.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Ihan päteviä laitteita nuo ovat kaikki tuossa hintaluokassa. Eikö kannattaisi etsiä vielä joku ilmastoitu vaihtoehto. Niitä kuitenkin löytyy jo tuohon hintaluokkaan ja myös noista merkeistä.

Tuossa Focuksessa ei lue ilmastointia, mutta tuossa 1999 vuoden mallin Ghia-varustelutasossa sen pitäisi kyllä mielestäni olla vakiona, varmaksi en tosin mene sanomaan.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä oli vm 1997 Vectra mutta 1.8 koneella. Ajoin sillä tuollaiset 75000-80000 km. En voi ihan varauksetta suositella tuota linkittämääsi autoa. Se mikä Vectrassa häiritsi oli ajo-ominaisuudet maantiellä. Jotenkin alustan ominaisuudet eivät olleet mieleeni.

Ei ne mitkään aivan surkeat olleet, mutta sanoisin keskinkertaiset. Sisätilat olivat itselleni hiukan naftit, toki pituutta jonkin verran yli 190 joten sekin vaikuttaa.

Moottori pelasi ihan OK, ei ollut mitään ongelmia sen suhteen. Ja tuo minulla ollut 1.8 oli auton kokoon nähden suht passeli moottori.

Focus on parempi 1.8 moottorilla, mutta alustaltaan tuokin mallisi on hyvä maantiellä. Katso ruosteet huolella.

Kuten tuossa on jo mainittu, jos löydät ilmastoinnin vaikka manuaaliversion, niin ota mieluummin se. Mutta tsekkaa että ilmastointi todellakin pelaa. No se taas vaatii plusasteita, koska pakkasella et sitä pääse tsekkaamaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ajoin tuossa tuossa viime keväänä Seat Exeota muutaman päivän ajan ja äänimaailmaa lukuunottamatta kyseinen malli muistutti kovasti vanhaa Audi A4:sta. Diesel-kone oli kyseisessä mallissa ja aika moni Seatia ajanut tietää, että käyntiääni on varsin voimakas, erityisesti sisällä. Muuten auto toimi nätisti, kulutti kohtuullisen vähän, tarjosi hivenen liian pienen kontin (SW), lämpeni kohtuu nopeasti ja oli asiallinen. Takapenkit huomasin aika ahtaiksi, mutta tällä 188 sentin varrella harvassa tuon kokoisessa ja -hintaisessa autossa ne sopivat tilat ovat tarjolla.

Exeo on ulkonäöltään hieman samanlainen harmaavarpunen kuin Skoda Octavia, joka ei näytä miltään, mutta jota myydään kuin häkää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös