Autoiluketju

  • 3 209 014
  • 18 538

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Oman kiesini takuu ei ole enää voimassa ja huollot suorittaa juurikin kaverini, joka on nyrkkipajalla duunissa. Tosin auton huolto suoritetaan kaverin vapaa-ajalla ja ilman kuittia törkeästi työnantajan tiloja hyväksikäyttäen...

Vähän sama tilanne. Kakkosautoon välillä vaihdetaan kaverin toimesta vapaa-ajalla, välillä firman piikkiin. Ykkösautoon vaihdetaan aina sitten firman nimiin. Käytän myös toista firmaa samalla lailla. Suhteita, joo. Mutta se on varmaa että työn jälki on hyvää tuntien ihmiset ja hinnat ovat kohdallaan, vaikka sitten firman nimiin tehtäisiin.

Otetaan esimerkkejä jossa nyrkkipaja tekee kuitilla:
Golf IV 1.8T GTI jakopäänhihnan vaihto : Tämä "nyrkkipaja" : Osineen 350€
Laakkonen : 550€
Octavia 1.9 TDI 30tkm huolto : Tämä "nyrkkipaja" : 140€
Laakkonen : 280€
Kansihuolto Golf V5 GTI : : Tämä "nyrkkipaja" : Osineen 1200€
Laakkonen : 2000€
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei saa lohkolämmitintä? Faija osti puolisentoista kuukautta sitten uuden Golf Variantin ja mielestäni kyllä lohkolämmitin pistettiin sinne, vai onko sitten tavis-Golf siltä osin erilainen Variantin kanssa? Vai onko faijaa koijattu, jonkinlainen pistoke kyllä löytyy etumaskista.

Ei saa TSI-moottoriin (eikä kai siihen dieseliinkään) lohkoa. Pistokehan voi olla ihan samanlainen kuin ennenkin, mutta se ei taas kerro mitään siitä, millainen lämmitin siinä autossa on. En toki tiedä, onko siinä isäsi Variantissa millainen moottori, enkä osaa sanoa perusversion moottorista mitään.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät

Tuolla sinun "kaverillasi" ei ainakaan kummoisesti näy tuo teidän kaveruus hinnoissa.


Mun autoon vaihdettiin "nyrkkipajalla" viime syksynä vesipumppu, jako-,ilmastointi-,ohjaustehostin- ja laturinhihna. Itse kävin hakemassa tarvikeosat ja ammattimies otti työstä 60€. Ja "mekaanikko" ei ollut kuin tutun tuttu.

Nykyinen auto pitäisi viedä kohta 150000km huoltoon, johon kuuluu jarrujen aukaisu ja tarkistus, nesteiden tarkistus ja lisäys, öljyt+suodatin ja sisäilmansuodattimen vaihto. Merkkiliikkeen tarjous 320€.

Noh, huoltokirjasta tarkistin että öljyt on vaihdettu kesällä ja sisäilmansuodattimen osaan vaihtaa itse, niin ilman noita töitä huollon hinta tipahti 180 euroon. Tuossakin hintaa ihan kivasti, mutta kun miettii että ne olisivat ottaneet öljynvaihdosta toista sataa niin ei saatana.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei saa TSI-moottoriin (eikä kai siihen dieseliinkään) lohkoa. Pistokehan voi olla ihan samanlainen kuin ennenkin, mutta se ei taas kerro mitään siitä, millainen lämmitin siinä autossa on. En toki tiedä, onko siinä isäsi Variantissa millainen moottori, enkä osaa sanoa perusversion moottorista mitään.

TSI-bensakone kyseessä, mutta pitänee kysäistä asiasta tarkemmin kunhan palaa reissusta. No, jos siellä on pistoke niin kai se sähkö jonnekin menee (jos menee) ja lämmöksi muuttuu.

Samoin hieman hämää se, että hinnastojen mukaan sivupeileissä pitäisi olla lämmittimet vakiona, mutta eipä se tunnu toimivan.

No muuten hyvä auto kyseessä, että ei voi valittaa ja tuli sattumalta kokeiltua samaa autoa vuokraversiona Saksassa ja yllättävän hyvin tuplaturbo potkii 1,4 litraista konettakin eteenpäin.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
No muuten hyvä auto kyseessä, että ei voi valittaa ja tuli sattumalta kokeiltua samaa autoa vuokraversiona Saksassa ja yllättävän hyvin tuplaturbo potkii 1,4 litraista konettakin eteenpäin.

Kun kerran Autoiluketjussa ollaan, sen verran kehtaan oikaista, että kyseessähän ei ole tuplaturbo, vaan kompressori- ja turboahdettu kone.

Ja jos sattumoisin oli 90 kW:n versio tuosta 1,4TSI:stä, siinä ei ole kuin turbo. Mutta toivottavasti automies kompuran vikinän erottaa turbosta...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
TSI-bensakone kyseessä, mutta pitänee kysäistä asiasta tarkemmin kunhan palaa reissusta. No, jos siellä on pistoke niin kai se sähkö jonnekin menee (jos menee) ja lämmöksi muuttuu.

Luultavasti siis se öljypohjan paistinpannu eli säteilylämmitin tai letkulämmitin. Näistähän tässäkin ketjussa taidettiin aiemmin keskustella.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko palstalaisilla kokemusta uudesta Peugeot 3008 crossoverista?
Tuollainen kiinnostaa, koeajettu on ja taitaa lähteä tilaukseen kaikilla herkuilla ja 150 heppaisella dieselillä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kannattaa ottaa tässä nyrkkipaja-/merkkihuoltokeskustelussa huomioon myös kokonaisuus ja vastuu työstään, mielestäni merkkihuolto on aina luotettavampi vaihtoehto.

"Nyrkkisääntönä" veisin itse ehdottomasti 5v ja nuoremmat merkkihuoltoon ja silloin tulee myös kyseeseen viasta riippuen takuu-/virhevastuuasiat.

Yksi erittäin negatiivinen kokemus nyrkkipajasta missä todellinen ammattilainen(uskon että kokemus voittaa useammat merkkihuollot) omistajana meni näin: Iso parin tonnin huolto missä auto palasina, pajalla tämän huoltoyön tekee ainoastaan omistaja, ensiksi englannista tilatut osat myöhässä, omistaja sairastuu pariksi kuukaudeksi, auto korjaamolla palasina, mitä teet? Mikä hyvitys auton seisomisesta? Oli muuten rehellisesti sanottuna pirun vaikeaa päästä sopimuksiin hinnoista jne..

Kuluttaja-asiamiehellä ei ollut muuta sanottavaa kuin "nämä sovitaan aina huoltamon ja asiakkaan kesken"...

Toki sain huollon halvemmalla kuin merkkihuoltamossa, MUTTA JOKU OLISI SAATTANUT TARVITA AUTOA KAHDEN KK AIKANA.



_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko palstalaisilla kokemusta uudesta Peugeot 3008 crossoverista?
Tuollainen kiinnostaa, koeajettu on ja taitaa lähteä tilaukseen kaikilla herkuilla ja 150 heppaisella dieselillä.
Ei ole kokemusta, mutta lehdistä olen lukenut lähinnä pelkkää suitsutusta. Jos olisin tuon luokan autoa hankkimassa, pitäisin 3008:ia varmaan ykkösvaihtoehtona.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
TSI-bensakone kyseessä, mutta pitänee kysäistä asiasta tarkemmin kunhan palaa reissusta. No, jos siellä on pistoke niin kai se sähkö jonnekin menee (jos menee) ja lämmöksi muuttuu.

Hyvin toimii TSI-koneeseen asennettu lämmitin, samanlainen letku laitetaan siihen etumaskiin kuin lohkoissa ja käynnistyksessä/tyhjäkäynnissä huomaa selvän eron kun pitää letkua alle +5 asteen lämpötiloissa.



_
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hyvin toimii TSI-koneeseen asennettu lämmitin, samanlainen letku siellä on etumaskissa kuin lohkoissa ja käynnistyksessä/tyhjäkäynnissä huomaa selvän eron kun pitää letkua alle +5 asteen lämpötiloissa.
Ai se letkulämmitin asennetaan siihen etumaskiin? Hitto, AD jymäytti minua ja asensi sen sinne moottorin kylkeen.

Tämä oli sarkasmia.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Toki sain huollon halvemmalla kuin merkkihuoltamossa, MUTTA JOKU OLISI SAATTANUT TARVITA AUTOA KAHDEN KK AIKANA.

Tästä tuli mieleen viime kesältä erään naispuolisen ystävän kokemus eräästä nyrkkipajasta. Auto -05 mallin VW Golf Plus 1.6 Fsi. Moottorinohjausdiagnostiikan merkkivalo syttyi aina sillon tällön palamaan ja auto nypytti. Ko. nainen vei auton sitten nyrkkipajalle, jossa oli saanut öljynvaihdon teetettyä ns. sopivasti verrattuna merkkiliikkeeseen. Auto oli ensin pajalla viikon eikä autoa saatu kuntoon(paja sanoi tilaavansa lisää osia), toisen viikon jälkeen korjaamo ilmoitti yksikantaan, että eivät saa auto kuntoon. Testeri ilmoitti kuulemma käyntihäiriöitä kolmossylinteriltä. Tämän takia pulju oli koittanut vaihtaa erg-venttiilin ja sen jälkeen lambda anturin - no eipä korjaantunut.

Sitten auto raijattiin lähes ajokelvottomana paikalliselle merkkikorjaamolle. Nyrkkipaja oli rikkonut erg-venttiilin liittimen ja korjannut sen jollain omalla patentilla, lambda-anturi puolestaan kuulemma vaikuttaa yleensä kaikkiin sylintereihin. Ensin korjattiin hajotettu erg ja sen jälkeen vasta päästiin hakemaan itse vikaa. Diagnoosi - kolmossylintyerin suutin hajalla. Elettiin juhannusviikkoa ja ko. suuttimen vaihto vaatii erikoiskoulutuksen myös merkkiliikkeen huoltajalta (tai niin ainakin sanottiin). No neljän päivän päästä auton siirrosta kaveri sai autonsa.

Pointtina tässä sekin, että kaveri tekee matkatyötä ja oli lievästi sanoen nesteessä tuon lähes kolme viikkoa jonka auto oli poissa ajosta.

Ehkä siihen on syynsä, että merkkiliikkeessä löytyy (ainakin yleensä) se koulutetuin henkilökunta juuri tietyn merkkisten autojen korjaamiseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pointtina tässä sekin, että kaveri tekee matkatyötä ja oli lievästi sanoen nesteessä tuon lähes kolme viikkoa jonka auto oli poissa ajosta.
Jos minä tekisin työtä, joka kärsii katastrofin auton makoillessa pajalla, minun vakuutuksessani olisi 100% varmasti sijaisauto.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuolla sinun "kaverillasi" ei ainakaan kummoisesti näy tuo teidän kaveruus hinnoissa.


Mun autoon vaihdettiin "nyrkkipajalla" viime syksynä vesipumppu, jako-,ilmastointi-,ohjaustehostin- ja laturinhihna. Itse kävin hakemassa tarvikeosat ja ammattimies otti työstä 60€. Ja "mekaanikko" ei ollut kuin tutun tuttu.

1.8T koneen jakohihnan vaihto 60€ työstä? Kerro mullekkin tämmöinen paikka... Tuota vaihtoa ei kyllä ihan tunnissa tehdä. Ehkä perus 1.6 koneen hihnan vaihdon tekee.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kommentoin nyt vielä tätä nyrkkipajakeskustelua. Varmasti osaava nyrkkipaja osaa kertoa että mitä vikaa autossa on odotettavissa. Siitä kyllä pitää osata tehdä omat johtopäätökset että tarviiko sijaisautoa ja sitä että säästääkö rahaa vai maksaako enemmään liikkeessä ja saa siten sijaisauton tilalle. Musta turha valittaa jos vie nyrkkipajalle auton korjattavaksi ja sitten inisee kun ei ole autoa millä ajaa. Harvoin nyrkkipajoilla mitään sijaisautoja on.

Ja naisten on parempi ajaa suoraan merkkikorjaamoihin. Tämä on nähty aiemminkin.

Kerrompa sitten omia kokemuksia merkkihuoltamoista:
Vaihdatin Relluuni bensapumpun: Ekan kerran oli 4 tuntia, eivät saaneet vaihdettua joten uusi aika. Seuraavan kerran 3 tuntia ja ilmoitus että pumppu on taas väärä. Kummatkin kerrat ilman sijaisautoa, koska järjestin itse kyydit yms. Kolmas kerta, auto laitossa 4 tuntia, eka pumppu oli kuitenkin oikea, tällä kertaa halusin sijaisauton, nikotellen ja 20 min väännön jälkeen sain sen sitten. Lopputulos: Pumppu toimi, mutta bensamittari ei. Ja neljännen kerran paikan päälle. Tällä kertaa korjattiin odottaessa.

Ehkä siihen on syynsä, että merkkiliikkeessä löytyy (ainakin yleensä) se koulutetuin henkilökunta juuri tietyn merkkisten autojen korjaamiseen.
Hyvän kaverini Laguna oli korjattavana 3kk koska auto kävi kolmella. Osia vaihdettiin 10 000mk edestä. Lopulta meni nyrkkipajaan ja auto korjattiin 2 päivässä toimivaksi. Syynä yksinkertainen sähkövika. Onneksi kaverin lasku oli tuosta jotain 2000markan luokkaa.

Että samanlaisia juttuja löytyy myös merkkikorjaamoista.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Ehkä siihen on syynsä, että merkkiliikkeessä löytyy (ainakin yleensä) se koulutetuin henkilökunta juuri tietyn merkkisten autojen korjaamiseen.

Sepä se. Toisaalta jos moottoriohjauksen diagnostiikka alkaa herjailla, vien kyllä auton mielummin merkkikorjaamoon kuin nyrkkipajalle. Jos ongelmia on minun mielestäni perusasioissa, niin sitten nyrkkipajalle. Onneksi nykyään voin käyttää serkun miestä konsulttina, jolla on tietotaitoa autoista aika paljon. Joko hän korjaa tai neuvoo minne kannattaa viedä.
 

Stranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kerran kaverilla kuului ihmeellinen rohina ajettaessa muutaman vuoden vanhassa Sebringissä. Hän vei sen merkkihuoltoon (silloin Mega-auto), ja pitkien tutkimusten jälkeen olisivat halunneet vaihtaa siihen vaihdelaatikon (automaatti).

Onneksi oli kuitenkin kaverilla sen verran kokemusta autoista, ettei tätä purematta niellyt. Toisella korjaamolla vika paikallistettiin vialliseksi pyörän laakeriksi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No joo...kukaan selväjärkinen nyt ei Renaultia saati sitten Lagunaa osta. Sama kun ampuisi itseään reiteen.

Jep. On kyllä huikea "autoilu"-ketju. Ensin puhutaan kolmen sivun verran volkkarin korjauksesta ja kun päästään Renaultiin niin alkaa nälviminen. Samaa paskaa eri paketissa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No joo...kukaan selväjärkinen nyt ei Renaultia saati sitten Lagunaa osta. Sama kun ampuisi itseään reiteen.

Tai kannattaisi Ilvestä?? Makuasia, Ranskalaiset antavat hyvät kyydit ja joskus voi sattua viatonkin yksilö, vähän kuten Ipallekin voi joskus sattua hyvä päivä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jep. On kyllä huikea "autoilu"-ketju. Ensin puhutaan kolmen sivun verran volkkarin korjauksesta ja kun päästään Renaultiin niin alkaa nälviminen. Samaa paskaa eri paketissa.
Ja sitten paikalle ilmestyy todellinen asiantuntija, jonka mielestä Volkswagenilla ja Renaultilla on jotain yhteistä.
 

12961

Jäsen
Ehkä siihen on syynsä, että merkkiliikkeessä löytyy (ainakin yleensä) se koulutetuin henkilökunta juuri tietyn merkkisten autojen korjaamiseen.

Merkkikorjaamon ja nyrkkipajan huollon työntekijöiden suurin ero on kokemuksessa. Yleisesti merkkikorjaamoiden huonommilla palkoilla työtä tekevät lähinnä juuri amiksesta valmistuneet pojanklopit, hyvillä nyrkkipajoilla asiansa osaavat, kokemusta omaavat vanhemmat miehet.

Merkkikorjaamon selkeä etu on tehtaan huoltomanuaali (WIS (Saab, MB yms.), TIS(BMW), eLearn(Fiat, Alfa), Vida(Volvo) tms.) jossa on vaiheittainen, kuvallinen "for dummies" ohjeistus kaikkeen autoon tehtävään remonttiin. Mikäli joku sattuu löytämään omaan autoonsa tällaisen dvd-levykuvan jostakin netin syövereistä, osaa tehdä myös itse samat toimenpiteet kuin merkkihuollossa. Kaikki altapäin tehtävät hommat, jotka eivät vaadi esimerkiksi moottori-vaihteistopaketin irroittamista, hoituvat esimerkiksi motonetistä ostettavilla ajopukeilla.

Eivät ne autot mitään rakettitiedettä ole.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jep. On kyllä huikea "autoilu"-ketju. Ensin puhutaan kolmen sivun verran volkkarin korjauksesta ja kun päästään Renaultiin niin alkaa nälviminen. Samaa paskaa eri paketissa.

Osuko arkaan paikkaan?

No itseasiassa Renaultin hinta-laatu on ollut jo vuosia sen verran pielessä, että ei niitä hinnanromahduksia ole kestänyt kun sikarikkaat - eli aika ökyjä niillä ajavien on oltava.
 
Niin, kyllähän VW:n laatu on ihan toiselta planeetalta, kuten mm. tästä laaturaportista nähdään.

Ilmeisesti tämän vuoden tilastoja ei vielä ole julkaistu, tai sitten en vain löytänyt. Joka tapauksessa auton - varsinkin eurooppalaisen - kanssa on aina riski osua yksiin sen maanantaina tehdyn kanssa. Renaultin kohdalla todennäköisyys on ehkä hieman VW:a suurempi, mutta ei merkittävästi.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Merkkikorjaamon ja nyrkkipajan huollon työntekijöiden suurin ero on kokemuksessa. Yleisesti merkkikorjaamoiden huonommilla palkoilla työtä tekevät lähinnä juuri amiksesta valmistuneet pojanklopit, hyvillä nyrkkipajoilla asiansa osaavat, kokemusta omaavat vanhemmat miehet.

Ja yksi suuri ero on se että merkkikorjaamo on melkein poikkeuksetta paja jolla vain vaihdetaan vanhoja osia uusiin. Nyrkkipaja-miehet saattavat jopa korjata vanhoja osia eikä vain heittää uutta palikkaa paikkaan. Hyvänä esimerkkinä kaverin Rellu. Merkkikorjaamo antoi pyyhkijän moottorin vaihdolle hintaa noin 500e, sisältäen työt sekä osan. Nyrkkipajan mies otti moottorin käteen, huolsi sen ja laittoi takaisin. Hintaa en muista mutta selvästi halvemmaksi tuli. Moottori on toiminut moitteetta yli puoli vuotta. Jos en väärin muista niin suurin vika laitteessa oli hapettuneet liittimet. Eiköhän tuo vanhan korjaaminen ole hippasen ekologisempaakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös