Autoiluketju

  • 3 209 014
  • 18 538

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tuo DAF:n tapaus oli siis perinteinen ruttatukkukärry, mutta uusi autoverolaki toi huhtikuun alusta alkaen mukanaan nämä ns. punakilpi-esittelyautot.

Pähkinänkuoressa (lyhyesti) pelit ovat autoliikkeen esittelykäytössä autoverottomina ja AKE:n systeemiin jää niiden käyttöönottopäiväksi tuon punakilpisyyden alkamispäivä. Jotta ne voi rekisteröidä normaaliin käyttöön ne pitää rekisteröintikatsastaa (ja tämän jälkeen rekisteröidä), joten tällaisissa tapauksissa käyttöönotto-pvm ja ensirekisteröinti-pvm voivat olla useita kuukausia toisistaan. Punakilpi-demoa voi käyttää max. 9kk (minimiaikaa ei ole), mutta mikään ei pakota autoliikettä laittamaan kys.peliä heti tämän jälkeen normaaleihin kilpiin => autoa ei vaan tuon jälkeen voi käyttää.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tuli sellainen tuosta ruttutukun autosta mieleen, että nyt kannattaa varoa myös näitä erinäisissä satamissa tai välivarastoissa seisseitä autoja.

Kunkkukuluttajassa oli yksi juttu, jossa oltiin myyty uutena ja uuden vuosimallin autona jollekin jantterille pari vuotta varastoissa seissyt auto. Asia selvisi lopulta, kun omistaja oli soitellut tehtaalle ja kysellyt VIN-numeron perusteella koska valmistettu.

Näiden lisäksi epäviralliset maahantuojat voivat myydä erinäisiä tulvavahinkoautoja. Eli on uudehko auto, vähän ajettu ja oudon halpa. Noh, auto voi olla loppujen lopuksi esimerkiksi joko täältä:

http://graphics8.nytimes.com/images/2008/03/11/automobiles/533-Cougar-Ace.jpg

tai täältä:

http://4.bp.blogspot.com/_GzQNaaZsh_8/SlXzboUuN5I/AAAAAAAAE_U/rT8iEiAnOb0/s400/flooded_cars_01.jpg
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kunkkukuluttajassa oli yksi juttu, jossa oltiin myyty uutena ja uuden vuosimallin autona jollekin jantterille pari vuotta varastoissa seissyt auto. Asia selvisi lopulta, kun omistaja oli soitellut tehtaalle ja kysellyt VIN-numeron perusteella koska valmistettu.

Niin noh, Suomessahan auton virallinen vuosimalli on aina se vuosi, jolloin peli on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön eikä se koska se on valmistettu, mutta toki tuossa on vedetty homma aika pahasti vihkoon jos puhutaan uudesta ns. mallivuosi-versiosta ja on myyty tällaisena edellisen mallivuoden peli... harhaanjohtamista!
 

scholl

Jäsen
Tuli sellainen tuosta ruttutukun autosta mieleen, että nyt kannattaa varoa myös näitä erinäisissä satamissa tai välivarastoissa seisseitä autoja.

Niitä on aina pitänyt varoa. Hangon Tulliniemessä ainakin puhaltaa sen verran kova tuuli lähes aina, että suolavettä lentää niiden autojen päälle, mikä varmasti tekee gutaa. On muuten aikamoinen Pena Trophyn haltija, joka on alunperin aikojen alussa laittanut autot kentille nimenomaan Tulliniemelle, koska tuo on autojen uudenveroisena säilymisen kannalta pahin mahdollinen paikka ja toisaalta hienoine maisemineen paikka olisi loistava virkistys- ja asuinkäytössä. Ihmettelen, miksei joka ikistä autoa siirretä sieltä Helsinkiin vievän tien varteen niinkuin osa on siirretty.

Sompasaaressahan oli tosiaan tulva joku vuosi sitten. VV-Auton maahantuontivarastossa kastui aika paljon autoja myyntikelvottomiksi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Sompasaaressahan oli tosiaan tulva joku vuosi sitten. VV-Auton maahantuontivarastossa kastui aika paljon autoja myyntikelvottomiksi.

Jeps, käsittääkseni kunnolla kastuneet palautuivat Saksaan paalattavaksi, mutta niitä on ilmestynyt markkinoille mitä kummallisimmista maista (itä)... Merivesi on pahin mahdollinen sähköille ja liitoksille puhumattakaan elektronisista yksiköistä jne.
 

scholl

Jäsen
Jeps, käsittääkseni kunnolla kastuneet palautuivat Saksaan paalattavaksi, mutta niitä on ilmestynyt markkinoille mitä kummallisimmista maista (itä)...

Saksassa romutettavaksi menevistä autoista, joista valtio maksoi 2500e rahaa, kun asiakas vaihtoi uuteen, vähäpäästöiseen, on ilmestynyt kymmeniä tuhansia jonnekin Afrikan maihin. Siellä on aikamoisia vilunkiveijareita väliportaissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
kysynpä vielä täällä, jos jollekin sattuisi vastaan tieto tähän, kun asiasta tietävä huolto ei suvainnut tänään vastata puhelimeen. Paljonko arviolta maksaa lämppärin ja sisätilapistokkeen asentaminen vm. 2009 (tätä uutta näköä) VW Golfiin? Lohkolämmitintä noihin ei saa, joten vaihtoehto on se säteilylämmitin. Vai olisko myös joku letkulämmitin, ja mitä nää mahtaa maksaa? Saako ne asennuttaa missä vaan liikkeessä ilman että takuut kärsii?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
kysynpä vielä täällä, jos jollekin sattuisi vastaan tieto tähän, kun asiasta tietävä huolto ei suvainnut tänään vastata puhelimeen. Paljonko arviolta maksaa lämppärin ja sisätilapistokkeen asentaminen vm. 2009 (tätä uutta näköä) VW Golfiin? Lohkolämmitintä noihin ei saa, joten vaihtoehto on se säteilylämmitin. Vai olisko myös joku letkulämmitin, ja mitä nää mahtaa maksaa? Saako ne asennuttaa missä vaan liikkeessä ilman että takuut kärsii?

Sanoisin että työtä 2-3 tuntia ja osat 220€ (100 elementti+50 johtosarja+70sisähaara)Motonetistä, eli voit selvitä jollain pikkupajalla 300€ kokonaislaskulla. Ja ei syö takuuta, koska nykyään kaikilla on oikeus huollattaa auto missä vaan korjaamolla (joka on virallisesti firmarekisterissä) ilman että takuu menee. Mutta VW:llä voi olla joku VW service tienpäällä, joka loppuu jos auton huollattaa muualla, eli katso se ennenkuin laitat lohkon, jos se on tärkeä sinulle.
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
DAF,

Maksoin juuri Calixin letkulämmittimen ja sisähaaran asennutuksesta 2.0TDi-koneeseen 350e pääkaupunkiseudulla. Auto oli saman konsernin eri merkkiä mutta eiköhän ne sisuskalut aika yks yhteen ole.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noita suola-autoja odotellessa ajattelin vahata auton. Kertokaas joku hyvä vahamerkki? Hakusessa olisi ensisijaisesti vaha mikä antaisi pitkän ja hyvän suojan maalipinnalle.
Jossain aikoja sitten lukemassani testissä autoglym pärjäsi hyvin. Vieläkö asia on niin?
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Noita suola-autoja odotellessa ajattelin vahata auton. Kertokaas joku hyvä vahamerkki? Hakusessa olisi ensisijaisesti vaha mikä antaisi pitkän ja hyvän suojan maalipinnalle.
Jossain aikoja sitten lukemassani testissä autoglym pärjäsi hyvin. Vieläkö asia on niin?

Itse olen käyttänyt Autoglymiä vuosikaudet eikä noihin turtlewaxeihin ym. ole paluuta. Ennenkaikkea helppotöinen ja antaa hyvän kiillon. Suosittelen.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jotenkin koomisen kuuloista, kun ensin on vara ostaa kolmenkymmenen tonnin auto ja sitten perään etsitään halvinta nyrkkipajaa muutaman kympin säästön takia.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Noita suola-autoja odotellessa ajattelin vahata auton. Kertokaas joku hyvä vahamerkki? Hakusessa olisi ensisijaisesti vaha mikä antaisi pitkän ja hyvän suojan maalipinnalle.
Jossain aikoja sitten lukemassani testissä autoglym pärjäsi hyvin. Vieläkö asia on niin?
Korrek Kestovaha. Tuota olen itse käyttänyt. Kevyt levittää ja kiillottaa. Kestää pitkään pinnassa. Vahaan auton kerran keväällä ja kerran syksyllä. Hyvin on riittänyt tähän asti. Ja auto aina ulkoparkissa.

Autoglymistä sen verran että aika monet tuntuvat käyttävän vanhan maineen nojalla. Oli aikoinaan (6-7 vuotta sitten) edelläkävijä ja markkinoiden kärkeä erityisesti kiillon osalta. Vastaavia ja parempiakin löytyy nykyään muitakin. Ja erityisesti edullisemmin.
 

12961

Jäsen
Korrek Kestovaha. Tuota olen itse käyttänyt. Kevyt levittää ja kiillottaa. Kestää pitkään pinnassa. Vahaan auton kerran keväällä ja kerran syksyllä. Hyvin on riittänyt tähän asti. Ja auto aina ulkoparkissa.

Tuo kestää kohtuullisesti myös suolaa, on hyvä valinta talvivahaksi. Mikäli haluaa kunnon kiiltoa, ei ole paras ratkaisu. Zaino on silloin hyvä (kylläkin kallis) valinta, kelpaa parhaisiinkin näyttelypeleihin ja kestää hyvin kesärengaskauden yli.

Tietty old-skool miehille on sitten ne nykyaikaiset carnaubat, jotka ovat edelleen työläitä, mutta kiilto kyllä palkitsee.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Jotenkin koomisen kuuloista, kun ensin on vara ostaa kolmenkymmenen tonnin auto ja sitten perään etsitään halvinta nyrkkipajaa muutaman kympin säästön takia.

Se on tyhmä joka maksaa. Totuus on kuitenkin se että siellä nyrkkipajassa on varmasti osaavampaa porukkaa duunissa kuin merkkikorjaamossa. Niin monen monta kertaa nähty.

Eli sinun mielestä kannattaa maksaa enemmän huonommasta työstä? Logiikka se tuokin.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Se on tyhmä joka maksaa. Totuus on kuitenkin se että siellä nyrkkipajassa on varmasti osaavampaa porukkaa duunissa kuin merkkikorjaamossa. Niin monen monta kertaa nähty.

Eli sinun mielestä kannattaa maksaa enemmän huonommasta työstä? Logiikka se tuokin.


Höpöhöpö. Nyrkkipajoja löytyy joka lähtöön, merkkikorjaamojen jälki (tai ainakin vastuu tekemisistään) on huomattavasti tasalaatuisempaa. Siinä missä penanpajoja löytyy jos jonkinlaisilta protestilistoilta, hoitavat merkkikorjaamot hommansa ainakin sen verran hyvin, että pysyvät poissa samoilta listoilta. Kyllä itse ainakin vien takuunalaisen auton luottavaisemmin mielin merkkihuoltoon kuin tuntemattomalle nyrkkipajalle, vaikka nyrkkipajan lasku voisikin olla vähän pienempi.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Se on tyhmä joka maksaa. Totuus on kuitenkin se että siellä nyrkkipajassa on varmasti osaavampaa porukkaa duunissa kuin merkkikorjaamossa. Niin monen monta kertaa nähty.
Priceless. Se jos sinä olet nyrkkipajassa töissä ei todellakaan tarkoita, että siellä olisi osaavampaa väkeä töissä. Ei todellakaan.
Eli sinun mielestä kannattaa maksaa enemmän huonommasta työstä? Logiikka se tuokin.
Ei. Minun logiikalla on ihan sama minne sen maksaa. Kunhan työ on hyvää, ei tarvitse itse ostaa osia eikä tarvitse arpoa rikkoutuiko takuuehdot vai ei.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jotenkin koomisen kuuloista, kun ensin on vara ostaa kolmenkymmenen tonnin auto ja sitten perään etsitään halvinta nyrkkipajaa muutaman kympin säästön takia.

Jos minuun viittasit, kysyin hinnasta täysin tietämättömänä kustannusarviota - en ylivoimaisen halvinta vaihtoehtoa, en ole ostanut mitään kolmenkymmenen tonnin autoa enkä ole sanonut etsiväni ylivoimaisen halvinta korjaamoa laadusta riippumatta. Kävi sen sijaan niin, että Volkswagen-centerin huolto ei suvainnut vastata hintakyselyyn mitään (yli kahden päivän soittopyynnön vasteaika on minusta aika heikko), niin täältä hoitui hinta paremmin. Enkä ole ajatellut muutenkaan maksaa "turhasta", mutta auton huollot/lisäasennukset tehdään kyllä kuitilla ja laadukkaasti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jotenkin koomisen kuuloista, kun ensin on vara ostaa kolmenkymmenen tonnin auto ja sitten perään etsitään halvinta nyrkkipajaa muutaman kympin säästön takia.
Juu, en suosittele. Itse asennutin Seat Toledooni (-04) AD:ssa juuri nuo lämppärit ja sisäpistokkeet. Neljä vuotta ajelin, vuosi vaihdon jälkeen uusi omistaja soittelee, että missä asennus tehtiin. Oli kuulemma tuo asennus tehty aikapommiksi. Letku pääsi hinkkaamaan ohjaustehostimen letkua vasten, joka fiksumpana oli antanut periksi. Korjauskustannukset isommat kuin ko. asennus.

Tosin vastaava moka voisi todennäköisesti sattua myös konsernin omalla pajalla.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Kävi sen sijaan niin, että Volkswagen-centerin huolto ei suvainnut vastata hintakyselyyn mitään (yli kahden päivän soittopyynnön vasteaika on minusta aika heikko), niin täältä hoitui hinta paremmin. Enkä ole ajatellut muutenkaan maksaa "turhasta", mutta auton huollot/lisäasennukset tehdään kyllä kuitilla ja laadukkaasti.

Tuttua palvelua. Eräs auto oli kovasti unohtumassa Volkswagenin huoltoon tässä taannoin. Puhelimiin ei vastattu kuin jossain infotiskillä, sieltä lupasivat selvittää asiaa, mutta kukaan ei koskaan soittanut. Auto oli kaksi päivää huollossa "kadoksissa", vaikka piti olla valmis.

Asian selvisi sillä, että omistajan (Kesko) kautta saatiin Audi-puolen työnjohtajan suora numero ja henkilö puhelimen päähän. Häneltä pyydettiin asiasta selvitystä. Mies oli sitten ilmeisesti kävellyt VW-huollon puolelle ja soittelikin sitten pian, että jotain lisätyötä oli tehty (ilman lupaa) ja että auto on valmis pian, soitto tulee kun auto valmis. Ja soitto tuli sitten puolen tunnin päästä.

Ei antanut kovin hyvää kuvaa tavantallaajan palvelusta ko. liikkeessä. Suosittelen ostamaan auton, jota voi huollattaa paikassa, josta tuntee välillisesti jonkun. Siis pystyy käyttämään suhteita. Ei muuten mistään mitään tule.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Siinä missä penanpajoja löytyy jos jonkinlaisilta protestilistoilta, hoitavat merkkikorjaamot hommansa ainakin sen verran hyvin, että pysyvät poissa samoilta listoilta. Kyllä itse ainakin vien takuunalaisen auton luottavaisemmin mielin merkkihuoltoon kuin tuntemattomalle nyrkkipajalle, vaikka nyrkkipajan lasku voisikin olla vähän pienempi.

Riippuu tietysti millaisessa pajassa teettää. Ehkä teilläpäin ei ole osaavia pajoja, vaan ainoastaan protestipajoja.

Voin kokemuksesta sanoa että olen asioinnut kolmen eri merkkikorjaamon kanssa tällä paikkakunnalla ja lopputulos on ollut miltei aina sama. Jotain mennyt päin persettä, milloin väärää osaa tilattu ja ajellaan uudestan ja uudestaan huoltoon, milloin auto on saanut valohoitoa ja mitään ei ole korjattu, vaihdettu joku saatanan kallis osa vaan jne.

Se on kun raavitaan suoraan amiksen penkiltä korjaamaan autoa, ilman että on oikeasti tietoa/taitoa korjata se auto. En toki kiellä etteikö merkkikorjaamoissakin olisi osaamista, varmasti on, mutta se nyt vaan on niin että sulle voi tulla eteen se amiskaveri joka vaihtelee osia etsien vikaa ja lasku tulee sinulle. Osien vaihtaminen on eria asia kuin auton korjaaminen!Tätä ei tapahdu "nyrkkipajoissa" joissa itse käyn. Näiden pajojen pitäjät korjaavat ja ajavat vapaa-ajalla ralliautoja. Luotan mielummin oikeaan osaamiseen.

AnFA kirjoitti:
Priceless. Se jos sinä olet nyrkkipajassa töissä ei todellakaan tarkoita, että siellä olisi osaavampaa väkeä töissä. Ei todellakaan.

En ole nyrkkipajassa töissä, en edes osaa korjata autoja.

Ei. Minun logiikalla on ihan sama minne sen maksaa. Kunhan työ on hyvää, ei tarvitse itse ostaa osia eikä tarvitse arpoa rikkoutuiko takuuehdot vai ei.

Minun loogiikalla maksan vähemmän ja tiedän varmasti että auto on korjattu. En myöskään itse osta osia ja eikä minulla rikkoudu takuuehdot. Kuten sanoin, kukin tyylillään.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
kysynpä vielä täällä, jos jollekin sattuisi vastaan tieto tähän, kun asiasta tietävä huolto ei suvainnut tänään vastata puhelimeen. Paljonko arviolta maksaa lämppärin ja sisätilapistokkeen asentaminen vm. 2009 (tätä uutta näköä) VW Golfiin? Lohkolämmitintä noihin ei saa, joten vaihtoehto on se säteilylämmitin. Vai olisko myös joku letkulämmitin, ja mitä nää mahtaa maksaa? Saako ne asennuttaa missä vaan liikkeessä ilman että takuut kärsii?

Ei saa lohkolämmitintä? Faija osti puolisentoista kuukautta sitten uuden Golf Variantin ja mielestäni kyllä lohkolämmitin pistettiin sinne, vai onko sitten tavis-Golf siltä osin erilainen Variantin kanssa? Vai onko faijaa koijattu, jonkinlainen pistoke kyllä löytyy etumaskista.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minun loogiikalla maksan vähemmän ja tiedän varmasti että auto on korjattu. En myöskään itse osta osia ja eikä minulla rikkoudu takuuehdot. Kuten sanoin, kukin tyylillään.

Oman kiesini takuu ei ole enää voimassa ja huollot suorittaa juurikin kaverini, joka on nyrkkipajalla duunissa. Tosin auton huolto suoritetaan kaverin vapaa-ajalla ja ilman kuittia törkeästi työnantajan tiloja hyväksikäyttäen...

Esimerkkinä auton etujarrupalat alkoivat olla lopussa. Kaveri tutki asiaa ja sanoi, että kannattaa vaihtaa myös takaa palat. Jarrulevytkin alkoivat olla kuluneet, joten vaihdatin nekin samalla kerralla. Jarrupalat ja levyt eteen ja taakse maksoivat yhteensä 160€ ja kaveri otti parin tunnin työstä 40€ + laatikon olutta = 50€. Yhteensä aikaa meni kolme tuntia, kun tuon työajan lisäksi kaveri tutki kaaran ja haki osat paikallisesta varaosakaupasta.

Vähän aikaa sitten tuli Autokeskuksen huolto"tarjous", josta poimin seuraavat hinnat sisältäen työn ja osat:

Jarrupalojen vaihto: Eteen 95€, taakse 105€
Jarrulevyjen vaihto: Eteen 179€, taakse 169€

Yhteensä: 548€

Autokeskuksessa olen pari kertaa käynyt kausihuollossa. Aina pitää muistaa kertoa, että osaan täyttää pissapojan itse ja myös muiden nesteiden lisäys onnistuu ja vielä pitää aina kieltää erikseen lisätöiden tekeminen ilman lupaa. Hinnat ovat myös katteen osalta kohdallaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei saa lohkolämmitintä? Faija osti puolisentoista kuukautta sitten uuden Golf Variantin ja mielestäni kyllä lohkolämmitin pistettiin sinne, vai onko sitten tavis-Golf siltä osin erilainen Variantin kanssa? Vai onko faijaa koijattu, jonkinlainen pistoke kyllä löytyy etumaskista.
Diesel- vai bensakone? VAG-konsernin dieseleihin sai vain letkulämmittimen, kun viimeksi 2004 asiaa kyselin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös