Autoiluketju

  • 3 220 738
  • 18 565

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Siinä viimesen päälle asiantuntija kirjoitus! :-)

VW Jetta ja VW Golf variant perustuvat samalle pohjalevylle ja ovat etenkin nastarenkailla turhan äänekkäitä. Jos kommenttisi koski ns. nykykoppaista Passattia on väitteesi naurettava.

Höpöjä. 05-07-vuosimalleista on viimeisimmät kokemukset, tai siis luultavasti viimeisiksi jäävät kokemukset. Uskoisin Ladan olevan nykyaikaisemman oloinen peli kun nuo kyseiset VW:t.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En muista Koskaan nähneeni yhtään Xantiaa taksissa...

Kyllä niitä farkkuna jonkin verran oli taksissa. Sitten nämä miehet vaihtoivat Xantiat uuteen C5:een kun se tuli markkinoille ja hyvin nopeasti sitten vaihtuivatkin muuhun merkkiin. Nyt en edes muista koska olen viimeksi Citroenin nähnyt taksissa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos kommenttisi koski ns. nykykoppaista Passattia on väitteesi naurettava.

En tiedä onko 2005 vuoden malli ns. nykykoppainen, mutta sellaisella vajaan vuoden ajaneena en malttanut olla ihmettelemättä auton melutasoa. Sattuipa myös aikoinaan sijaisautoksi viikonlopun ajaksi tuollainen uusi Jetta ja samanlainen melulaatikko sekin.
Oli sitten mitä melua moottorista tai renkaista tai jostain ihan muusta, mutta suomalaisilla moottoritienopeuksilla ajaessa pitää pystyä kuuntelemaan radiota ja keskustelemaan. Tässä testissä 2.0 FSI sedanin hakkaa jopa saman vuoden Meganen farkku, joka taitaa maksaa puolet Passatin hinnasta. Esimerkiksi Mondeo ja C5 ovat Passattiin verrattuna aivan eri tasoa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä niitä farkkuna jonkin verran oli taksissa. Sitten nämä miehet vaihtoivat Xantiat uuteen C5:een kun se tuli markkinoille ja hyvin nopeasti sitten vaihtuivatkin muuhun merkkiin. Nyt en edes muista koska olen viimeksi Citroenin nähnyt taksissa.

Juuri näin. Jopa vannoutuneet Sitikka-taksarit siirtyivät C5:n alkukatastrofin jälkeen muihin merkkeihin. Olisiko tuossa kyseessä autohistorian epäonnistunein "mallipäivitys"? Xantia kun oikeasti oli (ja on edelleen :) ) hyvä auto ainakin Executive -versiona.

Sadekytkintä edellä kummasteltiin omituisuuksien joukkoon kuuluvana. Sekin Citroën-keksintö muiden joukossa. Kuten nämä saksa-premiumien nyt omaksumat mutkaan kääntyvät ennakoivat ajovalot. SM-Sitikassa jo nelisenkymmentä vuotta sitten.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Sadekytkintä edellä kummasteltiin omituisuuksien joukkoon kuuluvana. Sekin Citroën-keksintö muiden joukossa. Kuten nämä saksa-premiumien nyt omaksumat mutkaan kääntyvät ennakoivat ajovalot. SM-Sitikassa jo nelisenkymmentä vuotta sitten.
Mitä ne saksa-premiumit tekee moisilla kääntyvillä ajovaloilla? Eihän ne ole juurikaan päällä.

Jos täältä saisi vastauksen siihen kysymykseen miksi Mersuissa ja Bemareissa on harvinaisen usein valot pois päältä? Eikös niiden värkkien pitäisi olla oikein kuljettajien autoja ja ergonomisen nappula-asettelun airuita, se valojen kytkin on varmaan jossain hevonvitussa mistä kytkeminen on niin suuren vaivan takana ettei viitsitä. Paras vastaus on ollut se että valot saa sitten kun auto on maksettu.

Ja en ole minkään merkin tahi maan autojen ystävä, en ole koskaan nelipyöräistä pyhää lehmää omistanut enkä niistä juuri mitään tajua, ennen kuin ehditään mollaamaan tojotakuskiksi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
En ole ajanut kumpaakaan, mutta Passatia ja Jettaa kyllä ja jos niillä Golfin kanssa sukulaisuutta yhtään on, niini ensiksi tulisi mieleen, että kuulosuojaimet pitäisi tuossa volkkarissa olla jo vakiona. Tuon lisäksi erityisesti dieselmoottoreilla varustetuissa volkkareissa olisi hyvä olla automaattiohjaus, sillä auton tärinältä ei meinaa oikein tietä erottaa.

Suurelta osin olen erimieltä. Kävin eilen koeajamassa Golfin farkkua ja mielestäni se oli hyvä auto, jopa erinomainen hintaansa nähden.

Moottorina oli pienempi 122 hv TSI ja kone tuntui mahtavalta. Voimaa ja vääntöä tuntui olevan ainakin itselleni enemmän kuin riittävästi ja kun katselee kulutusta, niin hyvän moottorin ovat kyllä saaneet aikaiseksi.

Koeajoautossa oli DSG-automaatti ja sekin kyllä minut hurmasi. Vaihtamista ei käytännössä huomannut ollenkaan, koska laatikossahan odottaa seuraava vaihde aina valmiina. Jos ko. auton hankkisin, niin ehdottomasti ottaisin automaatin.

Melutaso oli kyllä yllättävän kova, varsinkin vanhemmalla päällysteellä. Toivottavasti ovat saaneet tehtyä asialle jotakin nyt syksyllä tulevaan uuteen farkkuun.

edit. Niin ja minusta auto oli hyvä ajettava niin kaupunkinopeuksissa kuin moottoritielläkin. Ei valitettavaa tällä osa-alueella.

Auto vaikutti muutenkin hyvin tehdyltä ja ainakin omasta ajoasennosta autosta näki hyvin ulos. Ainostaa kuskin puolen ovien välissä oleva pilari oli vähän edessä.

Nämä ovat siis vain minun mielipiteitä.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suurelta osin olen erimieltä. Kävin eilen koeajamassa Golfin farkkua ja mielestäni se oli hyvä auto, jopa erinomainen hintaansa nähden.

Erinomainen autohan Golffi on. Taitaa olla niitä harvoja joiden maahantuonti käytettynä edelleen kannattaa koska sillä on Suomessa niin vankka maine (käytännössä siis ylimaine Saksan markkinoihin verrattuna). Isoillakin kilometreillä Golffista saa vielä hyvän hinnan.
 

scholl

Jäsen
Mutsi sai pari viikkoa sitten pari 85e rikesakkoa saman päivän aikana peltipoliisilta, vaikka ajaa aina ihan sairaan hiljaa. Oli ollut maantiellä jotain 68km/h kuudenkympin alueella. Ja molempiin suuntiin mennessä piti räpsäyttää. Hyvähän se on tietysti se, että reinikaisen kahviosasto ja valtion talous saadaan kuntoon.

Oli kuulemma ensimmäiset sakot yli 40 vuoteen kun on kortti ollut. Itseäni tilanne huvittaa, mutta se ei huvita kun miettii, että kuinka muna pystyssä siellä oikeasti joku noita kirjoittaa. Ei viitsi vaivautua ottamaan rikollisia kiinni, kun pitää väijyä suurennuslasin kanssa, että onko joku hetkellisesti ehkä ajanut muutaman kilometrin liian lujaa paikassa, jossa on liian alhainen nopeusrajoitus. Nyt kevään aikanahan on ainakin 2 uutta kuudenkympin aluetta tullut Kirkkonummen ja Hangonkin väliselle maantiepätkälle.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Erinomainen autohan Golffi on. Taitaa olla niitä harvoja joiden maahantuonti käytettynä edelleen kannattaa koska sillä on Suomessa niin vankka maine (käytännössä siis ylimaine Saksan markkinoihin verrattuna). Isoillakin kilometreillä Golffista saa vielä hyvän hinnan.
Mä olen ajanut -08 vuosimallin Golf Variant TDI:llä nyt 30 tkm. DSG on ja varustelutasona on sitten se korkein mikä ikinä nimeltään sitten olikaan. Xenonit on ja madallukset ja alut ja ajonvakautukset ja automaatti-ilmastoinnit ja kaikki muutkin juu.

Golf on ihan järjettömän hyvä kärry. Edellinen auto oli Mazda 6 2,0 TDI jolla rullasin 180 000 km ja sitä edellinen Citroen C5 1,8 bensa jolla huidoin menemään 110 tkm. Useita tuhansia kilometrejä olen ajanut myös Sierralla, parillakin Ooppelilla, Pololla, Mersulla, muutamalla Fiatilla jne. Volkkari on ihan ylivoimainen ajettava kaikkiin muihin ajamiini autoihin verrattuna. Suurin syy on toki mainiosti toimiva DSG, mutta auto on muutenkin niin vaivaton ajettava. Rengasäänet ovat liian kovat, sen allekirjoitan. Mitään muuta huonoa en tähän hätään sitten keksikään.

No karttakirja ei tahdo kunnolla mahtua hanskalokeroon.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutsi sai pari viikkoa sitten pari 85e rikesakkoa saman päivän aikana peltipoliisilta, vaikka ajaa aina ihan sairaan hiljaa. Oli ollut maantiellä jotain 68km/h kuudenkympin alueella. Ja molempiin suuntiin mennessä piti räpsäyttää. Hyvähän se on tietysti se, että reinikaisen kahviosasto ja valtion talous saadaan kuntoon.

Oliko nämä niitä nollatoleranssikameroita vai napsahtaako nykyään kaikista kameroista kahdeksan kilometrin ylityksestä rikesakko?
 
Sadekytkintä edellä kummasteltiin omituisuuksien joukkoon kuuluvana. Sekin Citroën-keksintö muiden joukossa. Kuten nämä saksa-premiumien nyt omaksumat mutkaan kääntyvät ennakoivat ajovalot.

Sadetunnistin oli ensimmäisenä sarjatuotannossa vuonna 1993 (Mercedes). Kääntyvät etuvalot taasen vuonna 1948 (Tucker). Tosin ihan autoilun alkuaikoina nähtiin kaikenlaisia toteutuksia aiheesta.

Citroenin keksintöjä taasen ovat ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus (SM 1970), ajovalojen korkeussäätö sisältä (1948), dieselmoottori tuotantoautossa (1936) ja maavaran vakiona pitävä automaattisesti säätyvä jousitus (15CV 1953).
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos täältä saisi vastauksen siihen kysymykseen miksi Mersuissa ja Bemareissa on harvinaisen usein valot pois päältä?

Saksassahan ei käytetä ajovaloja valoisalla, joten etenkin tuontiautoissa valojen oletus on off. Ns. Suomi-autoissa valot taas ovat 0 asennossakin päällä.

Osa suomalaisista välkyttelee valojaan, vaikka vastaantulevalla on huomiovalot päällä. Niiden pitäisi riittää valoisalla.
 

Natural

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Simon Gagne, Keith Primeau, JVR
Tiedustelua

Tervehdys.

Kysymykseni koskee seuraavanlaista asiaa:

Olen ostamassa ensimmäistä autoani. Käytettyä n.10000 e hintahaarukkaan sopivaa. Mietin tässä vain, että jos auto maksaa vaikkaa 9.500 e, niin kuinka paljon yleensä autoliikkeet antavat tinkiä. Onko esim. jopa 10% hinnasta pois liikaa pyydetty, vai voisiko pyytää jopa enemmän? Olen harvinaisen kuutamolla näissä asioissa, ja toivoisin vinkkejä tinkimiseen. Etukäteen jo kiitos!
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Mutsi sai pari viikkoa sitten pari 85e rikesakkoa saman päivän aikana peltipoliisilta, vaikka ajaa aina ihan sairaan hiljaa. Oli ollut maantiellä jotain 68km/h kuudenkympin alueella. Ja molempiin suuntiin mennessä piti räpsäyttää. Hyvähän se on tietysti se, että reinikaisen kahviosasto ja valtion talous saadaan kuntoon.

Oli kuulemma ensimmäiset sakot yli 40 vuoteen kun on kortti ollut. Itseäni tilanne huvittaa, mutta se ei huvita kun miettii, että kuinka muna pystyssä siellä oikeasti joku noita kirjoittaa. Ei viitsi vaivautua ottamaan rikollisia kiinni, kun pitää väijyä suurennuslasin kanssa, että onko joku hetkellisesti ehkä ajanut muutaman kilometrin liian lujaa paikassa, jossa on liian alhainen nopeusrajoitus. Nyt kevään aikanahan on ainakin 2 uutta kuudenkympin aluetta tullut Kirkkonummen ja Hangonkin väliselle maantiepätkälle.

Munkin mutsi sai sakot kun kävi tankkaamassa eikä maksanut koska hänen mielestään bensa on liian kallista.
Minä ajan yleensä motarilla 200km/h koska 120km/h on liian alhainen.
Sulla on varmaan muna pystyssä sitten kun joku pieni ihmislapsi jää auton alle ja sitten itketään kun ei ajeta rajoitusten mukaan.
Onko mielestäsi nopeusrajoitukset poliisia varten? Vai kenties jonkin muun takia?
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Tervehdys.

Kysymykseni koskee seuraavanlaista asiaa:

Olen ostamassa ensimmäistä autoani. Käytettyä n.10000 e hintahaarukkaan sopivaa. Mietin tässä vain, että jos auto maksaa vaikkaa 9.500 e, niin kuinka paljon yleensä autoliikkeet antavat tinkiä. Onko esim. jopa 10% hinnasta pois liikaa pyydetty, vai voisiko pyytää jopa enemmän? Olen harvinaisen kuutamolla näissä asioissa, ja toivoisin vinkkejä tinkimiseen. Etukäteen jo kiitos!

Itse olen saanut pari kertaa 9900e maksavan auton hintaan 8400e suoralla kaupalla. Eli kyllä lähes poikkeuksetta se 10% on saatava alennusta.
 

Masentaja

Jäsen
Olen ajellut nyt vuoden Opel Vectralla, ja vakiovarusteena, silloin ainoassa suorassa tasossa(lisää olisi ruksittamalla saanut) mutta löytyy korisarja, 3-puolainen nahkaratti, tummenetut takalasit, ajotietokone, vakionopeudensäädin, 2-alueinen automaatti-ilmastointi( Ei tavallista enään), automaattisesti himmenevät peilit, sadetunnistin(paras ikinä, ei enään tavallisia, kiitos!), sähkölasit yms yms yms... Tämä siis karvalakkimallissa, joka on farkkuna vain hieman kalliimpi kuin farkku golffi, joka on oikeasti kääpiö kun vertaa. Nykyään ei enää ole montaa ajoneuvoa joissa olisi kohtuullisella hinnalla paljon tilaa. Ja toistaiseksi on täysin kivuttomasti mennyt ensimmäiset 40tkm...
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen ajellut nyt vuoden Opel Vectralla ... Tämä siis karvalakkimallissa, joka on farkkuna vain hieman kalliimpi kuin farkku golffi, joka on oikeasti kääpiö kun vertaa.
Eipä ole Opel ainut merkki mikä myy pois jäävät mallit hyvillä lisävarusteilla karvalakin hinnalla. Huomaat kyllä parin vuoden päästä, että ehkä se jälleenmyyntiarvo ei ole ihan sama kuin sillä Golfilla. Vähän sama kuin nyt yrittäisit myydä Kadettia.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko mielestäsi nopeusrajoitukset poliisia varten? Vai kenties jonkin muun takia?

Näyttää olevan poliisia ja valtion taloutta varten. Nollatoleranssi ei vähennä kuolemia tieliikenteessä. Rattijuopot ja törkeitä liikenteen vaarantumisia aiheuttajat ajavat kännissä ja vaarantavat liikennettä myös nollatoleranssin aikana. Liikennekuri saattaa itse asiassa jopa huonontua, koska ihmiset eivät enää näe lakia järkevänä - liikenteessä on niin paljon enemmän puututtavia asioita kuin 1 km/h ylinopeudet. Nopeusmittarin tuijottaminen 1 km/h ylityksen pelossa saattaa jopa viedä huomiokykyä itse ajamisesta ja aiheuttaa onnettomuuksia.

Toisalta eipä tässä nyt ole mitään uutta Suomessa. Sellaiset ihmiset päättävät asioista, jotka ajavat kodin ja viraston välin raitiovaunulla, eivätkä ole koskaan edes omistaneet autoa, ajokortista puhumattakaan.
Seuraavaksi promilleraja todennäköisesti lasketaan nollaan estämään rattijuoppojen aiheuttamia kuolemia. Mutta onhan se ihan kiva, että poliiseille keksitään oikeita töitä näiden 1 km/h ylinopeuksien muodossa, niin ei tarvitse puhalluttaa kuskeja ja kansanedustajat ja ministeritkin saavat ajella vapaammin autoillaan, kun ei tarvitse pelätä puhaltamaan joutumista.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Mä olen ajanut -08 vuosimallin Golf Variant TDI:llä nyt 30 tkm. DSG on ja varustelutasona on sitten se korkein mikä ikinä nimeltään sitten olikaan. Xenonit on ja madallukset ja alut ja ajonvakautukset ja automaatti-ilmastoinnit ja kaikki muutkin juu.

Golf on ihan järjettömän hyvä kärry. Edellinen auto oli Mazda 6 2,0 TDI jolla rullasin 180 000 km ja sitä edellinen Citroen C5 1,8 bensa jolla huidoin menemään 110 tkm. Useita tuhansia kilometrejä olen ajanut myös Sierralla, parillakin Ooppelilla, Pololla, Mersulla, muutamalla Fiatilla jne. Volkkari on ihan ylivoimainen ajettava kaikkiin muihin ajamiini autoihin verrattuna. Suurin syy on toki mainiosti toimiva DSG, mutta auto on muutenkin niin vaivaton ajettava. Rengasäänet ovat liian kovat, sen allekirjoitan. Mitään muuta huonoa en tähän hätään sitten keksikään.

No karttakirja ei tahdo kunnolla mahtua hanskalokeroon.

Täällä on 45tkm takana -08 Golf farkulla ja samat mietteet. Rengasäänet on se ainoa todellinen heikkous, tosin senkin saa pienellä vaivalla aisoihin jos vaan on yhtään teeseitse-miehen vikaa. Muuten kärry on toiminut moitteetta. Aikaisemmat kaksi Focusta olivat kyllä sellaisia tautipesiä, että hetkeen en varmaan Fordeihin koske.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näyttää olevan poliisia ja valtion taloutta varten. Nollatoleranssi ei vähennä kuolemia tieliikenteessä. Rattijuopot ja törkeitä liikenteen vaarantumisia aiheuttajat ajavat kännissä ja vaarantavat liikennettä myös nollatoleranssin aikana. Liikennekuri saattaa itse asiassa jopa huonontua, koska ihmiset eivät enää näe lakia järkevänä - liikenteessä on niin paljon enemmän puututtavia asioita kuin 1 km/h ylinopeudet. Nopeusmittarin tuijottaminen 1 km/h ylityksen pelossa saattaa jopa viedä huomiokykyä itse ajamisesta ja aiheuttaa onnettomuuksia.
Eihän tossa mistään nollatoleranssista ollut kyse. 60:n alueella 68 lasissa, ei mene edes sen kymmenen prosentin sisään, mitä itse yritän noudattaa, siis mittarin mukaan. Itse ajelen 60:n alueella mittarin mukaan n.65 km/h ja todellisuudessa siis varmaan 62 km/h, eikä ole tarvinnut ylinopeussakoista ruikutella. Jos sakkoa rapsahtaa, niin pitäisi sen verran tajuta, että oma moka ja jättää ruikuttaminen muille.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Golf on ihan järjettömän hyvä kärry.
En ole kyseistä mallia vielä ajanut, mutta kävin liikkeessä istumassa juurikin tämän uuden farkun puikoissa ja huomasin harvinaisen seikan. Nimittäin pääni hipoi kattoa, vaikka penkki oli säädetty alas. Olen toki 194 cm pitkä, mutta ei tule nyt yhtäkkiä mieleen autoa, jossa olisi kuskin pukilla pää hiponut kattoa. Hieman ahtaalta (varsinkin matalalta) vaikutti tuo farkku-Golf, sillä myös takana katto on matalalla. Sehän nyt toki minun pitusilla on ongelma vähän joka koslassa ja harvemmin siellä takana tulee istuttua.

Varmaankin hyvä kärry tuo Golf, mutta näin äkkiseltään voipi jäädä tilojen vuoksi minulta ostamatta. Saman kokoluokan kilpailijoilla en ole tuohon tilaongelmaan törmännyt ja mitään tila-autoa en siis ole ostamassa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eihän tossa mistään nollatoleranssista ollut kyse. 60:n alueella 68 lasissa, ei mene edes sen kymmenen prosentin sisään, mitä itse yritän noudattaa, siis mittarin mukaan. Itse ajelen 60:n alueella mittarin mukaan n.65 km/h ja todellisuudessa siis varmaan 62 km/h, eikä ole tarvinnut ylinopeussakoista ruikutella. Jos sakkoa rapsahtaa, niin pitäisi sen verran tajuta, että oma moka ja jättää ruikuttaminen muille.

En ole itse saanut koskaan sakkoa pelitipoliisista vaikka ajan niihin 6-9 km/h ylinopeutta. Silläpä tiedustelin oliko nämä nollatoleranssikameroita, vai onko sakotuskäytäntöä tiukennettu myös muualla.

Nollatoleranssista aion ruikuttaa ja yritön löytää jostain niitä fiksumpia kansanedustajia, jotka voisivat lopettaa tällaisen vitunmoisen pelleilyn. Keskittyisivät nyt ihan niihin oikeisiin ongelmiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös