Teknistä selitystä en osaa antaa, mutta tuo moottorijarruttaminen riippuu ihan automaatista ja sen asetuksista. Ainakin vaginaattorin dsg-laatikoissa voi usein itse valita, miten haluaa tuon toimivan: eco-asetuksella kaasupolkimen nosto käytännössä heittää ”vapaalle” eli auto rullaa kevyesti eteenpäin ja moottori ei käytännössä jarruta lainkaan; ja sitten normaaliasetuksella vaihde jää päälle ja vauhti hidastuu selvästi nopeammin, ja kun tarpeeksi hidastuu niin vaihde alenee jne. Sportilla vielä ripeämmin, kun käytössä on jo valmiiksi alempi vaihde.Niin siis mä olen aina omistanut manuaalin ja kyllä mulla leikkaa Mondeossa polttoaineen syötön kun nostan jalan kaasulta eli kulutus menee nollille ja silti se todennäköisesti jarruttaa ns enemmän kun automaatti. Nyt oikeasti kaipaisi jonkun hyvän teknisen selityksen aiheesta.
Tuon oman E-mersun laatikossa vastaavaa säätöä ei ole, vaan vauhti hidastuu selvästi hitaammin kuin jos olisi varsinainen moottorijarrutus. Tai ainakin vaggineisiin verrattuna. Toki voi riippua myös välityksistä.