Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?
Ekaksi kannattaa sen verran huolehtia autosta että vaihtaa polttoaine suodattimen jos ei ole juuri vaihdettu. Sinne tahtoo ajan myötä kertyä vettä joka jäätyessään tuo ongelmia. Jo tuolla toimenpiteellä vältää suurimman osan talven ongelmista. Normi kesälaatu kestää -15 asteen pakkasen ja talvilaatu tuon mainitun -32. Tähän aikaan käsittääkseni henkilöautoihin tarkoitetuissa tankkausmittareissa taitaa olla jo kaikissa tuo talvilaatu. Arctista laatua on tarjolla sitten tarpeenmukaan joillain asemilla pohjoisemmassa, mutta ei kaikilla. Se kestää -44 asteen pakkasen. Itsellä alkaa seitsemäs talvi dieselillä ja ei ole ikinä ollut jäätymisen takia ongelmia.
Viimeksi muokattu: