Autoiluketju

  • 3 218 224
  • 18 565

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?

Ekaksi kannattaa sen verran huolehtia autosta että vaihtaa polttoaine suodattimen jos ei ole juuri vaihdettu. Sinne tahtoo ajan myötä kertyä vettä joka jäätyessään tuo ongelmia. Jo tuolla toimenpiteellä vältää suurimman osan talven ongelmista. Normi kesälaatu kestää -15 asteen pakkasen ja talvilaatu tuon mainitun -32. Tähän aikaan käsittääkseni henkilöautoihin tarkoitetuissa tankkausmittareissa taitaa olla jo kaikissa tuo talvilaatu. Arctista laatua on tarjolla sitten tarpeenmukaan joillain asemilla pohjoisemmassa, mutta ei kaikilla. Se kestää -44 asteen pakkasen. Itsellä alkaa seitsemäs talvi dieselillä ja ei ole ikinä ollut jäätymisen takia ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kävin laina-autolla keskempänä Suomea. Kilometrejä kertyi ~950. Alla Skoda Octavia automaatilla ja 170 hv:n dieselillä. Olihan positiivinen kokemus. Niin se maailma muuttuu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eilen tankkasin dieselautooni täällä P-Karjalassa jo talvilaatua, joka pumpun mukaan kestää -32 astetta. Sillä pärjäsi viime talven ainakin ihan mukavasti. Eiköhän sama liemi leviä etelämmäksikin piakkoin.

Talvilaatu on myös Espoossa saatavilla(ST1:llä tankkasin alkuviikosta) ja muistaakseni luin viime talvena jostain että Eläintarhan Neste myy arktista laatua, tästä en mene ihan takuuseen.

_
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Missä lämpötilassa kesälaadun diesel alkaa jäätyä? Koska talvilaatua aletaan myymään? Koska sitä on oikeasti syytä käyttää? Myydäänkö pohjoisessa vielä stydimpää litkua joka ei jäädy Siperiassakaan?

Kesälaadun pakkaskestävyys on -5 astetta tähän aikaan vuodesta, se ei kuitenkaan vielä jäädy tuossa lämpötilassa. Mutta ei ole suositeltavaa käyttää alle tuon lämpötilan, koska suodatettavuus tulee vastaan. Talvilaadun pakkaskestävyys vaihtelee -29 ja -32 asteen välillä, riippuen öljy-yhtiöstä. Arktinenlaatu kestää sitten n. -40 astetta. Viime vuonna, arktistalaatua myytiin vain muutamalla Nesteen asemalla. Talvilaatu dieselit alkavat olla jo suurimmalla osalla asemista myynnissä, välilaatu tulee myyntiin (jos sitä asemalla myydään?) marraskuun loppupuolella/joulukuun alussa.
 

Jindebyne

Jäsen
Älä osta 1.6 koneella olevaa automaattia. Se on susi. Niitä ei tehtykään kuin tuo oliko se nyt vm. 2008. Isäukolla oli tuollainen ja siihen tehtiin takuutyönä kaikki ahdollinen koneeseen.

Oho, kiitos paljon vastauksesta!

Perjantaina koeajolle ja mahdollisesti kotiin mukaan olisi lähtenyt juuri 1.6 140hp automaattivaihteinen yksilö, vuosimallia 2008.

Eli tämän Pösön kierrän kaukaa ja suuntaan alkavan autokuumeeni muualle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
"Sattuneesta syystä" alla nyt jonkin aikaa 3,0TD V6 Jagge XF ja siitä se Business-versio (155kW / 450Nm).

Kohtuu muikea peli vedellä noin voimapuoleltakin (tällaiselle rauhalliselle herrasmiehelle), mutta ajo-ominaisuudet ne vasta yllättivätkin positiivisesti! Laatuvaikutelma tietty ykkösluokkaa ja joskus ens syksynä kys. pelistä pitäisi tulla kuulemma Estate-malli... Jos jää hinnallisesti Volvo V70:n ja vitos-Bemun luokkaan niin ihmetellä täytyy jos ei työsuhdeautomarkkinoilla tapahdu (ainakin pientä-) muutosta semminkin kun tarjolle tuli vast'ikää nelisylinterinen 2,2L diesel?
 
Kiitokset vastanneille. Nesteen sivuilta löytyy kätevä hakukone, josta voi kriteeriksi laittaa talvilaadun dieselin ja jo alkaa asemia löytyä missä on kyseistä tavaraa myynnissä. Muutenkin voi etsiä "erityispalveluita" jos kaipaa vaikka traileria, TI-hallia tai arktisen laadun naftaa.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Oho, kiitos paljon vastauksesta!

Perjantaina koeajolle ja mahdollisesti kotiin mukaan olisi lähtenyt juuri 1.6 140hp automaattivaihteinen yksilö, vuosimallia 2008.

Eli tämän Pösön kierrän kaukaa ja suuntaan alkavan autokuumeeni muualle.


Kyselin tästä viasta hiukan lisää. Se on nimenomaan vm. 2008, thp140 1.6 automaattikoneessa tuo vika.

Paljon sitä etsittiin ja tutkittiin ja kun kaikki muut oli katottu, niin sitten vaihdettiin sylinterin kansi ja sen jälkeen alkoi toimimaan. Siellä oli jotain rakenteellista vikaa imusarjan kierrätysventtiileissä tms. Teki sellaista kun kiihdytti 60-70 km/h vauhdista sataseen, niin vaihteisto alkoi jotenkin rykimään.

Ei ollut mikään miellyttävän tuntuinen vika. Ja kun tuo kansi vaihdettiin, niin polttoaineen keskikulutus nousi 7.5.stä litrasta 8.5.een litraan satasella. Se on jo aika paljon 1.6 koneelle.

Sama kone oli siis saman vuotisessa Citikassa. Tuota konetta ei kovin paljoa ehtinyt Suomeen tulla mutta jos 308 Pösöä olet etsimässä, niin suosittelen vm 2009 ->.

Hieno ajettava ja hyvä auto kaikin puolin, jos ei tuota ongelmaa olisi ollut. Korjauksen jälkeen toimi kulutusta huomioimatta hienosti ja tehotkin riitti ihan hyvin. Uskallan suositella 308 Pösöä muuten mutta tuolla koneella olevat kannattaa kiertää kaukaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuli sitten tilattua työsuhderassiksi tuommoinen BMW 120dA business sport. Päästörajat melko tiukat, joten ei montaa mahdollista kärryä löytynyt. Myös saatavilla olevat merkit rajattu melko raskaalla kädellä.

Kinneri on mukava ajaa varsinkin tuon 8-pykäläisen automaattilootan ansiosta ja ruutiakin löytyy ihan riittävästi. Mielestäni ajettavuus on tuossa kokoluokassa aivan huippua ja tämähän on ainoa takavetoinen kokoluokassan, joka on aina plussaa.

Takatilat ovat melko pienet, mutta siellä kulkee yleensä vain jälkikasvu. Varusteita löytyy omaan makuun riittävästi. iDrive:n käyttöä joutuu hieman opiskelemaan kyllä. Melko paljon tavaraa tuon alla piileskelee.

Ulkonäkö autossa on parempi kuin edellisessä kopassa, mutta ei se nyt välttämättä ihan parhaan näköisiä autoja ole. Muut plussat menivät kuitenkin tuon seikan edelle. Vielä pitäisi kuukauden verran odotella...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ajaako joku palstalainen uudella 508:lla? Kohta olisi aika vaihtaa työsuhdeautoa ja valikoima on aika suppea. Skoda Suberb, tuo Peugeot, Mondeo tai sitten joku pienemmän kokoluokan auto.
Nyt alla on 2010 passat ja suht tyytyväinen olen ollut, pois lukien verhoilun kustävyys. Kuskin penkin sivussa revennyt noin 15 cm eikä mene takuuseen... Sellaisessa paikassa missä mikään ei ole voinut ottaa kiinni. Repeämä etenee itsekseen. Eikä kuulemma ole ainoa passat jossa tuota on. Jos olisi oma niin nostaisin metelin.
Passat putosi listalta uuden mallin hinnankorotuksen myötä liian kalliina.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ajaako joku palstalainen uudella 508:lla?

Kaverilla on tommoinen. Ollut hyvä ajaa, ja melko hiljainen, mutta autossa on jo (!!) ollu sähköongelmaa, eli ei lähde käyntiin. Joku anturi vaihdettiin, mutta vika uusiutui ja nyt sitten ei tiedetä oikein syytä... Autolla ajettu 1000km. Että niin. Jos nuo hyväksyy, että tommoista voi tulla, niin varmaan soiva peli.

Miten olis Seat Exeo? Erittäin varmaa tekniikkaa (edellismallin A4) ja alle Passatin käyttöedulla saa jo diesel+automaatti+farkku yhdistelmän. Kuitenkin iso auto maantiellä, vaikka muuten tilojen puolesta vähän pienempi.
 

miklis

Jäsen
Kaverilla on tommoinen. Ollut hyvä ajaa, ja melko hiljainen, mutta autossa on jo (!!) ollu sähköongelmaa, eli ei lähde käyntiin. Joku anturi vaihdettiin, mutta vika uusiutui ja nyt sitten ei tiedetä oikein syytä... Autolla ajettu 1000km. Että niin. Jos nuo hyväksyy, että tommoista voi tulla, niin varmaan soiva peli.

Näistä sähköongelmista löytyy täältäkin kokemusta, tosin mallina 207. Viime keväänä ostettiin uusi tuollainen ja alkuun sai aamuisin pelätä, lähteekö auto käyntiin vaiko ei. Yleensä ei, vaikka olikin lämmityksesssä. Vähän aikaa apuvirtaa tai akun latausta ja sen jäkeen kaikki toimi taas seuraavaan aamuun asti. Huollossakin käytettiin, mutta mitään eivät siellä löytäneet. Nyt mittarissa reilut 8000km, eikä noita ongelmia ole ensimmäisen puolentoista kuukauden jälkeen enää havaittu, vaikka nyt on jo ollut yhtä kylmiäkin aamuja kuin keväällä. Ei ymmärrä, ei. Olisko ollut alkukankeutta sitten...
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
.

Miten olis Seat Exeo? Erittäin varmaa tekniikkaa (edellismallin A4) ja alle Passatin käyttöedulla saa jo diesel+automaatti+farkku yhdistelmän. Kuitenkin iso auto maantiellä, vaikka muuten tilojen puolesta vähän pienempi.

Koeajoin Exeon. Nopeuden mukaan säätyvä ohjautehostin oli kamala . Valitettavasti speksieni mukaisissa malleissa se on vakiona.

Hieman meluisa Skoda Superb vaihtuu Volvoon; V60 D3 A. Loistava ajaa,järjetön vääntö.Aika pieni toki,mutta tilantervetta ei enää ole.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Itse myös miettinyt käyttöetuautoa, firman spekseillä katsottuna olisi kolme vaihtoehtoa: Citroen Berlingo, Skoda Roomster ja Seat Ibiza ST. Automaattina ja dieselinä, koska päästöraja on 140g, noista bensaversioista vaan Seat yltää siihen. Sitikassa mietityttää koneen pieni teho kokoon nähden (92hv) ja Skodassa sekä Seatissa koko, varsinkin kontin koko. Kokemuksia, anyone?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Itse myös miettinyt käyttöetuautoa, firman spekseillä katsottuna olisi kolme vaihtoehtoa: Citroen Berlingo, Skoda Roomster ja Seat Ibiza ST. Automaattina ja dieselinä, koska päästöraja on 140g, noista bensaversioista vaan Seat yltää siihen. Sitikassa mietityttää koneen pieni teho kokoon nähden (92hv) ja Skodassa sekä Seatissa koko, varsinkin kontin koko. Kokemuksia, anyone?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Roomster ollut vuokralla muutaman kerran. Vähän meluisa kolho, mutta nätisti kulki maantiellä. Tilat kiitettävät.Ajossa ehdottomasti konsernin laadun tuntu,ota.
 

Fordél

Jäsen
Berlingoa jonkin verran olen ajanut pakotettuna. Muovinen, kiikkerä kuljetusväline, ei auto.

Allekirjoitan. Kaverilla on Berlingo ja hänen juttujensa perusteella ei ole ihan auto "parhaasta päästä". Jättäisin suosiolla väliin ellei tule helkkarin hyvää tarjousta ja rima on matalalla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valojen kanssa ongelmia...

Tai no ei varsinaisia ongelmia, mutta itsellä on Audi A4 -06 jossa on omasta mielestä varsin onnettomat etuvalot. Olen tässä koittanut miettiä miten niitä saisi vähän parannettua. Omasta mielestä ne vaan valaisee pimeällä, etenkin sateisella kelillä todella heikosti.

Kyseessä ei ole siis xenonit vaan ihan ne perusvalot, en tiiä miksi niitä kutsutaan. Yksi vaihtoehto olisi ostaa ja asentaa sellaiset päiväledivalot (eli ettei tarvitse muita valoja päivällä kuin nuo ledit), mutta auttaako nuo pimeässä sitten kuinka paljon? Onko muita ideoita?

Ja muutaman satasen (alle 500€) olen valmis sijoittamaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valojen kanssa ongelmia...

Nuo päiväledit ovat vastaavat kun ennenaikaan oli huomiovalot, eli kiiltää hieman mutta ei valaise. Niillä et valotehoa saa lisättyä.

Tähdellinen kysymys on se että tarvitsetko mielestäsi lisää tehoa lähi- vai kaukovaloille. Lähivalojen teholisääminen ei tahdo onnistua juuri muuten kuin vaihtamalla xenonit. Ne on myös lähivaloilla perinteisiä hieman tehokkaammat. Tieliikenne laki kieltää valojen kahdentamisen eli et voi laittaa sellaisia lisävaloja jotka toimivat yhtä aikaa auton omien lähivalojen kanssa(pl. sumuvalot mutta niille on omat määräyksensä). Lisäpitkät saa asentaa ja niihin löytyy sitten vaihtoehtoja melkein jokaisesta tarvike liikkeestä.

Yksi helppo mutta laiton keino tietty on eli ostat 100w polttimot nykyisiin umpioihin. Orkkis polsa on 55w joten siten tietty saa tehoa mutta kuten sanoin se on laitonta ja jos poliisi tienpäällä asian havaitsee saatat saada pienen maksumuistutuksen. Tuo tehokkaampi polsa tuottaa myös enemmän lämpöä joten se voi tuoda mukanaan ongelmia ajan kanssa...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valojen kanssa ongelmia...
---
Ja muutaman satasen (alle 500€) olen valmis sijoittamaan.

Meikäläinen on ollut pirun tyytyväinen hankittuani General Electricin Megalight Ultra polttimot. Ero vanhoihin halpiksiin oli järkyttävä, pitkien osalta siis. Mainospuheessa lupaavat jopa +90% (verrattuna mihin?) valotehoa, ja testien ja käytännön perusteella ei ihan tuulesta temmattua. Autobildin testissä kai ihan suvereeni. Voin suositella, mutta eihän se huonosta umpiosta erinomaista tee.

Saa Motonetistä yms, tuossa pieni mainospuhekin. http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=17
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähivalot itseä eniten ärsyttää, mutta pitkätkin ovat onnettomat. Pitää kokeilla benicion linkkaamia polttimoita ja koittaa muuten vaan säätää ne valot paremmin kohdilleen jos niistä saisi enemmän irti.

Mutta kiitos vinkeistä ja erityisesti noista tieliikennelakiin liittyvistä asioista.

Onko kellään muuten aavistusta minkä verran vaihto xenoneihin maksaa?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kellään muuten aavistusta minkä verran vaihto xenoneihin maksaa?

Voi olla että ei tuolla 500€ vielä saa. Syy voi olla se että mahdollisesti pitää vaihtaa myös umpiot. Jos laitat orkkis polttimoiden umpioihin xenonit, valokuvio muuttuu ja taas poliisi kiinnostuu koska valot heijastuvat vastaan tulijoiden silmiin... Näitä asennuksia tulee nykyään vastaan aikapaljon ja ovat tosi viddumaisia...
 
Jos Xenonit haluaa vielä saada leimasta läpi, pitää taka-akseliin asentaa automaattisen korkeudensäädön tunnistin. Kaverit jotka enemmänkin rakentelevat autoja, virittävät valoja paksummilla ja paremmilla johdoilla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sitikassa mietityttää koneen pieni teho kokoon nähden (92hv) ja Skodassa sekä Seatissa koko, varsinkin kontin koko. Kokemuksia, anyone?

Ibiza ST:ssä kontti on oikeasti iso, mutta takamatkustajn tilat olemattomat, eli jos niillä ei ole väliä, niin varmasti paras vaihtoehto mainitsemistasi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös