Autoiluketju

  • 3 208 573
  • 18 538

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viisas köytyy vain noin 400 euroa, kun valitsee huoltoliikkeen oikein. Yleisestikin ottaen, ei Audin huoltojen hinnat muita merkkejä kalliimpia ole, jos käyttää kärryn huollossa muualla kuin Audimegacenterissä. Esim. 90 tkm täydellinen huolto on noin 300 euroa.

Tottahan tuo on, että megasenttereissä ei raha ainakaan säästy. Toisaalta, kokeillessani erästä "jokamerkin"-huoltopalveluita tarjoavaa pajaa mekaanikko ihmetteli mm. sähköisen käsijarrun toimintaa ja tunkin sijaintia, vaikka merkki puheiden mukaan oli miehelle läpeensä tuttu. Makuasioita, mutta minä lopetin edullisimman huoltopaikan etsiskelyn siihen.
 

Fordél

Jäsen
Mulla on jonkinlaista kokemusta Picassoista ja itse en suosittele kyseistä autoa. Ranskalaisille tuttuja sähkövikoja löytyy, mutta pahempi on mielestäni auton löysyys, joka korostuu kun kilsoja on tarpeeksi alla. Melkoinen letku ajettavaksi ja juuri tässä kohdin tulee ero laatuautoihin, joissa kilsat eivät tunnu missään. Positiivista on tietysti se jos uudemmissa Picassoissa ei ole vikoja pahemmin ilmennyt, mutta ajattavuuden ja viimeistelyn uskon olevan edelleen samaa suht heikko tasoa. Toisaalta Picasso ei ole hinnalla pilattu eli onhan näillä aina kaksi puolta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
jos uudemmissa Picassoissa ei ole vikoja pahemmin ilmennyt, mutta ajattavuuden ja viimeistelyn uskon olevan edelleen samaa suht heikko tasoa. Toisaalta Picasso ei ole hinnalla pilattu eli onhan näillä aina kaksi puolta.

Niin ilmeisesti siis puhut Xsara Picassosta etkä uudesta C4:stä? Nehän ovat kaksi ihan eri autoa, minkä voi todeta myös hinnoista käsin. Molempia olen ajanut vuokrakäytössä ja ensin mainittuun sopii luonnehdintasi enkä itsekään sellaista hankkisi, mutta C4 GP on eri juttu. Jämäkkä, iso, silti lähes henkilöautomaisen kätevä.
 

Fordél

Jäsen
Niin ilmeisesti siis puhut Xsara Picassosta etkä uudesta C4:stä? Nehän ovat kaksi ihan eri autoa, minkä voi todeta myös hinnoista käsin. Molempia olen ajanut vuokrakäytössä ja ensin mainittuun sopii luonnehdintasi enkä itsekään sellaista hankkisi, mutta C4 GP on eri juttu. Jämäkkä, iso, silti lähes henkilöautomaisen kätevä.

Kyllä, puhuin Xsara Picassosta. Hieno homma jos on mennyt Citikalla homma eteenpäin. Kaverini vaihtoi tosin juuri jokin aikaa sitten C4 pois kun hänellä meni hermot kyseiseen autoon. Itse en siis ostaisi Citikkaa, koska on liikaa huonoja kokemuksia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ranskalaiset ovat maineensa vankeja varmasti vielä pitkään. Jokainen huono kokemus ruokkii mainetta epäluotettavana, pikkuvikaisena kärrynä, vaikka tilastot ja miljoonan muun käyttäjän kokemukset osoittaisivat toisin. Autot ovat maineen ja imagon vaikutuksien malliesimerkkejä, koska kyllä jotain bemaria saisi myydä todella pitkään sysipaskana ennen kuin jengi siihen heräisi kunnolla.

Mulla on ollut Picasso, 307 ja 407 autona. Picasso oli todella käytännöllinen ja edullinen perheauto, voisin ottaa uudestaankin, jos tilalle olisi yllättäen tarvetta. Löysähän se oli ajaa, mutta tiesin mihin ryhdyn, joten kyllä sitä aikansa kesti. Pösöt olivat molemmat loistavia ajettavia ja muutenkin kelpo autoja. Noista 407 on mielestäni ihan kivannäköinenkin, ja aiheutti lievän fiilistelyn aluvanteineen, kun sen bongasin. Missään noista ei ollut mitään suurempaa vikaa, 307:ssa oli kylläkin joku letku löysällä, mikä vei kerran tehot kesken ajon. Ei sen suurempaa kuitenkaan kuin Hondassani nyt on ollut tai Daewoossani oli aiemmin. Ainostaan Ford Ka on ollut meidän käytössä oireeton.

Pakko silti myöntää, että kyllä muakin nuo kovemman maineen brändit kiehtoisivat enemmän, jos ei rahasta olisi pulaa. Ranskalaisista löytyy kuitenkin hyviä vaihtoehtoja pienen rahan fiilistelyihin, koska ajomukavuus niissä on yleensä ainakin japseja edellä, eikä toisaalta hinta nouse sakujen tasolle.
 

scholl

Jäsen
Voiko joku avata tätä uutisointia tai sen tarkoitusta?

Eli siis:

Automerkit.fi kirjoitti 6.2 "Autokannan uudistamiseen menee yli 20 vuotta"
Jutussa kerrotaan seuraavasti:
Vaikka henkilöautojen myyntimäärä kasvaa, ei se riitä alkaneena vuonnakaan kääntämään autokantamme keski-ikää alenevaan suuntaan. Runsaan 120 000:n henkilöauton vuotuinen myyntimäärä tarkoittaa, että yli 2,5 miljoonan auton koko kannan uudistamiseen menee yli 20 vuotta.

Nyt 3.4 Hesari kirjoitti (hs.fi): "Vilkas autojen kauppa ei nuorenna autokantaa"
Jutussa kerrotaan seuraavasti:
Henkilöautojen ensirekisteröinnit lisääntyivät alkuvuonna yli viidenneksen edellisvuoden alusta, mutta sekään tahti ei riitä nuorentamaan Suomen vanhaa autokantaa.

Mistä tämä johtuu? Siis kasvaako autokanta koko ajan reilusti? Muutenhan, mikäli myydään enemmän kuin moneen vuoteen niin autokanta nuorenee. Samoin siksi, koska autoliikkeet tuovat lähes uusia autoja vaikka kuinka ulkomailta ja kuluttajat tuovat itse maahan käytettyjä autoja, jotka ovat nuorempia kuin autot keskimäärin.

Mietin myös sitä, että mitä väliä autokannan keski-iällä on. Eikö olisi järkevämpi mitata sitä ajosuoritteen mukaan, ts. kuinka suuri osa kilometreistä ajetaan kuinka uusilla autoilla? Väitän, että vanhat rouskut ovat eläkeläisukkojen kauppakasseina ja niillä ajetaan vain pari tuhatta vuodessa. Suurin osa kilometreistä ajetaan siis kannan uusimmilla ja turvallisimmilla autoilla. Tuntuu, että koko homma on autokaupan propagandaa. Jos ostaa riittävän ison auton isolla koneella niin eihän se mene mikskään esim. viidessä vuodessa. Minkä takia pitäisi ostaa esim. halvempi auto ja vaihtaa se sitten parin vuoden päästä? Sellainen kokoajan tapahtuva vaihtaminen, mihin ihmisiä ikäänkuin patistetaan, on älytöntä.

Sitä paitsi autoja voi ostaa lisää. Itse olen himoinnut jo siitä asti, kun yhden Bemarin diilerin pihassa kesällä 1990 Tübingenissä näin Z1:n. Ostan jossakin vaiheessa takuulla sellaisen in mint condition ihan keräilytarkoituksessa. Muutenkin voi olla, että jos löytyy sopivat tilat niin niitä autoja voi ostaa koko ajan vain lisää. Ei se mene niin, että on pakko luopua. Mua harmittaa se, että tuli myytyä esim. ensimmäinen autoni. Se ois hauska olla vielä se kakkoskopan Golf jossakin tallessa.

Mä en tajua tota uutisointia. Vaikka mulla olisi vanhojakin keräilyautoja niin en mä niillä montaa kilometriä vuodessa ajaisi. Silti joku möttönen kirjoittaisi, että nyt autokanta ei ole nuorentunut. Ihan huuhaajuttuja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä, onko tämä jo vanha juttu teikäläisille, mutta itse törmäsin Auto ja persoona -pätkiin Youtubessa ensimmäisen kerran. Näyttäisi olevan ihan kohtalaisesti materiaalia, ja mukana ihan mielenkiintoisia julkkuja.

Lähdetään Jarkko Ruudusta liikenteeseen.

Pakko linkittää suoraan myös tuo Selänteen pätkä tänne. Tuollainen intohimo asiaan kuin asiaan on kyllä oikeastaan aika hieno juttu.
 
Viimeksi muokattu:

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Lisää taas tyhmiä kysymyksiä autoihin liittyen. Koittakaa kestää...

Nyt olisi edessä elämässäni ekaa kertaa se tilanne, että haluaisin vaihtaa uudempaan autoon. Nykyisessä autossani on jo kaikenlaista pientä vikaa (mm. koiranluut pitäisi vaihtaa, jarrupalat, jarrulevyt(?) ja iskaritkin vetelevät viimeisiään. Katsastuksesta auto kyllä on mennyt läpi jo useamman vuoden ilman huomautuksia. Noista osa on varmasti halpoja ja helppojakin vaihtaa, mutta kysymys kuuluukin, että kannattaako nuo vaihtaa ennen kuin lähtee viemään autoa näytille autokauppoihin ja hakemaan uutta tilalle?

Kyse on -98 vuoden Volvo S40:sta. Eli jälleenmyyntiarvo, varsinkin oman autoni kohdalla on jossain 1200-1500e paikkeilla, kun sitä liikkeeseen yritän vaihdossa laittaa. Näin oletan. Joten senkin takia en liikaa haluaisi panostaa. Mutta onko riskinä myös se, että sanovat minulle, että ei tuota huolita ollenkaan vaihdossa?

En haluaisi laittaa yksityiselle myyntiin, kun en jaksaisi vastailla puhelinsoittoihin ja miettiä mitä sanoa mihinkin kysymykseen ja vastaanottaa kaikenmaailman renkaanpotkijoita. Kun en kerran noista jutuista paljoakaan tajua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kyllä kai niille yleensä kelpaa vaihdossa lähes mikä tahansa liikkuva auto. Toki alkavat mahdollisten vikojen ilmetessä vähätellä autoasi ja toteavat sen olevan liikkumaton romu, jolla he eivät tee mitään. Sitten hetken hiljaisuuden jälkeen ovat armeliaita ja toteavat, että voivat muutaman satasen siitä hyvittää ja huomenna se on samaisen autoliikkeen nettisivuilla myynnissä 2 500 eurolla.

Itselläni oli aikaisemmin ns. puoliautomaattisella vaihteistoilla toimiva auto (käsivaihde, mutta ei kytkintä) ja heti, kun tuo vaihdelaatikko alkoi oireilla, laitoin auton vaihtoon. Kyseinen myyjä ei edes katsonut tarpeelliseksi tarkastaa autoani, vaan hyvitti siitä pari tonnia näkemättä koko vekotinta, joten enpä viitsinyt mainita ongelmista mitään.

No eipä myyjäkään maininnut, että tämä uusi auto, jonka ostin, oli valmiiksi konevikainen. Toki myyjä ilmeisesti oli luullut vian olevan suurempikin, remontti ei kalliiksi tullut, mutta oli vittumainen homma: koko moottori piti nostaa ylös, että sitä pääsi kunnolla räpläämään. Tilannehan oli siinä mielessä kusetus, että hän lupasi hyvittää omasta autostani sen markkina-arvon sillä ehdolla, että minä allekirjoitan paperin, jonka mukaan myyjä ei ole vastuussa mistään autoon tulevasta viasta. Vakuutti kuitenkin, ettei hänellä ole tiedossa mitään, mutta takuuvarmasti oli tiedossa, kun kone alkoi raksuttamaan samana iltana, kun sen hain liikkeestä kotiin. Varmasti oli tehnyt sitä aiemminkin, olivat vain jollain konstilla saaneet sen hiljaiseksi myynnin ajaksi.

Älkää muuten koskaan sekaantuko mihinkään autoon, jonka vaihteisto ei ole joko täysin manuaalinen tai automaattinen. Tällaisten puoliautomaattien korjaaminen tulee poikkeuksetta auton arvoa kalliimmaksi, koska lähes ainoa järjellinen tapa saada tuollainen taas vaihteisto toimimaan, olisi ollut muuttaa se manuaaliksi.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Lisää taas tyhmiä kysymyksiä autoihin liittyen. Koittakaa kestää...

Auto kuin auto, kauppiaat ovat löytävinään aina niistä sellaisia asioita, ettei se ole minkään arvoinen. Jos autosi viat eivät ole näkyviä (kuten juuri kuluneet iskarit), älä turhaan ala korjaamaan. Ei ne siitä yhtään enempää hyvitä. Lähtökohta niillä on aina että kaikki osat ovat loppuunkuluneita.

Edit: kyllä ne sen aina liikkeeseen ottaa. Itse olen vienyt vaihdelaatikkoviallista ja ties mitä, ja on ne aina kelvannut. Hyvitykset eivät vain päätä huimaa.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos viet autokauppaan vaihtoon niin ei missään nimessä kannata korjata mitään mikä ei ns. osu silmään samantien.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Omat auton osto asiat onnekseni sain vihdoin ja viimein päätökseen lähes vuoden pähkäilyjen sekä päätösten teko tuskien jälkeen, nyt sitten nuorempi veliseni on ostamassa ensimmäistä autoaan. Käytettyä autoa haeskelee, hintaa saa olla maksimissaan 30 000, kilometrejä kuulemma maksimissaan 20 000 ja jonkin verran pitäisi olla potkua koneessa.

Nyt tuossa mitä tsiikailtiin vaihtoehtoja niin tuli ensimmäisenä esille Civicin type r, 2010 malli ja hintaa himpun alle 30 000. Onkos kellään kokemusta noista uudemmista type r:stä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nyt tuossa mitä tsiikailtiin vaihtoehtoja niin tuli ensimmäisenä esille Civicin type r, 2010 malli ja hintaa himpun alle 30 000. Onkos kellään kokemusta noista uudemmista type r:stä?

Ei ei ei...Älä vaan sekannu tuohon teinikinneriin. Joo, 200hp on kiva mutta kierrokset saa olla koko ajan jossain kuudessa tonnissa jotta tehot saa ulos.

Imago on vähintäänkin teinix ja en usko että tuo tulee säilyttämään arvonsa kovinkaan hyvin.

30K saat vähän käytetyn Golf GTI:n 2-litraisella turbolla joka on sata kertaa parempi kone kuin Hondassa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei ei ei...Älä vaan sekannu tuohon teinikinneriin. Joo, 200hp on kiva mutta kierrokset saa olla koko ajan jossain kuudessa tonnissa jotta tehot saa ulos.

Imago on vähintäänkin teinix ja en usko että tuo tulee säilyttämään arvonsa kovinkaan hyvin.

30K saat vähän käytetyn Golf GTI:n 2-litraisella turbolla joka on sata kertaa parempi kone kuin Hondassa.

Autosta sen enempää tietämättä niin en itsekkään ottaisi koska tuo tosissaan on imagoltaan teinix. Lähinnä broidi vain on vielä siinä teinix ajatusmallissa ja siksi täytyykin nyt yrittää etsiä kaikki huonot puolet tuosta Hondasta jos niitä kerran siitä löytyy.

Yksi asia mikä tulee vielä esteeksi on tuo "auton täytyy olla alle 20 000 km ajettu", GTI ei ainakaan tuolloin mahdu edes annettuihin raameihin sekä moni muukin oikeasti hyvä vaihtoehto jää. En kuitenkaan oikein tiedä mikä olisi järkevin maksimi kilsamäärä jos haetaan järeämpää vehjettä.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nettiautosta löytyy yksi 9k ajettu 2009 GTI, 27.5K€.

Käytännössä ei ole mitään väliä onko auto 20k tai 40k ajettu, kunhan huollot on tehty, siinä on käytännössä yksi huolto korkeintaan välissä. Eli ei kannata fiksaantua mihinkään tiettyyn kilsamäärään. Alle 50k ja auto on vähän ajettu ellei kyseessä ole Ferrari, Porsche, Lambo etc.

En keksi yhtään hyvää syytä hommata TypeRää ellei tärkein kriteeri ole katu-uskottavuus amiksen pihalla.

Sano broidillesi että unohtaa nuo nipponin kierroskoneet samantien. Broidisi kiittää sinua parin vuoden päästä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
No tuosta Hondasta voi sanoa, että vaikka kaikki japsit ovat kovia mätänemään, niin civic on kirkkaasti kärjessä. Äärettömän huono pelleiltään ja vaikka tehoa saakin, niin sitä joutuu tosiaan revittämään sen ulos saamiseksi.
ja kone ei sitä pitkään kestä...
 

Veijari

Jäsen
Joo, toi Niksin broidi on varmaan sokaistunut amiksen pihalla kuullessaan että Type-R:ssä on 200hv, ja se on vitun kova auto. "Tehoputki siihen niin lähtee kuin rusakko pusikosta ja äänet on hienot."

Kannattaa tuijottaa vähän muutakin kuin niitä maksimi teholukemia.

Käykää koeajamassa sellainen Honda ja vertailuksi oikeasti laadukas auto esim Audin A3 2-litraisella tfsi:llä. Joku tällainen esimerkiksi jos hevosia pitää olla se 200; Audi A3 Sportback Ambition 2.0 FSi Turbo 200 hv Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
Väitän että tuo säilyttää hintansa paljon paremmin kuin Honda, siinä on neljä vetävää pyörää josta broidisi kiittää erityisesti talvella ja sinkitty kori ei ala kukkimaan muutaman vuoden ikäisenä kuten Hondassa. Vain muutama pointti mainitakseni.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vähän ajetun FR Leoninkin saa alle 30 000 eurolla. Ei ollenkaan hassumpi vaihtoehto type-r-lle. Hieman aikuismaisempi kuitenkin mielestäni.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käykää koeajamassa sellainen Honda ja vertailuksi oikeasti laadukas auto esim Audin A3 2-litraisella tfsi:llä. Joku tällainen esimerkiksi jos hevosia pitää olla se 200; Audi A3 Sportback Ambition 2.0 FSi Turbo 200 hv Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
Väitän että tuo säilyttää hintansa paljon paremmin kuin Honda, siinä on neljä vetävää pyörää josta broidisi kiittää erityisesti talvella ja sinkitty kori ei ala kukkimaan muutaman vuoden ikäisenä kuten Hondassa. Vain muutama pointti mainitakseni.

No ehkä kannattaa varmistaa, että se auto vetää niillä neljällä pyörällä, kuten tämä: Audi A3 Sportback Ambition 2.0 TSFI 147kW guattro S-LINE 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kilometrejä noilla toki enemmän kuin se haettu 20tkm ja ikää reilummin. 30ke:lla kyllä on jo aika hyvin vaihtoehtoja jollei ihan 1-2 vuotta vanhaa autoa ole etsimässä.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Huomiseksi ajoon otettiin tuo teinien unelma type ärrä, torstaille yritetään saada seatin fr josta itsellänikään ei ole kokemusta mutta vaikuttaa varsin hyvältä ennakkoon. Huvittavaa oli muuten kun broidi soitteli tuosta hondasta liikkeeseen niin siellä heiteltiin vaikka mitä hienouksia autosta. Myyjä iski heti kun kuuli ostajan olevan hieman epäroivä.

Tänään täytyy duunipäivä pyhittää ja katsella itekin noita eri vaihtoehtoja lisää, esim tuo mainittu audi.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Vielä jos voi ehdottaa jotain pientä ja pippuriata niin joku pikku-volvo t5-koneella voisi olla yksi vaihtoehto. Polleja on muistaakseni 230 ja sillä koneella olevat autot ovat nelivetoisia. Tuo kone on ainakin malleissa c30, s40 ja v50.
 

Veijari

Jäsen
Vielä jos voi ehdottaa jotain pientä ja pippuriata niin joku pikku-volvo t5-koneella voisi olla yksi vaihtoehto. Polleja on muistaakseni 230 ja sillä koneella olevat autot ovat nelivetoisia. Tuo kone on ainakin malleissa c30, s40 ja v50.

Ei todellakaan ole C30 nelivetoa saatavilla, 40- ja 50- mallisarjoissakin sitä on saanut vain lisäoptiona.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Eniten tässä nyt vituttaa kun pari puhelua otin koeajojen suhteen niin tässä itse kun haki autoa muutama kuukausi sitten niin tuli tyhmänä luotettua netin tarjontaan kokoajan, nyt kun liikkeistä kyselee ja pistää täkyä sisään niin myyjät kyllä löytää hyviä valikoimia vaihdokeistaan joita on juuri tullut tai on tulossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niks, tänään YLen puskurissa oli vertailussa käytettyinä juuri nuo Leon ja TypeRä

Varmaan Areenassa kohta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös