Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 750 378
  • 34 014

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Joo, on ne pojat tervapääskyjä. Mun mielestä on tosi mukava katsella niiden lentoa ja kuunnella kirkumista, se on jotenkin niin iloisen olosta et tulee hyvälle tuulelle.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Vaiko sittenkin tervapääsky? Sehän tuota ääntä taitaa pitää. Komeita lentonäytöksiä kyllä järjestävät.
Joo, on ne pojat tervapääskyjä. Mun mielestä on tosi mukava katsella niiden lentoa ja kuunnella kirkumista, se on jotenkin niin iloisen olosta et tulee hyvälle tuulelle.
Nyt avautui, että mainitsemani linnut ovat siis sittenkin tervapääskyjä. Kiitokset lainaamilleni oto-ornitologeille!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tänään avautui se hyvin miten mukavaa on katsella valokuvia kunnon perinteisestä valokuva-albumista, niin että valokuva on ihan valokuva eikä mitään pikselipaskaa.

Perinteiselle teetetylle valokuvalle on yhä paikkansa sen käsiteltävyyden sekä selkeyden takia, vaikka toisaalta perinteinen teetetty valokuva on viime vuosina kärsinyt valtavan inflaation ja romahduksen. Tämä siksi, koska nykyään kaikilla on mitä hienommat älyluurit mitä tehokkaammilla digikameroilla, mutta ongelma on siinä että ne ns. hienot sarjalla otetut 1400 kuvaa jäävät sinne niin pitkäksi aikaa teettämättömiksi ennen kuin henkilö vaihtaakin puhelinta ja sinne jäivät. Itseasiassa jostain älypuhelimen oravan perseen kokoiselta ruudulta on ihan perseestä katsella kuvaa.

Itseasiassa se myös avautui, että kukaanhan ei käytä enää valokuva-albumeita. Nykyään kuvat tungetaan risuaitoineen nettiin, facebookkeihin, instagrammeihin, twittereihin, pilvipalveluihin, kuka mihinkin. Se on sitä nykyaikaa.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Voihan sitä vaikka teettää Ifolor-kirjan. Perinteisissä albumeissa on tietysti oma tuntumansa mutta ajat muuttuu.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voihan sitä vaikka teettää Ifolor-kirjan.

Tämä on muuten ihan totta. Kun digikameralla voi kuitenkin napsia kuvia niin paljon kuin muistikorttiin mahtuu, niin todennäköisyys onnistuneille kuville kasvaa huomattavasti. Jos vaikka kuudensadan kuvan joukossa on neljäkymmentä onnistunutta, on niistä kätevää koota tuollainen kirja. Vähän kun siihen käyttää aikaa ja kiinnittää huomiota kuvien asetteluun jne. niin kirjasta saa ainakin mun makuun todella asiallisen näköisen.

Ja onhan siinä sekin, että nuo kirjat säilyvät paljon todennäköisemmin kuin digitaaliset kuvat, ellei ole sitten kaikista ottanut varmuuskopioita vaikka ulkoiselle kovalevylle, vaikka saattaahan sellainenkin mennä rikki ja kuvat kadota. Kirja sen sijaan pysyy hyllyssä, ellei sitten koko kämppä satu palamaan tai vastaavaa. Niin ja onhan vaikkapa matkakuvia mukavampi näyttää jollekin antamalla kirja käteen, kuin vaikkapa kytkeä kamera tai tietokone telkkariin ja katsoa sitä kautta.

Ehkä mä olen liian vanha digitalisoituneeseen maailmaan, mutta onhan se nyt kiva, että esim. häämatkalta ja parilta muultakin matkalta on koostettu tuollainen kirja. Se on konkreettinen toisin kuin digikuvat tietokoneella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä on muuten ihan totta. Kun digikameralla voi kuitenkin napsia kuvia niin paljon kuin muistikorttiin mahtuu, niin todennäköisyys onnistuneille kuville kasvaa huomattavasti. Jos vaikka kuudensadan kuvan joukossa on neljäkymmentä onnistunutta, on niistä kätevää koota tuollainen kirja. Vähän kun siihen käyttää aikaa ja kiinnittää huomiota kuvien asetteluun jne. niin kirjasta saa ainakin mun makuun todella asiallisen näköisen.
Kyynikot ovat sitä mieltä (en ole tässä kohtaa kyynikko), että 500x0=0. Jos joku pissis ottaa 500 selfietä itsestään, todennäköisyys hyvälle valokuvalle on edelleen se nolla. Jos ajatusta laajentaa normaalia kuvaamista kohti, todennäköisyys kyllä kasvaa, että joukossa on mahdollisesti onnistuneitakin kuvia. Mutta teknisesti onnistunut ei ole synonyymi hyvälle. Hyvän valokuvan voi saada sattumalta, mutta räiskimällä summittaisesti napakymppiin osuminen on edelleen aika epätodennäköistä. Eli tämä on hiukan kuin lottoaminen. Yhdellä rivillä voi saada täysosuman. Kymmenellä rivillä todennäköisyys on kymmenkertainen. Mutta edelleen päävoiton saaminen on todella epätodennäköistä. Taidolla on toki vaikutusta tässä asiassa. Eipä se filmiaikanakaan yhtään auvoisempaa ollut. Jos ei osaa valokuvata, niin ei osaa. Mutta silti (eli sanovat vanhat fakki-idiootit mitä tahansa), jos nuo kaikki tsiljoonat digikuvat tulostettaisiin paperille, niiden joukossa olisi määrällisesti enemmän kelvollista tavaraa kuin filmiaikana. Ja aivan perkeleesti tauhkaa sen lisäksi.

Neljäkymmentä onnistunutta otosta kuudestasadasta on muuten mielestäni aika optimistinen arvio. Omasta mielestäni maksimi on kymmenen, ja silloinkin ottajana pitää olla minua parempi valokuvaaja.

Minulle on siis avautunut jo aikoja sitten, että määrä ei korvaa laatua, eikä minusta tule koskaan hyvää valokuvaajaa. Materiaalia on kyllä gigatolkulla, jos joku haluaa tulla sitä arvioimaan.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Jatkoajassa on uusi Jomppa_Koo, vain vähän erilaisilla tarinoilla
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Minusta kyllä vähän tuntuu, että saippuaoopperan nimeltä Jatkoaika henkilöhahmot ovat saattaneet sekoittua. Juonipaljastukset loppuvat tähän.

Perhana. Mä mietinkin että oliko kyseessä Jomppa Koo vaiko HIFK joka puhui alunperin inttikaverista.

Ei mitään, jatkakaa!
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Avautui, että lätkä kausi alkaa jo pikkasen päälle kuukauden päästä.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Avautui, että lätkä kausi alkaa jo pikkasen päälle kuukauden päästä.
Niinpä! Ja en ole itse ikinä ollut näin innoissani siitä. Nyt tulee katsottua Ruutu+:n ansiosta lähes jokainen KalPan ottelu, aiemmin olen katsonut kauden aikana n. 15 ottelua.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui viimeistään Uskotko Jumalaan? - ketjua lueskellessani, että Kisapuisto on uskon miehiä. Se selittää hitusen hänen kommenttejaan.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Olen pitänyt artistia nimeltä Janna miellyttävän näköisenä ihmisenä, kunnes minulle avautui että kyseessä on Maarit Hurmerinnan tyttö. Jotenkin sillä samalla hetkellä mielipiteeni muuttui jyrkästi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Muistaisiko joku työn puolesta Mustainen paalupaikkojen määrän?

Mistähän viinistä Häkkinen ja Mustaine tykkäävät?

Ja montakohan hehtolitraa sitä menee keikan/kisan aikana?

Kisan aikana ei oletettavasti yhtään, mutta podiumjuhlallisuudet on sitten aivan eri asia...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös