Asia, joka ”avautui” minulle – NHL Edition

  • 47 615
  • 210

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Olen jo pitkään ajatellut, että täältä alueelta puuttuu tällainen ketju. Tai en ainakaan löytänyt vastaavaa. Tähän voi siis laittaa satunnaiset huomiot tai NHL:ään jollain asteella liittyvät asiat, jotka ovat sinulle avautuneet.

Aloitan sillä, kun katselin äsken vuoden 2010 NHL Draft -ketjua ja esille pomppasi jo melkein unohtunut nimi, Kirill Kabanov. Monet meistä saattavat muistaa hänet muun muassa "seuraavana Ovechkininä" ja muistetaanhan hänet myös toki niistä varaus-kuvista (googlatkaa jos, ette muista). Itselläni ei ollut mitään käsitystä minne Kabanov oli kadonnut sen jälkeen kun lähti Pohjois-Amerikasta Ruotsiin ja pelasikin siellä hyvän kauden SHL:ää, mutta sitten palasi takaisin kotimaahansa, enkä kuullut hänestä enää mitään. Kuinka ollakaan, kun avasin eliteprospectsin, avautui, että Kabanov aloittaa 31-vuotiaana nyt jo 6. kauden kauden Tanskan pääsarjan Aalborg Piratesissa (pelasi myös välissä yhden kauden DELiä). Kohtalaisen random-siirto, mutta 6 kautta samassa seurassa on erityisen kunnioitettava ura euroopan pääsarjassa ulkomaalaispelaajana.
 
Viimeksi muokattu:

Naamavelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mulle avautui vasta pelaajauransa jälkeen miten kova pelimies oli Zigmund Palffy. Kaveri, joka muistaakseni komeili jopa Ilveksen joukkuekuvassa 1993-94 kauden alla, vaikka ei koskaan siellä pelannutkaan kuin harjoitusotteluita.

Palffy pelasi NHL:ssä kaudet 1993-2006, joiden aikana oli yksi lockout-kausi ja sen lisäksi mies pelasi jostain syystä myös kahtena muuna kautena muutaman pelin Slovakian sarjassa (yhden ottelun kaudella 1996-97 ja 9 ottelua kaudella 1998-99).

12 kauden aikana (joista ensimmäisellä kaudella vain 5 ottelua) Palffy iski tehot 329+384=713 (vain 684:ssa ottelussa). Viimeisellä kaudella Penguinsissa hän teki 42:en otteluun 42 pistettä, jonka jälkeen palasi 34-vuotiaana kiekkoilemaan kotimaan liigaan, koska halusi viettää enemmän aikaa perheen kanssa. Olisi heittämällä varmasti voinut jatkaa vielä useamman kauden NHL:ssä.

Palffy oli kausilla 1995-96 - 2005-06 (pelasi kausilla 1993-95 pelasi vain yhteensä 42 ottelua NHL:ssä, loput AHL:ssä) koko NHL:n 10:ksi kovin pistemies (myös PPG tilastossa samalla aikavälillä). Edellä vain sellaiset pelaajat kuin Jagr, Sakic, Selänne, Sundin, Forsberg, Modano, Kariya, Shanahan ja Recchi. Pistetahti/ottelu oli kovempaa kuin kavereilla nimeltä Bure, Mogilny, Thornton, Fedorov, Francis ja Yzerman.

Maalitilastossa Palffy oli myös 10. tuolla aikavälillä. Maaleja ottelua kohden tilastossa taakse jäävät Selänne, Shanahan, Sakic, Sundin, LeClair, Kariya, Naslund, Modano, Hull, Satan, Iginla, Guerin, Mogilny, Robitaille, Roenick, Hossa, Hejduk... ja käytännössä melkein kaikki muutkin.

Noilla kyseisillä 10:lla kaudella (1995-96 - 2005-06) Palffy missasi yhteensä 176 ottelua (yli 2 kokonaista kautta), joten tämä tekee vielä uskomattomammaksi tuon TOP10 suorituksen niin pisteissä kuin maaleissa näiden 10:n kauden aikana. Oli urallaan myös neljästi pistepörssin TOP10:ssa.

NHL-uran jälkeen Palffy kävi jäähdyttelemässä Slovakian liigassa vielä viisi kautta ja 223 ottelua. Teki noissa otteluissa tehot 151+233=384.

Jostain syystä Palffy ei ollut itselle se tyyppi joita seurasi noina vuosina. Yksi syy varmasti se, että Islanders oli heikko noina vuosina, Kings ei myöskään pitkälle päässyt noina kausina. Mutta käsi sydämellä voi sanoa kaverin olleen yksi kovimpia pelimiehiä noina NHL:ssä viettäminä kausinaan.

edit: vielä lisäyksenä joukkueiden sisäiset pistepörssit kyseisinä kausina

1995-96 Islanders (NHL:n 3. huonoin)
Zigmund Palffy 81 43+44=87
Travis Green 69 25+45=70
Mathieu Schneider 65 11+36=47

1996-97 Islanders (5. huonoin)
Zigmund Palffy 80 48+42=90
Travis Green 79 23+41=64
Bryan Smolinski 64 28+28=56

1997-98 Islanders (8. huonoin)
Zigmund Palffy 82 45+42=87
Robert Reichel 82 25+40=65
Bryan Berard 75 14+32=46

1998-99 Islanders (3. huonoin)
Robert Reichel 70 19+37=56
Zigmund Palffy 50 22+28=50
Trevor Linden 82 18+29=47

1999-00 Kings (11.)
Luc Robitaille 71 36+38=74
Zigmund Palffy 64 27+39=66
Glen Murray 78 29+33=62

2000-01 Kings (13.)
Zigmund Palffy 73 38+51=89
Luc Robitaille 82 37+51=88
Bryan Smolinski 78 27+32=79

2001-02 Kings (12.)
Jason Allison 79 19+55=74
Adam Deadmarsh 76 29+33=62
Zigmund Palffy 63 32+27=59

2002-03 Kings (17.)
Zigmund Palffy 76 37+48=85
Mathieu Schneider 65 14+29=43
Bryan Smolinski 58 18+20=38

2003-04 Kings (20.)
Luc Robitaille 80 22+29=51
Alexander Frolov 77 24+24=48
Trent Klatt 82 17+26=43
--
Zigmund Palffy 35 16+25=41

2005-06 Penguins (2. huonoin)
Sidney Crosby 81 39+63=102
Sergei Gonchar 75 12+46=58
Mark Recchi 63 24+33=57
--
Zigmund Palffy 42 11+31=42
 
Viimeksi muokattu:

Gemondo

Jäsen
Minnesota Wildin logo. Joku kissan naama siinä on, se oli minulle aina selvää, mutta myöhemmin vasta tajusin että siinähän logossa on myös metsää, joki, kuu jne.
Tämä avautui minulle viime vuonna. Mutta päinvastaisesti, naaman hoksasin vasta kun siitä jostain luin.
 

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Minnesota Wildin logo. Joku kissan naama siinä on, se oli minulle aina selvää, mutta myöhemmin vasta tajusin että siinähän logossa on myös metsää, joki, kuu jne.
Eikös se eläin ole muistaakseni tulkinnanvarainen? Ei virallisesti ole sanottu mikä se on. Vai olenko nähnyt unta? Olisi joskus ollut jotain gallupeja, missä fanit saaneet kertoa mielipiteensä mitä se eläin eniten muistuttaa.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Eikös se eläin ole muistaakseni tulkinnanvarainen? Ei virallisesti ole sanottu mikä se on. Vai olenko nähnyt unta? Olisi joskus ollut jotain gallupeja, missä fanit saaneet kertoa mielipiteensä mitä se eläin eniten muistuttaa.
Se on vain hassunhauskasti Wild animal.

Hartford Whalersin (RIP) logo aukesi muutama vuosi sitten. Siinähän oli nerokkaasti valaan pyrstön ja W-kirjaimen lisäksi myös H-kirjain. Mahtavaa suunnittelutyötä.
 

Liitteet

  • Whalers.png
    Whalers.png
    3,1 KB · kertaa luettu: 213

Larry David

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minnesota Wildin logo. Joku kissan naama siinä on, se oli minulle aina selvää, mutta myöhemmin vasta tajusin että siinähän logossa on myös metsää, joki, kuu jne.
Nyt mulle kyllä avautui vasta ekaa kertaa tämä logon kissaeläin. Mind:blown. Heh, oon viimeiset 20 vuotta siis nähnyt vain tuon luonto-osuuden. Aina vähän ihmetellytkin että mikä järki tuossa pelkässä luontokuvassa jääkiekkojoukkueen logona on...mut oon ajatellut, että siellä päin metsä on se juttu. Aikamoista.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Tämä avautui minulle viime vuonna. Mutta päinvastaisesti, naaman hoksasin vasta kun siitä jostain luin.
Nyt mulle kyllä avautui vasta ekaa kertaa tämä logon kissaeläin. Mind:blown. Heh, oon viimeiset 20 vuotta siis nähnyt vain tuon luonto-osuuden. Aina vähän ihmetellytkin että mikä järki tuossa pelkässä luontokuvassa jääkiekkojoukkueen logona on...mut oon ajatellut, että siellä päin metsä on se juttu. Aikamoista.
Jännä kyllä tästäkin huomata kuinka eri asioihin me ihmiset keskitämme huomiomme. Itse mindblown tuosta että ihmiset näkevät tuon luonnon ennen tuota elukan naamaa. Mitä hiivattia :D

Se on vain hassunhauskasti Wild animal.

Hartford Whalersin (RIP) logo aukesi muutama vuosi sitten. Siinähän oli nerokkaasti valaan pyrstön ja W-kirjaimen lisäksi myös H-kirjain. Mahtavaa suunnittelutyötä.
Tuo Whalersin logo on mielestäni hienoin logo NHL:ssä koskaan.
 

Naamavelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eikös se eläin ole muistaakseni tulkinnanvarainen? Ei virallisesti ole sanottu mikä se on. Vai olenko nähnyt unta? Olisi joskus ollut jotain gallupeja, missä fanit saaneet kertoa mielipiteensä mitä se eläin eniten muistuttaa.
Oon aina ajatellut, että se on karhu. Virallisesti se on ”wild animal”. Tuo logo itsessään juuri tästä syystä, että siinä on sekä tuo eläin että luontoa, on aika usein korkealla äänestyksessä hienoimmista logoista.
 
Viimeksi muokattu:

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Hartford Whalersin (RIP) logo aukesi muutama vuosi sitten. Siinähän oli nerokkaasti valaan pyrstön ja W-kirjaimen lisäksi myös H-kirjain. Mahtavaa suunnittelutyötä.
Juu, ja vastaavaa nerokkuutta käytettiin myös farmijoukkue Binghampton Whalersin logossa, missä sama logo kääntyi 90 astetta vasempaan suuntaan muodostaen B-kirjaimen.
 

Liitteet

  • Binghamton_Whalers.svg.png
    Binghamton_Whalers.svg.png
    50,5 KB · kertaa luettu: 166
  • Dave-McDonald-4.jpg
    Dave-McDonald-4.jpg
    249,1 KB · kertaa luettu: 149

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Heitetäänpä vielä yksi logon väärinymmärrys sekaan. Nimittäin silloin kun aloin änäriä seurata, niin taisi mennä useampi vuosi ihmetellessä että mikä Saturnus tai purilainen se Canucksin kasarilogo oikein on. Sitten joskus kun sen näki paikallaan ja tarkkana jossain lehdessä tai kortissa, niin valkeni että perkele sehän on luistin. Tuo ei siis varmasti ollut ensimmäinen kerta kun logon oli kunnolla nähnyt, mutta kun aivot olivat jo lyöneet lukkoon että joku Saturnus tai purilainen siinä on, niin vaati ihan kunnon pysähtymisen kuvan äärelle että ahaa-elämys koitti.

Puolustuksekseni totean, että ymmärryksen jälkeenkään tuo ei näyttänyt viivoituksensa takia pelitilanteessa kovin selkeältä, varsinkaan jos VHS:ltä katsoi. Varmasti teräväpiirtoaikakaudella toinen juttu.
 

Naamavelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Heitetäänpä vielä yksi logon väärinymmärrys sekaan. Nimittäin silloin kun aloin änäriä seurata, niin taisi mennä useampi vuosi ihmetellessä että mikä Saturnus tai purilainen se Canucksin kasarilogo oikein on. Sitten joskus kun sen näki paikallaan ja tarkkana jossain lehdessä tai kortissa, niin valkeni että perkele sehän on luistin. Tuo ei siis varmasti ollut ensimmäinen kerta kun logon oli kunnolla nähnyt, mutta kun aivot olivat jo lyöneet lukkoon että joku Saturnus tai purilainen siinä on, niin vaati ihan kunnon pysähtymisen kuvan äärelle että ahaa-elämys koitti.

Puolustuksekseni totean, että ymmärryksen jälkeenkään tuo ei näyttänyt viivoituksensa takia pelitilanteessa kovin selkeältä, varsinkaan jos VHS:ltä katsoi. Varmasti teräväpiirtoaikakaudella toinen juttu.
Minä luulin tuota logossa olevaa luistinta pitkään reeksi. Siis sellaiseksi vähän rattikelkan tyyliseksi, jolla lasketaan mäkeä. Menihän se vauhdikkaasti keula alaspäin ja C-kirjain muodosti reen jalaksen. Itse koin valaistumisen asian suhteen vasta kun logo tuli uudelleen käyttöön nyt lähivuosina retro-paitojen muodossa. :D

Edit: Siitä ei kyllä yhtään mitä hajua miksi ajattelin, että jääkiekkojoukkueen logossa olisi luistimen sijaan reki, mutta jostain se lapsena oli tullut ekana mieleen. Liekö ajatellut, että Canuck myös tarkoittaa rekeä. :D
 

Liitteet

  • E4888607-A43D-423E-A308-DBD5264688A4.jpeg
    E4888607-A43D-423E-A308-DBD5264688A4.jpeg
    70,8 KB · kertaa luettu: 182
  • BE71EC75-DA19-4A96-B90B-08B1CE676320.jpeg
    BE71EC75-DA19-4A96-B90B-08B1CE676320.jpeg
    30,8 KB · kertaa luettu: 172
Viimeksi muokattu:

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulle avautui, että tässä Bostonin logoyritelmässä on nallekarhun naama. Katsoin että tässä on lattialle lävähtänyt kasa ripulia.
 

Liitteet

  • boston.JPG
    boston.JPG
    41,3 KB · kertaa luettu: 176

lolaimbot

Jäsen
Nyt mulle kyllä avautui vasta ekaa kertaa tämä logon kissaeläin. Mind:blown. Heh, oon viimeiset 20 vuotta siis nähnyt vain tuon luonto-osuuden. Aina vähän ihmetellytkin että mikä järki tuossa pelkässä luontokuvassa jääkiekkojoukkueen logona on...mut oon ajatellut, että siellä päin metsä on se juttu. Aikamoista.
Tuo eläimen silmänä oleva tähti on muistaakseni kunnianosoitus Minnesota North Starille.
 

Gemondo

Jäsen
Jännä kyllä tästäkin huomata kuinka eri asioihin me ihmiset keskitämme huomiomme. Itse mindblown tuosta että ihmiset näkevät tuon luonnon ennen tuota elukan naamaa. Mitä hiivattia :D
Ei enää NHL-asiaa, mutta Skodan logosta löysin lentävän nuolen vasta muutama vuosi sitten. Sitä ennen ihmettelin noin kolme vuosikymmentä että miksi auton logona on 90 astetta käännetty ja huonosti piirretty koiran pää.
 

Liitteet

  • d06f9bc82a50b58becd341f39f6c9437.png
    d06f9bc82a50b58becd341f39f6c9437.png
    301,9 KB · kertaa luettu: 247

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Gordie Howe pelasi kaksi ensimmäistä kauttaan NHL:ssä numerolla 17. Yksi syy tähän oli se, että numero 9 oli Roy Conacherilla. Conacherin lähdettyä joukkueesta Howelle tarjottiin numeroa 9 omaan käyttöön. Howe otti sen pitkälti sen takia, koska matkoja suoritettiin junissa ja pienemmillä numeroilla pelaavilla pelaajilla oli mukavammat punkat.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Se on vain hassunhauskasti Wild animal.

Hartford Whalersin (RIP) logo aukesi muutama vuosi sitten. Siinähän oli nerokkaasti valaan pyrstön ja W-kirjaimen lisäksi myös H-kirjain. Mahtavaa suunnittelutyötä.
Mitä helvettiä, itse en ole tuossa edes nähnyt muita kirjaimia kuin tuon H:n. Kuvittelin tuon pyrstön ja W:n olevan jotain random muotoilua.
 
Avautui, että Detroitiin kaupatun Jeff Petryn isä Dan Petry oli aikoinaan saman kaupungin ammattilaisurheilija. Isä-Dan pelasi Baseballia Detroit Tigersin paidassa yli vuosikymmenen ajan (1979-1987 ja 1990-91) syöttäjänä. Mukaan tarttui myös World Seriesin voitto vuonna 1984. Nykyään Dan toimii Detroitin paikalliskanavalla lajin parissa kommentaattorina.

Ja nyt poika-Jeff päätyy samaan kaupunkiin toisen lajin urheilijana. Hienona yksityiskohtana myös pelinumero on nyt sama kun Red Wings antoi Jeffille isänsä käyttämän numeron 46.


 
Viimeksi muokattu:

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautui, että Paul Coffey pelasi Edmontonin, Pittsburghin, Detroitin ja Los Angelesin lisäksi niinkin perinteisissä NHL-seuroissa kuin Chicago ja Boston. Hän kantoi urallaan myös sekä Hartford Whalersin että Carolina Hurricanesin paitaa.

Muillakin suurpelaajilla on toki noita uran loppuvaiheen kiertolaisuuksia, mutta jotenkin etenkin nuo kaksi Original 6 -jengiä yllättivät. Sen kolmannen muistin.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös