Asevelvollisuusarmeijasta luopuminen

  • 358 352
  • 3 358

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Itse siis olen joskus tämän asian mielessäni hahmotellut siten, että kaikkia koskeva "kansalaispalvelus" olisi 24kk joka on suunniteltu suoritettavaksi itse valittavissa 1-12kk osissa.

Siinä olisi vaihtoehtoina esimerkiksi

- maa/metsäpalvelusta jossa opiskeltaisiin maa- ja metsätaloutta retkeilyn ja työn kautta.
- Nykyisen kaltaista asepalvelusta jossa opiskeltaisiin sotataitoja.
- sairaala/terveyspalvelusta
- logistiikkapalvelusta (kuljetukset+varastointi)
- keittiöpalvelus (ravinto)
- käsityöpalvelus
- erilaisia opintokokonaisuuksia voisi myös laskea hyväksi.
Mitenka ihmiset saadaan motivoitumaan tallaiseen? Ettei menisi samanlaiseksi meiningiksi kuin aikanaan metsapalon sammutus valtion metsissa, haitari soi ja korttia latkitaan.

JOL
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitenka ihmiset saadaan motivoitumaan tallaiseen? Ettei menisi samanlaiseksi meiningiksi kuin aikanaan metsapalon sammutus valtion metsissa, haitari soi ja korttia latkitaan.

JOL

Miten ihmiset nyt ylipäätään saadaan motivoitumaan mihinkään? Hyvän esimerkin ja toimivan palkkio/sanktio järjestelmän kautta.

Aina on ollut niitä jotka ajattelevat että heille kuuluu kaikki synnyinlahjana ja että vaan tyhmät tekevät jotain yhteisen hyvän vuoksi. Se on surullista, mutta heidät voidaan hyvin jättää palkkiojärjestelmän ulkopuolelle. Jos ei kiinnosta niin sitten ei tartte. Jäljelle jää sellaiset tavat hoitaa asia joissa ei tartte tehdä eikä saada mitään.

Mahdollisuus on tasapuolisesti tarjottava ei sen enempää.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Käsi sydämmelle, kuinka moni lähtisi tosi paikan tullen Suomea puolustamaan?!
.

Ööö, mitähän vittua? Vaihtoehtoja ei vissiin hirveästi ole? Joko kuula kalloon sankarina tai kuula kalloon sotakarkurina ja pelkurina. Mitä luulet, kuinka moni asevelvollinen lähti 1939 marraskuussa innosta soikeana puolustamaan Suomea kiväärin kanssa. Tuskin silloinkaan keneltäkään kysyttiin, että haluatko lähteä vai lähetkö mieluummin vaimos kanssa Ruotsiin. Tässä on kyse velvollisuudesta, ei halusta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Tässä on kyse velvollisuudesta, ei halusta.

Juurikin näin.

En muutenkaan tajua näitä oletuksia, että suurin osa tavallisista ihmisistä jotenkin pakenisi vastuutaan ja samalla ainakin epäsuorasti jättäisi läheisiään pulaan.

Jos ihan realistisesti ajattelen tilannetta, että Suomi aloittaisi liikekannallepanon ja allekirjoittaneen käskettäisiin ilmoittautua vaikkapa Upinniemessä, niin en kyllä oikein näe sellaista vaihtoehtoa, etten menisi paikalle ollenkaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En muutenkaan tajua näitä oletuksia, että suurin osa tavallisista ihmisistä jotenkin pakenisi vastuutaan ja samalla ainakin epäsuorasti jättäisi läheisiään pulaan.

Totta, vihervasemmisto ja kokoomuslaiset eivät ole ole enemmistö. Ensimmäiset, joko vaihtaisivat leiriä, tai vain pyrkisivät sälyttämään vastuun lahtarikapitalisteille. Jälkimmiset puolestaan toteaisivat, ettei kuulu meille, koska olemme jo maksaneet veroina niin paljon Suomen puolustusmenoista ja häipyisivät "saarille" piilottamiensa rahojen perään.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Juurikin näin.

En muutenkaan tajua näitä oletuksia, että suurin osa tavallisista ihmisistä jotenkin pakenisi vastuutaan ja samalla ainakin epäsuorasti jättäisi läheisiään pulaan.

Ei taatusti suurin osa, mutta merkittävä osa kuitenkin. Ei itsellekään tule oikein mieleen mitään erityisen hyvää syytä ottaa isoa riskiä menettää henkensä tai pahempaa, eli vammautua lopuksi ikää. Ymmärrän toki lähimmäisten puolustamisen voimakkaana näkökulmana, mutta jos esimerkiksi varsinaista perhettäkään ei juuri ole, niin tuntemattomien kadunmiesten takia ei hotsita pätkääkään lähteä ammuttavaksi. Tämä pitäisi tajuta ihan yhtälailla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei taatusti suurin osa, mutta merkittävä osa kuitenkin. Ei itsellekään tule oikein mieleen mitään erityisen hyvää syytä ottaa isoa riskiä menettää henkensä tai pahempaa, eli vammautua lopuksi ikää. Ymmärrän toki lähimmäisten puolustamisen voimakkaana näkökulmana, mutta jos esimerkiksi varsinaista perhettäkään ei juuri ole, niin tuntemattomien kadunmiesten takia ei hotsita pätkääkään lähteä ammuttavaksi. Tämä pitäisi tajuta ihan yhtälailla.

Edelleen palaan aiemman viestini esimerkkiin, eli otetaan teoreettinen tilanne:

Euroopassa ja koko maailmassa on levotonta, pelätään mahdollista maailmanpaloakin. Perhe, läheiset ja kadunmiehet ovat huolissaan tilanteesta, huolettaa oma tilanne, Suomen tilanne, maailman tilanne.

Puolustusvoimat ilmoittaa aloittavansa liikekannallepanon. Suomessahan tämä on erittäinkin tehokkaasti järjestetty, ensimmäiset yksiköt ja ikäluokat saavat kutsun 8-12 tunnin sisällä.

Oma kutsu kolahtaa postilaatikkoon/ovelle tuotuna kirjattuna kirjeenä (mitenköhän noissa toimitaan?) ja avaan käskyn, jonka sisällön jo tiedän...

Mä en kyllä näkisi tuossa tilanteessa mitään muuta vaihtoehtoa, kuin ilmoittautua omaan yksikköön. En näe realistisena tilannetta, jossa oikeasti merkittävä osa kansasta jättäisi täyttämättä saamiaan ohjeita. Kokemukseni mukaan suomalaiset eivät ole tällaisia.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mä en kyllä näkisi tuossa tilanteessa mitään muuta vaihtoehtoa, kuin ilmoittautua omaan yksikköön. En näe realistisena tilannetta, jossa oikeasti merkittävä osa kansasta jättäisi täyttämättä saamiaan ohjeita. Kokemukseni mukaan suomalaiset eivät ole tällaisia.

Samaa mieltä. Kuka nyt ei nousisi vastarintaan, jos joku koittaisi tänne ilkeyttään ängetä? Aivan varmasti moni vapaamatkustaja ilmoittaisi kääntävänsä takkinsa ja tahtovansa myös aseen käteen. Niille, joita ei huolittaisi palvelukseen, olisi kova paikka jäädä odottamaan vihollisen toimia ilman mahdollisuutta puolustautua. Vapaaehtoisiksi olisi tunkua ali- ja yli-ikäisissä sekä rauhan aikana vapautettujen joukossa.
 

Andrew

Jäsen
Samaa mieltä. Kuka nyt ei nousisi vastarintaan, jos joku koittaisi tänne ilkeyttään ängetä? Aivan varmasti moni vapaamatkustaja ilmoittaisi kääntävänsä takkinsa ja tahtovansa myös aseen käteen. Niille, joita ei huolittaisi palvelukseen, olisi kova paikka jäädä odottamaan vihollisen toimia ilman mahdollisuutta puolustautua. Vapaaehtoisiksi olisi tunkua ali- ja yli-ikäisissä sekä rauhan aikana vapautettujen joukossa.

Elät kyllä aika pahassa virtuaalimaailmassa. Siinä vaiheessa, kun tilanne alkaa kiristyä niin ihmisiä alkaa kyllä katoamaan. Suomen puolustus suunnitelmille nauretaan ihan yleisesti Euroopassa. Suomen kokoisella maalla ei voi olla uskottavaa maanpuolustusta. Tämän ovat muut Pohjolan maat tajunneet ja suunnittelleet oman puolustuksen sen mukaan liittoutumalla tai Ruotsin tapauksessa pelaamalla kortit oikein.

Ja edelleen, kun katsoo tuota meidän katukuvaa miten paljon meillä on ylipainoisia ja mielenterveys ongelmia niin siitä ei kyllä armeijaa saada aikaan.
Jos Venäjä haluaa Suomen niin Venäjä ottaa Suomen, enkä itse aio sen takia heittää vitosia ellei minua sitten ammuta sotilaskarkurina.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Jos Venäjä haluaa Suomen niin Venäjä ottaa Suomen, enkä itse aio sen takia heittää vitosia ellei minua sitten ammuta sotilaskarkurina.

Viimeistään siinä vaiheessa kun väistämätön rintamalla tapahtuisi, niin on helppo kuvitella paranoidien isänmaanpuolustajien ryhtyvän jakamaan näitä tuomioita hyvinkin pikaisesti. Silloin yksinäisen poikamiehen kannattaa olla vähintään Ruotsissa, mieluummin jopa Tanskassa saakka.

Vaikka ajatus venäläisten miehityksestä on omasta mielestänikin iljettävä ja vastustamisen arvoinen sinänsä, niin niitä on vain liikaa. Meillä vannotaan Talvisodan opetuksien nimeen, mutta jos oikeasti tilanne menisi ampumiseksi, niin eiköhän Venäjälläkin olisi jokin uusi ässä vetää hihasta, kuin ihmisaaltohyökkäykset umpihangessa? Naapuri kun on ollut enemmän tai vähemmän aktiivinen kaikenmaailman "proxysodissa" aina edellisen maailmansodan päättymisen jälkeen, eli perstuntumaa aidosta menosta ja taktiikoista on taatusti enemmän. Toki Tshetseniassa esimerkiksi on tekemistä riittänyt, mutta mikä on ollut vastarinnan hinta? Ei kiveä toisen päällä, koirista alkaen kaikki liikkuva syöty ja ääri-islamin nousu. Meillä ei ole edes Allahia lupaamassa 70 neitsyttä, jos lähdet mukaan rähisemään.
 

Mace

Jäsen
Suomen puolustus suunnitelmille nauretaan ihan yleisesti Euroopassa.

Mihin tuo heittosi perustuu? Onko jotain lähdettä vai onko kyseessä vain "useat ei-suomalaiset eurooppalaiset sodankäyntiasiantuntijakaverini ovat naureskelleet" -tyylinen juttu, jollaiselta tuo kieltämättä kuulostaa, koska ainakaan mikään virallinen taho nyt tuskin naureskelee jonkin toisen maan puolustussuunnitelmille?

Midnight Rambler kirjoitti:
Vaikka ajatus venäläisten miehityksestä on omasta mielestänikin iljettävä ja vastustamisen arvoinen sinänsä, niin niitä on vain liikaa. Meillä vannotaan Talvisodan opetuksien nimeen, mutta jos oikeasti tilanne menisi ampumiseksi, niin eiköhän Venäjälläkin olisi jokin uusi ässä vetää hihasta, kuin ihmisaaltohyökkäykset umpihangessa?

Minusta asevelvollisuuden tarpeellisuus on ihan hyvä aihe keskustelulle, koska vanhoja rakenteita ei kannata ylläpitää vain siksi, että niin on tehty ennenkin. Asia-argumentointia siis tarvitaan. Sitä en vain oikein ymmärrä, että miksi esim. yo. tyylisiin kommentteihin törmää käytännössä jatkuvasti tämän aihepiirin ympärillä. Ei uskottavan maanpuolustuksemme (oli se sitten toteutettu asevelvollisuusarmeijalla tai muilla tavoilla) perimmäinen tarkoitus käsittääkseni ole voittaa tänne mahdollisesti hyökkäävää vihollista (ylivoimaista massaa kun ei voi voittaa), vaan kyetä luomaan uhka sen tason vastarinnasta ja vahingoittamiskyvystä, ettei vihollinen katso tänne hyökkäämisen olevan sille kannattavaa. On siis ihan toisarvoista puhua esim. siitä, miten Venäjä voi kyllä massansa avulla valloittaa Suomen niin halutessaan, jne.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja edelleen, kun katsoo tuota meidän katukuvaa miten paljon meillä on ylipainoisia ja mielenterveys ongelmia niin siitä ei kyllä armeijaa saada aikaan.
Jos Venäjä haluaa Suomen niin Venäjä ottaa Suomen, enkä itse aio sen takia heittää vitosia ellei minua sitten ammuta sotilaskarkurina.

Minusta tuntuu että sinulla ei ole pienintäkään hajua mistä puhut.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Yllättävän moni on sitä mieltä, että yhteiskunta voi velvoittaa ihmisiä vaikka suorittamaan vuoden varusmiespalveluksen ilmaiseksi.

On sinua jo korjattu, mutta monesti unohtuu, että armeija pitää pojistaan huolen varusmiesaikana. Jopa lomansa voi viettää varuskunnan tiloissa. Valtio myös osallistuu varusmiehen siviiliasumismenoihin, jos niitä on.

Samaan hengenvetoon ei myöskään yhteiskunta voi pakottaa ketään suorittamaan asepalvelusta. Jotenkin Suomi on vaan näissä asioissa käsittämätön takapajula. Maa jossa on aina kylmä, korkeat verot, maailman kateellisin kansa ja "hyvä veli järjestelmä", joka pitäisi kirjoittaa isoin kirjaimin.

Suomessa ei ole pakko suorittaa asepalvelusta, koska myös siviilipalvelus on vaihtoehtona. Lisäksi ei Suomessa aina ole kylmä, eikä täällä varmaan ole maailman kateellisinta kansaakaan. Kaikissa maissa on kateellisia ja kansat pitävät tätä ominaisuutta juuri oman kansansa ominaisuutena koska tuntevat kansoista parhaimmin juuri oman kansansa. Hyvä veli -järjestelmä pitäisi kirjoittaa yhdysviivalla isojen kirjaimien sijaan. Sekin on universaali ilmiö se. Aina on olemassa eturyhmiä, jotka suhmuroivat, koska ihmiset suhmuroivat.

Käsi sydämmelle, kuinka moni lähtisi tosi paikan tullen Suomea puolustamaan?!
Minä ainakin. Ja niin lähtisi moni muukin, kaikki vain eivät ymmärrettävästi omista tarpeeksi aikaa tai viitsimystä vastata näin pöljiin kysymyksiin. Tämä velvollisuudentunto ei taida mahtua kaikkien aivorasian sisälle, ja siksi kysellään tyhmiä.

Suomi on globaalisti katsoen erittäin hyvä maa asua, myönnetään tämä tosi asia, kun katsoo vaihtoehtoja, mutta silti voin itse mielummin ottaa sen napin otsaan, kun lähteä rintamalle tykinruuaksi.

Sen lisäksi, että edellinen on ihan helvetin absurdi lausuma, niin aloin miettiä että olisikohan tosiaan joissakin toisissa avaruuvven kolokissa parempia maita kuin Suomi? Sillä sitä mietin, että Suomi on tosiaan hyvä maa, mutta vain globaalilla tasolla. Miten sitten kosmologisella tasolla?


Elät kyllä aika pahassa virtuaalimaailmassa. Siinä vaiheessa, kun tilanne alkaa kiristyä niin ihmisiä alkaa kyllä katoamaan. Suomen puolustus suunnitelmille nauretaan ihan yleisesti Euroopassa. Suomen kokoisella maalla ei voi olla uskottavaa maanpuolustusta. Tämän ovat muut Pohjolan maat tajunneet ja suunnittelleet oman puolustuksen sen mukaan liittoutumalla tai Ruotsin tapauksessa pelaamalla kortit oikein.

Ja edelleen, kun katsoo tuota meidän katukuvaa miten paljon meillä on ylipainoisia ja mielenterveys ongelmia niin siitä ei kyllä armeijaa saada aikaan.
Jos Venäjä haluaa Suomen niin Venäjä ottaa Suomen, enkä itse aio sen takia heittää vitosia ellei minua sitten ammuta sotilaskarkurina.

Mihin ne ihmiset katoavat? Metsänkilvellekö? Luuletko että sotivasta maasta lähdetään tilausajoilla tai ruotsinlaivoilla ulkomaille? Ajatteletko, että Haaparannasta voi ajella läpi entiseen tapaan? Nauretaanko Suomen puolustussuunnitelmille vain Euroopassa? Missä kohdassa Eurooppaa? Suomessa sille jo nauretaankin, sen tiedän. Mielestäni turhaan tai sitten naurussa on itkuinen sivuääni.

Suomessa on paljon läskejä ja mielenterveysongelmaisia. Ja kun edes armeijassa ei oikeastaan tarvitse käydä lääkärien rentojen c-paperiranteiden ansiosta, niin lisää vain läskiä ja mielenterveysongelmia. Työnantaja jos kysyy, että miten pystyt allekirjoittamaan vuoden työsopimuksen jos et voinut käydä puolta vuotta armeijaa tai vuotta siviilipalvelusta. Miten siihen kannattaa vastata? Jos vastaa, että olisinpa voinutkin käydä, niin työnantaja voisi kysyä, että valehtelitko sitten? "Ei huvittanut" saattaa kuulostaa myös ikävältä, koska eihän silloin välttämättä huvita käydä työssäkään. Jos junailee itselleen vapautuksen velvollisuudesta, niin on hyvä muistaa, että tämän junailun kanssa on pärjättävä myös velvollisuusiän jälkeen. On otettava huomioon, että ympäristön suhtautuminen henkilöön voi vaihdella, jos henkilö ei ole hoitanut velvollisuuttaan joko armeijassa tai sivarissa tai jos hänellä ei ole ollut todellista syytä vapautukseen.

Jos ihmisellä on todellinen sairaus tai vamma, joka estää palveluksen, niin hän ei kuulu tämän arvostelun piiriin.

Suomen asevelvollisuusarmeijasta luopumisesta voi käydä keskustelua siksi, että meillä on asevelvollisuusarmeija. Koska se on olemassa, niin sitä ei tarvita käytännössä. Jos SA-INT purettaisiin jollakin konstilla päivässä, niin pari viikkoa kuluisi, ja se olisi syytä rakentaa uudestaan. Tämäkään ei mahdu kaikkien järkeen, ihmiset ovat monesti helvetin tyhmiä. Suomi on armeijan ansiosta kuin valtion kokoinen jalkaväkimiina. Voi sen tietenkin raivata pois, mutta on oltava valmis keräilemään oksilta suolta, kättä, jalkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Henkilökohtaisesti en näe minkäänlaista oikeutusta rintamalle lähtemiselle ja toisen ihmisen tappamiselle, vaikka se toinenkin jonkun pukuherran käskystä "minua" olisi tulossa tappamaan. Pitäkööt maapläntin, jos aseellisesti sen haluaa ottaa. Ei kiinnosta.

Ajatteletko samoin omasta kodistasi jos vaikkapa joku sinne hyökkää kirveen kanssa? Siis et puolustautuisi, vaikka sinulla olisi ase? Ilmeisesti näin on, mutta jotenkin uskomattoman epäinhimmilliseltä vaikuttaa tuo asenteesi.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ajatteletko samoin omasta kodistasi jos vaikkapa joku sinne hyökkää kirveen kanssa? Siis et puolustautuisi, vaikka sinulla olisi ase? Ilmeisesti näin on, mutta jotenkin uskomattoman epäinhimmilliseltä vaikuttaa tuo asenteesi.

En ymmärrä, mitä tekemistä minun kodillani on tämän maan tai jonkun toisen suomalaisen kodin kanssa. Tietenkään kenenkään kotiin ei kukaan muu saa tunkeutua, mutta en koe minkäänlaista henkilökohtaista velvollisuutta lähteä vaikkapa 600 kilometrin päästä suojelemaan jonkun toisen ihmisen kotimökkiä, vaikka tietäisin siellä nyt jonkun rötöstelijän olevan viemässä toisen arvoesineitä.

Minun kotini on siellä, missä minä olen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Suomen puolustus suunnitelmille nauretaan ihan yleisesti Euroopassa. Suomen kokoisella maalla ei voi olla uskottavaa maanpuolustusta.

Kaikella kunnioituksella, niin tämä on täyttä paskaa. Ei naureta. Suomen puolustusta pidetään uskottavana. Olen työssäni usein kontaktissa erimaiden sotilaisiin ja olen aivan varma, että puolustuskykyämme ei maailmalla epäillä. Ei sitä pitäisi epäillä täälläkään. Jos olet seurannut esimerkiksi toisen Persianlahden sodan analyysia, niin toteat että liittouma oli pulassa Irakilaistenkin kanssa. Suomentapaisella maalla on vielä huomattavasti paremmat mahdollisuudet ja maastot jopa lyödä jopa naapuriammekin suurempi hyökkääjä sodan pitkittyessä.

Mutta pointti on se, etteivät ihmiset pääsääntöisesti ole periksiantajia. Harva haluaa antaa kiusaajalle periksi. Se on moraaliamma vastaan. Suurin osa haluaa vastustaa, varsinkin kun vastustetaan porukalla. Suurin osa nyt muuta vannovista yrittäisi keksiä keinon päästä mukaan vastarintaan, ja olisi jopa valmis aloittamaan vaikka vastarintaliikkeen, jos se olisi tarpeen.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mihin ne ihmiset katoavat? Metsänkilvellekö? Luuletko että sotivasta maasta lähdetään tilausajoilla tai ruotsinlaivoilla ulkomaille? Ajatteletko, että Haaparannasta voi ajella läpi entiseen tapaan?

Ei taatusti, mutta tuskinpa länsirajasta mitään vesitiivistä kriisitilanteessa aletaan tekemään. Voisi ainakin kuvitella, että itäisen suurvallan hyökätessä ne vähäisetkin resurssit vedetään sille puolelle maata? Ehkei ihan Tornio-Haparanda-kohdalla voi rauhassa kävellä yli, mutta Torniojokilaaksossa aivan varmasti. Tietysti jos omistaa riittävän syrjäisen vapaa-ajan asunnon, niin voihan sinnekin lähteä piilopirttiin.

Työnantaja jos kysyy..

Tämä on sitten niin ihana tämä "et saa töitä, jos et.." argumentointi intin käymisen yhteydessä. Olen itsekin "melko monessa" haastattelussa käynyt, mutta yksikään(ei yksikään) työnantaja ei ole sanallakaan kysynyt tai ollut kiinnostunut tästä aihepiiristä. Legendaa on mukava pitää yllä näennäisenä painostuskeinona, mutta se jos joku konservatiiviyrittäjä jostain Lapin periltä ei ota duuniin ilman asepalveluksen suorittamista, niin so not. Töihin pääsee kyllä, osaaminen ratkaisee.
 
Kaikella kunnioituksella, niin tämä on täyttä paskaa. Ei naureta. Suomen puolustusta pidetään uskottavana. Olen työssäni usein kontaktissa erimaiden sotilaisiin ja olen aivan varma, että puolustuskykyämme ei maailmalla epäillä. Ei sitä pitäisi epäillä täälläkään. Jos olet seurannut esimerkiksi toisen Persianlahden sodan analyysia, niin toteat että liittouma oli pulassa Irakilaistenkin kanssa. Suomentapaisella maalla on vielä huomattavasti paremmat mahdollisuudet ja maastot jopa lyödä jopa naapuriammekin suurempi hyökkääjä sodan pitkittyessä.
Eli vaikka viime matsissa otettiin tiukan taistelun jälkeen pataan huonosti otteluun valmistautuneelta vastustajalta (täällä -40 C ja niillä ei talvivarustusta), niin tällä kertaa on sitäkin paremmat mahdollisuudet voittaa sitäkin suurempia maita, vaikka tässä välillä ne muut ovatkin ylläpitäneet pelituntumaansa hyökkäyssotimalla kaikilla vuosikymmenillä ja kaikilla mantereilla ja siinä sivussa mm. kehittäneet ydinaseen.

Yhdyn tavallaan vastaukseesi Andrew'lle, mutta onko se nyt sitten yhtään parempi nollata toisen liioittelut liioittelemalla itse kahta kauheammin?
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ymmärrä, mitä tekemistä minun kodillani on tämän maan tai jonkun toisen suomalaisen kodin kanssa. Tietenkään kenenkään kotiin ei kukaan muu saa tunkeutua, mutta en koe minkäänlaista henkilökohtaista velvollisuutta lähteä vaikkapa 600 kilometrin päästä suojelemaan jonkun toisen ihmisen kotimökkiä, vaikka tietäisin siellä nyt jonkun rötöstelijän olevan viemässä toisen arvoesineitä.

Minun kotini on siellä, missä minä olen.

Ahaa, siis pesunkestävä libertaari. Olet siis ihan tässä maailmassa täysin vain omien voimiesi varassa ja pärjäät hienosti? No ei ihmekään jos ideasi vaikutti epäinhimmilliseltä, ihminen on perusluonteeltaan sosiaalinen eläin ja suurin osa meistä ymmärtää hyvin että jos "laumalle" käy huonosti niin silloin myös siihen kuuluville yksilöille käy huonosti. Ai niin, mutta eihän mikään tälläinen tietenkään koske kaltaisiasi, ainakaan omasta mielestäsi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Elät kyllä aika pahassa virtuaalimaailmassa. Siinä vaiheessa, kun tilanne alkaa kiristyä niin ihmisiä alkaa kyllä katoamaan. Suomen puolustus suunnitelmille nauretaan ihan yleisesti Euroopassa. Suomen kokoisella maalla ei voi olla uskottavaa maanpuolustusta. Tämän ovat muut Pohjolan maat tajunneet ja suunnittelleet oman puolustuksen sen mukaan liittoutumalla tai Ruotsin tapauksessa pelaamalla kortit oikein.

Vaikka kuulunkin palstalla niihin jotka eivät itse arvosta Suomea tai pidä tätä maata puolustamisen arvoisena niin kaikesta huolimatta haluaisin kuulla sinulta selkeät ja seikkaperäiset perustelut sille miksi Suomen puolustussuunnitelmille nauretaan ja erityisesti ketkä niille nauravat.

Uskoisin olevani keskivertoa paremmin perillä pv:n tilasta ja vaikka pidänkin tulevaisuuden kuvaa supistusten suhteen hiukan huolestuttavana niin minun on kaikesta huolimatta vaikea mieltää näitä suunnitelmia naurettaviksi, tai muussa tapauksessa suurimman osan eurooppalaisista maista puolustussuunnitelmat ovat naurettavia tai vähintäänkin nostattavat hymynkareen huulille.

Kuten todettua, Suomen tilanne ei ole täydellinen, on parannettavaa ja tarvetta uudelle kalustolle sekä tarvetta ottaa käyttöön aseistusta minkä käytön kieltävään sopimukseen Suomi on Halosen johdolla kirjoittanut nimensä, mutta ei tämä nyt kuitenkaan mikään vitsi ole - kaukana siitä. Vaikka tämän maan puolustamista ei pitäisikään tärkeänä, soisin kuitenkin käytettävän hiukan pohdintaa ja objektiivisuutta - siinä määrin kun se on mahdollista - ennen karkeiden arvioiden esittämistä.

vlad.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tämä on sitten niin ihana tämä "et saa töitä, jos et.." argumentointi intin käymisen yhteydessä. Olen itsekin "melko monessa" haastattelussa käynyt, mutta yksikään(ei yksikään) työnantaja ei ole sanallakaan kysynyt tai ollut kiinnostunut tästä aihepiiristä. Legendaa on mukava pitää yllä näennäisenä painostuskeinona, mutta se jos joku konservatiiviyrittäjä jostain Lapin periltä ei ota duuniin ilman asepalveluksen suorittamista, niin so not. Töihin pääsee kyllä, osaaminen ratkaisee.

Niin meikähän kirjoittikin, että "jos kysyy". Sinulta ei ole sitten kysytty, asia kunnossa. Tarkoitin asiaa yleisellä tasolla, myönnän että työnhakuvertaus on väsynyt ja että elämässä on tietysti muutakin kuin ansiotyö sellaisessa paikassa, jossa työnantajaa voi kiinnostaa mahdollisen työntekijän suhtautuminen yhteiskunnallisiin velvoitteisiin.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ahaa, siis pesunkestävä libertaari. Olet siis ihan tässä maailmassa täysin vain omien voimiesi varassa ja pärjäät hienosti? No ei ihmekään jos ideasi vaikutti epäinhimmilliseltä, ihminen on perusluonteeltaan sosiaalinen eläin ja suurin osa meistä ymmärtää hyvin että jos "laumalle" käy huonosti niin silloin myös siihen kuuluville yksilöille käy huonosti. Ai niin, mutta eihän mikään tälläinen tietenkään koske kaltaisiasi, ainakaan omasta mielestäsi.

Jännittävän suoria johtopäätöksiä teet.

Voit toki lokeroida minut ihan, miten lystäät. Ei sekään minua kauheasti kiinnosta. Olisin varmaan libertaari, jos hylkäisin tämän hyysärimaan käytännöt pumpata minunkin tulojani täysin päättömästi "laumani" hyväksi, mutta kummasti minä tätä yhteiskuntaa olen täällä mukana pyörittämässä, enkä hyljännyt uljasta kotimaatani, vaikka se minua (tällä hetkellä) enemmän riistääkin kuin antaa. Heti, jos laumalleni alkaa käydä liian huonosti, vaihdan laumaa. Helppoa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Heti, jos laumalleni alkaa käydä liian huonosti, vaihdan laumaa. Helppoa.

Näinä päivinähän Venäjä vaatii kaksoiskansalaisiaan käymään myös Venäjän armeijan, vaikka olisi käytynä esimerkiksi Suomen asevelvollisuusaika. Miten nämä kahden sotilaspassin miehet valitsisivat puolen sodassa?

Jos alkaisi näyttää että Suomi olisi tappiolla, niin voisi sitten mennä sotimaan Venäjän puolelle ja vaihtaa armeijaa aina sen mukaan kuka pärjää parhaiten. Onhan samaa jo nähtävissä esimerkiksi jääkiekkokannatuksessa, kun edellisen vuoden mestari saa paljon sympatiaa, etenkin jos se on HIFK, ja oma seura joku ihan luuska mutta sympaattinen paska, joka aina pettää keväällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös