Annatko tietä moottoritiellä ajaessasi rampilta tuleville?

  • 3 182
  • 39

Annatko tilaa moottoritiellä ajaessasi?

  • En anna tilaa, koska rampilta tulevilla on väistämisvelvollisuus.

    Ääniä: 27 19,0%
  • Annan tilaa vain isoille ajoineuvoille, kuten busseille ja rekoille.

    Ääniä: 23 16,2%
  • Annan tilaa kaikille ketkä rampilta moottoritielle tulevat.

    Ääniä: 92 64,8%

  • Äänestäjiä
    142

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Ossi kirjoitti:
En äänestä, koska oma vaihtoehtoni puuttuu. Se kuuluisi "annan tilaa joskus, jos lähistöllä ei ole muuta liikennettä". Kyllä se on sillä rampilla ajavalla se velvollisuus sovittaa vauhtinsa niin, että liikenteen sekaan solahtaa. Rekoille en yleensä viitsi tehdä kiusaa, kun siinä jää kontaktitilanteessa yleensä kakkoseksi. Orjallinen kaistanvaihtaminen on moninkertaisesti vaarallisempaa kuin tasainen ajo omalla kaistalla. Mieluummin teen tilaa kiihdyttämällä/hiljentämällä, jos molemmat kaistat ovat tukossa. Kaistanvaihto tuollaisessa tilanteessa kohteliaisuuden nimissä olisi edesvastuutonta.

Tässäpä lähes sanasta sanaan minun mielipiteeni asiasta. Ei kykene näillä vaihtoehdoilla äänestämään.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Annan aina tilaa tavalla tai toisella. Lähes aina se onnistuu helposti vaihtamalla vasemmalle kaistalle. Olen niin harvoin hitaampi ajaja kuin muut, että en edes muista, milloin en olisi tuollaisessa tilanteessa onnistunut antamaan tilaa rampilta tulevalle autoilijalle - oli sitten kyseessä rekka tai henkilöauto.

Cougar.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
tahtookirjoittaa kirjoitti:
Tilaa annetaan aina kun tilanne sen sallii, vaikka tuo turha ohituskaistalle siirtyminen toden totta on kiellettyä ja siitä muistaakseni napsahtaa aika mojovat sakotkin, ainakin jos poliisisetä on joutunut edellisenä yönä kärvistelemään ilman. En tiedä sitten, miten käytännössä on asian laita. Joustavuus ennen kaikkea, kuten ylempänä jo tokaistiinkin.
Ei ole napsahtanut kertaakaan niistä neljästä kerrasta kun itseni siitä syystä pysäytettiin. Sanoin vain kohteliaasti, että ko. kaistalta tulija oli selvästi jo kaistalla, joten lähdin vain ohittamaan ko. autoilijaa. Yhdelläkään kerralla heillä ei ollut kameraa päällä todisteena.

Cougar.

PS. Ja vaikka olisikin ollut, niin miten tulkitaan sääntö, missä edellytetään ennakoimaan tulevat tilanteet liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kannata olla täysin ehdoton periaatteissaan liikenteen suhteen, (lukuunottamatta vaikkapa "ei kolareita"-asennetta) kun liikenteessä on joka päivä niin paljon uusia kuskeja. Tämä koskee kaikkea mahdollista mitä liikenteessä tapahtuu. Uusi kuski ei osaa havainnoida niin paljon niin nopeasti, kuin 10-30 vuotta ajanut kuski.

Nim.Kuukauden vanha kortti lompakossa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
girlzilla kirjoitti:
Ei kannata olla täysin ehdoton periaatteissaan liikenteen suhteen, (lukuunottamatta vaikkapa "ei kolareita"-asennetta) kun liikenteessä on joka päivä niin paljon uusia kuskeja.
Samaa mieltä. Itse ainakin pidän liikenteessä liikkumisesta, jos kaikki hommat ovat selviä, toisin sanoen liikenteessä ei kannata alkaa arpomaan tai tekemään mitään temppuja. Ehkä hiukan sekavasti sanottu, mutta riittävä pelivara ja ennakointi auttaa pitkälle. Mielestäni on mukavaa tehdä liikenteessä liikkuminen mahdollisimman helpoksi ja selkeäksi etenkin epävarmoille ja kokemattomille kuskeille. Mielestäni itsekkyys liikenteessä on liian yleistä, vaikka kyseessähän on yhteinen "leikki"kenttä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
girlzilla kirjoitti:
Ei kannata olla täysin ehdoton periaatteissaan liikenteen suhteen, (lukuunottamatta vaikkapa "ei kolareita"-asennetta) kun liikenteessä on joka päivä niin paljon uusia kuskeja. Tämä koskee kaikkea mahdollista mitä liikenteessä tapahtuu. Uusi kuski ei osaa havainnoida niin paljon niin nopeasti, kuin 10-30 vuotta ajanut kuski.

Nim.Kuukauden vanha kortti lompakossa.
Näin on. Joustavuus ja toisten huomioiminen liikenteessä on avain kaikkeen. Itselläni tuo kortti on ollut vain 16 vuotta, mutta ei ole päivää ettenkö huomaisi, että aina on niin valtavasti opittavaa.

Cougar.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Annan toki tietä jos tilanne sitä edellyttää. Usein vaan ärsyttää, että nämä kiihdyttäjät eivät hahmota, että voisivat hieman kaasua himmaamalla tulla myös TAAKSENI. Tämä tuntuu olevan monelle ylivoimaista, yöaikaan ajelen useimmiten vakionopeudensäätimellä ja sitten osoitetaan mieltä kun ei tyhjällä tiellä osata tulla joko eteen tai taakse, ilman että minun täytyisi muuttaa vauhtiani. Ja mitä väistämiseen toiselle kaistalle tulee, nimimerkki Cougar on ilmeisesti tullut kyseisestä manööveristä neljä? kertaa pysäytetyksi. Aikamoista. Olen ajanut aika monta kilometriä myös ammatikseni enkä ole ikinä edes kuullut moisesta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joustavan ajon määritelmä

Jos joustava ajo määriteltäisiin sen perusteella, mitä asiasta vaikkapa netin liikennekeskusteluissa, yleisönosastokirjoittelussa tai radion liikenneohjelmissa keskustellaan, olisi määritelmä mielestäni suunnilleen tällainen:

"Joustavaa ajamista on yrittää parhaansa mukaan väistellä ja antaa tilaa niille, jotka eivät itse halua tai osaa olla joustavia."

Onneksi tämä haluttomien/osaamattomien ryhmä on kuitenkin aika pieni osa liikenteeseen osallistujista.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ghost kirjoitti:
Annan tilaa jos siihen vain on mahdollisuus toisen kaistan liikenteen suomissa puitteissa. Jarruttelemaan en rupea, joten kaikki riippuu siitä, pystyykö siirtymään toiselle kaistalle vauhdista.

Pätee toki myös valtateihin sun muihin jos niissä ramppeja ja toinen kaista sattuu olemaan.

Kuin omasta suustani sanottu.En rupea kenellekään tilaa antamaan ,mikäli se vaarantaa omaa ajamistani tai on niin sanottua hasarditoimintaa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Johnny99 kirjoitti:
Ja mitä väistämiseen toiselle kaistalle tulee, nimimerkki Cougar on ilmeisesti tullut kyseisestä manööveristä neljä? kertaa pysäytetyksi. Aikamoista. Olen ajanut aika monta kilometriä myös ammatikseni enkä ole ikinä edes kuullut moisesta.
Ehkä katsoivat, että vaaransin liikennettä kun jokaisella kerralla oli heidän mukaansa ohittava auto mitä kiilasin. Virheitä tekee jokainen meistä.

Cougar.
 

Tobias

Jäsen
Ehkäpä puhun tässä itseäni pussiin, mutta sekä säännöistä kiinni pitäminen että joustavuus ovat liikenteessä alfa ja omega.

Itse en anna tilaa rampilta tuleville, koska heillä on väistämisvelvollisuus.
Jos sieltä sitten joku yrittää ottaa kontaktia, niin siinä vaiheessa täytynee harkita pientä väistöliikettä.

Toisaalta joustoksi ymmärrän sen, että nk. autojen vetoketju toimii, kun on ruuhkaa. Tällaista kaipaisin Suomessa enemmän.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cougar kirjoitti:
Virheitä tekee jokainen meistä.
Totta munassa, ihmettelin vaan että on sattunut kasaantumaan pysäytyksiä tälläisestä suht mitättömästä asiasta noin monta yhdelle ukolle, kun en ole kuullut ketään moisesta pysäytettävän. Itsekin teen niin jatkuvasti, tottakai. No, onneksi eivät ole sakottaneet sentään.
 

JanJ

Jäsen
Suomi on varmaan maailman ainoa maa jossa motarille ängetään rampilta eteen. Tuolla ajotavalla suurin osa suomalaisista autoilijoista menehtyisi keski-euroopassa melko nopeasti.

Mutta joo, joustanhan minä.

Taannoin tuossa Turun tiellä Kehä kolmoselta tuli ramppia alas naisautoilija. Vasenta kaistaa joku juuri ohitti minua, joten jos jostain syystä olisin halunnut antaa tilaa, en olisi voinut. Akka piru ajoi ensin kaasu pohjassa rinalle ja lähti lähestymään. Mihis siitä väistät... Lepakko jarrutti, tuli taakse ja vilkutti valoja. Ajoi sitten rinnalle ja näytti keskisormea. Tyhmä JanJ kun ei väistänyt vaikka ojaan kun kerran rouva isorouva tuli ja halusi moottoritielle.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän sitä on tietä annettava kun rampilta auto tulee kovassa vauhdissa ilman aikomustakaan väistää. Parempi vaan suosiolla siirtyä vasemmalle kaistalle.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tästäkin kyselystä puuttuu pari oleellista vaihtoehtoa. Tilaa annetaan vain jos vasen kaista on varmasti tyhjä. Joskus myös ei vaan jaksa vaihtaa kaistaa kun näkee että rampilta tulevalta on vielä yli puolet kiihdytyskaistaa jäljellä ja pääsee näin ihan hyvin minun taaksenikin. En siis ymmärrä miksi suurin osa haluaa änkeä juuri siihen eteen kun takana olisi enemmän tilaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös