Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 522
  • 15 505

ipaz

Jäsen
@peterra Kaupan ala on monelle ns. "rakkaudesta lajiin" duunia. Itse yli 20 vuotta alalla ja nähnyt tässä vuosien saatossa yhtä sun toista. Moni asia tekstissäsi pitää paikkansa ja meilläkin tehokas työaika pyritään maksimoimaan monin eri tavoin. Tuollaisia 5h 45min tai 7h 15min työvuoroja olen itsekin nähnyt ja niistä nurinaa kuullut. Edellisen, pelkästään raha ja tulos edellä ajatelleen pomon aikana niitä oli enemmän, mutta nykyinen on sen verran ihmisläheinen että nämä on jätetty pois. Kaikilla on nyt muutenkin kivempaa töissä, mutta samaan aikaan tulos on kyykännyt huolella. Tiukasti kilpailtu ala, niin kepin ja porkkanan jakaminen tuloksen aikaansaamiseksi on melkoista taidetta.

Mainitsit ilmaisen työn, niin sellaista ei meillä ainakaan vaadita - mutta sitä kyllä tehdään. Porukka tulee ns. lattialle monesti hyvissä ajoin ennen työvuoron alkua, saattaa jättää kahvitaon vapaaehtoisesti pitämättä jos on hyvä flow päällä ja jäävät tekemään työtehtävän (ei asiakaspalvelutilannetta voi jättää kesken) loppuun vaikka työaika on jo päättynyt. Nämä ylityöminuutit luonnollisesti lasketaan aina työaikaan mukaan, mutta ei niistä ylityöpalkkaa saa ja ne todennäköisesti sitten tasataan myöhemmin kun tehty työaika on ylittänyt sopimustunnit. Taukoja voi tosin jäädä väliin yksinkertaisesti senkin vuoksi, ettei pääse tauolle asiakasmäärän vuoksi. Asiakasvirtoja kun ei pysty tarkasti ennustamaan ja sitten kun kaikki päättävät tulla samaan aikaan ostoksille, niin silloin joustaa tauko eikä asiakkaan jonotusaika.

Mitä tulee tuohon mainitsemaasi viimeiseen kohtaan 3, niin pitää paikkansa. Kun kauppa on auki aamusta iltaan tai jopa 24/7, niin ei siellä porukassa voi olla tyyppiä jolle ei saa laittaa iltavuoroa tiistaille ja perjantaille, koska hänellä on soittotunti tai lätkätreenit. Työnantajan pitää jakaa työvuorot mahdollisimman tasaisesti koko porukalle, poislukien esihenkilöt. Itse en ole tehnyt 20:een vuoteen työviikkoa jossa viikon jokainen työpäivä alkaisi aina samaan kellonaikaan. Lähes joka työpäivä alkaa eri aikaan klo 8-12 välillä. Ei tämä varmaan terveellistä ole ainakaan näin keski-ikäisenä, mutta minkäs teet. Jos haluaisi tasaisempaa duunia, niin pitäisi vaihtaa tehtaaseen tai konttoriin töihin. Molemmat kokeneena ja niissä kuoliaaksi tylsistyneenä ei enää nappaa.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuttu paikka tuo Valmet, vielä jokunen vuosi sitten sinne ei päässyt töihin ilman jäsenkirjaa, tai jos oli jotenkin sattunut pääsemään, niin savustettiin kyllä pois nopeasti, näiden työn sankareiden toimesta.

Oksettavaa toimintaa, jossa omaa etuaan ajava työntekijöiden mafia yrittää pitää kiinni viimeisistä vallan linn akkeistaan.
Muilla aloilla on järjestäytyminen jatkuvasti vähentynyt, korkeat jäsenmaksut ja vanhan ajan jäykkä edunvalvonta ei vain ole tätä päivää.
Jarkko oli rohkea, kun kertoi rehellisesti, kuinka pelolla uhkailu ei vain toimi nyky Suomessa.
Jarkko voi liittää tuon uutisen cv:hensä, niin työt ei tule kyllä loppumaan. Itse asiassa tuo uutinen menee koko Jarkon cv:stä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hallitus taitaa olla tekemässä itselleen saman kuin Timo Soini Sinisille. Kun ei taivuta, niin pysytään kyllä vallassa, mutta tuhotaan oma suosio hyvin nopeasti. On kyllä hölmöä porukkaa puolin ja toisin, oikein malliesimerkki suomalaisesta jääräpäisyydestä. Koskahan menevät yrittäjien ja omistajien hermot koko sirkukseen? Kaikki ulos ja yhteistyöhön pystyvät tilalle.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Hallitus taitaa olla tekemässä itselleen saman kuin Timo Soini Sinisille. Kun ei taivuta, niin pysytään kyllä vallassa, mutta tuhotaan oma suosio hyvin nopeasti. On kyllä hölmöä porukkaa puolin ja toisin, oikein malliesimerkki suomalaisesta jääräpäisyydestä. Koskahan menevät yrittäjien ja omistajien hermot koko sirkukseen? Kaikki ulos ja yhteistyöhön pystyvät tilalle.

Minulla menee ainoastaan siinä vaiheessa hermot jos lakkoilun edessä annetaan piiruakaan periksi asetetuista esityksistä. Etenkin kun nyt ollaan jo monella suulla sanottu että lakoilla ei voi vaikuttaa hallituksen toimiin.

Mahtaa olla ihan vitun tyytyväistä sakkia lakkojen takia lomautetut ja irtisanotut duunarit. Ja ne jotka tietävät että tilauskirjojen tyhjeneminen tulee ennemmin kuin myöhemmin johtamaan omassa yrityksessä irtisanomisiin ja lomautuksiin. Kemianteollisuuden työntekijät huutaa hep.

Vittu että vituttaa joka ainoa vasemmistoänkyrä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eläkekatto? Siis eivätkö he maksaisi eläkemaksuja enää kun 2500 euroa on täynnä? Vai maksaisivat hyötymättä mitään? Joo ei…

Eläkekatto ei toimi. Asteittainen leikkaus tai verotuksen lisäys painottaen eläkkeiden yläpäähän on sitten eri asia.
Kyllä se eläkekatto muuallakin toimii, niin miksipä ei täälläkin.

Ja voisihan, kun kerran koko ajan siitä ruotsista puhellaan, täälläkin ottaa käytännön, jossa työantajat maksavavt työntekijöilleen lisäeläkettä sen yhteiskunnalta tulevan lisäksi.

ja siis jos en väärin muista, niin Ruotsissakin on se eläkekatto olemassa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaupan ala on monelle ns. "rakkaudesta lajiin" duunia
Vastaan tähän yleisesti, en sinulle henkilökohtaisesti. Työehtosopimuksen pitää olla lähtökohtaisesti tasa-arvoinen ja kaupan ala puolestaan ei sitten ole lainkaan ainoa ala, jossa puhutaan tästä "rakkaudesta lajiin". Sairaanhoitajien palkkakuoppaa perusteltiin vuosia sillä, että "no sehän on sellainen kutsumusammatti". Kutsumusammatti ei oikeuta sitä, että työntekijöiltä oletetaan jotain, mitä ei voi työn nimissä olettaa.

Mainitsit ilmaisen työn, niin sellaista ei meillä ainakaan vaadita - mutta sitä kyllä tehdään.
Yksiselitteinen vastaus omana kokemuksena: ei pitäisi tehdä minuuttiakaan. Yhdenkään työntekijän.

Asiakasvirtoja kun ei pysty tarkasti ennustamaan ja sitten kun kaikki päättävät tulla samaan aikaan ostoksille, niin silloin joustaa tauko eikä asiakkaan jonotusaika.
Kyllä pystyy ennustamaan ja pystyy suunnittelemaan erittäin tarkasti sen, millaisella pyörityksellä jokainen suunniteltu tauko onnistuu. Tauko on lakisääteinen, mutta taukoon suhtaudutaan "kutsumusammateissa" silleen, että "se nyt joustaa". Se tauko on palkallinen, aivan syystä.

niin ei siellä porukassa voi olla tyyppiä jolle ei saa laittaa iltavuoroa tiistaille ja perjantaille, koska hänellä on soittotunti tai lätkätreenit. Työnantajan pitää jakaa työvuorot mahdollisimman tasaisesti koko porukalle, poislukien esihenkilöt.
Kyllä siellä porukassa pitää olla tällaisia tyyppejä. Nimenomaan siis paino sanalla pitää olla, vastineena tähän mainitsemaasi "ei voi olla". Se, että työnantaja ei arvosta työntekijän harrastuksia, kertoo juuri sen olennaisen työnantajasta. Vähän semmonen tilanne yhteiskunnassa vieläkin, että suurin osa ihmisistä on työajassa. Se pienotunti voi olla henkireikä. Ja onhan se uskomatonta, että alalla löytyy tyyppejä, jotka vielä jakavat tällaisen ajattelumaailman. Työnantajan pitää jakaa työvuorot mahdollisimman tasaisesti koko porukalle sanoo kuka, jos sinulla on armeija ihmisiä palkattuna tuntihaitarilla?

Itse en ole tehnyt 20:een vuoteen työviikkoa jossa viikon jokainen työpäivä alkaisi aina samaan kellonaikaan.
Se, että itse pitää jostakin mallista, ei suinkaan tarkoita, että malli olisi hyvä. Minulla on ainoastaan yksi kysymys, joka on vuosia mietityttänyt minua: mikä siinä on, ettei työnantajan tarvitse tarjotaan mitään, mutta työntekijän pitää sitoutua töihin koska tahansa?

Tämä ajattelu on juuri erinomainen malli siitä: kaupan ala ei sovi perheelliselle eikä ihmiselle, jolla on jotain aikaan ja paikkaan sidottuja harrastuksia. Työnantaja tarjoaa useimmille osa-aikaa, jonka pitäisi olla joustavaa erilaisiin elämäntilanteisiin. Jos työnantaja odottaa, että työntekijä sitoutuu 24/7 töihinsä, niin miksi työnantaja ei sitten herran jestas tarjoa sitä täyttä työaikaa? Sitoutuminen on kaksipuolinen prosessi, jossa molemmat sitoutuvat antamaan jotakin. Työntekijä on osa-aikainen, jolloin hän on sitoutunut osa-aikaiseen työhön. Tällöin työntekijällä on ihan oikea peruste olettaa, että myös työnantaja on sitoutunut omalta osaltaan tarjoamaan töitä osa-aikaisesti. Koko ajattelu on ihan vinksallaan minun näkökulmastani, että toisen pitää sitoutua ja vuorot saa lätkiä miten huvittaa, kun työnantaja tarjoaa työtä.

Karkeasti jos odotat työntekijän 100 % sitoutumista työhön, niin sitouta sitten hänet 100 % työhön. Se tapahtuu niin, että tarjoat hänelle 100 % työajan, jos hän näin haluaa. Kaupan alalla näin ei muuten toimita. Jos taas haluat työntekijän sitoutuvan sinuun 50 % ajasta, niin tee sitten sopimus sen mukaan ja elä sen sopimuksen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hallitus taitaa olla tekemässä itselleen saman kuin Timo Soini Sinisille. Kun ei taivuta, niin pysytään kyllä vallassa, mutta tuhotaan oma suosio hyvin nopeasti. On kyllä hölmöä porukkaa puolin ja toisin, oikein malliesimerkki suomalaisesta jääräpäisyydestä. Koskahan menevät yrittäjien ja omistajien hermot koko sirkukseen? Kaikki ulos ja yhteistyöhön pystyvät tilalle.
Mitkä empiiriset havainnot tukevat analyysiasi? Isojen hallituspuolueiden kannatus on laskenut, mutta toistaiseksi merkityksettömän vähän siihen nähden, kuinka usein on käynyt, kun hallitus tekee myös epämiellyttäviä päätöksiä. Vastaavasti demaripuolue ei ole kyennyt ainakaan kannatusmittausten valossa kapitalisoimaan oppositioasemaansa toistaiseksi.

Ongelma ei ole laillisessa hallituksessa kuin korkeintaan neuvottelutaktisten nyanssein kohdalla ajoittain. Sen sijaan SAK on ongelma koko suomalaiselle yhteiskunnalle. SAK on tulossa erityisen kalliiksi suomalaisille työntekijöille ja pienyrityksille.
 

ipaz

Jäsen
Hallitus taitaa olla tekemässä itselleen saman kuin Timo Soini Sinisille. Kun ei taivuta, niin pysytään kyllä vallassa, mutta tuhotaan oma suosio hyvin nopeasti. On kyllä hölmöä porukkaa puolin ja toisin, oikein malliesimerkki suomalaisesta jääräpäisyydestä. Koskahan menevät yrittäjien ja omistajien hermot koko sirkukseen? Kaikki ulos ja yhteistyöhön pystyvät tilalle.
Ei hallitus voi perääntyä näistä muutoksista, jotka se on äänestäjilleen luvannut. Tai siis vaalivoittaja Kokoomus ei voi ja kun se vetää hallitusta, niin PS, RKP ja KD seuraavat perässä. Jos hallitus taipuu, niin se hajoaa ja Suomessa järjestetään uudet vaalit. Oikeisto ei anna tässä vaiheessa periksi ihan vaan senkin vuoksi, jos seuraava hallitus ja eduskunta olisivat taas vasemmistovetoisia. Näille on annettu neljä vuotta aikaa saattaa työlainsäädäntö 2020-luvulle ja sen ne meinaavat tehdä. Ei tässä nyt olla jääräpäisiä pelkän yhden hallituskauden vuoksi, vaan pidemmän tähtäimen vuoksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Miten minusta tuntuu, että muutamat kirjoittajat luulevat eläkkeiden olevan verovapaata tuloa.
Suomen eläkeläiset maksavat eläkkeistään noin 8 mrd€ veroja vuodessa.
Esimerkiksi ylempänä mainitun "kohtuullisen" 2500€ kuukausieläkkeen veroprosentti on 21,7.
Jos eläke on 5000€/kk, on veroprosentti 34,8.
Pelkkää kansaneläkettä saavat eivät verotalkoisiin osallistu.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Avaisitko ihan omin sanoin, ilman Googlen käyttöä, mitä tarkoitat listaamattomien yritysten pääomaverotuksen kuntoonlaitolla ja millaisia summia siitä voisi olla veropottiin saatavilla?
Summista en osaa sanoa ja kun googlea arvon johtaja kielsi käyttämästä niin en voi niitä arvioita heittää ihan täydellä varmuudella mutta muistelisin joskus lukeneeni jutun jossa puhuttiin sadoista miljoonista vuodessa, toki tähän vaikuttaa se miten osakkeen omistajat tähän suhtautuu eli lyhyellä tähtäimellä veropotti voi olla pienempi, mutta keski ja pitkällä aikavälillä verohuojennuksen poistoon totutaan ja potti kasvaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se eläkekatto muuallakin toimii, niin miksipä ei täälläkin.

Ja voisihan, kun kerran koko ajan siitä ruotsista puhellaan, täälläkin ottaa käytännön, jossa työantajat maksavavt työntekijöilleen lisäeläkettä sen yhteiskunnalta tulevan lisäksi.

ja siis jos en väärin muista, niin Ruotsissakin on se eläkekatto olemassa.
Näyttää tosiaan Ruotsissa olevan eläkekatto 4000 eurossa, mikä on niin korkea, että vaikutus on enemmän psykologinen.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Summista en osaa sanoa ja kun googlea arvon johtaja kielsi käyttämästä niin en voi niitä arvioita heittää ihan täydellä varmuudella mutta muistelisin joskus lukeneeni jutun jossa puhuttiin sadoista miljoonista vuodessa, toki tähän vaikuttaa se miten osakkeen omistajat tähän suhtautuu eli lyhyellä tähtäimellä veropotti voi olla pienempi, mutta keski ja pitkällä aikavälillä verohuojennuksen poistoon totutaan ja potti kasvaa.

Enemmän kaipasin lisäinfoa, mitä tarkoitetaan "pääomaverotuksen kuntoonlaitolla". Mistä verotuksesta siis puhutaan ja erityisesti mitä kuntoonlaitto tarkoittaa.

Useimmiten tuollaista hieman sinnepäisellä terminologialla maustettua löyhää heittelyä näkee, kun viitataan listaamattomien yritysten osinkojen huojennettuun verotukseen. Yksinkertaistetulla laskutavalla (eli ns. demarimatikalla) tuolle lasketaan aina satojen miljoonien vuosittainen vaikutus veropottiin, kun tarkkaillaan suoraan listaamattomien maksamia osinkoja. Verotusta kovasti tiukentamalla iso osa tuosta maksetusta osingosta ei todennäköisesti edes olisi yrityksen kassassa osinkovalmiina, joten todellinen veropotin kasvu tuskin pääsisi esim. Finnwatchin aikanaan laskemaan keskimääräiseen n. 400 miljoonaan euroon.

Samalla demarimaailmankatsomuksella jää yhtä usein huomioimatta oikeudenmukaisuus ja se, miten yrittämiseen kannustetaan Suomessa. Minustakin osinkojärjestelmää ja ylipäänsä suomalaiseen yritykseen sijoittamista pitäisi selkeyttää. Voisin vielä ostaa jonkinlaisen osinkoverotuksen kiristyksenkin, jos muuten yritysten verokohtelua inhimillistettäisiin ja tuotaisiin oikeudenmukaisemmalle tasolle. Useimmiten se listaamaton yritys osingonsaajineen on kuitenkin se yrittäjä itse ja se yrittäjä maksaa jo aika hervottoman veropotin oman työnsä tuloksista.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vastaan ainoastaan tähän. Työnantaja tarjoaa palkan. Ilman sitä duunia ei ole palkkaa.
Tästä tullaankin siihen henkilökohtaiseen komponenttiin.
TES on järjestelmä, joka on perustettu nimenomaisesti huolehtimaan työntekijän asioista ja ajamaan heidän etuaan tällaisissa tilanteissa. Kaupan ala on suora todistus siitä, että heikko järjestäytymisaste johtaa työnantajan saneluun.

Jos jostain olen ollut elämässäni onnellinen, niin se on siirtyminen pois kaupan alalta. Minulla kävi tuuri, että seuraava pitkäaikainen työnantajani oli suuri suomalainen operaattori. Heidän TES oli toimihenkilöiden TES, joka oli aivan jotain muuta kuin kauppa. Itse työssä oli paljon samaa kuin kaupassa: palkka ei ollut maailman paras, mutta työntekijät olivat järjestäytyneet ja työnantaja piti jatkuvasti huolta perusasioista. Tauot sai pitää kerta kerrasta, oheistapahtumaa oli työn ulkopuolella, työnantaja arvosti työntekijän vapaa-aikaa niin paljon, että kerta kerrasta kaikki toiveet onnistuivat. Olin siellä töissä 7 vuotta ja kertaakaan minua ei sinä aikana uhattu tuntien leikkaamisella tai kyseenalaistettu, miksi haluan joka viikko tietyt illat vapaaksi.

Oli uskomatonta, että tuntui kuin olisin tullut kaupan alalta taivaaseen. Totta kai duunissa oli juttuja, jotka eivät olleet ok, mutta se kokonaiskuva oli aivan toinen. Siellä tunsin ensimmäistä kertaa, että kehityn, etenen ja minulla on erilaisia mahdollisuuksia elämässäni. Siellä pelattiin avoimin kortein, joka tarkoitti esim. lisätyöstä joka kerta asiallista korvausta. Jos töihin joutui jäämään yli työajan, niin sitten tuo aika korvattiin joka kerta ylityönä. Oliko yhtä paljon jengiä töissä kuin kaupassa? No kyllä oli.

Toisin kuin kaupan alaa, minulla ei ole mitään tarvetta tätä työnantajaa millään muotoa haukkua jälkikäteen. Korostan, että siellä oli ihmisen hyvä olla ja työnantajalla oli oikeasti homma hanskassa. Ei oltu jatkuvasti harmaalla alueella. Myös tuolla alalla käytettiin vuokratyövoimaa, mutta heidänkin sopimuksensa oli huomattavasti reilumpi kuin kaupassa. Tuntipalkka jopa vakkaria isompi, koska joutui joustamaan enemmän.

Miten se nyt erosi niin paljon? TES ja järjestäytymisaste. Siellä oli työntekijäliitto, joka neuvotteli työntekijöiden asemasta ja piti huolta. Työnantajat tämän tiesivät ja mieluummin hoitivat asiat niin, että heidän ruutunsa on ainakin hoidettu. Siellä oli työnantajan ja työntekijän välillä jatkuva, aito ja hyvä keskustelu. Sellaista en todistanut kaupassa ikinä.

Ja se, missä sinä olet oikeassa: nämä ovat kuitenkin henkilökohtaisia kokemuksia. Oma kokemukseni peilautuu tässä voimakkaasti. Jos minulla olisi lapsia, niin suosittelisin ainakin itse jättämään kaupan alan kokonaan väliin. Se kertoo omaa surullista kieltään työnantajasta, että ei tarvitse tarjota kuin palkka, niin työntekijöitä riittää. Aika monessa paikassa, jos ihmisillä olisi valinnanvaraa, ensimmäisenä tyhjentyisi moni paikka, jossa on kaupan TES.
 

Jeffrey

Jäsen
Miten minusta tuntuu, että muutamat kirjoittajat luulevat eläkkeiden olevan verovapaata tuloa.
Suomen eläkeläiset maksavat eläkkeistään noin 8 mrd€ veroja vuodessa.
Esimerkiksi ylempänä mainitun "kohtuullisen" 2500€ kuukausieläkkeen veroprosentti on 21,7.
Jos eläke on 5000€/kk, on veroprosentti 34,8.
Pelkkää kansaneläkettä saavat eivät verotalkoisiin osallistu.

Työeläkkeistä leikkaaminen on muutenkin vähän niin ja näin. Työeläkkeissä eläkkeen saaja on kuitenkin itse maksanut oman eläkkeensä. Itse asiassa hän on maksanut eläkemaksuja moninkertaisesti enemmän kuin mitä eläkettä tulee saamaan. Eläkettä kertyy 1,5 % vuosituloista, kun eläkettä maksat noin 25 % tuloista. Joo vaikuttimia on muitakin, mutta jos nyt puhutaan oikeudenmukaisuudesta niin tämän eron kasvattaminen lieneisi aika kurjaa. Oikeudenmukaisuuden lisäksi tällainen saattaisi entisestään luoda kannustinloukkuja ja myös muita eläkekertymälle haitallisia ilmiöitä. Esimerkiksi lisätä nyt jo yleistyvää asiantuntijoiden siirtymistä yrittäjyyteen ja oman eläkekertymän "säästäjäksi".

Listaamattomien yritysten osinkoverotuksen pätee vähän sama, oikeudenmukaisesti ajatellen yrittäjiä kohtaan se olisi aika kurjaa. Yrittäjä maksaa tuloksestaan 20 % veroja ja vasta sen hän pääsee maksamaan huojennettua osinkoveroa joka on noin 7,5 %. Pörssiyritysten osingoista maksat veroja hieman alle 30 % riippuen pääomatuloista. Ansiotulovero on Suomessa 0-31,5 %. Eli jos yrittäjä kykenee kasvattamaan yrityksensä siihen luokkaan, että ylipäänsä kykenee nostamaan huojennettua osinkoa - se vero on jo nyt vertailukelpoisesti ihan siellä korkeimmissa luokissa. Siitä olen samaa mieltä, että yleishyödylliset yhdistykset tulisi saada verolle. Uskon kuitenkin, että tässä luoteltujen asioiden epämielekkyydet olivat taustalla miksi esimerkiksi vasemmistohallitus ei näitä asioita halunnut hetki sitten muuttaa. Nyt toki haluaisivat kun eivät itse ole päätösvallassa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Työeläkkeistä leikkaaminen on muutenkin vähän niin ja näin. Työeläkkeissä eläkkeen saaja on kuitenkin itse maksanut oman eläkkeensä. Itse asiassa hän on maksanut eläkemaksuja moninkertaisesti enemmän kuin mitä eläkettä tulee saamaan. Eläkettä kertyy 1,5 % vuosituloista, kun eläkettä maksat noin 25 % tuloista. Joo vaikuttimia on muitakin, mutta jos nyt puhutaan oikeudenmukaisuudesta niin tämän eron kasvattaminen lieneisi aika kurjaa. Oikeudenmukaisuuden lisäksi tällainen saattaisi entisestään luoda kannustinloukkuja ja myös muita eläkekertymälle haitallisia ilmiöitä. Esimerkiksi lisätä nyt jo yleistyvää asiantuntijoiden siirtymistä yrittäjyyteen ja oman eläkekertymän "säästäjäksi".

Tuohan riippuu vahvasti ikäluokasta, eläkemaksut kun ovat nousseet vuosikymmenien mittaan. Joku suuren ikäluokan edustaja saattaa saada maksamansa eläkemaksut 4-7 kertaisesti takaisin, eli aika mukava tuotto rahoille. Mutta nykyään työntekijä taitaa saada maksamansa eläkemaksut keskimäärin 1-kertaisena takaisin, eli vuosikymmenien aikana hän ei saa mitään tuottoa rahoilleen. Tuossa kohtaa on aivan sopivaa puhua jo huijauksesta. Jos nuoriso saisi päättää, niin ensimmäinen asia mitä kannattaisi tehdä on irtautua eläkejärjestelmästä ja sijoittaa rahat rahastoihin itse. Olisi aika monta miljonääriä tulevaisuudessa tässä maassa. Nuo kertoimet ja tuotot omasta muististani, mitä muistelen eri jutuista lukeneeni, eli ei kannata takertua niihin liiallisella tarkkuudella.
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Olen jossakin määrin vankkumaton AY-liikkeen kannattaja enkä minä hurraa myöskään hallituksen esittämille heikennyksille. Siellä olisi edelleen tarvetta neuvottelulle, jotta esitykseen saataisiin edes yksi porkkana työntekijöille. Työntekijöillä tarkoitan nyt pääsääntöisesti näitä ns. perusduunareita, joiden palkkauksen ehdot sekä palkkauksen kehittyminen on täysin riippuvainen nykyisellään AY-liikkeestä. Olen tässäkin ketjussa toisinaan esittänyt harkitsemattomia kommentteja, joten pyrin nyt kerran äärimmäisen tarkkaan kuvaukseen sekä määrittelyyn.

Perusduunari on laaja termi, koska esimerkiksi ahtarit ja paperimiehet tienaavat tehtaissa merkittäviä summia, jos huomioidaan koulutus sekä työpaikan yleinen vakaus. Se tarkoittaa, että liitot ovat neuvotelleet heidän asiansa hyvin. Samassa laarissa on kuitenkin erilaisia perusduunareita esimerkiksi asiakaspalvelusta, joiden nykyisilläkään TES-sopimuksilla ei ole minkäänlaista arvoa. Jätän tästä nyt palkkakuopan käsittelemättä, mutta palaan tähän minulle tuttuun kaupan alaan työntekijän näkökulmasta.

On totta, että kauppaan töihin pääseminen ei vaadi mitään erityistä osaamista. Kaupassa pärjää peruskunnolla ja jonkinlaisella kyvyllä kohdata ihmisiä. Joskus pärjää jopa ilman minkäänlaisia ihmissuhdetaitoja. Kaupan alan TESin tiedetään myös työnantajien piirissä olevan äärimmäisen hyvä: vuorolisät verrattuna tehtaisiin ovat lakisääteisen tasolla. Työajat ja lepoajat saa heitellä ihan miten sattuu, jos ja kun työntekijällä vain on alle 37,5 h / vk sopimus. Tällöin riittää, että lepoaikaa syntyy vuoden kuluessa riittävästi. Työntekijöiden heikko järjestäytymisaste johtaa jo nykyisellään siihen, että kaikenlaiset laiminlyönnit ovat aivan liian yleisiä.

Kun työntekijällä ei käytännössä ole suhteessa työnantajaan mitään muuta asemaa kuin se, että hän tekee töitä sen tuntimääränsä ja sen jälkeen poistuu paikalta, niin seuraukset nähdään sopimuksesta juuri siellä TESin puolella. Ravintola-alan TES on vielä tätäkin huonompi: siellä on taukoja TESissä, jotka pidetään työpisteellä valmiina tekemään seuraava tilaus. Yövuoroissa ei pääse edes vessaan. Työntekijän huono neuvotteluasema realisoituu kolmella eri tasolla:

1) palkkauksessa. Lupasin jättää itse rahamäärän nyt käsittelemättä, mutta neuvotteluvoima näkyy kaikissa niissä asioissa, joilla työnantaja voi kiertää TESissä määriteltyjä asioita. TESissä lukee esimerkiksi selvästi vapaalta töihin kutsuttavalle kuuluva korvaus, jota kutsutaan hälytysrahaksi. Työnantaja on järjestänyt niin, että he ovat jo sopimuksia tehdessään luoneet tilanteen, joissa sovelletaan erilaisia "joustohaitareita", jolloin sopimuksessa lukee esimerkiksi 20-30 h / viikko. Tällöin sopimuksen sisällä voidaan perustaa järjestelmä, jossa kaikki lisätyö merkataan noihin, jolloin työntekijät kilpailevat keskenään lisätunneista. Nopein syö muut.
2) työnantaja ketjuttaa määräaikaisia sopimuksia ikuisuuksiin asti, vaikka joka päivä olisi tarjolla täysi työpäivä. Olen nähnyt käytännössä jopa tilanteita, joissa työnantaja luo työvuoroja, jotka kestävät 5 h 45 min, jotta työntekijä ei voi pitää työajalla toista taukoaan. Kuuden tunnin vuoroon niitä kuuluisi kaksi.
3) pitkäaikainen työuran kehittyminen: työntekijällä ei käytännössä ole minkäänlaista urakehitysnäkymää edessään. Hän voi päästä esim. osastonvastaavaksi, josta palkkio on täydet tunnit sopimukseen. Tämä jättää kaikki vastuuseen liittyvät kysymykset palkkauksesta pois, koska vaihdossa vuorolisät jäävät. En ole missään toisessa työpaikassa kuin kaupassa nähnyt niin paljon työntekijän ilmaista työtä työnantajalle kuin kaupassa. Tilauksiin ei ole allokoitu minkäänlaista työaikaa, vaan ne hoidetaan ikään kuin oman työn ohella. Jos tilaukset menevät persiilleen niin alkaa uhkailu siitä, että täytyy tulla aikaisemmin töihin tekemään ne, jos haluaa hommia vastaavana jatkaa.

Jos yksittäinen työntekijä lähtee tässä tilanteessa taistelemaan jostakin keskeisestä oikeudesta, niin asia hoidetaan niin, että työntekijä laitetaan pois. Ensin tapahtuu ns. tuntihaitarin kiristäminen eli työnantaja tarjoaa ainoastaan ne työtunnit, jotka ovat sopimuksen minimi. Koska minkäänlaiset "sääntelyt" vuoden aikana eivät estä mitään, he voivat ketjuttaa esim. ilta-aamu ikuisuuteen asti, jos sillä vain jotenkin saadaan kerättyä 15 h viikossa. Työntekijöiltä vaaditaan ilmaista työtä, ja jos et ole valmis sitä tekemään, niin sinut korvataan. Mikäli olet oikein hankala tyyppi etkä ymmärrä näitä työvuoropainostukseen liittyviä viestejä itse, niin pääluottamusmies mielellään auttaa sinua siirtymään uuteen toimipaikkaan.

Nämä nykyiset poliittiset lakot alkavat jo olla mauttomia, mutta tälle ihmisryhmälle, josta nyt puhun, täytyisi pystyä oikeasti tarjoamaan sinne neuvottelupöytään edes jotain porkkanaa. Tämä on yksittäinen esimerkki, mutta se osoittaa, toivottavasti sen, miksi tälle huolelle on olemassa kate. Paikallinen sopiminen on kaupassa ollut jo vuosia täysin yksipuolista paikallista sanelua lain harmaalla alueella. Olen aina yrittänyt tilaisuuden tullen pitää yhteyttä entisiin työkavereihin, jotta pysyisin kärryillä siitä, onko nykyaikana tilanne edelleen täysin sama. Ikävä kyllä useilta joilta kysyn, tilanne ainoastaan heikkenee.

Bonuksena päälle sellaisia juttuja, mitä olen kuullut pomojen suusta itse kaupan alalla (ja nämä olen oikeasti kuullut ihan vierestä todistaen):

1) Tämä ala ei sovi perheellisille. Alalla ei voi olla perheellinen, koska se rajoittaa mahdollisuuksia tarjota työtä. Perheelliselle parempi työpaikka on kirjasto.
2) Jos on huono päivä ja nukkunut huonosti, niin silloin kannattaa jäädä suosiolla kotiin. Ota tänään vapaapäivä, kun et ole työkuntoinen. Vähennetään sitten palkasta, kun tässä työssä täytyy joka päivä olla hyvällä tuulella. Kassalla ei synkistellä.
3) Kaupan alalla ei voi olla sellaisia harrastuksia, jotka vaativat työntekijän läsnäolon tiettyyn kellonaikaan viikottain jossakin muualla kuin töissä. Kun sinulla on tämä pienituntinen sopimus, niin silloin se vähimmäisvaatimus on aina, että sitten tullaan töihin aina, kun työnantaja katsoo vuoron sopivaksi. Kannattaa valita semmosia harrastuksia, jos täällä on töissä, että pystyy hoitamaan työt.

Bonus numero 2:
Vapaapäivä on helvettiä kaupan alalla. Aamulla puhelin soi ensimmäisen kerran jo ennen kahdeksaa, kun Mervillä tippui lava varpaille ja nyt on tarkastus ja voi olla pitkä saikku. Olit eilen illassa, niin varmaan ehdit tästä ponkaista nyt töihin, kun sinullahan on niin pienet tunnit. Jos pyydät rahaa vastineeksi, niin voit olla varma, että vastaus on se sama kuin ennenkin: "no täytyy näitä tunteja sitten miettiä, että voidaanko niitä tunteja antaa, jos ei työt kelpaa kun niitä on tarjolla. Kyllä me täällä muistetaan, ketkä tulee kun tarttee ja keille on muut asiat tärkeimmät."

Taklaan vielä pari vakioargumenttia, joista olen tottunut eri ihmisten kanssa vuosien varrella puhumaan.
"Käsittämätöntä. Vaihda nyt hyvä ihme työpaikkaa. Ei siellä kaupassa ole pakko olla töissä!"
-> monelle ihmiselle on ihan pakko olla siellä kaupassa töissä (tai ylipäätään vastaavan sopimuksen omaavassa paikassa), koska kotona odottaa ainakin yksi suu, jota pitää ruokkia. Semmoinen 35-40v elämänsä aloittanut ei lähde ihan helpolla paremman perässä muualle, koska niissä muissa tarvitaankin sitä koulutusta.
"Saahan sieltä kaupasta hyvää kokemusta asiakaspalvelusta ja hyvät lähtökohdat muuhun."
-> No itse asiassa sieltä saa kyllä kokemusta, mutta ponnahtaminen toisille aloille on aika vaikeaa nykytilanteessa. Asiakaspalvelutehtäviä katsoessa tarvitaan usein ns. sisäpiiritietoa firmojen sisältä, että missä se homma menee paremmin. Samalla työnantajat shoppailevat parempia TESejä ja jos menet hyvään paikkaan, joka on esimerkiksi toimihenkilöiden TESissä niin voit olla varma, että työnantaja pyrkii tavalla tai toisella saamaan sinne sen kaupan TESin.
"Työttömällä ei pitäs olla hirveästi varaa valita työpaikkaansa, vaan täytyy mennä sinne, missä on hommia tarjolla."
-> No ei pitäisi olla hirveästi varaa valita eikä sitä olekaan. Kun yhteiskunta lisää työttömyyden aiheuttamaa rangaistusta kulmakertoimella, niin se työntää ihmisiä nimenomaan sellaisiin tehtäviin, joihin jokaisella on mahdollisuus päästä. Luodaan keinotekoinen kilpailuasetelma, jossa lisää porukkaa saadaan tällaisille aloille kilpailemaan niistä heikennyksistä.
Hieno ja arvokas viesti sinänsä. Näistä esim. kaupan ja MaRa-alan asioista olisikin hyvä keskustella. Ketjun aiheeseen ne taas eivät liity oikeastaan mitenkään. Ei SAK:ta kiinnosta pätkääkään, mitä näille ihmisille tapahtuu. Edellisen hallituksen aikaan suomalainen AY-liike teki hyvin selväksi, että sille on täysin yhdentekevää, miten palvelualojen duunareille käy. Savupiipputeollisuus on se millä väliä, millään muulla ei. Edes PAM ei tehnyt mitään omien alojensa ihmisten eteen.

Turja Lehtonen kertoi ihan julkisesti, ettei ravintoloiden konkursseilla ole mitään merkitystä. Tämän kaltaiset täysin empatiakyvyttömät ja moraalittomat "johtajat" nyt sitten kertovat julkisuudessa miten heitä mukamas kiinnostaa heikompien puolustaminen. Kuvottavaa porukkaa.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
...vuosikymmenien aikana hän ei saa mitään tuottoa rahoilleen. Tuossa kohtaa on aivan sopivaa puhua jo huijauksesta. Jos nuoriso saisi päättää, niin ensimmäinen asia mitä kannattaisi tehdä on irtautua eläkejärjestelmästä ja sijoittaa rahat rahastoihin itse. Olisi aika monta miljonääriä tulevaisuudessa tässä maassa. Nuo kertoimet ja tuotot omasta muististani, mitä muistelen eri jutuista lukeneeni, eli ei kannata takertua niihin liiallisella tarkkuudella.

Tämä on kyllä surkea viritys. Ei tarvitse olla edes erityisen nuori, että mikäli olisi mahdollista irtautua tästä pyramidihuijauksesta ja menettää jo "sijoittamansa" rahat, ja jatkossa saisi laittaa eläkemaksuista säästämänsä potin haluamaansa kohteeseen, niin tuotto olisi esim. tällaiselle lujaa neljääkymppiä kohti käyvälle duunarillekin aivan toista luokkaa. Valinta olisi jo maksettujen rahojen menetyksestä huolimatta aivan no-brainer.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Hallitus taitaa olla tekemässä itselleen saman kuin Timo Soini Sinisille. Kun ei taivuta, niin pysytään kyllä vallassa, mutta tuhotaan oma suosio hyvin nopeasti. On kyllä hölmöä porukkaa puolin ja toisin, oikein malliesimerkki suomalaisesta jääräpäisyydestä. Koskahan menevät yrittäjien ja omistajien hermot koko sirkukseen? Kaikki ulos ja yhteistyöhön pystyvät tilalle.
Enemmän hallituksen suosion tuhoaisi, jos hallitus nyt tämmöisen leikkimisen jälkeen antaisi tuumaakaan periksi. Nythän hallituksen kannatus on laskenut mitättömän vähän jos verrataan näihin ay-liikkeen ja muiden puheisiin.

Muutenkin jotenkin outoa, että politiikkaa pitäisi tehdä aina jotenkin galluppien tai suosion perässä? Eikös sinne sitä varten ihmiset valita, että he voivat tehdä niitä koviakin päätöksiä? Siksihän tämä maa onkin aivan kuralla, kun kukaan ei ole tehnyt mitään "kurjia" päätöksiä, vaan aina vain kaikille annetaan ja tehdään kompromissien kompromisseja ja viilauksia, niiden oikeiden päätöksien sijaan.
 
Viimeksi muokattu:

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vielä vähän liittyen eilisen uutisointiin näistä rikkurijutuista.

Mun mielestä nämä Valmetin sekä myös Ahtaajien pääluottamusmiesten kannanotot kannattaa kyllä tutkia jo ihan yhdenvertaisuuslainkin kautta onko tässä itseasiassa tapahtunut rikos kyseisten luottamusmiesten kohdalla. Yhdenvertaisuuslaissa on aika tarkasti tämä määritelty ja ainakin kannattaa selvittää asia ihan virallisesti.

Koska etenkin kun kyseessä on poliittinen lakko ja ihmiset ketkä eivät lakkoon osallistu, kokevat ihan selkeää syrjintää ja siihen vielä kannustetaan. Kumpikin on selkeästi normaalia korkeammassa luottamusasemassa, pitäisi vastuu myös olla omasta toiminnasta huomattavasti normaalia työntekijää korkeampi. Huomattavaa myös että kumpikin on SDPn "luottamushenkilö" jolloin myös poliittinen lataus näissä kannanotoissa on.

"Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä."
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Turja Lehtonen kertoi ihan julkisesti, ettei ravintoloiden konkursseilla ole mitään merkitystä. Tämän kaltaiset täysin empatiakyvyttömät ja moraalittomat "johtajat" nyt sitten kertovat julkisuudessa miten heitä mukamas kiinnostaa heikompien puolustaminen. Kuvottavaa porukkaa.
Eiköhän tuossakin oikeasti ay-liikkeitä kiinnostanut vain se oma etu. Näille oli vain eduksi kun kilpailijat kaatuivat, jotta vasemmiston pyörittämillä Tradekalla ja/tai Restelillä menisi paremmin. On aivan sairasta, että meillä voi 2020-luvulla toimia jotain näin selviä poliitikkojen ja poliittisten järjestöjen pyörittämiä puljuja, eikä näihin kiinnitetä mitään huomiota.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Huomenta Suomessa kertoilivat, että SAK olisi eilen marssinut ulos neuvottelupöydästä Hallituksen kanssa ja ulos marssittuaan heitti vieläkin kovemmat lakkouhat päälle. Mitäs tämä nyt on? Eikös täälläkin huudeltu nimenomaan, että AY liike haluaisi neuvotella?
Itse toivon sitä, että kaikki lakot loppuvat pikaisesti. Jos hallitus on päättänyt, että mennään hallituksen toiveita noudattaen niin lähtötilanne on erittäin vaikea. EK on jo nyt yksi osapuoli näissä neuvotteluissa. Tämähän menee elinkeinoelämän toiveiden mukaisesti.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuohan riippuu vahvasti ikäluokasta, eläkemaksut kun ovat nousseet vuosikymmenien mittaan. Joku suuren ikäluokan edustaja saattaa saada maksamansa eläkemaksut 4-7 kertaisesti takaisin, eli aika mukava tuotto rahoille. Mutta nykyään työntekijä taitaa saada maksamansa eläkemaksut keskimäärin 1-kertaisena takaisin, eli vuosikymmenien aikana hän ei saa mitään tuottoa rahoilleen. Tuossa kohtaa on aivan sopivaa puhua jo huijauksesta. Jos nuoriso saisi päättää, niin ensimmäinen asia mitä kannattaisi tehdä on irtautua eläkejärjestelmästä ja sijoittaa rahat rahastoihin itse. Olisi aika monta miljonääriä tulevaisuudessa tässä maassa. Nuo kertoimet ja tuotot omasta muististani, mitä muistelen eri jutuista lukeneeni, eli ei kannata takertua niihin liiallisella tarkkuudella.
Juuri näin. Nykyiset eläkeikäluokat on maksaneet omien vanhempiensa eläkkeet, miesten keskimääräisen eliniän ollessa sama kuin eläkeikä. Maksajia töissä kolme suhteessa yhteen eläkeläiseen ja eläkemaksut ykkösprosentteja tuloista. Nykyään suhde on kutakuinkin 1:1 ja elinaikaodote melkein 20v pidempään, ja eläkemaksut työnantaja ja tekijä yhteensä, noin 25%. Valtion velanotto ja eläkejärjestelmä toimi silloin kun väestömäärä kasvoi, eli tulevien maksajien määrä kasvoi.

Tässä ponzi-huijauksessa on nyt vaan käynyt vähän sillai, että unohdettiin tehdä ne maksajat sinne pyramidin pohjalle ja viimeisenä liittyneet maksaa laskun. Ja kyllä, tästä japanin ongelmasta ja väestöpyramidin kääntymisestä väärinpäin puhuttiin jo 30v sitten koulussa. Silti tuli puskista kuin talvi autoilijalle.
 

Defender

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samalla demarimaailmankatsomuksella jää yhtä usein huomioimatta oikeudenmukaisuus ja se, miten yrittämiseen kannustetaan Suomessa. Minustakin osinkojärjestelmää ja ylipäänsä suomalaiseen yritykseen sijoittamista pitäisi selkeyttää. Voisin vielä ostaa jonkinlaisen osinkoverotuksen kiristyksenkin, jos muuten yritysten verokohtelua inhimillistettäisiin ja tuotaisiin oikeudenmukaisemmalle tasolle. Useimmiten se listaamaton yritys osingonsaajineen on kuitenkin se yrittäjä itse ja se yrittäjä maksaa jo aika hervottoman veropotin oman työnsä tuloksista.
Pääomaa verotetaan Suomessa suhteellisesti kevyemmin, kuin työ-ja kulutusveroja. Että mikä sitten on oikeudenmukaista? Suomen kokonaisveroaste tulee laskemaan vuoteen 2027 mennessä 40 prosenttiin. Se tekee miljardien loven valtion tuloihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös