Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 804
  • 15 505

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Maaseudun Tulevaisuuden gallupilla voi mitätöidä eduskuntavaalien tuloksen. Siinähän oltaisiin jo demokratian ytimessä.
No mikä nyt noin pahaa tekee, kyllähän tämänkin gallupin tulos on ollut koko ajan tiedossa. Täällä palstalla mielipide tuntuu olevan toisenlainen, mutta toisaalta voidaan myös arvailla, että nämä nimimerkit pitävät vain enemmän "meteliä".

Ja ihan vaan tiedoksi, että gallupien tarkoitus on mitata ihmisten mielipiteitä, eikä niinkään esim. mitätöidä eduskuntavaalien tuloksia.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
No mikä nyt noin pahaa tekee, kyllähän tämänkin gallupin tulos on ollut koko ajan tiedossa. Täällä palstalla mielipide tuntuu olevan toisenlainen, mutta toisaalta voidaan myös arvailla, että nämä nimimerkit pitävät vain enemmän "meteliä".

Ja ihan vaan tiedoksi, että gallupien tarkoitus on mitata ihmisten mielipiteitä, eikä niinkään esim. mitätöidä eduskuntavaalien tuloksia.
Kuka täällä mitätöi tuloksia, en minä ainakaan. Toin tuon gallupin palstalle kun satuin siihen törmäämään. Toki kiintoisaa on, että tämän gallupin mukaan kaksi kolmasosaa kansasta haluaa hallituksen tulevan vastaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kuka täällä mitätöi tuloksia, en minä ainakaan. Toin tuon gallupin palstalle kun satuin siihen törmäämään. Toki kiintoisaa on, että tämän gallupin mukaan kaksi kolmasosaa kansasta haluaa hallituksen tulevan vastaan.
Niin, tuossa lainaamani henkilö jotain sen suuntaista horisi ja siihen vastasin. Onhan se kiintoisaa eikä mitenkään yllättävää, kun onhan niitä vastaavia gallupeja julkaistu aiemminkin.
 

hk65

Jäsen
Suurimmasta osasta olen kanssasi samaa mieltä mutta itse en ole töissä eläkettä kerryttääkseni. Pessimisti sisässäni sanoo etten eläkettä tulee saamaan. Kyllä mä töissä olen kerryttämässä ihan omia säästöjä ja sijoituksia. Toki jos Li Andersson ja knit saa eurovaaliohjelmansa läpi niin ei taida olla omia säästöjä enää siinä vaiheessa kun pitäisi "eläkkeelle" siirtyä.
Siinä vaan sitten se, että kun kertymä on täynnä niin edelleen iloisesti - tai kuten toverit sanoisivat käsi taskussasi: solidaarisesti - bruttopalkastasi lähtee edelleen se n.8% tyel-maksua. Mutta nythän se on jo käytännössä lisävero, kun et voi enää hyötyä siitä yhtään millään tavalla. Tämä sen päälle, että kun ansiotuloprosenttisi hipoo 50%, niin kyllä uskoisin, että monella alkaisi pohdituttamaan, että mistähän vitusta minä tässä enää maksan.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Siinä vaan sitten se, että kun kertymä on täynnä niin edelleen iloisesti - tai kuten toverit sanoisivat käsi taskussasi: solidaarisesti - bruttopalkastasi lähtee edelleen se n.8% tyel-maksua. Mutta nythän se on jo käytännössä lisävero, kun et voi enää hyötyä siitä yhtään millään tavalla. Tämä sen päälle, että kun ansiotuloprosenttisi hipoo 50%, niin kyllä uskoisin, että monella alkaisi pohdituttamaan, että mistähän vitusta minä tässä enää maksan.
Ymmärrän yskän. Pointti oli lähinnä se etten siitä syystä töitä lopeta. Toki jos skenaario toteutuisi niin siinä vaiheessa kun lapset muuttavat kotoota niin kynnys lähteä ulkomaille töihin madaltuisi huomattavasti.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi ne eläkeläiset minun puolesta muuttaa vaikka honoluluun jos perse kestää.

Siihen on jo jossain määrin tottunut että ennen konservatiiviset ajatukset ovat nykyään liberaalia muotia, mutta tämä teikäläisen ”heikompien puolustus” herättää kyllä kummastusta. Eli työpaikkakiusaaminen on ok ja eläkeläiset vaikka honoluluun, ja näin niitä heikompia puolustetaan? Kummalliseksi on mennyt.

Surullinen tilanne työmarkkinoilla ja pelkkä performanssihan tuo lakko on, joskin valtapelin kannalta ymmärrettävä sellainen. Inhorealistina pelkään, että näistäkin jää lopulta kärsimään se aidosti heikoimmassa asemassa oleva kansanosa.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siihen on jo jossain määrin tottunut että ennen konservatiiviset ajatukset ovat nykyään liberaalia muotia, mutta tämä teikäläisen ”heikompien puolustus” herättää kyllä kummastusta. Eli työpaikkakiusaaminen on ok ja eläkeläiset vaikka honoluluun, ja näin niitä heikompia puolustetaan? Kummalliseksi on mennyt.
Kiusaaminen ei ole missään tapauksessa OK ja kyselin vähän tuosta luottamusmiehestä tutuilta ja on aikamoinen kuolasuu. Ne viestit eikä se maalitus lehdessä ole OK. Se että itkee että työkaverit vähän karsastaa töissä ja vapaa-ajalla, noh elämä on valintoja ja tämä Jarkko valitsi näin. Hänen pitää elää sen kanssa.

Jälkimmäiseen suosittelen sinulle sarkasmitutkan huoltotoimenpiteitä. Ei kukaan päättäjä ikinä tässä maassa tule edes puolivitsinä ehdottamaan tuollaisia peliliikkeitä (vaikka ehkä syytä olisi) mitä ehdotin ennen tuota viestiä.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vappunako hallitus meinasi saada päivitetyn työrauhalainsäädännön voimaan? Toivottavasti etenee viiveettä, tarkoittaisi ”enää” 1,5kk lakkoilua. Toivottavasti hallituksen pokka kestää.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Inhorealistina pelkään, että näistäkin jää lopulta kärsimään se aidosti heikoimmassa asemassa oleva kansanosa.

Ei sitä tarvitse edes pelätä, kun niin se asia päivänselvästi vain on. Kyllä hyväosaiset, varakkaat ylemmät toimihenkilöt ja muut erityisasiantuntijat ja vastaavat voi tätä lakkoilua katsoa levollisin mielin. Kusisemmat paikat ovat tehdastyöläisillä ja monilla muilla duunareilla, sekä tietysti PK-yrityksillä. Irvokkaasti AY-liike iskee näillä lakoilla nimenomaan siihen väestönosaan, jota he väittävät puolustavansa. Viiveellä tietysti kärsii tulonsiirroilla eläjät, kun miljardilasku lankeaa maksettavaksi, ja sosiaalituissa sitä leikattavaa on.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vappunako hallitus meinasi saada päivitetyn työrauhalainsäädännön voimaan? Toivottavasti etenee viiveettä, tarkoittaisi ”enää” 1,5kk lakkoilua. Toivottavasti hallituksen pokka kestää.
En usko että kerkeää vapuksi. Kyllä menee loppukesään/syksyyn kun sitä jarrutellaan valiokunnissa. Syksyllä alkaa sitten tes-kierros ja sitten lakot vasta alkavatkin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen jossakin määrin vankkumaton AY-liikkeen kannattaja enkä minä hurraa myöskään hallituksen esittämille heikennyksille. Siellä olisi edelleen tarvetta neuvottelulle, jotta esitykseen saataisiin edes yksi porkkana työntekijöille. Työntekijöillä tarkoitan nyt pääsääntöisesti näitä ns. perusduunareita, joiden palkkauksen ehdot sekä palkkauksen kehittyminen on täysin riippuvainen nykyisellään AY-liikkeestä. Olen tässäkin ketjussa toisinaan esittänyt harkitsemattomia kommentteja, joten pyrin nyt kerran äärimmäisen tarkkaan kuvaukseen sekä määrittelyyn.

Perusduunari on laaja termi, koska esimerkiksi ahtarit ja paperimiehet tienaavat tehtaissa merkittäviä summia, jos huomioidaan koulutus sekä työpaikan yleinen vakaus. Se tarkoittaa, että liitot ovat neuvotelleet heidän asiansa hyvin. Samassa laarissa on kuitenkin erilaisia perusduunareita esimerkiksi asiakaspalvelusta, joiden nykyisilläkään TES-sopimuksilla ei ole minkäänlaista arvoa. Jätän tästä nyt palkkakuopan käsittelemättä, mutta palaan tähän minulle tuttuun kaupan alaan työntekijän näkökulmasta.

On totta, että kauppaan töihin pääseminen ei vaadi mitään erityistä osaamista. Kaupassa pärjää peruskunnolla ja jonkinlaisella kyvyllä kohdata ihmisiä. Joskus pärjää jopa ilman minkäänlaisia ihmissuhdetaitoja. Kaupan alan TESin tiedetään myös työnantajien piirissä olevan äärimmäisen hyvä: vuorolisät verrattuna tehtaisiin ovat lakisääteisen tasolla. Työajat ja lepoajat saa heitellä ihan miten sattuu, jos ja kun työntekijällä vain on alle 37,5 h / vk sopimus. Tällöin riittää, että lepoaikaa syntyy vuoden kuluessa riittävästi. Työntekijöiden heikko järjestäytymisaste johtaa jo nykyisellään siihen, että kaikenlaiset laiminlyönnit ovat aivan liian yleisiä.

Kun työntekijällä ei käytännössä ole suhteessa työnantajaan mitään muuta asemaa kuin se, että hän tekee töitä sen tuntimääränsä ja sen jälkeen poistuu paikalta, niin seuraukset nähdään sopimuksesta juuri siellä TESin puolella. Ravintola-alan TES on vielä tätäkin huonompi: siellä on taukoja TESissä, jotka pidetään työpisteellä valmiina tekemään seuraava tilaus. Yövuoroissa ei pääse edes vessaan. Työntekijän huono neuvotteluasema realisoituu kolmella eri tasolla:

1) palkkauksessa. Lupasin jättää itse rahamäärän nyt käsittelemättä, mutta neuvotteluvoima näkyy kaikissa niissä asioissa, joilla työnantaja voi kiertää TESissä määriteltyjä asioita. TESissä lukee esimerkiksi selvästi vapaalta töihin kutsuttavalle kuuluva korvaus, jota kutsutaan hälytysrahaksi. Työnantaja on järjestänyt niin, että he ovat jo sopimuksia tehdessään luoneet tilanteen, joissa sovelletaan erilaisia "joustohaitareita", jolloin sopimuksessa lukee esimerkiksi 20-30 h / viikko. Tällöin sopimuksen sisällä voidaan perustaa järjestelmä, jossa kaikki lisätyö merkataan noihin, jolloin työntekijät kilpailevat keskenään lisätunneista. Nopein syö muut.
2) työnantaja ketjuttaa määräaikaisia sopimuksia ikuisuuksiin asti, vaikka joka päivä olisi tarjolla täysi työpäivä. Olen nähnyt käytännössä jopa tilanteita, joissa työnantaja luo työvuoroja, jotka kestävät 5 h 45 min, jotta työntekijä ei voi pitää työajalla toista taukoaan. Kuuden tunnin vuoroon niitä kuuluisi kaksi.
3) pitkäaikainen työuran kehittyminen: työntekijällä ei käytännössä ole minkäänlaista urakehitysnäkymää edessään. Hän voi päästä esim. osastonvastaavaksi, josta palkkio on täydet tunnit sopimukseen. Tämä jättää kaikki vastuuseen liittyvät kysymykset palkkauksesta pois, koska vaihdossa vuorolisät jäävät. En ole missään toisessa työpaikassa kuin kaupassa nähnyt niin paljon työntekijän ilmaista työtä työnantajalle kuin kaupassa. Tilauksiin ei ole allokoitu minkäänlaista työaikaa, vaan ne hoidetaan ikään kuin oman työn ohella. Jos tilaukset menevät persiilleen niin alkaa uhkailu siitä, että täytyy tulla aikaisemmin töihin tekemään ne, jos haluaa hommia vastaavana jatkaa.

Jos yksittäinen työntekijä lähtee tässä tilanteessa taistelemaan jostakin keskeisestä oikeudesta, niin asia hoidetaan niin, että työntekijä laitetaan pois. Ensin tapahtuu ns. tuntihaitarin kiristäminen eli työnantaja tarjoaa ainoastaan ne työtunnit, jotka ovat sopimuksen minimi. Koska minkäänlaiset "sääntelyt" vuoden aikana eivät estä mitään, he voivat ketjuttaa esim. ilta-aamu ikuisuuteen asti, jos sillä vain jotenkin saadaan kerättyä 15 h viikossa. Työntekijöiltä vaaditaan ilmaista työtä, ja jos et ole valmis sitä tekemään, niin sinut korvataan. Mikäli olet oikein hankala tyyppi etkä ymmärrä näitä työvuoropainostukseen liittyviä viestejä itse, niin pääluottamusmies mielellään auttaa sinua siirtymään uuteen toimipaikkaan.

Nämä nykyiset poliittiset lakot alkavat jo olla mauttomia, mutta tälle ihmisryhmälle, josta nyt puhun, täytyisi pystyä oikeasti tarjoamaan sinne neuvottelupöytään edes jotain porkkanaa. Tämä on yksittäinen esimerkki, mutta se osoittaa, toivottavasti sen, miksi tälle huolelle on olemassa kate. Paikallinen sopiminen on kaupassa ollut jo vuosia täysin yksipuolista paikallista sanelua lain harmaalla alueella. Olen aina yrittänyt tilaisuuden tullen pitää yhteyttä entisiin työkavereihin, jotta pysyisin kärryillä siitä, onko nykyaikana tilanne edelleen täysin sama. Ikävä kyllä useilta joilta kysyn, tilanne ainoastaan heikkenee.

Bonuksena päälle sellaisia juttuja, mitä olen kuullut pomojen suusta itse kaupan alalla (ja nämä olen oikeasti kuullut ihan vierestä todistaen):

1) Tämä ala ei sovi perheellisille. Alalla ei voi olla perheellinen, koska se rajoittaa mahdollisuuksia tarjota työtä. Perheelliselle parempi työpaikka on kirjasto.
2) Jos on huono päivä ja nukkunut huonosti, niin silloin kannattaa jäädä suosiolla kotiin. Ota tänään vapaapäivä, kun et ole työkuntoinen. Vähennetään sitten palkasta, kun tässä työssä täytyy joka päivä olla hyvällä tuulella. Kassalla ei synkistellä.
3) Kaupan alalla ei voi olla sellaisia harrastuksia, jotka vaativat työntekijän läsnäolon tiettyyn kellonaikaan viikottain jossakin muualla kuin töissä. Kun sinulla on tämä pienituntinen sopimus, niin silloin se vähimmäisvaatimus on aina, että sitten tullaan töihin aina, kun työnantaja katsoo vuoron sopivaksi. Kannattaa valita semmosia harrastuksia, jos täällä on töissä, että pystyy hoitamaan työt.

Bonus numero 2:
Vapaapäivä on helvettiä kaupan alalla. Aamulla puhelin soi ensimmäisen kerran jo ennen kahdeksaa, kun Mervillä tippui lava varpaille ja nyt on tarkastus ja voi olla pitkä saikku. Olit eilen illassa, niin varmaan ehdit tästä ponkaista nyt töihin, kun sinullahan on niin pienet tunnit. Jos pyydät rahaa vastineeksi, niin voit olla varma, että vastaus on se sama kuin ennenkin: "no täytyy näitä tunteja sitten miettiä, että voidaanko niitä tunteja antaa, jos ei työt kelpaa kun niitä on tarjolla. Kyllä me täällä muistetaan, ketkä tulee kun tarttee ja keille on muut asiat tärkeimmät."

Taklaan vielä pari vakioargumenttia, joista olen tottunut eri ihmisten kanssa vuosien varrella puhumaan.
"Käsittämätöntä. Vaihda nyt hyvä ihme työpaikkaa. Ei siellä kaupassa ole pakko olla töissä!"
-> monelle ihmiselle on ihan pakko olla siellä kaupassa töissä (tai ylipäätään vastaavan sopimuksen omaavassa paikassa), koska kotona odottaa ainakin yksi suu, jota pitää ruokkia. Semmoinen 35-40v elämänsä aloittanut ei lähde ihan helpolla paremman perässä muualle, koska niissä muissa tarvitaankin sitä koulutusta.
"Saahan sieltä kaupasta hyvää kokemusta asiakaspalvelusta ja hyvät lähtökohdat muuhun."
-> No itse asiassa sieltä saa kyllä kokemusta, mutta ponnahtaminen toisille aloille on aika vaikeaa nykytilanteessa. Asiakaspalvelutehtäviä katsoessa tarvitaan usein ns. sisäpiiritietoa firmojen sisältä, että missä se homma menee paremmin. Samalla työnantajat shoppailevat parempia TESejä ja jos menet hyvään paikkaan, joka on esimerkiksi toimihenkilöiden TESissä niin voit olla varma, että työnantaja pyrkii tavalla tai toisella saamaan sinne sen kaupan TESin.
"Työttömällä ei pitäs olla hirveästi varaa valita työpaikkaansa, vaan täytyy mennä sinne, missä on hommia tarjolla."
-> No ei pitäisi olla hirveästi varaa valita eikä sitä olekaan. Kun yhteiskunta lisää työttömyyden aiheuttamaa rangaistusta kulmakertoimella, niin se työntää ihmisiä nimenomaan sellaisiin tehtäviin, joihin jokaisella on mahdollisuus päästä. Luodaan keinotekoinen kilpailuasetelma, jossa lisää porukkaa saadaan tällaisille aloille kilpailemaan niistä heikennyksistä.
 
Viimeksi muokattu:

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kova come back kun huomasit (toivottavasti) puhuneesi itsesi pussiin.

Tytti Tuppurainen vastaisi tähän että ei nyt saivarrella. Mutta kun nyt kysyit niin ihan täällä, uutisissa ja ay-liikkeen pamputhan toitottaa tätä yhtenään.
TJEU: Työmarkkinat | Teollisuusliiton Riku Aalto vetoaa: ”Hyvät toverit, meillä ei ole varaa riidellä”
Linkki vie Hesarin sivuille.
En nyt tiedä, tai ainakaan muista missä olen itseni puhunut pussiin, mutta virkistä toki muistiani.

Nykyiseen keskustelukulttuuriin kuuluu, että kaikki asiat pitää viedä ääripäihin. Ei suinkaan aina ja kaikkialla puhuta, että vain duunareiden selästä kaikki revitään. Totta kai Riku Aalto tuollaisia puhelee, siinäkin tapauksessa voi miettiä kenen asialla hän on. Vähän sama, kun Satonen kertoo, että nämä ovat kaikille osapuolille hyviä ratkaisuja ja näin saadaan työmarkkina toimimaan. Yhtä väärässä molemmat ovat. Kaikkea ei revitä duunarin selkänahasta, eikä toisen osapuolen työelämäheikennykset sisällä pelkästään voittajia.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Kun työnantajat julistavat työsulun aprillipäivästä alkaen (on vielä myös työnantajille laillista) pääsiäisen yli, menee AKT:n suunnitelma pääsiäispyhien miljoonatilistä saamatta. Toki teollisuuslaitosten käynnistäminen
ja koneiden huoltotöiden päättäminen kestää.
Siellä Kummeli-Pasit ym. ovat taas varmaan iltapäivälehdissä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Kai ymmärrät, että viestini oli hyvin sarkastinen, enkä voinut kuvitella, että joku oikeasti ajattelisi osan palkastani olevan jotenkin AY-liikkeen ansiota?

Olen melko varma, että mikäli suomessa olisi toimivat työmarkkinat ja AY-liike ei säätäisi jotain typerää koko ajan, palkkani olisi selvästi suurempi. Myös verotus olisi pienempi.
Tämähän olisi täysin mahdollista, mikäli asiat hoituisivat työnantajien kesken.

Itse olisin hallituksessa odottanut AY-liikkeen pitkään kestänyttä hiipumista, mutta nyt kävi siten, että hallitus näyttää herättäneen AY-liikkeen horroksestaan. Näillä nyt mennään ja Suomi on kiinni ja kauan.

Orpo jotenkin siten totesi, että lakkoilulla ei hallitus taivu ja pyysi neuvottelupöytään saapumista.

Tässä on nyt monta kertaa ollut julkisuudessa listattuna niitä kohtia joita SAK on tuonut ehdotuksinaan. Onko ne riittäviä? Eivät varmasti, mutta kyllä siellä listattu on useitakin kohtia.

Onko siis Orpo väkeineen todellakin valmis ajamaan Suomen oikeasti niin pitkälle kuoppaan, ettei suostu tilanteessa itse neuvottelemaan mistään kohdasta?

Ei siinä paljoa vaihtoehtoja taida jäädä?

Kompromissi kaikin puolin olisi kenties viisasta, mutta jos ei siihen ole valmis, niin ei kai sitten ole.

Syksy tulee olemaan yhtä myrskyä, jos näin käy.
 

Virgil Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Siinä vaan sitten se, että kun kertymä on täynnä niin edelleen iloisesti - tai kuten toverit sanoisivat käsi taskussasi: solidaarisesti - bruttopalkastasi lähtee edelleen se n.8% tyel-maksua. Mutta nythän se on jo käytännössä lisävero, kun et voi enää hyötyä siitä yhtään millään tavalla. Tämä sen päälle, että kun ansiotuloprosenttisi hipoo 50%, niin kyllä uskoisin, että monella alkaisi pohdituttamaan, että mistähän vitusta minä tässä enää maksan.
Jumalauta sulla on kovat tulot, jos ansiotuloveroprosentti hipoo 50%:a. Pakko nostaa hattua.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Avaisitko ihan omin sanoin, ilman Googlen käyttöä, mitä tarkoitat listaamattomien yritysten pääomaverotuksen kuntoonlaitolla ja millaisia summia siitä voisi olla veropottiin saatavilla?
Tätä ei nyt minulta kysytty, mutta minä olen kokenut tuon melko pienen veroporkkanan kannustavan nostamaan yrityksen osakkeiden matemaattista arvoa eli jättämään rahaa sisään yritykseen sen sijaan että nostaisimme kaiken ulos ja hupuloisimme rahat minne sattuu. Se oli yksi perustelu, jos muistan, nykyisen käytännön luomisessa, koska aiemmin yritykset kaatuivat herkemmin vastoinkäymisiin tai kassakriisiin.

Rahan sisään jättäminen nostaa matemaattista arvoa, parantaa verottoman osingon määrää, mutta myös yrityksen maksuvalmiutta ja kykyä kestää takaiskuja, kun on puskuria. Ja tietenkin parantaa kykyä investoida. No, vastuulliset yrittäjät tietysti muutenkin toimivat näin, joten suojelkoon se sitten niitä huolettomampia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Erinomaisella hallitusohjelmalla tietysti… ei vaan kyllähän se vaatisi tahtotilaa läpi puoluekenttää eikä tälläistä ikinä kukaan tule ehdottamaan juuri tuon poliittisen itsemurhan vuoksi. Joten ei se Suomen tilanne vielä niin vakava olekkaan. Olisi toki tämäkin askel sinne verrokkimaiden suuntaan.

Onko muuten kellään tietoa miten käy jos IMF tulee kylään ja rupeaa laatimaan leikkauslistoja ja joku on ristiriidassa perustuslain kanssa? Silloin kyseinen faksi varmaan menee silppuriin suoraan?

Aika vähän tulee mieleen sellaisia asioita, jotka kuitenkaan perustuslain suojaa nauttisivat ja joita oltaisiin leikkaamassa. Eiväthän maksussa olevat eläkkeet sellainen ole, mikä IMF:lle kuuluisi millään tapaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siinä vaan sitten se, että kun kertymä on täynnä niin edelleen iloisesti - tai kuten toverit sanoisivat käsi taskussasi: solidaarisesti - bruttopalkastasi lähtee edelleen se n.8% tyel-maksua. Mutta nythän se on jo käytännössä lisävero, kun et voi enää hyötyä siitä yhtään millään tavalla. Tämä sen päälle, että kun ansiotuloprosenttisi hipoo 50%, niin kyllä uskoisin, että monella alkaisi pohdituttamaan, että mistähän vitusta minä tässä enää maksan.

Niissä maissa, joissa eläkekatto on käytössä on käytännössä kaikissa myös osittainen tai kokonainen maksukatto, eli silloinhan noin ei toimittaisi.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Voisin melkein lyödä jallun vetoa siitä ettei Jarkko työskentele tuolla enää vuoden päästä. Ja hyvä niin, työyhteisö ei kaipaa tuollaista henkilöä.

Työantaja taas kaipaa juuri hänen kaltaisiaan itsenäiseen toimintaan ja ajatteluun kykeneviä yksilöitä, voipi olla ihan muut jotka sieltä tipahtaa pois.

Ei ne lakot tähän jää, hallituksella on enemmän kuin 50:50 mahdollisuus saada ensimmäiset lait voimaan 1.5 - ay heittää itkupotku-all-init. Viis-veivaamatta siitä vahingosta, jota heidän toimet aiheuttavat - laskun niistä maksaa lopulta heidän jäsenensä ja suomalaiset laajemmin.

Tänään taas lammaslauma syytti kovasti, että vain hallitus voi lopettaa tämän. Jännä juttu kun vain te lakot aloititte. Ja edelleen valta-asemapeli tämä heille on, itse lakimuutokset ovat sivutuote.

Hallitus menee päätyyn asti siinä että yrittää muuttaa pysähtynyttä maata, AY menee päätyyn asti maksimaalisen haitan aiheuttamisessa.

Joka päivä tilauksia menee ohi, tuotantoa jätetään tekemättä ja asiakkaita menetetään. Hintalappu pidennyksen jälkeen alkaa olla kaksi miljardia. Ja sitten on se pitkän aikavälin haitta, Koska menee tilauksia ja asiakkaita, vähenee työpaikkoja. Koska jo ennen tätä lakkoilimme enemmän kuin yksikään Pohjoismaa, niin tämä vaikuttaa investointeihin ja liiketoiminnan maaperään pitkäkestoisesti; miten ja kuinka paljon on vaikea mitata ja ennakoida. Mitään positiivista näistä lakoista ei seuraa.

Siinä AY sankareiden vastaehdotuksessa nähtiin taas tarkalleen miksi asioiden pitää muuttua, he pokkanaamalla esittivät 10 vuoden turva-aikaa eli pysähtymistä paikallisen sopimisen rajoihin. Vuosikymmenen?!? Maailmassa joka muuttuu nopeammin kuin koskaan, maailmassa jossa Suomi on jo tippunut kyydistä.
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
En usko että kerkeää vapuksi. Kyllä menee loppukesään/syksyyn kun sitä jarrutellaan valiokunnissa. Syksyllä alkaa sitten tes-kierros ja sitten lakot vasta alkavatkin.
Näin tässä taitaa käydä. Vapusta en osaa sanoa, että kerkiääkö lakkokielto siihen tai siitä, että miten käy kun lähdetään syksyn kierroksille.

Isojen muutosten edessä ollaan menossa, mutta ollaan sentäs maailman onnellisin maa! Torille!
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Jos yritykseni työskentelisi Jarkolle soveltuvalla alalla tarjoaisin elinikäisen sopimuksen. Jutussa siteeratuille ay-lehdille voisi todeta, että asiallista kieltä pittää käyttää.

Tuttu paikka tuo Valmet, vielä jokunen vuosi sitten sinne ei päässyt töihin ilman jäsenkirjaa, tai jos oli jotenkin sattunut pääsemään, niin savustettiin kyllä pois nopeasti, näiden työn sankareiden toimesta.

Oksettavaa toimintaa, jossa omaa etuaan ajava työntekijöiden mafia yrittää pitää kiinni viimeisistä vallan linn akkeistaan.
Muilla aloilla on järjestäytyminen jatkuvasti vähentynyt, korkeat jäsenmaksut ja vanhan ajan jäykkä edunvalvonta ei vain ole tätä päivää.
Jarkko oli rohkea, kun kertoi rehellisesti, kuinka pelolla uhkailu ei vain toimi nyky Suomessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös