Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 033
  • 15 508

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen budjetoinut saavani eläkettä yhteiskunnalta 0€, joten tältä osin mulle ei ole tulossa muita kuin korkeintaan positiivisia ylläreitä. Terveydenhuolto maksaa sen mitä maksaa. Maksettava on, jos Suomessa meinaa hoitoa saada. Maksan mieluummin itse vaikka omista säästöistäni kuin maksatan nämäKIN kulut lapsillani ja muilla nuorilla.
Fair enough, arvostan. Rahaa kuitenkin ne säästötkin on. Mennee toki jo filosofian puolelle jos ajattelee niiden käyttämistä "leikkauksina". Lopputulema kuitenkin se että olet köyhempi.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Missä minä mainitsin roskasakin? Aivan. En missään.

AY-liikkeen koko johto on puhtaasti vasemmalta puolelta poliittista kenttää. Johto päättää mitä tehdään. Turha tässä on maalailla mitään valekuvaa siitä etteikö nämä poliittiset lakot johtuisi joka kerta siitä että AY-liikkeen johdon mielestä hallituksen muodostavat väärät puolueet. Osa on tahtomattaankin lakossa.
En minä kirjoittanut sinun niin sanoneen, mutta näinkin täältä olen tänään lukenut.

Miten muuten arvelet ay-liikkeen johdon valikoituvan?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
SDP olisi varmasti päässyt hallitukseen halutessaan, mutta viime keväänä ei tahtotilaa sinipunalle löytynyt. Mikäli SDP olisi kyennyt saamaan Kokoomukseen nähden sen vajaat 30 000 ääntä enemmän, niin mitä oletettavimmin hallituskokoonpano olisi SDP, Kokoomus, Keskusta, Vihreät ja RKP.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ja tulos ei kuitenkaan riittänyt valtioneuvoston jäseneksi. Jos ei edes haluttu niin turha kiukutella.
Eivät kaikki puolueet mahdu samaan hallitukseen. Nyt on Orpon ja Purran aika näyttää parasta osaamistaan ja SDP:n vuoro on tehdä oppositiopolitiikkaa. Seuraavat vaalit sitten näyttävät mitkä puolueet ovat kansalaisten mielestä onnistuneet parhaiten.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Eivät kaikki puolueet mahdu samaan hallitukseen. Nyt on Orpon ja Purran aika näyttää parasta osaamistaan ja SDP:n vuoro on tehdä oppositiopolitiikkaa. Seuraavat vaalit sitten näyttävät mitkä puolueet ovat kansalaisten mielestä onnistuneet parhaiten.
Minä ihan oikeasti vähän pelkään että tällä menolla jossa vasemmalla puolella hirttää lakkoilut ja pesukarhujahdit päälle pääministeri puolue vaihtuu seuraavissa vaaleissa ja se on persut. Liikaa kun heittää kapuloita rattaisiin voi se sataa kohteen laariin.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ja tulos ei kuitenkaan riittänyt valtioneuvoston jäseneksi. Jos ei edes haluttu niin turha kiukutella.
Eihän ne edes halunneet hallitukseen, kun ihqu-Sanna ilmoitti heti hallitusneuvottelujen alussa, että emme lähde kakkosviulua soittelemaan, kun se ei olisi käynyt bileprinsessan pirtaan.

Sen minä vaan sanon edelleen näille AY-aktiiveille: Ihan teidän takia olen suorastaan alkanut toivomaan, että Suomen talous romahtaisi kunnolla ja ulkopuoliset tahot tulisivat sanomaan, mistä otetaan ja miten paljon. Saattaapa siinä ehkä jopa AY-aktiiveillekin tulla mieleen, että ei ne hallituksen toimet olisi ihan niin pahat olleetkaan. Sitten on meno kuin Vesivehmaan Jenkassa: Siinä meni nuoret sekä vanhat saman lailla.

Sitä saa, mitä tilaa.
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Minä ihan oikeasti vähän pelkään että tällä menolla jossa vasemmalla puolella hirttää lakkoilut ja pesukarhujahdit päälle pääministeri puolue vaihtuu seuraavissa vaaleissa ja se on persut. Liikaa kun heittää kapuloita rattaisiin voi se sataa kohteen laariin.
Mielenkiintoiset kolme vuotta on tulossa. Nyt alkuvuonna ovat nämä poliittiset lakot ja loppuvuodesta alkavat tes-neuvottelut, joista ei varmaankaan kiitos Orpon hallituksen hölmöilyjen tule helpot. Silloin sitten ehkä tulee pitempiä lakkoja. Saa nähdä tullaanko tulevaisuudessa Orpon, EK:n ja Purran hallitus muistamaan yhtenä Suomen historian huonoimmista hallituksista.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Mielenkiintoiset kolme vuotta on tulossa. Nyt alkuvuonna ovat nämä poliittiset lakot ja loppuvuodesta alkavat tes-neuvottelut, joista ei varmaankaan kiitos Orpon hallituksen hölmöilyjen tule helppoja. Silloin sitten ehkä tulee pitempiä lakkoja. Saa nähdä tullaanko tulevaisuudessa Orpon, EK:n ja Purran hallitus muistamaan yhtenä Suomen historian huonoimmista hallituksista.
Itse näen ettei matka riitä saamaan edes edellistä kiinni tittelijahdissa. Näkemyserojahan nämä, ei sen kummempaa.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tuli info että Haliituksen seuraava keino ei millään tapaa liity Valtion talouteen. Yt-lakiin ajetaan sellaista uudistusta että yli 50 henkilön yrityksissä neuvotteluajat puolitetaan. Mitä tekemistä tällä on Valtion talouteen?

Tämä ei pelasta yritystä jos lappu on menossa luukulle. Hallitus puuttuu asioihin jotka sille ei kuulu. Ei muuta kun perseet penkkiin niin pitkäks aikaa kun Hallituksen kaikki pippelit ja pimpit ovat istuttu pihalle.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä ja mistä mahtaisit multa leikata? En saa mitään tukia, paitsi yhdestä lapsesta lapsilisää, mutta sekin on tarkoitettu sille lapselle ja loppuu muutenkin kohta, enkä käytä juurikaan julkisia palveluita (terveydenhuolto, liikuntatilat, kirjastot, jne. ja suosin yksityisautoilua aina, kun mahdollista). Väitän, etten ole ainoa laatuani.

Osuisiko leikkuri mun ja kaltaisteni kohdalla sitten vaikka siihen, että saan käyttää vain yhtä kaistaa moottoritiellä?

Niputat erikoisesti myös ihan jokaisen työttömän ja muut tuensaajat yhdeksi ryhmäksi, joilla ei kertakaikkiaan ole mitään muita vaihtoehtoja kuin nostaa tukia. Ja sehän ei todellakaan pidä paikkaansa. Suomessa on koko ajan kasvava joukko ihmisiä, jotka ovat systeemin hyväksikäytön ammattilaisia.

Poliittiset lakot on paskaa.
Tähän minun on vaikea edes vastauksesi perusteella vastata tyhjentävästi, sillä tietenkään en voi tietää kaikkea omalla kohdallasi asiaan vaikuttavaa yksityiskohtaa.

Se taas on aivan oma valintasi, jos et käytä julkisa palveluja -syytä en osaa edes kuvitella- joten en osaa senkään suhteen mennä yksityiskohtiin.

Mutta mikä nyt voisi äkkiä tulla mieleen, niin voisihan yksityisiin terveyspalveluihin laittaa ALVn oikein hyvin. Kun se nyt on ALV 0, niin sen voisi nostaa yksityisten osalta esim 5%. Tämä jo siksikin, että osa yksityisestä palvelusta joka tapauksessa käyttää julkisia toimitiloja oman toimintansa tukena. Siinä nyt olisi alku.

Yksityisautoilusi luonteesta en selvää saa viestisi pohjalta, mutta jos kyseessä nyt on vaikkapa yrityksen antaman autoetu, voisi sen(kin) verotusta nostaa pykälän pari.

Vaikeassa tilanteessa tarkastelisin ehdottomasti lapsilisän väliaikaista poistoa tietyn tulotason ylittävältä kansanosalta, sillä turhaa on maksaa sitä sijoitusrahastoksi heille, joille ei sille aitoa tarvetta ole.

Eläkekatto olisi nyt syytä ottaa käyttöön, ja veroprosenttia voisi nostaa progressiivisena, jota voisi vielä vähän enemmän jopa jyrkentää. Mutta tämähän ei vaikuta sinuun toki.
Jos olen niputtanut kaikki tuensaajat ja työttömätä samaksi nipuksi, niin tunnustan toki virheeni siltä osin, mutta ehdottomasti kaiken maksettavan yritystuen sitoisin vain työllistämiseen. Eli maksetaan se osa palkasta johon ei yrityksellä ole varoja (kun kuulema ei ole), jotta työssä käyvän ei tarvitse tukiverkkoja käyttää.

Tukiverkot siis olkoon heille, joille ei työtä ole osoittaa, tahi ovat sitä syystä tai toisesta kykenemättömiä tekemään.

Toki voidaan porrastaa tuota ansiosidonnaista siltä osin, jos henkilö jolle koulutusta vastaavaa työtä tarjotaan, ja siitä kieltäytyy määrätietoisesti perusteetta. Mutta vastaavasti sitä on ihan turha laskea, jos kerran yritykset eivät työllistä aktiviisuudestakaan huolimatta. Henkilö kun ei voi pakottaa yritystä rekrytoimaan. Sen tuen tosiaankin voisi vielä maksaa vain sellaisissa tapauksissa, että yritys työllistää työttömän hakijan, eikä työpaikan vaihtajaa. Eli jos ei palkkaa, ei myöskään tukea nosta yritys.

Sitten nostaisin mm Meikkien, luksuselektroniikan, palveluiden, aikakausilehtien, kirjojen, tiettyjen ruokien, luksustuotteiden sekä vaikkapa erilaisten huvituotteiden alveja. Sitten tosiaankin voisi ne litaamattomien yritysten osingot laittaa kokonaisverotukseen. Koulutukselle laittaisin hinna, jos sen täältä saanut opiskelija lähtee töihin ulos maasta siten, ettei vero tule tähän maahan. Silloin vaan mukaan lasku saadusta koulutuksesta. Koultuksen hinnan voisi kuolettaa esim 10K vuodessa, eli sadan tonnin koulutuksen jälkeen olet täällä töissä kymmenen vuotta, niin se on maksettu, ja jos et, niin maksat niiltä vuosilta jotka jäävät toteutumatta.

Lisäksi nostaisin tiettyjen autojen alvia useamman prosentin, sillä se tervehdyttäisi joko autojen kokoa sekä päästöjä, tai sitten vaan maksaisi enemmän. Sähköautoille niinikään ajoneuvoverotus päälle vaan, sillä sekin raha tarvitaan.

Sitten voisi vaikkapa laittaa sen kuuluisan "väliaikaisen" "tiemaksun", eli vaikkapa noin 100 euroa/vuosi yksityisautoille. Onhan näitä juttuja, jolla voidaan taakkaan jakaa, eikä vaan rasittaa kaikella samaa kansanosaa. Vain se tahto puuttuu.

Ja kuten todettua, niin kansanedustajien määrn vuosi tiputtaa 101 edustajaan, sekä karsia valtionhallintoa ja erilaisten julkisten tehtävien halintoja voisi myös karsia isolla kädellä ja lisätä sitä työtätekevää osaa enemmän.
Yritysten hallitusten kokouspalkkiot voidaan niinikään laittaa verotuksen piiriin jne jne.

Polittiset lakot voi oll apskaa, mutta itse olen ne valmis sallimaan, sillä kuten jo totesin, niin ei minulla ole tietoa ihmisten motiivesita eikä heidän vallitsevasta elämäntilanteestaan, mutta omien kokemusteni valossa voin kyllä hyvin todeta, että elämä voi heittää eteen sellaisia vaikeuksia, joista ei nyt vaan aina pääse optimisti eteenpäin, vaan elämä voi olla enemmän taistelua kuin jollakin toisella, eikä se tee tästä ihmisestä yhtään tyhmempää vaikka niin itselleen moni yrittääkiin uskotella, että kaikki on vain siitä omasta erinomaisuudesta elämässä kiinni. Ei ole.
Ja vaikka mitä sinänsä jankuttaisin, ja katselisin eri suunnasta kuin vaikkapa juuri sinä @BOL , niin ei se ole mitään henkilökohtaista. Tietenkin sen voi niin ottaa, mutta sitä se ei kuitenkaan ole, koska en vois tietää myöskään sinunkaan elämästäsi juurikaan mitään. Mä nyt vaan itse -ja siis ihan henkilökohtaisesti- katselen maailmaa mielummin entistäkin enemmän tasa-arvoisena ja kaikista huolta pitävänä paikkana, ja siitä siis kärsin ajatuksen tasolla ihan vain itse. Sille en taas mahda mitään, jos siitä muut vetää herneet. Täälläkin hyvin vähän esitetään yhtään mitään kättä pidempää ratkaisuksi, kuin vain lakkojen kieltäminen ja köyhien potkiminen. Rakentavaako, no ei!
 
Viimeksi muokattu:

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän ne edes halunneet hallitukseen, kun ihqu-Sanna ilmoitti heti hallitusneuvottelujen alussa, että emme lähde kakkosviulua soittelemaan, kun se ei olisi käynyt bileprinsessan pirtaan.

Sen minä vaan sanon edelleen näille AY-aktiiveille: Ihan teidän takia olen suorastaan alkanut toivomaan, että Suomen talous romahtaisi kunnolla ja ulkopuoliset tahot tulisivat sanomaan, mistä otetaan ja miten paljon. Saattaapa siinä ehkä jopa AY-aktiiveillekin tulla mieleen, että ei ne hallituksen toimet olisi ihan niin pahat olleetkaan. Sitten on meno kuin Vesivehmaan Jenkassa: Siinä meni nuoret sekä vanhat saman lailla.

Sitä saa, mitä tilaa.
No juu, epäilen vahvasti, että sittenkään olisi lopulta niin, että hallitus tulisi päätäämään niistä palkoista, joten voisi kuitenkin tulla pää vetävän käteen. Mutta romahdusta odotellessa. Voi siis olla, että kun yrityspuoli nyt on tilaamassa itselleen etuja hallituksen avulla, ettei se kansa sittenkään sankoin joukoin sitoudu työhönsä jatkossakaan, jos ei markkinat sitä hintaa määrää. Nythän sitä hintaa ei tosiaankaan määritä markkinat siten kuin pitäisi.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Suomen tuottavuus ei vain riitä kattamaan näin suuria tulonsiirtoja, koska maksajia tulonsiirroille ei ole riittävästi. Suomen ratkaisu on ollut verottaa keskituloinen köyhäksi kun muualta ei ole voinut ottaa, mutta kyllä siinäkin on rajansa.

Joko on saatava tuottavuutta nostettua tai karsittava tulonsiirtoja. En oikein ymmärrä lakkoilua tältä kantilta, koska käsittääkseni hallitus yrittää uudistuksilla nostaa kumpaakin, jotta rahaa riittäisi jatkossakin tulonsiirtoihin. Toki voihan sitä isolla lusikalla vaatia, mutta jossain vaiheessa jaettava purkki on niin pieni ettei sinne pääse kuin teelusikalla.
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tässä kun on palstaa lueskellut, ja tätä johtopäätösten tulvaa, niin suosittelisin tutustumista oman alan TES:iin. Siellä on aika paljon jo vastauksia ketjussa esitettyihin - moninaisiin - väittämiin.

Työsuojelussa esim. ja monessa muussa kinassa useat väittelyt ja riidat olisi voitu useasti välttää, jos vain osapuolet tuntisivat oman alansa sopimuksen.

Väliportaan edustajan ja suorittavan osapuolen näkemyserot tasaantuvat kovin nopeaan, kun se paljoa vääntöä aiheuttava asia on jo käsitelty sopimuksessa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun pitkään jatkunut riita on ratkaistu aika nopeasti, kun joku (yleensä joku isompi johtaja) nostaa paperikirjan pöydälle ja lukee sieltä sovitun näkökannan asian ratkaisemiseksi.

Eli ohjeena, jos olet työntekijä, niin lue TES, jos olet työnantajan puolella pöytää, niin lue useampaan kertaan.

Useampi varoituslappukin on peruttu, kun pomo on joutunut pakittamaan omasta mutu-tulkinnastaan.

Hyvä ja asianosaava pomo on neuvotteleva ja tuntee alansa sopimukset. Niitä kannattaa palkata, koska ylläpitävät osaamisellaan työrauhaa ja yhteishenkeä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Osaako joku nyt vastata siihen kauanko hallituksella menee saada nämä muutokset lainsäädäntöön eli kauanko tätä lakkorallia on nyt vielä kestettävä?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Osaako joku nyt vastata siihen kauanko hallituksella menee saada nämä muutokset lainsäädäntöön eli kauanko tätä lakkorallia on nyt vielä kestettävä?

Osaa, lakkorallit kestää niin kauan kun hallitus peruu ainakin osan typeristä hankkeistaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Osaa, lakkorallit kestää niin kauan kun hallitus peruu ainakin osan typeristä hankkeistaan.

Eihän ne kestä vaan loppuu kun nuo lait ovat eduskunnassa nuijittu lainvoimaisiksi. Tuon prosessin kestoa kyselin. Ei kai AY-liikkeetkään sitten lakia riko?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Eihän ne kestä vaan loppuu kun nuo lait ovat eduskunnassa nuijittu lainvoimaisiksi. Tuon prosessin kestoa kyselin. Ei kai AY-liikkeetkään sitten lakia riko?

Jos ei tämänviikkoiset tehoa niin sitten seuraavat kestää jo viikon. Pointti oli ettei ne lait mene läpi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos ei tämänviikkoiset tehoa niin sitten seuraavat kestää jo viikon. Pointti oli ettei ne lait mene läpi.

Voi olla tavoite etteivät mene mutta meneväthän ne jos hallitus näin haluaa. Tän prosessin kestoa tiedustelin. Toivottavasti se nopeutuu vaan nyt. Sen eteen varmaan töitä nyt tehdään.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Jos ei tämänviikkoiset tehoa niin sitten seuraavat kestää jo viikon. Pointti oli ettei ne lait mene läpi.
Se onkin mielenkiintoista nähdä, että kumman perse kestää. Työnantajan, joka ei saa lakkoilijoita töihin, vai lakkoilijan, joka palkan sijaan saa muutaman kympin lakkoavustusta päivässä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Jos ei tämänviikkoiset tehoa niin sitten seuraavat kestää jo viikon. Pointti oli ettei ne lait mene läpi.
Olisi jännä nähdä millaisia neuvotteluja työryhmissä nyt käydään lainvalmisteluista; niin hallituksen, EK:n kuin SAK:n kesken.

Onneksi tässä maassa kuunnellaan myös työelämän asiantuntijoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös