Aleksi Varttinen – se nuorempi Varttinen

  • 15 038
  • 69

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt on pakko nostaa myös Varttisen ketjua, koska olen alkanut jotenkin tykätä kaverista. Hänestä on puolihuomaamatta tulossa vähän sellainen jässikkä, ikään kuin parrunpätkä tyyppinen pakki. Ässien lähihistorian huomioiden nyt tulee kova vertaus, mutta olisiko Varttisessa aineksia olla sellainen köyhän miehen SammalTapsa.. voimatasot eivät varmaan vielä ole tapsamaisella tasolla, mutta olisiko tässä aihiota siihen suuntaan?

Itse olen täällä pari kertaa verrannut Varttista juuri Sammalkankaan tyyliseksi pakiksi. Puolustaja, joka antaa kaikkensa joka tilanteessa ja taklaa, kamppailee ja on kovaa tekoa maalinedustalla. Ei hirveästi tehopisteitä, mutta sitäkin enemmän muita joukkuetta auttavia asioita.

Sammalkankaan tasolle pääseminen olisi Varttiselta kova suoritus, sillä Sammalkangas oli kuitenkin mestarijoukkueen top4-puolustaja. Riippuu paljon siitä, mikä on Varttisen intohimo lajia kohtaan, koska tuollainen rooli vaati todellakin asennetta ja tahtoa joka päivä. Ja tietysti olisi hyvä saada myös hyvin peliaikaa, jotta todellinen osaaminen saataisiin esiin. Tällä kaudella peliaikaa olisi voinut tulla enemmänkin. Sopimus päättyy tähän kauteen.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Köyhän? Ennustan kyllä, että Varttinen tulee olemaan vähintään samaa tasoa kuin Tapsa, katsellaan nyt pari kolme vuotta eteenpäin.

Ei millään vielä uskalla sanoa noin paljon, Tapsa on kuitenkin Ässien lähihistoriassa voinee sanoa jopa ikoninen pakki: yhtä aikaa sekä arvostettu että unohdettu työmies, Ässien pelaaja-ansiomerkillä palkittu mestarijoukkueen ykkösparin pakki, wanhan koulukunnan lätkäjätkä ja miesten mies. Porilaisempi kuin keskiverto porilainen itse, joka antoi käytännössä koko uransa porilaiselle kiekkoilulle..

Siksi kirjoitin, että olisiko Varttisessa aihiota siihen suuntaan, nyt hän on kuitenkin vasta uransa alussa oleva kolmosparin pakki jolla vain sellaiset ominaisuudet ovat alkaneet nostaa päätään, että ne jotenkin vippaavat tapsamaiseen suuntaan. Mutta pelkästään puhtaasti lihasmassaa puuttuu vielä kymmenen kiloa, että ollaan Tapsan lukemissa. Aikamuoto oli itse asiassa äskeisessä viestissä väärin, tarkoitin enemmänkin että Varttinen on nyt sellainen köyhän miehen Sammalkangas, mutta kuka tietää mihin se hänessä oleva aihio sitten ehkä riittäisikään..

@ValkMan ai täällä olikin jo verrattu Tapsaan, on mennyt ihan ohi. Luulin olevani ensimmäinen, siksi tässä sanailinkin vähän mahtipontisesti..
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Sammaltapsa on SM, mutta Aksu kerkee vielä.
 

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tykkään tämän pojan tavasta pelata jääkiekkoa. On kovuutta ja myös selkeästi potentiaalia kiekolliseen peliin, kunhan vähän saa rauhallisuutta otteisiinsa, niin hyvä siitä tulee... jatkoon sanon minä.
 

ks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,HPK
Tykkään tämän pojan tavasta pelata jääkiekkoa. On kovuutta ja myös selkeästi potentiaalia kiekolliseen peliin, kunhan vähän saa rauhallisuutta otteisiinsa, niin hyvä siitä tulee... jatkoon sanon minä.
Kunhan pysyisi nyt terveenä niin olisi hyvä prospekti edelleen. Sama koskee Vuorisaloa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Varttisen uran 4. Liigamaali ja varmasti hänen pitkään muistavansa voittomaali ajassa 59.59. Kerrankin näinpäin *hymiö*
 

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikealle miehelle osui onnistuminen! Hieno peluri, kuten jo olen aiemminkin kehunut.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Varttinen olisi totta puhuen sellainen aika varma nakki kiinnitettäväksi myös tuleviksi kausiksi, irtoaakin vielä edullisesti tässä vaiheessa. Hän on ensinnäkin kokonaisuutena parempi pakki mitä esimerkiksi Vuorisalo on (eikä myöskään ole niin loukkaantumisherkkä), hänessä on edelleen jotain sellaista köyhän miehen tapsamaisuutta mistä on helppo pitää. Ja (lähi?)tulevaisuudessa ei varmasti myöskään enää tarvitse käyttää "köyhän miehen" ilmaisua, koska kehittymisvaraa on nuorella kaverilla vielä vaikka millä mitalla, puolustajan optimaalisimpaan ikään hänellä on vielä 7-8 vuotta aikaa..
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Varttinen olisi totta puhuen sellainen aika varma nakki kiinnitettäväksi myös tuleviksi kausiksi, irtoaakin vielä edullisesti tässä vaiheessa. Hän on ensinnäkin kokonaisuutena parempi pakki mitä esimerkiksi Vuorisalo on (eikä myöskään ole niin loukkaantumisherkkä), hänessä on edelleen jotain sellaista köyhän miehen tapsamaisuutta mistä on helppo pitää. Ja (lähi?)tulevaisuudessa ei varmasti myöskään enää tarvitse käyttää "köyhän miehen" ilmaisua, koska kehittymisvaraa on nuorella kaverilla vielä vaikka millä mitalla, puolustajan optimaalisimpaan ikään hänellä on vielä 7-8 vuotta aikaa..

Tästä lainaamastani viestistä voin allekirjoittaa jokaisen sanan. Itse olen täällä jo useamman viestin verran kehunut Varttista ja hänen pelityyliään. Hän olisi aivan ideaali pelaaja moneksi kaudeksi Ässien puolustukseen, koska pystyy varmasti suorittamaan hyvin vähintään kolmosparissa. Fyysinen ja äijämäinen pelaaja, joka antaa joukkueelle kaiken mitä löytyy. Pystyy välillä myös hyviin kiekollisiin suorituksiin, kuten eilinen voittomaali osoitti. Tällaisia pelaajia pitää olla Ässien puolustuksessa.

Kerttula tosiaan tuossa jokin aika sitten kertoi, että joidenkin pelaajien kanssa on keskusteltu jatkosta. Toivottavasti Varttinen on yksi näistä.
 

Jore12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikealle miehelle maali eilen ! Varttinen on kyllä pelillisesti Ässien ehdottomasti kärkipuolustaja. Tästä jo aiemmin täällä puhuttiin niin on kyllä kumma, jos ei tulevaisuudessa mahdu kokoonpanoihin. Peltomäki ja Stenqvist ja Kotkansalo ja Vuorisalo jää mun mielestä taakse. Toki Varttisella ei pelejä ole niin paljoa ollut, mutta niiden perusteella uskallan sanoa mitä Varttinen on tälle kaudella pelannut! Ehdottomasti jatkot, jos hyvä puolustaminen jatkuu eikä nukahduksia tule peleihin.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mikähän siinä on että näillä veljeksillä tuntuisi olevan oikein fanaattisen puusilmäisiä faneja jotka eivät näe mitään negatiivista herrojen otteissa. Ei muuten, mutta pohdimpa vaan...
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mikähän siinä on että näillä veljeksillä tuntuisi olevan oikein fanaattisen puusilmäisiä faneja jotka eivät näe mitään negatiivista herrojen otteissa. Ei muuten, mutta pohdimpa vaan...

Jos tämä jotenkin liittyy omaan viestiini, niin tottakai esimerkiksi A. Varttisen pelistä löytyy negatiivisia osa-alueita. Viestissäni totesin että Varttinen voisi olla vähintään kolmosparin pakki, mutta kyllä todennäköisesti hänen pakkiroolinsa tullee olemaan puolustuksessa sijoilla 5-7. En siis hirveästi odota Aleksin nousua Ässä-puolustuksen top4-ryhmään, vaikka positiivista kehitystä voi tietysti tapahtua. Mutta jos puhuttaisiin täydellisestä puolustajasta, niin Varttinen pelaisi ykkösparissa Stenqvistin kanssa. Tai ihan jossain muussa liigassa. Viestin pointti oli se, että Varttisesta Ässät voisi saada useaksi vuodeksi oman roolinsa taitavan puolustajan, jonka palvelukset saisi varmasti suhteellisen huokealla hinnalla.

Matias Varttinen ei ole mielestäni liigatasoa, joten Mestis on tällä hetkellä se oikea sarja.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikähän siinä on että näillä veljeksillä tuntuisi olevan oikein fanaattisen puusilmäisiä faneja jotka eivät näe mitään negatiivista herrojen otteissa. Ei muuten, mutta pohdimpa vaan...
Mielellään sitä tosiaan lukis myös rakentavampaa kritiikkiä. Miten sää kuvailisit Aleksin puutteita?

Mun mielestä Aleksi on aika tasapaksu jätkä. Pelaa peliä monipuolisesti ja rohkeasti, liikkuu hyvin, kamppailee hyvin ja laukookin ihan hyvin. Eniten pidän siitä, että poika lukee peliä ja puolustusnopeus on täten hyvä.

Puutteista voisin sanoa, että sais olla vähän nopeempi, vähän vahvempi, vähän ulottuvampi, vähän isompi ja vähän taitavampi.

Tän takia luonnehdinnat "tykkään Varttisen pelityylistä" ja "olis ainesta olla pidempiaikainenkin 3 parin pakki" kuvastaa Aleksia ihan tarpeeks hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Pata-Ässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
West Coast Titans
Mikähän siinä on että näillä veljeksillä tuntuisi olevan oikein fanaattisen puusilmäisiä faneja jotka eivät näe mitään negatiivista herrojen otteissa. Ei muuten, mutta pohdimpa vaan...

Kyllähän niitä fanaattisia puusilmäfaneja on ollut monilla muillakin pelaajilla. Erityisesti porilaisten pelaajien otteet tuntuvat olevan joillekin kovin vaikeita kritiikin kohteita. Paljon tulee rapaa niskaan, jos lähtee vaikkapa Kiilholman tai Taimen pelaamisesta nostamaan jotain negattivista esiin, mutta nyt sitten Varttisen kohdalla porukka on puusilmäistä, kun eivät keskity negatiiviseen. Ota tästäkin nyt sitten selvää.

Ai niin.. Varttiset eivät olekaan paljasjalkaisia porilaisia.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Varttiselle maali ja tolppalaukaus. Kohtuullisen hyvä suoritus 7. pakille 10min peliajalla. Sai lopussa lisää vastuutakin
 

Badgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varttiselle maali ja tolppalaukaus. Kohtuullisen hyvä suoritus 7. pakille 10min peliajalla. Sai lopussa lisää vastuutakin
Taisi saada vastuuta sen jälkeen, kun Morrow jäähyili ja taisi Joe joutua penkille lopulta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös