Alaikäisten lisääntynyt alkoholinkäyttö

  • 2 752
  • 47

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Liekö tämäkin jo sanottu - en jaksanut lukea kuin vähän alusta - mutta sanoisin, että tuskin se alaikäisten alkoholin käyttö mihinkään on lisääntynyt.

Nuoret ovat vain siirtyneet kotibileistä ja metsiköistä pois, ja tulleet juomaan sitä viinaansa kaduille. Mikä ei kyllä ole ainakaan hyvä uudistus.

Itse join alaikäisenä myös alkoholia jonkin verran, ehkä liikakin. Mutta se tehtiin lähinnä kotibileissä jne. ei sitä kaduille viitsinyt lähteä varsinkaan talvisin, kylmä ja kaikkea.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Shane
Mikähän ihmeen puolustus tuo "on voinut lähteä vain mopo käsistä" muka on olevinaan? Mitä jos toisen ihmisen tappanut henkilö jätettäisiin tuomitsematta, koska "tältä nyt vain lähti mopo käsistä". Eihän hän itse asialle mitään voinut, vai?

Ei varmasti sinällään ole puolustus, mutta onko se oikein, että joku, joka on juonut, tuomitaan enemmän tai vähemmän kuolemaan, kun ei soiteta paikalle esim. poliisia.

Sen lisäksi kuten tässä ketjussa jo sanottiin on hieman eri asia tappaa joku henkilö, kuin juoda liikaa alkoholia.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kun tarkemmin ajattelee, mitä hyötyä on juoda alkoholia? Sanokaa yksikin hyvä syy? Minulla ainakin aikaisemmin meni rahat, olo oli huono ja yleinen vitutus vain kasvoi. Nyt kun ei ole vähään aikaan juonut, on rahaa, olo paljon parempi ja vitutuskäyräkin laskussa. Tällä kaudella tosin eräs urheilulaji on hieman tasoittanut käyrän laskua.

Säälittävää katsella kaupungilla alaikäisiä kakaroita, jotka kuvittelevat olevansa jotakin käyttäessään alkoholia. Ihmetyttää suuresti, että on itseisarvo alkaa käyttää alkoholia jo hyvin nuorena. Kun vanhemmat antavat kakaroidensa juoda ja liikkua missä huvittaa, niin tuskin nämä nuoretkaan sitten vanhempana yhtään paremmin omia lapsiaan vahtivat. Kierre vain syvenee ja nuoret voivat entistä huonommin.

Ei jäähallissakaan ole kovin edustavaa, kun isi vie lapsensa katsomaan kiekkoa ja poistuu itse toisten avulla hallista. Lapselle lykätään seteli kouraan ja nähdään aamulla. Nykyajan vanhemmilla ei tunnu olevan minkäänlaista vastuuta....
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti CMX
Pointtini olikin se, että nykyaikoina nuorten arvot ovat entistä enemmän alkoholivaltaisia, sitä lienee turha kiistää?

En minä kyllä lähtisi pelkällä mutu-tuntumalla tuollaista väittämään.

Sitä paitsi "alkoholivaltaiset arvot" on aika kummallinen määritelmä. Eiköhän alkoholin kautta tavoitella sitä samaa nautintoa ja hyvää (tai ainakin parempaa) oloa, mitä monen muunkin asian kautta. Jos tästä haluaa tehdä arvokysymyksen, niin pitäisi tarkastella arvona pikemminkin hedonismia kuin alkoholia, joka tuskin sinänsä on mikään itseisarvo muille kuin alkoholisteille (ja heillekin kai lähinnä fysiologisista, ei arvostussyistä).

Minä kritisoisin pikemminkin tätä hauskanpitoa ja nautintoa korostavaa ja siihen painostavaa kulttuuria kuin alkoholia, joka on vain yksi sen monista ilmentymistä.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko muuten kukaan tarkemmin tietoinen tuon auttamatta jättämisen laillisista aspekteista? Ainakin joissain oloissa on lain mukaan pakko auttaa, mutta en tiedä tarkemmin, mitkä kyseiset olosuhteet ovat.

Shane, mitkä ovat sitten ne olosuhteet, joissa autat? Tai minkälaisia ovat ne ihmiset, jotka ansaitsevat sen, että heitä autetaan?
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti Viikate
En minä kyllä lähtisi pelkällä mutu-tuntumalla tuollaista väittämään.

Sitä paitsi "alkoholivaltaiset arvot" on aika kummallinen määritelmä. Eiköhän alkoholin kautta tavoitella sitä samaa nautintoa ja hyvää (tai ainakin parempaa) oloa, mitä monen muunkin asian kautta. Jos tästä haluaa tehdä arvokysymyksen, niin pitäisi tarkastella arvona pikemminkin hedonismia kuin alkoholia, joka tuskin sinänsä on mikään itseisarvo muille kuin alkoholisteille (ja heillekin kai lähinnä fysiologisista, ei arvostussyistä).

Minä kritisoisin pikemminkin tätä hauskanpitoa ja nautintoa korostavaa ja siihen painostavaa kulttuuria kuin alkoholia, joka on vain yksi sen monista ilmentymistä.

Okei, mutu-tuntumaahan se on osittain, mutta kyllähän maamme laajuiset kyselytkin todistavat sen, että nuorten alkoholin käyttö lisääntyy koko ajan ja se aloitetaan vuosi vuodelta entistä nuorempana.

Toinen kohta viestissäsi mihin haluan puuttua, on kohta, jossa sanot alkoholilla haettavan parempaa oloa. Varsinkin nuorten runsas alkoholinkäyttö ei todellakaan johda parempaan oloon ja sen uskoisin jokaisen tiedostavan viimeistään krapula-aamuina tai katsoessa ojan juurella oksentavia teinejä. Varsinkin nuorten kohdalla, jotka juovat humalahakuisesti, alkoholi ei todellakaan ole tie henkiseen tai fyysiseen parempaan oloon.

Hetkinen? Hauskanpitoa ja nautintoa korostavaa kulttuuria? Hauskanpidon mahdollisuuksia pitäisi siis karsia mielestäsi? En ymmärrä pointtiasi. Mielestäni alkoholi juuri on se korvike nuorten vähäisille hauskanpidon mahdollisuuksille nyky-yhteiskunnassa.
Oma logiikkani on se, että hauskaa saa- ja pitääkin olla, mutta alkoholi ei ole se kaikista luonnollisin vaihtoehto siihen.
Mielummin kritisoisin alkoholiin painostavaa kulttuuria, en hauskanpitoon painostavaa kulttuuria. Mielenkiintoinen logiikka kuitenkin sinulla.
 
Viimeksi muokattu:

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti hihhu
Onko muuten kukaan tarkemmin tietoinen tuon auttamatta jättämisen laillisista aspekteista? Ainakin joissain oloissa on lain mukaan pakko auttaa, mutta en tiedä tarkemmin, mitkä kyseiset olosuhteet ovat.

Pelastustoimen laiminlyönnistä saa sakkoa tai maksimissaan kuusi kuukautta vankeutta. Ja pykälässä sanotaan: "jos voidaan kohtuudella vaatia avunantoa", noin ulkomuistista. Humalaisen lumihangesta pelastamista kyllä voidaan vaatia, joten pahimmassa tapauksessa siis häkki eräille heilahtaisi. Mistä en kovin surullinen olisi jne...
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Erno
Kun tarkemmin ajattelee, mitä hyötyä on juoda alkoholia? Sanokaa yksikin hyvä syy?

Miksi kaikkeen tarvitsee olla syy? Miksi alkoholin juonnista pitäisi olla jotain hyötyä? Mitä hyötyä on pizzan syönnistä? Enpä siitäkään taida montaa keksiä ja silti syön sitä silloin tällöin. Ehkäpä syön sitä siksi, että se maistuu hyvälle. Juon alkoholia, koska se saa minut hyvälle tuulelle ja tykkään siitä. Tykkään juoda alkoholia kavereiden kanssa. Ilman alkoholia noissa tilaisuuksissa olisi tylsempää, enkä nää siinä mitään ongelmaa.

Jos jostakusta tuntuu, että mitä järkeä alkoholin käytössä on, niin sitten lopettaa juomisen. Miksi pitää jahkata ja pohtia, että "Hauskaahan tämä on, mutta kyllä tässä jotain vikaa TÄYTYY olla". Itse lopetan alkoholin juomisen siinä vaiheessa, kun se on 1)turhaa 2)tylsää 3)pakon edessä.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Mielenkiintoista, miten eräillä riittää aikaa pohtia noinkin paljon toisten eloa. Että voi voi kun meidän naapurin Sirpa-Petterillä menee kehnosti, kun sillä tuli ökä rappuun. Kyllä sen vanhemmat pitäis eristää vaikka kanaverkolla yhteiskunnasta kun tuolla tavalla ovat menneet tyrimään.
Viinahan on siitä hyvää kamaa, että siitä tosiaan tulee huono olo ja darra. Siitähän sitä oppii kun ruuvaa tiukkaa sen verran että tyyny nousee aamulla naaman ja byytan mukana ylös.
Ja mistä tulee termi nykynuoriso? Eiköhän se ole samanlaista ollut aina. Niin kauan kun on viinaa rahalla saanut.

Jännityksellä odotan kuka vetää uskonnon esiin.
 

Shane

Jäsen
Tuon vertaukseni pointti olikin nyt siinä, että aivan yhtä syyllinen se ojaan sammunut kaveri on omaan kohtaloonsa kuin se tappaja omaan tuomioonsa. Noista vähättelevistä "voihan sitä nyt mopo välillä vähän keulia" -puheista kun ainakin minä saan helposti sen käsityksen, että näin ei teidän mielestänne ole. Ikäänkuin kyseessä olisi jokin onneton sattuma, joka nyt vaan tapahtui, ilman että tämä kaveri sille itse mitään voi.

Oletko muuten aivan varma, että se 14-vuotias nuorukainen, joka kavereiden painostuksesta innostuu ensimmäisen kerran elämässään juomaan liikaa, on loppujen lopuksi niin tyhmä, että ansaitsee sinne hankeen kuolla?

Tässä tapauksessa vika on tämän 14-vuotiaan vanhemmissa. Mitä 14-vuotias lapsi tekee kylillä ryyppäämässä? Luonnon valintaa tämäkin, yhtä huonosti sitä käy useimpien muidenkin eläinten jälkeläisille, jos ne hylätään huonojen vanhempien toimesta ennen kuin ne osaavat huolehtia itsestään.

t4 repi pelihousunsa näköjään ihan täysin. Teksti tosin sisältää melko näyttävän ristiriidan; koska ajattelen eri tavalla kuin useimmat muut, olen siis tyyppi, jolla ei ole omia ajatuksia. Hmm.. Enempää en tuollaista kirjoitusta alennu kommentoimaan.

Ernon viestissä on asiaa. Eihän alkoholin juomisesta todellakaan mitään hyötyä ole kenelläkään, haittoja sen sijaan vaikka kuinka paljon. Ja niistä haitoista joutuvat valitettavasti myös alkoholia käyttämättömät kärsimään.

Ja tarkennetaan nyt vielä sen verran, että en varmasti auta kaveria, joka makaa siellä ojassa selkeästi vain liiallisen alkoholinkäytön seurauksena (kossupullo kourassa tms.). Muuten kyllä. Sitäpaitsi tuskinpa ne raiskatut tai sairauskohtauksen saaneet minnekään ojiin ryömivät virumaan.

Tässä omat ajatukseni. Jos ette ole samaa mieltä, niin ei sitten, mutta tuollaisia t4:n viestin kaltaisia solvauslitanioita on turha enää lähetellä (yksityisviesteinäkään). Vahvasti kuitenkin epäilen, että aivan yksin en mielipiteineni ole.
 
Viimeksi muokattu:

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti CMX
Okei, mutu-tuntumaahan se on osittain, mutta kyllähän maamme laajuiset kyselytkin todistavat sen, että nuorten alkoholin käyttö lisääntyy koko ajan ja se aloitetaan vuosi vuodelta entistä nuorempana.

No jos näin todella on, niin mikäpä siinä sitten. Tosin yhä nuorempana aloittamiseen vaikuttanee sekin, että murrosikä alkaa nykyään aiemmin kuin takavuosikymmeninä.

Toinen kohta viestissäsi mihin haluan puuttua, on kohta, jossa sanot alkoholilla haettavan parempaa oloa. Varsinkin nuorten runsas alkoholinkäyttö ei todellakaan johda parempaan oloon - - -

On tietysti aivan eri asia, mitä alkoholinkäytöllä halutaan saavuttaa kuin mihin se oikeasti johtaa. Ei kai kukaan alkoholia juo saadakseen aamulla krapulan.

Minusta on kokolailla itsestäänselvää, että alkoholilla haetaan parempaa oloa joko välittömästi tai välillisesti. Välitön hyvän olon tuottaja on tietysti nousuhumala, välillisiä sitten esimerkiksi sosiaalisen hyväksytyksi tulemisen tunteet - kun on osa alkoholia käyttävää porukkaa ja jakaa samat alkoholiin liittyvät kokemukset.

Hetkinen? Hauskanpitoa ja nautintoa korostavaa kulttuuria? Hauskanpidon mahdollisuuksia pitäisi siis karsia mielestäsi? En ymmärrä pointtiasi. Mielestäni alkoholi juuri on se korvike nuorten vähäisille hauskanpidon mahdollisuuksille nyky-yhteiskunnassa.

Vähäisille hauskanpidon mahdollisuuksille? Milloin olemme eläneet sellaisessa yhteiskunnassa, jossa hauskanpidon mahdollisuudet ovat olleet laajemmat kuin nyt?

En kirjoittanut, että hauskanpidon mahdollisuuksia välttämättä pitäisi karsia. Se on liian laaja kysymys, jotta siihen voisi kukaan sanoa mitään kattavaa. Hauskaa kun voi pitää niin monin eri tavoin. Normaalilla lainsäädännöllä karsitaan jo nyt monia hauskanpidon muotoja (esim. huumeiden käyttö). Varmaankin olisin taipuvainen kannattamaan joitakin sellaisia lakimuutoksia, jotka rajoittaisivat joidenkin ihmisten hauskanpitoa, mutta tekisin sen yhteiskunnallisten seurausten, en hauskanpitoaspektin vuoksi.

Hauskanpitoa ja nautintoa korostavalla kulttuurilla tarkoitan sitä trendiä, joka houkuttelee ihmisiä etsimään elämyksiä, kokemaan ja kokeilemaan kaikkea. Voi olla, että hauskanpito on väärä sana kuvaamaan sitä, hedonismi lienee parempi. Vaikka tuskin kukaan lähteekään "hakemaan nautintoja" vaan nimenomaan "pitämään hauskaa"...

Alkoholinkäyttöön painostavaa kulttuuria minäkin voin kritisoida, mutta se on mielestäni jossain määrin hedelmätöntä, ellei oteta huomioon alkoholikulttuurin yhteyksiä muihin kulttuurisiin virtauksiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sammumisesta ja auttamisesta..

Sen perusteella mitä olen erinäisiin ketjuihin täällä kirjoitellut olisi minun varmaan parasta olla hiljaa, mutta koetan nyt muotoilla ajatukseni siten ettei piru pääse irti täällä.

Ensinnä, siihen en ota kantaa kuinka typerää tai viisasta juominen on, enkä siihenkään ovatko juopot typeriä tai viisaita. Minä voin tunnustaa olleeni typerä silloin kun alkoholi minulle maistui liiankin kanssa, jos olisin ollut vähän typerämpi olisin varmaan tehnyt seuraa monelle hankeensammujalle. No, se nyt olisi loppuna ollut suhteellisen kivuton - edellyttäen, että sammuminen olisi ollut totaalinen ja pakkanen tarpeeksi kova.

En myöskään ryhdy moralisoimaan juomisen vaaroilla, periaatteellisella tasolla kukin tehkööt elämällään mitä lystää, mutta kantakoot myös tekojensa seuraamukset. Tässä kuitenkin poikkeuksena se ettei nuori tiedä rajojaan joten heidän suhteen en ole aivan yhtä armoton. Erääseen elämänvaiheeseen kuuluu omien rajojen etsiminen, niiden löydyttyä on suotavaa pitää ne mielessä ja ottaa opiksi jottei vastaava enää toistu.

Tämän pienen alustuksen jälkeen itse asiaan.

Olen muutaman kerran soittanut paikalle poliisit/ambulanssin noutamaan ulos sammunutta henkilöä, eräällä kerralla kyseessä oli sairaskohtauksen saanut hivenen juovuksissa ollut henkilö. Poliisien ollessa kyseessä suhtautuminen on ollut hyvin nuivaa vaikka on ollut talvi ja pakkasta melkoisen reilusti eli homma ei oikein tuntunut kiinnostavan heitä, joten enpä sitten minäkään jäänyt odottelemaan paikalle heidän saapumista vaan jatkoin matkaa töihin.

Tämän jälkeen päätin etten ryhdy soittelemaan poliisille mikäli löydän hankeen tuupertuneen juopon. Mikäli kyseessä on nuori/nuorehko henkilö saatan vielä pysähtyä soittamaan apua. Mutta mikäli vanhahko selkeästi juopolta vaikuttava henkilö, jätän hankeen. Loppujen lopuksi se tulee yhteiskunnallekin halvemmaksi jos he poistuvat vahvuudesta.

vlad#16.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Siitä olen samaa mieltä, että ei asiat täällä keskustellessa parane. Jokainen tehköön mitä haluaa, kunhan pysyy vain omalla reviirillään. Itse en ole mikään absolutisti, alkoholin käyttö vain sattuu olemaan tällä hetkellä vähäisempää ja tuskin tulee kovasti lisääntymään.

En kuitenkaan ymmärrä ihmisiä, jotka menevät maanantaina töihin ja koko ajan vain odotetaan perjantaita ja sitä viikonloppuista ryyppäämistä. Voisiko joskus miettiä jotain muuta? Tai olla edes miettimättä ääneen?

PS. Pizzan ja alkoholin rinnastaminen ei taida oikein toimia....
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Shane
Tässä tapauksessa vika on tämän 14-vuotiaan vanhemmissa. Mitä 14-vuotias lapsi tekee kylillä ryyppäämässä? Luonnon valintaa tämäkin, yhtä huonosti sitä käy useimpien muidenkin eläinten jälkeläisille, jos ne hylätään huonojen vanhempien toimesta ennen kuin ne osaavat huolehtia itsestään.

t4 repi pelihousunsa näköjään ihan täysin. Teksti tosin sisältää melko näyttävän ristiriidan; koska ajattelen eri tavalla kuin useimmat muut, olen siis tyyppi, jolla ei ole omia ajatuksia. Hmm.. Enempää en tuollaista kirjoitusta alennu kommentoimaan.

Tässä omat ajatukseni. Jos ette ole samaa mieltä, niin ei sitten, mutta tuollaisia t4:n viestin kaltaisia solvauslitanioita on turha enää lähetellä (yksityisviesteinäkään). Vahvasti kuitenkin epäilen, että aivan yksin en mielipiteineni ole.

En, minä repinyt pelihousujani - päinvastoin. Minulla oli sangen mielenkiintoista lukea aikuisen ihmisen kirjoitusta, jolla on noin suppea kuva ympärillä olevasta maailmasta ja ilmeisen vähän kokemusta oman perheen ulkopuolisesta elämästä - ja silti pystyy tuomitsemaan täysin vieraan lapsen tyhmäksi ja jopa kuolemaan.

Enkä minä sinua solvannut - kirjoitin vain minkälaisen kuvan itsestäsi kirjoituksillasi annat. Tämä uusi kirjoituksesi vain vahvistaa edellistä päätelmääni.

Heikoilla olet, jos alat tosissasi väittämään, että luonnonvalinnan mukaan vahvimmat yksilöt ovat niitä, jotka ovat kasvaneet äitiensä hameiden alla, ulkopuolisesta maailmasta mitään tietämättä. Uusien kokemusten hankkiminen ja rajojen hakeminen kuuluu yksilön normaalin kasvamiseen. Kokemalla opitaan.

Se, että lapsi kuolee sammuneeena hankeen siksi, ettei yksikään ihminen ole kulkenut ohitse on murheellista, mutta se, että aikuinen jättää lapsen jäätymään hankeen, on idiotismia.

Vlad: niin, tässä oli kysymys alaikäisistä eikä mistään vanhoista deekuista...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti t4

Vlad: niin, tässä oli kysymys alaikäisistä eikä mistään vanhoista deekuista...

Niin oli - tai on. Ajatuksissani oli lähinnä kertoa omista kokemuksistani ja siitä kuinka poliisien suhtautuminen asiaan on muuttanut ajatukseni siten etten enää viitsi pysähtyä jokaisen deekun kohdalla auttamaan - nuorten kohdalla vielä saatan pysähtyä, mutta kynnys auttamiselle nousee koko ajan jos viranomaistahojen suhautuminen on yhtä nuiva. Jos kerran viranomaisille on ykshailee kuka sinne hankeen on sammunut niin miksi minunkaan pitäisi siitä stressia ottaa. Kenties seurauksena on se, että joku päivä kävelen olkiani kohautellen ohi kun näen jonkun nuoren sammuneena hankeen. Sen verran hyvin tunnen itseni, että voin sanoa etten tuolloin koe lainkaan tunnontuskia.

Ymmärrän myös Shanen kannan varsin hyvin, jokainen on vastuussa omista tekemisistään, nuoret tosin vähemmän kuin aikuiset.

vlad#16.
 

Shane

Jäsen
t4:

Näyttää vahvasti siltä, että oma äitisi (toisin kuin omani) on (ollut) joku yliaktiivinen raittiusjulistaja ja viinanvihaaja, ja sinä olet tullut hänen kanssaan erittäin huonosti toimeen. Ei noita sinun ihmehorinoitasi oikein muuten voi käsittää.

En yksinkertaisesti voi muuta kuin nauraa sinun väitteillesi. Äidin hameen alla kasvanut, ei kokemuksia perheen ulkopuolisesta elämästä, ei omia ajatuksia, seuraa Hannu Karpon ohjelmia, ... mitähän seuraavaksi? Jos tosissasi tuntisit minua edes vähän, niin nauraisit itsekin ja makeasti..

Tuota ristiriitaakaan et kommentoinut mitenkään, olipa yllätys..

Heikoilla olet, jos alat tosissasi väittämään, että luonnonvalinnan mukaan vahvimmat yksilöt ovat niitä, jotka ovat kasvaneet äitiensä hameiden alla, ulkopuolisesta maailmasta mitään tietämättä.
Ja näin olen väittänyt missä?





jokainen on vastuussa omista tekemisistään, nuoret tosin vähemmän kuin aikuiset.
Juuri näin, vlad. Mitä nuorempi ihminen on, sitä enemmän sitä vastuuta on tämän ihmisen vanhemmilla/huoltajilla. Jos joku on tosissaan sitä mieltä, että neljätoistavuotiaan lapsen vanhemmat voivat päästää tämän talvipakkasilla aivan huoletta kylille ryypiskelemään ("uusia kokemuksia ja omia rajoja hakemaan", kuten nykyään kuuluu sanoa), niin voi voi sentään. Olisi kaikille parempi, jos tuollaiset vanhemmat eivät hankkisi lapsia ollenkaan.

Ja kyllä edelleen minunkin mielestäni jokainen saa tehdä ihan mitä haluaa, kunhan siitä ei vain minulle ole mitään haittaa. Mutta minua on turha tulla apuun huutelemaan, jos juo liikaa viinaa, syö laatikollisen pesupulveria, lähtee uimaan pirairoja vilisevään altaaseen, tai tekee (tai päästää lapsensa tekemään) jotain muuta yhtä typerää. Mahdolliset seuraukset kun ovat kuitenkin jokaisen tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Shane
Mitä nuorempi ihminen on, sitä enemmän sitä vastuuta on tämän ihmisen vanhemmilla/huoltajilla. Jos joku on tosissaan sitä mieltä, että neljätoistavuotiaan lapsen vanhemmat voivat päästää tämän talvipakkasilla aivan huoletta kylille ryypiskelemään ("uusia kokemuksia ja omia rajoja hakemaan", kuten nykyään kuuluu sanoa), niin voi voi sentään. Olisi kaikille parempi, jos tuollaiset vanhemmat eivät hankkisi lapsia ollenkaan.

Mielestäni sinun ajatuksissasi on yksi asia, mikä minua vaivaa eli se, että sinun maailmassasi tuntuu suhtautuminen alkoholiin, hankeen sammuneeseen tai heidän vanhempiinsa olevan niin kovin mustavalkoinen. En tiedä minkälaisessa ympäristössä sinä olet kasvanut, mutta nuoret kokeilevat rajojaan aina ja vanhempien tehtävä on käytännössä mahdoton jos lapset tahtovat mennä kavereidensa kanssa ryyppäämään ja kokeilemaan niitä ekoja kännejä. Eli itse muistan sanoneeni meneväni kaverille yöksi ja kun kysyttiin, että mitä teet niin sanoin meidän kattelevan leffoja, vaikka tosiasiassa hommattiin viinipullot ja kokeiltiin miltä se alkoholi tosiasiassa vaikuttaa.

Ongelmahan tässä on se, että nuoria ei voi kahlita kotiin. Heidän pitää antaa elää omaa elämäänsä ja joskus nuorille sattuu virheitä ja nuori saattaa sitten vaikka sammua siihen hankeen. Tämän vuoksi minusta on väärin tuomita hankeensammuneen vanhempia absoluuttisesti huonoksi vanhemmiksi, jotka eivät ansaitsisi saada lapsia ollenkaan. Myös mielestäni nämä virheet ovat inhimillisiä, eikä heidän vuokseen nuorta tulisi tuomita kuolemaan (mitä hankeen jättäminen väistämättä on, jos kukaan muu ei satu kohdalle).
 
Suosikkijoukkue
TPS
Se on helppo arvostella muita, jos ei ole henkilökohtaisia kokemuksia...

Itseltäni kuoli kaveri yläasteella kun hän sammui loppusyksystä pihalle. Se oliko heppu kaikista viisain, voidaan olla montaa eri mieltä, muttei hän kuitenkaan ansainnut kuolla. Ja kyseessä oli kuitenkin teini-ikäinen lapsi, joka ei välttämäti edes ajatellu että sellastakin voi tapahtua.

Ja kuten Timi tuossa sanoikin, ei vanhemmat pysty estämään nuoria ryyppämästä. Paitsi pitämällä heidät lukittuna 24/7...
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Timi
Ongelmahan tässä on se, että nuoria ei voi kahlita kotiin.

Ei voi kahlita, mutta jonkinlaiset rajat heidän menemisillään täytyy tietenkin olla, vai kuinka? Ja olet varmaan samaa mieltä kanssani siitä, että niitä rajoja tuntuu lapsilla ja nuorilla olevan vuosi vuodelta vähemmän. Ernohan tuossa asiaa jo kommentoikin.

Kyllähän nuorison alkoholinkäyttö ja varsinkin humalahakuinen juominen on lisääntynyt. Näin uskallan minäkin väittää, vaikka en tähän nyt minkäänlaisia tutkimustuloksia asiasta löytänytkään. Ja eiköhän se suurin syy tähän ole vanhemmissa, jotka kaiken maailman "vapaaseen kasvatukseen" tms. nojautuen antavat lastensa juosta yökaudet missä milloinkin ilman minkäänlaisia rajoja tai kotiintuloaikoja (no ei vaiskaan, tietokoneet ja televisiosarjathan siihen ovat syynä.. =) )?

Kokemuksia löytyy minultakin. Tuttavapiiristäni on kuollut useita ihmisiä niin alkoholiin kuin huumeisiinkiin. Mutta eipä ole ikinä tullut mieleenikään alkaa suremaan tai murehtimaan heidän poismenojaan.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Viestin lähetti Shane Kyllähän nuorison alkoholinkäyttö ja varsinkin humalahakuinen juominen on lisääntynyt. Näin uskallan minäkin väittää, vaikka en tähän nyt minkäänlaisia tutkimustuloksia asiasta löytänytkään.[/B]

Tämän päivän Turun Sanomissa oli asiasta tutkimustietoakin.

"Nuorten terveystapatutkimuksen mukaan 28 prosenttia suomalaisista 16-vuotiaista pojista ja 20 prosenttia tytöistä juo itsensä humalaan kerran kuussa. Vastaavat luvut 20 vuotta sitten olivat 14 ja 4. Poikien kuukausittainen humalajuominen on kaksinkertaistunut ja tyttöjen viisinkertaistunut!"
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
ennen oli ennen ja nyt on nyt

Otin ensi kännit 13-vuotiaana, Uuden Vuoden aattona. Olin laskenut, että puoli pulloa Koskenkorvaa olisi sopiva annos, niinkuin olikin. Ihan mukavat kännit. Ryyppääminen tapahtui metsään rakennetussa kojussa, niinkuin oli tapana siihen aikaan sillä paikkakunnalla.

Kojulta kotipuoleen talsiessa satoi reippaasti lunta. Tien varressa puhelinkopin takana oli yllättävän paksu kinos, joka hiukan ihmetytti. Kävelin ensin ohi, mutta palasin sitten kavereitteni vastusteluista huolimatta takaisin tutkimaan kinosta - joka olikin hyvin tuntemani 16-vuotias Jukka valkoisessa takissaan, 10 cm lunta päällään. Pelkäsin jo pahinta, mutta heräsihän tuo lopulta n. minuutin ravistelun jälkeen. Ryypättiin Jukan kanssa yhdessä monesti sen jälkeenkin; metsämajassa tai Jukan vanhassa moottorittomassa Mossessa, joka tätä varten oli hinattu tiheän kuusikon siimekseen.

Minun juopottelukokemukseni jatkuivat runsaina (kuten muullakin lähipiirilläni) siihen asti kunnes sain ajokortin. Autoilu (jopa juoppokuskina olo) oli minusta paljon mukavampaa kuin kännissä notkuminen. Tämähän on yksilökohtaista: joistakin humalassa oleminen on ylivertaisen hauskaa; itse taas huomasin jo varhain, että ajatus (ja kieli) juoksee notkeammin selvin päin - ja vatsakin toimii paremmin..

Alkoholismi on sitten luku sinänsä - joillakin on siihen geeniperäiset taipumukset, tahtomattaan.

Nyt on viime känneistä kulunut jo 14 vuotta. Muutama olut, lasi viiniä tai pari viskipaukkua tulee joskus otettua. Mitään tarvetta ei ole juoda sen enempää. Jos kovin ankarasti vituttaisi, uskoisin, että liika alkoholi vain pahentaisi oloani.

Sen olen joutunut huomaamaan, että en ole tällaisena 3/4-raittiina enää niin haluttua seuraa kuin nuoruuden juopotteluaikoina. Kännääjät eivät useinkaan siedä seurassaan selvin päin olevia; yksi selitys, jonka tälle ilmiölle olen kuullut, on se, että he alitajuisesti tietävät vajoavansa juomistilanteissa henkisesti alemmalle tasolle kuin raittiimmat ystävänsä.

Viinan gloriaa ovat kai omalta kannaltani roimasti vähentäneet lukuisat ulkomaanmatkoilta tuodut lestit.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Shane
Ei voi kahlita, mutta jonkinlaiset rajat heidän menemisillään täytyy tietenkin olla, vai kuinka? Ja olet varmaan samaa mieltä kanssani siitä, että niitä rajoja tuntuu lapsilla ja nuorilla olevan vuosi vuodelta vähemmän. Ernohan tuossa asiaa jo kommentoikin.

Juu, olen kyllä ihan samaa mieltä, että aivan liian vapaasti skidit tällä hetkellä kaupungilla hilluvat. Ei tarvitse kuin mennä esim. paikallisjunaan yöllä niin se on täynnä pissiksiä ja vittumarkoja, joiden pitäisi olla nukkumassa, sillä pikkukakkonen on jo mennyt kauan aikaa sitten. Se vain, että minusta se ei välttämättä tee huonoa vanhempaa, jos oma lapsi sammuu jonnekin. Se olisi minun mielestäni liian mustavalkoista, etenkin kun tietää suurimman osan nuorista kuitenkin kokeilevan alkoholia ja virheitä sattuvat. Kuten sanoin, aina voi valehdella vanhemmilleen mitä tekee, mutta jos se on jatkuvaa ja sitä ei huomata niin varmasti siinä on mukana välinpitämättömyyttä. Kuitenkaan mielestäni ei voi ketään leimata huonoksi vanhemmaksi vain siksi, että lapsi on sammunut jonnekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös