ACN ilmaiset puhelut

  • 81 444
  • 689

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti JHag
Viimeksi asiasi oli K-suomalaisen juttu, jonka mukaan laskit jo 500 minsan päivämäärän todeten "tämä oli tässä". Ei ollutkaan. Nyt asianasi on liittymämäärien keskinäinen kilpailu? Voi luoja sentään, mitä seuraavaksi? Erään espoolaisen kiekkojoukkueen omistaja puhuu muuten tietäkseni acn-liittymään, tee hänestä saunislainen noin niinkuin aluksi. Huomaat, että ei se määrä, vaan se laatu :) Ja kerro myös, mitä järkeä kuluttajan on ottaa "saunalahtelainen" esimerkiksi 29.4.04? Saa puhua 1000 minuuttia veloituksetta toisiin saunalahden liittymiin päivän verran, niinkö?

Myönnän, luin tuosta Keski-Suomalaisen jutusta vain vähän alusta. Olen huono lukemaan. Myönnettäköön vielä että joku on epätasapainottanut nettiautoni renkaat, ja koko ajokki tuntuu karkaavan käsistä. Itse en omasta mielestä ole puhunut liittymämäärien keskinäisestä kilpailusta. Oikeat liittymämäärät selvinnevät huhtikuun alussa, sopii kyllä ihmetellä mikäli ACN:n johdon ilmoittama liittymämäärä eroaa paljonkin tuosta 250 000 liittymästä että mikä järki on kusetuksessa? Ketähän se palvelee..

Miksi ei Pekka Perusperhe ottaisi Saunalahtelainen -liittymiä itselleen? Ovat kenties kuulleet naapuri-Antsalta huonoja kokemuksia ACN:stä ja taas on ollut tyytyväinen kun tyttärellä on ollut Saunalahden tekstiviesti-liittymä. Soittelevat vielä paljon keskenäänsä. Nyt 31.5. saakka saavat puhua 1000 minuuttia veloituksetta.

Viestin lähetti JHag
mirasane; Kyllähän Saunalahti asemoi itsensä acn:ää vastaan, koska sen koko mainonta hakee vertailukohtaa acn:n tuotteista - mekin halutaan 0 euron keskinäiset! Jne. Mainosmiehen näkemystähän tämä.

Koko mainonta?
Saunalahtelainen-liittymästä on saanut soittaa 1.3. alkaen veloituksetta 1000 minuuttia kuukaudessa toiseen Saunalahden liittymään. Mainontaan mahtuu myös muita liittymätyyppejä, kuten kirkas kuukausimaksuton ja sininen GSM+ -liittymä, sekä ADSL-yhteyksiä.

Itseasiassa myös Radiolinjan alla toimiva Kolumbus tarjoaa veloituksettomia puheluita, sekä Soneran alla toimiva Zeroforty ja vielä PGFree - taitaa kulkea nimellä Ventelo Oy nykyään.

Viestin lähetti JHag
Mutta jostain syystä kovin moni on valinnut acn:n liittymäkseen, koska on tyytyväinen saamiensa laskujen kokoon. Samasta syystähän Saunalahtikin valitaan. En käsitä, mikä siinä häiritsee, että ihmiset valitsevat ja pysyvät kuitenkin asiakkaina?

Juurikin näin, loppupeleissä aika harva vaihtaa liittymäänsä (voi kakkosliittymäksi ottaa toki) sen takia että kaveri saa sen puheluista 2 %. Soneralla ja Radiolinjalla on, varsinkin vanhoilla asiakkailla, aivan törkeän kalliit hinnat. Mm. Soneran hinnastoissa näkyy jotain käsittämättömiä 0,26 € tai jopa 0,41 € -hintoja.

Mutta jos kerran vaihtaa operaattoria - vaihtanee sitä myös tulevaisuudessakin. Ensi jouluna on varmaankin sama tarjous-rumba kun kaksi vuotta sitten jouluna. Saa toppatakkia, puheaikaa (uskomattomia määriä), digiboxia, lehden vuosikertoja ja DVD-soitinta kaupan päälle. Vanhoja asiakkaitahan ei muisteta lainkaan, GSM-liittymissä pitäisi olla sama systeemi kun auton vakuutuksissa. Bonustaulukko.


Viestin lähetti JHag
Toivon mukaan oma pokkasi kestää, mikäli Saunalahti takkuilee? En itse asiassa pidä tilanteesta, että veivaamme ja tappelemme täällä tähän tyyliin, ihan aikuisten oikeasti siis. Minun piti laittaa tämä yv:nä, mutta laitan harkinnan jälkeen kuitenkin tänne: Kävisikö, että pidetään tämä (jos tarpeen) operaattorien välisenä? Henkilökohtaisuudet pois? Olet oikeastaan aika roisi jätkä, joko olet saanut ponnarin takaisin..? terveisin "Mies jonka elämässä on muutakin tekemistä kuin pohtia sim-korttien saloja"

Tottakai pokkani kestää. Tosin keksin kyllä erittäin hyvät syyt jos jotain kyseenalaista löytyy. Sopii, pidetään SIM-kortit erilllään jääkiekosta.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Tommy
Juurikin näin, loppupeleissä aika harva vaihtaa liittymäänsä (voi kakkosliittymäksi ottaa toki) sen takia että kaveri saa sen puheluista 2 %. Soneralla ja Radiolinjalla on, varsinkin vanhoilla asiakkailla, aivan törkeän kalliit hinnat.

No en pidä Radiolinjan hintoja ihan törkeinä ja olen ollut asiakkaana vuodesta 94. Puhelut kaikkiin liittymiin maksavat tätänykyä muistaakseni 15 tai 16 senttiä/min ja tekstiviestejä saa naputella 1000 kpl hintaan 5 euroa/kk.
Liittymätyyppiä voi vaihtaa veloituksetta muistakseni muutaman kerran vuodessa ja ovatpa nuo alusta lähtien säännöllisin väliajoin lähetelleet himaan lehteä, joissa on kerrottu uusista liittymätyypeistä/palveluista jne. joten tiedotuskin pelaa. Kaikki muutokset ovat luonnollisesti hoituneet netin kautta ja asiakaspalvelunumerokin on - ainakin viimeksi kun sinne olen soittanut - sekä jonoton, että maksuton.
Pitkäaikaisena asiakkaana olen saanut viime vuosien varrella myös lahjoina ilmaista puheaikaa varmaan about reippaalla 100:lla eurolla, joten eipä valittamista.

90-luvun lopussa olin hetken aikaa aikeissa vaihtaa Soneraan (vai oliko se silloin Tele), kun Radiolinjan verkko ei oikeastikaan ollut yhtä hyvä, mutta muutamaan vuoteen ei mitään pyyhkeitä ole voinut antaa siitäkään. Kaikki pelaa, toisin kun todistettavasti esim. DNA:lla, jolla ei sekä ystävieni, että lehtien perusteella ilmeisesti muidenkaan kohdalla, pelaa mikään.

Muista ei ole vielä GSM kokemuksia ja acn:n ilmaispuheluita luk.ottamatta ei varmaan tulekaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mike; isot joutuvat tulemaan perässä, kun pienet tarjoavat tylysti vaan halvempia hintoja ja numeronkin saa pitää. Muahan riepoi ihan sairaasti, kun priva acn:n lisäksi päätin uusia The Main -numeroni eli Sonerankin sopparin. Tuli sitten ilmi, että olin paukuttanut ainakin 4 vuotta menemään jollain Business Duo -tyyppisellä apurilla, jonka kuukausimaksu oli 12 euron paikkeilla puhelut hyvä jos 0,46 sentin alle. Kukaan ei ollut kertonut, että on meillä halvempiakin. Tai oli siellä laskujen seassa jotain esitteitäkin, jotka menivät roskiin, mutta olisihan mulle voinut tekstailla tai meilatakin. Tai soittaa. Muutin liittymäni Sonera Oneksi, mutta kyllä se silti riepoi, etten tajunnut aikaisemmin. Nettiä käyttämällä selviää useimmista jutuista edullisemmin Sonerallakin kuin kauppiaan / asiakaspalvelun kautta. Tämä pikku vinkkinä. Mm. massatekstari on helppo ja kätevä hoitaa netin kautta. Dna;ta olen käyttänyt vain stadissa ja verkko on...huonompi kuin kilpailijoilla, se on pakko sanoa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti JHag
Kukaan ei ollut kertonut, että on meillä halvempiakin. Tai oli siellä laskujen seassa jotain esitteitäkin, jotka menivät roskiin, mutta olisihan mulle voinut tekstailla tai meilatakin. Tai soittaa.

Radiolinjalla on toiminut tämä, Elisa ADSL:n kanssa puolestaan ei.
Itsekin maksoin vuoden 75-euroa/kk 512/256 yhteydestä, kun uudemmat asiakkaat maksoivat 49 € 512/512 liittymästä. Ei oikein ollu tieto kulkenut.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Re: Re: DNA,torstai 11. maaliskuuta 2004 klo 15:01

Viestin lähetti Mike
Joku taisi heistä joskus mainita, että noiden pitämisestä ei tarvii maksaa mitään kuukausimaksujakaan, joten mitä niitä turhaan lopettamaankaan ja vaivaa näkemään.
Sama pätee varmaan ACN:äänkin.
Juuri näin. DNA:n tullessa markkinoille sai näitä kuukausimaksuttomia liittymiä. Mullakin löytyy lähipiirissä kolme kaveria jolla näitä DNA-liittymiä on vieläkin. Kuitenkaan kukaan heistä ei ole koskaan sekuntiakaan kyseisillä liittymillä puhunut.
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä on ollut sen verran tulenarka keskustelu, että en ole uskaltanut paljoa osallistua. Verkostomarkkinnointi on mielestäni vähä-älyisten huijausta, mutta en väitä, että ACN olisi sellainen. Olen ollut operaattoreilla tai operaattoripalvelua tuottavissa yhtiöissä töissä, mutta vain tytäryhtiöissä tai sellaisissa yksiköissä, joissa liiketoiminta on ollut jotain aivan muuta.

Viestin lähetti JHag
Mike; isot joutuvat tulemaan perässä, kun pienet tarjoavat tylysti vaan halvempia hintoja ja numeronkin saa pitää.

Tämä pitää täysin paikkansa. Isot operaattorit eivät ole halunneet raiskata katteita ja ovat tulleet leikkiin mukaan vasta pakosta. Aivan sama asia on vähittäiskauppiaiden halpaketjut vastauksena Lidlin tuomaan kilpailuun. Samanaikaisesti pidetään muille asiakassegmenteille oman palvelukokonaisuudet. Suuri osa asiakkaista ei jaksa vaihtaa SIM-korttiaa kerran kuukaudessa.

Mielenkiintoista on se, että kestääkö pikkuoperaattorien rahkeet todellisessa kilpailussa. Isot operaattorit voivat helposti tiputtaa hintojaan. Millä ACN sitten kilpailee? Tehokkaalla markkinointikanavallaan vai laadukkailla lisäpalveluilla. Ekonomina tiedät, että puhdas hintastrategia on yrityksen eloonjäämistaistelussa se heikoin. Sellaisen yrityksen ainoa elinehto on ylivertainen tehokkuus prosesseissa ja organisaatiossa. Uskotko, että verkonvuokraaja pystyy sellainen olemaan? Uskotko, että ACN on sellainen? Uskotko, että ACN on sellainen vielä sen jälkeen, kun edustajille valkenee todellinen rikastumisen todennäköisyys Minä en tiedä. Verkonvuokralleantajalle tällainen sopii hyvin, koska se saa verkolleen enemmän käyttöastetta ilman mitään ponnisteluja. Hyötyjä on siis siellä.

Viestin lähetti JHag
Tuli sitten ilmi, että olin paukuttanut ainakin 4 vuotta menemään jollain Business Duo -tyyppisellä apurilla, jonka kuukausimaksu oli 12 euron paikkeilla puhelut hyvä jos 0,46 sentin alle. Kukaan ei ollut kertonut, että on meillä halvempiakin. Tai oli siellä laskujen seassa jotain esitteitäkin, jotka menivät roskiin, mutta olisihan mulle voinut tekstailla tai meilatakin. Tai soittaa.

Onko tämä sarkasmia? Ymmärrän harmin, mutta et kai tosissasi kuvittele, että operaattorit alkaisivat suoramarkkinoimaan kaikille asiakassegmenteilleen, että nyt olisi halvempikin liittymä tarjolla, kun sellainen puolustustaisteluna on perustettu. Yksikään yritys ei syö katteitaan vapaaehtoisesti. Ekonomina tämän varmasti itsekin ymmärrät.

Itse ostin viime kesänä laivayhtiöltä risteilyn ja kaksi päivää sen jälkeen alkoi kampanja, jossa saman risteilyn olisi saanut puolet halvemmalla. Olen yrityksen kanta-asiakas ja oletin saavani kanta-asiakkaan kohtelun. Reklamoin siitä periaatteen miehenä, koska oli mielestäni väärin, että minulle ei tarjouksesta matkaa varatessa kerrottu. Yrityksen kanta-asiakasosastolta soitettiin ja seliteltiin kovasti normaalista menettelystä myyntitoiminnoista. Kyllähän minä ymmärsin tilanteen, mutta halusin testata harmissani kanta-asiakaspalvelun asiakaslähtöisyyttä. Sain kuitenkin puhelun kuuntelemisen palkkioksi kanta-asiakaspisteitä, jotka käytin erittäin arvokkaan matkaan varaamiseksi. Olen testannut monen muunkin yrityksen kanta-asiakastoimintojen tasoa ja tällä kertaa olin ihan tyytyväinen.

Mikset sinäkin reklamoinut asiasta? Olisit voinut saada esimerkiksi puheaikaa hyvitykseksi ja sanomasi perille. Soneran kanta-asiakastoimintoja en ole testannut, koska en omaa liittymää ole enää vuosiin omistanut. En voi siis taata mitään. Jos et toisaalta ole lukenut markkinointiesitteitä, on paha mennä valittamaan. Sinua on kuitenkin tiedotettu ja onhan niitä mainoksia muutenkin ollut nähtävillä.

L
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
L-mies; oli siinä sarkasmia. Paiskoin menemään liitteet sun muut, kun en tajunnut, että voisihan tänkin saada edullisemmin. Nyt Soneran infot tulevat kuin juna, myös netin kautta sähköpostiini, hyvä.

Vastauksena kysymykseesi; Sinä sen sanoit, ylivertainen tehokkuus prosesseissa ja monitoimijan rooli ovat pitänet acn:n hengissä 11 vuotta ja sen laajeneminen jatkuu. On kuitenkin täysin mahdollista, että voimakkaasti kasvava yritys kasvaa hallitsemattomasti, kuten vaikkapa Benefonin kanssa tekemisissä olleet tietävät. Paha sanoa siihen sinänsä mitään, sillä acn:n johto ei kuulu tuttavapiiriini. Uskon / tiedän, että acn:n ja soneran yhteistyöstä mobiilioperointi on vain yksi osa. Internet-yhteyksiä on väläytelty jo täksi vuodeksi, samoin kasvua Baltian suuntaan. Joten acn ei ole soneralle pelkkä verkkovuokralainen. Myös kotisähkö- ja lankapuhelinkilpailua kannattaa seurata tulevaisuudessa. USA:ssa acn:n suurin bisnes lienee sähköpalvelut.

Oli miten oli, tämä on suunnitelma ja visio ja olen varma kahdesta todennäköisimmästä jatkosta: 1) 11 vuoden jälkeenkin acn jatkaa olemassaoloaan ja pysyy Suomessakin toiminnan ottaessa uusiakin muotoja ja siten operaattoritoiminta voi sillä supistuakin. Esimerkiksi Comviqin omistama Tele2 on todella kilpailukykyinen edullisena operaattorina. 2) Suomen osuus acn:n liikevaihdossa on yksi hyttysen aivastus, joten pahin skenaario "lähdetäään veks sieltä kylmästä maasta, mikä sen nimi nyt olikaan" voisi sinällään toteutua myöskin yhtiön jatkaessa silti porskutustaan. Ketä kiinnostaa jossain Uudessa Seelannissa JOS toiminta Suomessa ei ollutkaan tuloksellista? Tosin näin tapahtuessaan se tekisi Suomesta ensimmäisen tällaisen acn-maan. En usko. Mainostoimistorintamalla tiettyjä maita raksitaan kokonaan yli tietyissä verkostoissa. Esimerkiksi kunniannarvoisa Ogilvy & Mather lopettanee Suomen yksikkönsä tänä vuonna - jatkaen silti elämäänsä. Luulen, että vaihtoehto 1) toteutuu, sillä acn on taustoiltaan aika hyvin rasvattu kone. Ehkäpä juuri "niljakkaan" verkostotekniikkansa vuoksi?

Mitä tulee siihen, että 90% dealereista huomaa missä tahansa maassa, että "en mä tästä voittoa saakaan, mä häivyn", ei se ikävä kyllä merkitse acn:lle mitään siinä vaiheessa, kun asiakkaita on tarpeeksi. Tämä on olennaista: Sen bisnes on omistaa asiakkaat, ei rakenteita heidän ympärillään! Siksi sillä ei ole myymäläverkostoakaan. Käännetään näin päin; harva yritys voi tarpeellisen asiakaskannan saatuaan todeta, että kiitti hei, tää oli tässä, lopetetaan tuotanto- ja myyntilinjat kokonaan, hus pois! Me jatketaan tästä eteenpäin vain asiakkaiden kanssa. Kilpailuetu tämäkin, etiikasta viis?
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti JHag
Mitä tulee siihen, että 90% dealereista huomaa missä tahansa maassa, että "en mä tästä voittoa saakaan, mä häivyn", ei se ikävä kyllä merkitse acn:lle mitään siinä vaiheessa, kun asiakkaita on tarpeeksi.


Tämä kohta pisti silmään. Ei siinä muuten mitään, mutta tuon viimeisen lauseen kohdalle voisi kirjoittaa "kun 'lisenssinsä' maksaneita myyjiä on tarpeeksi"....

Jos ACN-edustajia on se 9000 kpl Suomessa ja heistä jokainen on maksanut sen n. 650 €, tekee se ACN:lle roimat 5 850 000 € ilmaista rahaa! Tämä kaikki pelkästään siitä, että nämä ihmiset SAAVAT jälleenmyydä ACN:n liittymiä. Täytyy myöntää, on tuo verkostomarkkinointi hemmetin tehokas keino firmalle rikastua. Sitten kun tuo summa on kerätty, voidaan keskittyä jälleen uusiin apajiin. Eikös virus, tuo biologisen mikromaailman pahin vihulainen, toimi jokseenkin samalla tavalla?


Kaikesta ylläolevasta huolimatta toivotin/toivotan ACN:n lämpimästi tervetulleeksi Suomeen. Täällä saa vapaasti hämmentää hiukan jähmettynyttä operaattorikenttää, semminkin kun nuo rutjakkeet eivät ennen ACN:ää viitsineet juuri ylihintaisia palvelujaan tuoda siedettävämmälle hintatasolle.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti JHag
On kuitenkin täysin mahdollista, että voimakkaasti kasvava yritys kasvaa hallitsemattomasti, kuten vaikkapa Benefonin kanssa tekemisissä olleet tietävät.
Off-topic. Mutta Benefon kaatui vääriin strategioihin.
Esimerkiksi 90-luvun alussa Jorma U. Nieminen päätti, että yhtiö panostaa NMT-puhelimiin koska "GSM on ohimenevä ilmiö".
Muuten firmalla oli mahdollisuuksia vaikka mihin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Juhaht
Kaikesta ylläolevasta huolimatta toivotin/toivotan ACN:n lämpimästi tervetulleeksi Suomeen. Täällä saa vapaasti hämmentää hiukan jähmettynyttä operaattorikenttää, semminkin kun nuo rutjakkeet eivät ennen ACN:ää viitsineet juuri ylihintaisia palvelujaan tuoda siedettävämmälle hintatasolle.

Sviddu, tarvittiin TPS-mies ja Bleg-mies siirtämään keskustelua himan turvallisemmille vesille, hienoa.

Käännän jutun näin päin; kuvittele hetki, että olet kaikkien kapitalistien esi-isä eli acn:n dirika, mahdollisesti perustaja. Avaat uuden maan ja perustat jakelun lisenssinsä maksavien tyyppien varaan estimoiden saavasi heillä tietyn määrän asiakkaita ja lisäksi heiltäkin rahaa. Sanotaan, turvallisuuden vuoksi, että 9000 dealeria kärpäsenpaskasta nimeltä Suomi kolauttaa tilillesi tuon mainitun lähes 6 miljoonaa euroa. Tämän LISÄKSI saat -turvallisesti sanoen- 150.000 asiakasta, joiden puhelukulut pienenevät ja joista osa puhuu keskinäisiä veloituksettomia. Siis koko Suomi, 4,5 miljoonaa sim-korttia, ei puhu keskenään veloituksettomia, vaan 150.000 päätä muun käyttönsä lisäksi. Saat heiltäkin rahaa puhelinlaskuista ja bongaat siitä edustajille takaisin rojaltin, joka on moneen kertaan ja monissa tietokoneajoissa laskettu niin, että sinulla ei ole omia taloudellisia riskejä. Kuten tekee esimerkiksi Veikkaus Oy palautusprosentteja laskiessaan. acn:n taloudellinen ansaintamalli muistuttaa tätä analogiaa. No, yhtiö eli sinä otat siis 85% laskutuksesta ja palautat 15% noille 9.000:lle tapeltavaksi. Osa noista 9000:sta, mahdollisesti 150 kpl, tienaa aivan sairaasti noilla rojalteillaan. Tämän LISÄKSI sinulta ei mene mitään kuluja mihinkään kuluttajamainontaan. Joten kerro minulle, Juhaht, missä on se taloudellinen riski nimenomaan SINUN eli acn-emon kannalta? 6 miljoonaa sisään edustajilta ja 85% puhelukuluista. Ei mitään riskiä - joten miksi ja miten menisit "konkurssiin"? Et mene, päinvastoin olet yhä enemmän naimisissa Soneran kanssa, jolle sinulla on varaa maksaa tukku/partnerkorvaus, joka on eri asia kuin verkonvuokra. Voit ostaa vaikkapa 3 vuotta Soneran verkkoaikaa etukäteen ja sanoa Soneralle, että tehdään yhdessä lanka- ja adsl:kin.

Kotimaisen operaattorin malli on paljon raskaampi ja hitaammin voittoa tuova; etsit verkkokumppanin, panostat mainontaan ja myymläverkostoon joista jälkimmäinen ei maksa sinulle siitä että saa välittää palvelujasi. Päinvastoin; sinä maksat myyjille palkkaa ja maksat jokaisen mainospinnan omasta kassasta verkkovuokran yhteydessä. Break even tällä tekniikalla on joka tapauksessa pitkän matkan päässä. Tämä on yleistä taloustiedettä, pätee kaikkiin toimialoihin. Esimerkiksi pankit ja Finvera laskevat riskit tällaisten kalkyylien mukaan.

Acninc on hyvin paljon suurempi ja ennenkaikkea kannattavampi yritys kuin sen maakohtaiset partnerit, esimerkiksi TeliaSonera. Silti jokainen maa, tai osa sen asukkaista, käsittää acn:n ainoaksi bisnekseksi forever juuri minun maassani tapahtuvan operaattoritoiminnan ja laskee sormet verillä, että "ei ole mahdollista! ne häipyy kohta". Tässä on juuri se mittakaavakysymys, jota on vaikea ymmärtää, jos sitä ei halua ymmärtää. Musiikkialalla toimivat tietävät erään saksalaisen tukkuyhtiön, joka pystyy tomittamaan esimerkiksi studiolaitteet (samat kamat) paljon edullisemmin kuin mikään kotimainen musiikkitukku. Tämän seurauksena sielläkin bisneksessä kuohuu operaattorien tapaan. Se ei vain ole niin julkista tappelua, mutta isot rahat sielläkin on kyseessä. Saksalainen kilpailija toimii vähän samaan tapaan kuin verottoman autojen kauppa tekee; pystyy toimittamaan tavaran, vaikkapa Genelecin tuotteet, suoraan tehtaalta ilman mitään välikäsiä luoja tietää minkälaisen tukkusopimuksen itse solmittuaan. Joten sama kama maksaa suomalaiselle musamiehelle vähemmän kuin olet tottunut maksamaan, vaikka olet saanut hyperalennukset. Tätä se tekee, kaupan vapautuminen. Ei sen ole tarkoituskaan tuottaa ystäviä joka sektorilla.

Ja jos 9000:sta acn:n dealer-erkistä, jo lisenssinsä maksaneita, 7.000 lähtee, mitä tapahtuu heidän hommaamilleen asiakkaille? Ei mitään, he puhuvat edelleen acn:ään, jos sen hyväksi havaitsevat, sillä he eivät ole tehneet matkapuhelinsopimusta edustajan, vaan acn:n kanssa. Joten sinun, acn:n, kannalta sitä parempi, että osa jakajista häipyy. Tämä on mainittu erkin lisenssisopimuksessakin. amoyhtiö pitää nekin rojaltit, mitkä itse menetät luopuessasi. Loppuloksena jokaisessa maassa on paljon alkuperäistä pienempi dealerjoukko, jolle homma on oikea bisnes. Näin acn on toiminut 11 vuotta ja 13 maassa mistään niistä häipymättä. Päinvastoin, uusia maita avataan lisää. Nähdäkseni siksi, että systeemi perustuu kevyeeseen rakenteeseen, erkkilauman omaan duuniin (tottakai myönnän tämän) ja siihen kuningasajatukseen, että "bisnes on asiakkaiden omistaminen, ei minkään muun tahon tai rakenteen". Miksi omistaisit verkon, jos saat taloudellista tulosta muutenkin?

Vertaat -mielestäni aika osuvasti- tekniikkaa virukseen. Itse kutsun acn:n tapaa tulla maahan ja ottaa haltuun osa sen asiakkaista, heinäsirkkatoiminnaksi. Se on vittumaisen tehokas ja osittain eettisesti outo (outo sikäli, että se poikkeaa yleisemmästä mallista) tapa toimia. Mutta sen taloudelliset riskit toimijan kannalta ovat olemattomat ja siksi acn on erinomaisen hyvä pitämään asiakkaansa kansainvälisesti mitaten. Saas nähdä kuinka käy Suomessa.

acn:n malli ei kuitenkaan ole täysin uniikki. Hirvittävän moni klassinenkin yhtiö tekee näin jollain toimialallaan. Sitä kutsutaan hienosti "ulkoistamiseksi". Monen yrityksen asiakaspalvelu on oikeasti ulkoa ostettu palvelu näitä kauppaavilta yrityksiltä. Keskusliikkeistä esimerkiksi Kesko on ulkoistanut toimintojaan todella paljon päästäkseen parempaan tuloskuntoon. Esimerkiksi koko kansan Pirkka nikseineen päivineen on jo parivuotta sitten siirtynyt kokonaan ulos Keskolta, nyyh.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti JanJ
Off-topic. Mutta Benefon kaatui vääriin strategioihin.
Esimerkiksi 90-luvun alussa Jorma U. Nieminen päätti, että yhtiö panostaa NMT-puhelimiin koska "GSM on ohimenevä ilmiö".
Muuten firmalla oli mahdollisuuksia vaikka mihin.

Tuo on totta, mutta kyseessä on tarkemmin ajatellen juuri se mainitsemani hallitsematon kasvu. Mieti loppuun asti; Benefonilla meni lujaa ja vain taivas oli rajana. Silloin yhtiöllä oli varaa perustaa näkemyksensä tulevaisuudesta jonkun Jore Niemisen mutuun ja väärä valinta johti disasteriin ja lähes konkkaan. Olen tehnyt töitä Benefonille (en Benefonilla) muutaman vuoden 90-luvun puolivälissä. Jos yrityksellä olisi tiukkaa ja niukkaa, sillä ei olisi varaa kasvaa päättömästi umpikujien suuntaan. Sen sijaan sen pitäisi panostaa todella huolella markkinatutkimukseen. Joten Benefon on mielestäni klassinen esimerkki hallitsemattomasta kasvusta. Nytkin yhtiö sinnittelee mukana edelleen ja hyvä niin.

Tämä on osittain semantiikkaakin, tottakai.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kuuntelin eilen paikallisessa sivukorvalla erään ACN-edustajan jorinoita ja kantautuipa korviini, että ACN olisi muuttanut ilmaisiin keskinäisiin puheluihin oikeuttavan liittymän viimeistä avauspäivämäärää alkuperäisestä toukokuun 31. päivästä huhtikuun 16. päivään. Puolellatoista kuukaudella siis.

ACN:n Internut-sivuilla moisesta ei ole tietoakaan, mutta miten mahtaa olla? Avaisiko joku asioista paremmin perillä oleva sanaisen arkkunsa?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
IS-uutinen tänään (STT):

Aika kuumana tämä touhu tosiaan käy:

Jo 700 000 numeroa siirretty toiselle operaattorille
(1.4. 09:20)

Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Suomessa siirrettiin lähes 400 000 matkapuhelinliittymää, mikä on enemmän kuin viime vuoden aikana yhteensä.

Numeroiden siirrettävyys tuli mahdolliseksi viime kesänä, kun uusi viestintämarkkinalaki tuli voimaan 25. heinäkuuta.

Maaliskuun loppuun mennessä matkapuhelinnumeroita on siirretty Suomessa lähes 700 000 kappaletta, ilmenee Suomen Numerot Numpac Oy:n torstaina tiedoista.

Numpac on hallinnointiyhtiö, joka tarjoaa operaattoreille numeronsiirrettävyyspalveluita.

- Matkapuhelinnumeroita siirrettiin alkuvuodesta todella paljon. Osa joulukuussa tehdyistä siirroista toteutui tammikuun puolella, huomauttaa toimitusjohtaja Markku Brummer yhtiön tiedotteessa.

Hänen mukaansa uusien palveluoperaattorien tulo markkinoille on selvästi lisännyt alkuvuoden siirtomääriä. (STT)

http://www.numpac.fi/index.php?site=118

Tässä vielä linkki Numpac Oy:n sivuille.

edit. Saunalahden osuus:

"Verkossa aktiivisena olevien
liittymien kokonaismäärän ennakoidaan kasvavan 65 000 - 70 000
liittymällä maaliskuun loppuun mennessä. Vuoden vaihteen hiljaisen
jakson jälkeen maaliskuussa kysyntä on ollut ennätyksellisen korkealla
tasolla", kertoo Saunalahti Group Oyj:n toimitusjohtaja Matti Vikkula."

Muiden osuudeksi jää yli 300.000 siirtymää. Tämä kyllä mahdollistaa sen, että ACN olisi saanut n. 250.000 asiakasta haalittua itselleen. Ei kai muita näin agressiivisia toimijoita ole markkinoilla liikkunut tänä aikana.
 
Viimeksi muokattu:

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: IS-uutinen tänään (STT):

Viestin lähetti Johannes
Jo 700 000 numeroa siirretty toiselle operaattorille
(1.4. 09:20)

...

Muiden osuudeksi jää yli 300.000 siirtymää. Tämä kyllä mahdollistaa sen, että ACN olisi saanut n. 250.000 asiakasta haalittua itselleen. Ei kai muita näin agressiivisia toimijoita ole markkinoilla liikkunut tänä aikana.

Jos tässä puhutaan vain tämän vuoden puolella tapahtuneista siirroista niin voi olla näinkin. Jos taas puhutaan ajasta tämän numeronsiirron mahdollisuuden jälkeen niin sanoisin, että DNA ja muut paljon puheaikaa tarjonneet operaattorit haalivat silloin itselleen varmasti myös paljon asiakkaita. Tällöin suhde ei todellakaan ole ACN 250 000 / kaikki muut operaattorit 50 000.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Siivu-Leevi
Kuuntelin eilen paikallisessa sivukorvalla erään ACN-edustajan jorinoita ja kantautuipa korviini, että ACN olisi muuttanut ilmaisiin keskinäisiin puheluihin oikeuttavan liittymän viimeistä avauspäivämäärää alkuperäisestä toukokuun 31. päivästä huhtikuun 16. päivään. Puolellatoista kuukaudella siis.

Näin olen myös kuullut ACN:n edustajalta. Tämän jälkeen puhelut saa jotain -50%.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
matkapuhelininfon foorumilta löysin seuraavan linkin:

http://www.cc.jyu.fi/~jknen/11175.pdf

Toki tuo voi olla jonkun huvikseen tekemä, mutta kohtalaisen aidolta vaikuttaa.

ACN:ltä oli ilmeisesti 15. päivä tulossa uusia hintoja / liittymätyyppejä?

Edit:
Niin ja mikäli tämä hinnasto pitää paikkaansa on ACN:stä tulossa yksi Suomen kalleimmista liittymistä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta...

...eikös nuo Mobile Friends liittymien väliset pysyne ilmaisina? Nämä hinnat koskisivat siten uusia ACN-liittymän ottajia.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Re: Mutta...

Viestin lähetti Tarkkailija
...eikös nuo Mobile Friends liittymien väliset pysyne ilmaisina? Nämä hinnat koskisivat siten uusia ACN-liittymän ottajia.

Voipi olla, mutta mihin asti pysyvät ilmaisina? Eivät varmaankaan hamaan loppuun, ellei se loppu ole sitten yllättävän lähellä. :-)

Ei vaan, itse en ole kyllä kuullut mitään/mistään, että ACN ei voisi kylmästi alkaa hinnoitella puhelujaan "nykyhinnoilla" kun se katsoo parhaaksi, eli veikkaisin, että hyvinkin pian.

NA
 
Nyt...

...on tullut tuo uusi hinnasto ACN:n suomalaisille sivuille, eli taitaa olla niin, ettei ilmaisten puheluiden Mobile Friends liittymää enää kaupata, vaan sen lisäksi liittymiin on tullut pari uutuutta...aika kovilla hinnoilla tosin!
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Nyt...

Viestin lähetti Tarkkailija
...on tullut tuo uusi hinnasto ACN:n suomalaisille sivuille, eli taitaa olla niin, ettei ilmaisten puheluiden Mobile Friends liittymää enää kaupata, vaan sen lisäksi liittymiin on tullut pari uutuutta...aika kovilla hinnoilla tosin!

Frinds Freetime-liittymään tullut rajoitus 60min soittoa päivässä (19-07 välisenä aikana) ACN-liittymin.
Aika kovat on hinnat muuten kyllä. 0,15€ tai 0,13€ kalliimmalla kuukausimaksulla minuutti puhelut, kun isot valtakunnallisetkin myyvät normaaleja liittymiään 0,12-0,13€ minuuttihinnoilla.

Jos kaikilla kavereilla olisi ACN Friends liittymät niin voisin EHKÄ harkita, muuten en näe mitään järkeä tuohon liittymiseen.

Tuolta löytyy hinnasto:

http://www.callfreeworld.com/docs/11175.pdf
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Noilla ehdoilla ei kukaan täysjärkinen enää suostu "halpis"- ACN:ää ottamaan.

Mielestäni on aika outoa ja väärin, että ACN aikaisti noiden ilmaispuhelujen tarjoamisen loppumista. Alunperinhän sen piti olla toukokuun puolivälissä (vai lopussa). Anyway, noin kuukaudella aikaistettiiin ilmaispuhelujen tarjoamisen loppumista ja tilalle tuotiin tuo kallis liittymä.

Vääryys tämä on sen vuoksi, että esim. huhtikuun alussa liittyneet edustajat liittyivät jäseneksi pitkälti sen vuoksi, että voivat tarjota ainakin n. 1,5 kk ilmaisia puheluita. Nyt tuo kanava tukittiin ennenaikoja, joten mistä nuo uudet reppanat saavat rahansa takaisin, kun uuden liittymän myyminen vaikeutui tosi paljon. Kerrottiinko huhtikuussa liittyneille myyjille, että ilmaispuhelujen tarjoaminen loppuukin jo huhtikuussa? Olen aika varma, ettei näin tehty, vaan uudet hinnat tulivat täytenä yllätyksenä. Näin olen keskustelupalstoilta ymmärtänyt.

Näyttää siltä, että ACN näki, että uusien edustajien tulo on hyytymässä, joten he voivat ihan hyvin pysäyttää kokonaan edustajien kasvun (kun niin olisi käynyt joka tapauksessa lähiaikoina). Nyt he onnistuivat minimoimaan tappiota tuottavien liittymien määrän kasvun .Mutta uusille jäsenille tuo oli todellinen märkä rätti ja suoranainen kusetus.

Ilmeisesti tämän vuoksi aika moni uusi edustaja lopetti saman tien uransa liittymäkauppiaana (näin olen keskusteluista ymmärtänyt)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti heki
Ilmeisesti tämän vuoksi aika moni uusi edustaja lopetti saman tien uransa liittymäkauppiaana (näin olen keskusteluista ymmärtänyt)

Onneksi ehtivät sentään maksaa aloituspakettiliitymisjälleenmyyntilisenssimaksunsa?
 

Colo

Jäsen
Kännykkäoperaattoria uhataan sakoilla

Viime syksynä Suomeen rantautuneen amerikkalaisen teleoperaattori ACN:n toiminta on aiheuttanut poikkeuksellisen laajan valitustulvan Viestintävirastolle ja Kuluttajavirastolle.

Viestintävirasto uhkaa nyt järeillä toimenpiteillä, ellei yhtiö korjaa asiakaspalveluun ja numerojen siirrettävyyteen liittyviä puutteita 10. toukokuuta mennessä.

Tämä siis Iltasanomissa tänään.

Mitähän tuossa jutussa on lisänä? Olisi hauska tietää, kun ko. liittymää niin moni kehuu.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Mutta...

Viestin lähetti Tarkkailija
...eikös nuo Mobile Friends liittymien väliset pysyne ilmaisina? Nämä hinnat koskisivat siten uusia ACN-liittymän ottajia.

Pitää paikkansa ja uudet hinnat eivät todellakaan ole kilpailukykyisiä. Omien laskujeni mukaan Suomen tämän hetken edullisimmat liittymät ovat Tele2 ja Kolumbus.

Omat tietoni kertovat, että acn:n kipuraja tuli täyteen - ts. "sopiva" määrä asiakkaita näillä pysyvästi edullisilla originaalifriendseillä. Jos sopivaa (ihan kylmästi tietokoneella laskettua) määrää asiakkaita ei olisi tullut 31.5. mennessä, olisi tarjouksen liittymisaikaa jatkettu. Suomi on täten ensimmäinen acn-maa, jossa raja tuli täyteen etuajassa. Se, että uusia ei enää oteta, on sallittua, mutta ei tyylikästä. Samoinhan vakuutusyhtiöt tekevät, kun saavat sisäänvetotuotteellaan halutun määrän jengiä. Ovi pistetään kiinni ja uudet asiakkat saavat vakuutuksen uusin ehdoin. Vanhojen asiakkaiden ehtoja ei voi eikä saa ilman kuluttajaviranomaisten väliintuloa muuttaa, sama koskee acn:ääkin. En ole kuullutkaan suunnitelmista rajoittaa näitä jäkikäteen, koska näin ollen Suomi olisi edelleenkin ensimmäinen acn-maa kautta aikojen, josta yhtiö näin muodoin käytännössä vetäytyisi. Ottaen huomioon tämän globaalin yhtiön absoluuttisen koon (www.acninc.net) , se olisi outoa. Taloudellisesti Suomen kokoisen kärpäsenpaskan mobiiliasiakkaiden soittelu ei ole iso juttu acn:lle, joka avaa uusia maita 2-3 maan vuositahdilla. Sama asia kuin jos Citymarket-ketjussa huolestuttaisiin Kuusamon Citymarketin kalaosaston asiakasmääristä. Kuusamon CM-kauppias voi ja saa huolestua, mutta itse ketjua se ei voisi vähempää kiinnostaa. Niinpä suomalaisten einariedustajien tuska ei välity huipulle niin kauan kuin asiakaslupaukset pidetään.

Pidänkin acn:n kokoa ja ainakin aiempaa toimintamallia enemmänkin takeena sille, että nykyisillä Friendseillä puhuvat saavat pitää etunsa pysyvästi. Acn tuuppasi uusien kuluttajatuotteiden lisäksi yrityksille uudelleen hinnoitellun Priman ja keskittyy kuulemma nyt enemmän siihen. Siellä on kilpailukykyä. Lisäksi acn on tuomassa uusia tuotteita kuluttajillekin huomatessaan, että uudet mobiilituotteet eivät tule vetämään. Tuotteet voivat olla muutakin kuin mobiilipalveluja, esimerkiksi adsl-yhteyksistä on huhuttu. Lisäksi, kuten vakuutusyhtiötkään, myöskään acn ei ole hyvää tekevä järjestö, joka tyytyy siihen, että asiakas ottaa vain halpistuotteen. vakuutusyhtiöt tarjoavat sivussa koko ajan muita vakuutuksia ja keskittymisetuja ja acn tuo pomminvarmasti friendsiin ihan normaalihintaisia lisäpalveluja; datat, viihde etc. Ideana on se, että turakaiset eivät pelkästään soittelisi keskinäisiä veloituksettomia, vaan käyttäisivät kännyä muuhunkin. Tähänhän voi jokainen itse vaikuttaa.

Odotan mielenkiinnolla ja tähdennän, että en ole acn, joten kyseessä on 50%:sesti mutu. Mutta jos jotain etuja leikataan, kukaan suomalainen ei liene niin erkki, että pitää liittymänsä silti? Olen itse ensimmäisenä vaihtamassa. Ja vaihdoinkin jo ikiaikaisen Sonerani (Onen) edullisempaan Radiolinjan Aina Tandemiin, johon sivumennen sanoen saa lisää alennusta, kun on Elisan lanka ja adsl. RL:n lisäksi hallussani ovat acn- ja dna -liittymät (dna ei omalla päätökselläni on firmassani) ja tarkka hintaseuranta päällä. Näitä tulee ja näitä menee ja filosofisesti ajatellen kaikilla on ainakin ollut oman aikansa ne originaalit hinnat - vaikka ne lopetettaisiinkin. Ja tämä siis sillä tiedolla, että ei lopeteta, nyt on saatu tietty asiakasmäärä, jolle tarjoillaan muutakin vakuutusyhtiöanalogian mukaan. Sinänsä mitä normaaleinta kaupankäyntiä kaikille, jotka tietävät mitä merkitsee "sisäänvetotuote".

Ruotsissa muuten huhuttiin acn:n 2 ekaa vuotta, että he lopettavat siellä lankojen väliset keskinäiset veloituksettomat "pikapuoliin". Eivät ole tähän mennessä (aloittivat siellä -99) lopettaneet. Ruotsiinhan acn meni langat edellä ja aloitti mobiilit jälkikäteen. Suomessa järjestyksen on kaavailtu olevan toinen.

Koko Suomi seuraa kädet vapisten tilannetta herkeämättömällä mielenkiinnolla ja edustajapaketin vaillinnaisilla tiedoilla ottaneelle totean; tyhmä. Tosin tieto siitä, että 31.5. on jokatapauksessa takaraja, on ollut koko ajan olemassa. Kännykkälaskunsa tarkkailu ja tosiasiallisten kulujen laskeminen on erittäin helppoa operaattorista riippumatta. Ja operaattorin vaihtaminen numeronsa säilyttäen on yhtä helppoa. Paljon enemmän kannattaa olla huolissaan esimerkiksi niistä 20.000 perheestä, jotka ostavat vuosittain hometalon...(lähteenä vakuutusyhtiöiden tilastot). No, jos ne ostaisivat talonsa verkostomarkkinoijalta, olisivat lehdet täynnä traagisia tarinoita.

Törmäsin muuten tutkimukseen lomaosakekaupoista ja niissä huijatuista. Tämän tutkimuksen mukaan lomaosakekaupoissa satojatuhansia takkiinsa ottavat ovat ihan hiljaa. Syykin on selvä; ei uskalleta tunnustaa, että menin halpaan. Operaattorikaupassa liikutaan ilman rahaa ja siksi aistit ovat hyvin avoimina.

Puhukaa aina oikeasti edullisimpaan, näin pidätte yllä The Hintakilpailua!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös