A-junnuista liigaan - liian suuri harppaus?

  • 4 552
  • 18

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
JypFabu kirjoitti:
No, tämä kommenttinani esiintuomaasi junioripuoleen, toivotaan että saadaan hyvä ja antoisa keskustelu aikaiseksi, jossa kiihkotta ja kiihkolla voitaisiin näistä asioista vaihtaa ajatuksia, vaatisi kyllä varmaan oman otsikkonsa, kuka avaa?
Ketju avattu. Lyhentelin hieman viestiäisi tuolta ensi kauden soppareita käsittelevästä ketjusta, niin ei tule liian pitkää postausta. Yleispätevää vastausta "mikä on oikea ikä"-kysymykseen ei ole varmasti olemassakaan, mutta tässä ketjussa on tarkoitus pohtia, milloin ja mitä väylää pitkin JYP-junioreiden olisi parasta astua liigarinkiin.
JypFabu kirjoitti:
...minusta kyllä jyp on lahjakkuutensa myös järjestelmällisesti onnistunut pilaamaan astuttamalla niitä liian isoihin saappaisiin liian raakileina, tämä on ollut ehkä pakon sanelemaa, mutta silti karhunpalvelus niille junioreille, mietipä esimerkkeinä vaikkapa tapaus Vertalaa...Leppäsen epätoivoista kaartelua espoossa katsellessa tuli mieleen, että tuossa hukataan lahjakkuus ja potentiaali istuttamalla mies ihan liian vaativiin ympyröihin, itseluottamuksen takaisin saaminen vie usein kokonaisen kauden tai useammankin pelaajan urasta, joku ei toivu koskaan...hassua muuten, tajusin tässä riipustellessani, että tätähän se Jortikkakin puhui kun oli puhe junioreiden peluuttamisesta edustuksessa, media sen tulkitsi tietysti niin, että tepsillä on paskat juniorit, minun mielestäni Jortikka ajatteli nimenomaan pelaajien ja heidän kehityksensä kautta.
Tuossa oli monta ajattelemisen arvoista pointtia, joista tärkeimpänä tietenkin se, että voiko edes lupaavan A-junnun laittaa pelaamaan liigaa, vaan onko Mestis parempi väylä antaa nuorelle pelaajalle aikaa kasvaa liigarooliin. Ymmärtääkseni Alatalon ajattelu lähtee siitä, että liigaan voidaan laittaa pelaajia kasvamaan, ja antaa heidän oppia pelaamaan "kovan koulun kautta".

Mutta kuten JypFabu, olen itsekin muuntunut skeptiseksi tämän ajattelutavan suhteen. Erityisesti siksi, että materiaaliltaan heikommassa joukkueessa lahjakkaatkin juniorit joutuvat kantamaan liiankin suurta taakkaa henkisiin ja fyysisiin ominaisuuksinsa nähden. Tai mikä vielä huonompaa, kehitys saattaa pysähtyä juuri itseluottamuksen katoamisen vuoksi. Muistaakseni Pihlman sanoi aikanaan, että ensimmäiset vuodet liigassa olivat henkisesti rankkoja, kun pelin hallintaan tottunut pelaaja ei ollutkaan liigavauhtiin riittävällä tasolla. Onneksi Pile jaksoi yrittää, ja se palkittiin.

Toinen vaarallinen seikka liian aikaisessa tapahtuvassa siirrossa on tyytyminen saavutettuun asemaan. Grünn ja Viitaluoma ovat maininneet, että ehkäpä he saivat aikanaan HIFK:sta liian suuren roolin, liian varhain. Ja kehittyminen pysähtyi nuoren miehen itsetyytyväisyyteen liigastatuksen korkkaamisesta. Tässä vaaditaankin valmentajalta pelisilmää pitää köyttä riittävän tiukalla - osa pelaajista kykenee asettamaan itselleen riittävän haastavia tavoitteita, mutta toisilla "kehittymisen nälkä" saattaa lakata liian varhain.

Tämä näin alustuksena, olkaa hyvä ja jatkakaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kiitos Huerzo hyvästä avauksesta ja hyvistä ajatuksista. Omiin näkemyksiini liäkirjoittaisin vielä, että kyllä lahjakasta nuorukaista voi ja pitääkin ajaa sisään korkeammalle tasolle, mutta aina pieninä annoksina, eikä koskaan kantavassa roolissa, parempi nälkä pelaamiseen kuin pelko seuraavasta epäonnistumisestä, myöskin kärsivällisyys sen pelipaikan ottamiseen, luo pelaajalle niin paksun kallon ja kovan työmoraalin, ettei muutaman hyvän pelin paisteessa jää laakereilleen lepäämään varmana pelipaikastaan.

Jypin kaltaiselle niukkarahkeiselle seuralle olisi todella tärkeää saada lahjakkuutensa jalostettua huipulle, eikä perusjyriksi rouhimaan, koska kaikkien pelimiesten ostaminen ulkoa on liian kallista.

Mestis pitäisi olla a-junnuista isojen poikien pariin siirtymisessä itsestään selvä askel ja myös palkinto työstä joka on tehty. Samalla nuori kaveri astuu ulos kotiympyröistä ja saa maistaa pelaamista ammattina valo ja varjopuolineen, kasvaen myös henkisesti, kun on otettava vastuuta arjestaan ja tekemisistään pelaamisen ohella, eikä äityli pese pelisukkia ja laita makaroonilaatikkoa junioriaikojen tapaan.
 

sean

Jäsen
Kyllä pienten seurojen elinehto on saada, joka vuosi pari junnua nostettua A-junnuista Liigaan. Eikä tuo harppaus ole todellakaan niin suuri tehdä pienessä seurassa, kuin mitä isossa seurassa suuressa valokeilassa, jossa odotetaan samantien junnu pelejen vaastaavia tehoja ja jokaisesta virheestä on suuri lööppi lehtien palstoilla. Palkka taso on aivan eri luokkaa. Toisaalla joudut itse maksamaan puolet varusteistasi ja toisessa jää rahaa muuhunkin (vaikuttaa varmasti nesteen nousuun). Mielestäni meillä ei ole varaa tehdä kovin montaa "Ahosia".

Toki on paljon pelaajasta kiinni mikä on hänelle paras reitti, ja suuri vastuu on tietenkin valmentajalla, jonka pitää pitää naru tarpeeksi kireällä välillä tietenkin löysää antaen.

PS: Jortikan puheita ei kannata meidän tilanteeseen verrata. Jortikka on valmentaja kuka haluaa keskittyä Mestaruuksien voittamiseen, eikä tuhlata aikaansa pelaajien kehittymiseen. Näin mies itsekkin tokaisi Jokeri vuosinaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Parempaan ketjuun

Mosabacka kirjoitti:
Tapaus JYPin a-juniorit
Sitten vielä tähän a-junioriasiaan. Olen kuullut usealta eri taholta, että a-junioreiden Sm-liigan ja sarjatason Sm-liigan välinen kuilu on kasvanut viime vuosina sen verran, että vain harva nuori pelaaja pystyy suoraan hyppämään liigatasoiseen vauhtiin mukaan. Minusta tämä väite kuulostaa uskottavalta, sillä vain huippulupaukset (Aaltonen, Lindgren) ovat pystyneet tekemään miesten tasolla hyviä pisteitä heti ensimmäisellä tai toisella kaudellaan.

Niin, jos tuijottaa pelkkiä pisteitä. Mitä Mosabackalle sanoo tälläinen trio kuin Petteri Wirtanen - Jari Sailio - Joni Lappalainen? Pelasiko kenties HPK:n mestaruuden voittaneessa joukkueessa ja Wirtanen taisi olla koko playoffin paras aloittaja. Näistä Lappalainen oli ainoa, jolla oli ennen viime kauden alkua yli 10 pelin liigakokemus ja ei tainnut ihan kriteerien mukaan olla tulokas (en muista mikä on raja). Mutta ei ollut Lappalaisellakaan kauheasti vaikeuksia sopeutua liigarytmiin.

Tommi Huhtala, Ville-Vesa Vainiola, Petri Lammassaari, Jussi Makkonen, Tuomas Santavuori, siinä esimerkkejä viime vuonna liigavauhtiin hypänneistä pelaajista, suoraan A-junioreista.

JYPiltä nousi viime vuonna liigarinkiin Lahti ja ennestään A-juniori-ikäisissä on tällä hetkellä liigatasoisia pelaajia jo Forsberg (oli Ahlqvist, kiitos Seppänen!).
Riskankin taso riittää nelosketjuun fyysiseksi laituriksi.

Mosabacka kirjoitti:
Kovimpana tahona esitän Matti Alatalon, joka jossain haastattelussa tokaisi harmittelevansa a-juniorien ja miesten sarjatason välistä hyppäystä.

Ehkä Alatalon pelitavalle hyppäys voi olla liian suuri sitten, mutta kyllä JYPin A:ssa sen verran tasokkaita pelureita on, ettei tarvitsisi Mestiksestä perusollisipiläisiä raahata.
 
Viimeksi muokattu:

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Ehkä Alatalon pelitavalle hyppäys voi olla liian suuri sitten, mutta kyllä JYPin A:ssa sen verran tasokkaita pelureita on, ettei tarvitsisi Mestiksestä perusollisipiläisiä raahata.
Eipä tule kovin suurena yllätyksenä että Alatalon auktoriteetti ei riitä mihinkään, kun vastassa on näin rautaista lajituntemusta. Jos annettaisiin sen Alatalon johtaa omaa joukkuetta omilla metodeillaan ennemmin kuin Köpin. Luulisi sen kuitenkin olevan järkevintä, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Ei millään pahalla Köpi, mut tää on kuitenkin Matin ja Jukan kipparoima laiva. Mikä sinä olet tuomitsemaan ketään ennen kauden alkua - edes Sipiläistä? Sovitaaanko ettei hutkita ennen kuin tiedämme edes ketkä kokoonpanossa pelaavat ja miten? Olisiko liikaa pyydetty?
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Matti ja Jukka taitavat kipparoida laivaa oman mielensä mukaan siitä huolimatta, mitä joku nimimerkki täällä palstalla kirjoittaa. Yllä olevan kaltainen eriävien mielipiteiden kieltäminen aiheuttaa kyllä puistatuksia täällä suunnassa. Kommunistivaltioiden keskusteluympäristöäkö tälle JYP-puolelle nyt halutaan?

Minä näen Sipiläisessä omat vahvuudet A-junnuun nähden, kuten esim. kokemus - kuusi kautta kovissa miesten sarjoissa. Tämä näkyy ihan taatusti joissakin asioissa A-nuorista tulevaan tulokaspelaajaan verrattuna. Mutta voi olla, että A-nuorissa jollakulla olisi esimerkiksi enemmän potentiaalia kiekolliseen rooliin, vaikkakaan en kyllä suoraan keksi kenellä. Mutta eriäviäkin mielipiteitä saa esittää - vaientamisyrityksiä en vain ymmärrä yhtään.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Ehkä Alatalon pelitavalle hyppäys voi olla liian suuri sitten, mutta kyllä JYPin A:ssa sen verran tasokkaita pelureita on, ettei tarvitsisi Mestiksestä perusollisipiläisiä raahata.

Ensimmäinen viestini sisälsi mielipiteen, toinen oli jo selkeästi pehmeämpi ja sisälsi myös epäilyä ja yleistä ihmettelyä. Nämä siis toisesta ketjusta. Toisin sanoen pyörsin jo väitettäni, että ehkä SM-liigassa pystyy pelamaan edelleen suoraan a-junioreista tulleena. Siihenkään en osaa vastata, onko SM-liiga koventunut eli onko kuilu kasvanut, sitä olisi kuitenkin hyvä miettiä.

Mutta jos otetaan tämä perusollisipiläinen käsittelyyn, niin voisi olettaa, että Olli Sipiläinen pärjää todennäköisemmin SM-liigassa kuin a-juniori. Mutta se, että viekö Sipiläinen a-juniorin kehittymispaikan, on oivallinen kysymys. Toiset suhtautuvat aiheeseen siten, että a-junioreita enemmän liigaan ja toiset ovat maltillisempia ja hyväksyvät mestisvierailut tai mestispelaajat. Itse en osaa oikein päättää kumpaan kategoriaan kuuluisin, sillä näen kummassakin vaihtoehdossa puolensa.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FourForty kirjoitti:
Matti ja Jukka taitavat kipparoida laivaa oman mielensä mukaan siitä huolimatta, mitä joku nimimerkki täällä palstalla kirjoittaa. Yllä olevan kaltainen eriävien mielipiteiden kieltäminen aiheuttaa kyllä puistatuksia täällä suunnassa. Kommunistivaltioiden keskusteluympäristöäkö tälle JYP-puolelle nyt halutaan?

Minä näen Sipiläisessä omat vahvuudet A-junnuun nähden, kuten esim. kokemus - kuusi kautta kovissa miesten sarjoissa. Tämä näkyy ihan taatusti joissakin asioissa A-nuorista tulevaan tulokaspelaajaan verrattuna. Mutta voi olla, että A-nuorissa jollakulla olisi esimerkiksi enemmän potentiaalia kiekolliseen rooliin, vaikkakaan en kyllä suoraan keksi kenellä. Mutta eriäviäkin mielipiteitä saa esittää - vaientamisyrityksiä en vain ymmärrä yhtään.
Totta kaikki mitä sanot. Mutta minä mielestäni pyysin Köpiä kauniisti jättämään pelaajan ensikauden pelien arvostelut sinne ensikauteen. Onko tämä tosiaan liikaa pyydetty (huom. tarkkana nyt, pyydetty, ei vaadittu)? Muistaakseni Köpi tässä aivan hiljan (korjaat jos muistan väärin) jo lupasikin säästellä kritiikkinsä oikeampaan hetkeen, mutta ei sitten näemmä malttanut olla vetämättä tuota Sipiläiskorttiaan esiin. Voidaanhan me toki jatkaa samalla linjallakin. Ajattelin vain että tällainen menettely olisi järkevämpää, mutta sori nyt vaan vielä kerran...

edit:
FourForty kirjoitti:
Kommunistivaltioiden keskusteluympäristöäkö tälle JYP-puolelle nyt halutaan?
Minäkö haluaisin?? Päinvastoin, pois sellainen minusta. Sananvapaus kunniaan. Tämän palstan isovelikin on aivan liian herkkä minun sanomisilleni ja heittääkin minut kohta täältä lopullisesti ulos, siihen saakka saatte kuulla mitä minulla on sanottavaa jääkiekosta, jääkiekkokannattajista ja heidän mielipiteistään. Minä arvostan nimenomaan keskustelua ja minun puolestani se saa olla vaikka kiivasta, kunhan ajatukset vaihtuu ja pysytään hyvän maun rajoissa. Aika köykäisin perustein minä olen mielestäni sanktioni saanut, mutta olen hyväksynyt palstan säännöt liittyessäni, ei auta valittaa vaikka olen huomannutkin että nämä säännöt selvästi rajoittavat sekä sananvapauttani, että myös kehittävää keskustelua.
Hieman totalitäärinen meininki siis mielestäni vallitsee jo ilman minuakin. Ei minulla edes ole modesedän aseita käytössäni, vaan olen täysin systeemin armoilla.

edit2:Edellisestä johtuen, toivoisinkin että esitätte yksityisviestein ne kyselyt tai kommentit jotka liittyvät tapaani esittää asioita ja keskustella. Vastaukset saatte varmasti.
kunnioittaen, kummitus
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ihan vain yleisenä kommenttina tähän aiheeseen liittyen. Jo moneen kertaan mainittu seikka pitää edelleen paikkansa. Nykyään pelaajat pistetään valmiiseen rouhijan muottiin liian aikaisin. Liian aikaisin otetaan se pelitaktiikka esiin ja sen noudattimisen tärkeydestä puhutaan... Arvasitte oikein, liian aikaisin. Lasten ja nuorten pitäisi antaa rauhassa etsiä itsensä sieltä muiden pelaajien massasta, keksiä itse ne omat vahvuutensa ja tässä jalostamisessa sitten autettaisiin myöhemmin. Tällä tavalla ei varmuudella saada sitä seuraavaa sakukoivua tai teemuselännettä, mutta ainakin nostettaisiin sitä onnistumisprosenttia jonkin verran. Nykyinen tilanne on se, että saadaan tasaisen varmoja suorittaja. Varmoja joukkuepelaajia ilman suurempia erikoisuuksia ja vahvuuksia. Tuolla hakailemallani systeemillä ei välttämättä saataisi niitä tasaisen varmoja suorittajia, mutta taitava yksilöitä ehkä maustamaan sitä soppaa jota myös joukkueeksi kutsutaan. Kärsivällisyyttä vaaditaan tässäkin, sillä satoa ei pystytä heti korjaamaan vaan se veisi useita vuosia. Toisaalta, olisi se kyllä sen arvoistakin. Katse kääntyy siis junnuvalmentajien suuntaan. Pallo on nyt heillä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
kummitus kirjoitti:
Eipä tule kovin suurena yllätyksenä että Alatalon auktoriteetti ei riitä mihinkään, kun vastassa on näin rautaista lajituntemusta. Jos annettaisiin sen Alatalon johtaa omaa joukkuetta omilla metodeillaan ennemmin kuin Köpin. Luulisi sen kuitenkin olevan järkevintä, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Ei millään pahalla Köpi, mut tää on kuitenkin Matin ja Jukan kipparoima laiva. Mikä sinä olet tuomitsemaan ketään ennen kauden alkua - edes Sipiläistä? Sovitaaanko ettei hutkita ennen kuin tiedämme edes ketkä kokoonpanossa pelaavat ja miten? Olisiko liikaa pyydetty?

Sopiiko kysyä, mikä vaikeus sinulla on ottaa toisenlaisia mielipiteitä huomioon? Elätkö jossain pilvilinnassa jossa Seppänen on keisari, Alatalo hänen prinssinsä ja sinä heidän varpaannuolijansa, jolle kerrotaan että JYPistä ei saa negatiivista sanaa sanoa.

Tämä on keskustelufoorumi, jossa saa kertoa mielipiteensä esiin ja minua ei oikeasti hevon paskan vertaa kiinnosta, mitä mieltä sinä olet siitä, koska et itse pysty asiallisesti keskustelemaan.

Jos minä olen tällä hetkellä sitä mieltä, että Alatalo ei ole paras mahdollinen valmentaja roolituksen osalta ja Sipiläisen en näe kauheammin joukkuetta vahvistavan, saan ymmärtääkseni sen täällä sanoa, koska sitä ei laissa kielletä. Paitsi sinun omassa lakikirjassasi.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kummitus kirjoitti:
Sananvapaus kunniaan. Hieman totalitäärinen meininki siis mielestäni vallitsee jo ilman minuakin. Ei minulla edes ole modesedän aseita käytössäni, vaan olen täysin systeemin armoilla.
Olet saanut tartunnan. Oireet viittaavat vahvasti 'Pee-syndroomaan'.
Takaisin asiaan..

JypFabu kirjoitti:
Mestis pitäisi olla a-junnuista isojen poikien pariin siirtymisessä itsestään selvä askel.
Ja että miksiköhän? Todella yksiulotteinen ajattelumalli. En sano etteikö mestis olisi oikea reitti joillekin pelaajille, mutta näkisin että näissä asioissa pitäisi toimia pelaajakohtaisesti. Se tietysti vaatii organisaatiolta osaamista ja ns. pelisilmää.
Eiköhän näitä onnistuneita polkuja ole todistettavasti muitakin kuin tuo mestis.
Itse paheksun erityisesti sitä, ettei jo kykynsä liigassa todistaneiden pelaajien panos tunnu JYPille kelpaavan. Köpin mainitsema HPK on hyvä esimerkki siitä, ettei näiden broilerien käyttö ole este menestykselle. Ässätkin voidaan huoletta laittaa samaan kategoriaan. JYPin perinteisiin on kuulunut, tai ainakin ennen kuului, omien nuorten rohkea hyödyntäminen, joten mielestäni tämän pitäisi olla ensisijainen vaihtoehto. Tällä en tarkoita muiden vaihtoehtojen poissulkemista.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Jos minä olen tällä hetkellä sitä mieltä, että..[clip]..., saan ymmärtääkseni sen täällä sanoa, koska sitä ei laissa kielletä. Paitsi sinun omassa lakikirjassasi.
Niin saat, eikö olekin hienoa. Ja minä saan toivottavasti myös kertoa asiasta oman mielipiteeni. Miten on, jatketaanko Sipiläisen huonouden päivittelyä ennenkuin peliäkään on nähty vai puhutaanko itse aiheesta, kuten Pakkipari ja Mosabacka tuossa yrittävät tehdäkin?
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Korppi kirjoitti:
Olet saanut tartunnan. Oireet viittaavat vahvasti 'Pee-syndroomaan'.
Esitin tuossa juuri ennen edellistä viestiäni kainon pyynnön, koskien tällaisia kommentteja. Haluat siitä huolimatta tulla aukomaan päätäsi tähän keskusteluun, reilu jätkä. Pistä vaan sitä yyveetä tulemaan jos haluat tarjota apua tai tehdä lisädiagnooseja mielenterveyden tilastani.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Korpille:

Ajatukseni perustuu ajatukseen, että rappu kerrallaan ylös kiivetään. Se on tietysti selvää, että joskus putkahtaa poikkeuksellisen kypsiä nuoriakin pelaajia esiin, mutta pääsääntöisesti näkisin mestiskeikasta olevan enemmän hyötyä kuin haittaa pelaajien kehityksessä.

Jossain mielessä menisin vieläkin pitemmälle, eli liigaseurojen tulisi maksaa jonkinlaista kasvatuskorvausta mestis-seuroille, näiden ottaessa liigasopparilla olevia lahjakkuuksia valmennukseensa, näin niukoilla varoilla toimivat mestis seurat saisivat pienen palan lisäkantavuutta toiminnalleen. Pitkällä tähtäimellä tämä saattaisi vaikuttaa koko suomi kiekon kehitykseenkin.

Keitä muuten tarkoitat jo kykynsä liigassa todistaneilla pelaajilla jypin suhteen? Minä en tiedä, voinko ajatella pelaajasta, joka juuri ja juuri suoriutuu tehtävästään liigatasolla ja on hyvää vauhtia taantumassa paineiden alla tyypilliseksi sarjajyräksi ja aloittamiskyvyilleen sopivan roolin vangiksi, että hän on kykynsä liigassa todistanut. Tottakai jotkut näistäkin kykenevät nousemaan lahjakkuutensa tasolle, mutta hitaammin kehittyville(jollaisia kaiketi suurin osa on) tie on tuhoisa.

Yksiulotteisuuden kohdalla heitän kyllä pallon takaisin: Minä uskon, että esittämäni malli toimii parhaimmin valtaosalle tulevista pelaajista, poikkeuksienkaan kohdalla en ole esittänyt poikkeamiskieltoa. Aiemmin jossain postauksessa olen sanonut, että tottakai haistelemaan tuulia ja kokeilemaan siipiä, mutta ei koskaan resursseja vastaamattomassa roolissa, siitä on vain hallaa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
JypFabu kirjoitti:
Mestis pitäisi olla a-junnuista isojen poikien pariin siirtymisessä itsestään selvä askel ja myös palkinto työstä joka on tehty.

No ei se välttämättömyys ole, mutta erittäin suositeltavaa todellisten lahjakkuuksien kohdalla. Esimerkkinä tästä JYPistä Miika Lahti tai puolustajista Eero Hyvärinen.
Pelurin, jonka kiekolliset taidot ovat rajalliset, mutta oikeassa roolissa pystyy liigassa hyvinkin pelaamaan, voi minusta nostaa suoraan liigaankin. Tähän sopii esimerkiksi Filip Riska ja/tai Juha Jääskeläinen.
Tähän JYPin pitäisi omasta mielestäni pyrkiä paremmin, peruspelaajat 3-4 kenttään tappelemaan omista junnuista ja Mestiksestä hamuta ne todelliset lahjakkuudet, ei mitään peruspelaajia sieltä.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
kummitus kirjoitti:
Esitin tuossa juuri ennen edellistä viestiäni kainon pyynnön, koskien tällaisia kommentteja. Haluat siitä huolimatta tulla aukomaan päätäsi tähän keskusteluun, reilu jätkä. Pistä vaan sitä yyveetä tulemaan jos haluat tarjota apua tai tehdä lisädiagnooseja mielenterveyden tilastani.
Vaan kun en millään malttanut antaa olla. Se tunne on sinulle varmasti tuttu. Enpähän ole kuitenkaan mielenterveyteesi ottanut kantaa. Pahoittelut aiheuttamastani mielipahasta.

JypFabu kirjoitti:
Minä uskon, että esittämäni malli toimii parhaimmin valtaosalle tulevista pelaajista, poikkeuksienkaan kohdalla en ole esittänyt poikkeamiskieltoa. Aiemmin jossain postauksessa olen sanonut, että tottakai haistelemaan tuulia ja kokeilemaan siipiä, mutta ei koskaan resursseja vastaamattomassa roolissa, siitä on vain hallaa.
Olen siitä ihan samaa mieltä, että varmasti toimii useimpien kohdalla. En silti pidä sitä itsestään selvänä vaihtoehtona.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Aamun Keskisuomalaisessa on muuten mielenkiintoinen juttu, jossa kysellään että missä ovat tämän hienon mestaruuden voittaneet a-juniorit tällä hetkellä. Ja lähinnä siksi että miksi he eivät ole tunkeutumassa JYPin liigajoukkueeseen (pl.Forsberg)

Kiekko-Keskarissa sitä ei vielä ole, joten paperiversiosta voi asiaa tsekkailla tai sitten rekisteröitymisen takaan KSML:n nettisivuilta.

Toivottavasti juttu herättää keskustelua..

EDIT: No nyt se on kaikkien luettavissa

http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/mestarit_lensivät_jypn_pesästä_4813899.html
 
Viimeksi muokattu:

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Aamun Keskisuomalaisessa on muuten mielenkiintoinen juttu, jossa kysellään että missä ovat tämän hienon mestaruuden voittaneet a-juniorit tällä hetkellä.
Pitää paikkansa, mielenkiintoinen juttu. Kysymys kuuluukin, että miksi JYP ei pidä paria kolmea kautta a-junnuja joukkueessaan, ennen kuin he nostavat tasonsa lopullisesti Sm-liigaan (jotkut aikaisemmin, jotkut eivät koskaan). Tällä hetkellä laitetaan a-juniorit mestikseen kasvamaan ja toivotaan, että edes suurin osa heistä tulee kypsyttyään takaisin JYPiin, liigamiehien joukkoon. Omasta mielestäni nykyinen järjestelmä on ihan kelpo sekin.
 

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Köpi kirjoitti:
Aamun Keskisuomalaisessa on muuten mielenkiintoinen juttu, jossa kysellään että missä ovat tämän hienon mestaruuden voittaneet a-juniorit tällä hetkellä. Ja lähinnä siksi että miksi he eivät ole tunkeutumassa JYPin liigajoukkueeseen (pl.Forsberg)

Kiekko-Keskarissa sitä ei vielä ole, joten paperiversiosta voi asiaa tsekkailla tai sitten rekisteröitymisen takaan KSML:n nettisivuilta.

Toivottavasti juttu herättää keskustelua..

EDIT: No nyt se on kaikkien luettavissa

http://www.ksml.fi/kiekko/uutiset/mestarit_lensivät_jypn_pesästä_4813899.html

-Hyvä ja mielenkiintonen juttu. Harmi etten ite pysty bongaamaan noita juttuja lehdistä koska en asu Jklässä. Mut mut, aiheeseen..

Jypin miinus tais tosiaan olla että noista viime kauden a-junnuista liian iso osa, ainakin 8, oli nyt yli-ikäisiä kasivitosia ja nuorempien lupaavimmat pelaajat (Leppänen, Ahlqvist ja Lahti) nostettiin liigaan. En usko että mikään joukkue, varsinkaan junnujoukkue, kestäisi yli kymmenen pelaajan lähtöä heikentymättä merkittävästi, niinkuin A-junnujen sm-liigassa on nyt havaittavissa (27. kierroksen jälkeen Jyp on viimeisenä). Tietysti on hyvä että noinkin monelle avautui aikuisten sarjan portit, mutta samalla on todella sääli jos joukkue putoaisi vuosi mestaruuden jälkeen ykkösdivariin.

Sitten tietysti pistää silmään tuo Alatalon ja Tuokkolan yhteisen linjan puuttuminen. Ihan niinkuin valmentajat eivät puhuisi keskenään asioista. Tuokkola ihmettelee ja kritisoikin sitä ettei a-junnuja nostettu enempää liigaan ja Alatalo kertoo että tälle kaudelle päätettiin satsata kokeneempiin pelaajiin. Vaikka Jypin junnut ovatkin yksilöinä ehkä lähempänä mestistasoa, niin mulle alkaa tulla pelottavasti mieleen Aravirran ajat jolloin suunnilleen "veltsu" Virtanen ja Lius pääsivät mukaan liigaporukkaan. En edes uskalla ajatella kuinka monta potentiaalista junnua noina vuosina hukattiin! Toivottavasti tässä ei olla toistamassa samaa virhettä.

Toisaalta Alatalolla on ollut pointtia ainakin siinä ketkä A-junnuista pääsi mukaan liigarinkiin. Tuon ikäisille kavereille on varmasti tärkeää että pelituntuma säilyy ja siksi on hyvä että he pääsevät vielä pelaamaan A-junnuissakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös