8-bittinen nintendo

  • 9 826
  • 80
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Höpö. Huonoin se on (ainakin 2D-marioista). Paras on ehdottomasti Super Mario Bros. 3, kaikkien aikojen paras tasoloikka. Sen voittanutta ei olla tehty tähän päivään mennessä, eikä tulla tekemäänkään. Ei edes itse Nintendo.

Siinä on vaan kaikki osunut kohdalleen.

Ihan samaa mieltä. Kolmonen oma suosikki myös.

Kakkonen on jotenkin niin omituinen, vähän liikaa kaikkea ja yleispelifiilis katoaa. Ainoa Mario jota ei jaksanut kauan pelailla edes.

Kolmosessa on aina jännittävää, päästä ilmalaivoihin ja rahalaivoihin sun muihin piilotettuihin paikkoihin. (Olihan niitä toki muissakin osissa, muttei yhtä taitavasti tehtyjä)
 

Igor33

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Höpö. Huonoin se on (ainakin 2D-marioista). Paras on ehdottomasti Super Mario Bros. 3, kaikkien aikojen paras tasoloikka. Sen voittanutta ei olla tehty tähän päivään mennessä, eikä tulla tekemäänkään. Ei edes itse Nintendo.
Heh, samoja vääntöjä olen käynyt joidenkin kavereideni kanssa Marioiden paremmuudesta. Itse tykkään eniten Mario kakkosesta, koska siinä maailma ja pelattavuus on jotenkin niin ainutlaatuinen verrattuna muuhun saagaan. Mario ykkönen on legenda sellaisenaan Giana Sisters -kopioineen, mutta kolmonen on minun mielestäni "liian kehittynyt" NES:lle. Harppaus Mario kolmosesta Super Nintendon surkeisiin Yoshi + Mario -typeryyksiin on pieni. Ei siinä, Mario 3 on erinomainen peli, mutta noiden kolmen Mario -pelin kilpailussa henk.koht. tykkään eniten kakkosesta.

NES -peleissä on kyllä uskomattomia "sävellyksiä" - ihan vain aasinsiltana asian mainitakseni. Mario kakkosessa on mielestäni Mario -pelien parhaat musiikit. Ylivoimaisen voiton kuitenkin vie Castlevania -pelit. Eikös joku klassinen orkesteri soittanut NES -musiikkia jossain konsertissa? YouTubesta olen nähnyt pianoesityksiä Castlevania -biiseistä, hienoja nekin.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Näistä Marioista, kaikki ne on kyllä hyviä, mutta nimenomaan kakkonen oli niin outo, että se oli jo hyvä. Mario-cartia tuli myös kavereiden kanssa tahkottua helvetisti, parasta hupia silloin.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Kakkonenhan ei ollut alunperin mikään oikea Mario, mutta Mario 1:n menestyksen myötä tuohon vain tuotiin nuo tutut hahmot. Mielestäni huonoin mario-peli (näistä tasoloikista).
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös joku klassinen orkesteri soittanut NES -musiikkia jossain konsertissa? YouTubesta olen nähnyt pianoesityksiä Castlevania -biiseistä, hienoja nekin.
No ainakin viime kesänä Tukholman Play!-konsertissä Mario-musiikit oli edustettuna ja Castlevania myös. Olin itse kuuntelemassa paikan päällä ja pakko todeta, että varsinkin Mario- ja Zelda-sikermien aikana kyynel tuli simmuun. Vanhat muistot 90-luvun alkutaipaleilta palasi mieleen kun iso sinfoniaorkesteri soitti niitä tuttuja melodioita, joihin piipityksen muodossa tykästyi pienempänä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kakkonenhan ei ollut alunperin mikään oikea Mario, mutta Mario 1:n menestyksen myötä tuohon vain tuotiin nuo tutut hahmot.

Ei kai sillä minkään menestyksen kanssa ollut mitään tekemistä. Japanissahan julkaistiin aikoinaan SMB2, joka oli ulkonäöltään ja pelattavuudeltaan suoraa jatkoa ykköseen, mutta Euroopassa ja Amerikassa päätettiin sen olevan liian samanlainen, ja japanilainen Yume Kōjō: Doki Doki Panic muutettiin Mario-peliksi. Sittemminhän se alkuperäinen SMB2 on julkaistu länsimaissa SNESin Super Mario All Starsissa The Lost Levels-nimellä.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Paras on ehdottomasti Super Mario Bros. 3, kaikkien aikojen paras tasoloikka. Sen voittanutta ei olla tehty tähän päivään mennessä, eikä tulla tekemäänkään. Ei edes itse Nintendo.

Siinä on vaan kaikki osunut kohdalleen.

Kyllä, ja menen vielä pidemmälle väittäessäni että se ei ole pelkästään kaikkien aikojen paras tasoloikkapeli, vaan ihan kaikkien aikojen paras peli mitä ikinä on tehty. Jos peli voi olla täydellinen, niin SMB3 on sitä, ei ne nykyään osaa samanlaista laatua tehdä enää valitettavasti vaikka Nintendo sentään vielä edes yrittää jos vertaa muihin pelintekijöihin...

Niin ja kyllähän SMB2 (siis Doki Doku Panic vai mikä lie) on myös aivan shaatanan hyvä peli, eikä ihmekkään kun Shigeru Miyamoto oli sitäkin tekemässä. ;)
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
SMB3 tuli hakattua joskus todella paljon. Mahtava peli mutta ei minusta SMB2 häviä paljoa. Musat näissä ihan supermahtavat kuten grafiikatkin. Muita lempparipelejä tällä laitteella ovat Super OFF-Road, Turtlespeleistä 2 (ihan huippu) ja miksei Nintendo World Cupkin. Juoksumatolliset juoksupelit olivat myös viihdyttäviä, kuten myös Duck Hunt. Urheilupeleistä yksi parhaimpia on myös Super V-Spike rantalentispeli.

Ei nykyään tehdä enää yhtä hienoja pelejä. Ainiin ja sormet tietty pelattiin kipeäksi Track & Fieldillä!
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kyllähän nintendo oli helkutin hyvä pelikonsoli. Parempaa konsolia on tuskin edes tehtykään vielä.

Lempipelini taisi olla tuo World Cup Soccer. Helvetin hyvä jalkapallopeli, etenkin moninpelinä ja nimenomaan samassa joukkueessa. Muistan kun veljeni kanssa tahkottiin koko turnaus kaksinpelinä mestaruuteen asti:D. Hyvyyden esimerkiksi aikaansai pelin humoristisuus mikä näkyi esimerkiksi pelaajissa. Myös musiikki oli loistava, päämusiikkina oli biisi mikä oli lähes samankuuloinen kuin Daruden "pinnallenousu" biisi.

Kertakaikkiaan paras nintendo-peli ikinä: http://www.youtube.com/watch?v=6qICt85eVHc&NR=1

Muita legendaarisia ja loistavia pelejä olivat ainakin: Islander, Goonies, Legendry, base ball, nuts and milk:D, excite bike, road fighter, ice climber, wrestle, battle city, sky destryder, balloon fight, popeye, kung-fu, super star. Nämä siis peleistä mitä itselläni oli. Myös se kaksinpeli super mario oli huippu hyvä, minkä nimeä en kyllä muista...

Niistä peleistä mitä ei minulla ollut, mutta olen päässyt kuitenkin pelaamaan voin mainita ainakin seuraavat tälle laadukkaiden pelien listalle: Turtles, Duck tales, Chip and Tale, se peli missä sillä aseella ammuttiin niitä ankkoja, super mario 3 ja olihan se blades of steelkin loistava.

Aijai kun tuli hyvät muistot mieleen...
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kun nyt tuosta NES-musiikista tuli puhetta, niin vähän aikaa sitten löysin tällaisen. Ambassadors of Funk-nimisen bändin vuonna 1993 tekemän levyn Super Mario Compact Disco. Disco-funk-jytkettä, jonka taustoina on käytetty Mario-pelien musiikkeja ja ääniefektejä. Levy on kokonaisuudessaan ladattavissa täällä, ilmeisesti ihan laillisesti (ei kai Wikipediassa muuten sinne linkkiä olisi).
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Muutama peli!

Kumma juttu, vaikka skidinä tuli hakattua paljon kyseisiä pelejä, niin en muista nimiä;

#1: Joku peli missä seikkailtiin kissalla tasohyppelytyylisesti ja tasojen välissä pysty pelaamaan hedelmäpeliä tms. samankaltaista, josta voitti elämiä tms.

#2: Memo Soccer?! En ole nimestä varma, mutta helvetin vaikea futispeli, jossa vastustajilla oli aina jotakin ihmekykyjä, esim. vastassa akrobaatteja. Peli eteni ruudusta toiseen esim "pass to ryan", "tackle hard" tai "volleyshot".

#3: Joku robottipeli! oli aivan uskomattoman hyvä ja sitähän pelattiinkin ihan urakalla.. en pelistä muista paljoakaan, mutta pitkälti tasohyppelynähän siinäkin taidettiin edetä.

Kertokaa ihmiset jos muistatte nimiä tai kyseisiä pelejä yleensäkkin!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
#2: Memo Soccer?! En ole nimestä varma, mutta helvetin vaikea futispeli, jossa vastustajilla oli aina jotakin ihmekykyjä, esim. vastassa akrobaatteja. Peli eteni ruudusta toiseen esim "pass to ryan", "tackle hard" tai "volleyshot".
Kuulostaisi siltä "jalkapalloroolipeliltä" joka oli lajityypissään kyllä aikamoinen outolintu. Olisikohan ollut nimeltään Tecmo Cup Soccer. Tecmo oli ainakin pelin valmistajan nimi.

#3: Joku robottipeli! oli aivan uskomattoman hyvä ja sitähän pelattiinkin ihan urakalla.. en pelistä muista paljoakaan, mutta pitkälti tasohyppelynähän siinäkin taidettiin edetä.
Probotector? Tai mahdollisesti Turrican? Noista ekaa pelasin joskus kaverilla ja oli hillittömän vaikea johtuen ihan siitäkin, että kuolema odotti jos hahmo sai yhdenkin osuman.

Kissapeli ei kuulosta tutulta. Tulee vaan mieleen SMB2 (missä ei tosin kissahahmoa esiintynyt), siinä oli hedelmäpeli aina välillä tasojen välillä jos keräsi rahaa. Tuskin kuitenkaan se kyseessä, tunnistaisit varmasti.

Edit. Tarkistin tuon futispelin nimen

Edit. 2 Niin tietysti, ei tullu jostain syystä Megamanit heti mieleen. =)
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kumma juttu, vaikka skidinä tuli hakattua paljon kyseisiä pelejä, niin en muista nimiä;

#3: Joku robottipeli! oli aivan uskomattoman hyvä ja sitähän pelattiinkin ihan urakalla.. en pelistä muista paljoakaan, mutta pitkälti tasohyppelynähän siinäkin taidettiin edetä.

Megaman sarja tulee näin pikaisesti mieleen
 

kekkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Vapaa Ukraina
Kumma juttu, vaikka skidinä tuli hakattua paljon kyseisiä pelejä, niin en muista nimiä;

#1: Joku peli missä seikkailtiin kissalla tasohyppelytyylisesti ja tasojen välissä pysty pelaamaan hedelmäpeliä tms. samankaltaista, josta voitti elämiä tms.

#2: Memo Soccer?! En ole nimestä varma, mutta helvetin vaikea futispeli, jossa vastustajilla oli aina jotakin ihmekykyjä, esim. vastassa akrobaatteja. Peli eteni ruudusta toiseen esim "pass to ryan", "tackle hard" tai "volleyshot".

#3: Joku robottipeli! oli aivan uskomattoman hyvä ja sitähän pelattiinkin ihan urakalla.. en pelistä muista paljoakaan, mutta pitkälti tasohyppelynähän siinäkin taidettiin edetä.

Kertokaa ihmiset jos muistatte nimiä tai kyseisiä pelejä yleensäkkin!

1. Super Mario 3:ssa oli ainakin mainitsemasi hedelmäpeli, ja Mario esiintyi välillä "pesukarhupuvussa", voisi sekoittaa kissaan...

2. Tecmo Cup? Hullun vaikea peli ja maalinteko oli aina viikon kohokohta.

3. Megaman tulisi mulle ekana mieleen. Joka maan vihulaiselta sai seuraaviin kenttiin uuden aseen jne... Oli muistaakseni 3 8-bittiselle ja hyvin suosittuja, ainakin minun kaveripiirissäni.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
#1: Joku peli missä seikkailtiin kissalla tasohyppelytyylisesti ja tasojen välissä pysty pelaamaan hedelmäpeliä tms. samankaltaista, josta voitti elämiä tms.
Tän on oltava Rockin' Cats tjsp. Tuota tuli itsekin pelattua. Kissalla oli aseena vanha kunnon vieterinyrkkeilyhanska, johon sai hankittua parannuksia kun pääsi eteenpäin. Pelissä ylivoimaisesti parasta antia olivat musiikit.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Selvisipäs nopeasti!

Näinhän se olikin, että;

#1 kissapeli oli siis tämä rockin' cats tms. Jossa tosiaan oli vieterinyrkkiä sun muuta!

2# 'memo soccer' olikin TECMO Soccer.. uskomaton peli. Voitti juuri ja juuri aina sen pari vastustajaa ennenkun akrobaatit tms veivät voiton. Niin vaikea mutta niin koukuttava ja omalaatuinen.

3# olikin sitten screenshotin perusteella tämä Probotector, uskomaton peli sekin.

Pääsisinpä vielä joskus pelailemaan kyseisiä pelejä!

Kiitos nopeista vastauksista, palstalaiset.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pääsisinpä vielä joskus pelailemaan kyseisiä pelejä!
Ei muuta kuin:

a) kalastelemaan toimivaa NES:ia vaikka Huuto.net:sta.

b) ostaa Nintendo Wii:n ja sitä kautta saa klassikkopelejä ladattua koneelle, en tosin tiedä onko nuo siellä, Probotector voi olla.

c) lataa netistä emulaattorin. ;)
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
b) ostaa Nintendo Wii:n ja sitä kautta saa klassikkopelejä ladattua koneelle, en tosin tiedä onko nuo siellä, Probotector voi olla.

Tuolta lista Virtual Consolelle saatavilla olevista peleistä jos jotakuta kiinnostaa. Ei löydy alkuperäistä Probotectoria mutta pari jatko-osaa kylläkin.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pienenä en muuta tehnytkään kuin hakannut nintendon ohjaimen nappeja. Sitten muutamia vuosia myöhemmin eräänä kauniina päivänä paljastui että serkkuni oli antanut sen minulle, mutta tahtoikin sen nyt takaisin. Olen katkera edelleen.

Kaverillani on vielä onneksi nintendo ja huippukuntoinen yksilö onkin! Sitä kautta pääsee vielä pelailemaan. Koneella on myös ollut emulaattori ikuisuuden, mutta ei se vaan auta tyydyttämään sitä nälkää ja tunnetta mitä nintendo tarjoaa.

Suosikki pelejä olivat ehdotomasti Megamanit, Turtles 2, Bubble bobble, Mariot, linnun metsästys peli ja Mike Tyson's punch out!!

edit. Nintendo World Cup on myös aivan huikea peli

aijai..
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Kyllähän tässä on legendaarinen pelikone ehdottomasti kyseessä. Mahtaako kukaan muistaa mitä tuo laite maksoi uutena aikanaan? Entä missä hintaluokassa pelit pyörivät? Ja koska sitä vielä sai kaupoista uutena? Yllätyin itse kovasti kun katsoin, että laite on julkaistu Euroopassa vuonna -86, kun itse kuvittelin sen olleen uusi vempain silloin kun sitä tuli kavereilla tahkottua joskus -91 tai jotain. Olisi ihan mielenkiintoista saada vähän vertailu kohtaa nykypäivän hintatasoon.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllähän tässä on legendaarinen pelikone ehdottomasti kyseessä. Mahtaako kukaan muistaa mitä tuo laite maksoi uutena aikanaan? Entä missä hintaluokassa pelit pyörivät? Ja koska sitä vielä sai kaupoista uutena? Yllätyin itse kovasti kun katsoin, että laite on julkaistu Euroopassa vuonna -86, kun itse kuvittelin sen olleen uusi vempain silloin kun sitä tuli kavereilla tahkottua joskus -91 tai jotain. Olisi ihan mielenkiintoista saada vähän vertailu kohtaa nykypäivän hintatasoon.

http://www.nesretro.com/shite/images/Bitti3.jpg
Tuosta skannatusta MikroBitin jutusta näkyy suositushinnan olleen 1295 mk vuonna -88. Elikkä semmoset 215 euroa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös