2010-luvun surullisin F1-hetki?

  • 1 906
  • 28

Ikävin hetki?

  • Hulkenbergin keskeytys Brasiliassa 2012

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kovalaisen spinnaus Belgiassa 2012

    Ääniä: 0 0,0%
  • Räikkösen kolari aika-ajoissa Melbournessa 2014

    Ääniä: 0 0,0%
  • Räikkösen avauskierroksen kolari Iso-Britanniassa 2014

    Ääniä: 0 0,0%
  • Räikkösen karsiutuminen Q1:ssä Unkarissa 2014

    Ääniä: 0 0,0%
  • Rosbergin ajovirhe Austinissa 2015, jonka seurauksena Hamilton ohitse ja mestaruuteen

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ricciardon pieleen mennyt varikkostoppi Monacossa 2016, jonka seurauksena Hamilton voittoon

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    33

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Äsken tuli avattua ketju kuluneen vuosikymmenen hienoimmille hetkille. Valitettavasti elämä ei aina ole ruusuja ja sateenkaaria, joten paljon pettymyksiä on mahtunut joukkoon. Ja huomiona heti alkuun, eli Bianchin kuolema Japanissa 2014 ei ole mukana äänestyksessä, koska ajattelin, että parempi jättää se tästä ulkopuolelle. Paljon näistä pettymyksistä liittyy kyllä Räikköseen ja kertoo toki, että paljon myös sitä epäonnea on Kimillä ollut. Eli paljon ikäviä hetkiä jäi taas listalta, ulos ja toisaalta periaatteessa kaikki Hamiltonin paalut tai Vettelin voitot 2010-2013 menisivät itsellä siihen joukkoon, jos alettaisiin miettimään. Omaa TOP 5:sta alla.

1. Räikkösen startti Monzassa 2015 - Kauden paras aika-ajo, Ferrarin kotikisassa. Ilo ei kauaa kestänyt, eli startissa heti hännille, auton stumpattua ruutuun nolosti.
2. Räikkösen auton tekninen vika juuri ennen Malesian GP:tä 2017 - Tämä olisi päättynyt aivan varmasti Kimin voittoon jos olisi päässyt kisan mukaan. Verstappen sitten hyödynsi tämän ja paineli voittoon.
3. Räikkösen kolarointi kierroksella ohitettavan kanssa Monacossa 2014 - Vaikea kausi olisi tuottanut ensimmäisen podiumin, ilman kierroksella ohitettavan sähläystä.
4. Mercedeksen jauhojen laittaminen suuhun muille Melbournen harjoituksissa 2016 - Mercedes oli piilotellut vauhtiaan tähän asti ja luultiin, että Ferrarilla ja muilla olisi mahdollisuus. Mersu kuitenkin pisti harjoituksissa jäätävät ajat tauluun ja tämän jälkeen tv-kamera zoomasi Maurizio Arrivabenen vihaiseen naamaan.
5. Singaporen 2017 starttikolari Räikkösen, Vettelin ja Verstappenin kesken - Kauden paras startti Kimiltä, mutta kolarin seurauksena ulos kisasta Sebun kanssa ja Hamilton kärkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En oikein tiedä mikä vaihtoehdoista olisi hyvä valinta. Täytyy vielä pohtia. Mutta yleisesti ottaen omalla tavallaan on surullista tuo Mersun ylivoima, vaikkakin ansaittua se on kun kaverit on vain yksinkertaisesti tehneet duuninsa paremmin kuin muut vuosi vuoden perään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En vielä äänestänyt mitään koska en osannut valita, yhden kuitenkin vähän kyseenalaistan eli:

"Webberin mestaruuden maksanut kolari Koreassa 2010 "

Eikai tuo nyt vielä suoraan mestaruutta maksanut? Samassa kisassa keskeytti myös tuleva mestari Sebastian Vettel ja Webber oli tämänkin kisan jälkeen MM-sarjan kakkonen 220 pisteellä ja 11 pistettä kärkimies Alonsoa perässä. Webberin jälkeen Hamilton kolmas 210 pisteessä ja Vettel neljäntenä 206:lla pisteellä.

Webber olisi voittanut mestaruuden varmuudella jos olisi voittanut kaksi jäljellä olevaa kisaa, mutta ne meni sitten Vettelille joka keräsi kahdesta viimeisestä kisasta siis huomattavasti enemmän pisteitä ja ohitti peräti kolme kuskia edellään.

EDIT:

Ja kauden viimeiseenkin kisaan lähdettäessä Webber oli vielä Vetteliä ja edellä ja kahdeksan pinnaa Alonsosta jäljessä. Meni sitten tuhnuilemaan itsensä kahdeksanneksi tuossa kisassa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Äänestin sitä Azerbaidzanin hiilikuidun palaa vuodelta 2018. Bottas olisi todennäköisesti ajanut voittoon ja samalla noussut MM-sarjan kärkeen. Bottaksen kausi alkoi pyörimään tuosta alkaen niin päin persettä ja siihen vielä vähän aikaa sellaisella tahdilla että joka toinen kisa meni huonosti ja joka toinen tasolla ihan ok niin kausi olikin siinä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Räikkönen jääminen ilman maailmanmestaruutta McLarenilla. Olis ollut otettavissa mutta mutkun ja mutkun.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Heikki Kovalainen käynnistää moottorinsa Bahrainissa 2010 jääden jumiin sinne Lotus/Cateroskalle. Heikin olisi pitänyt startata siihen kauteen Toyotalla, jonne hän olisi varmasti sopinut, mutta se suli ja tilalle tuli uran lopulta tuhonnut Lotus-siirto.

Toyotalla Heikki olisi todennäköisesti jokusen podiumin saanut, jolloin miehen ura olisi näyttänyt ihan toiselta kuin lopulta kävi. Nyt hän on kuljettaja joka putosi voittaja-autosta sijalle 19.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mikä se hetki oli, jolloin F1 kusi allensa ja muutti koko lajin nysväämiseksi? Meinaan
- pieniä moottoreita joista lähtee ihan paska ääni
- tupakkamainosten kieltämistä
- tankkauskieltoa
- virtuaalisia turva-autoja sun muita turva-auton takaa starttaamisia
- näitä kääntyviä siipiä ja jarruenergian talteenottoja joita saa käyttää vain tietyt kuskit ja vain tietyissä paikoissa
- aika-ajojen muuttamista joksikin ihmeen nelivaihekarsintasarjaksi

Koko touhu on nykyään aivan helvetin surullista seurattavaa. Kuninkuusluokkaa on säännelty niin rankasti, että jäljellä on vain kuohittu varjo siitä kilvanajosta, mitä joskus sai vielä seurata.

Ja jos kaikella tällä haettiin jotain tasapuolisuutta ja viihdyttävyyttä niin pieni viulu ja hitaat aplodit vaan sinne lämpöiseen officeen. Hienosti meni! Sarjassa on yksi hyvä talli aiemman kahden tai kolmen sijaan ja siinä yhdessä tallissa on yksi hyvä kuski. Ihan vitun mielenkiintoista!

Edit. Ja siis oikeasti se suoralla ohittaminen. Mitä visvaista vittua?! Asiantuntija (joka ei ole yhtään riittävän kujalla verrattuna takavuosien Erkki Mustakariin) kertoo sellaiset puoli minuuttia etukäteen ettei tsekoperesillä ole vitosmutkan jälkeisellä DRV-zonella mitään mahdollisuuksia pitää Johnny Whatshisfacea takanaan kun tämä saa avata siipensä. No shit! Vittu mitä paskaa! Miksei kumpikin saa kisata tasavertaisesti ja pitää sitä saatanan siipeä auki milloin huvittaa? Ja mitä vitun mielenkiintoa tuo lisää? Onko joku saatanan eklestone 2.0 keksinyt, että F1 tarvitsee lisää ohituksia ollakseen mielenkiintoinen? Samallahan voitaisiin säätää, että jos auton takana on toinen auto alle sekunnin päässä, pitää edellä ajavan jarruttaa 0,5 sekuntia pidempään per mutka. Takana tuleva voisi sitten kruisailla ohi ilman sen kummempaa hikoilua.

Että tämä on se surullisin hetki 2010-luvun formuloissa. Se jatkuu edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
- tupakkamainosten kieltämistä
Tämä ei tosin ole F1-sarjan oma päätös vaan EU kielsi tupakan mainostamisen vuonna 2005 joten se käytännössä tiputti tupakkamainokset Euroopassa ajettavista kisoista. Myöhemmin sitten tuli kieltoja muuallekin.

Ja olihan niitä maakohtaisia kieltoja jo paljon aiemminkin, itse ainakin muistan hyvin kun McLarenilla luki esim. Iso-Britanniassa ja Belgiassa MIKA ja DAVID auton kyljessä Westin tilalla. Ja myöhemmin sitten toki KIMI.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tämä ei tosin ole F1-sarjan oma päätös vaan EU kielsi tupakan mainostamisen vuonna 2005 joten se käytännössä tiputti tupakkamainokset Euroopassa ajettavista kisoista. Myöhemmin sitten tuli kieltoja muuallekin.

Ja olihan niitä maakohtaisia kieltoja jo paljon aiemminkin, itse ainakin muistan hyvin kun McLarenilla luki esim. Iso-Britanniassa ja Belgiassa MIKA ja DAVID auton kyljessä Westin tilalla. Ja myöhemmin sitten toki KIMI.
Oisivat voineet kapinoida. Kovin kiellon kierto ysärillä oli Jordanilla. Benson & Hedges muuttui varsin luovasti Be on Edgeksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Oisivat voineet kapinoida. Kovin kiellon kierto ysärillä oli Jordanilla. Benson & Hedges muuttui varsin luovasti Be on Edgeksi.
Joo ja toki olihan Ferrarillakin vielä tuon tupakan mainoskiellon jälkeen autossa se viivakoodin näköinen kuvio joka oli aika helposti tulkittavasti Mallu-askin viivakoodiksi. Vieressä taisi olla vielä sellainen kuvio joka on Marlboro-askissa, joten ei tarvinnut olla Einstein että tajusi mistä on kyse.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
2010-2013 oli vielä oikein hyvää kilpailua kärjessä, joskin 2013 puolivälin jälkeen suunta alkoi jo huonontumaan. Koko hybridiaika onkin ollut sitten enemmän ja vähemmän kusenjuontia ainakaan kärki"taiston" osalta. Tuskin kukaan jää kaipaamaan tätä aikaa, sitten kun säännöt muuttuvat radikaalisti taas.

Huonoja hetkiä on ollut paljon, mutta vastataan Singapore 2017 lähtö ja se epäusko, miten yhdellä hannuhanhella voi käydä aina ihan tajuton tuuri. Samaan sakkiin myös Hockenheim 2018.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
EDIT:

Ja kauden viimeiseenkin kisaan lähdettäessä Webber oli vielä Vetteliä ja edellä ja kahdeksan pinnaa Alonsosta jäljessä. Meni sitten tuhnuilemaan itsensä kahdeksanneksi tuossa kisassa.
Tuo oli se kisa, missä Webber ja Alonso jäivät Petrovin taakse huonon strategian takia ja kisa meni molemmilla siihen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Koko hybridiaika onkin ollut sitten enemmän ja vähemmän kusenjuontia ainakaan kärki"taiston" osalta. Tuskin kukaan jää kaipaamaan tätä aikaa, sitten kun säännöt muuttuvat radikaalisti taas.
Toisaalta kyllähän 2018 käytiin oikeasti kovaa taistelua mestaruudesta aina tosiaan sinne Hockenheimiin saakka, Vettelhän oli sarjan kärjessä mutta ei sitten ilmeisesti napannut ja teki ihan junnumaisen mokan ja keskeytti kisan kärkipaikalta. Tuon jälkeen Vetteliltä sekosikin sitten kasetti ihan totaalisesti ja koko loppukausi oli ihan sekoilua. Eli en nyt varsinaisesti hannuhanheksi Hamiltonia tuon kauden osalta sanoisi (monelta muulta osin toki kyllä), koska kyllä Vettel ja Ferrari tekivät sen suurelta osin myös ihan itse.

Ja itse asiassa olihan tuo 2017 myös tasaista pitkään, mutta sitten kauden loppupuoliskolla tuli sitten kaksi isoa keskeytystä Vettelille eli tuo mainitsemasi Singapore ja myöhemmin Japani. Hamilton luonnollisesti voitti molemmat ja nuo näyttelevät aika isoa roolia kun mestaruus meni 46 pisteen erolla Hamiltonille.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Toisaalta kyllähän 2018 käytiin oikeasti kovaa taistelua mestaruudesta aina tosiaan sinne Hockenheimiin saakka, Vettelhän oli sarjan kärjessä mutta ei sitten ilmeisesti napannut ja teki ihan junnumaisen mokan ja keskeytti kisan kärkipaikalta. Tuon jälkeen Vetteliltä sekosikin sitten kasetti ihan totaalisesti ja koko loppukausi oli ihan sekoilua. Eli en nyt varsinaisesti hannuhanheksi Hamiltonia tuon kauden osalta sanoisi (monelta muulta osin toki kyllä), koska kyllä Vettel ja Ferrari tekivät sen suurelta osin myös ihan itse.

Ja itse asiassa olihan tuo 2017 myös tasaista pitkään, mutta sitten kauden loppupuoliskolla tuli sitten kaksi isoa keskeytystä Vettelille eli tuo mainitsemasi Singapore ja myöhemmin Japani. Hamilton luonnollisesti voitti molemmat ja nuo näyttelevät aika isoa roolia kun mestaruus meni 46 pisteen erolla Hamiltonille.

Kummastakin kaudesta vaan jäi enemmän sellainen maku suuhun, että kunhan vaan Mersu sai paketin paremmin kasaan, ei voittajasta ollut epäselvyyttä ja näinhän se hyvin pitkälti sitten menikin. Vettel ei tuon Hockenheimin jälkeen ole enää ollut oma itsensä.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Mikä se hetki oli, jolloin F1 kusi allensa ja muutti koko lajin nysväämiseksi?
- tankkauskieltoa
- virtuaalisia turva-autoja sun muita turva-auton takaa starttaamisia
- näitä kääntyviä siipiä ja jarruenergian talteenottoja joita saa käyttää vain tietyt kuskit ja vain tietyissä paikoissa
- aika-ajojen muuttamista joksikin ihmeen nelivaihekarsintasarjaksi
Siloin kun tankattiin ei rengaskulumaa ollut käytännössä lainkaan, kun vedettiin pienillä bensamäärillä. Kun renkaat ovat loppu niin nähdään kuka oikeasti osaa ajaa. Tankkauksen aikana tapahtui incidenttejäkin pari kaudessa , joten näin parempi. Sitten oli vielä Benetton, joka ei noudattunut tankkauksen turvamääräyksia, minkä Jos Verstappen sai kokea ikävällä tavalla.

Turva-autojen kohdalla mielummin hieman varman päälle, kuin liian löysästi. Sade starteista samaa mieltä.

Jarruenergiaa saa jokainen kuski käyttää ihan milloin haluaa.

Aika-ajot on mielestäni nyt paljon viihdyttävämpiä, kun koko ajan tapahtuu. Jos mentäisiin 30 min tai 60 min aika-ajolla tulisi paljon pilttuussa odottelua ja moni casuaali fani jättäisi aika-ajon välistä.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Rengasfarssi 2013. Melbournen jälkeen alkoi ainakin Red Bullin itkeminen renkaista kun kuluivat heidän autollaan liikaa. Lopulta palattiin edellisvuoden renkaisiin
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Nopeasti pohdittuna kaksi Kimiin liittyvää kisaa tulee mieleen: Monacon GP 2017 sekä Monzan GP 2018.

Normaalisti kun ruhtinaskunnassa saman tallin kuskit miehittävät avausmutkan jälkeen sijat 1-2, ne myös pidetään niin ja parempi taktiikka pedataan luonnollisesti kärkikuskille. Ferrari kuitenkin päätti vaihtaa kuskien järjestyksen stoppien avulla ja Vettel lasketteli voittoon. Enpäs ole koskaan nähnyt jäämiestä niin tuimana kuin tuon kisan podiumilla. Noin aikaisessa vaiheessa kautta Vettelin pussiin pelaaminen oli aika tylyä puuhaa makaroneilta.

Kimin viimeisen kauden Monzan kilpailu on myös jäänyt vahvasti mieleen. Käsittääkseni Kimi oli juuri ennen viikonloppua saanut tietää Ferkku-sopparin päättymisestä, mutta medialle tätä ei vielä oltu kerrottu. Olisihan se ollut liian täydellistä jos Ferrarin viimeisin maailmanmestari olisi saanut hyvästellä tifosit ykköspallilta pitkän kuivan kauden jälkeen. Muistan vielä kuinka Vettelin spinnin jälkeen Mika Salo useaan otteeseen hehkutti, että tämä on pomminvarmasti Kimin kisa jos tekniikka vaan kestää, nyt kun Ferrari ei voi pelata kuskeja toisinpäin. Siinähän kävi ikävä kyllä päinvastoin, eli Kimi juuri menetti voiton jäätyään yksin kahden Mersun kanssa. Luojan kiitos se voitto vielä tuli loppukaudesta, olisi huomattavasti nykyistäkin vahvempana jäänyt kaivelemaan tämä yksittäinen kisa.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Oisivat voineet kapinoida. Kovin kiellon kierto ysärillä oli Jordanilla. Benson & Hedges muuttui varsin luovasti Be on Edgeksi.
Nythän tupakkafirmat ovat tulossa takaisin, kun Ferrarin pääsponsori on Mission Winnow ja McLarenin A Better Tomorrow. Äkkiseltään ei tiedä, mitä nuo viritelmät ovat, mutta perusteellisempi tarkastelu paljastaa ensimmäisen olevan Philip Morrisin missio ja jälkimmäinen on BAT:n kyhäelmä. BAT on jo kerennyt mainostamaan jotain nuuskaansa McLarenin autoissa, joten siellä ollaan askeleen edellä.

Jordanilla oli tosiaan hauskoja virityksiä, samoin Williamsin kysymysmerkit ja BARin Look Alike tai Don't Look olivat aika kekseliäitä. Olikohan viimeisen Lucky Strike -kisan kunniaksi oikein teksti Last Blast?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Siloin kun tankattiin ei rengaskulumaa ollut käytännössä lainkaan, kun vedettiin pienillä bensamäärillä.
Paitsi olihan sitä rengaskulumaa välillä ihan huolellakin. Parhaiten muistuu mieleen Malesia 1999 ja joskus 1995 tai 1996 Jerez. Silloin kun sai tankata, tiimien taktiikat olivat paljon monipuolisempia ja mm. siten kisat paljon viihdyttävämpiä.

Turva-autojen kohdalla mielummin hieman varman päälle, kuin liian löysästi.
Toki ymmärrän tämän turvallisuusnäkökulman, mutta toisaalta formula ykkösistä puheen ollen turvallisuuden ei pitäisi oikeastaan olla ykkösprioriteetti, vaan viihdyttävyyden ja täysin maanisen kilvanajon. Ja siis se virtuaalinen turva-auto on aivan silkkaa kuonaa. Ylipäätään koko F1 tuntuu olevan tätä nykyä aika hysteerinen: jos olosuhteet eivät ole aivan hermeettiset, siellä on joku lautakunta pohtimassa erilaisia rajoituksia kilpailemiselle.

Kun puhutaan siitä, minkälaista formulatason kisaamisen pitäisi olla, kannattaa palata katsomaan kaikkien aikojen parasta kuljettajaa ja hänen aikansa kisoja. On tietysti ihan perseestä ja edelleen kamalan surullista, että Senna kuoli, mutta sen ajan kisat olivat täysin omaa luokkaansa. Hamiltonkin sanoi, ettei hän voisi kuvitellakaan pystyvänsä ajamaan kuten Senna ajoi. Juurikin noihin aikoihin verrattuna Häkä-Schumi -aika oli vielä ok, mutta tämä nykyinen vain surullinen pastissi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös